Diskuze

Zlámal si žebra, skočil si k veterináři a pak překročil rychlost zvuku

Úterý 14. října 1947 je spojené s přelomovou událostí v historii letectví. Tehdy byla poprvé překročena rychlost zvuku během vodorovného a plně řízeného letu. V kabině letounu seděl zkušební pilot Chuck Yeager, druhoválečné stíhací eso s přiznaným sestřelem také jednoho proudového Messerschmittu Me 262.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

K54a98r70e88l 80S52e29i96d60l

15. 10. 2017 21:26

Pěkný článek a ten chlap byl opravdu frajer.R^

(P.S. nedaly by se opravit 3 - snad jediné v celém článku - překlepy či editační pozůstatky?

"...Rychlost se při motorových letech dle programu zkoušek postupně zvyšovala, ale zatím se jednalo o lety při rychlostech těsně podzvukové.

Létání s X-1 přinášelo jistá úskalí. Kokpit v přídi nebyl příliš pohodlný, spíše naopak, a letadlo navíc, vynášel do vzduchu upravený bombardér B-29." (Rychlostech, podzvukové; ve 3. větě jedna čárka přebývá nebo chybí.)

"Koně odvedl do stájí a sám se vydal ke zvěrolékař, aby mu dal něco na bolest." (Zvěrolékaři.)

Nechci rýpat, oceňuji práci autora, jen to působí rušivě na kráse článku.:-))

0 0
možnosti

J16o69s17e84f 53M97i35k40i14n

15. 10. 2017 8:31

Chuck Yeager byl borecR^

2 0
možnosti

Jsem myslel že nejslavnější je Erich Hartmann se svými 352 sestřely z WW2 a po něm Rudý Baron z WW1 s nějakými 80 sestřely.

0 0
možnosti

M16i67r67e25k 87G29a34j98e31r

14. 10. 2017 17:40

Pokorit rychlost zvuku v aute, ktere na kolach ani nemuze mit pneumatiky, protoze by se uz pri mnohem nizsi rychlosti musely rozervat, vyzaduje tedy ukrutnou davku odvahy. Jde o zahravani si se smrti, jak jen to nejvic jde. Ani katapult by mu pri drtive vetsine casu jizdy nepomohl. Kdo nejak sledoval zavody o svetovy rekord v rychlosti na solnych planich od 50. let minuleho stoleti, tak prekonani rychlosti zvuku dlouho vypadalo neuskutecnitelne.

0 0
možnosti

Ve filmu Right Stuff ztelesnil Jaegera vyborny herec Sam Sheppard (Black Hawk down...). Ve vzdusnem souboji nemel pomalejsi Mustang na Me-262 vyhodu. Vetsinou americti letci cekali na pristavajici nebo startujici Schwalbe nad jejich letisti. Takhle skoncil i jeden z prvnich velitlu proudove Jagdgruppe, Rakusan Walter Nowotny (258 vitezstvi).

2 0
možnosti

P71e29t46r 50L35u45k12e56š

15. 10. 2017 0:19

Honzo, Walter Novotny zahynul dvakrát - jednou na stránkách "Velkého cirkusu", kde je popsána jeho likvidace při přistání 15.března 1945. Měl ho mít na svědomí Bob Clark, který pilotoval Hawker Tempest. Clostermannova kniha je skvělá, ale místy obsahuje nepřesnosti. Nowotny ve skutečnosti havaroval 8. listopadu 1944 po souboji se stíhacím doprovodem bombardérů. Šlo právě o Mustangy, které byly pomalejší než proudový Me 262.

S útoky proti nízko letícím Me 262 máš samozřejmě pravdu. V řadě případů ale Mustangy při obraně bombardovacích svazů s úspěchem využívaly útok z převýšení a menší poloměr zatáčky, kdy dokázaly Me 262 odříznout. Německá "roura" mimochodem poměrně líně reagovala a chvíli trvalo, než přiložila pod kotel.

Chuck Yeger létal u 357. stíhací skupiny, která měla na kontě 18,5 sestřelů Me 262. V jeho případě šlo o tu "tvou" taktiku, kdy sestřelil Me 262 v malé výšce kousek od letiště a další dvě mašiny poškodil (6. listopadu 1944).

0 0
možnosti

Pěkné! S takovouhle výkonností ještě uděláte ze všech členů redakce Technetu nezaměstnané. ;-)

0 0
možnosti

Ale snáď nie zo všetkých!;-)

0 0
možnosti
Foto

J31i77r20i 54B98i88l98i74n56a

14. 10. 2017 16:02

Vyborny clanek. Ja mam doma od Jeagera knizku a v te se me nejvic libilo jeho liceni toho, jak testoval v Koreji ukoristeny Mig 15. Nekteri americti piloti totiz verili, ze "patnactka" muze letet nadzvukovou rychlosti. Chuck vystoupal do nejvyssi mozne vysky a pak to stremhlavym letem na plny plyn zkusil. Mig zacal strasne vibrovat, ale hranici zvuku neprekrocil.

2 0
možnosti

Ta formulace o poctech sestrelu, ze jednou dal 5 bf109 jindy zase 4 fw190 vypada jako by to byl jeho denni chleb, ale kdyz k temto deviti pridame jeste tu 262 tak pak uz zbyva jen 1,5 sestrelu, coz po pulkach je max na tri vzlety. Mozna bych zvolil trochu jinou formulaci nez je v clanku.

1 0
možnosti

ale abych jen nehanel :) super clanek dobre se to cetlo

0 0
možnosti

Dobrý...jen mít holku s příjmením Dickhouse je trochu...úsměvné řekněme :)

9 0
možnosti

V18á37c37l23a86v 54L67a58d60a

14. 10. 2017 19:19

Proto se asi chtěla co nejdříve vdát :D

2 0
možnosti

Veľmi pekné zhrnutie životnej ddráhy letca, ktorý písal históriu letectva. Super!R^

P.S.: Asi by to chcelo poopraviť "potupné skoušky" na "postupné" ...:-)

5 0
možnosti