Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

R28a24d79e70k 95U67r15b60a46n 4469910684297

Jen o 2-5 % lehčí? To mi přijde docela pocta pro inženýry. Je vidět, že v tomto odvětví už se dosáhlo téměř ideálu v rámci konstrukčních možností.

+40/0
doporučit
11.10.2017 10:53

J49a43n 43P82o30s56p10í70š93i68l 5661209198759

Zrovna nedávno jsem na jedné konferenci viděl zajímavý příspěvek o tom, jaký je obrovský rozdíl mezi optimalizovaným designem (rozuměj model na počítači optimalizovaný např. k proudění vzduchu v ideálním prostředí, i třeba turbulentním) a finálním designem optimalizovaným pro výrobu. Ten design z článku evidentně na výrobu moc nemyslel, takže z praktického hlediska moc použitelný zřejmě zatím nebude. Navíc, stále jde o počítačový model, který ač spočítaný na seberychlejším a větším počítači, je stále jen model, který se od reality může značně lišit, v podstatě (zatím) nelze jeho výhody experimentálně nijak potvrdit. Nejsem žádný odpůrce počítačového modelování, naopak, sám na vylepšení různých numerických metod pracuji a nedovedu si představit dnešní průmyslovou výrobu bez existence předchozího modelu na počítači, ale všeho by mělo být užíváno s rozumem. A je trochu smutné, že podobné výsledky jsou veřejnosti představovány jako nějaká "senzace".

+15/0
doporučit
11.10.2017 10:51

D33a36v34i19d 57Š72a85f72r31á13n54e27k 5197174287803

Tak jestli je celková úspora hmotnosti toho návrhu pouhých 2-5%, tak to jako lidé neděláme zas tak špatně. Znamená to, že i standardními postupy jsme se prakticky dostali na hranice možného.

Při pohledu na ten futuristický tvar je ovšem zjevné, že něco takového nelze sériově prakticky vyrábět. A to ani s použitím 3D tisku, který u kovů nikdy nedosáhne pevnosti litého celku

+22/−3
doporučit
11.10.2017 11:16

J14a75r83o73m42i76r 58F76a56r76e98k 4252333547

Hezke.

Chybi vliv mechanizace kridla, zavedeni sil od mechanizace do centralni dutiny, pripojeni kridla k centroplanu, zaveseni motoru atd.

Dalsi otazkou jsou pouzite materialove vlastnosti. Izotropni material odpovidajici slitine hliniku? Nebo byla optimalizace rozsirena o moznost ortotropniho materialu odpovidajicimu kompozitum?

K clanku, kridlo je optimalizovano pro minimalni odpor, ne tah. Lepsi formulace je ale k maximalnimu pomeru vztlaku k odporu.

+14/−1
doporučit
11.10.2017 11:12

P22e60t85r 90V81o34b22o36ř44i95l 5439767218395

Problém asi bude, že je potřeba navrhovat jednak s ohledem na poměr hmotnosti a pevnost konstrukce, ale zároveň se musí brát ohled na vyrobitelnost - a jak tak na to koukám, tohle bude narozdíl od klasických vzpěr z profilů celkem oříšek.

+9/0
doporučit
11.10.2017 11:14

D37a12n46i92e52l 22P64a90n36e45k 6432561762560

Tady mnozi reaguji na rozdil 2-5% a ze jsme dosahli vrcholu a ze to ten pocitac sam lip nedokazal. Panove a damy uvedomte si, ze ten pocitac resp jeho program ve kterem dela to same co inzenyri se ridi pouze tim co do nej zadal clovek. Tj. vyuziva pouze a jen znalosti - informaci ktere mu predal programator na zaklade znalosti cloveka a konstrukteru. Neni to AI, ktera by dokazala prijit s novou technologii atd.

Spise to ukazuje a dokazuje, ze inzenyri kteri delaji svoji praci v leteckem prumyslu ji delaji opravdu dobre a pocitac jim to v podstate jen potvrzuje. R^ Usetrena hmotnost je samozrejme dobrym ukazatelem a zda se, ze i programatori v IT odvedli paradni praci, kdyz dokazali vytvorit partaka temhle inzenyrum.

+5/0
doporučit
11.10.2017 14:43

Z62d80e72n69ě48k 75H90r93u40b27ý 5345928681766

Nemám žádný problém s pojmem "počítač navrhl". Ano, udělal to podle nějakého algoritmu, který mu vštípili lidé. Stejně jako kterýkoliv konstruktér musel našprtat vzorečky při studiu na VŠ.

A objektivně vzato - počítač může prověřit mnohem větší kombinací, často i na první pohled nerealistických, které by živý konstruktér třeba už v zárodku zavrhl v domnění, že "tohle prostě nebude fungovat".

Takže za mě klidně pište "počítač navrhl". ;-)

+4/0
doporučit
11.10.2017 17:41

L40a87d40i64s64l29a48v 53M39a16r71š20í89k 9303330505

A jeje když se touto metodou po... lože obráběcího stroje je to problém, jestli to použijou na křídlech, chdim pěšky a koukám nahoru.

+3/0
doporučit
11.10.2017 12:22

V64i72l63é32m 73B38a45r48á42k 4716287679596

Zajímavé ale v podstatě nevyrobitelné (za současné náklady). Nějaké fantazie s 3D tiskárnami.....

+3/−2
doporučit
11.10.2017 10:58

P52e86t59r 47S14v77o90b57o17d19a 9505657964370

... akorat je pak potreba ten design vystavit prirozenemu vyberu, aby se ukazalo, kde inteligentni designer dela chyby :-)

+2/0
doporučit
11.10.2017 11:09

M84i69c70h88a69l 98Z45e14m14a76n 9641669366299

"Počítač navrhl" - tyto obraty evokují v lidech, kteří neznají IT, pocit, že počítač je myslící bytost, která sama přijde na nápad. Ne není tomu tak. Když už tak "vytvořený algoritmus v počítači navrhl.."

+3/−4
doporučit
11.10.2017 14:03

O79n16d80ř20e48j 22N67o12v70á85k 9457784439109

Prostě, nic geniálnějšího, než stvořená příroda, neexistuje .... jen to neumíme vyrobit, popř. vyrobit dostatečně levně ....

+2/−2
doporučit
11.10.2017 10:15

J56i63ř22í 66M75l10č59o78c71h 3815572674248

I mě na první pohled přišlo 2-5% docela málo, JENŽE. Je potřeba se nad tím trochu zamyslet - většinu hmotnosti křídla už od pohledu tvoří svrchní vrstvy, tedy ty, do kterých počítač nezasahoval. Ten upravoval pouze vnitřní výztuhy. Pokud pouze úprava výztuží ubrala 2-5% z hmotnosti celého křídla, tak to znamená, že počítač ty výztuhy navrhnul třeba o 20% (nebo možná i víc, těžko se to odhaduje) lehčí, než kolik vážily ty původní, a to už je solidní rozdíl.

Nevyrobitelné to možná v současné době je, ale jednou to třeba vyrobitelné bude a hlavně si z toho konstruktéři můžou vzít inspiraci a použít prvky, které se vyrobit dají už dnes.

+1/0
doporučit
12.10.2017 20:44

J48a82n 82V82a47c51h71o76u11s37e40k 5277838690

5 procent u kridla boeingu 777 muze predstavovat hodne usetrene hmoty, to letadlo je naprosto obri. Rozpeti kridel je 65 metru.

+1/0
doporučit
12.10.2017 7:23

M82i97l83a52n 90V65o45l57e49k 5649973896359

Až budete příště psát o umělé inteligenci a zároveň se vám v článku objeví věta "Metoda má svá omezení daná do značné míry výkonem počítačů." tak prosím zbystřete. Je to podobné jako u lidí, výkon potřebujete na 'metodu hrubé síly' a ta se s inteligencí moc nepotkává.

+1/0
doporučit
11.10.2017 20:22

D68e10n43i98s 61H80u97m29l 4292875125976

Zase novinari pisi o necem, cemu vubwc nerozumi. Pocitac je jen prostredek, clovek musi nastvavit parametry celeho vypoctu a okrajove podminky. Vysledek pak jiny clovek musi premodelovat a zohlednit vyrobitelnost. Bezny proces optimalizace v dnesnim prumyslu. Pocitac nenavrh vubec nic.

+2/−5
doporučit
11.10.2017 14:51

J36a70r32o54m35i81r 49H90o40b76l79i86k 1385667125

Počítač nenavrhl, počítač spočetl na základě dodaných podmínek a dodaného alggoritmu. Ještě žádné PC nic nevymyslelo - to jsou jen úžasně rychlí a precizně přesní blbci, co udělají jen to, co do nich někdo někdy nacpal.

+3/−10
doporučit
11.10.2017 15:31

M77a89r42e27k 84T57e25t12u76r 9679384776

K čemu je nevyrobitelný návrh??! ;-D

+1/−2
doporučit
12.10.2017 7:45

M46a85r50t62i20n 81R54a64k93o23u12š 5232821581975

Je divný, že zadali tomu super compu špatný zadání. Žádný model Boeingu 777 nemá křídlo dlouhé 27 m.

0/−4
doporučit
11.10.2017 12:30

J94i91ř30í 55K69o94v77a29ř38í85k 3691274500219

Moc pěkné! Až na to, že nejde o "evoluci", neboť ta "se" děje úplně bez rozumu, nemá žádný cíl, žádný koncept, plán. Zde na místo toho pracuje, modeluje, počítá počítač na základě definovaného zadání, inteligentního programu a daných algoritmů, které mají původ v něčí hlavě.

0/−2
doporučit
11.10.2017 18:16







Najdete na iDNES.cz