Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Vrtulníky Kamov, zbraň proti ponorkám i polním škůdcům

Před sedmdesáti lety vzlétl první experimentální vrtulník Ka-8 ruského konstruktéra Kamova, z jehož kanceláře pak vzešla celá řada vrtulníků vyznačujících se dvěma protiběžnými koaxiálními rotory. Během studené války byla doménou vrtulníků Kamov příprava na protiponorkový boj, ale sloužily například i v zemědělském letectvu při ošetřování polních plodin. Tato fotogalerie uvedená aktuálním obrázkem vrtulníků Ka-27 z míst, kde dávají polární lišky dobrou noc, nám představí nevšední stroje značky Kamov.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11o62z58e28f 62Č39e64r84n19ý 3301409853661

títo ľudia nežili nadarmo. Vyrobili funkčnú hračku a počas produktívneho života jednej generácie to dotiahli tak, že už to ani moc vylepšiť nejde. či už sa jedná o pionierov letectva, klasickú žiarovku alebo Browningove či Mauserove zbrane. Dnes po nás zostane čo? kurvítka a gendrové štúdie.

+3/0
14.11.2017 14:27

L79u89k53á98š 52M90ü72l45l35e93r 9457194552189

Ka-52, jo to je ten vrták, co dokáže postřelit sám sebe...

https://1.bp.blogspot.com/-WD3WNsrWFz8/WTmO4Lo8wQI/AAAAAAAAq6Y/TSfiEQry5y4yb_acQZZxZctJXf8_bH4rwCLcB/s1600/34775396090_7ff3f156da_o.jpg

Ale jinak krasavec, o tom žádná.

0/0
14.11.2017 11:45

A85l74f75r66e79d 26R33u95d67y67s 3798492465

AH-64 nemá s provozem v prašných oblastech problém. Však ho krom US Army používá i IDF; Saudové;vrtulníky prodělaly i operace v prašném Afghánu. KA-50/52 jsou špičkové helikoptéry;plně s Apačem srovnatelné. ( V podstatě vznikaly jako reakce na Apache). A Ka-52 je megabrus. (Zatahovací podvozek; vystřelovací sedačky).

Jinak nevím o tom že by AČR měla kupovat AH-64... spíš jsem zaslech něco o Super Kobře (Viperu) AH-1Z. (V podstatě je na úrovni Apače).

+4/0
12.11.2017 23:15

R60a36d51e71k 74F28o75l30p58r16e30c48h97t

I když článek není o AH-64 ani o nových vrtulnících pro AČR, tak to trochu upřesním, aby se zde zbytečně nešířily fámy. V otázce nákupu nových vrtulníků nejsou čistě bitevní stroje na pořadu dne, na AH-64 zapomeňte zcela a na AH-1Z minimálně prozatím také. Když už, tak z těch amerických by se nakupovaly víceúčelové UH-1Y.

+7/0
13.11.2017 10:24

R70i65c37h64a81r52d 83T56r98e43f54i73l 4151495389830

Ano, bohužel prvním i posledním bitevnim vrtulníkem v ČSSR / ČR byl (nebo teda ještě je) Mi-24.

+6/0
13.11.2017 10:40

P32a84v28e13l 54P22o19ř82í31z70e90k 9789867366679

Pro ty znalé několika jazyků. Pěkný článek O vrtl.Kamov

https://topwar.ru/75719-vertolety-okb-kamova.html

+1/0
12.11.2017 22:09

I54g27n80á54c 67M68r12k84v36i65č89k61a 2918962979685

Proč MO neobjedná ty Ka-52 nebo 62 místo těch plánovanáých Apačů/Blackhawků? vrtulníky nejsou tak citlivé téma jako radary apod...

+1/−6
12.11.2017 20:31
Foto

J77i46ř46í 36D31v12o45ř53á58k 5565549420218

62 ? Civilní modifikace ? A všechny dva vyrobené prototypy ? I ten nelétající ?

+6/0
12.11.2017 20:56

L14u68k72á75š 98A55d33a94m70e24c 3297103900467

Ka-52 jsou opravdu špičkové a naší armádě by slušely. Jenomže jsme členy NATO. Vzpomínáte na ten křik, když si Turci objednali S-400?

+4/−1
12.11.2017 21:25

J80a37n 95Č21e23k69a72l 7749605304884

A být závislý na libovůli Rusáků coby dodavatele dílů?

+2/−3
13.11.2017 11:39

J25a96r51o44s82l75a31v 17R30i20e98s87s97n39e67r 3188190486710

Takto budeme závislí na libovůli Usáků – žádná výhra. Když už, tak optimálním řešením by bylo vyvinout vrtulníky vlastní (jako k tomu svého času byla okolnostmi donucena JAR), jenže to při rozkladu našeho průmyslu nepřipadá v úvahu, bohužel. Takže budeme i v tomto muset být na někom závislí. Osobně bych raděj volil ruskou kvalitu a láci, ale jakožto nula obecná to mohu tak leda napsat sem do diskuse... ;-):-/

+2/−2
15.11.2017 13:59

J25i85ř50í 77K48o83c26u30r57e93k 6935234545368

Jaké značky je váš automobil? Když mermomocí požadujete ruskou techniku, tak si ji pořiďte domů, za vlastní. Zrovna třeba automobil je věc, u které můžete začít.

+1/−4
13.11.2017 13:39
Foto

J10i77ř55í 97D72v88o96ř40á54k 5235479140288

RF prakticky nevyrábí auta vlastní konstrukce.

Už zhruba sto let.

+2/−2
13.11.2017 18:53

I55v48a97n44k30a 47P68o93s70p51í74š34i21l28o81v13á 8444718352857

Opět to nesmyslné srovnávání. Po německém automobilu by sáhnul asi každý, ale jejich bitevní vrtulník Tiger, nebo NH-90 má spoustu konstrukčních vad a provozních problémů.

+1/0
15.11.2017 11:16

M90i83r48o74s58l31a14v 25M23a81r25š41á32l 8324614678103

A jak je to v praxi s manévrovatelností? Není tahle koncepce sice stabilnější, ale na druhou stranu těžkopádnější?

0/0
12.11.2017 19:12

J45o92z76e32f 62B39e35v79i73l60a70q25u36a 9195509221271

Pekný súhrn a prehľad!R^

Len mi ako technickému nevzdelancovi nie je jasná koncepcia "...řešení s rotory situovanými příčně a s rotory překrývajícími se.":-/

0/0
12.11.2017 11:59

R37a70d98e33k 84F98o42l52p79r87e36c42h11t

Rotory situovaná příčně:

Focke-Achgelis Fa 223

https://de.wikipedia.org/wiki/Focke-Achgelis_Fa_223

Překrývající se rotory:

Flettner Fl 282

https://de.wikipedia.org/wiki/Flettner_Fl_282

+6/0
12.11.2017 12:24

J88u65r23a13j 98M78i57k63l38a54s 5231937848691

Niečo novšie https://en.wikipedia.org/wiki/Kaman_K-MAX

0/0
12.11.2017 17:09

J42o10z85e71f 73B29e14v94i89l67a76q60u92a 9445789811501

Vďaka,páni!R^

"Prekrývajúce" rotory som pochopil hneď podľa Wiki...ale "priečne situované" rotory som ešte "doladil" Googlom - podľa obrázkov Focke-Achgelis Fa 223. Pomenovanie "priečne situované" zdá se mi poněkud nešťastné. ;-D

0/0
13.11.2017 7:23

J97o46z71e71f 15B11e33v20i71l63a63q97u26a 9845389101381

Je to vlastne opak "tandemového" situovania rotorov.:-)

0/0
13.11.2017 7:30

J98i52ř92í 26K62o23c95u92r74e55k 6355474855238

US výrobce. Příjmení konstruktéra má být skotského původu a velmi staré.

http://www.surnamedb.com/Surname/Kaman

0/0
13.11.2017 13:45

O83n56d13ř24e57j 22Č97a37p98k62a 6611121653504

A já už si myslel, že nic užšího, než Cobra, postavit nejde :-)

0/0
13.11.2017 17:41

J95i72ř81í 48K60o64d44ý36d88e34k 7450330756773

http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/n-i-kamov/ka-32a12/

popis "švýcarských" Kamovů.

+1/0
12.11.2017 11:17

A39l55e97š 71P84l49e79s51k22o70t 9795869398705

Toho od HeliSwiss jsem kdysi též viděl v akci. Pěkná galerie, o některých typech jsem nevěděl.

+6/0
12.11.2017 9:50

M52i40l63a60n 56V55o95l11e72k 5869863316779

Co konkrétně se s ukončením studené války změnilo? Přemalovali ten jihokorejský záchranný vrtulník z nebo na maskovací nátěr?

0/−7
12.11.2017 9:22

R57i66c78h78a33r46d 30A96u53b64r88e26c26h69t 1542601216670

Myslíte že Jihokorejci během studené války kupovali ruské vrtulníky?

+2/0
12.11.2017 19:16

M72i34l73a82n 57V69o83l76e29k 5809383816209

To jste vyčetl z věty: "Během studené války byla doménou vrtulníků Kamov příprava na protiponorkový boj, ale sloužily například i v zemědělském letectvu při ošetřování polních plodin."? To já nedokázal.

+1/0
12.11.2017 19:27

R84i63c70h32a83r43d 90A55u50b19r72e98c75h74t 1442401846510

Vy jste toho nedokázal... Proč by na konci studené války přemalovávali jihokorejský záchranný vrtulník, když logicky na konci studené války onen záchranný vrtulník nemohli mít? Mimochodem, Korejci je koupili v roce 2004.

+2/0
12.11.2017 23:30

M50i60l28a23n 95V14o73l18e19k 5939563266499

Ale tak odpovězte na otázku. Se studenou válkou zmizely ponorky nebo nepřátelé?

Poznámka o jihokorejském vrtulníku už se týkala maskovacího nátěru bez uvedení zmínky o armádě.

+1/0
13.11.2017 18:10

R68a70d53e13k 61F54o47l69p27r29e22c32h25t

Trochu se do toho vložím, za větou "Během studené války byla doménou vrtulníků Kamov příprava na protiponorkový boj" nehledejte nic složitého. S nástupem Ka-50, ale především Ka-52, kdy tento je navíc lepší než bitevní vrtulníky Mil, už by mohla být inkriminovaná informace bez datování do studené války napadnutelná.

0/0
13.11.2017 18:31

M10i83l81a93n 49V45o43l38e86k 5309913716679

Myslel jsem si, že to bylo asi tak myšleno, ale pro příště bych uvítal, kdybyste časové období definovali časem a ne politikou.

0/0
14.11.2017 19:50

R66i57c74h33a96r98d 34A68u13b37r32e71c81h85t 1462801336400

Záchranný vrtulník není protiponorkový, a navíc nemá se studenou válkou nic společného, dodán v letech 2004-2006. Není důvod odpovídat na nesmyslnou otázku.

0/0
13.11.2017 21:12

M16a90r80e14k 89S36a24j53d21a 2815200816498

Jenom by me zajimalo, ma toto reseni nejake zasadni vyhody pri boji proti ponorkam oproti "klasicke" konstrukci? Ci je to vicemene jen nahoda?

0/0
12.11.2017 7:53

V60á40c93l87a89v 94L92a32d23a 6962553954553

Menší rozměry vrtulníku - délka, víc se jich vejde na loď

+5/0
12.11.2017 9:36

M59a32r66c59e96l 57B63a88k85o80š 4851616663

Jedna velka vyhoda ale nie v boji proti ponorkam ale obycajnym pozemnym strelam napriklad od vojakov. Jednym z najkritickejsim miestom a celkom lahko zasiahnutelnym je zadna cast s mechanizmom pohonu zadnej vrtule resp. s vrtulou samotnou. Takto zasiahnuty vrtulnik ide k zemi. U kamova nic taketo nehrozi.

+9/0
12.11.2017 9:39
Foto

J48i19ř52í 87D51v58o31ř87á70k 5405879960568

Možná.Ale dvě protiběžné vrtule s nastavováním listů kousek od sebe ?

Pokud bch musel střílet s pěchotní zbraně na vrtulník, vybral bych si toto místo.Hlavní rotor a nastavování listů.

+1/−2
13.11.2017 18:51

F85r40a18n92t92i34š18e44k 76C90h85m60e84l61a28ř 6598740

Pravděpodobnost zásahu listu vrtule je mizivá.

0/−1
16.11.2017 1:11

R59o17m35a32n 55J83e79s34c54h95k73e 9678875917785

Záleží na tom, z jaké dálky. Proto nemusíte dávat panu Dvořákovi mínus. Ten reagoval na vyrovnávací rotor příspěvku pana Bakoše.

0/0
3.12.2017 11:40

J61a49n 71U33l80r91i86c61h 8538323716271

Prý jsou i více stabilní pri bočním větru. Proto se používají pri výškových montážních. Pro protiponorkový boj nemají podle me žádnou konstrukční výhodu.

0/0
12.11.2017 9:59

K65a36t66e96ř13i37n95a 80V80ý71b33o39r56n38á 6670479389

Nemrhá se výkonem na stabilizaci vrtulníku.

+4/−4
12.11.2017 10:16

J43o75s87e98f 17N97o44v89á94k 2782812715554

Zas se mrhá výkonem v transmisi, která je o dost složitější, než u jednorotoru - a tedy má vyšší ztráty.

+3/−2
12.11.2017 14:47

P80e98t83r65a 23M97a87l98a70k39o91v21a 1968890250414

výhody jsou samozřejmě kompenzovány nevýhodami, mj. je u něj i mnohem složitější mechanická část a vyšší náchylnost k poruchám, logicky vyšší světlá výška a vyšší spotřeba

0/−2
12.11.2017 10:57

J76i52ř34í 49K32o20d56ý82d28e57k 7380310166183

Na druhou stranu je tohle budoucnost. Třeba drtivá většina next - gen amerických vrtulníkových demonstrátorů má tuto koncepci.

0/0
12.11.2017 11:05

J58o23s19e35f 89N34o54v89á25k 2692582385714

Většina next-gen demonstrátorů jsou různé hračky alá osprey, ne koaxiální rotory. Koaxiální rotor má co vím jen model od Sikorského (S-97).

0/0
12.11.2017 14:48

K45a94r87e20l 17L28a58n27g36r 2562317320708

Tak vám nevím dneska jsem měl možnost shlédnout dokument o Apache a to byla chvála... Vrtulníky byly v deštivém nebo vlhkém počasí letuneschopné, přímo si stěžovali, že na ně nebyly náhradní díly, zatékalo do nich, údržba byla tak náročná, že v polních podmínkách nešla realizovat, musela se pro ně upravovat polní letiště. Největší obavu pak přinesla Pouštní bouře a písek, ale naštěstí si tam už dokázali poradit a zajistit stroje tak aby nedošlo k jejich fatálním poškozením.

Tohle je věc, která se Kamova netýká - zima, voda, písek - vše to snese. Holt jsou projektované do takových podmínek.

+1/−8
12.11.2017 12:47

J52o10s46e64f 68N65o92v62á80k 2772122715104

1) To o čem píšete, nemá co dělat s typem pohonu.

2) O spolehlivosti armádních Kamovů se nedočtete, protože Rusko nic zveřejňovat nebude - a jinde se moc nepoužívaj.

Jinak Kamovy jsou dobrý vrtuléry, o tom žádná. Jen prostě Vaše vývody o jeho spolehlivosti stojí na vodě.

+6/−1
12.11.2017 14:53

J90i85ř85í 37K64o89c93u47r20e86k 6405474305128

Jasně, písek v Sovětském turbomoru nevadí. Kupte si ho a zkuste si to sám, do motoru pod výkonem vhoďte lopatu písku.

+1/−2
12.11.2017 17:00

O57n89d32ř65e86j 12Č28a80p54k52a 6591101923454

Musí se jim ale nechat, že se k tomu člověk může chovat podstatně víc jako prase a stejně to bude fungovat... totéž třeba klasika kalašnikov versus M-16.

+1/0
12.11.2017 17:59

K19a64r27e85l 47L17a37n71g41r 2982917410388

Vite co je krasne. Vedet a videt co udela pisek s motorem nasi vyroby a co udela s konkurencnim. A v realu jsem videl motory pouzivane v poustnich podminkach a jejich dily byly jen standartne opotrebene. Rozdil je v tom co se na lopatky pouziva za material.

0/0
13.11.2017 8:29

M42i22l16a26n 48K63o44u71t58s21k24ý 2683800194418

Gyroskopický moment?

0/−1
12.11.2017 14:12







Najdete na iDNES.cz