Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Havarovali na Sibiři, Číňané na ně vzali srpy. Drsná cesta českých letců

Před 90 lety odstartoval pilot Jaroslav Skála s mechanikem Matějem Tauferem na dálkový let do Tokia. Přestože se domů vrátili vlakem, stojí tento počin za připomenutí. A to nejen kvůli ztracené mapě nad sovětským venkovem a milé Japonce v lázni, ale především kvůli stroji Letov Š.16, jehož prostřednictvím bylo dobrodružství podniknuto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M80i46l20o55š 67Ř95e86h15á58k 8496588747895

Českoslovenští letci: Skála z Čech, Taufer z Moravy.

0/−1
10.8.2017 20:37

I72v29a 73D36o34l84a68n30s74k26á 2293536300230

Vyborny clanek.

+2/0
10.8.2017 8:38

J83o46z37e79f 25B63e54v26i45l18a10q60u32a 9575179971911

Zaujímavé čítanie - ako obvykle!!R^

+1/0
10.8.2017 6:44

J13a92k98u85b 79V81i43l87i44n84g52r 8905731899813

Perfektní článek pane Folprechte R^

+2/0
9.8.2017 17:07

P41a71v12o45l 38A73n42t55a45l51í16k 4883893963142

https://www.databazeknih.cz/knihy/vzduchoplavci-aviatici-piloti-74600

+2/0
9.8.2017 14:22
Foto

J53i66ř30í 98D82v44o30ř61á60k 5875299800338

Díky. nemohl jsem si vzpomenout na název.

Někde dole je můj komentář.

0/0
9.8.2017 20:55

O60n60d27ř58e38j 28Š27r43á23m32e54k 3103390121279

Skvěle napsáno. Děkuji

+2/0
9.8.2017 11:59

R54o17m79a97n 59M69i52r96o54s31l83a91v 4507743967906

Pěkně napsané.

0/0
9.8.2017 11:58

P71e53t43r 72N11ě31m54e38č11e76k 1332304162683

Moc hezký článek :-)

+2/0
9.8.2017 10:18

M81a33r15t11i43n 26K74u96č36e32r30a 8589989149302

Teda to letadlo bych si v té době určitě nekoupil. To množství poruch a závad je neuvěřitelné.

Zdá se že demonstrovali akorát to, že jejich stroj byla pěkná sr...Rv

+1/−12
9.8.2017 4:56

R48a29d83e53k 79F57o55l17p28r34e14c42h82t

Takové závěry nelze dělat z příběhu jednoho smolného stroje. Typová řada Š.16 se poměrným zastoupením havárií nijak nevymykala dobovému standardu u vojenských letounů. Kvůli technické závadě na motoru jich u nás havarovalo snad kolem pěti (jestli si to dobře pamatuji), což je méně než 10 procent provozovaných strojů. Spokojeni s těmito letouny byli zahraniční uživatelé užívající více než tři desítky Š.16 (ale počet havárií z důvodu technické závady neznám).

+2/0
9.8.2017 9:22

R16i86c26h18a33r53d 98A38u62b48r96e73c69h65t 1832611486940

Pokud jste ten článek četl, problémy byly s motorem a chladičem. Které byly francouzské, Lorraine-Dietrich 12C. Nevím jestli tenhle konkrétní motor byl z dovozu či licenční ze Škodovky, ale to na věci nic nemění. Naopak text vyzdvihuje, jak v mnoha situacích letoun přežil pouze díky své konstrukci. Prolétnout boří nebo vzlétnout z rýžového pole v té době zdaleka nebylo běžné.

+1/0
9.8.2017 10:33

P30e20t22r 36L79u95k97e84š 6203811

Čísla z hlavy také nevím, ale něco jiného je optika roku 2017 a optika dobová. Obecně: v čs. letectvu tehdy docházelo každý rok ke stovkám nouzových přistání a odepisování desítek aeroplánů po těžkých haváriích (bez ohledu na typ).

0/0
9.8.2017 11:02

R29a83d61e24k 42F31o27l77p75r23e39c74h10t

Přesně, proto taky píšu: "nevymykala dobovému standardu". Jinak těch po haváriích odepsaných strojů v čs. letectvu bývalo (na přelomu 20. a 30 let) odhadem v lepších letech do 20 kusů, v horších letech mezi 20 až 30 kusy.

0/0
9.8.2017 11:31

R87a65d23e95k 36F70o33l12p17r88e70c64h45t

A samozřejmě v těch uvedených ročních sumách jsou započteny i havárie zapříčiněné chybou pilota nebo nepříznivým počasím.

0/0
9.8.2017 12:52

P19e45t31r 42L56u84k57e78š 6283501

Radku, jen pro zajímavost: rok 1930 - okolo 80 zrušených (zdokumentovaných - číslo bude o něco vyšší) čs. vojenských aeroplánů všech typů následkem havárie. Motor hrál roli asi ve čtvrtině případů. U vojenského letectva zahynulo 18 pilotů a pozorovatelů. Byla to drsná doba.

Na Letov Š 16 se dá dohledat něco přes stovku nouzových přistání, nebo havárií za celou dobu, kdy byl ve stavu - tzn. prakticky do okupace. V porovnání s jinými typy to nebylo vůbec špatné.

0/0
9.8.2017 15:40

R22a27d76e71k 80F73o79l29p20r67e95c79h15t

Ty přibližně dvě desítky zahynuvších letců v roce 1930 s mými skromnými záznamy sedí. Ale těch 80 zrušených letadel, aniž bych se chtěl hádat, se mi zdá příliš mnoho na jeden rok. Z jakého to je zdroje?

0/0
9.8.2017 16:09

P62e28t31r 70L79u17k28e95š 6953111

Primární zdroje. Jde o dobový spisový materiál III. odboru leteckého, jednotlivých leteckých pluků, dílen, přejímací správy, skladů etc. Zachovalo se pár set tisíc stran dokumentů. Uvedené počty jsem vyfiltroval ze zpracovaných záznamů.

0/0
9.8.2017 16:45

R45a93d55e53k 73F15o50l13p45r52e56c76h73t

Tak tomu musím věřit. Možná se moje počty týkaly jen havárií, při kterých došlo ke ztrátám na životech či těžkým zraněním.

0/0
9.8.2017 18:02

J93o24s48e53f 38V70o30s52i28c42k73y 4503677766643

V tomJaponsku jim nevice pomohlo to, ze se jako legionari s s mnoha japonskymi generaly znali jiz ze Sibire. Jinak by se tam s nimi moc nemazlili .

0/0
9.8.2017 3:52
Foto

J47i21ř31í 70D16v63o57ř49á19k 5935719100238

Dobrý článek. Ale tuto historku jsem už někdy četl v knížce. Dejte mě čas do pondělí. Snad ji doma najdu a uvedu další zdroj. Možná černý přebal, ilustrovaná Bornem.

+1/0
8.8.2017 21:42

P70e93t43r 21L16u73k56e64š 6393141

Kniha ilustrovaná Bornem mi nic neříká, takže se stydím a jsem zvědavý.

Dálkový let je, mimo jiné, popsán v jedné kapitole knihy Slavomíra Pejčocha - Zapomenuté osudy, podtitul Báječní Češi na prahu 20. století, nakladatelství Regia, rok vydání 2000.

ČT před časem opakovala řadu dokumentů s názvem "Zapomenuté výpravy". Jeden díl se jmenuje Let do Tokia.

0/0
8.8.2017 22:55

M82i53l49o33š 70Ř10e41h15á30k 8766788817915

Zapomenutí Čechoslováci.

0/0
10.8.2017 20:40
Foto

J34i24ř13í 33D35v46o83ř15á26k 5495599450638

Trochu mě předběhl :

Pavol Antalík 43332

https://www.databazeknih.cz/knihy/vzduchoplavci-aviatici-piloti-74600

0/0
9.8.2017 20:53

P83e33t40r 73L14u63k33e49š 6363361

Myslel jsem si, že jde o nějakou knihu, kterou neznám (kvůli zmíněným ilustracím od Borna). Vzduchoplavce - aviatiky - piloty ilustroval Jelínek. Je to nicméně hodně povedené.

0/0
10.8.2017 11:15
Foto

J94i57ř83í 91D54v63o67ř26á69k 5315709720218

Pardon. Četl jsem ji před lety a opravdu bych strčil ruku do ohně, že to byl Born. Omlouvám se.

0/0
10.8.2017 21:01

P73e68t36r 87L59u31k89e29š 6353301

Jirko, není proč:-) Hned jsem se do "Vzduchoplavců" po nějaké době začetl.

Ilustrace od Adolfa Borna by byly určitě zajímavé. Škoda, že se do aeroplánů nepustil. Určitě by k nim přimaloval Turky.

0/0
10.8.2017 21:44

P46e73t94r 30L24u60k39e32š 6563701

Matěj Taufer byl výborný mechanik a nepřekonatelný vypravěč. Ve společnosti dával k lepšímu neuvěřitelné historky z cesty. Vypadalo to asi takhle: "Jednou jsme vlétli do tunelu a najednou se proti nám řítí vlak." A co jste udělali? "Uhnout nebylo kam, tak jsme prostě vycouvali.":-)

+3/0
8.8.2017 20:08

R39i79c92h60a42r29d 81A75u22b32r50e15c10h40t 1852191456460

To mi připomíná historku, kterou měl vyprávět kterýsi slavný dobrodruh Divokého západu. Jak ujížděl před indiánskou hordou kaňonem, snažil se je setřást ze všech sil, ale nakonec dojel do slepé uličky. "A co bylo dál?", ptali se posluchači. "Coby, zabili mě", odpověděl.

+4/0
9.8.2017 1:16







Najdete na iDNES.cz