Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nesmrtelná Andula slaví 70 let. Vozila výsadkáře i kozy a práškovala pole

Andula nebo prostě Anča, takovou milou přezdívku u nás dostal legendární dvouplošník Antonov An-2, ať už s ním létali zaměstnanci ČSA a později SlovAiru, aerokluboví letci, či příslušníci lidové armády. Už samotná přezdívka potvrzuje fakt, že stroj to byl povedený a vesměs oblíbený. A byť první prototyp vzlétl před 70 lety, tak Anduly stále nepatří do šrotu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V74l34a28d15i29m85í85r 98M41a96c45a69n 4408373961704

Cituji: "....Stroj měl dvojitou SOP (tím byla mimo jiné snížena pravděpodobnost, že se posádka dostane do podobného průšvihu jako doktoři Jonesové)...." Konec citátu.

Článek dobrý, ale co autor chtěl sdělit široké laické veřejnosti touto větou, to mně stále uniká... 8-o

0/0
1.9.2017 10:36

J80a83n 51U83l36r34y52c74h 4151917880188

https://www.youtube.com/watch?v=jwXxxniIeQs (jako naprostému laikovi mně stačilo tak 10 kliků, a šlo by to prakticky stejně, kdyby mi nedošlo, že se nejspíš odkazuje na nějakou eskapádu Indiana Jonese...); jinak SOP = svislá ocasní plocha, neboli ta svislá ploutev vzadu (https://cs.wikipedia.org/wiki/Svisl%C3%A1_ocasn%C3%AD_plocha), na to stačily 2 kliky (bez čtení textu článku, někdy je zábavnější kouknout na diskuzi)

0/0
1.9.2017 12:27

J65a61n 61U72l67r38y30c22h 4421607140588

P.S. jde nepochybně o vtip - kanon jistě byl proti střelbě do vlastního trupu nějak blokovanej, tipnul bych, že nějak blokované byly obdobně umístěný kulomety už za první světový...

0/0
1.9.2017 12:33

J53o52s83e41f 11M30i95k22i11n 5363754185604

Hezký článek o perfektním letadleVR^

DíkR^

+2/0
1.9.2017 7:39

J81o53z98e37f 96B76e42v79i44l72a12q11u16a 9835389291791

Aj L-49 vozili v Rusku ovce...celé stáda z jednej "pastviny" na druhú.:-P

A potom neboli schopné doletieť ani na "revíziu"...technici museli za nimi priletieť.

A začali "vymetaním a vyplavovaním " toho, čo ovečky zanechali v lietadle.;-D

0/0
1.9.2017 7:11

J91o40z82e50f 21B72e84n94c75e17l 1391846533210

Je to ozaj svojim spôsobom ohromný stroj. Mám z neho stovky zoskokov a dokonca som ho aj pár krát pilotoval, nemal som však naň preškolenie, tak že to bolo pod dohľadom profesionála. Ale aj tak to bol skvelý zažitok z nádherného výhľadu, ktorý žiadný iný aeroklubácky aparát neposkytoval.

0/0
1.9.2017 0:11

V79á40c87l60a76v 61P75c20h13á95l38e28k 8936152261972

To se doopravdy neokouká :-) A taky neoposlouchá R^

Vždy poznám, že se u nás bude skákat volný pád, zvuk stoupající Anduly je nezaměnitelný;-)

0/0
31.8.2017 23:31

P55e37t68r 20L48u98k69e80š 6243411

Andulu jsem viděl ve vzduchu naposledy včera:-)

0/0
31.8.2017 22:32

B30o69h13u93s90l60a84v 94P36o52n49í68ž13i40l 7630723466247

Jak vozila? Vozí!

+1/0
31.8.2017 22:19

J43o65s10e69f 90V41a39l25a 9520163663803

popiska k obrazku 21 mluvi o lizinach. Ve skutecnosti je o lyze.....

Jako ližiny nejčastěji označujeme trámy/prkna, kterými je něco podloženo nebo kolejničky,po kterých se někdo/něco přepravuje.

Například nájezdové ližiny, po kterých vozíčkáři překonávají schody či jinou překážku.......

.tedy liziny se nepohybuji soucasne s posouvanym predmetem, ale lezi "pasivne" na zemi treba jako najezd nebo rampa

+3/0
31.8.2017 21:36

R69i17c45h44a40r16d 16A19u15b77r42e97c78h72t 1572851346370

Případně se jako ližiny označuje přistávací zařízení vrtulníků, tedy těch co nemají kola, a prvních letadel, která často měla ližinu se dvěma koly po stranách. Kluzné ližiny také používalo mnoho výsadkových kluzáků, raketových letounů atd. za 2 sv. války.

Na fotce jsou samozřejmě lyže.

0/0
31.8.2017 21:49

R56a75d61e55k 46F57o41l59p77r71e63c75h17t

S tím podvozkem to není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Ono by stačilo najít podobně definici výrazu lyže, a zase bychom byli vedle.

U letadel není chybou nazývat zmiňované předměty ližinami (nevymyslel jsem si to, často se to tak používá). Berte to třeba tak, že letadla na nich mnohem delší dobu "líhají", než na nich "lyžují".

Samozřejmě se používá i výraz "lyžový podvozek", což je také správně.

0/0
31.8.2017 22:20

L78u38k54á81š 41A32d67a98m56e66c 3377183640327

Pěkný článek. Škoda jen, že firma Antonov nakonec dopadla jak dopadla. Už dva roky nevyrobili jediné letadlo.

+4/0
31.8.2017 18:38

R11i90c27h82a52r90d 24A59u89b29r24e69c86h13t 1792371446540

Ne že by měli extra napilno, ale vyrábějí. V roce 2016 dokončili tři An-148-100, paradoxně pro ruské letectvo.

+1/0
31.8.2017 21:23

L69u63k69á34š 89A26d63a65m38e98c 3197333460807

To dokončili v ruské Voroněži v licenci. Na Ukrajině nevzniklo jediné.

+2/0
1.9.2017 7:49

R34i39c68h60a87r21d 83A92u28b48r34e67c70h45t 1642281296310

Ježiš no jo, vidíte. Ani jsem si nevšiml že většinu postavilo VASO.

0/0
1.9.2017 9:59

R82i78c94h68a41r66d 36A66u88b35r85e60c80h94t 1762871616720

Jinak podle russianplanes by měli mýt rozdělaných několik An-32 a An-148 přímo v Sériovém závodě Antonov. Ale už několik let.

0/0
1.9.2017 10:14
Foto

V21l76a55s42t54a 76C45o31u98f32a54l 7277109199795

Je to super letadlo. Skákal jsem z něj.

+4/0
31.8.2017 15:49

P86e50t66r 85Z65e97l12e34n31k32a 8587164673667

nebylo slyšet vlastního slova, taky jsem z něj skákal.

0/0
31.8.2017 22:26

R38o90b81e82r90t 17L52a75u49e34r 5274320206660

Mám dojem, že se jedná o největší éro, které je možné legálně pilotovat pouze s PPL(A) bez jakýchkoliv dalších rozšíření. Ale půjčovné za hodinu letu nejspíš nebude zrovna nejlevnější. :-P

0/0
31.8.2017 15:08

J14o21s70e34f 76K79a93r54f19í12k 7942745196510

btw - letadlo s označením "Antonov" je většinou povedené a zajímavé;-)

Jinak příjemné počtení k poobědové kávičceR^

+6/0
31.8.2017 12:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.