Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Potrubní pošta pro lidi Hyperloop přesáhla 320 km/h, návrh je 1 300 km/h

Myšlenka Elona Muska na dopravu lidí pomocí kapslí ve speciálním potrubí dostává stále reálnější obrysy. V rámci jedné ze soutěží týmů, které pracují na realizaci Hyperloopu, bylo dosaženo nového rychlostního rekordu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R55u76d29o60l83f 38R55u95b87e34š 3419775381754

A jak mají vyřešeno, aby se dvě kapsle v tubusu nepotkaly a nedošlo k čelní srážce? Já osobně bych teda trubkou neposílal ani vokurku.

0/0
31.8.2017 11:15

M87a41r63t32i80n 44B14a23r18t73e24k 5187521201593

Dokumentární vědecký pořad Futurama prokázal, že v roce 3000 bude osobní trubková doprava naprosto běžná

+2/0
30.8.2017 19:10

R74u74d15o19l23f 10R14u97b71e48š 3729705501944

Nač stavět tunely? Podle mě bude stačit, když se naskenujete, dematerializujete a odešlete emailem do místa, kam si přejete odcestovat.

0/0
31.8.2017 11:16

J62a92k48u81b 32M41a64t53o10u88š 3335412412673

Nojó ,ale to bude potřeba aby byl v Čr vysokorychlostní internet. ;-D

+1/0
2.9.2017 17:00
Foto

D55a45n 74R85u44b45í23n 4593363679

Samozřejmě za to bude příplatek, podobně jako když chcete jít první do letadla. Jinak pojedete běžnou modemovou linkou.

0/0
4.9.2017 11:38

M25a75r82t43i91n 83K17o73u62š28a 6555794754

Slavit rekordy při rychlostech hluboko pod možnostmi konvenčních dopravních prostředků mi připadá stupidní, počkal bych s oslavami na nějaký generační posun.

Jo a někdo by měl Muskovi říct, že metodu slepých uliček už má patentovanou Jára Cimrman

0/0
29.8.2017 15:08

M36a30r78t93i30n 74B25a85r81t67e45k 5517351721863

TO je studentský projekt. Sice vysokoškolský,ale stále jenom studentský s velmi omezenými zdroji. Slouží hlavně kevzdělávání a ne k lámání světových rekordů.

0/0
30.8.2017 18:57
Foto

O35n14d80r13e66j 80V66a56l57o31u60s26e80k 4590771237211

Jak už tu hodně lidí podotklo, vyřešení bezpečnosti je kardinální problém tohoto projektu. Koukněme jak prodraží bezpečnost jen železniční tunely. Tady to musí být ještě dražší....

0/−2
29.8.2017 12:10

M74a69r48t64i65n 51M91a84i20k80s43n18a47r 3904663208302

No, nezapominejte, ze cast bezpecnosti je kvuli tomu kdyz nekdo vejde do tunelu a pohybuje se pobliz kolejiste, do temer vakua vam nikdo nevleze. Tim ze eliminujete celou tu vec okolo, ze clovek muze zkrizit drahu, nachazet se v draze, pohybovat se v draze... tim docela snizite potreba zabezpeceni. Co jsem pochopil, bude se jedna o jednosmerne tubusy, takze nic protijedouciho tam nebude, takze dalsi vec kterou narozdil od zeleznice nemusite resit. Krizeni aut - fuc, zver - fuc. Poruseni tubusu? Ztrati se vam vakuum a nepojedete. Takze co se musi vyresit je unikova cesta v pripade zaseku, nehody. Coz ocekavam ze bude reseno poklopama s led navigaci.

0/0
29.8.2017 13:30

K47a57r46e52l 23S94t68r72o30b72a68c58h 3430362134538

Docela snížíte potřebu zabezpečení? :-) A dalších x problémů stojí ve frontě. Např. vyřešit dilataci té "vakuové" roury. Zajištění jednotlivých dílů potrubí proti sebemenší odchylce, jež by zřejmě měla pro "vozidlo" a hlavně cestující fatální následky. A další...

0/0
29.8.2017 20:32

L34u75k64á34š 31N68o62v88á27k 1550985320475

To bude zase mrtvých lidí... Pak příjdou na to, že vymysleli nebezpečnou blbost.

+1/−4
29.8.2017 11:44

J20a40n 93H15r60u21b29e76š 7674613742785

To zas bude v tunelu nablito...

+9/0
29.8.2017 11:20

D91a45v77i32d 35R75y54c39h63e22t24s11k85ý 9976781930570

Hrozná blbost, tolik věci nedořešených, komerčně to nikdy fungovat nebude. Kdyby to šlo bez problémů zavést a mělo pozitivní dopad, tak by asi vědci na celém světě museli být idioti, že to už dávno není. A potřebovali by k tomu tzv. "vizionáře".

+4/−13
29.8.2017 11:18

W34a66l94t46e35r 19D42i73v52i82š 6257822762652

Naprosto každá revoluční myšlenka byla zpočátku odmítána a vysmívána - auta, letadla, vlaky... Včetně těch věhlasných vědců, kteří tvrdili, že to nejde.První lokomotivy byly pomalé, slabé a byla to taková velká show, když se někde prezentovaly. Automobily byly vysmívané, že jsou hlučné, nespolehlivé a šíleně nedořešené, proti koni samé nevýhody. A letadla? Darmo mluvit - koníček bláznů, kteří jen vyhazovali peníze.

Tím netvrdím, že hyperloop je super, slepých uliček je historie také plná. Jen bych si netroufl vizionáře shazovat, a to tím spíš, pokud to technicky realizovatelné je. U hyperloopu totiž nemám problém s technologickou stránku, ta je funkční, je to čistě otázka inženýrská, není tam nic, co by vyžadovalo nějaký převratný objev, všechno to jsou jen čistě inženýrské postupy, jak danou věc dořešit (a možností je mnoho).

+15/0
29.8.2017 12:56

M24a89r54t39i33n 83M65a91i79k54s91n83a96r 3254923298612

Jo, je blbost letat, nejde to. Pak nejaci vizionari (bratri Wrightove) to ignorovali a leteli, ted litame. Pak se nedal preletet ocean, litame do New Yorku. Neda se vyletet dale nez na obeznou drahu, byli jsme na mesici, premyslime jak se dostat na Mars. Atd atd atd. clovek neustale posouva hranice dale a dale. Obcas se napady zapomenou a obevi se o par desitek let pozdeji, vezmete si auta, prvni auto ktere prekonalo rychlost 100kmh bylo na elektricky pohon, a az dnes se jim zacali automobilky ve velkem venovat.

+3/0
29.8.2017 13:33

P42e34t28r 43P93e78t42r 6653362458573

Přesně tak, taky nechápu, jak někdo mohl věřit parním lokomotivám a jak se vůbec mohla ta železná monstra takhle rozšířit.

+2/0
29.8.2017 14:25

J82a92n 38P56r86i56b10y20l 5400685557197

Výhoda přepravy v trubce rychlostí 1300km/h je také ta, že v případě havárie se ušetří za pohřby :)

+14/−2
29.8.2017 10:51

M90a42r86t50i53n 51M21a26i80k33s30n82a58r 3574313308212

Vyhoda prepravy v 10km nad zemi je take ta, ze v pripade havarie se usetri za nemocnice, moc lidi to vetsinou nepreziva.

Celkove, ohledne rychlosti jestli se srazite se zdi v 300km/h nebo 1300km/h, uz takovej rozdil neni.

+1/0
29.8.2017 13:35

J22i72ř95í 48K17o18c86u25r45e96k 6505254815878

Ono je to jedno od cca 80 km/h. Liší se jenom způsoby naložení do plastového pytle.

+2/0
30.8.2017 18:46

D92o86m24i37n10i16k 37H87e24r25z28á76n 1599715553

Až na neučesanost jazyka, anglickou gramatiku a asi deset chyb je to docela hezky přeloženej článek, pročež není uvedeno jméno autora... Ono je těžké si to po sobě přečíst...

0/0
29.8.2017 9:48

M96i38l34a78n 98V27o94l58e70k 5829343106359

Bylo by to zranitelnější než letecká doprava. Ty úplně detailní osobní prohlídky by brzo odradily většinu cestujících (kromě těch sebevražedných).

0/−2
29.8.2017 8:38

J17a53n 69S11k97ř44i37v95á43n30e31k 3246826336

Stačilo, aby to měli arabáči zakázané, ale to si nikdy nikdo nedovolí. Raději budou buzerovat rodiny s dětmi, že mají vodu.

+1/−2
29.8.2017 8:59

O57n80d29ř40e58j 24Š68r47u67b25a45ř 1825691965376

je to o fous zranitelnejsi nez vlak (vyssi rychlost - delsi brzdna draha, podtlak), a utok by mohl prijit i zvenci (coz u letadla temer nehrozi, odmyslime-li ruzne BUKy).

+2/0
29.8.2017 10:47

O53n53d75ř15e12j 79Š69r54u26b77a25ř 1445591635186

presto se u vlaku detailni prohlidky nedelaji a utoky jsou celkem sporadicke (coz jsou i u letadel)

0/0
29.8.2017 10:48

O13n64d25ř93e46j 76R51a51t74a85j 4650688856541

taky když to při případném útoku odskáče jedna dvě kapsle kde bude sedět dejme tomu čtyřčlenná posádka tak to nebude takový malér jako letadlo o tři sta pasažérech

0/0
2.9.2017 23:01

V65á25c73l39a67v 89P75o54u18s80t52k87a 3360121622

tak znova... NENÍ to Muskův nápad...

+5/0
29.8.2017 5:56

M43i79c19h83a59l 22F80i66n75s59t59e11r11l10e 7299460203838

Nevím, proč se zde mluví jako o nápadu Elona Muska ?! Toto téma jsme louskali už před pěknými pár lety na VŠVÚ v rámci katedry Transport designu. Prostě jen "oprášil starou myšlenku" - nic víc... !!

+1/0
29.8.2017 5:26

S98t60a62n50i14s91l73a41v 57K55r44e50j58c50a48r 6887416163554

Je škoda, že čeští a moravští studenti studující v zahraničí se na podobných projektech nepodílejí svým vzděláním a schopnostmi. Jsme národem jenž v 21.století se spokojí pouze s přejímáním úspěchů jiných.

0/0
29.8.2017 9:43

J84a35n 42K83o57t96a78s 9179870732546

Jste si vážně jistý, že jste se věnovali systému s nízkým tlakem? Nehovořili jste spíše o vakuovým dopravních systémech - které se před Muskem skloňovaly častěji. Muskův přínos je, že celý ten trubkový dopravní systém přenesl z říše fantazie a neúměrných nákladů do reálného světa - vakuový systém by byl prostě příliš drahý. A vyřešil i to, co udělat s hromaděním vzduchu před pohybující se kapslí - přidal kompresor napájený z baterie v kapsli.

+1/−1
29.8.2017 11:28

J88a44r41o13m36i51r 98F91a74r27e19k 4282633357

100Pa je take vakuum.

Co jsem rychle proletl wiki, tak i predchozi navrhy pouzivaly obdobne tlaky (na urovni hrubeho vakua).

0/0
29.8.2017 11:46

J32a35n 11K19o62t21a68s 9239890352576

Tak jsem se díval do tabulek a vakuum je podle tohoto rozdělení i na vrcholu Mont Everestu s průměrným tlakem 30 kPa:-) Vytvořit hrubé vakuum 100 Pa a vysoké vakuum 0,1Pa ve stovky kilometrů dlouhé trubce je podstatný technologický rozdíl. 0,1Pa je ideální pro návrhy od firmy ET3 (také v galerii článku), která prezentovala svůj design ještě před představením hyperloopu. Tým od Muska napočítal, kolik vakuových pump a v jakých rozestupech jsou na trati potřeba např. kvůli netěsnostem, atd. Zasadili to prostě do reálnějšího rámce. A lineární motor by mohl být cca jen na 1% délky tratě. Oproti systémům s Maglevem jsou to nebe a dudy. Maglev je prostě příliš drahý, proto nikdo nestaví delší tratě...

0/0
29.8.2017 14:46

M66i75c14h53a34l 83F85i66n13s66t10e18r54l23e 7969890493408

Mno..., každopádně "oprášil", nikoli vymyslel. Vymyslel si pouze, že v rámci svých finančních možností umožní "šikovným" dokončit určitou myšlenku - dotud jeho opravdové schopnosti na úrovni transport konstrukce a designu..., howgh !!!!

0/0
29.8.2017 22:24

J38a74r17o77m58i35r 71F77a96r34e61k 4842743537

Mate pravdu, ja jsem se zbytecne unahlil. Co jsem nasel byl nejaky starsi projekt, kde byl tlak cca 5kPa, coz je hodne.

Nicmene pokud se nepletu, Muskuv navrh si muze dovlit o neco vyssi tlak v potrubi prave diky kompresoru, ktery bude odsavat stlaceny vzduch na cele kapsle. Ovsem u tech nejrychlejsich kapsli (Hyperloop one a WARR Hyperloop) jsou ty kapsle zatim bez kompresoru (

WARR Hyperloop sice mel kapsli s kompresorem, ale pro rychlostni rekord pouzili uplne jinou).

Ona ta spravna zabava zacne az pri opravdu vyssich rychlostech.

0/0
30.8.2017 7:34

P16e55t69r 74M94a48c49h42á33č60e59k 9677314263

Navrhovat mohou klidně bambilión kilometrů za hodinu, přesto je Hyperloop fyzikální i praktický nesmysl.

+3/−9
28.8.2017 23:09

H55o95n64z31a 29P81a60n59s49k88ý 3273772800560

Automobil nemůže nikdy překročit rychlost 100km v hodině a to z jednoho prostého důvodu, člověk by nedokázal pořádně dýchat a udusil by se.

+13/−2
29.8.2017 11:16

O86n60d14ř27e90j 55Z12d98e53r32a93d10i90č95k51a 6564275903138

A pokud projede takovou rychlostí kolem dobytka, dobytek chcípne.

+3/0
29.8.2017 11:38

J55a32r11o68m39i65r 92F92a55r15e80k 4572273667

O problemech s realizaci se klidne muzeme pobavit, ale proc je to fyzikalni nesmysl?

+9/0
29.8.2017 11:26

J91a55n 72K55o42t76a75s 9239550522426

nejste v pozici, abyste hodnotil, co je a co neni fyzikalni i prakticky nesmysl

+1/0
29.8.2017 11:31

J37a28n 89K64u18d92e70r36a 4733356333852

320 km/h je ještě "civilní" rychlost, kterou můžou zájemci pocítit už na dvou kontinentech. Pořád je větší úsek cesty před námi a problémy se jistě budou množit, tak uvidíme kdy jim dojde "nadzvukový" dech. ;-D

0/−3
28.8.2017 22:26

P90a73v60e96l 62Ř55a93p72e74k 7762436979505

Jak se záchranáři dostanou dovnitř, když se stane nějaký průšvih? Budou to 2 hodiny pižlat autogenem?

+8/−12
28.8.2017 22:18

J78a10n 84K23u37d41e76r57a 4363126473122

To budou asi nějací záchranáři "kamikaze", to je jak vrtat propanbutanovou lahev.

0/0
28.8.2017 22:30

J37a47k22u19b 30P52r41o67k68e80š 6803808782223

Myslím, že udělat jednou za 500m dvířka už nebude takový problém. K tomu třeba jednou za 10 km vzduchový uzávěr, aby se jim nenatlakovala celá soustava. To mi nepřijde tak složité.

+3/0
29.8.2017 8:26

A66u60r79e67l 60B84a91b23i39c 9918850222

Podle mého názoru to problém je. Z bezpečnostního hlediska se mi jeví tento projekt jako nesmysl.

+1/−1
29.8.2017 11:17

J45a92r56o37m64i71r 23F93a34r18e81k 4622533337

On to neni problem, ale komplikace a rekneme omezujici prvek. Vzdalenost mezi vzduchovymi uzavery bude dana max. rychlosti a max. povolenym pretizenim pri brzdeni, z toho bude potom vyplyvat propustnost celeho systemu (maximalne jeden vlak bude ohrozen netesnosti).

Kazdy nouzovy vychod je navic sam o sobe potencialni zdroj netesnosti.

Jako jsem hodne zvedavy, jak se chteji poprat s bezpecnosti.

+1/−1
29.8.2017 11:53

J11a39k80u96b 28P14r44o24k73e25š 6773688512623

Tak ten tlakový uzávěr může být permanentně otevřený a pouze případě nouze se uzavře a provoz se zastaví.

Ano každý otvor je potencionální ztráta těsnosti, ale bavíme se o vcelku malém rozdílu tlaků cca 100kPa, vodovodní potrubí, nebo topení je proti tomu vysokotlaké hi-tech zařízení.

0/0
29.8.2017 15:04

T20o24m17á29š 33S18t16r47m21i41s26k19a 8667832879582

Říct, že trubky namáhá stejně podtlak a přetlak 100kPa je velmi nepřesné - podtlak zatěžuje trubku mnohem nebezpečněji (platí zvláště pro tenkostěnné trubky)...

0/0
31.8.2017 21:49

J78a26k23u36b 82P61r41o41k72e80š 6773308282413

To po pravdě nevím, strojírenství a materiálové inženýrství pro mně byly jen okrajové obory, ale z diskuze mi to přijde, že se lidé dopouštějí stejného omylu jako u kosmických lodí, kde čekají přetlakové komory jak v ponorce a pak jsou překvapeni, když vidí, že lunární modul byl jen z několika vrstev textilu a kovové fólie ne nepodobné alobalu.

0/0
31.8.2017 23:58
Foto

R59a94d30e60k 83V20o10j61á39č45e27k 5633289493804

Možná jsem to přehlíd, ale Elon už se svezl? Nevím, ale raději pojedu o hodinu déle vlakem než toto. Cesta může být taky cíl.

+4/−6
28.8.2017 22:12

J19a46k59u36b 25R45ý60d54l 1245792585810

Pamatuju, jak mi můj děda vyprávěl, že jeho babička nadávala, že se ty nový auta řítěj hrozně rychle a že to dřív nebývalo a lidi začli hrozně spěchat... bylo to někdy kolem roku 1935...

+11/0
28.8.2017 22:14
Foto

R75a55d51e39k 84V28o78j80á30č88e16k 5103769583264

Nejde o rychlost, ale mám rád při cestování kontakt se světem.

0/0
28.8.2017 22:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.