Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Havarovali na Sibiři, Číňané na ně vzali srpy. Drsná cesta českých letců

Před 90 lety odstartoval pilot Jaroslav Skála s mechanikem Matějem Tauferem na dálkový let do Tokia. Přestože se domů vrátili vlakem, stojí tento počin za připomenutí. A to nejen kvůli ztracené mapě nad sovětským venkovem a milé Japonce v lázni, ale především kvůli stroji Letov Š.16, jehož prostřednictvím bylo dobrodružství podniknuto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M35i20l79o37š 56Ř34e78h82á23k 8536758527155

Českoslovenští letci: Skála z Čech, Taufer z Moravy.

0/−1
10.8.2017 20:37

I55v44a 16D80o95l30a94n73s70k82á 2413416330810

Vyborny clanek.

+2/0
10.8.2017 8:38

J76o97z18e15f 57B25e44v61i41l30a21q94u88a 9375199171651

Zaujímavé čítanie - ako obvykle!!R^

+1/0
10.8.2017 6:44

J45a31k61u47b 82V95i57l74i92n23g46r 8645361479953

Perfektní článek pane Folprechte R^

+2/0
9.8.2017 17:07

P32a51v12o83l 14A47n27t36a70l93í13k 4853693113412

https://www.databazeknih.cz/knihy/vzduchoplavci-aviatici-piloti-74600

+2/0
9.8.2017 14:22
Foto

J66i64ř62í 27D95v19o70ř44á92k 5125609390638

Díky. nemohl jsem si vzpomenout na název.

Někde dole je můj komentář.

0/0
9.8.2017 20:55

O11n96d96ř14e81j 24Š71r46á35m34e12k 3273280931909

Skvěle napsáno. Děkuji

+2/0
9.8.2017 11:59

R53o79m19a87n 73M61i56r81o11s19l51a85v 4617163187816

Pěkně napsané.

0/0
9.8.2017 11:58

P53e18t62r 34N72ě96m98e13č54e38k 1942414402593

Moc hezký článek :-)

+2/0
9.8.2017 10:18

M10a76r25t79i90n 23K91u71č64e12r54a 8249949949402

Teda to letadlo bych si v té době určitě nekoupil. To množství poruch a závad je neuvěřitelné.

Zdá se že demonstrovali akorát to, že jejich stroj byla pěkná sr...Rv

+1/−12
9.8.2017 4:56

R37a20d39e27k 51F58o19l65p68r27e55c79h16t

Takové závěry nelze dělat z příběhu jednoho smolného stroje. Typová řada Š.16 se poměrným zastoupením havárií nijak nevymykala dobovému standardu u vojenských letounů. Kvůli technické závadě na motoru jich u nás havarovalo snad kolem pěti (jestli si to dobře pamatuji), což je méně než 10 procent provozovaných strojů. Spokojeni s těmito letouny byli zahraniční uživatelé užívající více než tři desítky Š.16 (ale počet havárií z důvodu technické závady neznám).

+2/0
9.8.2017 9:22

R42i45c66h24a51r50d 18A74u70b81r25e94c89h80t 1522591796570

Pokud jste ten článek četl, problémy byly s motorem a chladičem. Které byly francouzské, Lorraine-Dietrich 12C. Nevím jestli tenhle konkrétní motor byl z dovozu či licenční ze Škodovky, ale to na věci nic nemění. Naopak text vyzdvihuje, jak v mnoha situacích letoun přežil pouze díky své konstrukci. Prolétnout boří nebo vzlétnout z rýžového pole v té době zdaleka nebylo běžné.

+1/0
9.8.2017 10:33

P11e14t72r 26L28u64k24e87š 6113891

Čísla z hlavy také nevím, ale něco jiného je optika roku 2017 a optika dobová. Obecně: v čs. letectvu tehdy docházelo každý rok ke stovkám nouzových přistání a odepisování desítek aeroplánů po těžkých haváriích (bez ohledu na typ).

0/0
9.8.2017 11:02

R20a55d61e44k 42F84o38l29p45r39e72c53h85t

Přesně, proto taky píšu: "nevymykala dobovému standardu". Jinak těch po haváriích odepsaných strojů v čs. letectvu bývalo (na přelomu 20. a 30 let) odhadem v lepších letech do 20 kusů, v horších letech mezi 20 až 30 kusy.

0/0
9.8.2017 11:31

R65a66d38e24k 31F61o77l66p16r88e68c54h75t

A samozřejmě v těch uvedených ročních sumách jsou započteny i havárie zapříčiněné chybou pilota nebo nepříznivým počasím.

0/0
9.8.2017 12:52

P43e26t26r 11L10u63k49e27š 6633241

Radku, jen pro zajímavost: rok 1930 - okolo 80 zrušených (zdokumentovaných - číslo bude o něco vyšší) čs. vojenských aeroplánů všech typů následkem havárie. Motor hrál roli asi ve čtvrtině případů. U vojenského letectva zahynulo 18 pilotů a pozorovatelů. Byla to drsná doba.

Na Letov Š 16 se dá dohledat něco přes stovku nouzových přistání, nebo havárií za celou dobu, kdy byl ve stavu - tzn. prakticky do okupace. V porovnání s jinými typy to nebylo vůbec špatné.

0/0
9.8.2017 15:40

R29a80d61e14k 51F32o23l49p84r56e27c16h58t

Ty přibližně dvě desítky zahynuvších letců v roce 1930 s mými skromnými záznamy sedí. Ale těch 80 zrušených letadel, aniž bych se chtěl hádat, se mi zdá příliš mnoho na jeden rok. Z jakého to je zdroje?

0/0
9.8.2017 16:09

P89e50t91r 35L32u33k14e65š 6913891

Primární zdroje. Jde o dobový spisový materiál III. odboru leteckého, jednotlivých leteckých pluků, dílen, přejímací správy, skladů etc. Zachovalo se pár set tisíc stran dokumentů. Uvedené počty jsem vyfiltroval ze zpracovaných záznamů.

0/0
9.8.2017 16:45

R66a51d22e12k 44F39o19l14p67r12e51c18h43t

Tak tomu musím věřit. Možná se moje počty týkaly jen havárií, při kterých došlo ke ztrátám na životech či těžkým zraněním.

0/0
9.8.2017 18:02

J69o56s36e43f 91V49o83s96i57c36k66y 4363607186373

V tomJaponsku jim nevice pomohlo to, ze se jako legionari s s mnoha japonskymi generaly znali jiz ze Sibire. Jinak by se tam s nimi moc nemazlili .

0/0
9.8.2017 3:52
Foto

J26i93ř58í 58D37v89o93ř61á38k 5305789200758

Dobrý článek. Ale tuto historku jsem už někdy četl v knížce. Dejte mě čas do pondělí. Snad ji doma najdu a uvedu další zdroj. Možná černý přebal, ilustrovaná Bornem.

+1/0
8.8.2017 21:42

P52e59t14r 17L80u17k31e78š 6953891

Kniha ilustrovaná Bornem mi nic neříká, takže se stydím a jsem zvědavý.

Dálkový let je, mimo jiné, popsán v jedné kapitole knihy Slavomíra Pejčocha - Zapomenuté osudy, podtitul Báječní Češi na prahu 20. století, nakladatelství Regia, rok vydání 2000.

ČT před časem opakovala řadu dokumentů s názvem "Zapomenuté výpravy". Jeden díl se jmenuje Let do Tokia.

0/0
8.8.2017 22:55

M22i26l17o91š 18Ř25e55h74á82k 8306818867735

Zapomenutí Čechoslováci.

0/0
10.8.2017 20:40
Foto

J52i92ř79í 52D75v94o96ř23á22k 5395189530978

Trochu mě předběhl :

Pavol Antalík 43332

https://www.databazeknih.cz/knihy/vzduchoplavci-aviatici-piloti-74600

0/0
9.8.2017 20:53

P31e59t54r 53L86u57k30e13š 6463411

Myslel jsem si, že jde o nějakou knihu, kterou neznám (kvůli zmíněným ilustracím od Borna). Vzduchoplavce - aviatiky - piloty ilustroval Jelínek. Je to nicméně hodně povedené.

0/0
10.8.2017 11:15
Foto

J30i97ř85í 46D82v54o95ř88á92k 5645849610238

Pardon. Četl jsem ji před lety a opravdu bych strčil ruku do ohně, že to byl Born. Omlouvám se.

0/0
10.8.2017 21:01

P11e63t55r 82L97u76k98e86š 6983481

Jirko, není proč:-) Hned jsem se do "Vzduchoplavců" po nějaké době začetl.

Ilustrace od Adolfa Borna by byly určitě zajímavé. Škoda, že se do aeroplánů nepustil. Určitě by k nim přimaloval Turky.

0/0
10.8.2017 21:44

P19e92t94r 30L39u43k33e66š 6703161

Matěj Taufer byl výborný mechanik a nepřekonatelný vypravěč. Ve společnosti dával k lepšímu neuvěřitelné historky z cesty. Vypadalo to asi takhle: "Jednou jsme vlétli do tunelu a najednou se proti nám řítí vlak." A co jste udělali? "Uhnout nebylo kam, tak jsme prostě vycouvali.":-)

+3/0
8.8.2017 20:08

R60i59c53h89a57r23d 67A26u49b24r88e23c69h45t 1532881416740

To mi připomíná historku, kterou měl vyprávět kterýsi slavný dobrodruh Divokého západu. Jak ujížděl před indiánskou hordou kaňonem, snažil se je setřást ze všech sil, ale nakonec dojel do slepé uličky. "A co bylo dál?", ptali se posluchači. "Coby, zabili mě", odpověděl.

+4/0
9.8.2017 1:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.