Diskuse k článku

Revoluce v ČSA: letadlo, které vyjíždělo z dráhy a přistávalo s padákem

Před 60 lety v Praze poprvé přistál proudový letoun s československou imatrikulací. Slavné TU-104 vstoupilo do služeb ČSA. Pro stroj létající rychlostí přes 900 km/h však bylo potřeba nejen přebudovat celé letiště i dráhy, které byly pro nový letoun příliš krátké.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P57e73t43r 26S10o85u86k21u92p 6759859955409

Stejně mi to přijde neuvěřitelný jak v tehdy válkou zničeném komunistickém Rusku zvládali vyrobit i věci opravdu na úrovní. Ale asi to souvisí s tím, že to byla jen civilní verze technologie jinak důležité pro vojenství. Ale i tak.

+1/0
9.11.2017 0:10

K59a55r82e59l 62H23a31t38v19a73n83i 2854397806460

Nedlouho po Tu-104 zacala z Ruzyne letat Caravelle. Tu-104 pri startu potreboval snad celou delku drahy a pak nizoucko nad zemi zmizel v dalce; Caravelle potrebovala snad jenom polovinu delky drahy, pak se odlepila a stoupala 45 stupnu nahoru (aspon tak se to zdalo).

0/0
8.11.2017 22:43

K47a53r38l 29R14i26e89g43e11l 4104122678966

Caravelle byla skutecne krasna masina s nizkym podvozkem, lezlo se do ni z ocasu vyklapenym panelem se schudky

+1/0
10.11.2017 23:10

O42n63d46r91e39j 72P16a19t37e16k 5220320169981

Tyhle články by mohly klidně vycházet v časopisech! Fakt paráda, děkuji autorovi.

Jinak krásný tryskáč, prostě klasika!

Měl jsem ho jako model z DDR, kde tehdy prodávali celou sérii dopraváků včetně Tu144, Caravelle a dokonce Boeing 727 PanAm! U Tůček(dopravních) i An je zajímavá ta prosklená příď, kterou Rusové užívali v bombardérech a montovali ji i do dopraváků na rozdíl od jiných výrobců.

+1/0
6.11.2017 8:06

K83a89r56l 86R28i48e49g66e64l 4554802798496

Tu-104 byla "civilni" verzi bombarderu Tu-16, stejna konfigurace a kridlo,jen bachratejsi trup

+1/0
5.11.2017 10:45

F26r54a82n57t93i25š87e73k 72S81c54h23l32i70c18h40t41s 9155232151415

Fascinující byla záď letounu.

Tři turecké záchody vedle sebe za barovými dvířky. Vpředu prostorné místnosti divany pro odpočinek a s porcelánovými popelníky i s místem pro odkládání doutníků. Místnost měla stěny pokryty vzorovanými tapetami a sloužila jako kuřárna. Tak jsme trandili rychlostí 1000 kmh-1 a čudili habana. Dnes jenom vzdálená minulost. Na to dnešní letadla nemaj.

+5/0
4.11.2017 12:42

P10e85t23r 80M62i28c39h76a17l 2640224881562

Přečteno jedním dechem. :-)

+1/0
4.11.2017 10:20

V60o36k79o21u95n 43V42l36a12d44i43m63i57r 8392188359598

Nebylo nahodou prvni proudove letadlo ktere v Praze pristalo francouzska caravelle?

0/0
2.11.2017 20:11

J42i75ř47í 49K39o40d11ý93d75e85k 7210660176683

Myslím, že nikoliv. Bylo to buď německé nebo československé, postavené z německých dílů.

0/0
2.11.2017 20:31

E64r66i71k 44L38e29v45i70n79s77k39ý 8641524583335

Urcite nemecke. Nemci na Ruzyni opravovali Me-262 a dokonce odtamtud startovali ostrelovat prazske povstalce v kvetnu 1945.

0/0
3.11.2017 16:04
Foto

K32a19r13e27l 73S88e73i49d26l 8299345840448

Zajímavý článek, díky.R^

+1/0
2.11.2017 20:05

M19i32l75a29n 42V79i75k 1917225113883

Kdysi dávno jsme tím letěli na dovolenou do Bulharska. A protože se v té době letadla ani neunášela, ani nevyhazovala do povětří, mohli jsme navštívit pilotní kabinu a stát na té prosklené podlaze a dívat se na malinké Karpaty pod sebou. Trochu při tom mrazilo v zádech.

+5/0
2.11.2017 18:47

V89á87c62l97a17v 83L85a81d77a 6702663814923

A proč by hlavní sponzor teroristů vyhazoval a unášel vlastní letadla?

+1/−3
4.11.2017 8:40

K91a27r94l 25R49i51e20g52e83l 4354482148576

Kadafi, Lockerbee a cesky Semtex

+1/0
5.11.2017 10:34
Foto

J96i84ř76í 66D21v31o29ř22á38k 5215899660648

Pořád lepší, než TU 144.

Do pravidelného provozu byly nasazeny pouze stroje Tu-144S s motory NK-144A. Nejprve byla před koncem roku 1975 zahájena přeprava pošty a nákladů na lince Moskva-Alma Ata. Později, po obdržení průkazu letové způsobilosti, byla v roce 1977 zahájena i přeprava osob na téže trase. Létalo se jednou týdně. Vzdálenost mezi městy činí 3 260 km. Dvouhodinový let probíhal ve výšce 16–17 km, v křesle prvního pilota seděl vždy některý ze zkušebních pilotů. Bylo uskutečněno celkem 55 letů, přepraveno dohromady 3 284 osob, přičemž jejich počet v letadle nikdy (s výjimkou posledního letu) nepřesáhl 80. Letoun vylétal ráno v 8:30 hod. z Moskvy jako let č. 499 a zpět startoval z Alma Aty jako let č. 500 ve 14:00 hod. moskevského času. Na linku byly nasazeny letouny č. 77109 a 77110. Cena letenky byla 68 rublů (na podzvukových letadlech 48 rublů). V této souvislosti se hodí poznamenat, že Tu-144S mělo spotřebu paliva na kilometr a cestujícího téměř 10× větší než Tu-154 a i náklady na údržbu byly enormní.

Po nehodě při zalétávání letounu Tu-144D byly lety s cestujícími pozastaveny a nakonec nebyly už nikdy obnoveny. Typ Tu-144D sice obdržel v polovině osmdesátých let průkaz letové způsobilosti pro přepravu osob, ale do provozu nebyl nikdy nasazen.

Zdroj : Wiki

+1/−8
2.11.2017 18:31

J40i47ř55í 23K77o36d38ý82d11e46k 7630360496113

Hrušky s jablky...

+5/0
2.11.2017 20:03

K57a15r64l 49R57i49e19g98e19l 4244662498466

Tu-144 byl rychlou kopii letounu Concorde, ovsemze s sovetskymi motory s ohromnou spotrebou paliva, byl velice obtizne ovladatelny zvlast na pristani takze s nim letali jen zkusebni piloti od Tupoleva, Aeroflot ho nikdy neprevzal. Pote co se ve vzduchu pri obratu 2.5G v Parizi rozsypala druha verze "s fousama" jinym kridlem a motory...jeho kariera skoncila.

0/0
5.11.2017 10:38

P68a64v79e37l 38J59o18n14á64š 5381155979195

Nádhernej bombardér.R^

0/0
2.11.2017 17:43
Foto

M31a56r59t30i49n 26F19a72l24t57ý88n 9631506564658

Já vám dám kuchaře z Interkontinentálu, holoto!

Bagetu na vás!

;-D

+5/−1
2.11.2017 17:19

P31e33t88r 73M41u66d73r12y73c18h 7144272457463

Je nepopiratelný fakt že ČSA byla výkladní skříňí socialismu a to přes skutečnost že v dalším rozletu ji branila politika jak ukázala například jednání o nákupu VC-10. PS. Vynikající článek.

+12/0
2.11.2017 14:36

F28i10l65i40p 36S91i59r78o68t96e56k 9752319212751

Právě naopak. Nejpozději od konce 70. let to byl skanzen, který odrážel všeobecné zaostávání Československa. Na těch Tu134 a Il18 a dokonce ani Il62 nic výstavního nebylo. Západ byl někde úplně jinde.

0/−8
2.11.2017 16:03

P26e85t80r 93M86u79d75r64y73c40h 7444282817503

Ano již koncem šedesátých let bylo jasné že je nutná modernizace a však na místo VC-10 se pořídili Il-62, sedmdesátá letá skanzen který přetrval do osmdesátých a opět politické rozhodnutí, Interflug nakoupil A-310 o které mělo zájem i ČSA a však nakonec se pořídili Tu-154M sice krůček vpřed a však okolí skákalo vpřed, servis na palubách ČSA byla stále vyšší liga, ještě relativně nedávno pamutuji servírovaní na porcelánu až přišel Jarda ale to už je jiný příběh.

+3/0
2.11.2017 16:37
Foto

R26a31d80i72m 53K24r91o57u37t57i95l 7850611356419

Jako totální laik musím říct, že tůčko je i po sedmdesáti letech designově moc pěkné éro.

+27/0
2.11.2017 10:55

J96a19n 55S97e85m86i36k 4194407642709

ano,krasne letadlo

+6/0
2.11.2017 12:24

V63o36k34o94u17n 20V18l61a46d26i83m31i17r 8282278889388

Letadla jsou vsechna krasna. Pokud ovsem nebombarduji mesta.

+1/0
2.11.2017 20:12

J84o17s34e54f 44V66o63s83i46c42k94y 4243177906253

Uvedomte si vy vsichni, ze design neni u proudovych letadel pozadavkem! Tvar je urcen aerodynamikou a nikoliv modou (po 70 letech) totalni laiku. Pletete si to s automobily !

0/−14
2.11.2017 15:47

M11a89r87t66i62n 29H47o87d34í25k 2195565748117

Ale no tak, vy kvazi-experte. Co jste kolem letadel dělal, že neumíte ocenit ani trochu, že to umí bejt i hezký na pohled?

+1/0
2.11.2017 18:47

P36a80v95e58l 51J11o16n20á36š 5951715499585

Jo tak proto je rodina Boeingů i designéry považována za povedenější než rodina Airbusů, pane experte....

+1/0
2.11.2017 19:31

V74o24k93o54u55n 10V82l41a29d61i63m69i89r 8952828189448

No, William Edward Boeing by se dal oznacit za fesaka. Dalsi obrazky rodiny se mi nepodarilo nalezt, stejne tak jako zadneho Airbusa.

+1/0
2.11.2017 20:18

P87a90v62e57l 65J45o45n71á15š 5841155749925

:-)R^

0/0
4.11.2017 8:02

J25a26n 13M53u32s93i78l 9696194726432

A LuftJarda z toho udelal aeroklub

+24/0
2.11.2017 10:30

P81e74t26r 36M67u55d27r96y74c48h 7144192917923

Ale největší na světě :D

+2/0
2.11.2017 14:40

K39u78r31t 49P70l93a17t47t13i44g 4604268675115

Jinak.

Ta prosklenena prid bylo mimo jine misto bombometcika protoze v pripade valky by bylo TU-104 bombarder.

+3/−6
2.11.2017 10:03

J14i48ř35í 24K57o79d81ý48d19e76k 7260870866403

To mě zajímá :-) Jak si to představujete?

+6/0
2.11.2017 10:13

M36a87r16e33k 20P24r53o72v39a98z24n65í94k 2777392651199

Normalne.

Prostor pro cestujici by byl zbaven sedadel a promenen na sklad bomb.

K posadce by pribylo sest clenu posadky. Dva vrhaci a ctyri nabijeci.

Po priblizeni k cili by se otevrely dvere z kterych by nasledne vrhaci rucne vyhazovali bomby, zatimco nabijeci by jim je podavali ze skladu.

Vrhaci by samozrejme museli byt pravi rusti bohatyri, zvlast ten u prednich dveri by musel vrhat dal, aby mu bombu nahodou nenasal motor.

+9/−3
2.11.2017 15:49

J10a53n 23S57a48l33o56m38o20n 4539290111155

Ono to spíš bylo tak, že to vycházelo z bombardéru a prostě nebyl důvod to měnit :-D.

+20/−1
2.11.2017 10:38

J60a82n 62K79a59l96a21b49z11a 6242381748499

R^;-DJo a eště do té prosklené přídě osadit lahký gulomet! A pak by se dal užít letoun jako bitvní.

+2/−1
2.11.2017 11:51

J21a57n 62S12e52m82i98k 4764717732389

Tu-104 byl postaveny na bazi bombarderu Tu-16

proto ta pruhledna spicka pro navigatora

+8/0
2.11.2017 12:24

V91o12k41o76u23n 66V93l51a67d77i25m60i84r 8452798289258

Ne, IL 28, kdyz nic jineho, tak aspon motory mel stejne.

0/0
2.11.2017 20:15
Foto

L17u84k24á48š 18N37o75v93o35t66n69ý 6296347428868

K čemu to má ten skleněný čumák?

0/0
2.11.2017 9:41
Foto

M53a70r76t28i29n 96K82l17u71m70p95a33r 5596718277324

To byla pozice navigátora. Mohl si tak i vizuálně ověřovat pozici.

+2/0
2.11.2017 9:48

T33o66m90á90š 57C35h30r63a36s47t51n56ý 2951734271343

Pro leteckeho navigatora, aby mohl urcovat pozici letadla dle toho co vidi na zemi.

Driv nebyla ani GPS, ani IFF, ale clovek to hezky delal vizualne dle mapy.

+9/0
2.11.2017 10:07

O90d71s89t17r26a59n31ě42n10ý 23U53ž51i83v76a14t76e13l

Uživatel požádal o vymazání
+4/0
2.11.2017 11:57

O43d12s37t42r84a60n33ě16n50ý 79U77ž50i86v42a54t45e15l

Uživatel požádal o vymazání
+8/−3
2.11.2017 9:37

J61i69ř63í 10E71r12b34e90n 1773134826457

Něco jako "Posádka v ohrožení"? :-)

+2/0
2.11.2017 10:51

M85a32r70t48i22n 92C46e83r49v39e48n82y 2663468816808

Tak tam byl aspon pravy rusky hrdina a byl to katastroficky film ve vsech vyznamech toho slova.

+4/0
2.11.2017 11:57

J54a67n 67S17e46m32i17k 4494757402409

R^;-D;-Dvidel jsem v 80.letech,a uz tehdy byl ten rusky geroj co opravuje tryskovy motor zevnitr za letu dostlegracni

nedavno jsem zkouknul zase v rustine,a kouzlo old-school filmovych efektu byl zase level navicVR^

+1/0
2.11.2017 12:26

M77a46r64t80i77n 86C29e28r19v39e37n93y 2953698946758

No, musel jsem si to ted pustit ;-)

+1/0
2.11.2017 12:33

M22a85r96t63i89n 31C79e32r19v95e46n22y 2783818936178

Ale jinak, za letu vylezt z Tucka a spravit motor kladivem... tomu rikam hrdina!

+1/0
2.11.2017 12:28

M81a24r98t29i68n 61C60e62r47v36e51n52y 2603708976218

Omlouvam se, nebyl to motor - ted na to koukam - on vylezl nasavacim otvorem pro treti motor a pomoci dratu a kladiva (mozna je to cepin) spravil diru v trupu Tu154... A, vratil se dovnitr a prezil.

MacGyver se ma jeste co ucit.

PS: Pasazeri po pristani ani nezatleskali! Jenom "My uze prijechali? Da."

+6/0
2.11.2017 12:41

Najdete na iDNES.cz