Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Havarovali na Sibiři, Číňané na ně vzali srpy. Drsná cesta českých letců

Před 90 lety odstartoval pilot Jaroslav Skála s mechanikem Matějem Tauferem na dálkový let do Tokia. Přestože se domů vrátili vlakem, stojí tento počin za připomenutí. A to nejen kvůli ztracené mapě nad sovětským venkovem a milé Japonce v lázni, ale především kvůli stroji Letov Š.16, jehož prostřednictvím bylo dobrodružství podniknuto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M87i13l26o42š 72Ř82e98h71á33k 8566508597905

Českoslovenští letci: Skála z Čech, Taufer z Moravy.

0/−1
10.8.2017 20:37

I69v24a 73D74o46l52a34n43s15k36á 2893786780570

Vyborny clanek.

+2/0
10.8.2017 8:38

J69o13z56e52f 32B73e77v58i72l18a86q93u58a 9675109301431

Zaujímavé čítanie - ako obvykle!!R^

+1/0
10.8.2017 6:44

J71a88k23u44b 74V61i51l58i62n75g89r 8965331469833

Perfektní článek pane Folprechte R^

+2/0
9.8.2017 17:07

P13a79v52o29l 10A81n72t11a27l61í37k 4783253783522

https://www.databazeknih.cz/knihy/vzduchoplavci-aviatici-piloti-74600

+2/0
9.8.2017 14:22
Foto

J14i10ř42í 47D76v44o13ř94á27k 5545929750418

Díky. nemohl jsem si vzpomenout na název.

Někde dole je můj komentář.

0/0
9.8.2017 20:55

O75n53d22ř87e14j 17Š51r39á66m27e57k 3423530361859

Skvěle napsáno. Děkuji

+2/0
9.8.2017 11:59

R64o58m82a98n 53M62i42r52o30s88l42a88v 4857343587526

Pěkně napsané.

0/0
9.8.2017 11:58

P68e16t28r 88N38ě56m29e37č85e22k 1342554672883

Moc hezký článek :-)

+2/0
9.8.2017 10:18

M20a90r78t53i22n 28K10u40č43e88r55a 8649789989282

Teda to letadlo bych si v té době určitě nekoupil. To množství poruch a závad je neuvěřitelné.

Zdá se že demonstrovali akorát to, že jejich stroj byla pěkná sr...Rv

+1/−12
9.8.2017 4:56

R81a92d85e96k 21F38o53l24p79r65e37c72h70t

Takové závěry nelze dělat z příběhu jednoho smolného stroje. Typová řada Š.16 se poměrným zastoupením havárií nijak nevymykala dobovému standardu u vojenských letounů. Kvůli technické závadě na motoru jich u nás havarovalo snad kolem pěti (jestli si to dobře pamatuji), což je méně než 10 procent provozovaných strojů. Spokojeni s těmito letouny byli zahraniční uživatelé užívající více než tři desítky Š.16 (ale počet havárií z důvodu technické závady neznám).

+2/0
9.8.2017 9:22

R73i97c93h53a41r38d 20A87u75b66r34e27c18h79t 1592631196380

Pokud jste ten článek četl, problémy byly s motorem a chladičem. Které byly francouzské, Lorraine-Dietrich 12C. Nevím jestli tenhle konkrétní motor byl z dovozu či licenční ze Škodovky, ale to na věci nic nemění. Naopak text vyzdvihuje, jak v mnoha situacích letoun přežil pouze díky své konstrukci. Prolétnout boří nebo vzlétnout z rýžového pole v té době zdaleka nebylo běžné.

+1/0
9.8.2017 10:33

P37e47t44r 10L24u23k27e24š 6733401

Čísla z hlavy také nevím, ale něco jiného je optika roku 2017 a optika dobová. Obecně: v čs. letectvu tehdy docházelo každý rok ke stovkám nouzových přistání a odepisování desítek aeroplánů po těžkých haváriích (bez ohledu na typ).

0/0
9.8.2017 11:02

R35a50d80e51k 54F12o45l89p56r27e54c90h33t

Přesně, proto taky píšu: "nevymykala dobovému standardu". Jinak těch po haváriích odepsaných strojů v čs. letectvu bývalo (na přelomu 20. a 30 let) odhadem v lepších letech do 20 kusů, v horších letech mezi 20 až 30 kusy.

0/0
9.8.2017 11:31

R61a56d74e76k 27F60o74l43p84r51e28c92h72t

A samozřejmě v těch uvedených ročních sumách jsou započteny i havárie zapříčiněné chybou pilota nebo nepříznivým počasím.

0/0
9.8.2017 12:52

P55e59t79r 79L78u11k12e68š 6163341

Radku, jen pro zajímavost: rok 1930 - okolo 80 zrušených (zdokumentovaných - číslo bude o něco vyšší) čs. vojenských aeroplánů všech typů následkem havárie. Motor hrál roli asi ve čtvrtině případů. U vojenského letectva zahynulo 18 pilotů a pozorovatelů. Byla to drsná doba.

Na Letov Š 16 se dá dohledat něco přes stovku nouzových přistání, nebo havárií za celou dobu, kdy byl ve stavu - tzn. prakticky do okupace. V porovnání s jinými typy to nebylo vůbec špatné.

0/0
9.8.2017 15:40

R22a32d80e28k 33F42o19l28p15r75e89c68h32t

Ty přibližně dvě desítky zahynuvších letců v roce 1930 s mými skromnými záznamy sedí. Ale těch 80 zrušených letadel, aniž bych se chtěl hádat, se mi zdá příliš mnoho na jeden rok. Z jakého to je zdroje?

0/0
9.8.2017 16:09

P96e61t51r 79L87u88k17e57š 6183941

Primární zdroje. Jde o dobový spisový materiál III. odboru leteckého, jednotlivých leteckých pluků, dílen, přejímací správy, skladů etc. Zachovalo se pár set tisíc stran dokumentů. Uvedené počty jsem vyfiltroval ze zpracovaných záznamů.

0/0
9.8.2017 16:45

R93a31d65e20k 55F24o84l83p97r48e33c92h58t

Tak tomu musím věřit. Možná se moje počty týkaly jen havárií, při kterých došlo ke ztrátám na životech či těžkým zraněním.

0/0
9.8.2017 18:02

J93o28s65e25f 78V74o37s34i49c58k97y 4383107896223

V tomJaponsku jim nevice pomohlo to, ze se jako legionari s s mnoha japonskymi generaly znali jiz ze Sibire. Jinak by se tam s nimi moc nemazlili .

0/0
9.8.2017 3:52
Foto

J94i21ř96í 39D27v11o25ř17á77k 5275339430178

Dobrý článek. Ale tuto historku jsem už někdy četl v knížce. Dejte mě čas do pondělí. Snad ji doma najdu a uvedu další zdroj. Možná černý přebal, ilustrovaná Bornem.

+1/0
8.8.2017 21:42

P37e65t74r 72L13u42k84e63š 6193231

Kniha ilustrovaná Bornem mi nic neříká, takže se stydím a jsem zvědavý.

Dálkový let je, mimo jiné, popsán v jedné kapitole knihy Slavomíra Pejčocha - Zapomenuté osudy, podtitul Báječní Češi na prahu 20. století, nakladatelství Regia, rok vydání 2000.

ČT před časem opakovala řadu dokumentů s názvem "Zapomenuté výpravy". Jeden díl se jmenuje Let do Tokia.

0/0
8.8.2017 22:55

M78i33l67o46š 94Ř91e64h30á42k 8286738867685

Zapomenutí Čechoslováci.

0/0
10.8.2017 20:40
Foto

J30i31ř77í 50D26v11o42ř81á71k 5475709580768

Trochu mě předběhl :

Pavol Antalík 43332

https://www.databazeknih.cz/knihy/vzduchoplavci-aviatici-piloti-74600

0/0
9.8.2017 20:53

P54e64t52r 45L80u97k26e87š 6383921

Myslel jsem si, že jde o nějakou knihu, kterou neznám (kvůli zmíněným ilustracím od Borna). Vzduchoplavce - aviatiky - piloty ilustroval Jelínek. Je to nicméně hodně povedené.

0/0
10.8.2017 11:15
Foto

J31i18ř59í 86D44v98o59ř56á47k 5165439960328

Pardon. Četl jsem ji před lety a opravdu bych strčil ruku do ohně, že to byl Born. Omlouvám se.

0/0
10.8.2017 21:01

P86e41t52r 81L46u75k17e73š 6903901

Jirko, není proč:-) Hned jsem se do "Vzduchoplavců" po nějaké době začetl.

Ilustrace od Adolfa Borna by byly určitě zajímavé. Škoda, že se do aeroplánů nepustil. Určitě by k nim přimaloval Turky.

0/0
10.8.2017 21:44

P40e49t29r 49L44u12k85e57š 6753971

Matěj Taufer byl výborný mechanik a nepřekonatelný vypravěč. Ve společnosti dával k lepšímu neuvěřitelné historky z cesty. Vypadalo to asi takhle: "Jednou jsme vlétli do tunelu a najednou se proti nám řítí vlak." A co jste udělali? "Uhnout nebylo kam, tak jsme prostě vycouvali.":-)

+3/0
8.8.2017 20:08

R23i27c63h81a11r81d 34A33u41b36r61e54c67h33t 1982621436310

To mi připomíná historku, kterou měl vyprávět kterýsi slavný dobrodruh Divokého západu. Jak ujížděl před indiánskou hordou kaňonem, snažil se je setřást ze všech sil, ale nakonec dojel do slepé uličky. "A co bylo dál?", ptali se posluchači. "Coby, zabili mě", odpověděl.

+4/0
9.8.2017 1:16







Najdete na iDNES.cz