Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak Jindra bombardoval ruského generála a ten ho za to ještě pochválil

S výročím vzniku Československa si zpravidla připomínáme legionáře, kteří bojovali za svou budoucí vlast. Nesmíme však zapomínat ani na našince z druhé strany, kteří bojovali za císaře pána a za svou stávající vlast. Nechte se unášet příběhem Otty Jindry, nejúspěšnějšího českého letce Velké války.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J12i33ř61í 12D20v52o98ř17á25k 5685919280348

Pane Radku Folprechte. Zase pěkný, zajímavý článek. Historie letectví je zřejmě Váš koníček.

Ale co takhle článek o prvním pilotu , ne prvním letci, což byl ing. jan Kašpar, ale o prvním, co získal mezinárodní pilotní průkaz. Ing. Jan Čermák.

Takové trochu zapomenuté jméno.

+1/0
30.10.2017 19:47

P71e58t89r 18L66u95k66e53š 6193561

Jirko, před časem vyšel Speciál L+K číslo 12 (ke stému výročí motorového létání u nás, aut. Pavel Sviták), kde jsou popsány všechny konstrukce, které lze před "Velkou válkou" zdokumentovat. Součástí práce jsou i osudy průkopníků. Čermák tam samozřejmě nemůže chybět. Doporučuji:-)

P.S.: v roce 2014 vyšel Čermákův Rapid na poštovní známce.

+1/0
30.10.2017 21:33

R32a75d17e84k 78F44o83l23p57r54e19c12h25t

Petře, teď jste mě trochu zmátl, budu si to muset někde dohledat. Ale myslel jsem, že přibližně v době, kdy vznikl Rapid, létal Čermák se svou Libelou. Je to na mě moc dávná a málo známá historie, ale s Rapidem jsem si ho nikdy nespojoval.

0/0
30.10.2017 22:01

P97e31t59r 78L42u81k34e49š 6603671

Radku, můj přešlap - Čermák měl Libelu (Libellu), Čihák Rapida. Je vidět, že jste ve střehu.

0/0
30.10.2017 22:18

R77a85d49e38k 74F45o48l28p89r57e23c14h78t

Napadlo mě to, ale zároveň jsem znejistěl, jestli třeba Čermák také párkrát na tom Rapidu neletěl, tak jsem to radši psal opatrně.

0/0
30.10.2017 23:30

R43a45d24e38k 79F83o78l70p79r62e55c73h20t

Díky, když to takhle položíte do diskuze, tak už mi nezbude nic jiného, než to napsat. Jenom přemýšlím, jestli nepočkat na kulaté výročí narození nebo získání toho průkazu, což v každém případě znamená určité a relativně dlouhé vyčkávání. Uvidíme, třeba ho do plánu propašuji dříve, i když témat na zpracování pro technet mám hromadu.

+2/0
30.10.2017 22:11

P44e45t87r 21K37e32i82s25l49e16r 6921942542474

Děkuji za článek... a dovolím si vyslovit přání, zda by mohlo být více takových a třeba i kontroverznějších článků...

+10/0
30.10.2017 11:54

J21a16k90u22b 67B83o27h79o44n96ě67k 8955686759887

Článek sice krátký a takový heslovitý, ale zase poměrně vtipně napsaný, aniž by sklouznul do nepatřičné komedie. To musím ocenit, protože já bych takové sebeovládání neměl a jak bych začal s první vtipem, tak už bych tam sypal jeden za druhým, až by z toho byli čeští letci s hadrovými ptáky a o to by asi nikdo nestál :-)

+3/0
30.10.2017 11:10

O17n15d86ř82e11j 35M13o81t12l 7464859800959

Tento článek je pahýl.. Škoda. Více informací v Historii a Vojenství.

0/−6
30.10.2017 9:34

R28a95d18e44k 84F38o40l59p73r70e42c15h36t

Článek bohužel nelze nafukovat do nekonečna, ostatně proto pod ním máte uvedenu doporučenou literaturu (včetně Vámi zmíněného periodika). Navíc o životní pouti letce Jindry lze napsat tlustá kniha (o kom také ne, že?), ale tady jsme na zpravodajském serveru, který - a to se musíme podívat pravdě zpříma do očí - čtou mnozí během pracovního procesu.

+22/0
30.10.2017 9:43

J27a65n 53G23u69t36b23a48y59e98r 6861179715455

Článek zajímavý, ale jakkoli se mnou Ethel Hemingwayová asi nebude souhlasit, ocenil bych méně 'kreativní' styl psaní. Překodrcat se přes všeliké antagonistické císaře a mnohé nepřirozené obraty bylo nadměrně obtížné. Vše v dobrém, prosím. Vím z vlastní zkušenosti, že někdy dá editorovi práci autora umravnit a ne vždy je na to čas a síla.

+3/−3
30.10.2017 8:59

T85o12m18a19s 31H96a45c82e25k 6114587605827

Ja se priznam ze me se prave ten kreativni styl a narazky libi. Je to tosku osvezeni nez strohe hole vety. Mozna je to pro nekoho pres miru, ale vzhledem k nedostatku ostatnich clanku psanych tak "kudrnate" je takova vyjimka velice prijemna. Mozna je to tim ze clanky ctu u obeda, a mam na to klid a pohodu.

+5/0
30.10.2017 10:33

R47a57d56i41m 26S49l95á98d85e26k 3581322263549

Víc takových čtivých článků prosím. Tento se povedl ;)

+8/0
30.10.2017 8:48

P90e31t49r85a 25M91a60l97a79k89o10v45a 1658500130154

Hm, koukám dle diskuse, že očerňování legií začíná být zase v módě...no bolševici nepřekousnou, že naše legie jim to dost natřely a načas ovládaly půl ruska....

+8/−2
30.10.2017 8:17

A79n63t82o69n62í26n 21Z69e14l43e30n20ý 2164783521786

Myslíte ty legie, co protiústavně rozbily stát podobně jako to dneska chtějí udělat v Katalánsku?

+1/−5
30.10.2017 9:13

J43i66n11d86ř45i53c86h 54H70r71d84l57i90č80k90a 4566694719344

R-U se rozpadlo na konci války celé. Takříkajíc vlastními silami.

+4/0
30.10.2017 10:09

L30á47ď68a 84V37r14a37n26ý 7218578398877

Ano a dokonce Rakušané byli nejagresivnější vůči Habsburkům.

A ono se nebylo co divit, zatímco České země byly průmyslovou velmocí (jak psal Jirásek po 300 letech temna :-)) , Rakousko většinově feudální stát.

+3/0
30.10.2017 10:18

P73a21v57e66l 31T82a12š27e44k 3197953252914

Rakouské země byly před první světovou válkou feudálním státem? To myslíte vážně?

0/0
31.10.2017 12:05

J54i36ř21í 22T62i39n63t45ě17r28a 6570949973260

Vážený pane Zelený,

podle mého názoru, čsl. vojsko v zahraničí (legie) nemělo přímou zásluhu na osamostatnění Čech, Moravy a Slezska od Rakouskouherska. Tento akt byl čistě vnitropolitickou záležitostí a jen díky shovívavosti Karla Habsburského se to v říjnu 1918 obešlo bez krveprolití. Takzvané legie dorazily do vlasti až v prosinci 1918 z Itálie v síle dvou divizí a spolu s nimi dorazilo do vlasti ~60000 českých a slovenských zajatců, kteří odmítli porušit přísahu. Na přelomu roku 1918/1919 dorazilo do vlasti asi 9000 mužů z Francie, kteří bojovali v řadách tamní cizinecké legie.:-/

0/0
30.10.2017 13:02

M59a40r25t70i43n 22V41i96n82t79r 8330347343857

Výraz "protiústavně" zní zajímavě vzhledem k tomu, jak si František Josef I. vytřel zadek ústavou z let 1848-49, aby ji v roce 1951 autoritativně nahradil vlastní absolutistickou verzí...

Jinak Rakousko-Uhersko nerozbily legie. V říjnu 1918 byly všechny legie v zahraničí, nezávislost vyhlásili domácí politici a nadšeně ji přijala naprostá většina Slovanů.

0/−2
30.10.2017 13:23

L69á16ď84a 37V71r69a44n59ý 7118148978947

Kde vidíte očerňování legií.

Sami se ze začátku označovali jako "revoluční dobrovolná vojska". Celkové počty na třech frontách dosáhli cca 100 000 (cca 38 000 v Rusku). Na Ruské straně začali bojovat za cara, což je trochu paradoxní situace (asi dle nepřítel mého nepřítele je můj přítel). Navíc Čechoslováci spíše než po samostatnosti snili po "slovanské Říši pod vedením slovanského Cara". O samostatném státě se začalo jemně mluvit až v roce 1916 ve Francii. Po roce 1917 bohužel začala příprava na převedení na západní frontu dle Masarykovy instrukce nevměšování se do zájmů Ruska. Na základě toho nejen, že svá území chránili proti bolševikům, někde s nimi i bojovali proti Němcům a někde potlačili bolševické povstání. Naštěstí, když se formovala Rudá armáda, řada legionářů odmítla tam vstoupit, protože dobrovolnické oddíly tvořili často většinově Maďaři a Němci. Navíc legionáři měli již zkušenosti, že bolševik nedrží slovo.

Poté každý režim si z nich bral a domyslel co potřeboval ať už v pozitivním nebo negativním slova smyslu.

Co je neoddiskutovatelný fakt je odvaha, schopnost a možnost na tom stavět ČSR. A máme být na co hrdi, to ale neznamená, že historie je černobílá.

+7/0
30.10.2017 9:48

M10i34l38a13n 39V18o35s84t84r67ý 6139926354804

Očerňování? Já myslel, že dneska se už pravda říkat smí... ;-)

Ať se vám to líbí nebo ne tak po válce se první republika (a velice často za tím skutečně stáli ex-legionáři v té době na ministerstvech) zbavila velké části, ne-li většiny důstojníků co za války zůstali v R-U armádě a to bez ohledu na to o jak kvalifikované odborníky šlo... Vemte si třeba prvního velitele ČS letectva Jindřicha Kostrbu toho protože byl také R-U leteckým esem v roce 1919 čekalo zbavení funkce velitele ČS letectva (které pomáhal zakládat) a přeřadili ho k 98. pěšímu pluku (z pilota a velitele letectva najednou pěšák) a tak šel do civilu...

+3/0
30.10.2017 11:30

P78e23t39r 37L42u38k14e38š 6593461

Milane, Kostrba byl jedním z "mužů října 1918" a podílel se na vyhlášení republiky. Odvolání z funkce velitele Leteckého sboru vůbec nesouviselo s jeho válečnou činností v k.u k. Luftfahrtruppe. Velení Leteckému sboru nebyla jeho parketa...

+3/0
30.10.2017 12:38

M21i72l67a35n 55V24o80s24t65r44ý 6279406724544

Ano hlavním důvodem odchodu byl spor s Benešem, ale myslím, že poté co působil jako velitel Flik 23 a Flek 2 (letecká škola) byl dostatečně kvalifikován pro funkci velitele letectva... Ale samozřejmě těžko se dohadovat u lidí co jsou už více jak devadesát let po smrti...

0/0
30.10.2017 16:32

P75e93t26r 97L11u83k47e80š 6433461

Milane, nešlo o spor s Benešem, ale (například) o kompetenční spory, které ochromovaly činnost sboru. Odvolání bylo celkem logickým vyústěním situace. To není na pár řádek - kdysi jsem se tím trochu zabýval - Speciál L+K č.6 z roku 2005.

+3/0
30.10.2017 19:20

M87i64l45a71n 75V64o65s95t94r77ý 6659276454674

Ale všeobecně to tak fungovalo po válce se republika zbavovala důstojníků co sloužili v té špatné uniformě... můj praděda byl důstojníkem u dělostřelectva, voják z povolání, frontové zkušenosti a jak skončili problémy s Poláky a Maďary (kdy se republice hodili i vojáci z R-U armády) tak se ho zbavili... když žádal (máme jeho žádost doma stále schovanou) o možnost sloužit v Jugoslávském válečném námořnictvu jako dělostřelec tak mu to nebylo umožněno... takže z důstojníka najednou skončil jako malý úředníček v bance... pořádný sešup co se týče prestiže povolání... ;-)

0/0
30.10.2017 16:38

J59i39ř53í 32T78i68n45t61ě81r66a 6820669443860

Vážená paní Malaková,

jsem potomkem rakouskouherského vojáka, který v této armádě bojoval po celou dobu PSV a také jsem spoluautorem dvou studií o legionářských obrněných vlacích na Sibiři. Proto si dovoluji vyjádřit své potěšením nad tím, že se přestává špinit loajalita a bojeschopnost císařskokrálovských vojsk a nafukovat bohatýrské činy čsl. vojáků (legionářů) v zahraničí.

+4/0
30.10.2017 13:13
Foto

K40a57r62e73l 90S33e87i67d59l 8449525880788

Díky za to, že už nejsou vojáci R-U armády na indexu. Dlouhou dobu to bylo, jako by neexistovali. Přitom má pan Soukup ve svém příspěvku do jisté míry pravdu.

Muselo to být dost šílené rozhodování mezi věrností vlasti a národu...:-/

+20/−1
30.10.2017 3:35

L61á44ď76a 75V19r75a80n39ý 7518548938587

Ono se to rozhodování dost nadhodnocuje, asi tak o 99%. Jako hlavní cíl bylo přežít, druhý bránit R-U.

+9/−1
30.10.2017 5:56

P64e77t51r 13K63e14i92s97l30e18r 6631292132534

Možná to rozhodování zas tak moc šílené nebylo... Přece jen takoví lidé se narodili v Rakousku-Uhersku, v zemi odkud pocházeli jejich rodiče, prarodiče ... Jejich vlastí bylo R-U a možná je ani nenapadlo uvažovat o tom, že by mohlo jednou existovat samostatné Československo... Z vyprávění si pamatuji, že např. moje prababička se údajně bála rozpadu Rakousko-Uherska... údajně to považovala za jakýsi "útok" proti Božímu uspořádání...

+1/0
30.10.2017 11:52

M54a43r70t70i92n 86H35o78r65á98k 5462885169563

Tak můj praděda prý do smrti (1962) říkal, že nejlíp bylo za R-U. A ono rozkrájet R-U na malé kousíčky, z nichž ani jeden se nedokázal skutečně postavit nad. Německu či kom. Rusku - mě to jako geniální nápad nepřijde.

A to nemluvím o tom, že ČSR bylo budováno jako český národní stát ač Češi v něm tvořili necelou polovinu obyvatel. A trvalo jen 20 let, aby se plně ukázalo, jak z toho ti ostatní byli nadšení...

+2/0
30.10.2017 13:30

J68i16n10d16ř18i78c41h 68H20r25d55l79i47č95k80a 4406364229564

Aby bylo území R-U bezmocné proti Německu, na to se nemuselo rozpadat. Už vec svých posledních letech bylo jeho přívěskem.

ČSR mělo v ústavě i v praxi rovnost pro všechny včetně zastoupení v parlamentu. Německé strany zasedaly i v československých vládách.

+1/−2
30.10.2017 13:41

M16a31r36t95i79n 82H10o70r38á97k 5852145279253

Asi o tom mnoho nevíte.

Spojenectví mezi evropskými státy se různě měnila, spojenectví mezi Německem a R-U byla otázkou asi 20 let.

Čsl ústava začínala "rovně" slovy: My, národ čsl., majíce na mysli naši národní jednotu...

A v praxi: Ve 20 letech bylo vyhozeno za neznalost češtiny na středoškolské úrovní několik desítek tisíc státních zaměstnanců včetně posunovačů na železnici, státní zakázky se obvykle přidělovaly dle národnostního klíče, taktéž často půda přerozdělovaná v rámci pozemkové reformy. Atd., atd. atd...

+2/0
30.10.2017 14:27

J86i51n61d11ř63i23c93h 73H22r74d60l55i47č16k87a 4826844689194

Ještěže jste začal slovem "asi":-)

Spojenectví se různě měnila, ovšem tohle bylo na bázi nacionalismu, kdy německy mluvící občané R-U už ve své většině inklinovali k německé národní jednotě, proti čemuž byl slabý i císař. Ukázalo se to i o 20 let později, kdy anšlus Rakouska i Sudet byl masově tamními obyvateli přivítán.

Ústava ČSR po tomto úvodu deklarovala rovnost občanů se stejnými právy. U státních zaměstnanců byla logickou a nezbytnou podmínku znalost nejdůležitějšího jazyka státu. Že po stovkách let života v zemích koruny české nebyla středoškolská znalost češtiny považována za nutnou, není chyba československého státu. rovněž tak podmínka státní spolehlivosti, kdy strategickou zakázku těžko dostane firma, která informace o ní bleskem předá dál.

Vše ideální nebylo, ale kfdyž to srovnáme s občanskými "právy" v Reichu, tak rozdíl je nepřehlédnutelný.

+3/0
30.10.2017 15:08

T75o59m49a46s 79H14a36c34e78k 6694397215397

Co je to za blbost? Byl jste nekdy v Budejovicich? ;-D

Hezky clanek a jsem vzdy rad kdyz si clovek trosku obnovi ci rozsiri obzory o narodni minulosti.

+12/0
30.10.2017 3:30

P51e61t31r 19S38o77u35k58u42p 6219579235309

Když to tak beru tak ti legionáři byli vlastně vlastizrádcové navedeni kdoví kým a kdyby válka dopadla jinak, zjevně by za to byli i souzeni. Snažili se zničit naši územní celistvost jak se dnes moderně říká. V podstatě takoví vlastizrádci.

Praví hrdinové tehdy bojovali za Rakousko-Uhersko.

Kde kdo mohl být tehdy s monarchií nespokojený - pravda zasloužila by si trochu změn, nicméně o samostatnosti tehdy uvažovali jen ti největší extremisté a i ti to často neříkali nahlas.

+4/−12
30.10.2017 0:21

Ř29e36h61o63ř 50V25l10a44s18á49k 2374114251316

Ti vojáci viděli moc dobře, že Rakousko-Uhersko zkrátka nefunguje. Z jejich hlediska jeho rozpad přestával být něčím nepravděpodobným, naopak.

V poklidu v zázemí to mohlo vypadat jinak a mohlo být lákavější tvářit se, že život jde dál a nic se neděje, ale pro vojáky na frontě nedávalo smysl nechávat se zabít pro monarchii, o jejíž udržitelnosti pochybovali.

+10/−1
30.10.2017 4:38

J58a86k68u94b 52S45ú48k26e95n53í65k 1728560899

Z úhlu pohledu R-U a loajalistů byli vlastizrádci, z pohledu separatistů hrdinové. Dnes už nemá smysl snažit se rozhodnout, kdo byl větší "vlastenec", protože je to dávno mrtvý spor.

Už po válce spolu sloužily v armádě obě skupiny společně.

+6/0
30.10.2017 7:46

P83a26v26e38l 88S65v83o16b97o26d15a 4877950382162

Ano, a priklad pana Jindry presne odpovida tomu jak "krasne" to spoluziti bylo.

+1/0
30.10.2017 8:19

P53e81t81r 36M62u13n98z55a51r 1615701839796

Nj, nic není dokonalé...

+1/−1
30.10.2017 8:37

J19a65k19u84b 51S53ú54k34e32n20í72k 1368640749

Krásné úplně ne, no :-)

+2/0
30.10.2017 12:45

M79a70r78t46i56n 52V86i88n10t82r 8900297363797

Když operujete se slovy "vlastizrada" a "vlastizrádci", udělejte krok i ke slovu "vlast". A pak si zkuste odpovědět na otázku, jestli bylo Rakousko-Uhersko pro Čechy (a Slováky) skutečně "vlastí", nebo spíš fakticky ovládajícím státem (okupantem). Při tom se zkuste vrátit do let 1619-1620 a 1627. V roce 1619 se tehdejší politická reprezentace zemí Koruny české (generální stavy) rozhodly rozloučit s vládnoucími Habsburky, ti se ale vrátili a zemi dobyli násilím, načež si v roce 1627 Ferdinand III. vydal novou "ústavu" (Obnovené zřízení zemské). Dalších skoro 200 let pokračoval habsburský absolutismus, který ignoroval jak české snahy o federalizaci (autonomii získali jen Maďaři), tak většinu snah o demokratizaci i sekularizaci.

Měl takový habsburský stát nárok na to, aby ho Češi považovali za svoji "vlast"? Podle mého názoru neměl. Proto bych dnes neodsuzoval legionáře jako "vlastizrádce". Tehdejší rakouské soudy to samozřejmě mohly udělat, ale nevidím důvod, abychom to dělali i my.

0/−4
30.10.2017 12:05

P27e69t85r 36S93o98u36k87u59p 6949139535849

Jasně že kolem roku 1900 R-U byla tehdy naše vlast. Co se stalo kolem roku 1620 bylo už hodně dávno. Negativní stránky doby temna jsou nyní často uměle zveličované.

Většina Čechů považovala R-U za svoji vlast, ti nejodvážnější snad možná snili jen o nějaké autonomii.

Osamostatnění bylo vlastně trestem pro poražené. Masaryk a podobní prostě chtěli svoje korýtko a tak se snažili už i během války.

Je hrozná škoda, že první světová válka nedopadla jinak. Ideálně nějakým příměřím či smírem.

Pokud R-U s Německem vyhráli asi by jim moc narostl hřebínek a nechtěli by se reformovat, proto ideální výsledek by byl smír.

+3/−1
30.10.2017 12:17

M60a29r59t70i62n 36V48i33n75t80r 8820347373367

Já teda nevím, ale z čistě časového odstupu let 1620 a 1914 bych si nedovolil říct, že ten stát byla něčí vlast. Pak by totiž Osmanská říše musela být ještě v roce 1910 vlastí asi poloviny Bulharů, třetiny Řeků a většiny Makedonců, a vlastí Poláků by byl některý ze tří států (Rusko, Rakousko-Uhersko, Německo) podle toho, ve které zemi se narodili.

Většina lidí jistě Rakousko vnímalo za svoji vlast, ale v tom smyslu, že jinou vlast nemají, i když by ideálně chtěli. Chtěli by jinou vlast, a to země Koruny české, resp. Čechy a Moravu, ať už jako samostatný stát, nebo jako autonomní součást federativního habsburského soustátí.

Nadšení nad vyhlášením samostatnosti v říjnu 1918 bylo tak obrovské a většinové (ve slovanských oblastech), že opravdu upřímně pochybuju, že by ta většina lidí ještě čtyři roky předtím myšlenku samostatnosti úplně odmítala.

Pokud jde o Rakousko-Uhersko a jeho rozpad, tak souhlasím, že ho asi byla škoda. Kdyby první světová válka skončila nějakým smírem, mohla být budoucnost lepší. Rakousko-Uhersko mohla být relativně dobře fungující federace několika autonomních celků pod habsburskou konstituční vládou. Bohužel takovouto možnost transformace zazdil sám František Josef I., který zůstal svým přesvědčením těžce konzervativní absolutista a feudální pán, opírající se o katolickou církev, který neváhal zatáhnout "své národy" do dosud nejkrvavější války. Karel I. bohužel přišel moc pozdě.

0/0
30.10.2017 13:08

P32e76t19r 11L59u33k28e53š 6143501

Martine, pokud jde o myšlenku samostatnosti, tak ji čtyři roky před vznikem Československa většina lidí určitě neodmítala. To máte pravdu. Na druhou stranu je třeba dodat, že je taková myšlenka v roce 1914 ani nenapadla:-).

+1/0
30.10.2017 15:46

V86á98c70l75a52v 82L28a50d52a 6982123374793

České království ale bylo součástí SŘŘ od 11.století a v 17. století bylo pevně integrované v německém prostoru, na rozdíl od Polska.

0/0
30.10.2017 18:33







Najdete na iDNES.cz