Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč UBER tak děsí taxikáře? Jak porušuje zákon, není jasné

Agresivní odpor taxikářů vůči řidičům služby Uber v mnohém připomíná ničení strojů za průmyslové revoluce. O co vlastně jde? Složitý spor mezi „starým“ a „novým“ přehledně popisujeme na následujících řádcích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T18o87m44á86š 61K59u66c48h94a69ř 3627221118491

Řidič Uberu by měl platit vyšší povinné ručení ručení, stejně jako řidič taxi, či jiný provozovatel smluvní přepravy osov. To je logické. Co ale nechápu je, že v případě nehody a pojistného plnění není za toto nezaplacené pojištěni trestán stejným metrem, jako ten, kdo povinné ručení nezaplatil vůbec. Uber by měl pojišťovnám automaticky poskytovat data řidičů, aby ty se mohly odpovídajícího poplatku domáhat. Nevidím důvod, proč by toto měli ostatní řidiči dotovat.

+1/−1
1.10.2017 14:54

L25i26b12o12r 94V52a19v77ř20í59k 7133372883742

Hezký článek podněcující přemýšlení.

+3/−1
28.9.2017 22:08

A47d75a89m 78F98a84r48i72n41i50c 5612167666726

jo snazi se rozebrat temu ze vsech uhlu ale tam kde je hlavni tema clanku opomneli spomenout problem ze zakon o silnicni doprave 111 zarazuje Uber do taxi sluzby... teda kdyz ji berete uber jako verejnou sluzbu .. tudiz spis polofakty ... ikdyz ten z kooperativy teda prekvapil

0/0
3.10.2017 12:31

J70a14n 20P39r59o76c62h10a66z10k57a 1327775579837

"Taxikář musí každých 12 měsíců na technickou kontrolu".

To má být něco jako nevýhoda?? Já nejsem taxikář, ale tady v USA musím na technickou kontrolu každých 12 měsíců a před prodloužením ŘP musím absolvovat zdravotní prohlídku..

0/0
26.9.2017 18:21

L17u97m85í22r 89V58i25t69h76a 2727377176732

Nejde o to, že taxikář musí, ale že uberista nemusí. Asi jste to tam u vás v USA špatně pochopil.

+2/−1
27.9.2017 8:20

M95i44c31h80a15e67l 80C10h36a73r88v17á47t 9289668113502

Když člověk vidí tu přehlídku agresivních parazitů, obtěžujících spořádané občany...:-/

0/0
25.9.2017 5:17

J11o40s74e54f 38S70u56k 8517130938400

Marná sláva milí (hlavně ti nepoctiví pražští) taxikáři, době vašich snadných výdělků už začíná být (bohudík) odzvoněno - pokrok nezastavíte a raději se poohlédněte po nějakém novém (poctivém) zaměstnání. Mohli jste jíst, ale vy jste při tom ještě chtěli mlaskat ;-D.

+3/−2
24.9.2017 23:16

M81i31c84h21a65l 64K44u28d51l63á95č57e57k 9421184774

http://a2larm.cz/2017/09/kdo-zdani-uber-airbnb-a-spol/

+2/0
23.9.2017 22:44

J74i71t90k24a 28P75o42l62a61k44o92v48a 5912284865748

Neměly by být zaplacené PR články označeny? ;-D;-D;-D

+4/−3
23.9.2017 20:53

M85a58r24t24i18n 33K72a28l75e13n14s92k52ý 8975655764631

Mely. Tohle je ale pomerne objektivni shrnuti stavu a ja se v tom clanku treba docetl spousty novych informaci. Jak jste prisla na to, ze je to reklama? To se jen tak zrodilo ve Vasi hlave?

0/−1
4.10.2017 2:05

D97a64n37i83e27l 97P28r69o49c28h26á72z25k41a 2766773479420

Taxikáři by si také mohli založit svou platformu obcházející pravidla. Třeba takové i-taxi a už by nebyl žádný taxi, ale něco jiného bez pevných pravidel. Leda tak lze přimět stát, aby se rychle probral a začal něco dělat.

+2/−2
23.9.2017 0:22
Foto

J34i84r15k56a 95V87a19n34o32u43r96e84k 6807934838640

Stat by mel delat uplne jine veci ;-)

+4/−1
23.9.2017 8:48

P44a68v76e66l 88R73o95k90y59t56a 3850971350668

Stát by neměl regulovat něco co regulaci vůbec nepotřebuje.

+4/−3
23.9.2017 19:15

J60a19n 72M79i70t16l12e76n27e58r 4941638311833

Ano dá se říci, že taková platforma existuje například http://www.vi3.cz/, kde je cena paušální a samozřejmě garantovaná. Což ovšem autoři článku naprosto ignorovali ...

+1/0
24.9.2017 0:17

J68a33n 42M17i80t72l10e20n57e67r 4461438341583

Což je legální platforma.

0/0
24.9.2017 8:11

V70í96t 62B52r73z23o69b26o23h73a91t16ý 7470842733221

Taxikáři, co jezdí pod dispečinkem nějakou aplikaci většinou mají, dost jich taky používá liftago. Ale těm taxikářům jde spíš o to, že většina řidičů UBERu nedodržuje docela tvrdé zákoné podmínky, tak jako oni.

+1/0
24.9.2017 20:29
Foto

F45r14a15n71t57i52š74e22k 97K24š18í91r 2719396545

To není chyba řidičů UBERU, ale jejich, že na takové podmínky přistoupili.

0/0
25.9.2017 15:32

V22í45t 14B24r73z84o80b92o14h70a93t40ý 7360682953981

Aha takže každý kdo nepřistoupí na placení daní a nebude se řídit zákony, které mu nevyhovují, tak to bude taky v pořádku?

+2/−1
25.9.2017 15:43

J86a73n 53M62i74t84l81e82n57e98r 4471448811503

Bohužel tyto názory vycházejí, ze zmatečnosti článku, kde nerozlišují mezi firmou UBER a dopravci kteří přepravu sjednanou přes UBER realizují.... To je stejné jako kdyby řidiči, kteří jezdí výhradně na zavolání tvrdili, že jsou alternativní telefonní ústředna, jelikož nestojí na štaflu a předpisy taxislužby se jich tudíž netýkají...

0/−1
25.9.2017 16:40

J39a71n 11M38i86t91l72e10n91e29r 4411438211413

Velký problém je, že kolem této služby koluje spousta mýtů a domněnek a bohužel tento článek spíš působí jako reklama UBERU . Která mimo jiné těží i z obecné averze lidí vůči skupině loupeživých a uřvaných taxikářů. Bylo by však dobré napsat jasná fakta, která mají oporu v zákoně. V právním státě je třeba se přizpůsobit místním zákonům, což také mnoho konkurenčních aplikací jako Liftago, Taxifi ) činní a nikoliv nějakým americkým společnostem, které na místní legislativu kašlou a šíří bludy, že jsou něco zázračného.

1) Aplikace Uber je pouze dispečink s rozšířenými funkcemi , obdobně jako například Liftago . Sám UBER ve svých všeobecných podmínkách tvrdí , že neposkytuje přepravní ani logistické služby.

2) V případě realizace přepravy zprostředkované aplikací, vzniká klasický závazkový vztah dle občanského zákoníku mezi zákazníkem co poptává přepravu a řidičem co službu nabízí.

3) Pravidla pro poskytování této služby jsou jasně definovány v zákoně 111/94 Sb. v aktuálním znění, kde § 2 říká , že : (9) Taxislužba je osobní doprava pro cizí potřeby, kterou se zajišťuje přeprava osob včetně jejich zavazadel vozidly určenými k přepravě nejvýše 9 osob včetně řidiče a která není linkovou osobní dopravou, mezinárodní kyvadlovou dopravou nebo příležitostnou osobní silniční dopravou.Jinou možnost zákon nepřipouští. Co se týče smluvní přepravy ta byla omezena novelou 102/2013 Sb - §2 odst. 10 pouze na dopravu podle písm a) nejvýše 9 osob včetně řidiče, jedná-li se o mezinárodní dopravu, nebo b) více než 9 osob včetně řidiče.

4) Přepravu lze provozovat bez taxametru i žlutého nápisu TAXI, podle §21 odst. 4 . To také prý řidiči UBERU činní. Spor je veden o elektronickém uzavírání přepravních smluv. Vždy se ale jedná o taxislužbu.

+7/0
22.9.2017 15:09

P31e82t78r 22S20v50o63b39o96d54a 9727388860152

Zákony se mají přizpůsobovat realitě a nikoliv naopak. Pokud by bylo v zákoně napsáno, že motorové vozidlo musí být vedeno běžcem s praporkem, tak je to argument proti automobilové dopravě, nebo o zastaralosti zákona?

+3/−3
22.9.2017 15:25

J75a39n 12M40i62t42l68e64n53e43r 4951948171673

Ano souhlasím s Vámi, zákon chce novelizovat. Já jen chtěl doplnit fakta o současném stavu, která si autoři zjevně neobtěžovali zjišťovat. Místo toho třeba v článku napsáno třeba toto ( Nejlepší je poslední věta ;-D) :

Podle některých definic totiž Uber není taxi - vozidlo není jako taxi označené, nelze jej mávnutím zastavit na ulici a nemá taxametr. Proto by spíše mohlo odpovídat pojmu „smluvní přepravce“. Ten nemusí mít označené vozidlo, nelze jej zastavit mávnutím na ulici, nemusí mít taxametr - s tím rozdílem, že český zákon počítá s podepsanou smlouvou o přepravě, nikoli s oboustranným souhlasem prostřednictvím aplikace. S takovou variantou není v zákoně počítáno, protože v době jeho vzniku aplikace pro telefony neexistovaly.

S tím příliš nesouhlasí redakcí oslovený právník, který ve vztahu s touto kauzou nechce být jmenován

Zdroj: https://technet.idnes.cz/uber-taxi-zakony-budoucnost-dgd-/tec_technika.aspx?c=A170919_111119_tec_technika_nyv

+1/0
22.9.2017 16:14
Foto

P42a20v50e42l 63K97a14s45í87k96, 79T51e52c84h98n71e50t81.25c42z

Jinými slovy, v článku je uvedeno více výkladů. Proč je to podle vás špatně?

+3/−2
22.9.2017 18:39

V60í65t 97B73r55z86o86b86o82h15a52t17ý 7530872633891

Nepřesností v článku máte víc, viz můj příspěvek o něco niž o tom, že je řidič taxi povinen mít zkoušku z právních předpisů a místopisu, což zákon nijak nezohledňuje a mít to nemusí. Naopak toto pouze v některých městech stanovují vyhláškou.

Dále píšete o tom, že řidič UBERu musí mít ze zákona jakousi cituji: "koncesi pro silniční přepravu osob vozidly do 3,5 tuny". Nic takového ale neexistuje. Zákon jasně stanovuje, že všechna osobní vozidla do 3,5t s nimiž je podnikáno v osobní, vnitrostátní dopravě s méně než 9 místy k sezení jsou považována za vozidla taxislužby. Řidiči UBERu bezesporu takovými auty podnikají jsou tedy taxikáři a musí tedy splňovat podmínky pro taxislužbu dle zákona 111/1994 Sb. stejně jako oni "klasičtí" taxikáři. Dle stejného zákona ovšem vozidlo taxislužby nemusí mít taxametr a v takovém případě dokonce nesmí být označeano a vizulně zaměnitelné jako vozidlo "klasické" taxislužby, byť o vozidlo taxislužby dle zákona jde. - Toto máte zkrátka v článku nepřesně, přičemž žádný jiný výklad zákona v tomto ani existovat nemůže.

+3/0
22.9.2017 18:54

E73d33u51a26r78d 59D59r86á77b42e95k 7247703279629

takže smluvní dopravce (jak říkáte smluvní taxikář) který vozí třeba pro firmu zaměstnance do fabriky, nebo klienty hotelu z letiště do hotelu) musí dělat např. ty zkoušky z místopisu? To je docela přísný 8-o

0/−1
23.9.2017 20:09

J97a55n 12M43i45t93l55e75n20e31r 4401458881353

to co popisujete je takzvaná doprava pro "vlastní potřebu" - do toho spadá mimo jiné, když například provozovatel parkoviště vozí zdarma klienty na letiště ...

+1/0
24.9.2017 0:07

J63a88n 94M34i48t97l64e46n82e47r 4731868651763

Zkoušky z místopisu jsou v kompetenci města či obce, zákon 111/94 je neukládá, ale umožňuje obcím je stanovit vyhláškou. Jen doplním předchozí, pokud se jedná o smluvního nezávislého dopravce, tak opravdu musí být taxislužba ...

+1/0
24.9.2017 0:14

V41í25t 69B34r84z58o49b72o17h93a18t23ý 7630122213791

ne zkoušky z místopisu mít nemusí, pokud to nestanoví vyhláška města

0/0
24.9.2017 20:26

V89í34t 95B97r82z18o57b25o16h80a78t60ý 7800242773681

jinak jak píše pan Mitlener, pokud by zaměstnanec "fabriky" nebo zaměstnanec hotelu vozil zákazníky do fabriky či klienty do hotelu služebním vozem, tak se to není případ taxikaření, pokud si ale hotel či fabrika na stejnou činnost objednají smluvního přepravce, tak to už taxislužba je

0/0
24.9.2017 20:32

J62a39n 16M84i46t80l95e25n27e68r 4791808701463

Bohužel dezinformací je i samotný argument, že existuje více výkladů (pokud vyloučím výklady typu „jedna paní povídala“ ). Znění zákona je jednoznačné. Osobní doprava pro cizí potřeby, kterou se zajišťuje přeprava osob po ČR vozidly do 9 osob, která není linkovou osobní dopravou je vždy taxislužbou. Zákon rozlišuje dva typy vozidel taxislužby. „Klasické“ vozidlo taxislužby, jak jej známe, a pak vozidlo taxislužby, kterým budou poskytovány pouze a výhradně přepravy na základě předchozích uzavřených písemných smluv ( to můžete nazývat vozidlo „smluvní“ taxislužby). Doporučuji Vám nastudovat :

https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Verejna-doprava/Taxisluzba/FAQ-casto-kladene-otazky?returl=/Dokumenty/Verejna-doprava/Taxisluzba

a

https://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Verejna-doprava/Taxisluzba/Metodika,-stanoviska,-doporuceni/Metodicke-stanovisko-Ministerstva-dopravy.doc.aspx

Co se týká sporu, který je veden u Evropského soudu, jedná se o to, zda UBER je informační společnost ( jak o sobě tvrdí ) či poskytovatel přepravních a logistických služeb (jak tvrdí španělská asociace taxi)... Pokud budeme akceptovat právní názor UBERu ( že jsou pouze informační společnost a přepravní služby neposkytují) , tak podle české legislativy jsou zákonem 111/94 vázáni řidiči kteří „pro Uber jezdí“ a jsou tedy taxislužbou. Uber pak působí obdobně jako telefonní operátor,přes který si dva subjekty prostřednictvím jeho služeb dohodnou závazkový vztah dle OZ.

+2/0
23.9.2017 8:47

M86i83c56h58a50l 75K14u56d28l25á19č88e54k 9341764344

Chcete říci, že se zákony evropských zemí mají přizpůsobit imigrantům ? Úplně stejná predátorská invaze. Demokracie naštěstí funguje mnoho let jinak, a ne tak jak si ji představují lidé jako vy a manažeři ubru. Co když za rok přijde jiná firma a taky nebude dodržovat zákony, a bude tvrdit, že jsou špatné, tak to znova budeme měnit, a potom znova a znova, jak si ta která firma pískne ? Zákony jsou většinou na ochranu spotřebitele a ne firem. Pokud chce uber měnit zákony, nechť postupuje jako každý jiný, tzn legislativní cestou, nejsou nadlidi. Jinak je musí dodržovat jako každý jiný. Celý národ nekouří v hospodách, ale v uber hospodě by to šlo a ještě by byli hrdinové, to je logika jak řemen. A lidé a podnikatelé co zákony dodržují jsou hlupáci.

+1/−1
23.9.2017 23:04

P94e48t40r 78K17o77u64k40a83l 6733165363274

Pokud chceme nějaký vývoj a nezamrznout, tak se musí přizpůsobovat zákony. Ale nikde přece není psáno, že se přizpůsobí jak si některá firma pískne. Od toho máme zástupce voličů, tedy parlament, tam rozhodnou zdali a jak ty zákony změníme, můžou i dojít k závěru, že je měnit nechceme a pak se bude muset firma přizpůsobit nebo odejít z trhu.

+2/0
24.9.2017 14:01

M12a47r21t38i31n 34K30a19l15e20n30s49k46ý 8295275394221

Vy take ty imigranty narvete koukam vsude.......... cely Vas prispevek je hrozny blabol, ve kterem davate jasne najevo, ze nechapete jak jadro tohoto problemu tak problematiku tvorby zakonů. A evidentne ani problematiku migrace.

0/0
4.10.2017 2:15

V70í30t 78B38r11z72o91b80o55h98a81t51ý 7230582123191

Článek je plný nepřesností, mimo jiné taky tvrdí, že řidič taxislužby musí mít zkoušku z právních předpisů a místopisu. Přitom toto není podmínkou pro získání průkazu řidiče taxislužby, zákon tohle nevyžaduje, ale některá města (zdaleka ne všechny) tohle stanovují vyhláškou.

+2/0
22.9.2017 18:42

M17a86r86c64e33l 24P71o24k73o97r92n58ý 2893470521

V Barceloně jsme se nechali odvézt taxíkem a po vystoupení jsme si chtěli domluvit ranní odvoz z cargo přístavu v 7 hodin. Taxikář se pokřižoval,rozhlédl se jestli to někdo nezaslechl a že si to máme domluvit na dispu. Jinak by prý přišel o koncesi. To u nás nejde :-(

+3/0
21.9.2017 21:17
Foto

T36o23m52á37š 97M26u38r54ň40á81k 6324515780944

Není to náhodou tak, že když řidič zaviní tu nehodu tak pojišťovna nezaplatí nic ani spolujezdci a ten to musí sám vymáhat po řidiči?

0/−3
21.9.2017 17:51

P56a17v21e42l 59F42l61a15j96š40h55a56n79s 5440517816535

Není. Pojišťovna bude plnit, i kdyby to auto nebylo pojištěné vůbec. Je to jejich povinnost.

+2/0
21.9.2017 19:14
Foto

T37o28m85á39š 23M25u41r72ň63á75k 6144645220544

Musi snad plnit vuci vozidlu co to nezavinilo, ale pokud ridic UBER to zavini tak jemu ani jeho posadce nic platit nemusi ne?

0/−2
21.9.2017 19:18

P28a25v17e61l 65F43l26a37j42š54h95a66n94s 5570627736555

Pojišťovna plní všem. Tečka. Nebo jste snad někdy četl o tom, že když se srazila dvě auta, tak spolujezdce viníka-řidiče nechali umřít, protože nemocnici by nikdo neproplatil léčbu? Spolujezdec řidiče-viníka je na tom stejně nevinně jako kterýkoliv jiný účastník nehody.

+3/0
21.9.2017 19:22
Foto

T11o12m63á45š 21M64u79r24ň43á56k 6654555770494

Nemyslim zdravotni osetreni, ale odskodneni za uraz nebo za smrt.

0/0
21.9.2017 19:25

P60a78v25e48l 93F24l10a35j54š21h82a32n28s 5430657616675

Je to to samé. Spolujezdec řidiče uberu je ve stejném postavení jako řidič a spolujezdci druhého vozidla či třeba chodci.

+3/0
21.9.2017 19:27

P26e62t73r 50H28á10j88e48k 4100722141984

z finančního odškodnění za újmu plněnou z povinného ručení jsou vyjmuti rodinní příslušníci viníka.

0/−3
22.9.2017 14:45

R87a48d87a80n 75K79u28b11a42n62t 1483110899290

Cože?

+2/0
23.9.2017 0:06

E40d26u77a98r27d 56D26r93á91b14e58k 7487703399249

aha, tak proto na dovolenou s přáteli jezdí spolujezdci zásadně ve voze přátel, nikoliv s vlastní rodinou ;-D;-D

0/0
23.9.2017 20:11

R74o88l24a22n86d65o 39A16r52i10a42s 7328989287250

bez problémů lze pojistit na ten typ škodní události ostatní cestující (nikoli příslušníky rodiny) zela běžné u firemních vozidel.

0/0
22.9.2017 12:04

M72i54r19o11s32l89a31v 53H55u20b17á82č88e49k 6192468648524

25 procent z tržeb je podle mne zlodějna, to ať se na mne Uber nezlobí. Protože je to vlastně ZA NIC. Aplikace se musí koupit, jako například Windows a Microsoft taky nemůže chtít 25 % za každé spuštění Windows....

+3/−6
21.9.2017 16:30

P21a28v49e60l 45F59l22a87j26š45h75a28n37s 5110317466945

Však také s nima jezdit nemusíte (jako řidič). Nijak vás nenutí. Apple si také bere 30% z ceny aplikace pro iPhone (Google je na tom podobně) a přesto je hromada vývojářů, kteří pro iPhone i Android vyvíjejí. Pokud poplatek 25% z tržby neodpovídá realitě, kolik by to opravdu mělo být, tak se zajisté objeví konkurenční platforma, která to bude dělat za méně peněz...

+5/0
21.9.2017 19:19

J57a25n 80K18r70p28e78c 5176393974262

da se jit nekolika ruznymi cestami. bud jako v praze, kde diky jiste sorte taxikaru (ne nepodobne perosnam drive zvanym vekslaci) lidem jzdeni taxikem natolik zprotivi, ze radsi vuziji jine sluzby. anebo jako npr. v olomouci, kde ma vetsina taxi stanovenou pevnou sazbu jizdneho (npr. 79 Kc za jizdu z A do B v ramci mesta). me to prijde, ze prazsti taxikari zamrzli v 90tych letech a odmitaji se probrat z hybernace. ostatne utoky na ridice uberu toto jen podtrhuji. a po tomto, panove taxikari z prahy, si s vami uz do vozu nikdy nesednu. to radsi pojedu mastnou tyci (autobusem). a to jsem i pres vnitrni sebezapreni cas od casu s vami prave na a z ruzynskeho letiste jezdil. po tom, co jste na ruzyni predvedli, jste se u me zdiskretitovali uplne vsichni. a za to vam, panove, nas...

+3/0
21.9.2017 12:25

E29d69u86a57r31d 14D58r67á79b22e41k 7317843859239

je to mafie, maj i svého bosse (kmotra), to jen tak nerozmrzne, jsou v tom velký prachy

0/0
23.9.2017 20:14

A12l25e54x87a69n87d40r 33Š38í37r 5921330413

To neuvěřitelně hloupý článek, plácání o ničem, údajné právní nejasnosti, souhrnem (záměrné?) zatemňování skutečnosti. Jsou autoři placeni od UBER?? Věc je přitom naprosto jasná, na jeden řádek - UBER a jeho řidiči ze svého podnikání NEPLATÍ DANĚ Z PŘÍJMU. Aspoň jsem nikde neviděl, že by se bránili tím, že daně poctivě odvádějí. Brání se nesmyslem, že se jedná o "sdílenou ekonomiku", tzn. "spolujízdu", a z toho, co cestující přispěje řidiči na náklady, se přeci daň neplatí. Že je to pitomost, UBER moc dobře ví, jen to zkouší a hraje na to, že spoustě omezených lidí to prostě nedojde (a budou se hloupě handrkovat o taxametru, nápisu Taxi, atd. atd. - vis diskuse). Jestli je to taxi, nebo smluvní přeprava, je naprosto lhostejné. Až někde uvidím informaci, že UBER svezl za rok tolik a tolik lidí,vybral od nich tolik a tolik peněz a odvedl z toho daň, tak jim napíšu omluvný dopis, nasypu si popel na hlavu a 3 dny budu klečet na hrachu.

+5/−18
21.9.2017 10:55







Najdete na iDNES.cz