- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pěkný článek a ten chlap byl opravdu frajer.
(P.S. nedaly by se opravit 3 - snad jediné v celém článku - překlepy či editační pozůstatky?
"...Rychlost se při motorových letech dle programu zkoušek postupně zvyšovala, ale zatím se jednalo o lety při rychlostech těsně podzvukové.
Létání s X-1 přinášelo jistá úskalí. Kokpit v přídi nebyl příliš pohodlný, spíše naopak, a letadlo navíc, vynášel do vzduchu upravený bombardér B-29." (Rychlostech, podzvukové; ve 3. větě jedna čárka přebývá nebo chybí.)
"Koně odvedl do stájí a sám se vydal ke zvěrolékař, aby mu dal něco na bolest." (Zvěrolékaři.)
Nechci rýpat, oceňuji práci autora, jen to působí rušivě na kráse článku.)
Jsem myslel že nejslavnější je Erich Hartmann se svými 352 sestřely z WW2 a po něm Rudý Baron z WW1 s nějakými 80 sestřely.
Pokorit rychlost zvuku v aute, ktere na kolach ani nemuze mit pneumatiky, protoze by se uz pri mnohem nizsi rychlosti musely rozervat, vyzaduje tedy ukrutnou davku odvahy. Jde o zahravani si se smrti, jak jen to nejvic jde. Ani katapult by mu pri drtive vetsine casu jizdy nepomohl. Kdo nejak sledoval zavody o svetovy rekord v rychlosti na solnych planich od 50. let minuleho stoleti, tak prekonani rychlosti zvuku dlouho vypadalo neuskutecnitelne.
Ve filmu Right Stuff ztelesnil Jaegera vyborny herec Sam Sheppard (Black Hawk down...). Ve vzdusnem souboji nemel pomalejsi Mustang na Me-262 vyhodu. Vetsinou americti letci cekali na pristavajici nebo startujici Schwalbe nad jejich letisti. Takhle skoncil i jeden z prvnich velitlu proudove Jagdgruppe, Rakusan Walter Nowotny (258 vitezstvi).
Honzo, Walter Novotny zahynul dvakrát - jednou na stránkách "Velkého cirkusu", kde je popsána jeho likvidace při přistání 15.března 1945. Měl ho mít na svědomí Bob Clark, který pilotoval Hawker Tempest. Clostermannova kniha je skvělá, ale místy obsahuje nepřesnosti. Nowotny ve skutečnosti havaroval 8. listopadu 1944 po souboji se stíhacím doprovodem bombardérů. Šlo právě o Mustangy, které byly pomalejší než proudový Me 262.
S útoky proti nízko letícím Me 262 máš samozřejmě pravdu. V řadě případů ale Mustangy při obraně bombardovacích svazů s úspěchem využívaly útok z převýšení a menší poloměr zatáčky, kdy dokázaly Me 262 odříznout. Německá "roura" mimochodem poměrně líně reagovala a chvíli trvalo, než přiložila pod kotel.
Chuck Yeger létal u 357. stíhací skupiny, která měla na kontě 18,5 sestřelů Me 262. V jeho případě šlo o tu "tvou" taktiku, kdy sestřelil Me 262 v malé výšce kousek od letiště a další dvě mašiny poškodil (6. listopadu 1944).
Pěkné! S takovouhle výkonností ještě uděláte ze všech členů redakce Technetu nezaměstnané.
Vyborny clanek. Ja mam doma od Jeagera knizku a v te se me nejvic libilo jeho liceni toho, jak testoval v Koreji ukoristeny Mig 15. Nekteri americti piloti totiz verili, ze "patnactka" muze letet nadzvukovou rychlosti. Chuck vystoupal do nejvyssi mozne vysky a pak to stremhlavym letem na plny plyn zkusil. Mig zacal strasne vibrovat, ale hranici zvuku neprekrocil.
Ta formulace o poctech sestrelu, ze jednou dal 5 bf109 jindy zase 4 fw190 vypada jako by to byl jeho denni chleb, ale kdyz k temto deviti pridame jeste tu 262 tak pak uz zbyva jen 1,5 sestrelu, coz po pulkach je max na tri vzlety. Mozna bych zvolil trochu jinou formulaci nez je v clanku.
ale abych jen nehanel :) super clanek dobre se to cetlo
Dobrý...jen mít holku s příjmením Dickhouse je trochu...úsměvné řekněme :)
Proto se asi chtěla co nejdříve vdát :D
Veľmi pekné zhrnutie životnej ddráhy letca, ktorý písal históriu letectva. Super!
P.S.: Asi by to chcelo poopraviť "potupné skoušky" na "postupné" ...