- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Je to velice jednoduché. Buď vždy a za všech okolností auto ochrání posádku vozidla, nebo si ho nikdo nekoupí. (A ti, co by si takové auto koupili, brzy nutně vyhynou.)
Pardon, ale řešení z morálního hlediska mi přijde naprosto triviální. Auto pojede 100% podle předpisů. Viníci (překážející autu) budou ohrožovat sami sebe - musí počítat s případnou újmou. Žádná jejich ochrana na úkor zranění jakéhokoli jiného (= nevinného) člověka nepřipadá v úvahu!
Těžší dilema vidím až v porovnání zdraví viníků a majetku nevinných. Strhnout to třeba do stojícího auta (s nízkým rizikem zranění pro řidiče) a těžce tím poškodit obě auta, nebo raději srazit viníka?
Každopádně, kolik takových situací vůbec může nastat? Vysoká rychlost je povolená jen na přehledných místech s dalekým výhledem, na nepřehledných místech je nižší. Navíc, chytřejší algoritmy budou schopné vyhodnocovat i rizikovost chování účastníků provozu (vrávorající chodec, hrající si děti) a přizpůsobovat se jim (snížením rychlosti, objetím v bezpečnější vzdálenosti...), a tím nehodám předcházet.
Ohledně rozhodování "zdraví viníka vs riziko poškození zdraví vlastního a škody na majetku" by možná nebylo špatné dobrovolnické tlačítko "strhnout volant - záchrana blbce na vlastní náklady". Ale je otázka, jestli někdo v budoucnosti vůbec bude sledovat okolí - spíš se při jízdě bude zpravidla věnovat úplně jiným činnostem (hraní si s mobilem, konverzaci, spaní...).
Dal jsem všude rovně.. ti lidé tam nejspíš nemají co dělat. Automat nejspíš jede správně, proto se musí rozhodnout správně a lidé za svoji chybu zaplatí.
Bourat do někoho na chodníku je naprosto neetické - není přímým účastníkem dopravní situace. nechat zabít pasažéra, co neudělal chybu je také neetické.
Jediné rozumné a etické řešení je zabít lidi na přechodu, protože udělali chybu.
Celé je to nesmysl. Umělá inteligence zatím neexistuje a proto je nesmyslné i autonomní řízení aut. Zajímavé je, že v leteckém provozu, dokonce ani u vlaků, kde je mnohem méně proměnných než na silnicích, se žádné autonomní řízení nezavádí. A přitom obojí je už dnes schopné fungovat bez lidského zásahu.
A k tomu dotazníku - ten bere jen výběr mezi krajními možnostmi a tím pádem je také postavený úplně na hraně. Nebere v potaz, co hraniční situaci (do které by se dle proklamací samořiditelné auto vlastně ani nemělo dostat) vlastně předcházelo.
A lidé dělají při zkouškách v autoškole testy inteligence?
Mozna by melo mit takovy auto funkci autodestrukce - urcite se najdou pripady kdy to zachrani zivoty..
Doufám, že slečna autorka ví, že na blbou otázku jsou všechny odpovědi blbě. A těch blbě položených otázek tam bylo dost. Např. i když se těším na příchod těchto aut, vůbec nepočítám, že bych ji kupoval, protože budou fungovat jako robotaxi.
Až zakážou řízení lidmi, tak budete donucen je používat..
Vzdy zustat je jasna volba, protoze auto jede na silnici, chodci se objevili najednou. Porusili predpisy oni. Tudiz je zbytecne ohrozovat zivoty nevinnych lidi.
Vždy zůstat. Auto, které mě zabije nechci. Občas mám pocit, že to zvládnu sám.
chtěl jsem se zúčastnit, ale to jsou tak hloupé možnosti výběru, že jsem se na to vykašlal...
Pro doplnění, autonomní auto by se do takové situace, že mu vleze do cesty "nečekaně" 10 lidí vůbec nemělo dostat. Mělo by mít dostatečný přehled o situaci aby bylo schopno dopředu odhadnout - trochu asi problém - možné kolizní situace a dopředu "plánovat" úhybný manévr nebo nějakou jinou záchrannou akci. Pokud by vyhodnotilo už dopředu situaci jako rizikovou má preventivně zpomalit na takovou rychlost aby dokázalo zastavit. To samozřejmě platí i u lidského řidiče, soud by řekl, že jste měl předvídat...
Hm, tak z těch možností jsem si vybral všechno rovně. Asi to není úplně morální, když zařve deset lidí místo jednoho, ale přijde mi hloupé abych byl zabit buď já jako majitel auta (které bych v případě že by mělo naprogramováno zabít mě místo cizích lidí nechtěl), nebo někdo kdo s tím nemá vůbec nic společného a pokojně jde po chodníku mimo silnici. Silnice je prostě pro auta, ať už ovládaná řidičem, nebo samořiditelná.