Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tanky z plastových kompozitů: budoucnost, či slepá ulička?

V 90. letech minulého století nastal masivní rozvoj moderních plastů a kompozitních materiálů na bázi skelných vláken. A tak se začalo testovat využití těchto technologií také ve vojenském průmyslu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J62a68n 17V92á13c38l62a20v97í83k 3582356111559

Pokud jsou obavy o chování materiálu s časovým odstupem, tak můžou vytáhnout exponát z muzea a vyzkoušet...

0/0
21.8.2017 9:41

J80i73ř68í 61S65c16h90w63a38c23h 8348554928746

v muzeu na něj nejspíš nepražilo slunce....a jiných vlivů počasí byl asi taky ušetřen.

+1/0
21.8.2017 14:23

J80a47n 96V27á17c56l38a74v51í47k 3482806721819

Záleží, jestli to byla vnitřní expozice ... jinak hadice s vodou a uv lampa to jistí.

+1/0
22.8.2017 12:52

M29i91c97h51a32e82l 11K56o76n47e32č71n20ý 6972403939679

Východní Němci to věděli už dávno, Trabant je toho důkazem.;-D

+2/0
21.8.2017 9:26

R56o45b86e38r60t 85M40á28s53l26o 1161311317237

No vida, jednou si budeme moci vytisknout každý svůj tank na 3D tiskárně. To se EU asi moc líbit nebude ;-).

0/0
20.8.2017 22:19

D84e43n18i44s 46H24u82m32l 4192725335706

Tak stanoví maximální rozměr vytisknutelný 3D tiskárnou

0/0
20.8.2017 23:56

J58a94n 45V46á40c43l57a78v90í44k 3842526671159

Ony neexistují tiskárny pro materiály na bázi železa nebo hliníku?

0/0
21.8.2017 9:40

T66o33m78á65š 94C35h55r33a47s37t11n62ý 2931784841333

Ano, samozřejmě..

0/0
21.8.2017 11:06

J35a24n 14V88á37c45l82a17v85í71k 3722526321499

Ale ... to by přece znamenalo, že si pan Máslo může vytisknout svůj tank už dnes :-)

0/0
22.8.2017 12:53

P58e64t76r 40M57a59r53e53č76e97k 1253351569178

Tank ala Trabant? :-) Po deseti letech ve službě by se po zásahu rozložil na hódně moc trsátek. ;-)

0/−2
20.8.2017 21:22

K44a76r49e78l 93N67o18v69á47k 8774771300496

A přitom by k tomu, aby se něco podobného uvedlo do praxe, bohatě stačilo, kdyby EU odhlasovala, že obrněné vozidlo nesmí po roce 2014 vážit více než 40 a po roce 2017 více než 20 tun. EU

+16/−3
20.8.2017 21:22

J71a79r33o61m13í11r 96K78r45á85l 4620309354789

R^;-D

+2/0
20.8.2017 21:46

R81o46b16e73r12t 87M74á72s18l31o 1931571647407

No nevim, nevim, do 20-ti tunového tanku se moc baterek nevejde :-).

0/−1
20.8.2017 22:23

K87a27t97e62ř36i19n81a 72V53ý45b22o33r59n38á 6970899869

Lasery, railguny, plasty... Je spoustu slepých uliček vývoje a je prima, že americký vojenský rozpočet je tak štědrý, že je umožňuje (i několikrát) prošlapat. A když potřebujeme opravdu funkční hi-tech, jako třeba dopravit kosmonauty do vesmíru, tak slušně požádáme Moskvu. ;)

+1/−37
20.8.2017 16:22

R57o68b87i36n 32Ž41i14ž74k42a 2748984706116

místo funkční hitech si radši dejte levnou službu, sedí to víc:-)

+12/0
20.8.2017 16:33

J67i54ř46í 65N89e28u87m98e93i25s96t18e92r 2692615773381

A já myslel, že Rusáci to dělaj kvůli dolarům. A ono na požádání. ;-D

+25/0
20.8.2017 19:16

P46e73t27r 44M45a88r75e14č64e84k 1933861939448

;-DR^

+4/0
20.8.2017 21:20

M82a12r52t77i66n 86B92a47r78t12e87k 5637521891273

Kdyby Rusové nevozili Američany do USA, tak můžou na Roskosmos dát rovnou ceduli ZAVŘENO. Ale ono jim to končí.

+6/0
20.8.2017 20:48

M39a71r51t96i13n 37S34v52o65b31o64d69a 7619357432935

Teta Kateřina.....vy Moskvu žádáte i o jiné věci...

+4/0
20.8.2017 20:57

P21a98v80e24l 16S49t91a93v89j44a98n94í25k 6568815467841

Koukám, že u vás v Rusku se poněkud zastavil čas. Hi-tech z 60. let, to je bomba.

+7/−1
20.8.2017 21:12

J85a35r23o51m89í89r 16K58r58á85l 4550129264419

No, proto je to levnější.

+1/−1
20.8.2017 21:47

P22e45t18r 75M63a70r75e21č88e79k 1563171689378

A co myslíte? Použijí pokaždé kouzelné slůvko? :-)

0/0
20.8.2017 21:21

P39a36v19e49l 28N83á75r98o29ž51n31ý 6189749653566

Já bych to shrnul, projekty byly zdárně ukončeny, splnily očekávání a dlí v muzeu nebo nebyly řádně dokončeny protože by se zadřely rotačky, které je tiskem peněz plati. Nicméně vyvoj nekončí a armáda čeká až své bakelitové autíčko bude moci dopnit sadou tužkových baterek, protože každý ví že budoucnost od roku 2023 až 2040 patří eletrovozidlům.Vyvoj dostatčně dlouhého prodlužéváku na nabíječku již byl zahájen.,

+5/−30
20.8.2017 9:46

R63a45d91e72k 13U86r58b17a80n 4279750194747

Fanda Ruska hádám ;-D

Tady opravdu není sarkazmus na místě. Ocel a nafta už jsou dávno překonané. Kompozitní materiály a elektromotory jsou mnohem vhodnější. Bohužel, jak se píše v článku, nenajde se nikdo kdo si to vezme za zodpovědnost.

+4/−2
20.8.2017 12:43

V45l43a94d81i31m77í28r 31B75u16k82v42a65l22d 8253653536

Proč hned fanda Ruska?

Mně také přijde divné, že ač vozidla splnila očekávání, byla dána do muzeí. Proč místo toho nebyla intenzivně využívána v podmínkách podobných skutečnému nasazení. Včetně testů urychlujících stárnutí materiálu (tyto testy máme k dispozici už desítky let). Jen tak se dá poznat, zda degradace materiálu povede i k degradaci balistické ochrany.

Jinak jsou to jen vyhozené peníze, nic jiného.

+8/−2
20.8.2017 13:31

R55a95d20e63k 35U43r64b43a65n 4509790294387

zadřené rotačky, bakelitové autíčka na baterky.. to je jak z aeronetu ;-D

Výdaje na armádu jsou vždycky vyhozené peníze, pokud nedojde k válce samozřejmě :-)

Vývoj v těchle oblastí jde dopředu neuvěřitelně rychle, takže než by se cokoliv dlouhodobě otestovalo, tak by to bylo zastaralé. Proto se často raděj modernizují starší technika než vytváří něco převratného, co by stejně bylo zastaralé než by testy proběhly. Navíc lidé kteří o tom rozhodují jsou konzervativní pánové, kteří věří tomu co znají. Další věcí je infrastruktura...

A jak jsem naznačil, něco jako tanky stejně v moderních armádách nemá moc prostoru. Obecně se žádný nový tank vlastně ani nevyvýjí.

+10/−1
20.8.2017 14:37

K31a52t74e10ř63i85n56a 48V86ý95b46o34r86n39á 6180409479

Odzbrojující logika' Vývoj jde tak rychle dopředu, že nemá smysl nic nového vyrábět, protože v okamžiku sériové výroby to už bude zastaralé. Tak si raději necháme padesát let starou techniku. Ostatně když budeme chtít, tak si ji od nás někdo bude muset koupit :)

+2/−9
20.8.2017 16:17

P74a43v51e36l 71S78t98a20v20j98a40n48í65k 6378485127471

Hlavním ruským tankem je cosi z 60. let. Tam jde vývoj opravdu tak neuvěřitelně dopředu, že nemá smysl nic moc zvláštního vymýšlet.

+2/−2
20.8.2017 21:11

M83a40r66e64k 57P38r18o15v67a10z72n39í47k 2137552121279

Vozidla mohla byt vhodna k ucelu, pro jaky byla navrzena, ale to neznamena, ze bylo i vyhodne je zaradit do vyzbroje. Zlepseni oproti stavajicimu stavu treba nebyly dostatecne, aby ospravedlnily naklady, ktere by zmena vyzadovala.

Nedavno tady byl clanek o tanku Abrams. Tam se rikalo, ze zatim nema zadneho nastupce, protoze neni mozne, pri soucasne urovni techniky, postavit tank, ktery by ho nejak zasadne prekonal. Abrams bude, s drobnymi upravami, slouzit klidne dalsich 20 let.

A da se ocekavat, ze M2 Bradley nepujde do duchodu o moc driv, nez Abrams, protoze jeho nahrazeni plastovym (nebo vlastne jakymkoliv jinym) ekvivalentem nejspis neposkytuje takovou taktickou a/nebo strategickou vyhodu, aby stalo za to to udelat.

+3/0
20.8.2017 23:48

D75e46n77i12s 58H72u75m89l 4522855265986

Jasně, o něčem podobném už kdysi mluvil Ivan Mládek:

Radim nezapomíná ani na bezpečnost státu. Nedávno vynalezl pro naši armádu elektrický samopal. Elektrické samopaly budou tiché a nebudou znečišťovat ovzduší. Jedinou nevýhodou bude, že vojáci s elektrickými samopaly budou moci běhat jen rovně, jinak se budou zamotávat do kabelů. Mimo to budou moci postupovat na nepřítele jen do určité vzdálenosti, jinak si vytáhnou zástrčku ze zásuvky. Průzkumníci, kteří musí postupovat do týlu nepřítele, budou mít prodlužovačky.

+1/−2
20.8.2017 14:25

R67a96d31e49k 54U77r73b81a26n 4149420314147

No to koukám, že někteří mají informace jak kdyby je získávali z estrád ;-D

+6/0
20.8.2017 14:38

P78a35v79e72l 95N83á46r47o61ž12n34ý 6459359673906

A pan je koukám metafyzik, zkuste si doplnit vzdělání a mín chodit na přednášky pomatenců , pak nebudete psát takové nesmysly. No a s tou fobii z Ruska byste se měl vyloženě léčit.

Prozradím vám tajemství, i když se postavíte na hlavu, budete mávat ušima tak celkem nic nezměníte na faktu, že odolnost materiálu proti penetraci je přímo úměrná jeho hustotě a tepelné odolnosti, proto je EPS snadno penetrovetelný, ocel hůře uran ještě hůře atd. Čili s heslem o kompozitních materiálech jděte strašit do cirkusu nebo do Bruselu tam na lidi s technickým vzděláním nenarazíte a možná vám zatleskají

Ještě směšnější jste s tím elektromotorem, to snad nenapadlo ani komiky v Bruselu, měl byste to dopilovat a vystupovat s tím po světě tank a BVP s prodlužovákem by měly jako komické číslo úspěch nebo je pán skutečný metafyzik, který básní o bateriích? Prozradím vám tajemství ten váš tank na baterky by měl jednu chybu, měl by problém se s potřebnou baterkou vůbec rozjet a nepřítel by se musel smíchy potrhat až by se tankové ofenziva EU na týden zastavila protože by se tančíky na tužkové baterie museli dobíjet.

+1/−1
20.8.2017 23:12

J73a14k52u91b 15V47i41k75t17o97r57a 8773389443581

Četl jste ten článek? Hlavní problém, které měly tyto stroje vyřešit, je vysoká hmotnost. Odolnost vůči penetraci je sice přímo úměrná hustotě a tepelné odolnosti, ale není problém mít dvakrát tlustší "plastový" pancíř, který odolá stejné ráži, ale jeho hmotnost je o 30% nižší. U elektromotorů je sice problém se zdrojem energie, ale pořád mají mnohem vyšší účinnost, než motory na fosilní paliva. A v tom je ta podstata. Kvalita vs kvantita. Co razí západní země a co východní vám snad nemusím vysvětlovat. [>-]

+1/−1
21.8.2017 0:34

J42o44s79e54f 92M50i20k79i89n 5413624825164

Větší účinnost elektromotorů oproti těmna fosilní paliva?

V tomto případě s vámi naprosto nesouhlasím. Kdo a kde vám tu elektriku vyrobi, jak ji dopravíte, jak dlouho budete nabijet, za jak dlouho nabijete jednotku tanků?

Dnešní moderní nafťáky dosahují učinnosti někde kolem 45%, účinnost parní turbíny je 55-75%, účinnost kotle bude někde kolem 95%, generátor 97%, přenos energie po vedení (zde je nutnno kompenzovat) nabíječka, nabijecí a vybijecí ciklus na baterii vám taky vezme svá procenta. Takže o celkové účinnosti od vložené lopatky uhlí či nalitého litru nafty se dá velice dobře spekulovat. Používat jako zdroj soláry či vítr je u vojáků nesmysl.

0/0
21.8.2017 7:51

J94a96k13u29b 19V82i18k21t61o50r26a 8653479583721

Za to nafta se v nádržích tanků zhmotňuje. ;-D Ve svém příspěvku píši o tom, že je problém se zdrojem energie. Ale to neznamená, že to tak bude napořád. [>-]

0/0
24.8.2017 18:49

A73d47a16m 17P12e12r69o89u64t79k74a 1496633349

A to jako vážně porovnáváte elektormotory se současnými používanými agregáty (ať už diesly nebo plynové turbíny) v tancích a ot?

0/0
24.8.2017 15:49

J61a59k51u64b 34V79i20k93t38o67r55a 8363479803921

Elektromotory mají mnoho výhod. Vyšší spolehlivost, vysoký točivý moment, nižší hlučnost atd. Ve chvíli, kdy nalezneme lepší zdroj energie, než jsou současné akumulátory, tak dojde k rychlému přechodu na elektromotory. [>-]

0/0
24.8.2017 18:54

J63a87k54u90b 46B16o52h35o55n79ě14k 8355176489497

Koukám, že vaše tankové znalosti končí někde u první let 2. světové války.

Takže kompozitní pancíře jsou opravdu skutečná věc, které často používá keramiku nebo tvrzené plasty. Jde o to, že dnešní munice už není jenom špičatý válec z oceli s wolframem, ale existuje široké spektrum HEAT zbraní, proti kterým je kompozitní pancíř mnohem účinější než homogenizované válcovaná ocel.

A za druhé elektromotory pro vojenské použití se testují a nadále se s nimi počítá pro budoucí stroje kvůli redukci hluku, menší velikosti a větší palivové účinnosti. Samozřejmě nemá jít o bateriově napájené motory, ale diesel-elektrické agregáty.

0/0
21.8.2017 11:26

J44i42ř54í 86K98o90c74u11r23e77k 6615794195478

Skandáljí odhalení: Bojovníci proti automobilismu ze sdružení AUTOMAT jsou špióni CIA!

+1/−2
20.8.2017 13:30

J61o75z63e88f 95B10e91v29i58l26a28q18u33a 9945839291541

Zaujímavý článok!R^

+7/0
20.8.2017 9:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.