Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

T60o48m48á83š 18Ž24i55t45n41ý 6701670511581

Nadpis je zavádějící. Za první bojové nasazenou ponorku lze považovat Truttle z americké války o nezávislost.

Hunley je první ponorkou která uspěla a potopila nepřátelskou lod.

Mene šťastně prvenství je to ze je i první ponorkou ztracenou v boji...

+17/−1
doporučit
26.8.2017 8:04

J75o10z52e56f 18B42e13v27i69l84a29q70u74a 9155839151601

Dobrý článokR^...ale s množstvom dohadov. Neviem si napríklad dosť dobre predstaviť, ako vo vodotesne uzavretej kovovej ponorke mohli námorníci utrpieť poranenia pľúc v dôsledku tlakovej vlny8-o?Nie som vojenský odborník ,ale tlaková vlna sa dovnútra ponorky asi prenesie ťažko...Iná vec by bola, ak by konštrukcia ponorky tlakovú vlnu nevydržala...v takom prípade by ale nebol hlavný "problém" poranenie pľúc.:-/ Takže najpravdepodobnejšia je domnienka o strate vedomia posádky po výbuchu (napr. údermi o kovovú konštrukciu v tesnom priestore pri tlakovej vlne).ďalší priebeh je už na fantázii...a prestavivosti čitateľa.:-)

Ale z historického hľadiska zaujímavé!R^

+9/0
doporučit
26.8.2017 7:05

V58l17a13d65i12m49í33r 74H24r81u64b26ý 1724641977802

Celkově je článek hodně odbytý a nepřesný a domněnky vydává za prokázaná fakta. Podle dobových svědectví vyslala Hunley po útoku smluvený signál modrým světlem, z výzkumu jejího vraku jednoznačně vyplynulo, že nejméně několik let po potopení nebyl vnitřek ponorky zaplaven vodou a ponorka byla nalezena v "návratovém" kurzu - s přídí namířenou směrem k přístavu a hloubkové kormidlo bylo v poloze pro vynoření. Útok náloží na tyči byl v té době už úspěšně vyzkoušený i v bojovém nasazení ("ponorka" David), přežila loď i celá posádka, samozřejmě před tím to opakovaně a stejně úspěšně testovali.

.

Doporučuji knihu "Vyzdvižení ponorky Hunley" od Briana Hickse.

+7/0
doporučit
26.8.2017 16:20

F20i30l64i92p 44G38a11l33a93š 2897637284228

A není nejpravděpodobnější vysvětlení to nejjednodušší? Třeba to, že vzhledem k vysoké koncentraci CO2, která v jejich případě stoupala samozřejmě rychleji než při testování (protože stres + vysoká námaha = rychlejší dýchání = rychlejší spotřeba O2 a rychlejší výroba CO2), což vedlo k postupnému vysílení a hlavně ztrátě vědomí a postupnému udušení?

+5/0
doporučit
26.8.2017 19:54

V42l18a70d40i79m22í59r 47H92r73u60b29ý 1814931597482

Ohledně účinků tlakové vlny, kterou tady někteří sveřepě zaměňují za rázovou. Ještě před nasazením ponorky Hunley bylo úspěšné plavidlo David.

.

"Roku 1863 zhotovil jižanský inženýr T. Stoney ponorku CSS David, která však byla poháněna parním strojem, takže nad vodu vyčníval komín. Palivo představoval černý antracit, jenž hoří bez kouře, takže se plavidlo mohlo v noci přibližovat ke svému cíli relativně nepozorovaně, i když spíše než o „pravou“ ponorku šlo vlastně o ponorný útočný člun. Výzbroj tvořilo tzv. tyčové torpédo, de facto nálož umístěná na dlouhé tyči, která byla připojena k přídi a nedaleko cíle uvolněna. 5. října 1863 zaútočila ponorka CSS David na seveřanskou loď, kterou poškodila, ale sama utrpěla škody a část posádky byla zajata." (zdroj: http://www.radiodixie.cz/clanek/vynalezy-americke-obcanske-valky-dil-druhy-lokomotivy-obrnene-lode-balony-telegraf-a-ponorka-navrch )

.

Jak je zřejmé, jednalo se o útok náloží na tyči a posádka lodi i loď samotná tento útok přežila. Poškození "ponorky" spočívalo především v uhašení ohně pod kotlem (komínem natekla dovnitř voda), po jeho obnovení se ponorka dokázala se zbytkem posádky vrátit do svého přístavu.

+5/0
doporučit
26.8.2017 15:41

J10o96s30e31f 89S63v83á29r21o26v29s16k78ý 3711226853145

Ponorkou napadená loď Housatoni, šalupa s dvanácti děly, která šla ke dnů i s 5 členy posádky. To se naběhali, než obsloužili těch 12 děl. A co řízení lodi, které vyžadovalo tehdy řadu činností.

+5/−5
doporučit
26.8.2017 1:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.