Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Diktátor odřízl zem od internetu. Zvýšil produktivitu, protestům nezabránil

Faure Gnassingbé, prezident afrického státu Togo, vypnul na začátku září v celé zemi internet, aby tak omezil protesty občanů proti jeho vládě. Vypnutí internetu mělo několik zajímavých důsledků - ale svůj účel nesplnilo. V některých ohledech byly dopady internetové cenzury právě opačné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V70l86k 81J53a73r77o72s62l21a19v 8753212

Příště to vypnou v Německu a Španělsku ;-)

0/0
4.10.2017 20:53

O36l18d22a 76O85l67e21š 5590245898755

po první světové se uvažovalo o Togu jako o Československé kolonii

0/0
3.10.2017 15:29

O82l71d72a 35O91l12e50š 5450865138925

...ale nakonec to byla jenom "Klecanda" ;-D

0/0
3.10.2017 15:32

D59e69n46i23s 60H61u65m59l 4282565105486

Už jsem podle titulku myslel, že se píše o Španělsku

0/0
2.10.2017 23:36

M71a77r11t81i54n 92K38u42ř70í79t20k98a 6817116518805

Ty výpadky internetu by i u nás nebyly na škodu. Když u nás na vsi nejde elektřina, to je takový krásný klid. Venku jen šum větru, ptáci zpívají, žádná cirkulárka.

0/0
2.10.2017 20:30

J60i70ř73í 88K17o42c57u51r39e71k 6165594925638

... a z nudy šel sekat zahradu motorovou kosou.

+1/0
3.10.2017 17:30

T71o29m81á33š 10H57o90r29á94k 8510585706319

"Chudí chlapci, kteří by normálně poslali dívce nějaký vtipný obrázek nebo virtuální květiny, nyní museli investovat do květin reálných." Mě teda žádná za vtipný obrázek na netu ještě nedala. Co dělám špatně? ;-D

+5/0
2.10.2017 16:38

J79i58r47i 41D59o19b84r98ý 9568819213

Nejses v Togu. Ale ono je to vlastne dobre, sance potkat HIV je tam 1/50.

0/0
2.10.2017 21:00

M40a38r30c58e51l 81S85t78a49r17ý 9188904263579

zajímavé jak anglikanizace vytlačuje používání zvratných zájmen. hned v první větě

"... protesty proti jeho vládě" místo "protesty proti své vládě"

+4/0
2.10.2017 15:07

J10a93n 89P40a75l31l39a46s 1212776923912

Technická - jedná se o špatné používání přivlastňovacích zájmen.

+1/0
2.10.2017 16:57
Foto

P40a56v50e18l 63K25a46s70í91k71, 36T41e76c22h65n79e30t23.70c67z

Máte pravdu oba, a taky ani jeden. Oba v tom, že svůj je "zvratné přivlastňovací zájmeno". Ani jeden, protože v tomto případě není zájmeno "jeho" použito špatně.

0/0
2.10.2017 21:21

J30a82n 59P24a93l68l79a59s 1802926263512

Přiznávám, a hanba mě fackuje, že o existenci zvratných přivlastňovacích zájmenech jsem nevěděl (tedy aspoň o názvu). Ale přesto myslím, že má být „proti své vládě“.

http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=630

0/0
2.10.2017 22:59

J65a59n 51P39a37l40l52a92s 1532556653372

Teď jsem si přečetl Vaši odpověď níže, předtím byla mimo zobrazení. Prezident je zároveň podmět i „vlastník“ vlády.

0/0
2.10.2017 23:05
Foto

P67a57v62e63l 65K59a25s96í16k34, 70T57e96c36h23n94e44t85.88c98z

V tomhle případě nemáte pravdu. Vím, co chcete říci, a souhlasím, že je častá chyba dávat jeho místo svůj ("Jan otevřel jeho batoh" místo správného "Jan otevřel svůj batoh"), ale v tomto případě je "jeho" použito správně.

Pojďme si to rozebrat. Souvětí zní: "Faure Gnassingbé, prezident afrického státu Togo, vypnul na začátku září v celé zemi internet, aby tak omezil protesty občanů proti jeho vládě."

Abychom si to zjednodušili, uvažujme souvětí: "Prezident vypnul internet, aby omezil protesty občanů proti jeho vládě."

Kdybych napsal "aby omezil protesty občanů proti své vládě", vypadalo by to, že jde o vládu občanů, nikoli o vládu prezidenta. Viz Ústav pro jazyk český: "Složitější jsou případy, kdy jsou ve větě vyjádřeny (nebo se aspoň z věty vyrozumívají) dva děje a každý z nich má jiného původce. Přivlastňovaná věc, event. osoba patří buď osobě/věci, která je ve větě podmětem, anebo původci druhého děje. Pro volbu zvratného, anebo osobního zájmena pomůže, rozložíme-li větnou stavbu do jednodušších částí, např. Prosím vás o omluvení mé nepřítomnosti (= vy omluvíte mou nepřítomnost). Prosím vás (= já prosím) o omluvení (= vy omluvíte) mé dcery (= dcera je moje)." Dále pak ÚJČ uvádí příklad, který se tomu našemu celkem podobá: "Pozor je třeba dát zejména tam, kde by užití zvratného, anebo nezvratného zájmena vedlo k odlišnému významu věty, např. Policie podezřívala dva české potápěče z vraždy jejich kolegy (= zavražděn byl potápěč) × Policie podezřívala dva české potápěče z vraždy svého kolegy (= zavražděný byl policista)."

+2/0
2.10.2017 21:20

J54a83n 75P27a70l35l51a89s 1692776233742

Kdybych napsal "aby omezil protesty občanů proti své vládě", vypadalo by to, že jde o vládu občanů, nikoli o vládu prezidenta.

Kdyby šlo o vládu občanů, napsal byste „proti jejich vládě“.

0/0
2.10.2017 23:07
Foto

P27a31v55e46l 15K26a93s31í76k28, 45T40e87c93h42n11e26t57.57c66z

Tak to zkuste na jiné větě: 1) "Honza se snaží, aby se lidé nebáli svého stínu." vs 2) "Honza se snaží, aby se lidé nebáli jeho stínu." vs 3) "Honza se snaží, aby se lidé nebáli jejich stínu."

1) je to, co navrhujete vy, a já říkám, že je to nejednoznačné, 2) je to, co jsem použil já, 3) je pak ten váš návrh "proti jejich vládě", doufám, že už je lépe vidět, v čem by vznikla nejednoznačnost. Ale pokud si nadále myslíte, že tam mám chybu, musíme se zeptat Ústavu pro jazyk český :-)

0/0
4.10.2017 8:06

J65a65n 81P82a80l45l92a39s 1172356373372

Nu, člověk se asi u takto složitých pravidel řídí i trochu citem. Mně 1) a 2) přijde správně, 3) potom chybně. Vnímám srozumitelně dvojice Honza - jeho a lidé - svého. Ale už jsme to zamotali dost. Díky za reakce.

0/0
4.10.2017 8:39

J30i56ř18í 60K49o72c64u69r33e63k 6235504905178

Češi protestují protí Topolánkově vládě. Protestují proti své vládě? Nebo protestují proti jeho vládě?

Co z toho je správně? Vládu sestavil Topolánek.

0/0
3.10.2017 17:05

J29i91ř63í 66K31o49c67u39r73e97k 6445564435458

Někteří vidí anglcismy i tam, kde nesjou. Přeložíme tedy slovo robot do češtiny...

0/0
3.10.2017 17:37

P15a26v46e66l 62K24r17e63u86z77i35g17e21r 7294930380539

"Tuhle mi vypadl internet a tak jsem šel do obýváku podívat se na svou rodinu. Jsou to docela milí lidé." Ne, ale vážně, míň sexu kvůli výpadku internetu? Očekával bych spíš opačný účinek.

+17/0
2.10.2017 12:56

J79a43k41u25b 47B21o35h29o32n53ě89k 8815196269917

Viz. odpověď v článku: odpadnul náhodný sex, který se v Togu dohaduje přes Whatsapp

+5/0
2.10.2017 13:44

J38a29r63o16m26í56r 87K76r98á65l 4140849414239

R^;-D

0/0
2.10.2017 20:52

R38a48d45e44k 54P63l22a12ň30a67n14s20k47ý 3396705279800

"Naše životy jsou na internetu tak závislé, že vynucený výpadek internetu připomíná vězení s vysokou ostrahou."

Jj, týden bez internetu může jednoho i zabít...

0/0
2.10.2017 12:16

J76i61ř42í 77K91o64c86u21r95e91k 6665414585428

Zkuste si představit, že týden nepojedou bankomaty, protože někdo vypnul internet. Kompletně. Zaplatíte kartou? Naivní představa... Vyberete si na pobočce? Noo když vystojíte frontu, vaše banka vydává hotovost, zbyde na vás a pobočka bude mít spojení s centrálou?

Záložní zdroje na výpadek elektřiny existují. A dokonce existují i záložní datová spojení. Ale pokud vletí (nejen) na CESNET komando a "vytáhne routery ze zdi", tak konečná.

A pokud někdo odstřelí byť jen jediný železniční most v Bezpráví, tak ani parní lokomotivy z Lužné nepomůžou, železnice se zastaví.

0/0
3.10.2017 17:10

M36a92r15t93i15n 54B46i64t62t79n35e97r 4942126166185

Normálně chválím, dnes kritika.

Ten článek mi na Technet připadá slabý. Jsem velmi rád, že o té události informujete, ale ten článek je plný osobních dojmů a v podstatě blábolení jednoho konkrétního člověka. Bez dat, bez statistik, jen řada neprůkazných tvrzení o zvýšení produktivity, o tom, jak to chudí chlapci měli náhle těžší a dokonce spekulace o tom, jak se ten den méně souložilo... To přeci není rozhovor s jasnovidcem ne?

Kdybyste to očistili od blábolů, byl by to dobrý, krátký článek s několika zajímavými informacemi. Kdybyste dohledali data, šlo by kolem toho postavit článek o dopadech odříznutí internetu obecně i v jiných zemích. Takto je blábolivý článek, který se snaží o něčem přesvědčovat bez hodnověrných dat a zdrojů.

+6/−1
2.10.2017 12:12

T57o16m80a83s 37D33r98a44b46e83k 7570324585704

Souhlasím pane Bittnere. Jako článek Idnesu dobrý, jako článek Technetu je to slabota. Tady bych čekal spíš jak to řešili technicky, jakých serverů se to dotklo a jakých ne, o kolik TB porna proteklo internetem méně atd....

+1/0
2.10.2017 17:56
Foto

P54a69v70e35l 77K26a42s45í64k72, 44T22e98c61h51n92e68t84.15c87z

Dobrý den, máte pravdu, jenže ta data jsem nedokázal sehnat, kromě těch, která jsou v článku (dostupnost služeb Google). Celkem jsem se snažil, ale holt to není země, která by podobná data dávala k dispozici, a také není úplně ve středu zájmu mezinárodních organizací, takže zde není struktura, která by umožnila tato data snadno získat. Souhlasím, že článek se opírá o dojmy lidí z místa, nepřišlo mi to ale v tomto případě na škodu. A prosím, napiště, na základě čeho si myslíte, že "se článek snaží o něčem přesvědčovat", protože já ho psal a opravdu si myslím, že jsem neměl byť jen náznak zájmu v tomto článku někoho o něčem přesvědčovat :-)

+2/0
2.10.2017 21:25

M43a60r60t73i15n 12B93i69t57t30n95e23r 4162906346655

Hned v titulku se tvrdí, že diktátor, který odřízl zem od internetu, zvýšil produktivitu. To je ještě podpořeno větou v prvním odstavci článku: "Vypnutí internetu mělo několik zajímavých důsledků - ale svůj účel nesplnilo."

Protože to však pak dále v textu a zřejmě ani jinde není doloženo žádnými rozumnými fakty, kromě osobního dojmu jednoho podnikatele, tak to na mne působí tak, že se mne snaží o něčem přesvědčit samotný ten článek.

Beru to tak, že H1 - hlavní nadpis článku a poté první odstavec článku, má nejvyšší přesvědčovací potenciál z hlediska účinku na většinu čtenářů, kteří to jen prolétnou. Nejspíš jakožto někdo, kdo se psaním živí, sám znáte statistiky o tom, kolik procent lidí pročte pouze nadpis nebo první odstavec.

Proto pokud je třeba v nadpisu článku někdo zmíněn jako vrah, v prvním odstavci je to podepřeno a teprve dále v textu článku se člověk dozví, že to, že dotyčný je vrah je osobní dojem jedné paní... tak to beru tak, že článek se ve mně snaží vyvolat asociaci, že dotyčný je vrah. Prostě vznikne tam to spojení.

Podobně tady - spojení: vypnutý internet = zvýšení produktivity. Dál v textu je zmínka i o tom, že to první vypnutí internetu postihlo ekonomiku, takže se dá odvodit, že zvýšení produktivity se nekonalo, ale to je až dál a je třeba odvozovat a domýšlet si. Zatímco tvrzení vypnutí internetu = zvýšení produktivity je přímo v titulku a mnohem příměji.

0/0
4.10.2017 2:32
Foto

P37a69v33e88l 75K21a50s18í49k24, 34T47e92c52h24n71e27t70.36c93z

"Faure Gnassingbé, prezident afrického státu Togo, vypnul na začátku září v celé zemi internet, aby tak omezil protesty občanů proti jeho vládě. Vypnutí internetu mělo několik zajímavých důsledků - ale svůj účel nesplnilo. V některých ohledech byly dopady internetové cenzury právě opačné." Podle mého jsou kvalifikátory "několik" a "některé" dostatečné. Titulek je vždycky zkratka. Rozumím vaší připomínce, ale opravdu nemyslím, že by si na základě toho titulku někdo myslel, že "podle výzkumu vědců odpojení od internetu zvyšuje produktivitu" (což mimochodem některé výzkumy dokládají, měl jsem v poznámkách uloženo třeba http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0053713 z PLoS One) . Statistiky dočtená článku mám, ale nejsou spolehlivé. V tomto článku jsou ale překvapivě vysoké, více než tři čtvrtiny článek dočetlo k "Druhý pokus" (přesná čísla říkat nebudu).

+1/0
4.10.2017 8:19

M19a95r29t74i32n 71B87i44t75t30n16e17r 4362856656975

Rozumím. Díky za odpověď.

0/0
4.10.2017 12:18
Foto

P60a25v21e32l 19K51a34s89í77k56, 76T14e16c33h95n44e63t39.56c40z

Není zač. Já děkuji za konstruktivní kritiku.

+1/0
4.10.2017 15:29

P49a57v66e13l 33R16a42t28h18o26u20s16k86ý 6250209111

Sen Věry Pohlové se naplnil. :-)

+14/0
2.10.2017 11:26

T58o14m84á66š 71K39u96c75h94a83ř 3377511348701

Takže pozitiva jednoznačně převážila. R^:-)

+1/0
2.10.2017 11:21

J52a95n 39B35í58l13ý 8584177977139

penetrace internetem...tak to mě pobavilo

+8/0
2.10.2017 10:59

A19d16a81m 60V45í69c26h89a 3231937858583

Jedina vec co bych z clanku dokazal citovat

0/0
2.10.2017 11:18

H88o67n20z59a 89K18o49v77a89n92d47a 1728237765614

Myslím že kdyby se zrušil přístup k sociálním sítím a počítačovým hrám a podobným blbostem na netu, tak by produktivita stoupla všude. Dokonce dětem by se záhadně zlepšily známky ve škole;-D

+6/−1
2.10.2017 10:36

J66a17k52u51b 16B80o57h64o56n46ě39k 8345666469387

Tak produktivita práce nahoru, ale kvalita života dolů. Dlouhodobě by to pak možná mělo opačný dopad

0/0
2.10.2017 12:28

H40o84n93z51a 50K66o47v52a67n97d58a 1348287225444

Kvalita života dolů proto, že by měli více času na seberealizaci a více času na to strávit venku při fyzických aktivitách? Aha;-D

0/0
3.10.2017 11:38

J86i32ř92í 63K33o15c51u43r52e72k 6405134635238

A jaká pak byla produktivita v gulagu? Tam neměli nejen internet, ale ani telefony, televizi, rádio, knihy... prostě NULA zábavy! To muselo být z pohledu etatisty neprosto ideální. Nulové náklady na zdravotní péči, chorého rovnou pověsit.

0/0
3.10.2017 17:15

D60a82n81a 40K61o62c61i78á71n36o94v29á 2643838529568

Tak na mě to včera cca od 14 hod. zkusilo UPC a nebyl to nic příjemného, nejdřív slibovali, že to večer půjde a pak mi vysvětlili, že NEMAJÍ KLÍČE!!! aby se dostali k zařízení, které vypadlo;-O. Ráno to ještě nešlo...

+1/−1
2.10.2017 7:32

J55o38s52e22f 58K17a41r13f23í32k 7872505506770

Ale to je docela běžné, že má UPS zařízení na veřejně nepřístupném místě...

A když je tam nikdo nepustí tak to logicky nemůžou opravit;-)

btw - půl dne bez netu navíc, když si můžete zapnout data v mobilu snad taková tragédie není ne?

+3/−1
2.10.2017 8:09

D19a63n82a 38K17o24c76i93á66n58o81v17á 2593668689148

Vám přijde normální nemít přístup ke svému zařízení? Mně ne.

+4/−2
2.10.2017 8:38

J50o66s90e94f 26K12a59r50f64í52k 7512775276380

Pokud se nepletu, tak ta krabička od UPC co máte doma je taky v majetku UPC. Tudíž předpokládám, že jste technikům předala klíče od bytu včetně kódu k alarmu;-D

+2/−2
2.10.2017 8:41

G73a21b38r92i26e41l 45H35o76r37t79e61n 9701929403504

A já jenom dodám, že i ta krabička doma může teoreticky blbnout tak, že kvůli tomu soused neotevře ani www.empty,net.:-)

0/0
2.10.2017 9:18

J56i74n44d19ř81i31c58h 55Č60í17ž13e42k 9720632726979

Zbytečně chytáš za slovíčko. Obrazně řečeno, neměli klíče od vlastní rozvodny, což je do nebe volající.

+5/−1
2.10.2017 9:20

M75i38r84e69k 78G66a49j36e67r 5241896629240

"Vypnutí internetu mělo několik zajímavých důsledků. ... Zvláště firmy, které byly na internetu závislé, utrpěly výrazné ztráty. " ;-D

+8/−1
2.10.2017 2:56

J64i40ř66í 20K24o94c76u43r18e55k 6525614825428

Zloději se zaradovali, přestala totiž fungovat dálková ostraha objektů. Sledování zásilek nefungovalo taky, takže se mohl klidně "ztratit" celý kontejner, protože přepravce, odesílatel i adresát ztratili informaci, kde je. A je vcelku jedno, jestli teď pláčí cykloaktivisté, protože v něm byla kola, nebo doktoři, že v něm byly léky, nebo bílý fosfor... Prostě se ztratil, auto s ním nedojelo do cíle. A vcelku dobrá ironie by byla, kdyby v tom kontejneru byla limuzína pro diktátora.

0/0
3.10.2017 17:28







Najdete na iDNES.cz