Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Revoluce v ČSA: letadlo, které vyjíždělo z dráhy a přistávalo s padákem

Před 60 lety v Praze poprvé přistál proudový letoun s československou imatrikulací. Slavné TU-104 vstoupilo do služeb ČSA. Pro stroj létající rychlostí přes 900 km/h však bylo potřeba nejen přebudovat celé letiště i dráhy, které byly pro nový letoun příliš krátké.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Stejně mi to přijde neuvěřitelný jak v tehdy válkou zničeném komunistickém Rusku zvládali vyrobit i věci opravdu na úrovní. Ale asi to souvisí s tím, že to byla jen civilní verze technologie jinak důležité pro vojenství. Ale i tak.

1 0
možnosti

Nedlouho po Tu-104 zacala z Ruzyne letat Caravelle. Tu-104 pri startu potreboval snad celou delku drahy a pak nizoucko nad zemi zmizel v dalce; Caravelle potrebovala snad jenom polovinu delky drahy, pak se odlepila a stoupala 45 stupnu nahoru (aspon tak se to zdalo).

0 0
možnosti

K50a24r76l 62R72i72e45g97e78l

10. 11. 2017 23:10

Caravelle byla skutecne krasna masina s nizkym podvozkem, lezlo se do ni z ocasu vyklapenym panelem se schudky

1 0
možnosti

K54a15r41l 64R21i55e13g61e55l

5. 11. 2017 10:45

Tu-104 byla "civilni" verzi bombarderu Tu-16, stejna konfigurace a kridlo,jen bachratejsi trup

1 0
možnosti

Fascinující byla záď letounu.

Tři turecké záchody vedle sebe za barovými dvířky. Vpředu prostorné místnosti divany pro odpočinek a s porcelánovými popelníky i s místem pro odkládání doutníků. Místnost měla stěny pokryty vzorovanými tapetami a sloužila jako kuřárna. Tak jsme trandili rychlostí 1000 kmh-1 a čudili habana. Dnes jenom vzdálená minulost. Na to dnešní letadla nemaj.

5 0
možnosti

P58e22t46r 20M76i96c49h21a27l

4. 11. 2017 10:20

Přečteno jedním dechem. :-)

1 0
možnosti

Nebylo nahodou prvni proudove letadlo ktere v Praze pristalo francouzska caravelle?

0 0
možnosti

Myslím, že nikoliv. Bylo to buď německé nebo československé, postavené z německých dílů.

0 0
možnosti
Foto

K97a58r96e90l 25S44e47i23d84l

2. 11. 2017 20:05

Zajímavý článek, díky.R^

1 0
možnosti

M64i77l65a44n 76V53i82k

2. 11. 2017 18:47

Kdysi dávno jsme tím letěli na dovolenou do Bulharska. A protože se v té době letadla ani neunášela, ani nevyhazovala do povětří, mohli jsme navštívit pilotní kabinu a stát na té prosklené podlaze a dívat se na malinké Karpaty pod sebou. Trochu při tom mrazilo v zádech.

5 0
možnosti

A proč by hlavní sponzor teroristů vyhazoval a unášel vlastní letadla?

1 3
možnosti
Foto

Pořád lepší, než TU 144.

Do pravidelného provozu byly nasazeny pouze stroje Tu-144S s motory NK-144A. Nejprve byla před koncem roku 1975 zahájena přeprava pošty a nákladů na lince Moskva-Alma Ata. Později, po obdržení průkazu letové způsobilosti, byla v roce 1977 zahájena i přeprava osob na téže trase. Létalo se jednou týdně. Vzdálenost mezi městy činí 3 260 km. Dvouhodinový let probíhal ve výšce 16–17 km, v křesle prvního pilota seděl vždy některý ze zkušebních pilotů. Bylo uskutečněno celkem 55 letů, přepraveno dohromady 3 284 osob, přičemž jejich počet v letadle nikdy (s výjimkou posledního letu) nepřesáhl 80. Letoun vylétal ráno v 8:30 hod. z Moskvy jako let č. 499 a zpět startoval z Alma Aty jako let č. 500 ve 14:00 hod. moskevského času. Na linku byly nasazeny letouny č. 77109 a 77110. Cena letenky byla 68 rublů (na podzvukových letadlech 48 rublů). V této souvislosti se hodí poznamenat, že Tu-144S mělo spotřebu paliva na kilometr a cestujícího téměř 10× větší než Tu-154 a i náklady na údržbu byly enormní.

Po nehodě při zalétávání letounu Tu-144D byly lety s cestujícími pozastaveny a nakonec nebyly už nikdy obnoveny. Typ Tu-144D sice obdržel v polovině osmdesátých let průkaz letové způsobilosti pro přepravu osob, ale do provozu nebyl nikdy nasazen.

Zdroj : Wiki

1 8
možnosti

Hrušky s jablky...

5 0
možnosti
  • Nejčtenější

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Před 100 lety padl světový rekord v délce letu vrtulníkem

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Duben 1924 přinesl další mírný progres lidských schopností v oblasti létání. Světový rekord v délce...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi jsou 2 příspěvky

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...