Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

R79a31d56e70k 76U36r70b11a30n 4629930824467

Jen o 2-5 % lehčí? To mi přijde docela pocta pro inženýry. Je vidět, že v tomto odvětví už se dosáhlo téměř ideálu v rámci konstrukčních možností.

+40/0
doporučit
11.10.2017 10:53

J92a73n 82P21o40s48p80í94š46i27l 5101599518139

Zrovna nedávno jsem na jedné konferenci viděl zajímavý příspěvek o tom, jaký je obrovský rozdíl mezi optimalizovaným designem (rozuměj model na počítači optimalizovaný např. k proudění vzduchu v ideálním prostředí, i třeba turbulentním) a finálním designem optimalizovaným pro výrobu. Ten design z článku evidentně na výrobu moc nemyslel, takže z praktického hlediska moc použitelný zřejmě zatím nebude. Navíc, stále jde o počítačový model, který ač spočítaný na seberychlejším a větším počítači, je stále jen model, který se od reality může značně lišit, v podstatě (zatím) nelze jeho výhody experimentálně nijak potvrdit. Nejsem žádný odpůrce počítačového modelování, naopak, sám na vylepšení různých numerických metod pracuji a nedovedu si představit dnešní průmyslovou výrobu bez existence předchozího modelu na počítači, ale všeho by mělo být užíváno s rozumem. A je trochu smutné, že podobné výsledky jsou veřejnosti představovány jako nějaká "senzace".

+14/0
doporučit
11.10.2017 10:51

D67a35v41i26d 34Š52a13f87r38á90n31e67k 5437194747103

Tak jestli je celková úspora hmotnosti toho návrhu pouhých 2-5%, tak to jako lidé neděláme zas tak špatně. Znamená to, že i standardními postupy jsme se prakticky dostali na hranice možného.

Při pohledu na ten futuristický tvar je ovšem zjevné, že něco takového nelze sériově prakticky vyrábět. A to ani s použitím 3D tisku, který u kovů nikdy nedosáhne pevnosti litého celku

+21/−3
doporučit
11.10.2017 11:16

J29a44r38o65m63i80r 80F52a26r23e40k 4522423137

Hezke.

Chybi vliv mechanizace kridla, zavedeni sil od mechanizace do centralni dutiny, pripojeni kridla k centroplanu, zaveseni motoru atd.

Dalsi otazkou jsou pouzite materialove vlastnosti. Izotropni material odpovidajici slitine hliniku? Nebo byla optimalizace rozsirena o moznost ortotropniho materialu odpovidajicimu kompozitum?

K clanku, kridlo je optimalizovano pro minimalni odpor, ne tah. Lepsi formulace je ale k maximalnimu pomeru vztlaku k odporu.

+13/−1
doporučit
11.10.2017 11:12

P56e20t34r 32V12o74b88o45ř69i40l 5429147448915

Problém asi bude, že je potřeba navrhovat jednak s ohledem na poměr hmotnosti a pevnost konstrukce, ale zároveň se musí brát ohled na vyrobitelnost - a jak tak na to koukám, tohle bude narozdíl od klasických vzpěr z profilů celkem oříšek.

+9/0
doporučit
11.10.2017 11:14

D89a71n15i71e29l 45P97a64n30e84k 6492861542880

Tady mnozi reaguji na rozdil 2-5% a ze jsme dosahli vrcholu a ze to ten pocitac sam lip nedokazal. Panove a damy uvedomte si, ze ten pocitac resp jeho program ve kterem dela to same co inzenyri se ridi pouze tim co do nej zadal clovek. Tj. vyuziva pouze a jen znalosti - informaci ktere mu predal programator na zaklade znalosti cloveka a konstrukteru. Neni to AI, ktera by dokazala prijit s novou technologii atd.

Spise to ukazuje a dokazuje, ze inzenyri kteri delaji svoji praci v leteckem prumyslu ji delaji opravdu dobre a pocitac jim to v podstate jen potvrzuje. R^ Usetrena hmotnost je samozrejme dobrym ukazatelem a zda se, ze i programatori v IT odvedli paradni praci, kdyz dokazali vytvorit partaka temhle inzenyrum.

+5/0
doporučit
11.10.2017 14:43

Z98d20e21n60ě55k 35H44r20u42b20ý 5165108211826

Nemám žádný problém s pojmem "počítač navrhl". Ano, udělal to podle nějakého algoritmu, který mu vštípili lidé. Stejně jako kterýkoliv konstruktér musel našprtat vzorečky při studiu na VŠ.

A objektivně vzato - počítač může prověřit mnohem větší kombinací, často i na první pohled nerealistických, které by živý konstruktér třeba už v zárodku zavrhl v domnění, že "tohle prostě nebude fungovat".

Takže za mě klidně pište "počítač navrhl". ;-)

+3/0
doporučit
11.10.2017 17:41

L73a96d33i58s46l87a61v 53M18a68r32š95í14k 9903880495

A jeje když se touto metodou po... lože obráběcího stroje je to problém, jestli to použijou na křídlech, chdim pěšky a koukám nahoru.

+3/0
doporučit
11.10.2017 12:22

V82i25l30é98m 45B58a29r81á58k 4196577799396

Zajímavé ale v podstatě nevyrobitelné (za současné náklady). Nějaké fantazie s 3D tiskárnami.....

+3/−2
doporučit
11.10.2017 10:58

P94e64t29r 34S25v89o33b61o89d49a 9655367554120

... akorat je pak potreba ten design vystavit prirozenemu vyberu, aby se ukazalo, kde inteligentni designer dela chyby :-)

+2/0
doporučit
11.10.2017 11:09

M52i37c59h30a52l 30Z92e36m90a78n 9221469256779

"Počítač navrhl" - tyto obraty evokují v lidech, kteří neznají IT, pocit, že počítač je myslící bytost, která sama přijde na nápad. Ne není tomu tak. Když už tak "vytvořený algoritmus v počítači navrhl.."

+3/−4
doporučit
11.10.2017 14:03

O50n10d36ř40e81j 24N22o14v12á71k 9887104659869

Prostě, nic geniálnějšího, než stvořená příroda, neexistuje .... jen to neumíme vyrobit, popř. vyrobit dostatečně levně ....

+2/−2
doporučit
11.10.2017 10:15

J92i74ř63í 72M89l56č76o54c97h 3875142584458

I mě na první pohled přišlo 2-5% docela málo, JENŽE. Je potřeba se nad tím trochu zamyslet - většinu hmotnosti křídla už od pohledu tvoří svrchní vrstvy, tedy ty, do kterých počítač nezasahoval. Ten upravoval pouze vnitřní výztuhy. Pokud pouze úprava výztuží ubrala 2-5% z hmotnosti celého křídla, tak to znamená, že počítač ty výztuhy navrhnul třeba o 20% (nebo možná i víc, těžko se to odhaduje) lehčí, než kolik vážily ty původní, a to už je solidní rozdíl.

Nevyrobitelné to možná v současné době je, ale jednou to třeba vyrobitelné bude a hlavně si z toho konstruktéři můžou vzít inspiraci a použít prvky, které se vyrobit dají už dnes.

+1/0
doporučit
12.10.2017 20:44

J67a73n 49V21a77c74h54o21u88s23e34k 5537408880

5 procent u kridla boeingu 777 muze predstavovat hodne usetrene hmoty, to letadlo je naprosto obri. Rozpeti kridel je 65 metru.

+1/0
doporučit
12.10.2017 7:23

M48i34l87a40n 51V63o16l43e25k 5249483566679

Až budete příště psát o umělé inteligenci a zároveň se vám v článku objeví věta "Metoda má svá omezení daná do značné míry výkonem počítačů." tak prosím zbystřete. Je to podobné jako u lidí, výkon potřebujete na 'metodu hrubé síly' a ta se s inteligencí moc nepotkává.

+1/0
doporučit
11.10.2017 20:22

D11e95n12i47s 35H32u78m54l 4402625595206

Zase novinari pisi o necem, cemu vubwc nerozumi. Pocitac je jen prostredek, clovek musi nastvavit parametry celeho vypoctu a okrajove podminky. Vysledek pak jiny clovek musi premodelovat a zohlednit vyrobitelnost. Bezny proces optimalizace v dnesnim prumyslu. Pocitac nenavrh vubec nic.

+2/−5
doporučit
11.10.2017 14:51

J35a20r75o13m61i39r 29H58o66b38l29i20k 1575627945

Počítač nenavrhl, počítač spočetl na základě dodaných podmínek a dodaného alggoritmu. Ještě žádné PC nic nevymyslelo - to jsou jen úžasně rychlí a precizně přesní blbci, co udělají jen to, co do nich někdo někdy nacpal.

+3/−10
doporučit
11.10.2017 15:31

M39a34r57t34i72n 31R16a53k24o86u74š 5982301611445

Je divný, že zadali tomu super compu špatný zadání. Žádný model Boeingu 777 nemá křídlo dlouhé 27 m.

0/−4
doporučit
11.10.2017 12:30

M18a71r38e29k 26T52e39t40u63r 9849294966

K čemu je nevyrobitelný návrh??! ;-D

0/−2
doporučit
12.10.2017 7:45

J11i71ř75í 91K89o72v37a48ř30í81k 3371864880289

Moc pěkné! Až na to, že nejde o "evoluci", neboť ta "se" děje úplně bez rozumu, nemá žádný cíl, žádný koncept, plán. Zde na místo toho pracuje, modeluje, počítá počítač na základě definovaného zadání, inteligentního programu a daných algoritmů, které mají původ v něčí hlavě.

0/−2
doporučit
11.10.2017 18:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.