Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zlámal si žebra, skočil si k veterináři a pak překročil rychlost zvuku

Úterý 14. října 1947 je spojené s přelomovou událostí v historii letectví. Tehdy byla poprvé překročena rychlost zvuku během vodorovného a plně řízeného letu. V kabině letounu seděl zkušební pilot Chuck Yeager, druhoválečné stíhací eso s přiznaným sestřelem také jednoho proudového Messerschmittu Me 262.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K50a65r77e32l 29S25e40i61d24l 8189945470318

Pěkný článek a ten chlap byl opravdu frajer.R^

(P.S. nedaly by se opravit 3 - snad jediné v celém článku - překlepy či editační pozůstatky?

"...Rychlost se při motorových letech dle programu zkoušek postupně zvyšovala, ale zatím se jednalo o lety při rychlostech těsně podzvukové.

Létání s X-1 přinášelo jistá úskalí. Kokpit v přídi nebyl příliš pohodlný, spíše naopak, a letadlo navíc, vynášel do vzduchu upravený bombardér B-29." (Rychlostech, podzvukové; ve 3. větě jedna čárka přebývá nebo chybí.)

"Koně odvedl do stájí a sám se vydal ke zvěrolékař, aby mu dal něco na bolest." (Zvěrolékaři.)

Nechci rýpat, oceňuji práci autora, jen to působí rušivě na kráse článku.:-))

0/0
15.10.2017 21:26

R40a13d21e24k 50F82o73l28p46r33e79c73h25t

Díky, opraveno.

+1/0
15.10.2017 21:56

J42o90s68e47f 41M89i61k10i67n 5373154675304

Chuck Yeager byl borecR^

+2/0
15.10.2017 8:31

H45o92n78z37a 18K17o74v93a73n73d10a 1458727585334

Jsem myslel že nejslavnější je Erich Hartmann se svými 352 sestřely z WW2 a po něm Rudý Baron z WW1 s nějakými 80 sestřely.

0/0
14.10.2017 17:45

M89i27r85e14k 17G86a33j70e23r 5821276439460

Pokorit rychlost zvuku v aute, ktere na kolach ani nemuze mit pneumatiky, protoze by se uz pri mnohem nizsi rychlosti musely rozervat, vyzaduje tedy ukrutnou davku odvahy. Jde o zahravani si se smrti, jak jen to nejvic jde. Ani katapult by mu pri drtive vetsine casu jizdy nepomohl. Kdo nejak sledoval zavody o svetovy rekord v rychlosti na solnych planich od 50. let minuleho stoleti, tak prekonani rychlosti zvuku dlouho vypadalo neuskutecnitelne.

0/0
14.10.2017 17:40

J63a13n 97S53i93n15n89r94e90i38c25h 6153785500671

Ve filmu Right Stuff ztelesnil Jaegera vyborny herec Sam Sheppard (Black Hawk down...). Ve vzdusnem souboji nemel pomalejsi Mustang na Me-262 vyhodu. Vetsinou americti letci cekali na pristavajici nebo startujici Schwalbe nad jejich letisti. Takhle skoncil i jeden z prvnich velitlu proudove Jagdgruppe, Rakusan Walter Nowotny (258 vitezstvi).

+2/0
14.10.2017 17:12

P90e33t74r 81L66u71k82e81š 6333971

Honzo, Walter Novotny zahynul dvakrát - jednou na stránkách "Velkého cirkusu", kde je popsána jeho likvidace při přistání 15.března 1945. Měl ho mít na svědomí Bob Clark, který pilotoval Hawker Tempest. Clostermannova kniha je skvělá, ale místy obsahuje nepřesnosti. Nowotny ve skutečnosti havaroval 8. listopadu 1944 po souboji se stíhacím doprovodem bombardérů. Šlo právě o Mustangy, které byly pomalejší než proudový Me 262.

S útoky proti nízko letícím Me 262 máš samozřejmě pravdu. V řadě případů ale Mustangy při obraně bombardovacích svazů s úspěchem využívaly útok z převýšení a menší poloměr zatáčky, kdy dokázaly Me 262 odříznout. Německá "roura" mimochodem poměrně líně reagovala a chvíli trvalo, než přiložila pod kotel.

Chuck Yeger létal u 357. stíhací skupiny, která měla na kontě 18,5 sestřelů Me 262. V jeho případě šlo o tu "tvou" taktiku, kdy sestřelil Me 262 v malé výšce kousek od letiště a další dvě mašiny poškodil (6. listopadu 1944).

0/0
15.10.2017 0:19

P80e95t73r 78L94u19k73e70š 6203901

Yeager (vynechávám písmena)

0/0
15.10.2017 0:21

J75a30n 15S39i82n62n41r60e11i79c35h 6653285420471

Diky za opravu. Overil jsem si to v knize "Luftwaffe fighter aces" (M. Spick.1996 ). Je tam take, ze vsechny jeho sestrely, krome tri byly na vychodni fronte.

0/0
15.10.2017 5:07

T48o10m59á71š 63T80a79t10í71č97e40k 5200982800638

Pěkné! S takovouhle výkonností ještě uděláte ze všech členů redakce Technetu nezaměstnané. ;-)

0/0
14.10.2017 16:37

J54o93z86e74f 47B84e92v90i29l34a20q80u11a 9965419611621

Ale snáď nie zo všetkých!;-)

0/0
14.10.2017 17:06

T35o39m94á58š 12T16a38t21í74č57e17k 5970722620598

No, taky bych nerad. :-)

0/0
14.10.2017 20:37

J96i56r85i 47B89i80l56i54n57a 5808350617

Vyborny clanek. Ja mam doma od Jeagera knizku a v te se me nejvic libilo jeho liceni toho, jak testoval v Koreji ukoristeny Mig 15. Nekteri americti piloti totiz verili, ze "patnactka" muze letet nadzvukovou rychlosti. Chuck vystoupal do nejvyssi mozne vysky a pak to stremhlavym letem na plny plyn zkusil. Mig zacal strasne vibrovat, ale hranici zvuku neprekrocil.

+2/0
14.10.2017 16:02

M81i79r81o67s20l44a15v 79S14v32o61b47o64d75a 3101894772936

Ta formulace o poctech sestrelu, ze jednou dal 5 bf109 jindy zase 4 fw190 vypada jako by to byl jeho denni chleb, ale kdyz k temto deviti pridame jeste tu 262 tak pak uz zbyva jen 1,5 sestrelu, coz po pulkach je max na tri vzlety. Mozna bych zvolil trochu jinou formulaci nez je v clanku.

+1/0
14.10.2017 15:52

M27i65r73o22s33l25a59v 51S80v16o80b81o24d33a 3501344582386

ale abych jen nehanel :) super clanek dobre se to cetlo

0/0
14.10.2017 15:55

V17l46a71s92t91i58m37i45l 19H30n70í89k 6906782591397

Co znamená ten poloviční sestřel?

0/0
15.10.2017 1:57

P25e60t48r 57L64u32k26e39š 6383331

Často střílelo několik pilotů na stejný cíl, takže se o zlomky vítězství podělili. Yeager ho měl "napůl" s jiným pilotem - Frankem L. Gailerem (také zajímavá postava).

0/0
15.10.2017 10:07

M97a89r97t20i22n 16K47o91d52a16t 2117356162457

Dobrý...jen mít holku s příjmením Dickhouse je trochu...úsměvné řekněme :)

+9/0
14.10.2017 13:50

V76á24c93l87a60v 88L36a31d51a 6972723124763

Proto se asi chtěla co nejdříve vdát :D

+2/0
14.10.2017 19:19

J93o16z90e17f 42B68e93v68i39l34a96q24u33a 9965489711571

Veľmi pekné zhrnutie životnej ddráhy letca, ktorý písal históriu letectva. Super!R^

P.S.: Asi by to chcelo poopraviť "potupné skoušky" na "postupné" ...:-)

+5/0
14.10.2017 11:13

R14a18d24e70k 43F69o43l64p49r11e12c55h90t

opravím, díky

+2/0
14.10.2017 14:27

G34a18b45r21i40e11l 44H72o41r41t47e16n 9521269793644

A aby to nebylo málo, jméno Chucka Yeagera se skvělo i na jednom z nejlepších PC simulátorů vzdušných soubojů své doby.:-)

https://en.wikipedia.org/wiki/Chuck_Yeager%27s_Air_Combat

+1/0
14.10.2017 10:40

R63a50s63t72i47s89l58a40v 43P33a72l35u67š 4417668477764

Bola to výborná hra. Začiatkom deväťdesiatych rokov ma pripravila o stovky hodín života. ;-D

+2/0
14.10.2017 17:19

J14o25s61e12f 91P95i13š98v25e72j70c 5176276268899

Super článek, díky moc :-) R^R^R^

+3/0
14.10.2017 9:45

D77a11n 97S46v38o18b11o75d76a 9110860675746

je bych tedy jako nejslavnejsiho oznacil Manfreda von Richthofen alias Red Baron

+6/0
14.10.2017 9:35

R76o40b74e92r69t 11L37a64u76e71r 5664470646560

Jen pozn.

S Bell X-1 si dnes může kdokoliv "zalétat" v nadčasovém simulátoru FSX, viz. např.

https://www.youtube.com/watch?v=391ZPuJCum8

https://www.youtube.com/watch?v=albtqbdmwmg

0/0
14.10.2017 9:26

J74a28k50u23b 26Š43a93f34a68n93d37a 7385757381471

No to je teda otřesný. To letadlo ve FSX vůbec realitě neodpovídá. Byl jsem zvědavý na výhled z toho X-1 ale ve FSX je úplně jiné letadlo.

0/0
14.10.2017 11:15

R59o24b34e30r36t 68L50a78u11e15r 5884600226160

V čem konkrétně to neodpovídá?

Mrknul jsem se na fota skutečných cockpitů, zkonfrontoval to s tímto videem

https://www.youtube.com/watch?v=391ZPuJCum8

a působí to na mě dojmem, že to odpovídá velmi přesně.

0/0
14.10.2017 14:59

O43n59d81ř80e43j 81Š34r63á83m53e72k 3503170451469

Podívejte se na kokpit a především jeho kryt. Na skutečném letadle je vlastně součástí trupu, ale v simulátoru je to boule.

0/0
14.10.2017 18:53

R64a92d72e89k 15F61o46l46p21r95e16c95h27t

Na těch třech odkazovaných videích jsou letadla typové řady Bell X-1 tzv. druhé generace (postupně byly dokončeny X-1D, X-1A a X-1B, potom byl ještě jeden z původních tří X-1 přestavěn na X-1E). Např. na X-1A dosáhl Yeager koncem roku 1953 rychlosti Mach 2,44 (to už bylo na hranici možností této konstrukce a málem to skončilo katastrofou).

0/0
14.10.2017 22:35

J44a34k65u30b 86Š89a18f22a55n94d93a 7135837741701

Vy to fakt nevidíte? Podívejte se na 1:09 toho vašeho videa a na fotky v článku. U toho videa to má klasický překryt jako stíhačky, ve skutečnosti se překryt skládá z mnoha okének. Ale co je důležitější, ve skutečnosti překryt nevystupuje z obrysu letadla a je ve špici letadla, ještě před tím hrbem na zádech. Na videu je jeho součástí, hrb začíná překrytem. Výhled musí být diametrálně odlišný, tím pádem i pohled na kokpit.

0/0
15.10.2017 7:57

J60a78n 28J32e13ž23e18k 3421985557605

> „flying sergeant“ (létající seržant)

létající četař

+1/0
14.10.2017 9:11

P68a95t48r85i74k 47N64i89k39e28l 8321857595970

Nikolivěk stále je to létající seržant, to že v ČR tedy u armády ČR používá hodnost četař místo seržant na tom celkem nic nemění.

0/0
14.10.2017 9:47
Foto

J33i89ř69í 98D69v16o39ř89á84k 5675919730128

Zase pěkný článek.

Ale takových " neznamých, významných " pilotů je víc.

V ČR zná hodně lidí jméno ing. Jan Kašpar.

Ale kolik lidí zná jiného " Honzu " ?

Ing Jan Čermák ?

Úryvek z Wiki :

Složil pilotní zkoušky a získal pilotní průkaz FAI (Fédération Aéronautique Internationale), což byl první mezinárodní letecký průkaz v Čechách. Na turné předváděl střemhlavé a noční lety.

Později se věnoval rodinnému podniku a po vypuknutí války byl povolán jako zalétávač do Vídeňského Nového Města. V roce 1917 utrpěl úraz a odešel do zálohy. Po vzniku republiky mu byl udělen titul inženýra a v roce 1923 mu Československý aeroklub předal pilotní průkaz č. 1.

+8/0
14.10.2017 8:59

P81e19t12r 34L20u69k27e92š 6693361

Čermákova Libella se mi moc líbí. Jestli ho ale někdo skutečně zná, tak to je Pavel Sviták, který se pár desítek let prokopává historií průkopníků. S ním by se debata o Čermákovi protáhla do rána.

Výčet slavných letců by byl dlouhý. Každý si může na trůn dosadit svého hrdinu. Sám tam mám pěknou tlačenici.

0/0
14.10.2017 13:00
Foto

J80i57ř38í 23D54v55o48ř74á28k 5305979220538

Otázkou je, kdo tedy byl první český pilot. Osobně si myslím, že letec může být kdokoli, ale pilot je držitelem průkazu.

0/0
14.10.2017 17:16

J18a71k92u25b 69D82u38š56á22n72e64k 4559864144185

Nic ve zlém, ale napsat, že Chuck Yeager je neznámý pilot je úlet.

+1/0
14.10.2017 21:52

R61o67m66a38n 96Z19v21ě69ř55i60n82a 9511205487715

Film Right Stuff miluju a tohle ho jen příjemně doplňuje. R^

+1/0
14.10.2017 8:50

R74i88c37h10a39r41d 93T10r43e64f22i23l 4171915829350

R^

0/0
14.10.2017 8:31

S50t47a85n17i61s90l10a13v 41R47o26s41e41c27k72ý 9895849461829

Ke kolika dalším pilotům se dá použít označení "nejslavnější"?

+2/0
14.10.2017 8:03

H36o54n56z71a 23P61a33n11s25k82ý 3113292860290

Parádní článek. :)

0/0
14.10.2017 7:37

J20a45r65o13m85i79r 73F85a95r61e23k 4102623817

Autor se dobře vyspal a posnídal vtipné kaše :)

Díky za článek.....

+1/0
14.10.2017 7:26







Najdete na iDNES.cz