Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Revoluce v ČSA: letadlo, které vyjíždělo z dráhy a přistávalo s padákem

Před 60 lety v Praze poprvé přistál proudový letoun s československou imatrikulací. Slavné TU-104 vstoupilo do služeb ČSA. Pro stroj létající rychlostí přes 900 km/h však bylo potřeba nejen přebudovat celé letiště i dráhy, které byly pro nový letoun příliš krátké.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P29e31t75r 81S10o83u26k97u30p 6349359325749

Stejně mi to přijde neuvěřitelný jak v tehdy válkou zničeném komunistickém Rusku zvládali vyrobit i věci opravdu na úrovní. Ale asi to souvisí s tím, že to byla jen civilní verze technologie jinak důležité pro vojenství. Ale i tak.

+1/0
9.11.2017 0:10

K94a42r91e30l 12H39a56t26v51a88n91i 2654677466880

Nedlouho po Tu-104 zacala z Ruzyne letat Caravelle. Tu-104 pri startu potreboval snad celou delku drahy a pak nizoucko nad zemi zmizel v dalce; Caravelle potrebovala snad jenom polovinu delky drahy, pak se odlepila a stoupala 45 stupnu nahoru (aspon tak se to zdalo).

0/0
8.11.2017 22:43

K76a73r84l 64R85i36e37g22e42l 4124122328106

Caravelle byla skutecne krasna masina s nizkym podvozkem, lezlo se do ni z ocasu vyklapenym panelem se schudky

+1/0
10.11.2017 23:10

O63n81d40r32e85j 75P27a83t87e63k 5670510349711

Tyhle články by mohly klidně vycházet v časopisech! Fakt paráda, děkuji autorovi.

Jinak krásný tryskáč, prostě klasika!

Měl jsem ho jako model z DDR, kde tehdy prodávali celou sérii dopraváků včetně Tu144, Caravelle a dokonce Boeing 727 PanAm! U Tůček(dopravních) i An je zajímavá ta prosklená příď, kterou Rusové užívali v bombardérech a montovali ji i do dopraváků na rozdíl od jiných výrobců.

+1/0
6.11.2017 8:06

K41a46r36l 30R56i48e70g46e47l 4674292588276

Tu-104 byla "civilni" verzi bombarderu Tu-16, stejna konfigurace a kridlo,jen bachratejsi trup

+1/0
5.11.2017 10:45

F69r84a72n42t34i90š61e48k 37S58c64h38l45i67c43h77t18s 9175822241465

Fascinující byla záď letounu.

Tři turecké záchody vedle sebe za barovými dvířky. Vpředu prostorné místnosti divany pro odpočinek a s porcelánovými popelníky i s místem pro odkládání doutníků. Místnost měla stěny pokryty vzorovanými tapetami a sloužila jako kuřárna. Tak jsme trandili rychlostí 1000 kmh-1 a čudili habana. Dnes jenom vzdálená minulost. Na to dnešní letadla nemaj.

+5/0
4.11.2017 12:42

P58e73t59r 77M82i55c51h97a43l 2480304671502

Přečteno jedním dechem. :-)

+1/0
4.11.2017 10:20

V10o87k69o13u63n 54V50l26a38d14i38m22i94r 8862728259178

Nebylo nahodou prvni proudove letadlo ktere v Praze pristalo francouzska caravelle?

0/0
2.11.2017 20:11

J15i83ř56í 82K82o72d70ý78d11e36k 7650490656913

Myslím, že nikoliv. Bylo to buď německé nebo československé, postavené z německých dílů.

0/0
2.11.2017 20:31

E18r63i41k 30L56e95v13i76n19s29k33ý 8301684303655

Urcite nemecke. Nemci na Ruzyni opravovali Me-262 a dokonce odtamtud startovali ostrelovat prazske povstalce v kvetnu 1945.

0/0
3.11.2017 16:04
Foto

K87a68r78e81l 36S43e46i20d67l 8269255970338

Zajímavý článek, díky.R^

+1/0
2.11.2017 20:05

M61i28l83a75n 72V22i30k 1587625663253

Kdysi dávno jsme tím letěli na dovolenou do Bulharska. A protože se v té době letadla ani neunášela, ani nevyhazovala do povětří, mohli jsme navštívit pilotní kabinu a stát na té prosklené podlaze a dívat se na malinké Karpaty pod sebou. Trochu při tom mrazilo v zádech.

+5/0
2.11.2017 18:47

V28á14c38l73a37v 58L62a14d49a 6232233674863

A proč by hlavní sponzor teroristů vyhazoval a unášel vlastní letadla?

+1/−3
4.11.2017 8:40

K67a39r58l 71R52i72e14g41e97l 4784242908446

Kadafi, Lockerbee a cesky Semtex

+1/0
5.11.2017 10:34
Foto

J57i56ř55í 10D17v34o12ř62á62k 5315149710818

Pořád lepší, než TU 144.

Do pravidelného provozu byly nasazeny pouze stroje Tu-144S s motory NK-144A. Nejprve byla před koncem roku 1975 zahájena přeprava pošty a nákladů na lince Moskva-Alma Ata. Později, po obdržení průkazu letové způsobilosti, byla v roce 1977 zahájena i přeprava osob na téže trase. Létalo se jednou týdně. Vzdálenost mezi městy činí 3 260 km. Dvouhodinový let probíhal ve výšce 16–17 km, v křesle prvního pilota seděl vždy některý ze zkušebních pilotů. Bylo uskutečněno celkem 55 letů, přepraveno dohromady 3 284 osob, přičemž jejich počet v letadle nikdy (s výjimkou posledního letu) nepřesáhl 80. Letoun vylétal ráno v 8:30 hod. z Moskvy jako let č. 499 a zpět startoval z Alma Aty jako let č. 500 ve 14:00 hod. moskevského času. Na linku byly nasazeny letouny č. 77109 a 77110. Cena letenky byla 68 rublů (na podzvukových letadlech 48 rublů). V této souvislosti se hodí poznamenat, že Tu-144S mělo spotřebu paliva na kilometr a cestujícího téměř 10× větší než Tu-154 a i náklady na údržbu byly enormní.

Po nehodě při zalétávání letounu Tu-144D byly lety s cestujícími pozastaveny a nakonec nebyly už nikdy obnoveny. Typ Tu-144D sice obdržel v polovině osmdesátých let průkaz letové způsobilosti pro přepravu osob, ale do provozu nebyl nikdy nasazen.

Zdroj : Wiki

+1/−8
2.11.2017 18:31

J18i63ř21í 57K20o48d60ý96d17e42k 7630570156883

Hrušky s jablky...

+5/0
2.11.2017 20:03

K61a83r30l 34R24i82e92g11e15l 4574492168876

Tu-144 byl rychlou kopii letounu Concorde, ovsemze s sovetskymi motory s ohromnou spotrebou paliva, byl velice obtizne ovladatelny zvlast na pristani takze s nim letali jen zkusebni piloti od Tupoleva, Aeroflot ho nikdy neprevzal. Pote co se ve vzduchu pri obratu 2.5G v Parizi rozsypala druha verze "s fousama" jinym kridlem a motory...jeho kariera skoncila.

0/0
5.11.2017 10:38

P65a33v14e17l 54J98o69n64á49š 5291495689745

Nádhernej bombardér.R^

0/0
2.11.2017 17:43
Foto

M40a46r49t24i91n 51F11a44l49t77ý41n 9951886874888

Já vám dám kuchaře z Interkontinentálu, holoto!

Bagetu na vás!

;-D

+5/−1
2.11.2017 17:19

P16e57t62r 18M14u60d94r72y13c35h 7194582447343

Je nepopiratelný fakt že ČSA byla výkladní skříňí socialismu a to přes skutečnost že v dalším rozletu ji branila politika jak ukázala například jednání o nákupu VC-10. PS. Vynikající článek.

+12/0
2.11.2017 14:36

F22i63l80i65p 49S52i55r61o90t64e96k 9142529262551

Právě naopak. Nejpozději od konce 70. let to byl skanzen, který odrážel všeobecné zaostávání Československa. Na těch Tu134 a Il18 a dokonce ani Il62 nic výstavního nebylo. Západ byl někde úplně jinde.

0/−8
2.11.2017 16:03

P71e20t64r 21M80u57d91r66y40c63h 7244442737453

Ano již koncem šedesátých let bylo jasné že je nutná modernizace a však na místo VC-10 se pořídili Il-62, sedmdesátá letá skanzen který přetrval do osmdesátých a opět politické rozhodnutí, Interflug nakoupil A-310 o které mělo zájem i ČSA a však nakonec se pořídili Tu-154M sice krůček vpřed a však okolí skákalo vpřed, servis na palubách ČSA byla stále vyšší liga, ještě relativně nedávno pamutuji servírovaní na porcelánu až přišel Jarda ale to už je jiný příběh.

+3/0
2.11.2017 16:37
Foto

R87a82d92i66m 19K36r23o60u39t49i45l 7420541666969

Jako totální laik musím říct, že tůčko je i po sedmdesáti letech designově moc pěkné éro.

+27/0
2.11.2017 10:55

J21a10n 17S78e27m40i24k 4534467632769

ano,krasne letadlo

+6/0
2.11.2017 12:24

V29o96k49o11u34n 17V81l25a12d81i13m47i42r 8882418219798

Letadla jsou vsechna krasna. Pokud ovsem nebombarduji mesta.

+1/0
2.11.2017 20:12

J25o75s47e13f 35V68o29s63i16c65k55y 4143737386553

Uvedomte si vy vsichni, ze design neni u proudovych letadel pozadavkem! Tvar je urcen aerodynamikou a nikoliv modou (po 70 letech) totalni laiku. Pletete si to s automobily !

0/−14
2.11.2017 15:47

M12a42r17t26i20n 38H24o37d60í38k 2635255178627

Ale no tak, vy kvazi-experte. Co jste kolem letadel dělal, že neumíte ocenit ani trochu, že to umí bejt i hezký na pohled?

+1/0
2.11.2017 18:47

P73a89v85e29l 43J38o70n26á73š 5931385309465

Jo tak proto je rodina Boeingů i designéry považována za povedenější než rodina Airbusů, pane experte....

+1/0
2.11.2017 19:31

V28o50k36o21u38n 53V56l44a10d80i25m11i51r 8102478869738

No, William Edward Boeing by se dal oznacit za fesaka. Dalsi obrazky rodiny se mi nepodarilo nalezt, stejne tak jako zadneho Airbusa.

+1/0
2.11.2017 20:18

P71a53v21e11l 41J75o68n84á39š 5981845849685

:-)R^

0/0
4.11.2017 8:02

J22a86n 89M90u95s86i33l 9276344716602

A LuftJarda z toho udelal aeroklub

+24/0
2.11.2017 10:30

P27e73t18r 70M28u91d38r33y39c98h 7324842187453

Ale největší na světě :D

+2/0
2.11.2017 14:40

K85u73r66t 35P97l53a71t58t40i68g 4374218605145

Jinak.

Ta prosklenena prid bylo mimo jine misto bombometcika protoze v pripade valky by bylo TU-104 bombarder.

+3/−6
2.11.2017 10:03

J60i62ř56í 46K80o60d83ý67d67e97k 7660470706603

To mě zajímá :-) Jak si to představujete?

+6/0
2.11.2017 10:13

M55a68r89e12k 80P55r19o22v66a90z35n28í87k 2677422491429

Normalne.

Prostor pro cestujici by byl zbaven sedadel a promenen na sklad bomb.

K posadce by pribylo sest clenu posadky. Dva vrhaci a ctyri nabijeci.

Po priblizeni k cili by se otevrely dvere z kterych by nasledne vrhaci rucne vyhazovali bomby, zatimco nabijeci by jim je podavali ze skladu.

Vrhaci by samozrejme museli byt pravi rusti bohatyri, zvlast ten u prednich dveri by musel vrhat dal, aby mu bombu nahodou nenasal motor.

+9/−3
2.11.2017 15:49

J40a34n 71S76a51l85o13m57o60n 4289160671675

Ono to spíš bylo tak, že to vycházelo z bombardéru a prostě nebyl důvod to měnit :-D.

+20/−1
2.11.2017 10:38

J60a81n 20K13a70l77a35b39z15a 6932481958649

R^;-DJo a eště do té prosklené přídě osadit lahký gulomet! A pak by se dal užít letoun jako bitvní.

+2/−1
2.11.2017 11:51

J20a62n 71S26e34m28i65k 4594167462889

Tu-104 byl postaveny na bazi bombarderu Tu-16

proto ta pruhledna spicka pro navigatora

+8/0
2.11.2017 12:24

V78o27k14o98u32n 93V90l15a97d33i74m45i77r 8632718709178

Ne, IL 28, kdyz nic jineho, tak aspon motory mel stejne.

0/0
2.11.2017 20:15
Foto

L76u35k39á33š 79N86o74v49o85t44n93ý 6866127188538

K čemu to má ten skleněný čumák?

0/0
2.11.2017 9:41
Foto

M44a31r34t53i73n 36K17l21u12m42p96a41r 5456268927614

To byla pozice navigátora. Mohl si tak i vizuálně ověřovat pozici.

+2/0
2.11.2017 9:48

T61o57m58á82š 80C17h64r97a40s38t58n45ý 2581954281953

Pro leteckeho navigatora, aby mohl urcovat pozici letadla dle toho co vidi na zemi.

Driv nebyla ani GPS, ani IFF, ale clovek to hezky delal vizualne dle mapy.

+9/0
2.11.2017 10:07

O25d31s11t56r39a27n95ě80n68ý 24U36ž90i82v54a39t32e91l

Uživatel požádal o vymazání
+4/0
2.11.2017 11:57

O82d41s39t52r34a71n37ě65n36ý 23U45ž76i70v61a15t23e10l

Uživatel požádal o vymazání
+8/−3
2.11.2017 9:37

J13i14ř60í 13E97r61b30e76n 1813384256177

Něco jako "Posádka v ohrožení"? :-)

+2/0
2.11.2017 10:51

M55a60r96t77i74n 21C14e57r91v21e37n46y 2493278856508

Tak tam byl aspon pravy rusky hrdina a byl to katastroficky film ve vsech vyznamech toho slova.

+4/0
2.11.2017 11:57

J34a57n 35S64e51m56i28k 4404107732259

R^;-D;-Dvidel jsem v 80.letech,a uz tehdy byl ten rusky geroj co opravuje tryskovy motor zevnitr za letu dostlegracni

nedavno jsem zkouknul zase v rustine,a kouzlo old-school filmovych efektu byl zase level navicVR^

+1/0
2.11.2017 12:26

M58a95r41t55i82n 29C97e24r67v20e76n77y 2533268966908

No, musel jsem si to ted pustit ;-)

+1/0
2.11.2017 12:33

M75a24r63t79i74n 79C51e34r12v60e64n97y 2413658776118

Ale jinak, za letu vylezt z Tucka a spravit motor kladivem... tomu rikam hrdina!

+1/0
2.11.2017 12:28

M94a98r97t95i78n 81C62e30r29v71e81n24y 2793568206358

Omlouvam se, nebyl to motor - ted na to koukam - on vylezl nasavacim otvorem pro treti motor a pomoci dratu a kladiva (mozna je to cepin) spravil diru v trupu Tu154... A, vratil se dovnitr a prezil.

MacGyver se ma jeste co ucit.

PS: Pasazeri po pristani ani nezatleskali! Jenom "My uze prijechali? Da."

+6/0
2.11.2017 12:41







Najdete na iDNES.cz