Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi vysvětlují marťanskou záhadu. Metan na planetě vzniká samovolně

Jedno z nejzáhadnějších pozorování na Marsu v posledních letech se týkalo měření přítomnosti metanu. Vědci si lámali hlavu tím, zda nejde o projev přítomnosti mikrobů pod jeho povrchem. Ale existuje lepší vysvětlení, které se bez mikrobů obejde.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T69o34m63á73š 65P46a48l10i89č60k43a 3893159509640

nuda

0/0
31.10.2017 23:51

M75a97r56t71i98n 37F60r94a96n81t90i94š30e13k 7115890643445

Prostě tam prděj marťanský krávy.

0/0
22.10.2017 20:40
Foto

J47a59n 49Č41e87r91m20á73k 4969358665227

nj, a to je furt těch, kteří by všude rádi viděli mimozemský život... Nejlépe inteligentní a na mnohem vyšší úrovni než je náš... 8-o;-D;-D;-D

0/0
21.10.2017 21:51

D94a46n59a 46T36e62n88z93l21e29r 5180382665913

Skvělý článek, skvělý souhrn R^R^ Neříkalo se, že za efektivnější znak života se považuje formaldehyd? Jak to vypadá s ním?

+3/0
21.10.2017 13:13

J74i51ř28í 96N88o70v77á54k 3669891258434

Než na nějaké aldehydy bych já vsadil spíš na alkoholy. To byste nevěřili, co vše jeho působením může vzniknout. ;-)

0/0
22.10.2017 16:50

P20a63v61e35l 40R34a38t83h85o54u44s83k75ý 6470109701

Opice ;-D

0/0
6.11.2017 12:03

R33a27d51o21m74í95r 27P67e55š98o46r95n44a 3509786689306

Zasadni problem teto teorie je, ze nase Zeme jako i planety okolo nas se nevyvyji, ale speji pomalu ke svemu zaniku.

Muzete hadat 3×proc.

Cely vesmir a na Zemi RNA jsou prilis specificke a konkretni, nez ze by vznikly sami od sebe. Samotna hmota nema takovou schopnost udelat ze sebe neco jineho nez je.

+1/−3
21.10.2017 9:53

P91e52t35r 42M85a88r83š98o81u15n 5295168436306

Zásadní problém vaší teorie je, že nám druhý odstavec předkladate jako fakta ;)

+5/0
21.10.2017 10:01

J50a69n 17Š31v49a48d13l68e23n45k92a 9784409860

Ona ani moc nedává smysl jeho poslední věta. Asi to měl být filozofický výrok, ale při bližším rozboru se ukáže jako zcela chybný. Pan Pešorna by jím totiž popřel například existenci chemických reakcí.

+4/0
21.10.2017 12:25

J41i49ř45í 74P75e62t82r94á74š 3381471383667

... a taky třeba jaderných reakcí, tam se hmota mění na úplně jinou a nebo anihilace, tam hmota (chemická látka) mizí a vzniká světlo :-)

+1/0
21.10.2017 12:44

R21a91d89o97m61í22r 77P95e36š37o28r39n29a 3279336389886

Nepopiram existenci chemickych reakci, ale jako ma sve nezvratne zakony Mars (jako neobyvatelnou planetu pro cloveka), tak zaroven cini nasi Zemi jedinecnou pro zivot. Presto Mars a jeho slozeni s chemickymi procesy zde neni nahodou, ale slouzi k vyvazenym vesmirnym zakonum zajistujici zivot na Zemi.

+1/0
21.10.2017 13:03

J48a16n 58Š95v66a42d68l54e40n79k47a 9554939770

Anebo je to obráceně: život vznikl tam, kde existují takto vyvážené podmínky.

+1/0
21.10.2017 13:12

J83o21s81e91f 76S32u47k 8417660618900

Spíš bych napsal, že život se uchytil tam, kde existují takto vyvážené podmínky. I když čtyři a 3/4 miliardy let je hodně dlouhá doba, je to podle mě pořád málo na to, aby život vznikl náhodně, vzhledem ke složitosti procesů, které jako součást živé hmoty existují a jimž se teprve snažíme porozumět a nebo jsme je ještě ani neobjevili.

Spíš se osobně přikláním k teorii panspermie, co se týká otázky "jak" se dostal život na Zemi.

0/0
21.10.2017 17:10

J15a22n 26Š44v55a45d59l65e85n88k40a 9784709530

Ale tím jste jenom otázku vzniku života posunul. I při panspermii ten život musel někde vzniknout. Navíc upozorňuji, že to nemohlo být o moc dříve než na Zemi, protože k tomu potřeboval dostatek těžších prvků, které vznikaly až explozemi supernov.

+1/0
23.10.2017 11:54

J59o31s52e30f 41S40u49k 8417580448280

Proto v příspěvku píši jak se dostal na Zemi, ne jak vznikl ve vesmíru. ;-) S těmi těžkými prvky máte pravdu, ale první hvězdy II. generace začaly vznikat a také vybuchovat (ty velké - malé snad ani v tom raném období nevznikaly) už pár set milionů let po velkém třesku, takže by měl život na vznik skoro 3x více času. A pokud je 12 miliard let dostatečně dlouhá doba na vznik života, to je na každém, jak se k tomu postaví.

0/0
27.10.2017 3:15

R47a34d55o15m50í17r 48P95e14š61o29r52n19a 3839436869896

Neverim tomu, ze Mars a ostatni planety okolo nas vcetne Slunce nevznikly jako vysledek velkeho tresku, protoze maji sca jasna specifika, bez kterych by nemohl existovat zivot na Zemi.

To ze se ve vesmiru tvori organicke latky vzhledem u konkretnich specifickych procesu hmoty neznamena, ze nekde drive nebo pozdeji bude existovat neco jako nase planeta. A to ji cini naprosto jedinecnou. Spise bychom se meli zamerit na to, jakym zpusobem vesmirne objekty(hvezdy a planety) maji primy vliv na nasi planetu a jaky zamer pro nas maji

0/0
22.10.2017 13:08

J18a87n 52Š41v20a47d26l11e94n20k35a 9304519730

Ve vesmíru jsou triliony planet. Naše soustava je jednou z mnoha. A čirou náhodou má takové podmínky, aby umožňovala život, který známe my. Takových soustav při té ohromné velikosti vesmírného prostoru bude zřejmě hodně.

+2/0
23.10.2017 11:55

P62a80v26e18l 21R13a59t44h81o91u82s65k91ý 6390779421

A jinde může existovat život na jiné bázi než na uhlíku a vodě jako rozpouštědlu. Takže mohou být jiné podmínky (jiné, než hledáme, jako přijatelné pro život) a přesto tam život být může.

0/0
6.11.2017 12:12

J45a97n 53Š59v33a69d91l85e36n86k39a 9134559950

Zásadní problém vašeho výroku v prvním odstavci je, že jste si ho vycucal z prstu. Vývoj samozřejmě probíhá. Ostatně, přečtěte si ten článek ještě jednou. Píše se v něm mimo jiné i to, že lze v laboratoři napodobením podmínek, které panovaly na mladé Zemi, připravit dusíkaté báze tvořící DNA. Vzniknou naprosto samovolně.

+2/0
21.10.2017 11:57

J23i74ř62í 86K65o70c92u75r32e82k 6395724165598

Samotna hmota nema takovou schopnost udelat ze sebe neco jineho nez je.

A co je potom fůzní reakce na Slunci? A přirozený rozpad Uranu.

0/0
21.10.2017 12:41

J58o53s55e85f 33S61u73k 8377760908490

I když s panem Pešornou ve většině jeho komentářů nesouhlasím, tady se ho musím proti Vám zastat. Protože jak při chemických, tak jaderných reakcích reaguje (mezi sebou) hmota a výsledkem těchto reakcí je zase jenom hmota (pokud to myslel ve svém příspěvku takto) nebo nějaký druh energie (záření), což je také jen forma hmoty.

A Uran se nám díky bohu přirozeně nerozpadá, krouží stále na své dráze kolem Slunce ;-D

0/0
21.10.2017 16:41

R92a88d39o80m34í73r 56P88e84š78o17r13n14a 3739176499696

Tak jsem to myslel: hmota sama od sebe nevznikla. Ani slunce, ktere se sklada z urcite hmoty ani planety okolo nas.

0/−1
22.10.2017 13:11

J74a69n 30Š59v63a41d37l81e40n52k79a 9924329850

Třeba ano.

0/0
23.10.2017 11:56

J97o71s46e72f 81S62u93k 8977190818830

Jak vznikla baryonová hmota, je otázka, kterou se zatím jen pokoušíme vysvětlit. Ještě před půl stoletím jsme byli přesvědčeni, že je vesmír tvořen jen hmotou. Před pár desítkami let jsme zjistili, že jsou hmoty ve vesmíru jen asi 4%. A nyní v Cernu zjistili, že by vlastně hmota vůbec vzhledem k zachování principu symetrie neměla existovat. A jsme zas na začátku ;-). Takže těžko extrapolovat, kam lidstvo dospěje se svými výzkumy na poli vniku hmoty za pár stovek (nebo tisíců? nebo nikdy?) let.

0/0
27.10.2017 3:47

A30l80e50š 50A50d22a26m 7220140618169

Kde se tihle blázni pořád berou?

0/0
24.10.2017 1:52

K69a89m38i56l 12P97y92t31e75l94a 8622920191419

Při čtení mě napadlo, že na Technetu se začínají objevovat články na úrovni Vesmíru. Dočtu na konec a ejhle :)

+2/0
21.10.2017 8:06

M66i10l35a85n 74V76o60l47e75k 5429603866419

Jenže i věda v kapitalismu bojuje o peníze (a to všemi způsoby).

0/−1
21.10.2017 8:58

J89i39ř63í 80K27o33c90u11r56e43k 6345604945158

Zatímco v komunismu ... bylo rozhodnuto, že kontaktní čočky jsou k ničemu.

+2/0
21.10.2017 12:42

J87i16ř87í 67N86o41v19á82k 3229891358384

Jistěěěě, v Marxově Kapitálu o nich není ani slovo!

0/0
22.10.2017 16:45

R83o55m32a23n 95S95t24r66a12j90t 8226238445684

Na původu vzniku sekvencí RNA se dlouhodobě bádá v ČR, výborný článek např. zde http://www.avcr.cz/cs/pro-media/aktuality/Na-stope-puvodu-zivota-00002/

0/0
21.10.2017 7:38

K28a39t20e66ř11i35n78a 71V71ý41b86o74r72n55á 6320179269

praatmosféra Země obsahovala snad až 200 bar tohoto plynu. Přehřátý papiňák tak mohl být zároveň fotochemickým reaktorem.

Zdroj: https://technet.idnes.cz/zivot-na-marsu-metan-0lv-/veda.aspx?c=A171020_104849_veda_mla

Rozumí tomu někdo?

0/−1
21.10.2017 7:02

R72o55m88a48n 44S78t42r47a37j45t 8386128955924

Nemá tam být "obsahovala", ale byla "byla vystavena tlaku".

0/0
21.10.2017 7:32

J74i32ř28í 22N78o72v55á88k 3989581228824

Není náhodou tlak jednou z (měřitelných) vlastností (pra)atmosféry?

Že by analogicky voda mohla být vystavena vlhkosti?

0/0
22.10.2017 16:43

R89o36b30e33r68t 44M93á73s48l67o 1541291827607

Tak teorii, že uhlovodíky jsou znakem života snad už dostatečně vyvrátilo pozorování Titanu kde je cca 100x víc uhlovodíků než na celé Zemi. Nebo si snad dodnes někdo myslí, že na Titanu zahynulo takové množství "dinosaurů", že z nich vzniky stovky obrovských jezer uhlovodíků?

Uhlovodíky prostě v celém vesmíru vznikají anorganickou formou celkem běžně (důkazem je nejen Mars a Titan) a nikdo to už nerozporuje.

Výjimkou není samozřejmě ani Země i když samozřejmě ekos Vám budou tvrdit, že zrovna Země je naprostou výjimkou a tady všechno vzniklo organicky a ropa během 10-ti let dojde a už se nikdy žádná nenajde.

+4/0
21.10.2017 1:43

A76n28t72o89n50í68n 75L47e22j51s54e42k 1523449707825

Záleží hlavně na rychlosti. Je celkem jedno, jestli je to organickou nebo anorganickou cestou, ale jestli na obnovení ropných polí máme čekat desítky milionů let, tak je to z hlediska blízké budoucnosti problém.

+6/0
21.10.2017 2:57

J55i40ř36í 60K87o16c26u14r75e93k 6175314535168

Naproti tomu využíváme uran. Ten se samovolně rozpadá i bez přičinění člověka. A takové uhlí, to mělo dojít už v 50. letech a znova pak v 70. letech. Ropa měla dojít kolem roku 1990, pak v roce 2004 a prý v roce 2008 nastal ropný zlom.

0/−1
21.10.2017 12:48

R76o97b38e27r94t 36M26á19s17l53o 1171511237787

První informaci o tom, že ropa dojde za 10 let vydali v USA někdy okolo 1910.

0/0
21.10.2017 16:57

J78a36n 90Š59v13a65d21l24e92n32k72a 9694129680

Na Marsu šlo o to, že má planeta jenom hodně řídkou atmosféru, a protože jí chybí ozónová vrstva a magnetické pole, je povrch neustále vystaven ultrafialovému a kosmickému záření. Pokud dříve v takovém prostředí existoval metan pocházející z původní mlhoviny, už dávno se rozložil. Musí tam tedy být proces, který ho do atmosféry neustále doplňuje. Jednou z možností je, že ho produkují živé organismy (tak jako na Zemi). Čeští výzkumníci ale nyní ukázali, že může metan na Marsu vznikat i anorganickou cestou.

+5/0
21.10.2017 12:21

K23a56r60e54l 92R15o73m55a13n 6355485440662

hm..

+2/0
21.10.2017 0:25

Z46d32e81n52ě45k 91D47u35b49e12c57k28ý 3877944620148

Jo...

0/0
21.10.2017 8:21

J16a54k35u34b 57S94ú60k91e62n58í18k 1148320329

No nevím...

0/0
21.10.2017 8:29

P65e20t67r 97M73a91r20š78o37u76n 5645428736536

co kdyby?

0/0
21.10.2017 22:46

Z13d35e15n20ě21k 50D95u80b23e20c18k50ý 3707894890868

Pánové, my jsme měli kandidovat. Určitě bychom se domluvili :-)

0/0
22.10.2017 12:10







Najdete na iDNES.cz