Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle odborníků měly za cíl „prohloubit dojem rozdělení společnosti“. Podobné reklamy financované ruskou vládou teď našla také firma Twitter a nejnověji i Google.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J25a37r13o25m40í32r 22V81í76t 2314861751725

A americká propaganda tam samozřejmě vůbec není, že?

+1/0
1.12.2017 13:26

J19a59n 93C28h73o91b88o14t 5683218679267

>reálné zpravodajství

Opravdu? Skutečně?

Nebo reálně?

0/0
17.10.2017 7:24

J76a53n 23V47a95n85d62r47o82v78e90c 9233276688335

Rusové jsou žabaři. My když jsme chtěli, aby se na Ukrajině něco stalo, rovnou jsme tam poslali na Majdan kázat ministra zahraničí Schwarzenberga. A povedlo se! Je tam demokracie jako nikde.

+3/−1
16.10.2017 20:27

L65a81d27i39s18l77a39v 51P42o94s51p67í47c79h94a35l 1338437133720

Na každou složitou otázku lze dát jednoduchou, snadno pochopitelnou nesprávnou odpověď. ;-D;-D;-D

0/0
15.10.2017 18:44

L15a44d37i62s83l90a88v 20P71o75s25p36í60c73h29a79l 1128397503860

Reklamy za 100.000 ovlivnily volby, jimiž proteklo 10.000x více peněz?

Tomu snad nevěří ani ti, co o tom píší. A věřit tomu mohou pouze osoby s IQ < 60.

+1/−1
15.10.2017 18:35
Foto

P67a75v82e94l 63K90a20s79í44k97, 95T86e93c34h30n92e75t81.11c54z

1) Článek nerozebírá to, zda došlo ke změně výsledku voleb, ale zda došlo k ovlivnění, to jsou dvě různé věci. 2) Podívejte se, kolik hlasů rozhodlo o Trumpovi jakožto o vítězi voleb, je to méně než tisícina všech hlasů.

+1/0
16.10.2017 17:46
Foto

J93a48n 61K32u33l75í51s21e29k 8307163528401

Vy si opravdu myslíte, že Rusko přesvědčilo voliče aby volili Trumpa? Já jsem ho volil. Neznám ani jednu dezinformaci ve prospěch Trumpa, která by mne mohla ovlivnit i tou nejmenší formou.

Článek zmiňuje jakési záhadné "fake news", které Trumpovi pomohli ke zvolení. Které konkrétně to byly? V článku je odkaz na zprávu Stanfordské univerzity, která zmiňovala například jako seriozní zdroj informací BuzzFeed, který na své webce uveřejnil neskutečnou lež v podobě "intelligence report" o Trumpovi jak si zaplatil prostitutky aby močili na postel v moskevském hotelu. Naopak, BuzzFeed je jeden z hlavních generátorů falešných zpráv a ne autorita na označování jejich původu.

The Guardian rovněž publikuje neuvěřitelné lži a demagogii, ale to je samostatné téma a velmi smutné.

Jacísi Makedonští podnikatelé, to je také neuvěřitelná lež a výmysl.

Dále, rámeček pod článkem zmiňuje počet hlasů, ale nezmiňuje, že nikdo neví, kolik ilegálních hlasů bylo pro Clintonku. Už jenom v Kalifornii se nedělala kontrola volebních registrací celá desetiletí. Nedávno jsem četl zprávu, že v 11. okrscích v Kalifornii volilo více voličů, než jich bylo na seznamu, čísla 120 až 130% nejsou neobvyklá. 10 z těchto 11 okrsků volilo Clintonku.

Už jenom proto, že v Kalifornii volební registrace nevyžaduje kontrolu osobních dokladů, pouze čestné prohlášení na Internetu, volby v tomto státě jsou velmi pochybné. A ještě k tomu, každý, kdo se dostane řidičský průkaz, dostane formuláře k volbám. A řidičák tu může dostat úplně každý i třeba takový Pavel Kasík. Stačí vyplnit kalifornskou adresu a máte řidičák a můžete volit, žádný problém. V Kalifornii vyhrála Clintonka, samozřejmě.

Bohužel, tento článek nelze vůbec brát vážně a jedná se o politicky korektní a módní anti-trumpovskou demagogii, nic jiného.

Jediné, čeho si lze cenit, je, že autor článku Pavel Kasík se účastní diskuze. Ale bohužel, věcně je článek totálně mimo a nic jiného, než propaganda jež si nezadá s propagandou bývalého Rudého práva...

+1/0
16.10.2017 23:30
Foto

J73a32n 28K76u61l78í87s37e97k 8107913408261

Ještě dodám, co se týče voleb v Kalifornii. Bohužel si nepamatuji kdo to byl, slyšel jsem na rádiu jednoho místního politika, který vyjádřil názor, že každý, kdo žije v Kalifornii, má právo jít k volbám, občan neobčan. A dodal, že co se týče prezidentských voleb, že když jsou USA světovou velmocí, tak je nespravedlivé, aby občané jiných států neměli přístup k prezidentským volbám v USA, protože je to rovněž ovlivňuje. No a v Kalifornii mají takoví politici nyní 2/3 většinu v Kalifornském senátu a mohou si odhlasovat cokoliv, čehož využívají.

Kalifornští demokratičtí politici blokují mimo jiné jakýkoliv pokus o kontrolu volebních registrací a už vůbec nepřipustí, aby byly volební registrace dány k dispozici federální vládě ke kontrole. Připomínám, že jedině federální instituce jsou schopny kontrolovat pravost volebních registrací, protože jednotlivé státy nemají seznamy občanů USA včetně registrů čísel federálního důchodového pojištění, tzv. Social Security Number.

Je beze vší pochyby, že v Kalifornii dochází k masivním volebním podvodům. Clintonka v tomto státě nemusela vůbec vyhrát. Ale těžko se kdy dozvíme jak to skutečně bylo...

0/0
16.10.2017 23:43

M39a72r79t93i59n 19N62o67v85á22k 8807442422402

Pokud Rusáci pomohli zvolení Trumpa, tak jim svět dluží poděkování :-P

+2/0
15.10.2017 11:39

M67i43c37h33a78l 75J80a50r93o55š 7704570152485

Ty jo, to bylo strašně dlouhé na průměrného čtenáře zpráv iDnes...

0/0
13.10.2017 19:55
Foto

P74a16v21e63l 31K41a44s35í80k55, 49T21e91c31h21n63e42t63.80c44z

Ano, bylo to dlouhé. Psal jsem článek i jako rozcestník pro ty, kdo se v tom chtějí trochu zorientovat.

+1/0
14.10.2017 23:35

T54o95m39á65š 63S16v46o63b91o38d10a 5139473144628

USA jsou tedy banánovou republikou

0/0
13.10.2017 13:25

R46a47d74o33v78a18n 36S98ý11k52o33r35a 6684575714440

Když to řekl Putin, musí to být pravda.

0/0
14.10.2017 11:16

L16u25b51o67š 40R60y24c34h65n76a 1379878261621

Tuto věc stejně jako Evropa velmi podcenili.Když si přečtete diskuse na Idnes i jinde u nás vyhrávají na celé čáře. min. jeden takový účet byl i tady. S jedním kolegou jsem na něj taky upozornili a od té doby se neukázal. Světe div se ten kolega ho našel v Petrohradě. Jestli si to pamatuji dobře,byl hlavně u článků o inskanderech v Kalinigradě. Měl mužské jméno a psal v ženském rodě.?RvRv Podívejte se níže Darja atd.:-):-)

0/0
29.11.2017 20:43

P21e21t88r 82F16r11ý94d26e16k 7209751869133

$100k? To jen Hillary dostala z ruska pres $2 miliony...

0/0
13.10.2017 0:46
Foto

P61a63v23e37l 33K79a37s67í40k88, 21T78e16c23h18n54e52t59.70c23z

Během volební kampaně? Odkaz?

0/0
13.10.2017 9:13

R36a70d24o56v68a87n 38S15ý29k34o61r29a 6844375304980

A údajně to šlo z nějaké banky ve Frýdku. Nebo to bylo v Místku?

0/0
14.10.2017 11:16

L24u73b74o87š 38R40y82c30h52n26a 1899268191921

A na to jste přišel jak????

0/0
29.11.2017 20:44

J12o30z43e52f 94P48a37u51c23h75l21y 3499398357694

tak sa konecne potvrdila ruska stopa, len ruskich hackerov vystriedal Facebook ;-D

0/0
12.10.2017 23:32

D85a27r85j37a 80H33u53b44á95č47k47o41v83á 1734484455225

Dobrá paranoia - to už se skoro blíží té mandelince bramborové, kterou nám tady v padesátých létech vysadili imperialisté.;-D;-D Ale chlapci si tu dobu nepamatují, takže si ani neuvědomí, že píší stejné bludy jako ti novinářští chlapci za bolševika.

+3/−1
12.10.2017 16:35
Foto

M25a13r25t68a 27D63o92u76b13r74a46v32o74v61á 4280424905267

Při prohlížení Fotogalerie na mě vyskočila reklama na polštáře a deky NĚMECKÉ kvality. Prý: Vyspěte se konečně dobře!

Odmítám takové ovlivňování, které má ve mně vzbudit dojem, že v jiných, než německých polštářích a dekách, se dobře nevyspím.

Kde to mohu hlásit? ;-D

+3/0
12.10.2017 10:27

J55o14z97e33f 64N30o96v89a17k 6981113886203

aby clanok za nieco stal, malo by tam byt aj cislo, kolko na reklamu v predvolebnej kampani padlo na fb celkom. V prvych clankoch aj bolo napisane ze ten kvazi rusky prispevok nedosiahol ani 1 promile, vazne ma chce niekto presvedcit ze to mohlo mat nejaky relevantny vplyv na samotne vysledky? Iba dalsi kusok do mozaiky pri hone na carodejnice

+2/0
11.10.2017 20:44
Foto

P39a12v72e14l 27K20a66s70í58k68, 72T86e55c49h69n59e25t72.78c64z

Pletete dohromady dvě různé věci. Tady se neřeší, zda ruské reklamy někoho ovlivnily, nebo ne, ani jaký měly rozsah v porovnání s oficiálními kampaněmi Clintonové a Trumpa. Tady se řeší jen ty informační operace samotné. O vlivu na výsledky se zde nemluví.

Když už ale o vlivech mluvit chcete, tak si uvědomte, že kdyby jen třetina promile voličů hlasovalo jinak, volby by vyhrála Clintonová.

+1/−3
12.10.2017 9:11

L40u56b28o65š 20D14o91l13e95ž66e12l 1687149734566

To s tou chybou (chybějícím "the" před "cemetery") jste vymysleli sami? V tomhle případě není "the" nutné - jde o slogan, v těch se členy běžně vynechávají.

+2/0
11.10.2017 10:12
Foto

P22a44v59e55l 38K73a16s88í42k49, 63T91e42c51h49n47e48t84.26c40z

To jsme nevymysleli, toho si všimli už v New York Times, které reklamu jako první zveřejnily. Chybějící "the" samozřejmě nic nedokazuje. Někdo zase v položertu říkal, že důkazem je spíš to, že není překlep ve slově cemetery, protože Američan by tam překlep udělal :-). Každopádně "out of cemetery" není žádný "slogan" , ale prostě chybějící člen určitý. Lze najít případy, kdy se tato fráze použije v jiné frázi, ale tam má cemetary jiný gramatický význam, třeba "we are out of cemetery space" nebo "how many words can you make out of cemetery".

0/−1
11.10.2017 13:59

L73u70b25o84š 60D98o61l78e55ž71e16l 1847859454956

Já jsem to taky Googlil a našel jsem hromadu podobných vět (pravděpodobně od rodilých mluvčí):

Large gate is kept locked to keep animals out of cemetery.

Vaingankar said one of the locals had seen a man running out of cemetery at around 4.30 am.

City Council wants to keep Pokemon Go out of cemetery.

Stěží bych tedy identifikoval původ autora podle vynechaného the/a.

+2/0
11.10.2017 14:04
Foto

P12a12v37e29l 18K11a82s22í75k77, 64T37e21c62h25n62e31t64.87c40z

Znovu, nikdo původ autora podle vynechaného "the" neidentifikuje. To nic nemění na tom, že je to chyba.

0/−2
11.10.2017 15:15

L81u70b88o40š 53D22o16l37e63ž93e91l 1847579644146

V článku ale píšete toto: Chyba „out of cemetery“ místo „out of the cemetery“ naznačuje, že autor nebyl rodilý mluvčí.

+2/0
11.10.2017 15:17
Foto

P51a45v82e87l 21K65a68s41í71k83, 31T96e51c43h18n90e32t63.79c17z

Ano, to podle mého naznačuje. Není to chyba typická pro rodilé mluvčí. Ale naznačuje není dokazuje, a už vůbec nikoho neidentifikuje. To, že někdo není rodilý mluvčí, není přece nic špatného. Nebýt rodilým mluvčím není nic, co by vylučovalo z politické debaty. Je to jen poznámka, aby bylo jasné, že tam je chyba.

0/−1
11.10.2017 15:38
Foto

P71a30v66e39l 77K56a70s16í48k23, 69T44e35c15h59n57e79t28.15c51z

Já můžu taky vygooglovat desítky případů, kdy rodilí mluvčí napíšou věci jako "děti dělali". To neznamená, že to je v pořádku.

+1/−1
11.10.2017 15:16

V69á14c29l97a81v 37Š84u39l22á59k 6835939351109

Vůbec nechápu co se tady řeší, koneckonců volili lidé a těmi je manipulováno naprosto v každých volbách. Populismus, kauzy, zesměšňování, karikatury, reklamní spoty. Všechno se to dělá jen pro ovlivnění voliče. I kdyby Rusko zaplatilo biliony za akci pro Trumpa, v čem je problém?8-o

+2/0
11.10.2017 9:32
Foto

P33a43v73e61l 31K80a87s21í70k64, 45T18e36c16h18n13e40t73.83c60z

Kdyby USA aktivně podpořilo nějakého konkrétního kandidáta na českého prezidenta, nejlépe toho, kterého na Hradě nechcete, přišlo by vám to férové? (tomuto argumentu se říká test změnou, slouží k otestování toho, zda to, co navrhujete jako obecné řešení, není náhodou ovlivněno tím, jaké máte konkrétní postoje)

+1/−2
11.10.2017 10:02

V12á29c59l61a20v 78Š74u42l31á18k 6105209591409

Ano přišlo. Každého kandidáta má možnost aktivně podpořit jakýkoliv stát na světě. To že je kolem takové "haló" je vytvořeno opět jen medii a vytvářením černobílého světa. USA má docela zásadní vliv na dění ve světe, takže je celkem pochopitelné, že může mít Rusko zájem o volby a nic zlého v tom neshledávám. Přeci jen kdyby zrovna tyhle dva státy začaly úzce spolupracovat bylo by na světe trochu méně napětí nemyslíte?

Nemít rád Trumpa, kvůli tomu, že má podporu Ruska je ubohé. (a tento článek tento problém jen prohlubuje, protože už v titulku se uvádí, že Facebook zneužila ruská propaganda - to šlo napsat i jinak, ale i novinařina je byznys Rv

+4/−3
11.10.2017 10:43
Foto

P78a58v34e45l 54K52a30s88í26k17, 37T26e91c75h13n16e50t80.63c61z

A když je to tedy legitimní, proč to Rusko popírá a proč šly peníze na reklamu přes desítky prostředníků a falešných účtů? To vám opravdu přijde v pořádku? Mně by to nepřišlo v pořádku ani jedním, ani druhým směrem. Je to zásah do interních politických záležitostí daného státu.

+3/−1
11.10.2017 14:01

J25i71r41k54a 11B68r69u18n46n37e43r 4368172269557

Zásahy do interních politických záležitostí států jsou odjakživa, bohužel, "normálním" jevem. Propaganda ovšem vždy, na všech stranách, píše pouze jednostranně a nevidí břevno v oku svém.

+2/0
11.10.2017 20:55

D77a33r80j48a 48H16u59b97á69č45k13o50v57á 1504544155935

Proboha, vždyť skoro celý západ, celý americký mainstream otevřeně podporoval Clintonovou, to Vám přišlo normální? Je div, že Trump proti takové nerovné a pokrytecké přesile vůbec vyhrál.

+1/0
12.10.2017 16:46
Foto

P68a78v75e26l 42K62a14s10í50k61, 29T17e69c98h82n64e68t86.59c72z

Na volební kampani 2016 nebylo skoro nic normálního. Z toho právě Trump těžil. Napřed si novináře povodil, když jej nebrali vážně, když jej začali brát vážně, začal Trump ukazovat na to, jak jsou k němu "neféroví". Vyvážená novinařina ale neznamená "o každém psát stejně", ale "každému stejným metrem". Nicméně Trumpův tým si nemohl přát nic lepšího, než že velká část médií podpořila Clintonovou. Perfektně to totiž zapadlo do rétoriky Trumpa o "drain the swamp". Trump byl velmi dobrý a schopný kandidát. Problém je, že teď už je po kampani, ale Trump v kampani pokračuje, protože mu jde a evidentně ho baví.

+1/0
13.10.2017 10:38

D56a81r23j76a 64H81u55b41á33č66k66o88v86á 1884314235565

Doufám, že si nemyslíte, že v případě Trumpa byla novinařina vyvážená a že psali "každému stejným metrem", právě ta do očí bíjící nevyváženost, že Clintonová u většiny novinářů, komentátorů, politologů byla "dobro" a Trump naopak zlo, tak to prohrálo Clintonové volby. A tu samou chybu dělají novináři u nás.Čtyři roky všichni novináři včetně ČT, ČRo šijí do Babiše, nenajdete novináře, který by na Babiše napsal něco nekritického, a že by si i nějaké věci našly, a světe div se, Babiš nejspíš vyhraje volby.

+1/0
13.10.2017 14:49

L76a11d17i48s85l43a16v 18P46o50s37p42í51c73h84a85l 1278447953320

Okopávání někoho je jako program do voleb kontraproduktivní.

0/0
15.10.2017 18:48

V93i13l65é96m 32P53ř19í38h61o49d80a 2224939423547

Není možná! Nic takového se u nás neděje a ruská ambasáda má nadbytečné množství lidí jen proto, že nás mají rádi!

0/0
11.10.2017 1:03

R40a81d70o49s43l37a43v 58B72o18d89ř94i34c25h 2246111127142

A teď ještě v rámci objektivní novinařiny uvěřejněte story o ovlivňování všeho možného ze strany západu.

My nejsme takoví blbci, abychom vám páni novináři věřili, že toto a podobné věci dělá jen Rusko. Těmito články spoustu lidí nasměrováváte východním směrem. Totálně kontraproduktivní a ubohé.

+6/−6
10.10.2017 19:48
Foto

P78a59v54e17l 13K81a87s21í62k97, 18T88e87c60h39n79e52t40.86c61z

Například o americkém odposlouchávání a šmírování (především ze strany NSA) nebo akcích CIA jsme měli několik desítek článků. Že si je vy nepamatujete, nebo se vám zrovna nehodí do vašeho kopnutí, neznamená, že neexistují.

+7/−1
10.10.2017 23:59

R35a81d59o75s32l48a58v 44B29o43d37ř33i65c20h 2906381757792

Ano, máte pravdu. Ty články zde byly. Jen v celkovém kontextu tendenční novinařiny jako takové za posledních x měsíců, let, to vypadá účelově. Pokud to dělá západ, je to pro blaho lidstva a pokud to je aktivita východu, tak to je pomalu na vyhlášení války. Těch jednostranných pohledů je prostě už moc a je to okaté (Sýrie, migrace, Trump, Rusko a volby v USA...)

Chtě nechtě i ryze technicky zaměřený článek si čtenář zasazuje do širšího rámce všech možných zpráv, které se na něho chrlí. Kopnutí nebylo do Vás, ale do novinařiny poslední doby jako takové. Udělejte si anketu, v jakém světle lidé vidí novináře. Budete na tom podobně jako makléři.

A pokud jako čtenáři na toto nebudeme upozorńovat, tak si novináři budou myslet, že je vše v pohodě. Tak bylo mé "kopnutí" i myšlené.

+3/0
11.10.2017 7:01
Foto

P37a62v45e60l 48K31a95s73í10k10, 16T72e85c43h58n71e27t26.33c71z

Takže vlastně říkáte, že nemáte článku co konkrétně vytknout, jde o "celkový kontext tendenční novinařiny", ale pachuť, ta pachuť zůstává :-)

Jak jsem psal v diskuzi už dříve: já nemohu odpovídat za to, co si lidé z článku odnesou, pokud je to něco, co si lidé do článku sami přinesli.

+3/−1
11.10.2017 10:07

M56i37c59h49a61l 27M78o74t61y63č94k29a 4883230631169

Ja se vam divim, ze do tech diskuzi vubec chodite nekdy (a sam sobe taky vlastne). Jinak moc pekny clanek, diky za prikladne shrnuti

+1/−1
12.10.2017 12:18

P71a45v98e36l 10P52r84o44c28h36a63z47k31a 4602281213598

Hillary utratila 1,4 MILIARDY..čili 1400000 tis dolarů ! Teda ty rusové to moc nerozjeli :-))

+2/0
10.10.2017 18:59

M55a65r15t18i10n 98K69a77l94e35n48s52k77ý 8665545444171

odkaz?

0/0
11.10.2017 2:30
Foto

P20a91u60l 35J57a10r59o96s 2763828590

Horsi bude,jak ceske volby ovlivni ruska propaganda a my nebudeme mit Zemana.Co si bez nej pocnem;-D

0/0
10.10.2017 17:54
Foto

P76a26u20l 10J66a93r39o57s 2183498120

Pekna blbost..mozna to par volicu ovlivnilo,ale to patri dnes k tomu volebnimu gulasi vsude ve svete.Mne osobne ovlivnila,pri volbach v USA,ta zkorumpovana H.Clinton.

+1/−3
10.10.2017 17:11
Foto

P94a44v86e51l 36K14a97s84í41k13, 59T34e93c97h58n72e30t32.86c73z

Zde se neřeší, zda to lidi ovlivnilo.

+1/−2
10.10.2017 17:17







Najdete na iDNES.cz