Reklama

Diskuse k článku

Počítač navrhl křídlo pro Boeing 777. A je už na pohled jiné

Nová registrace

Účet iDNES.cz



R69a75d69e90k 27U64r69b88a39n

11. 10. 2017

Jen o 2-5 % lehčí? To mi přijde docela pocta pro inženýry. Je vidět, že v tomto odvětví už se dosáhlo téměř ideálu v rámci konstrukčních možností.

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

J65a60n 55P21o16s82p12í40š84i73l

11. 10. 2017

Zrovna nedávno jsem na jedné konferenci viděl zajímavý příspěvek o tom, jaký je obrovský rozdíl mezi optimalizovaným designem (rozuměj model na počítači optimalizovaný např. k proudění vzduchu v ideálním prostředí, i třeba turbulentním) a finálním designem optimalizovaným pro výrobu. Ten design z článku evidentně na výrobu moc nemyslel, takže z praktického hlediska moc použitelný zřejmě zatím nebude. Navíc, stále jde o počítačový model, který ač spočítaný na seberychlejším a větším počítači, je stále jen model, který se od reality může značně lišit, v podstatě (zatím) nelze jeho výhody experimentálně nijak potvrdit. Nejsem žádný odpůrce počítačového modelování, naopak, sám na vylepšení různých numerických metod pracuji a nedovedu si představit dnešní průmyslovou výrobu bez existence předchozího modelu na počítači, ale všeho by mělo být užíváno s rozumem. A je trochu smutné, že podobné výsledky jsou veřejnosti představovány jako nějaká "senzace".

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

D36a50v26i72d 57Š79a32f17r89á77n14e86k

11. 10. 2017

Tak jestli je celková úspora hmotnosti toho návrhu pouhých 2-5%, tak to jako lidé neděláme zas tak špatně. Znamená to, že i standardními postupy jsme se prakticky dostali na hranice možného.

Při pohledu na ten futuristický tvar je ovšem zjevné, že něco takového nelze sériově prakticky vyrábět. A to ani s použitím 3D tisku, který u kovů nikdy nedosáhne pevnosti litého celku

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

J67a47r55o54m57i62r 33F14a19r32e19k

11. 10. 2017

Hezke.

Chybi vliv mechanizace kridla, zavedeni sil od mechanizace do centralni dutiny, pripojeni kridla k centroplanu, zaveseni motoru atd.

Dalsi otazkou jsou pouzite materialove vlastnosti. Izotropni material odpovidajici slitine hliniku? Nebo byla optimalizace rozsirena o moznost ortotropniho materialu odpovidajicimu kompozitum?

K clanku, kridlo je optimalizovano pro minimalni odpor, ne tah. Lepsi formulace je ale k maximalnimu pomeru vztlaku k odporu.

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

P72e45t98r 94V14o67b22o17ř86i53l

11. 10. 2017

Problém asi bude, že je potřeba navrhovat jednak s ohledem na poměr hmotnosti a pevnost konstrukce, ale zároveň se musí brát ohled na vyrobitelnost - a jak tak na to koukám, tohle bude narozdíl od klasických vzpěr z profilů celkem oříšek.

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

D12a21n20i93e56l 78P20a34n78e91k

11. 10. 2017

Tady mnozi reaguji na rozdil 2-5% a ze jsme dosahli vrcholu a ze to ten pocitac sam lip nedokazal. Panove a damy uvedomte si, ze ten pocitac resp jeho program ve kterem dela to same co inzenyri se ridi pouze tim co do nej zadal clovek. Tj. vyuziva pouze a jen znalosti - informaci ktere mu predal programator na zaklade znalosti cloveka a konstrukteru. Neni to AI, ktera by dokazala prijit s novou technologii atd.

Spise to ukazuje a dokazuje, ze inzenyri kteri delaji svoji praci v leteckem prumyslu ji delaji opravdu dobre a pocitac jim to v podstate jen potvrzuje. R^ Usetrena hmotnost je samozrejme dobrym ukazatelem a zda se, ze i programatori v IT odvedli paradni praci, kdyz dokazali vytvorit partaka temhle inzenyrum.

Facebook Twitter Google Plus Zavřít
Reklama

Z17d65e60n34ě49k 17H79r64u13b40ý

11. 10. 2017

Nemám žádný problém s pojmem "počítač navrhl". Ano, udělal to podle nějakého algoritmu, který mu vštípili lidé. Stejně jako kterýkoliv konstruktér musel našprtat vzorečky při studiu na VŠ.

A objektivně vzato - počítač může prověřit mnohem větší kombinací, často i na první pohled nerealistických, které by živý konstruktér třeba už v zárodku zavrhl v domnění, že "tohle prostě nebude fungovat".

Takže za mě klidně pište "počítač navrhl". ;-)

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

L49a27d79i77s59l70a90v 81M10a29r55š40í68k

11. 10. 2017

A jeje když se touto metodou po... lože obráběcího stroje je to problém, jestli to použijou na křídlech, chdim pěšky a koukám nahoru.

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

V11i55l50é23m 19B61a53r98á51k

11. 10. 2017

Zajímavé ale v podstatě nevyrobitelné (za současné náklady). Nějaké fantazie s 3D tiskárnami.....

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

P76e84t93r 17S84v74o54b96o86d57a

11. 10. 2017

... akorat je pak potreba ten design vystavit prirozenemu vyberu, aby se ukazalo, kde inteligentni designer dela chyby :-)

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M13i55c13h84a41l 42Z44e84m86a38n

11. 10. 2017

"Počítač navrhl" - tyto obraty evokují v lidech, kteří neznají IT, pocit, že počítač je myslící bytost, která sama přijde na nápad. Ne není tomu tak. Když už tak "vytvořený algoritmus v počítači navrhl.."

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

O33n59d46ř76e95j 59N78o98v92á70k

11. 10. 2017

Prostě, nic geniálnějšího, než stvořená příroda, neexistuje .... jen to neumíme vyrobit, popř. vyrobit dostatečně levně ....

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

J12i59ř41í 96M50l93č83o51c85h

12. 10. 2017

I mě na první pohled přišlo 2-5% docela málo, JENŽE. Je potřeba se nad tím trochu zamyslet - většinu hmotnosti křídla už od pohledu tvoří svrchní vrstvy, tedy ty, do kterých počítač nezasahoval. Ten upravoval pouze vnitřní výztuhy. Pokud pouze úprava výztuží ubrala 2-5% z hmotnosti celého křídla, tak to znamená, že počítač ty výztuhy navrhnul třeba o 20% (nebo možná i víc, těžko se to odhaduje) lehčí, než kolik vážily ty původní, a to už je solidní rozdíl.

Nevyrobitelné to možná v současné době je, ale jednou to třeba vyrobitelné bude a hlavně si z toho konstruktéři můžou vzít inspiraci a použít prvky, které se vyrobit dají už dnes.

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

J25a37n 13V41a96c36h22o96u69s18e79k

12. 10. 2017

5 procent u kridla boeingu 777 muze predstavovat hodne usetrene hmoty, to letadlo je naprosto obri. Rozpeti kridel je 65 metru.

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M74i76l65a70n 27V26o48l26e21k

11. 10. 2017

Až budete příště psát o umělé inteligenci a zároveň se vám v článku objeví věta "Metoda má svá omezení daná do značné míry výkonem počítačů." tak prosím zbystřete. Je to podobné jako u lidí, výkon potřebujete na 'metodu hrubé síly' a ta se s inteligencí moc nepotkává.

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

D35e95n54i13s 26H54u53m23l

11. 10. 2017

Zase novinari pisi o necem, cemu vubwc nerozumi. Pocitac je jen prostredek, clovek musi nastvavit parametry celeho vypoctu a okrajove podminky. Vysledek pak jiny clovek musi premodelovat a zohlednit vyrobitelnost. Bezny proces optimalizace v dnesnim prumyslu. Pocitac nenavrh vubec nic.

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

J16a44r47o58m91i97r 71H10o30b27l48i50k

11. 10. 2017

Počítač nenavrhl, počítač spočetl na základě dodaných podmínek a dodaného alggoritmu. Ještě žádné PC nic nevymyslelo - to jsou jen úžasně rychlí a precizně přesní blbci, co udělají jen to, co do nich někdo někdy nacpal.

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M82a61r18e90k 23T94e35t92u70r

12. 10. 2017

K čemu je nevyrobitelný návrh??! ;-D

Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M78a33r54t66i40n 60R29a81k10o25u52š

11. 10. 2017

Je divný, že zadali tomu super compu špatný zadání. Žádný model Boeingu 777 nemá křídlo dlouhé 27 m.

Facebook Twitter Google Plus Zavřít
Reklama

J82i97ř90í 34K69o31v81a77ř93í69k

11. 10. 2017

Moc pěkné! Až na to, že nejde o "evoluci", neboť ta "se" děje úplně bez rozumu, nemá žádný cíl, žádný koncept, plán. Zde na místo toho pracuje, modeluje, počítá počítač na základě definovaného zadání, inteligentního programu a daných algoritmů, které mají původ v něčí hlavě.

Facebook Twitter Google Plus Zavřít
Reklama