Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Vrtulníky Kamov, zbraň proti ponorkám i polním škůdcům

Před sedmdesáti lety vzlétl první experimentální vrtulník Ka-8 ruského konstruktéra Kamova, z jehož kanceláře pak vzešla celá řada vrtulníků vyznačujících se dvěma protiběžnými koaxiálními rotory. Během studené války byla doménou vrtulníků Kamov příprava na protiponorkový boj, ale sloužily například i v zemědělském letectvu při ošetřování polních plodin. Tato fotogalerie uvedená aktuálním obrázkem vrtulníků Ka-27 z míst, kde dávají polární lišky dobrou noc, nám představí nevšední stroje značky Kamov.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J41o85z30e32f 33Č94e93r91n76ý 3351359943711

títo ľudia nežili nadarmo. Vyrobili funkčnú hračku a počas produktívneho života jednej generácie to dotiahli tak, že už to ani moc vylepšiť nejde. či už sa jedná o pionierov letectva, klasickú žiarovku alebo Browningove či Mauserove zbrane. Dnes po nás zostane čo? kurvítka a gendrové štúdie.

+3/0
14.11.2017 14:27

L51u30k37á76š 62M21ü15l10l33e52r 9627944262159

Ka-52, jo to je ten vrták, co dokáže postřelit sám sebe...

https://1.bp.blogspot.com/-WD3WNsrWFz8/WTmO4Lo8wQI/AAAAAAAAq6Y/TSfiEQry5y4yb_acQZZxZctJXf8_bH4rwCLcB/s1600/34775396090_7ff3f156da_o.jpg

Ale jinak krasavec, o tom žádná.

0/0
14.11.2017 11:45

A70l29f88r37e73d 40R27u73d59y53s 3958532235

AH-64 nemá s provozem v prašných oblastech problém. Však ho krom US Army používá i IDF; Saudové;vrtulníky prodělaly i operace v prašném Afghánu. KA-50/52 jsou špičkové helikoptéry;plně s Apačem srovnatelné. ( V podstatě vznikaly jako reakce na Apache). A Ka-52 je megabrus. (Zatahovací podvozek; vystřelovací sedačky).

Jinak nevím o tom že by AČR měla kupovat AH-64... spíš jsem zaslech něco o Super Kobře (Viperu) AH-1Z. (V podstatě je na úrovni Apače).

+4/0
12.11.2017 23:15

R24a55d95e59k 88F60o61l14p79r39e71c69h50t

I když článek není o AH-64 ani o nových vrtulnících pro AČR, tak to trochu upřesním, aby se zde zbytečně nešířily fámy. V otázce nákupu nových vrtulníků nejsou čistě bitevní stroje na pořadu dne, na AH-64 zapomeňte zcela a na AH-1Z minimálně prozatím také. Když už, tak z těch amerických by se nakupovaly víceúčelové UH-1Y.

+7/0
13.11.2017 10:24

R89i43c98h80a40r42d 59T79r25e71f31i52l 4821835609620

Ano, bohužel prvním i posledním bitevnim vrtulníkem v ČSSR / ČR byl (nebo teda ještě je) Mi-24.

+6/0
13.11.2017 10:40

P88a30v70e97l 44P38o26ř35í32z22e60k 9489917166309

Pro ty znalé několika jazyků. Pěkný článek O vrtl.Kamov

https://topwar.ru/75719-vertolety-okb-kamova.html

+1/0
12.11.2017 22:09

I62g36n71á31c 75M11r79k47v83i59č20k92a 2138222749385

Proč MO neobjedná ty Ka-52 nebo 62 místo těch plánovanáých Apačů/Blackhawků? vrtulníky nejsou tak citlivé téma jako radary apod...

+1/−6
12.11.2017 20:31
Foto

J97i72ř83í 19D40v37o40ř34á63k 5205859300918

62 ? Civilní modifikace ? A všechny dva vyrobené prototypy ? I ten nelétající ?

+6/0
12.11.2017 20:56

L50u52k59á61š 45A58d30a17m82e79c 3257153690607

Ka-52 jsou opravdu špičkové a naší armádě by slušely. Jenomže jsme členy NATO. Vzpomínáte na ten křik, když si Turci objednali S-400?

+4/−1
12.11.2017 21:25

J15a41n 26Č51e96k34a48l 7759395604784

A být závislý na libovůli Rusáků coby dodavatele dílů?

+2/−3
13.11.2017 11:39

J88a38r71o60s45l54a19v 39R93i33e96s73s43n81e14r 3918570826670

Takto budeme závislí na libovůli Usáků – žádná výhra. Když už, tak optimálním řešením by bylo vyvinout vrtulníky vlastní (jako k tomu svého času byla okolnostmi donucena JAR), jenže to při rozkladu našeho průmyslu nepřipadá v úvahu, bohužel. Takže budeme i v tomto muset být na někom závislí. Osobně bych raděj volil ruskou kvalitu a láci, ale jakožto nula obecná to mohu tak leda napsat sem do diskuse... ;-):-/

+2/−2
15.11.2017 13:59

J23i57ř34í 94K24o81c66u85r47e53k 6625884735708

Jaké značky je váš automobil? Když mermomocí požadujete ruskou techniku, tak si ji pořiďte domů, za vlastní. Zrovna třeba automobil je věc, u které můžete začít.

+1/−4
13.11.2017 13:39
Foto

J33i72ř96í 84D62v72o50ř30á80k 5725859700588

RF prakticky nevyrábí auta vlastní konstrukce.

Už zhruba sto let.

+2/−2
13.11.2017 18:53

I21v59a48n50k79a 62P80o35s82p73í55š14i73l96o10v56á 8494308622737

Opět to nesmyslné srovnávání. Po německém automobilu by sáhnul asi každý, ale jejich bitevní vrtulník Tiger, nebo NH-90 má spoustu konstrukčních vad a provozních problémů.

+1/0
15.11.2017 11:16

M11i46r95o51s28l16a61v 86M50a71r63š46á13l 8324284448663

A jak je to v praxi s manévrovatelností? Není tahle koncepce sice stabilnější, ale na druhou stranu těžkopádnější?

0/0
12.11.2017 19:12

J90o80z62e89f 95B76e67v33i86l61a26q11u10a 9285989841341

Pekný súhrn a prehľad!R^

Len mi ako technickému nevzdelancovi nie je jasná koncepcia "...řešení s rotory situovanými příčně a s rotory překrývajícími se.":-/

0/0
12.11.2017 11:59

R62a68d40e41k 88F92o21l19p71r46e70c32h85t

Rotory situovaná příčně:

Focke-Achgelis Fa 223

https://de.wikipedia.org/wiki/Focke-Achgelis_Fa_223

Překrývající se rotory:

Flettner Fl 282

https://de.wikipedia.org/wiki/Flettner_Fl_282

+6/0
12.11.2017 12:24

J39u40r19a74j 85M39i65k95l42a23s 5181897128151

Niečo novšie https://en.wikipedia.org/wiki/Kaman_K-MAX

0/0
12.11.2017 17:09

J60o67z50e85f 39B82e43v91i85l55a72q78u71a 9905529341531

Vďaka,páni!R^

"Prekrývajúce" rotory som pochopil hneď podľa Wiki...ale "priečne situované" rotory som ešte "doladil" Googlom - podľa obrázkov Focke-Achgelis Fa 223. Pomenovanie "priečne situované" zdá se mi poněkud nešťastné. ;-D

0/0
13.11.2017 7:23

J81o93z56e52f 50B24e69v61i12l51a21q54u78a 9385369371351

Je to vlastne opak "tandemového" situovania rotorov.:-)

0/0
13.11.2017 7:30

J70i32ř42í 62K36o40c98u82r66e39k 6135944865408

US výrobce. Příjmení konstruktéra má být skotského původu a velmi staré.

http://www.surnamedb.com/Surname/Kaman

0/0
13.11.2017 13:45

O52n60d29ř61e46j 60Č90a90p15k47a 6431271383644

A já už si myslel, že nic užšího, než Cobra, postavit nejde :-)

0/0
13.11.2017 17:41

J63i59ř27í 47K18o48d58ý88d97e22k 7810200886233

http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/n-i-kamov/ka-32a12/

popis "švýcarských" Kamovů.

+1/0
12.11.2017 11:17

A47l28e82š 31P59l90e91s92k42o76t 9445469298325

Toho od HeliSwiss jsem kdysi též viděl v akci. Pěkná galerie, o některých typech jsem nevěděl.

+6/0
12.11.2017 9:50

M87i24l34a71n 76V49o65l28e30k 5639463966429

Co konkrétně se s ukončením studené války změnilo? Přemalovali ten jihokorejský záchranný vrtulník z nebo na maskovací nátěr?

0/−7
12.11.2017 9:22

R39i77c18h71a33r23d 71A17u83b87r51e35c45h32t 1852241796280

Myslíte že Jihokorejci během studené války kupovali ruské vrtulníky?

+2/0
12.11.2017 19:16

M85i60l44a64n 36V45o41l53e69k 5919833816849

To jste vyčetl z věty: "Během studené války byla doménou vrtulníků Kamov příprava na protiponorkový boj, ale sloužily například i v zemědělském letectvu při ošetřování polních plodin."? To já nedokázal.

+1/0
12.11.2017 19:27

R87i30c23h82a30r18d 63A72u38b45r44e45c87h87t 1482901356840

Vy jste toho nedokázal... Proč by na konci studené války přemalovávali jihokorejský záchranný vrtulník, když logicky na konci studené války onen záchranný vrtulník nemohli mít? Mimochodem, Korejci je koupili v roce 2004.

+2/0
12.11.2017 23:30

M10i44l13a12n 42V16o93l45e64k 5119403396889

Ale tak odpovězte na otázku. Se studenou válkou zmizely ponorky nebo nepřátelé?

Poznámka o jihokorejském vrtulníku už se týkala maskovacího nátěru bez uvedení zmínky o armádě.

+1/0
13.11.2017 18:10

R32a94d66e38k 52F24o23l32p50r50e81c50h24t

Trochu se do toho vložím, za větou "Během studené války byla doménou vrtulníků Kamov příprava na protiponorkový boj" nehledejte nic složitého. S nástupem Ka-50, ale především Ka-52, kdy tento je navíc lepší než bitevní vrtulníky Mil, už by mohla být inkriminovaná informace bez datování do studené války napadnutelná.

0/0
13.11.2017 18:31

M55i75l86a53n 16V67o69l57e79k 5799523816369

Myslel jsem si, že to bylo asi tak myšleno, ale pro příště bych uvítal, kdybyste časové období definovali časem a ne politikou.

0/0
14.11.2017 19:50

R76i28c29h77a34r82d 16A49u76b17r45e72c35h67t 1832431276920

Záchranný vrtulník není protiponorkový, a navíc nemá se studenou válkou nic společného, dodán v letech 2004-2006. Není důvod odpovídat na nesmyslnou otázku.

0/0
13.11.2017 21:12

M88a55r65e28k 49S38a95j41d82a 2585190786228

Jenom by me zajimalo, ma toto reseni nejake zasadni vyhody pri boji proti ponorkam oproti "klasicke" konstrukci? Ci je to vicemene jen nahoda?

0/0
12.11.2017 7:53

V40á60c34l94a45v 97L67a44d42a 6732163204123

Menší rozměry vrtulníku - délka, víc se jich vejde na loď

+5/0
12.11.2017 9:36

M61a84r32c34e51l 63B90a33k86o63š 4861486313

Jedna velka vyhoda ale nie v boji proti ponorkam ale obycajnym pozemnym strelam napriklad od vojakov. Jednym z najkritickejsim miestom a celkom lahko zasiahnutelnym je zadna cast s mechanizmom pohonu zadnej vrtule resp. s vrtulou samotnou. Takto zasiahnuty vrtulnik ide k zemi. U kamova nic taketo nehrozi.

+9/0
12.11.2017 9:39
Foto

J87i94ř74í 73D37v37o46ř55á20k 5775899690258

Možná.Ale dvě protiběžné vrtule s nastavováním listů kousek od sebe ?

Pokud bch musel střílet s pěchotní zbraně na vrtulník, vybral bych si toto místo.Hlavní rotor a nastavování listů.

+1/−2
13.11.2017 18:51

F98r84a29n81t45i62š66e63k 16C70h88m28e66l84a90ř 6588530

Pravděpodobnost zásahu listu vrtule je mizivá.

0/−1
16.11.2017 1:11

R22o12m16a50n 32J93e16s15c36h59k98e 9348715257165

Záleží na tom, z jaké dálky. Proto nemusíte dávat panu Dvořákovi mínus. Ten reagoval na vyrovnávací rotor příspěvku pana Bakoše.

0/0
3.12.2017 11:40

J34a65n 44U19l87r33i95c32h 8418593976751

Prý jsou i více stabilní pri bočním větru. Proto se používají pri výškových montážních. Pro protiponorkový boj nemají podle me žádnou konstrukční výhodu.

0/0
12.11.2017 9:59

K18a87t45e77ř92i43n18a 70V48ý47b31o91r79n91á 6310459389

Nemrhá se výkonem na stabilizaci vrtulníku.

+4/−4
12.11.2017 10:16

J94o48s98e46f 32N82o57v96á67k 2612302795514

Zas se mrhá výkonem v transmisi, která je o dost složitější, než u jednorotoru - a tedy má vyšší ztráty.

+3/−2
12.11.2017 14:47

P18e73t24r16a 70M36a43l26a90k62o32v77a 1838420850524

výhody jsou samozřejmě kompenzovány nevýhodami, mj. je u něj i mnohem složitější mechanická část a vyšší náchylnost k poruchám, logicky vyšší světlá výška a vyšší spotřeba

0/−2
12.11.2017 10:57

J86i52ř94í 11K83o42d23ý74d92e60k 7890770266723

Na druhou stranu je tohle budoucnost. Třeba drtivá většina next - gen amerických vrtulníkových demonstrátorů má tuto koncepci.

0/0
12.11.2017 11:05

J62o65s62e74f 32N25o31v52á58k 2152532755724

Většina next-gen demonstrátorů jsou různé hračky alá osprey, ne koaxiální rotory. Koaxiální rotor má co vím jen model od Sikorského (S-97).

0/0
12.11.2017 14:48

K69a24r13e46l 40L69a54n71g59r 2452477370428

Tak vám nevím dneska jsem měl možnost shlédnout dokument o Apache a to byla chvála... Vrtulníky byly v deštivém nebo vlhkém počasí letuneschopné, přímo si stěžovali, že na ně nebyly náhradní díly, zatékalo do nich, údržba byla tak náročná, že v polních podmínkách nešla realizovat, musela se pro ně upravovat polní letiště. Největší obavu pak přinesla Pouštní bouře a písek, ale naštěstí si tam už dokázali poradit a zajistit stroje tak aby nedošlo k jejich fatálním poškozením.

Tohle je věc, která se Kamova netýká - zima, voda, písek - vše to snese. Holt jsou projektované do takových podmínek.

+1/−8
12.11.2017 12:47

J80o63s25e91f 20N70o62v34á98k 2562542685214

1) To o čem píšete, nemá co dělat s typem pohonu.

2) O spolehlivosti armádních Kamovů se nedočtete, protože Rusko nic zveřejňovat nebude - a jinde se moc nepoužívaj.

Jinak Kamovy jsou dobrý vrtuléry, o tom žádná. Jen prostě Vaše vývody o jeho spolehlivosti stojí na vodě.

+6/−1
12.11.2017 14:53

J43i93ř81í 97K29o38c23u27r19e38k 6615894455158

Jasně, písek v Sovětském turbomoru nevadí. Kupte si ho a zkuste si to sám, do motoru pod výkonem vhoďte lopatu písku.

+1/−2
12.11.2017 17:00

O65n37d25ř38e29j 93Č68a10p38k42a 6871511283754

Musí se jim ale nechat, že se k tomu člověk může chovat podstatně víc jako prase a stejně to bude fungovat... totéž třeba klasika kalašnikov versus M-16.

+1/0
12.11.2017 17:59

K25a25r55e91l 12L46a86n55g52r 2312317290278

Vite co je krasne. Vedet a videt co udela pisek s motorem nasi vyroby a co udela s konkurencnim. A v realu jsem videl motory pouzivane v poustnich podminkach a jejich dily byly jen standartne opotrebene. Rozdil je v tom co se na lopatky pouziva za material.

0/0
13.11.2017 8:29

M13i28l72a78n 86K53o42u47t95s79k62ý 2853670824118

Gyroskopický moment?

0/−1
12.11.2017 14:12







Najdete na iDNES.cz