Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M45a20r45t86i29n 11N78e55r53m90u70t 4109500948794

Řeči se mluví, pivo pije a voda teče. Na akademické snahy o třídění, strukturování a známkování názorů bych se...

+1/0
18.10.2017 16:22

J79a29n 92M25u80s81í80l76e84k 3698362275654

Mně Kialo připadá jako nepřehledné, osobně bych možná zkusil jen rozšířit současnou diskusní platformu (vlákna) - možnost volit +/- na stupnici relevantnosti je dobrá, přidal bych ale něco jako tagování příspěvků a hlavně autorů. Například:

- autor je mnoha lidmi otagován jako Trol, manipulátor.. (viz další zařazení v rámci netikety), čerpá z fake news...

- příspěvek je otagován jako tendenční, hádavý, urážející atd..

Každý tag by bylo možné opět hlasovat (relevantní/nerelevantní) + s možností ohrazení se proti otagování, že je neoprávněné (prostor pro moderátory diskuse), z neoprávněného otagování by mohl vzniknout další údaj o autorovi

Zobrazení diskuse by mohlo mít možnost nastavení pro uživatele (nepoužívat nové featury nebo upravit zobrazení na jejich základě) např. si nastavit:

- nerelevantní příspěvky, kde pro nerelevantnost hlasovalo víc jak X diskutérů zobrazit s menším a světlejším fontem / zobrazit sbalené / nezobrazit vůbec

- možnost vytváření vlastních skupin otagovaných uživatelů a pro ně vytvořit vlastní chování zobrazování - tag AutorTrol => příspěvek nezobrazit nebo jen hlavičku autora, tag a obsah sbalený, včetně reakcí na něj

- možnost sdílení a veřejné prohlížení vlastních pravidel, seznamů atd

- používat nějaký jednoduchý číselný ratting diskutérů (např. na outdoorforu existuje informace o počtu příspěvků a z toho vyplývající status přispěvatele)...

+1/0
18.10.2017 16:10
Foto

P16a54v33e28l 41K96a93s21í16k96, 94T67e92c60h87n67e90t35.25c90z

Začal jste kritikou nepřehlednosti, ale to, co popisujete, by v praxi nebylo o moc přehlednější :-)

+1/0
18.10.2017 19:56

J24a76n 66M66u30s73í64l42e60k 3268922825234

Připouštím, ale i přesto se svůj nápad ještě pokusím obhájit ;)

Vzhledem k tomu, že by to bylo rozšíření stávajícího modelu (vlákna jako na idnesu), tak by to bylo při nejhorším stejně přehledné jako dosud, ale pomocí dalších možností, by bylo možné na uživatelské-zobrazovací úrovni si to pro sebe zpřehlednit a odfiltrovat obsah, který osobně považuji za zbytečný, od tématu odvádějící nebo z jiných důvodů jej nechci vidět/primárně vidět nebo mít možnost aspoň grafické upozornění, zvýhodnění/znevýhodnění..

např. ikonka - [puls] redaktora technetu => komentář zobrazen vždy a ikonou odlišen

oproti tomu ikona trolla (jméno je na mém osobním troll listu) => komentář má sbalen obsah a vlákna pod ním a ikona mě informuje, že čtení vlákna pod ním je ztráta času a plevelí diskusi, ale přesto si můžu kliknout na "show more" a i tak si to přečíst - například podle vysokého počtu plusů/relevantnosti).. navíc dotyčný troll by mohl dostat upozornění, že je na troll listu a reakci jsem si ani nepřečetl :)

Nový uživatel by mohl začínat ze stavu - vidí vše stejně a postupně si to upraví, nebo by mohl použít nastavení vycházející ze statistiky ostatních uživatelů, či mít možnost přepínat mezi "styly" zobrazení...

Diskusí by šlo i nadále rolovat jako dosud, oproti "listování" stromem v Kialo, stále bych viděl širší kontext (předchozí a následující reakce) bez použití kurzoru myši a bublinkové nápovědy. Dobré nápady z Kialo, jako jsou hodnocení relevantnosti s možností odůvodňujícího komentáře aniž by to ovlivnilo hlavní vlákno diskuse, by do stávajícího modelu šly také zaintegrovat, ale pak už nechat na uživateli, jak si nastaví, že bude s informací nakládat (pro pohodlné/nezkušené uživatele by se počítalo s default nastavením nebo nastavením zvoleným při zakládání účtu..)..

Zase jsem se moc rozepsal - omlouvám se :) asi bych rychle skončil s ikonou [brepta] a nikdo by mě ani nečetl (těch 500 znaků v Kialo je asi rozumné :-> )

0/0
19.10.2017 14:01
Foto

M86i47r45o46s81l18a96v 85O68l22š95á30k 4220881308876

Zkoušel jsem tu diskuzi o volbách a souhlasím, že je pěkně nepřehledná. Ale dost možná to je spíš tématem než Kialem -- je to neskutečně komplexní téma. Možná by bylo lepší zkusit nějakou "jednodušší" otázku jako "Jak by měla pokračovat evropská integrace?", "Jak by měl volič zohledňovat 5% hranici", "Jaká je optimální míra státního přerozdělování peněz?" a tak podobně. Pro stranu se typicky volič rozhoduje až po tom, co má nějaké názory na takové a další otázky, a zapojuje do toho ještě subjektivní důvěryhodnost jednotlivých stran.

+1/0
18.10.2017 20:52

P26e78t11r 12H73e54l38l86e66r 5973676424604

Vlákno diskuze ke komentáři

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Miloš Bradík 36978

Diskuze je střet různých názorů a každý pokus ji usměrnit nebo regulovat vždy něčemu straní a tudíž vlastně diskuzi poškozuje. Také se mi nechce diskutovat s demagogy a lidmi, kteří nemají rozumné argumenty, ale je to vždy omezování jedněch na úkor druhých a to se mi nelíbí.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

je přesně ukázka toho, jak je místní systém nefunkční.

Diskuze je pod ním rozvitá, ale už se do ní nedá rozumně vstoupit, protože se v ní další příspěvky ztrácí a nemá tak mnoho smyslu je vůbec psát.

Takže je určitě skvělý nápad zkusit diskuzi přestrukturovat tak, aby z ní vůbec něco mohlo vyjít.

+1/0
18.10.2017 15:45
Foto

P60a88v13e22l 54K16a22s51í31k18, 26T27e15c54h63n69e46t17.84c44z

Ano, přesně tak. Diskuze ve vláknech (tady, na FB a skoro kdekoli jinde) má řadu problémů, především opakování, nepřehlednost a ztrátu kontextu pro ty, co diskuzi nesledují od začátku.

0/0
18.10.2017 19:57
Foto

M54i43r47o91s79l48a42v 18O57l79š83á50k 4640341188326

Ó, jdu to vyzkoušet.

Už jsem si taky párkrát říkal, že forma diskuze může mít zásadní vliv na její kulturu. Třeba už jenom logika plusování a minusování -- tady se minusy vyskytují hodně, na jisté jiné platformě prakticky vůbec, a přitom jediný rozdíl je v tom, že tam jde minusy vzít zpátky.

Mimochodem, na Wiki-diskuzích mi připadá úžasné, že nemají žádná zadrátovaná pravidla -- kdokoli by mohl diskuzi smazat a přepsat podle sebe, kdyby chtěl. To umožňuje například smazat argument, když se ukáže, že nebyl podložený, opravovat pravopisné chyby, atp.

Jinak jedna z věcí, které mě napadly, bylo právě rozlišit soukromé a veřejné zprávy. Někdy se v diskuzi jenom bavím s konkrétním člověkem na nějaké téma, a skutečnost, že tu diskuzi vidí všichni, to spíše zhoršuje. Na druhou stranu, když se v diskuzi k něčemu dospěje, může být praktická možnost tuto diskuzi publikovat...

No, to jsou jen takové nápady, uvidím, jak to má pořešené Kialo.

0/0
17.10.2017 23:57
Foto

M67i82r17o46s94l69a83v 84O67l98š74á27k 4290891828976

Tak první dojmy: chybí mi možnost rozlišit vtipnost a relevanci příspěvku. Já vím, správně by se vtipnost hodnotit asi neměla, ale třeba ve zdejší diskuzi dám rád "plusko" něčemu, co mě pobaví. A přitom je to dost jiný druh hodnocení než "Jo, to je přesně ten důvod."

0/0
18.10.2017 0:08
Foto

P48a76v17e93l 80K42a43s40í59k92, 67T66e28c91h80n79e75t60.19c12z

Jo, já to řeším tím, že vtipnost pochválím v komentářích, ale argument hodnotím jako "no impact".

+1/0
18.10.2017 14:28
Foto

M52i53r44o19s32l86a62v 43O48l91š50á80k 4700971778736

Aha, ono to má ještě komentáře... :-)

0/0
18.10.2017 20:53

Ř13e46h35o40ř 70V62l90a41s17á94k 2614534591966

Pokus hezký, ale moc nevěřím, že vyjde. I na té Wikipedii to dost skřípe.

+1/0
17.10.2017 15:08

K60a87r91e34l 64N93o41v97á71k 8924781100916

A cenzoři nebudou mít co žrát. ;-(

+3/−1
17.10.2017 12:09
Foto

P67a51v85e94l 30K23a16s76í38k35, 77T41e88c62h13n11e36t34.18c82z

Z cenzorů mohou být moderátoři, ti jsou potřeba vždy.

0/0
17.10.2017 12:13
Foto

J51i40ř62í 87D46v42o83ř41á15k 5745419600708

Pokud tedy moderátoři nemají zájem o co největší počet kliknutí na stránku ( větší příjem z reklam ) a podle toho neřídí diskuzi.

0/0
17.10.2017 20:13

J70a33n88a 30N10ě41m40e53č30k31o61v24á 3913754401386

80% lidí chodí na internet akorá vy*lít svůj vlastní názor. (O sobě netvrdím opak.) Zbylých 20 procent ho chce za každou cenu prosadit. Uvažovat o svém JIŽ STANOVENÉM názoru nechce nikdo, natož ho měnit. Takže tak.

+3/−2
17.10.2017 11:44

R95a44d67e70k 26S49c36h88n97a58u87b39e73l70t 2635926266703

Já svůj názor díky internetu změnil. Vždy jsem neměl rád romy, muslimy a měl rád Rusko, ale když jsem viděl, jaká individua na internetu mají názory shodné s mými, přestali mi romové i muslimové vadit a Rusko jsem začal nenávidět.

+4/0
17.10.2017 11:52

V39á23c79l36a92v 77P38o30u18s10t73k54a 3660521132

Kvůli diskusím na internetu, jo? ;-D;-D

+3/0
17.10.2017 12:31

Ř18e39h73o89ř 53V30l95a10s32á51k 2524114791586

To je až k neuvěření. Co vám původně vadilo třeba na těch mohamedánech?

0/0
17.10.2017 15:11

J67a67n 97M30u56s11í25l26e18k 3738912875284

To se Vám opravdu stalo? Byl by to velmi zajímavý úkaz notné dávky sebereflexe.. osobně jsem byl a stále vlastně jsem přesvědčen, že něčeho takovéhe mezi Vámi zmíněnou názorovou skupinou není prostřednictvím internetu vůbec možné dosáhnout.. V podstatě by to narušovalo jistou teorii "sociálních bublin".. i když velmi pravděpodobně se vše odvíjí od intelignece..

Pokud je tedy vaše tvrzení upřímné a pravdivé, docela by mě zajímalo, jaký byl Váš pohled na Rusko před a jaký je nyní a proč?

0/0
18.10.2017 15:23

M27a87r34t14i31n 86N70e62r33m29u35t 4279970428224

To je nová metodika propagandy?

0/0
18.10.2017 16:20
Foto

A56n84d49r76e58a 71Š50r41e74t33r19o51v87á 7901315980978

Nevim, zda se mi to ponekud pochybne, a pokud byste takto skutecne smyslel, musela bych si o vas myslet, ze jste zcela bezzasadovy, bez vlastniho nazoru a velmi, velmi ovlivnitelny. Pokud mam na neco nazor treba na zaklade osobnich zkusenosti (ja osobne treba s romskou mensinou), tak preci najednou nezacnu smyslet uplne opacne jen proto, ze tamhle Marena je primitiv a mysli si to same, co ja. Dovedeno ad absurdum: budu nadavat na skupinu bezdomovcu u nasi samosky, protoze tam delaji neporadek, verbalne vulgarne obtezuji zakazniky, snazi se je desit (nejsem zaujata, jednoho takoveho bezdomovce znam), ale pak zjistite, ze vase sousedka, o ktere si myslite to nejhorsi (je drbna, hloupa, zakerna a ja nevim, co jeste), na ne nadava take. Co udelate? Zacnete ty bezdomovce kvuli tomu snad obhajovat jen proto, abyste se vymezil vuci sousedce? Vzdyt to nedava vubec zadny smysl...

0/0
19.10.2017 15:22

D64u11š78a21n 97D46i31t23r19i94c43h 3478716133589

Nejlepší vtip dne;-D

0/0
22.10.2017 21:58

A67n12t68o33n34í25n 39H56o75l55í58k 8797213454810

Jen idiot nemeni nazor ! ;-D

+1/0
17.10.2017 13:22

J70a12k30u37b 61M95a63t11o58u47š 3275622482763

;-)

0/0
17.10.2017 14:15

P17e92t13r 30H60e82l84l32e97r 5743816354544

To není celé, správné znění citátu je:

Jen idiot nemění názor, když se mu to zrovna hodí!

0/0
18.10.2017 15:40

M12a65r49t66i20n 77V36i33n40t27r 8440507613147

Já teda chodím do diskusí primárně proto, abych si přečetl nejčastější názory lidí. Někdy si samozřejmě pomyslím něco o ......, ale jindy to prostě vezmu na vědomí a někdy i přehodnotím vlastní názor.

0/0
17.10.2017 15:34

D11u20š84a16n 62D89i79t68r61i54c59h 3598616963489

Nespadám do žádné z Vámi definovaných škatulek. Co s tím?;-D;-D;-D

0/0
22.10.2017 22:00

M14a55r55t35i51n 60B44i18t80t17n83e22r 4522766756685

Já do diskuzí chodím nejčastěji tehdy, když názor ještě utvořený nemám. Někdy najdu někoho, kdo dobře argumentuje a začnu dělat opozici, prostě abych ten jeho postoj prověřil a pomohlo mi to utvořit a vybrousit postoj vlastní. A stává se mi, že svůj původní neucelený a nejasný postoj díky diskuzi upravím a změním tak, že to sám původně nečekám.

0/0
23.10.2017 6:26

M78i98l78o83š 21B22r67a29d45í74k 3436139937178

Diskuze je střet různých názorů a každý pokus ji usměrnit nebo regulovat vždy něčemu straní a tudíž vlastně diskuzi poškozuje. Také se mi nechce diskutovat s demagogy a lidmi, kteří nemají rozumné argumenty, ale je to vždy omezování jedněch na úkor druhých a to se mi nelíbí.

0/0
17.10.2017 11:41

T59o26m39á84š 35J70o87u24s19k52ý 6650114

Usměrňování diskuze je nutné, aby vůbec nějaká diskuze vznikla. Dnes se spousta lidí chodí do diskuzí jen vyprskat z jejich nakupeného životního stresu. Podle toho to vypadá.

+4/0
17.10.2017 11:43

M14i97l77o76š 36B91r85a85d79í60k 3826229367918

To tak bylo vždy. Přesto si myslím, že každý způsob usměrňování diskuse zavádí cenzurou. Už to slovo usměrňování naznačuje, že je to snaha dát tomu požadovaný směr.

0/0
17.10.2017 11:54
Foto

P86a36v89e75l 26K41a23s72í57k67, 82T66e50c15h79n64e88t35.28c20z

Asi máte nějakou jinou definici "usměrňování". Usměrněním diskuze je třeba fakt, že když mluvíte vy, tak pak bude zase chvíli mluvit někdo jiný, pak zase vy, pak zase někdo jiný... To je přece naprosto normální praktické opatření, jinak by jeden člověk mluvil 100 % času - to by podle vás nezasahovalo do práva ostatních vyjádřit se? (a dokud nevysvětlíte, co myslíte tím omezením, tak vaše příspěvky zde v této diskuzi nedávají valný smysl)

0/0
17.10.2017 19:10
Foto

J17i69ř50í 67D47v51o27ř18á36k 5985429260578

Měl jsem napsanou slušnou, věcnou odpověď, ale raději jsem si ji smazal sám. Šetřím práci Vašim kolegům.

0/0
17.10.2017 20:31

D43a82v61i33d 42D36i33r86g40a 7505201938

Neusměrňovaná diskuse s demagogem většinou není diskuse.

+3/0
17.10.2017 11:45

M69i50l79o16š 25B70r57a93d26í84k 3276849327388

Máte naprostou pravdu, ale já jsem pro svobodu projevu a to i tehdy, když je mým protivníkem v diskuzi demagog, který moje názory vůbec nepřijímá. Ono v něm třeba něco zaseje semínky pravdy a ono může vzklíčit. To, že nebudeme diskutovat s těmito lidmi, to je nepřesvědčí.

0/0
17.10.2017 11:58
Foto

P73a24v15e46l 58K34a65s18í17k31, 27T40e55c97h93n32e75t28.39c72z

Ale vždyť existence diskuzní platformy nezakazuje komunikovat i mimo tu platformu, tedy nejde o omezení svobody projevu. Je to jako mluvit stejnou řečí tady s vámi (česky) a o chvíli později s někým jiným (anglicky).

+3/0
17.10.2017 12:12

M77i11l46o11š 21B37r84a32d41í57k 3646759117148

Takže jen zakazuje lidem diskutovat na tomto diskuzním fóru? Já jsem si ale opravdu nemyslel, že jim chcete zakázat diskuzi jinde. To by bylo stejné jako zakázat někomu mluvit nebo myslet a to nedokázali ani komanči. Je to ovšem stejné, jako kdybych já se domluvil s lidmi stejného smýšlení a založil si diskuzní platformu na kterou bychom nepustili nikoho jiného. Taky by vám to přišlo jako svobodná diskuze? My bychom přece taky jen požadovali splnění určitých pravidel.

0/0
17.10.2017 13:09

A61n18t81o93n91í84n 37H60o43l57í87k 8837243584980

Je rozdil mezi formou a obsahem ;-)

0/0
17.10.2017 13:23

M93i18l98o55š 58B60r72a77d14í34k 3306489437768

Takže vadí pouze forma? Obsah může být jakýkoliv?

0/0
17.10.2017 13:29
Foto

P58a66v50e38l 51K46a84s50í80k36, 53T44e26c66h87n23e36t22.36c32z

Já asi pořád nerozumím tomu, kde tam vidíte ten zákaz. Vždyť tam kdokoli může napsat cokoli. Akorát pokud se lidé shodnou na tom, že je to nesmysl, tak to cokoli nebude tak vidět (ale pořád tam bude). Popravdě nevidím, co na tom může někomu přijít jako "zákaz diskuze".

0/0
17.10.2017 18:58

M47i49l65o30š 52B52r88a40d76í69k 3706469937838

Pokud je to jak píšete, že že jde pouze o to, že to nebude tolik vidět, tak je to něco jiného. Prostě mi jen vadí cenzorské praktiky, ale to je u mne pozůstatek z toho co dělali komanči.

+1/0
18.10.2017 7:41

M83a90r46t55i72n 21V23i53n36t71r 8110237433157

Kdepak.

Když se někomu zabrání opakovat potřetí dokolečka stejnou věc, vyřadí se napadání názorových oponentů ad hominem a upozorní se na evidentní diskusní podpásovky apod., není to usměrňování diskuse, které by někomu stranilo. Naopak jsou to kroky, které jsou nutné k zachování diskuse, protože jinak se z diskuse může stát monolog demagoga vůči znechuceným oponentům.

+3/0
17.10.2017 11:51

M88i89l96o18š 22B20r38a19d10í30k 3856979577548

Chápu vás, ale také je účelem diskuze zkusit tyto lidi přesvědčit a pokud je z diskuze vyřadíme, tak je těžko přesvědčíme. Vím, že demagog neposlouchá jiné názory, ale přesto je to jediná šance, jak se alespoň pokusit mu je předat.

0/−1
17.10.2017 12:06
Foto

P72a21v64e17l 50K41a81s96í75k80, 49T24e19c92h22n92e29t38.18c82z

Kdo mluví o vyřazování z diskuze?

+1/0
17.10.2017 12:12

M51i86l71o62š 33B82r54a74d89í26k 3686739637688

O vyřazování z diskuze mluvím já, protože to vypadá, že se v této formě diskuze prostě nepřipustí některé příspěvky.

0/0
17.10.2017 13:11

M80a25t17o92u72š 12L33á90z24ň25o68v96s11k45ý96, 17T10e56c88h73n12e85t49.11c82z

Ano, jako slušná společnost nepřipouští například sprostá slova na veřejnosti, výhrůžky likvidací atd. Omezování některých typů projevu je zcela běžná a nezbytná věc. Není to absolutní zlo, proti kterému je nutné vždy a všude bojovat:)

0/0
17.10.2017 16:13

M66i86l17o16š 58B21r74a60d49í22k 3956849357658

Nepovažuji to sice za absolutní zlo, ale přesto za svobodu projevu chci bojovat. V USA je úplně jiný vztah ke svobodě projevu než u nás a přesto jsou tam některé věci zakázány, ale tady se někdy vyřazují z diskuze naprosto neškodné příspěvky.

0/0
17.10.2017 17:28
Foto

P16a59v59e71l 55K93a36s81í19k77, 82T26e22c84h88n65e93t75.16c19z

Tak dobře, tohle nikam nevede: deje konkrétní příklad toho, jak ta platforma někoho "vyřazuje z diskuze". Ať se bavíme konkrétně, nikoli teoreticky "mohlo by co by kdyby". Dejte konkrétní příklad diskuzního příspěvku, který do diskuze patří, ale v platformě kialo nemůže být.

0/0
17.10.2017 19:00

Ř16e24h25o84ř 65V14l93a46s61á32k 2104314731906

Argumentace ad hominem může být zcela správnou odpovědí například v situaci, kdy někdo argumentuje svojí situací a svojí zkušeností.

0/0
17.10.2017 15:06







Najdete na iDNES.cz