Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze

První vojenský letoun československé výroby vznikl v roce 1920 v budoucím Letovu a jeho konstruktérem byl Alois Šmolík. Z typu byla odvozena i civilní létající limuzína, a tak stejný konstruktér a stejný podnik stojí i za prvním dopravním letounem domácího původu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P25e18t63r 86M93a82r39š29o32u89n 5605148146566

To je krásné. Továrna na létadla. Ach čeština.

(to myslím jako že se mi líbí to staré slovo létadla, které ztratilo věkem čárku...)

+4/−1
28.9.2017 23:26

P45e87t77r 44L17u53k49e40š 6883741

Petře, ztráta čárky ve slovu létadlo mě mrzí, ale mohlo být podstatně hůř. Letecké názvosloví se stalo předmětem veřejně vyhlášené soutěže a vzápětí vytryskly gejzíry neuvěřitelných nápadů. Motorové letadlo: mruk, dvoumotorové (logicky): bimruk, hangár: mrukolna .... a desítky dalších veselých termínů. Kdyby se to ujalo, to by byl teprve mazec.

+4/0
29.9.2017 0:07

P12e32t50r 85M31a23r66š28o41u12n 5115768706236

Díky za info. Tak pokud by se ujalo a používalo, tak nám to tolik divné třeba nepřijde. Mruk si musím pamatovat. ;-D (jak by bylo letiště? mruk - mrukolna - ...)

0/0
29.9.2017 0:52

P37e89t15r 37M13u94n55z35a20r 1355861229546

přeci mrukoplac;-D

+1/0
29.9.2017 13:37

A58n89t20o35n43í67n 83Z70e42l52e96n19ý 2324423721116

Germanismus, zamítá se.

Mrukopláň je lepší.

+1/0
29.9.2017 14:24

I54r68e27n64a 16P26l48a22c37h92e29t69k91o95v63á 1736754646760

Okopírovaný spad

0/−3
28.9.2017 19:20

R17a15d68e43k 91F98o80l84p91r94e15c69h32t

Samozřejmě, že ne. Že by byl šmolík okopírovaný spad, je názor přinejmenším velice odvážný. Marně přemýšlím, které letadlo s kterým jste si mohla splést.

+4/0
28.9.2017 21:15

P32e15t38r 19L76u81k42e24š 6973911

Radku, také přemýšlím a nic. Takže jsme už dva:-) Mimochodem, Šmolík si nechal "Šmolíka" patentovat a stavba prototypu byla jeho soukromá aktivita.

+1/0
28.9.2017 21:45

P73e77t77r 30L54u54k34e67š 6423201

U Breguetů XIV A2 a Salmsonů 2A2 (zmiňuji jen konkurenty Šmolíkovy konstrukce) jsme provozní historii neznali, protože chyběly francouzské knihy "létadlové a motorové". Nejspíš žádnou provozní historii neměly. Seriová čísla jdou příliš za sebou, takže šlo patrně o aeroplány, které teprve čekaly na uživatele a k válčení se nedostaly. Uskladnění jim určitě neprospělo, s tím souhlasím. U nás dostávaly za uši také - o uskladnění, hangárech a údržbě by se dala napsat celá kniha.

Pokud jde o létání ve službách čs. letectva, tak si dovolím tvrdit, že odvedly zatraceně dobrou službu.

Hodnotit Šmolíkovu konstrukci je problematické - legenda má kořeny příliš hluboko:-) Nicméně, leccos napoví rozhodnutí o dalším využití typu z roku 1923: po dalším poškození neopravovat a zrušit.

+13/0
28.9.2017 9:51

R75a28d82e31k 33F52o17l66p70r74e87c49h87t

Díky, v článku upřesním. Jinak ty ofenzivy jsou myšleny jako vtip (stejně jako v Tankovém praporu, který se odehrává v roce 1953 (film), kdy už velká část tanků T-34/85 v čs armádě pocházela z domácí licenční výroby (a ten ve filmu určitě)).

K těm letadlům: u breguetů to je jasné, předpokládám, že stroje ze 2. a 3. dodávky byly nové, ty z první várky mohly být relativně nové (dodané po válce), byť už nějakou (alespoň minimální) dobu sloužily u francouzské jednotky. Všechny breguety byly naší stranou zakoupené. Obecně jsem pak předpokládal, že problematickou kvalitu měly letouny z množiny darovaných, kdy Spady VII (o starých voisinech ani nemluvě) si určitě užily své. Se salmsony jste mi trochu teorii nabořil, ale byť tedy nelétané, tak v dobré kondici také asi nebyly. Jsou tyto předpoklady správné?

I když průzkumné a bombardovací Šmolíky Š.1/Š.2 nebyly prosty much, tak pro nastolení cesty našeho vojenského letectva k domácím typům měly velký význam, což se třeba nedá říct o mnohem diskutabilnější první čs stíhačce Avia B.3. (Což samozřejmě víte a dodávám to jen kvůli úplnosti.)

+3/−1
28.9.2017 14:11

P41e68t47r 54L98u34k72e54š 6453101

Radku, hlášku z Tankového praporu jsem pochopil:-)

Pokud jde o o Breguety: naprosto úžasný držák. V zásadě šlo o původní letový park francouzské Escadrille Br.590 (s českými a francouzskými osádkami válčila na Slovensku) a dávám za pravdu - později jsme vybavení odkoupili. U nás se s Breguety mlátilo o zem jen se prášilo. Dvanáct užívaných aeroplánů prodělalo nejméně 60 menších i větších nehod a opravovaly se pořád dokola. Na kontě měly jen dvě smrtelné nehody a to ještě chybou pilotáže.

Darované Spady S.VII měly jednu obrovskou přednost. Byly dodány rychle. Technické problémy byly řešitelné a zřejmě vyplývaly z toho, že předtím nějakou dobu zahálely na zemi. To jsme ale u stíhačky, takže to se Šmolíky poměřovat nechci.

Salmsony prošly po dodávkách z Francie olomouckými leteckými dílnami. Největší problémy byly s náhradními díly (chladiče, motory, kola etc.) a počátečním nedostatkem létajícího personálu. Spousta pilotů odešla po válce do civilu a nová várka se cvičila postupně. To samé platilo i u personálu technického. Vlakovými transporty přišlo 48 Salmsonů, zatímco 2 nejlepší měly být přelétnuty. Nějak se na to pozapomnělo, takže mezitím ve Francii zchátraly. Docela paradox.

Pokud jde o kondici, je třeba použít sto let starou optiku. V éře dřeva a plátna se aeroplány spotřebovávaly hrozně rychle. Faktem je, že třeba v roce 1922 dávali piloti přednost "starým Francouzům", nebo aeroplánům z dob mocnářství před novými Šmolíky trpícími řadou dětských nemocí. Konstrukce vykazovala řadu vad - éro za letu nedrželo směr, pilotáž byla fyzicky náročná, občas docházelo k požáru ve vzduchu, trup byl díky zvolené konstrukci téměř neopravitelný a tak dále. Bez ohledu na to, Šmolík význam měl. O tom možná později - nějak jsem se rozjel a znaky docházejí:-)

+12/0
28.9.2017 15:41

J34a12n 16B70í50l59ý 8454647217699

neměl by vám podobné články psát přímo pan lukeš? když si u něj po zveřejnění článku ověřujete své předpoklady...

0/−5
28.9.2017 20:54

R75a88d48e82k 14F65o69l25p70r48e19c51h85t

Pan Lukeš je jedním z největších (ne-li největším) z odborníků na československé letectvo od jeho počátku do poloviny 20. let. Obnáší to nekonečné hodiny strávené v archivech. Takové pátrání je pro článek na idnes nemyslitelné, na rozdíl od odborných publikací a monografií (samozřejmě i u nich to je "prodělečné"). Článek vychází z odborných zdrojů uvedených na jeho konci (uvedeny jsou ty hlavní). A ty zdroje podávají některé informace různě, což je ale celkem běžný jev.

+7/0
28.9.2017 21:41







Najdete na iDNES.cz