Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak těsně se mohou letadla minout? Bude se vám zdát, že hrozivě blízko

Můžete při letu rozeznat cestující ve druhém letadle? Co se stane, když selžou všechny motory? Právě na tyto dvě otázky se dozvíte odpovědi v následujícím textu od zkušeného pilota Patricka Smitha.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M62a64r73t98i56n 27N18e95r65m23u25t 4589670408854

Fascinuje mě, jak jsou přibližné hodnoty cca 30t stop a až 100mil přesně přepočteny na jednotky metrů

+1/0
24.8.2017 13:25

J33a32r27o57s52l92a31v 35M88r75k23v34i83č46k38a 9951438854360

Pán kecá, letěl jsem v červenci do Bulharska a proti nám to mydlil nějaký Learjet nebo co. Zrovna jsem čučel z okénka a frnk, proletělo to kolem nás. Rozhodně to nebylo deklarovaných 5 km, ale podstatně méně. A fakt to byla rychlost blesková, protože něž jsem si to uvědomil, tak byl pryč. To bylo to horizontální míjení. Na fligtradaru jsem sledoval cestu své dcery a nad Slovenskem, někde u Piešťan proti nim letělo letadlo. Dle ukazatelů flightradaru se míjeli v odstupu 100 m. To ale nedokážu posoudit, protože jsem tam nebyl. To je to vertikální míjení.

+1/−6
24.8.2017 12:16

K50a41r58e44l 66B31a29r35t49á26k 3139573972816

Ještě že ten Learjet do vás nedrcnul. Mohli jste mít modřinu. A ti piloti, kdyby místo svých přístrojů raději sledovali flightradar24, také by to letadlo pilotovali určitě bezpečněji;-D

+5/0
27.8.2017 8:21

J67i32ř47í 63K81o56c25u14r21e80k 6775304375418

Problém vychází z toho, že bifokální vidění funguje zhruba do vzdálenosti 500 metrů. Jak je něco dál, dal mozek nedokáže vyhodnoti vzdálensot bez toho, aby znal velikost předmětu a naopak.

Zkuste si to u chladících věží. Ze vzdálenosti 10 km budete mít pocit, že jsou aspoň 300 metrů vysoké, tedy asi jako 100podlažní dům. Není to pravda, tak vysoké budovy v ČR nestojí, nejvyšší je třetinová.

No a pak jsou tady omyly, že sklon 100 % znamená kolmo dolů. Nikoliv. Znamená 100cm vodorovně a 100 cm dolů. 100 cm vodorovně a 1 cm dolů je sklon 1 %.

+3/0
23.8.2017 13:05

J81o41s38e77f 29C70h96o98d95o81u84n98s18k36ý 4981166629360

aha aha, takže když mi začne letuška leštit boty, je jasné, že padáme ;-D

+5/0
23.8.2017 11:59
Foto

J95o31s36e47f 55K38u20b48e71š 3678843429393

;-DR^

0/0
23.8.2017 21:32

P54e49t50r 14H21e84l30l26e69r 5133476614504

Když bychom padali, tak to poslední co chci od letušky vyleštit, jsou boty ...

+3/0
24.8.2017 10:55

R64o84m73a40n 15L13a54n77g24e74r 9144854202112

I kdyby to byl čirou náhodou chlap? ;-)

0/0
24.8.2017 12:36

K40a73r42e86l 60B34a23r98t66á77k 3809593652576

Ti chlapi jsou dost často holky;-D

0/0
27.8.2017 8:18
Foto

J25i21ř10í 20D77v51o90ř58á96k 5165829200128

I když při sesřelu MH17 , asi v 10 km ,údajný svědek slyšel zvuk střelby a viděl stihačku .

Pravdou je, že nad mím barákem léta spousta letadel i v menší letové hladině, motory nejsou slyšet, a nedokáži pochopit, jak někdo může vidět stihačku na 10 km.

Ale pokud má někdo absolutní hudební sluch, může mít někdo absolutní letecký zrak.

(ironie )

0/−2
22.8.2017 18:08

J34i50ř94í 71Z89ý45k79a 9449163671720

"nad mým domem" je letecký koridor a motory jsou slyšet velice často, občas lze zahlédnout i menší businessjet a dle Flightradaru si lze dohledat v jaké je výšce. Leckdy nad 10 km.

Pokud je to letadlo větší (A380 nebo 787), tak jej mohu vidět v podstatě od jedněch hranic (Varnsdorf) až někam ke Karlovým Varům a to bez jakékoliv složitější optiky (jen dioptrické brýle na dálku).

+5/0
22.8.2017 22:35
Foto

J73i28ř63í 13D60v60o40ř48á34k 5725289570268

Letecké koridory prakticky neexistují. Viz Flightradar. Žiji asi 50. km od Brna. Na spojnici Praha - Brno. Sluch mám v pořádku. A opravdu těch " pár " letadel, které tudy proletí, neslyším. Mluvím o dopravních.

0/−2
23.8.2017 18:53

P88e74t19r 90H61e31l50l37e63r 5273406874634

Nad námi se pravidelně začínají letadla začínají rovnat na přistání.

A kolikrát v noci je to skorovětší rachot, než když pustím rychlovarnou konvici.

Mě ta letadla přijdou normální, ale dělali od nás něco zedníci a jeden byl z toho úplně vyřízenej, jak jsou ty letadla u nás dobře vidět :-)

+1/0
24.8.2017 10:58

J53a40n 64S92m67e78j40k65a14l 6204788272

Chemtrails na úvodní fotce jsou dost děsivý. Ty nám způsobu ještě mnoho problémů... Tolik ze se nebudem stačit ničit :-/

0/−10
22.8.2017 17:29

O39n42d13ř31e59j 71Č84a25p31k53a 6411291903694

Přesně tak, dihydrogen monoxid je potvora :-)

+10/−1
22.8.2017 18:45

J95i75ř20í 51K77o35c49u42r29e51k 6835804425628

Navíc ještě desublimovaný.

0/0
23.8.2017 12:58

J64a58n 19H44a53v85r51d51a 2338976301248

A když ho chcete usvědčit, tak chytře vymizí. Je to naprogramovaný šmejd! ;-D

+1/0
23.8.2017 18:29
Foto

J38i91ř67í 24D42v48o35ř59á48k 5955189430678

Co takhle nwoo.org ?

Tak tam budeš mít spousty " kámošů " .

Zhruba stejného vzdělání a inteligence.

+3/−2
22.8.2017 19:24
Foto

J74i61ř17í 62D88v39o30ř11á44k 5875899760708

Jak už tady psalo pár lidí. Sice opěvujeme lidský mozek, ale byl konstruován na max. rychlost asi 10 Km/h. Takže zrychlení při startu zaměňuje za náklon,....... . Mimo jiné u zatáčky, pokud nevidíte čelně horizont, nejste schopni bez přístrojů určit náklon.Pokud budete mít před sebou půlitr piva, hladina bude vůči sklu stále stejná. Pivo se nevylije.

+4/0
22.8.2017 17:11

L81u34k51a88s 68C10o53d37r 6298282210221

Dluzno podotknout, ze mluvite pouze o pripadu "spravne proletene zatacky". Staci jemny pohyb kniplem nebo nohama a to pivo vam kterykoliv pilot vyleje :-)

0/0
22.8.2017 17:28
Foto

J91i22ř28í 29D25v32o59ř94á57k 5775189830588

Předpokládám, že dopravní letadla řídí " profíci ". Můj otec lítal počátkem šedesátých let s větroněm. Potom přišla rodina, stavění domu,... . Asi před pěti lety dostal k narozeninám dárek. Let větroněm. Na tom letišti, kde lítal.

Samozřejmě před letem začal vzpomínat a možná i proto mu pilot ve vzduchu půjčil knipl. A i po těch letech " kulička seděla jak přibitá ".

P.S. Možná sklenice nalitá po okraj.

0/0
22.8.2017 17:49

P46e22t61r 29Š97k71o66d78a 5547580584870

Díky za převod jednotek. Odpověd p. Smitha ohledně přiblížení letadel bych malinko upravil - podle mě někdo takové zrakové schopnosti mít může. Umím si představit, že v 10 km nad zemí, při určitém úhlu, osvětlení a patřičnému šoku v hlavě cestujícího, dokáže mozek vyprodukovat takový obraz, že člověk skutečně vidí hlavy cestujících v letadle, které je několik set metrů daleko, zatímco např. na letišti už při pouhých 100 metrech nerozezná nic. Určitě to ale není běžné ;-)

+1/0
22.8.2017 17:10

S65t70e65p53a98n 74T17o79t42h 8698289175198

Já si myslim, že se tím myslí hlavně náklon, kdy do toho letadla z vrchu nemůže nikdo koukat na lidi, maximálně na jejich části nohou, leda by se někdo zrovna přitisknul na sklo a vyjeveně koukal dolů, jako každý, kdo letí poprvé. Jedna většinou sedí cestující "za oknem" a druhak mají povětšinou hlavu výš.

+1/0
23.8.2017 14:50

L32e69o69š 60M48a32r39š93a21l 5602254942898

No posledně se tady psalo, že 100km od francouzského ledadla proletěla Kimova raketa a bylo to prý o fous.;-D;-D;-D

+3/−2
22.8.2017 16:44
Foto

J16i66ř91í 24D29v54o48ř74á66k 5725709380868

Prosím, zůstaň na politické části.

Možná bude tak trochu rozdíl mezi letadlem, které řídí pilot a letí po schválené trase a Kimovou raketou.

+3/−1
22.8.2017 17:04

L22u63k84a82s 38C42o28d58r 6798642570561

Zazit divoke manevry s dopravnimi letadly neni zas tak uplne nemozna vec. Bohate staci svezt se treba v turboletu, kdyz dokonci parasutisticky vysadek a snazi se co nejrychleji dostat dolu na zem. Let stremhlav nebo 90stupnove zatacky jsou pomerne bezne (ostatne na youtube je spousta podobnych videi).

0/0
22.8.2017 16:43

A83n87d96r49e43j 40K71r42á47l 7585226885365

Kolikrát tedy letuška v historii dobrovolně vyleštila boty?? 8-o

0/0
22.8.2017 16:30

A13n36t91o88n77í30n 93H92o74l60í10k 8167973954400

Vim o jednom pripade v Madarsku v roce 1987. Pricinu se ovsem vysetrit nepodarilo.

0/0
22.8.2017 18:01

J21o60s72e47f 42K44a64r95f91í89k 7782745306940

Je mi až trapné zase chválit zdejší rubriku.;-D

Perfektně napsáno, ozdrojováno. Pak Kasík se nebojí vejít do diskuze a dokonce zareagovat na podněty a článek opravit či doplnit.

.

No prostě R^

+16/0
22.8.2017 14:03
Foto

P55a50v31e46l 34K26a53s91í55k52, 71T68e78c63h92n14e74t81.40c64z

Proč bych se bál? :-) A děkujeme!

+2/0
23.8.2017 0:32

R43a51d27e10k 37N62e64u92m57a34n80n 5372132248985

třeba Mánert s Palatou se bojí

+5/0
23.8.2017 20:49

L39a15d59i57s73l93a85v 44A29n55d86r90l91e 8376231366859

Když se letadlo,které vidíte z okýnka dostane do správného úhlu tak,aby skrze něj prosvítalo světlo tak ty lidi uvidíte. Oni nejsou zase tak úplně maličcí.

0/−1
22.8.2017 13:24

M70o55j22m25i84r 87P93e16ř25i25n38a 6898590236

Ale ta okénka jsou maličká. Už jste seděl v letedle? V okenku je vidět tak maximálně vaše hlavička!;-D

+8/−1
22.8.2017 13:31

L43a96d35i88s88l74a52v 35A15n84d76r32l24e 8926421186169

Neseděl,ale viděl jsem to v televizi pane chytrej

+1/−4
22.8.2017 14:12

J66i42ř53í 24K76o38c37u83r92e44k 6725854105788

V televizi chodil James Bond po střeše jedoucího TGV. V televizi vybouchla tramvaj. V televizi dokonce umřel ten samý pán 10x po sobě v různých filmech.

+2/0
23.8.2017 13:08

P29e14t26r 95H41e77l92l26e10r 5953806794694

A jeden tom samým filmu pokaždý umře na stanou chybu a nepoučí se a nepoučí 8-o

+1/0
24.8.2017 11:00

M89a79r12t27i82n 11N32e95p80l 4534562116528

Koukám, že stačí když vyjde jedna knížka a redakce z toho vyžije půl roku :-)

+1/−13
22.8.2017 12:27
Foto

P21a22v60e47l 67K42a69s22í89k32, 44T72e38c90h19n35e63t60.97c75z

Podle toho, jaká. Podle nás je v tomto důležitější to téma.

+12/0
22.8.2017 13:03

M41a55r13t33i54n 92N83e81p95l 4284802306258

Nemyslel jsem to nijak zle. Technet je jednoznačně nejkvalitnější část idnes. Jen prostě nevím, zda je to úplně ta cesta, kterou byste měli jít - vydávat články prostým opisem kapitol z knihy.

0/−1
22.8.2017 13:10

M86o31j90m72i87r 83P30e42ř11i57n19a 6898360606

Když jste to tak nemyslel, tak proč jste to napsal tak pejorativně.

Mně se váš příspěvek nelíbil vůbec a jsem rád, že redakce podobné knížky, resp. jiné publikace zveřejňuje. Určitě si pujdu tu knížku koupit, bez redakce bych se o ní asi nedozvěděl.

+4/−1
22.8.2017 13:32

M66a58r66t89i43n 31N47e91p23l 4454282906638

Význam smajlíku k vám ještě nedorazil? Nemám nic proti recenzím knížek a jsem rád, že na tuhle zajímavou knížku redakce upozornila, ale asi jste nepostřehl, že se jedná snad už o třetí článek o jedné knížce za dva dny, resp. bohužel spíše opisování částí knihy.

0/−1
22.8.2017 22:33

Z18d25e28n16ě49k 48D54u57f69e93k 2474424688

Rozhodně zajímavé čtení. V televizi koukám na pořad o leteckých katastrofách a spoustu údajů co je v tomto článku napsáno je pravda

+10/−1
22.8.2017 11:15

J34a87n 57Š35p70a31t96n82ý 2933552456605

by me zajímalo, které z tech zbylých udaju podle vas pravda nejsou .... :)

+9/0
22.8.2017 11:20

J31o63s34e52f 98J53a79n73k48ů 2117516467484

Ty, které v pořadu o leteckých katastrofách nezazněly. ;)

+4/0
22.8.2017 13:53

J93a70k29u20b 28P14e19t29r49i82c14e32k 4878574705641

Jedna míle je přes 1800 metrů? Měl jsem za to, že je to 1608 metrů.

0/−18
22.8.2017 10:38

J92o86s28e45f 21K93a13r92f35í16k 7682935426250

Námořní míle = 1 852 m ;-)

+14/0
22.8.2017 10:40

J54a23k18u34b 29P84e57t88r32i35c35e42k 4278534155131

Očekával bych, že jako jednotku tedy uvedou námořní míli. Když napíšou jen míle, představuji si tu "normální".

+3/−3
22.8.2017 10:42

J25o48s56e84f 90K39a85r53f60í74k 7352175256240

V letectví se používají námořní. Autor asi vycházel z předpokladu, že článek budou čísl lidé kterým to netřeba osvětlovat. No nic méně to tam být uvedenom být mohlo.

Ale od toho je zde diskuze:-)

+22/0
22.8.2017 10:44

D20a83n22i80e88l 71J16a43n43k62o 9409729120692

Článek je výhradně o letadlech tak asi nebylo třeba definovat míli - neb bylo jasné o jakou jde ...

+6/0
22.8.2017 11:13

P55a87v67l77a 59H17r62a63d90i26l76o96v37a 3277931421404

Mne treba ne :-)

+3/−1
22.8.2017 11:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.