Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze

První vojenský letoun československé výroby vznikl v roce 1920 v budoucím Letovu a jeho konstruktérem byl Alois Šmolík. Z typu byla odvozena i civilní létající limuzína, a tak stejný konstruktér a stejný podnik stojí i za prvním dopravním letounem domácího původu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P28e98t41r 75M35a44r65š56o43u50n 5575548846406

To je krásné. Továrna na létadla. Ach čeština.

(to myslím jako že se mi líbí to staré slovo létadla, které ztratilo věkem čárku...)

+4/−1
28.9.2017 23:26

P73e53t84r 63L27u87k85e41š 6253181

Petře, ztráta čárky ve slovu létadlo mě mrzí, ale mohlo být podstatně hůř. Letecké názvosloví se stalo předmětem veřejně vyhlášené soutěže a vzápětí vytryskly gejzíry neuvěřitelných nápadů. Motorové letadlo: mruk, dvoumotorové (logicky): bimruk, hangár: mrukolna .... a desítky dalších veselých termínů. Kdyby se to ujalo, to by byl teprve mazec.

+4/0
29.9.2017 0:07

P57e68t13r 70M72a96r36š52o19u55n 5465648346926

Díky za info. Tak pokud by se ujalo a používalo, tak nám to tolik divné třeba nepřijde. Mruk si musím pamatovat. ;-D (jak by bylo letiště? mruk - mrukolna - ...)

0/0
29.9.2017 0:52

P20e69t89r 81M91u69n40z92a76r 1245361789656

přeci mrukoplac;-D

+1/0
29.9.2017 13:37

A84n97t42o57n86í83n 33Z27e65l41e94n83ý 2464233141456

Germanismus, zamítá se.

Mrukopláň je lepší.

+1/0
29.9.2017 14:24

I39r93e19n29a 90P53l57a97c13h49e55t76k64o90v88á 1436924406500

Okopírovaný spad

0/−3
28.9.2017 19:20

R54a75d96e59k 79F11o75l53p38r93e97c54h55t

Samozřejmě, že ne. Že by byl šmolík okopírovaný spad, je názor přinejmenším velice odvážný. Marně přemýšlím, které letadlo s kterým jste si mohla splést.

+4/0
28.9.2017 21:15

P35e57t46r 30L26u58k73e41š 6493441

Radku, také přemýšlím a nic. Takže jsme už dva:-) Mimochodem, Šmolík si nechal "Šmolíka" patentovat a stavba prototypu byla jeho soukromá aktivita.

+1/0
28.9.2017 21:45

P53e46t37r 55L61u73k52e60š 6893151

U Breguetů XIV A2 a Salmsonů 2A2 (zmiňuji jen konkurenty Šmolíkovy konstrukce) jsme provozní historii neznali, protože chyběly francouzské knihy "létadlové a motorové". Nejspíš žádnou provozní historii neměly. Seriová čísla jdou příliš za sebou, takže šlo patrně o aeroplány, které teprve čekaly na uživatele a k válčení se nedostaly. Uskladnění jim určitě neprospělo, s tím souhlasím. U nás dostávaly za uši také - o uskladnění, hangárech a údržbě by se dala napsat celá kniha.

Pokud jde o létání ve službách čs. letectva, tak si dovolím tvrdit, že odvedly zatraceně dobrou službu.

Hodnotit Šmolíkovu konstrukci je problematické - legenda má kořeny příliš hluboko:-) Nicméně, leccos napoví rozhodnutí o dalším využití typu z roku 1923: po dalším poškození neopravovat a zrušit.

+13/0
28.9.2017 9:51

R71a59d68e41k 44F39o28l25p98r29e13c14h93t

Díky, v článku upřesním. Jinak ty ofenzivy jsou myšleny jako vtip (stejně jako v Tankovém praporu, který se odehrává v roce 1953 (film), kdy už velká část tanků T-34/85 v čs armádě pocházela z domácí licenční výroby (a ten ve filmu určitě)).

K těm letadlům: u breguetů to je jasné, předpokládám, že stroje ze 2. a 3. dodávky byly nové, ty z první várky mohly být relativně nové (dodané po válce), byť už nějakou (alespoň minimální) dobu sloužily u francouzské jednotky. Všechny breguety byly naší stranou zakoupené. Obecně jsem pak předpokládal, že problematickou kvalitu měly letouny z množiny darovaných, kdy Spady VII (o starých voisinech ani nemluvě) si určitě užily své. Se salmsony jste mi trochu teorii nabořil, ale byť tedy nelétané, tak v dobré kondici také asi nebyly. Jsou tyto předpoklady správné?

I když průzkumné a bombardovací Šmolíky Š.1/Š.2 nebyly prosty much, tak pro nastolení cesty našeho vojenského letectva k domácím typům měly velký význam, což se třeba nedá říct o mnohem diskutabilnější první čs stíhačce Avia B.3. (Což samozřejmě víte a dodávám to jen kvůli úplnosti.)

+3/−1
28.9.2017 14:11

P98e51t17r 54L67u27k43e66š 6193151

Radku, hlášku z Tankového praporu jsem pochopil:-)

Pokud jde o o Breguety: naprosto úžasný držák. V zásadě šlo o původní letový park francouzské Escadrille Br.590 (s českými a francouzskými osádkami válčila na Slovensku) a dávám za pravdu - později jsme vybavení odkoupili. U nás se s Breguety mlátilo o zem jen se prášilo. Dvanáct užívaných aeroplánů prodělalo nejméně 60 menších i větších nehod a opravovaly se pořád dokola. Na kontě měly jen dvě smrtelné nehody a to ještě chybou pilotáže.

Darované Spady S.VII měly jednu obrovskou přednost. Byly dodány rychle. Technické problémy byly řešitelné a zřejmě vyplývaly z toho, že předtím nějakou dobu zahálely na zemi. To jsme ale u stíhačky, takže to se Šmolíky poměřovat nechci.

Salmsony prošly po dodávkách z Francie olomouckými leteckými dílnami. Největší problémy byly s náhradními díly (chladiče, motory, kola etc.) a počátečním nedostatkem létajícího personálu. Spousta pilotů odešla po válce do civilu a nová várka se cvičila postupně. To samé platilo i u personálu technického. Vlakovými transporty přišlo 48 Salmsonů, zatímco 2 nejlepší měly být přelétnuty. Nějak se na to pozapomnělo, takže mezitím ve Francii zchátraly. Docela paradox.

Pokud jde o kondici, je třeba použít sto let starou optiku. V éře dřeva a plátna se aeroplány spotřebovávaly hrozně rychle. Faktem je, že třeba v roce 1922 dávali piloti přednost "starým Francouzům", nebo aeroplánům z dob mocnářství před novými Šmolíky trpícími řadou dětských nemocí. Konstrukce vykazovala řadu vad - éro za letu nedrželo směr, pilotáž byla fyzicky náročná, občas docházelo k požáru ve vzduchu, trup byl díky zvolené konstrukci téměř neopravitelný a tak dále. Bez ohledu na to, Šmolík význam měl. O tom možná později - nějak jsem se rozjel a znaky docházejí:-)

+12/0
28.9.2017 15:41

J41a52n 22B51í54l23ý 8784857427189

neměl by vám podobné články psát přímo pan lukeš? když si u něj po zveřejnění článku ověřujete své předpoklady...

0/−5
28.9.2017 20:54

R48a82d75e88k 15F85o86l40p57r41e30c40h49t

Pan Lukeš je jedním z největších (ne-li největším) z odborníků na československé letectvo od jeho počátku do poloviny 20. let. Obnáší to nekonečné hodiny strávené v archivech. Takové pátrání je pro článek na idnes nemyslitelné, na rozdíl od odborných publikací a monografií (samozřejmě i u nich to je "prodělečné"). Článek vychází z odborných zdrojů uvedených na jeho konci (uvedeny jsou ty hlavní). A ty zdroje podávají některé informace různě, což je ale celkem běžný jev.

+7/0
28.9.2017 21:41



Najdete na iDNES.cz