Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč UBER tak děsí taxikáře? Jak porušuje zákon, není jasné

Agresivní odpor taxikářů vůči řidičům služby Uber v mnohém připomíná ničení strojů za průmyslové revoluce. O co vlastně jde? Složitý spor mezi „starým“ a „novým“ přehledně popisujeme na následujících řádcích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T60o15m37á17š 82K90u64c44h18a66ř 3237361178381

Řidič Uberu by měl platit vyšší povinné ručení ručení, stejně jako řidič taxi, či jiný provozovatel smluvní přepravy osov. To je logické. Co ale nechápu je, že v případě nehody a pojistného plnění není za toto nezaplacené pojištěni trestán stejným metrem, jako ten, kdo povinné ručení nezaplatil vůbec. Uber by měl pojišťovnám automaticky poskytovat data řidičů, aby ty se mohly odpovídajícího poplatku domáhat. Nevidím důvod, proč by toto měli ostatní řidiči dotovat.

+1/−1
1.10.2017 14:54

L73i36b49o52r 95V17a22v20ř79í10k 7153462533512

Hezký článek podněcující přemýšlení.

+3/−1
28.9.2017 22:08

A79d25a30m 68F95a98r52i55n70i54c 5792607666906

jo snazi se rozebrat temu ze vsech uhlu ale tam kde je hlavni tema clanku opomneli spomenout problem ze zakon o silnicni doprave 111 zarazuje Uber do taxi sluzby... teda kdyz ji berete uber jako verejnou sluzbu .. tudiz spis polofakty ... ikdyz ten z kooperativy teda prekvapil

0/0
3.10.2017 12:31

J15a94n 50P49r14o13c71h15a63z90k37a 1197185639967

"Taxikář musí každých 12 měsíců na technickou kontrolu".

To má být něco jako nevýhoda?? Já nejsem taxikář, ale tady v USA musím na technickou kontrolu každých 12 měsíců a před prodloužením ŘP musím absolvovat zdravotní prohlídku..

0/0
26.9.2017 18:21

L24u96m12í90r 59V97i64t24h42a 2217857686772

Nejde o to, že taxikář musí, ale že uberista nemusí. Asi jste to tam u vás v USA špatně pochopil.

+2/−1
27.9.2017 8:20

M37i96c95h35a61e42l 58C23h19a98r50v13á12t 9759228583632

Když člověk vidí tu přehlídku agresivních parazitů, obtěžujících spořádané občany...:-/

0/0
25.9.2017 5:17

J41o18s24e46f 62S90u81k 8467680878230

Marná sláva milí (hlavně ti nepoctiví pražští) taxikáři, době vašich snadných výdělků už začíná být (bohudík) odzvoněno - pokrok nezastavíte a raději se poohlédněte po nějakém novém (poctivém) zaměstnání. Mohli jste jíst, ale vy jste při tom ještě chtěli mlaskat ;-D.

+3/−2
24.9.2017 23:16

M44i51c83h89a69l 60K28u94d22l98á22č21e38k 9441814484

http://a2larm.cz/2017/09/kdo-zdani-uber-airbnb-a-spol/

+2/0
23.9.2017 22:44

J88i81t59k57a 60P21o66l97a37k14o46v28a 5812594715708

Neměly by být zaplacené PR články označeny? ;-D;-D;-D

+4/−3
23.9.2017 20:53

M59a22r53t30i85n 16K61a27l85e51n96s45k45ý 8945255344501

Mely. Tohle je ale pomerne objektivni shrnuti stavu a ja se v tom clanku treba docetl spousty novych informaci. Jak jste prisla na to, ze je to reklama? To se jen tak zrodilo ve Vasi hlave?

0/−1
4.10.2017 2:05

D63a30n98i41e83l 92P33r77o13c61h89á90z75k79a 2396613669720

Taxikáři by si také mohli založit svou platformu obcházející pravidla. Třeba takové i-taxi a už by nebyl žádný taxi, ale něco jiného bez pevných pravidel. Leda tak lze přimět stát, aby se rychle probral a začal něco dělat.

+2/−2
23.9.2017 0:22
Foto

J32i35r44k60a 73V51a97n92o80u56r39e68k 6107334668350

Stat by mel delat uplne jine veci ;-)

+4/−1
23.9.2017 8:48

P30a19v21e57l 32R30o53k31y67t93a 3170481450548

Stát by neměl regulovat něco co regulaci vůbec nepotřebuje.

+4/−3
23.9.2017 19:15

J54a29n 44M93i88t93l73e41n94e64r 4801198511343

Ano dá se říci, že taková platforma existuje například http://www.vi3.cz/, kde je cena paušální a samozřejmě garantovaná. Což ovšem autoři článku naprosto ignorovali ...

+1/0
24.9.2017 0:17

J84a31n 15M60i32t74l56e71n35e45r 4621208771213

Což je legální platforma.

0/0
24.9.2017 8:11

V39í30t 29B40r97z73o17b93o23h55a13t32ý 7400402253471

Taxikáři, co jezdí pod dispečinkem nějakou aplikaci většinou mají, dost jich taky používá liftago. Ale těm taxikářům jde spíš o to, že většina řidičů UBERu nedodržuje docela tvrdé zákoné podmínky, tak jako oni.

+1/0
24.9.2017 20:29
Foto

F25r37a65n71t21i26š69e31k 27K39š93í32r 2549866325

To není chyba řidičů UBERU, ale jejich, že na takové podmínky přistoupili.

0/0
25.9.2017 15:32

V63í57t 20B31r26z52o50b88o31h93a85t57ý 7970652183291

Aha takže každý kdo nepřistoupí na placení daní a nebude se řídit zákony, které mu nevyhovují, tak to bude taky v pořádku?

+2/−1
25.9.2017 15:43

J53a49n 94M15i47t71l61e82n73e57r 4181238381513

Bohužel tyto názory vycházejí, ze zmatečnosti článku, kde nerozlišují mezi firmou UBER a dopravci kteří přepravu sjednanou přes UBER realizují.... To je stejné jako kdyby řidiči, kteří jezdí výhradně na zavolání tvrdili, že jsou alternativní telefonní ústředna, jelikož nestojí na štaflu a předpisy taxislužby se jich tudíž netýkají...

0/−1
25.9.2017 16:40

J88a63n 29M33i58t45l18e76n66e36r 4931218221313

Velký problém je, že kolem této služby koluje spousta mýtů a domněnek a bohužel tento článek spíš působí jako reklama UBERU . Která mimo jiné těží i z obecné averze lidí vůči skupině loupeživých a uřvaných taxikářů. Bylo by však dobré napsat jasná fakta, která mají oporu v zákoně. V právním státě je třeba se přizpůsobit místním zákonům, což také mnoho konkurenčních aplikací jako Liftago, Taxifi ) činní a nikoliv nějakým americkým společnostem, které na místní legislativu kašlou a šíří bludy, že jsou něco zázračného.

1) Aplikace Uber je pouze dispečink s rozšířenými funkcemi , obdobně jako například Liftago . Sám UBER ve svých všeobecných podmínkách tvrdí , že neposkytuje přepravní ani logistické služby.

2) V případě realizace přepravy zprostředkované aplikací, vzniká klasický závazkový vztah dle občanského zákoníku mezi zákazníkem co poptává přepravu a řidičem co službu nabízí.

3) Pravidla pro poskytování této služby jsou jasně definovány v zákoně 111/94 Sb. v aktuálním znění, kde § 2 říká , že : (9) Taxislužba je osobní doprava pro cizí potřeby, kterou se zajišťuje přeprava osob včetně jejich zavazadel vozidly určenými k přepravě nejvýše 9 osob včetně řidiče a která není linkovou osobní dopravou, mezinárodní kyvadlovou dopravou nebo příležitostnou osobní silniční dopravou.Jinou možnost zákon nepřipouští. Co se týče smluvní přepravy ta byla omezena novelou 102/2013 Sb - §2 odst. 10 pouze na dopravu podle písm a) nejvýše 9 osob včetně řidiče, jedná-li se o mezinárodní dopravu, nebo b) více než 9 osob včetně řidiče.

4) Přepravu lze provozovat bez taxametru i žlutého nápisu TAXI, podle §21 odst. 4 . To také prý řidiči UBERU činní. Spor je veden o elektronickém uzavírání přepravních smluv. Vždy se ale jedná o taxislužbu.

+7/0
22.9.2017 15:09

P32e93t74r 45S68v41o37b23o34d42a 9817678520712

Zákony se mají přizpůsobovat realitě a nikoliv naopak. Pokud by bylo v zákoně napsáno, že motorové vozidlo musí být vedeno běžcem s praporkem, tak je to argument proti automobilové dopravě, nebo o zastaralosti zákona?

+3/−3
22.9.2017 15:25

J58a64n 69M76i40t23l79e56n15e18r 4121878941943

Ano souhlasím s Vámi, zákon chce novelizovat. Já jen chtěl doplnit fakta o současném stavu, která si autoři zjevně neobtěžovali zjišťovat. Místo toho třeba v článku napsáno třeba toto ( Nejlepší je poslední věta ;-D) :

Podle některých definic totiž Uber není taxi - vozidlo není jako taxi označené, nelze jej mávnutím zastavit na ulici a nemá taxametr. Proto by spíše mohlo odpovídat pojmu „smluvní přepravce“. Ten nemusí mít označené vozidlo, nelze jej zastavit mávnutím na ulici, nemusí mít taxametr - s tím rozdílem, že český zákon počítá s podepsanou smlouvou o přepravě, nikoli s oboustranným souhlasem prostřednictvím aplikace. S takovou variantou není v zákoně počítáno, protože v době jeho vzniku aplikace pro telefony neexistovaly.

S tím příliš nesouhlasí redakcí oslovený právník, který ve vztahu s touto kauzou nechce být jmenován

Zdroj: https://technet.idnes.cz/uber-taxi-zakony-budoucnost-dgd-/tec_technika.aspx?c=A170919_111119_tec_technika_nyv

+1/0
22.9.2017 16:14
Foto

P14a85v37e80l 45K66a71s60í36k85, 29T63e15c30h32n91e19t33.12c35z

Jinými slovy, v článku je uvedeno více výkladů. Proč je to podle vás špatně?

+3/−2
22.9.2017 18:39

V18í23t 63B44r55z52o54b91o80h93a87t63ý 7330352343391

Nepřesností v článku máte víc, viz můj příspěvek o něco niž o tom, že je řidič taxi povinen mít zkoušku z právních předpisů a místopisu, což zákon nijak nezohledňuje a mít to nemusí. Naopak toto pouze v některých městech stanovují vyhláškou.

Dále píšete o tom, že řidič UBERu musí mít ze zákona jakousi cituji: "koncesi pro silniční přepravu osob vozidly do 3,5 tuny". Nic takového ale neexistuje. Zákon jasně stanovuje, že všechna osobní vozidla do 3,5t s nimiž je podnikáno v osobní, vnitrostátní dopravě s méně než 9 místy k sezení jsou považována za vozidla taxislužby. Řidiči UBERu bezesporu takovými auty podnikají jsou tedy taxikáři a musí tedy splňovat podmínky pro taxislužbu dle zákona 111/1994 Sb. stejně jako oni "klasičtí" taxikáři. Dle stejného zákona ovšem vozidlo taxislužby nemusí mít taxametr a v takovém případě dokonce nesmí být označeano a vizulně zaměnitelné jako vozidlo "klasické" taxislužby, byť o vozidlo taxislužby dle zákona jde. - Toto máte zkrátka v článku nepřesně, přičemž žádný jiný výklad zákona v tomto ani existovat nemůže.

+3/0
22.9.2017 18:54

E47d77u81a25r90d 23D96r96á25b13e37k 7607923989879

takže smluvní dopravce (jak říkáte smluvní taxikář) který vozí třeba pro firmu zaměstnance do fabriky, nebo klienty hotelu z letiště do hotelu) musí dělat např. ty zkoušky z místopisu? To je docela přísný 8-o

0/−1
23.9.2017 20:09

J78a95n 85M71i11t59l28e67n80e31r 4251178801933

to co popisujete je takzvaná doprava pro "vlastní potřebu" - do toho spadá mimo jiné, když například provozovatel parkoviště vozí zdarma klienty na letiště ...

+1/0
24.9.2017 0:07

J47a68n 27M65i97t65l84e93n64e57r 4361968721313

Zkoušky z místopisu jsou v kompetenci města či obce, zákon 111/94 je neukládá, ale umožňuje obcím je stanovit vyhláškou. Jen doplním předchozí, pokud se jedná o smluvního nezávislého dopravce, tak opravdu musí být taxislužba ...

+1/0
24.9.2017 0:14

V58í55t 38B87r53z43o94b63o45h55a37t52ý 7750762313961

ne zkoušky z místopisu mít nemusí, pokud to nestanoví vyhláška města

0/0
24.9.2017 20:26

V32í42t 74B81r18z31o42b22o33h81a31t79ý 7390102763461

jinak jak píše pan Mitlener, pokud by zaměstnanec "fabriky" nebo zaměstnanec hotelu vozil zákazníky do fabriky či klienty do hotelu služebním vozem, tak se to není případ taxikaření, pokud si ale hotel či fabrika na stejnou činnost objednají smluvního přepravce, tak to už taxislužba je

0/0
24.9.2017 20:32

J12a90n 69M17i10t65l61e52n15e93r 4341318121623

Bohužel dezinformací je i samotný argument, že existuje více výkladů (pokud vyloučím výklady typu „jedna paní povídala“ ). Znění zákona je jednoznačné. Osobní doprava pro cizí potřeby, kterou se zajišťuje přeprava osob po ČR vozidly do 9 osob, která není linkovou osobní dopravou je vždy taxislužbou. Zákon rozlišuje dva typy vozidel taxislužby. „Klasické“ vozidlo taxislužby, jak jej známe, a pak vozidlo taxislužby, kterým budou poskytovány pouze a výhradně přepravy na základě předchozích uzavřených písemných smluv ( to můžete nazývat vozidlo „smluvní“ taxislužby). Doporučuji Vám nastudovat :

https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Verejna-doprava/Taxisluzba/FAQ-casto-kladene-otazky?returl=/Dokumenty/Verejna-doprava/Taxisluzba

a

https://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Verejna-doprava/Taxisluzba/Metodika,-stanoviska,-doporuceni/Metodicke-stanovisko-Ministerstva-dopravy.doc.aspx

Co se týká sporu, který je veden u Evropského soudu, jedná se o to, zda UBER je informační společnost ( jak o sobě tvrdí ) či poskytovatel přepravních a logistických služeb (jak tvrdí španělská asociace taxi)... Pokud budeme akceptovat právní názor UBERu ( že jsou pouze informační společnost a přepravní služby neposkytují) , tak podle české legislativy jsou zákonem 111/94 vázáni řidiči kteří „pro Uber jezdí“ a jsou tedy taxislužbou. Uber pak působí obdobně jako telefonní operátor,přes který si dva subjekty prostřednictvím jeho služeb dohodnou závazkový vztah dle OZ.

+2/0
23.9.2017 8:47

M20i56c50h88a79l 14K10u49d87l83á73č30e65k 9201304704

Chcete říci, že se zákony evropských zemí mají přizpůsobit imigrantům ? Úplně stejná predátorská invaze. Demokracie naštěstí funguje mnoho let jinak, a ne tak jak si ji představují lidé jako vy a manažeři ubru. Co když za rok přijde jiná firma a taky nebude dodržovat zákony, a bude tvrdit, že jsou špatné, tak to znova budeme měnit, a potom znova a znova, jak si ta která firma pískne ? Zákony jsou většinou na ochranu spotřebitele a ne firem. Pokud chce uber měnit zákony, nechť postupuje jako každý jiný, tzn legislativní cestou, nejsou nadlidi. Jinak je musí dodržovat jako každý jiný. Celý národ nekouří v hospodách, ale v uber hospodě by to šlo a ještě by byli hrdinové, to je logika jak řemen. A lidé a podnikatelé co zákony dodržují jsou hlupáci.

+1/−1
23.9.2017 23:04

P80e23t74r 96K51o97u40k29a15l 6613345733254

Pokud chceme nějaký vývoj a nezamrznout, tak se musí přizpůsobovat zákony. Ale nikde přece není psáno, že se přizpůsobí jak si některá firma pískne. Od toho máme zástupce voličů, tedy parlament, tam rozhodnou zdali a jak ty zákony změníme, můžou i dojít k závěru, že je měnit nechceme a pak se bude muset firma přizpůsobit nebo odejít z trhu.

+2/0
24.9.2017 14:01

M55a78r37t28i97n 60K28a27l29e53n36s56k31ý 8865695674221

Vy take ty imigranty narvete koukam vsude.......... cely Vas prispevek je hrozny blabol, ve kterem davate jasne najevo, ze nechapete jak jadro tohoto problemu tak problematiku tvorby zakonů. A evidentne ani problematiku migrace.

0/0
4.10.2017 2:15

V81í87t 31B49r82z14o59b31o49h44a58t97ý 7890492843941

Článek je plný nepřesností, mimo jiné taky tvrdí, že řidič taxislužby musí mít zkoušku z právních předpisů a místopisu. Přitom toto není podmínkou pro získání průkazu řidiče taxislužby, zákon tohle nevyžaduje, ale některá města (zdaleka ne všechny) tohle stanovují vyhláškou.

+2/0
22.9.2017 18:42

M86a63r19c57e74l 85P82o11k71o29r94n57ý 2773970701

V Barceloně jsme se nechali odvézt taxíkem a po vystoupení jsme si chtěli domluvit ranní odvoz z cargo přístavu v 7 hodin. Taxikář se pokřižoval,rozhlédl se jestli to někdo nezaslechl a že si to máme domluvit na dispu. Jinak by prý přišel o koncesi. To u nás nejde :-(

+3/0
21.9.2017 21:17
Foto

T82o96m28á91š 66M61u42r67ň57á86k 6454935100954

Není to náhodou tak, že když řidič zaviní tu nehodu tak pojišťovna nezaplatí nic ani spolujezdci a ten to musí sám vymáhat po řidiči?

0/−3
21.9.2017 17:51

P76a83v93e38l 65F80l11a74j79š57h72a39n56s 5620987126865

Není. Pojišťovna bude plnit, i kdyby to auto nebylo pojištěné vůbec. Je to jejich povinnost.

+2/0
21.9.2017 19:14
Foto

T11o53m86á79š 98M29u66r87ň75á94k 6954575250174

Musi snad plnit vuci vozidlu co to nezavinilo, ale pokud ridic UBER to zavini tak jemu ani jeho posadce nic platit nemusi ne?

0/−2
21.9.2017 19:18

P38a95v65e77l 29F97l79a93j14š42h26a25n26s 5260867136695

Pojišťovna plní všem. Tečka. Nebo jste snad někdy četl o tom, že když se srazila dvě auta, tak spolujezdce viníka-řidiče nechali umřít, protože nemocnici by nikdo neproplatil léčbu? Spolujezdec řidiče-viníka je na tom stejně nevinně jako kterýkoliv jiný účastník nehody.

+3/0
21.9.2017 19:22
Foto

T37o10m33á45š 90M22u94r33ň95á23k 6384465240234

Nemyslim zdravotni osetreni, ale odskodneni za uraz nebo za smrt.

0/0
21.9.2017 19:25

P83a61v25e24l 49F34l13a46j19š81h55a17n85s 5940857496715

Je to to samé. Spolujezdec řidiče uberu je ve stejném postavení jako řidič a spolujezdci druhého vozidla či třeba chodci.

+3/0
21.9.2017 19:27

P59e77t18r 53H54á78j38e71k 4290852161134

z finančního odškodnění za újmu plněnou z povinného ručení jsou vyjmuti rodinní příslušníci viníka.

0/−3
22.9.2017 14:45

R56a96d89a14n 78K10u13b27a12n50t 1543230609980

Cože?

+2/0
23.9.2017 0:06

E41d53u13a22r77d 88D37r42á60b73e50k 7487153529709

aha, tak proto na dovolenou s přáteli jezdí spolujezdci zásadně ve voze přátel, nikoliv s vlastní rodinou ;-D;-D

0/0
23.9.2017 20:11

R68o69l95a41n27d33o 74A51r59i87a15s 7818709707550

bez problémů lze pojistit na ten typ škodní události ostatní cestující (nikoli příslušníky rodiny) zela běžné u firemních vozidel.

0/0
22.9.2017 12:04

M59i15r12o10s65l76a72v 86H41u13b89á77č17e62k 6702288368624

25 procent z tržeb je podle mne zlodějna, to ať se na mne Uber nezlobí. Protože je to vlastně ZA NIC. Aplikace se musí koupit, jako například Windows a Microsoft taky nemůže chtít 25 % za každé spuštění Windows....

+3/−6
21.9.2017 16:30

P78a96v97e82l 53F89l12a10j36š79h47a35n38s 5480377776135

Však také s nima jezdit nemusíte (jako řidič). Nijak vás nenutí. Apple si také bere 30% z ceny aplikace pro iPhone (Google je na tom podobně) a přesto je hromada vývojářů, kteří pro iPhone i Android vyvíjejí. Pokud poplatek 25% z tržby neodpovídá realitě, kolik by to opravdu mělo být, tak se zajisté objeví konkurenční platforma, která to bude dělat za méně peněz...

+5/0
21.9.2017 19:19

J78a92n 54K46r68p67e14c 5286673394902

da se jit nekolika ruznymi cestami. bud jako v praze, kde diky jiste sorte taxikaru (ne nepodobne perosnam drive zvanym vekslaci) lidem jzdeni taxikem natolik zprotivi, ze radsi vuziji jine sluzby. anebo jako npr. v olomouci, kde ma vetsina taxi stanovenou pevnou sazbu jizdneho (npr. 79 Kc za jizdu z A do B v ramci mesta). me to prijde, ze prazsti taxikari zamrzli v 90tych letech a odmitaji se probrat z hybernace. ostatne utoky na ridice uberu toto jen podtrhuji. a po tomto, panove taxikari z prahy, si s vami uz do vozu nikdy nesednu. to radsi pojedu mastnou tyci (autobusem). a to jsem i pres vnitrni sebezapreni cas od casu s vami prave na a z ruzynskeho letiste jezdil. po tom, co jste na ruzyni predvedli, jste se u me zdiskretitovali uplne vsichni. a za to vam, panove, nas...

+3/0
21.9.2017 12:25

E71d61u81a79r52d 20D51r44á92b80e18k 7147273219869

je to mafie, maj i svého bosse (kmotra), to jen tak nerozmrzne, jsou v tom velký prachy

0/0
23.9.2017 20:14

A69l86e14x32a52n52d78r 23Š42í49r 5321820843

To neuvěřitelně hloupý článek, plácání o ničem, údajné právní nejasnosti, souhrnem (záměrné?) zatemňování skutečnosti. Jsou autoři placeni od UBER?? Věc je přitom naprosto jasná, na jeden řádek - UBER a jeho řidiči ze svého podnikání NEPLATÍ DANĚ Z PŘÍJMU. Aspoň jsem nikde neviděl, že by se bránili tím, že daně poctivě odvádějí. Brání se nesmyslem, že se jedná o "sdílenou ekonomiku", tzn. "spolujízdu", a z toho, co cestující přispěje řidiči na náklady, se přeci daň neplatí. Že je to pitomost, UBER moc dobře ví, jen to zkouší a hraje na to, že spoustě omezených lidí to prostě nedojde (a budou se hloupě handrkovat o taxametru, nápisu Taxi, atd. atd. - vis diskuse). Jestli je to taxi, nebo smluvní přeprava, je naprosto lhostejné. Až někde uvidím informaci, že UBER svezl za rok tolik a tolik lidí,vybral od nich tolik a tolik peněz a odvedl z toho daň, tak jim napíšu omluvný dopis, nasypu si popel na hlavu a 3 dny budu klečet na hrachu.

+5/−18
21.9.2017 10:55



Najdete na iDNES.cz