Diskuze

VÝZKUM: Kdo zemře a kdo bude žít? Pomozte naprogramovat samořídící auto

Auta bez řidiče budou muset nejen rozpoznávat dopravní situace nebo znát předpisy, ale v krajních případech také rozhodovat o životě a smrti. Vědci nyní zkoumají, jak by měly takové systémy být naprogramovány. Vyzkoušejte si to: jak byste poradili programátorům, aby auto nastavili?
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

J40a73n 85S43t47a82v23ě60l

22. 11. 2017 17:51

Je to velice jednoduché. Buď vždy a za všech okolností auto ochrání posádku vozidla, nebo si ho nikdo nekoupí. (A ti, co by si takové auto koupili, brzy nutně vyhynou.)

1 1
možnosti
MN

Pardon, ale řešení z morálního hlediska mi přijde naprosto triviální. Auto pojede 100% podle předpisů. Viníci (překážející autu) budou ohrožovat sami sebe - musí počítat s případnou újmou. Žádná jejich ochrana na úkor zranění jakéhokoli jiného (= nevinného) člověka nepřipadá v úvahu!

Těžší dilema vidím až v porovnání zdraví viníků a majetku nevinných. Strhnout to třeba do stojícího auta (s nízkým rizikem zranění pro řidiče) a těžce tím poškodit obě auta, nebo raději srazit viníka?

Každopádně, kolik takových situací vůbec může nastat? Vysoká rychlost je povolená jen na přehledných místech s dalekým výhledem, na nepřehledných místech je nižší. Navíc, chytřejší algoritmy budou schopné vyhodnocovat i rizikovost chování účastníků provozu (vrávorající chodec, hrající si děti) a přizpůsobovat se jim (snížením rychlosti, objetím v bezpečnější vzdálenosti...), a tím nehodám předcházet.

Ohledně rozhodování "zdraví viníka vs riziko poškození zdraví vlastního a škody na majetku" by možná nebylo špatné dobrovolnické tlačítko "strhnout volant - záchrana blbce na vlastní náklady". Ale je otázka, jestli někdo v budoucnosti vůbec bude sledovat okolí - spíš se při jízdě bude zpravidla věnovat úplně jiným činnostem (hraní si s mobilem, konverzaci, spaní...).

1 0
možnosti
KU

K94a69r51e23l 74U93r70b38a20n

21. 11. 2017 16:05

Dal jsem všude rovně.. ti lidé tam nejspíš nemají co dělat. Automat nejspíš jede správně, proto se musí rozhodnout správně a lidé za svoji chybu zaplatí.

Bourat do někoho na chodníku je naprosto neetické - není přímým účastníkem dopravní situace. nechat zabít pasažéra, co neudělal chybu je také neetické.

Jediné rozumné a etické řešení je zabít lidi na přechodu, protože udělali chybu.

0 0
možnosti
PM

P69e61t82r 39M74i95c91h80a89l

18. 11. 2017 1:08

Celé je to nesmysl. Umělá inteligence zatím neexistuje a proto je nesmyslné i autonomní řízení aut. Zajímavé je, že v leteckém provozu, dokonce ani u vlaků, kde je mnohem méně proměnných než na silnicích, se žádné autonomní řízení nezavádí. A přitom obojí je už dnes schopné fungovat bez lidského zásahu.

A k tomu dotazníku - ten bere jen výběr mezi krajními možnostmi a tím pádem je také postavený úplně na hraně. Nebere v potaz, co hraniční situaci (do které by se dle proklamací samořiditelné auto vlastně ani nemělo dostat) vlastně předcházelo.

1 1
možnosti
MV

M97i51l47a63n 59V50o36l16e61k

18. 11. 2017 12:46

A lidé dělají při zkouškách v autoškole testy inteligence?

1 0
možnosti
RP

Mozna by melo mit takovy auto funkci autodestrukce - urcite se najdou pripady kdy to zachrani zivoty..

0 0
možnosti
KK

Doufám, že slečna autorka ví, že na blbou otázku jsou všechny odpovědi blbě. A těch blbě položených otázek tam bylo dost. Např. i když se těším na příchod těchto aut, vůbec nepočítám, že bych ji kupoval, protože budou fungovat jako robotaxi.

1 1
možnosti
KU

K17a35r25e56l 15U90r71b48a87n

21. 11. 2017 15:59

Až zakážou řízení lidmi, tak budete donucen je používat..

0 1
možnosti

Vzdy zustat je jasna volba, protoze auto jede na silnici, chodci se objevili najednou. Porusili predpisy oni. Tudiz je zbytecne ohrozovat zivoty nevinnych lidi.

2 0
možnosti
JM

Vždy zůstat. Auto, které mě zabije nechci. Občas mám pocit, že to zvládnu sám.

1 0
možnosti
VS

chtěl jsem se zúčastnit, ale to jsou tak hloupé možnosti výběru, že jsem se na to vykašlal...

1 0
možnosti
VS

Pro doplnění, autonomní auto by se do takové situace, že mu vleze do cesty "nečekaně" 10 lidí vůbec nemělo dostat. Mělo by mít dostatečný přehled o situaci aby bylo schopno dopředu odhadnout - trochu asi problém - možné kolizní situace a dopředu "plánovat" úhybný manévr nebo nějakou jinou záchrannou akci. Pokud by vyhodnotilo už dopředu situaci jako rizikovou má preventivně zpomalit na takovou rychlost aby dokázalo zastavit. To samozřejmě platí i u lidského řidiče, soud by řekl, že jste měl předvídat...

2 0
možnosti
PV

Hm, tak z těch možností jsem si vybral všechno rovně. Asi to není úplně morální, když zařve deset lidí místo jednoho, ale přijde mi hloupé abych byl zabit buď já jako majitel auta (které bych v případě že by mělo naprogramováno zabít mě místo cizích lidí nechtěl), nebo někdo kdo s tím nemá vůbec nic společného a pokojně jde po chodníku mimo silnici. Silnice je prostě pro auta, ať už ovládaná řidičem, nebo samořiditelná.

5 0
možnosti