Diskuse k článku

„Nuselák“ mohl být obří obytný dům. Vypráví architekt a správce

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli hosty dnešního pořadu Rozstřel. Vzpomínali například na to, jaké peripetie přineslo rozhodnutí, že místo tramvaje bude jezdit v tubusu těžké metro. I na některé bizarní návrhy konstrukce mostu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R12o52b64e17r29t 52H26o11m81o63l23k47a 2150922782311

Dokonce jsem vypnul i blokování reklamy, ale chyb v článku zůstalo téměř stejně. ;-D

...do hlouby Pankráce...

...když cestujícíc vyjel ...

...mostu až i 70 centimetrů...

...bylo převedeno asi 20 návrhů...

...v té době techniky proveditelný...

...most si tam měl na sebe vydělat...

A možná jsem ještě na něco zapomněl. Co to sakra je? Korektura nic? A to nejsem češtinář...

+4/−1
15.11.2017 7:37

J61o50s19e12f 86K46a92r87f34í93k 7282335416290

Pokud máte doplněk nainstalovaný, tak pouhé vypnutí na konkrétní stránce nestačí;-)

Jo a taky záleží co používáte za prohlížeč, některé mají s těmi podtrhanými odkazovými slovy s reklamou problém...

0/0
15.11.2017 7:56

T55o52m24a39s 44P24e27t95r 2732846195292

Tato diskuze by mela byt k clanku, a k mostu ktery s povedl, slouzi desitileti, vytvorili jej sikovni lide. A ne o nastaveni vaseho pocitace ci o nejakem slovosledu autora. Tedy o dile a lidech kteri jej vytvorili. Zajdete si do mestske knihovny, tam maji pocitace jiste v poradku.

+1/−3
16.11.2017 8:14

R76o96b22e32r12t 17H16o51m60o18l47k17a 2820822962211

Co to plácáte? ;-D Nastavení počítače a gramatické chyby v jinak zajímavém článku jsou dvě různé věci. Není to tak dávno, co bylo publikování článku s gramatickou chybou považováno za ostudu. Moje zpětná vazba může autorovi posloužit k opravení chyb (které nejsou ve slovosledu, mimochodem).

+4/0
16.11.2017 8:21

J91a89n 18M11a83t84o89u38š38e85k 4267801191394

A napadlo Vás napsat přímo autorovi? Tak to dělám já a vždy dojde k opravě chyb a někdy se dočkám i jeho poděkování.

0/0
22.11.2017 12:39

D47a11n95a 44P84o84l50a26n20e44c35k29á 3376655447235

Čtením si lidé kultivují svůj rodný jazyk. Jak si ho mají kultivovat, když si to po sobě nějaké kopyto ani nepřečte?

+1/0
16.11.2017 15:52

D55a58n33a 88P67o86l68a38n19e46c58k20á 3366675327305

Žádné blokování nemám, chyby "hlouby Pankráce" vidím taky. Pane autore "kuz" styďte se!

+1/0
16.11.2017 15:50

J11a44n 96D12v81o63ř55á41k 4753782433587

Metro totiž bylo těžší než tramvaj a nasazené vozy se již v tehdejším Sovětském svazu už ani nepoužívaly.No nevím jestli se nepoužívaly tenkrát, ale soupravy typu E jezdí v mnoha městech dodnes... ;-)

+2/0
14.11.2017 23:42

M76a93r26t12i69n 98R75u78z31i98c13k79a 1782748426497

Ecs, ktere byly dodany do Prahy se mozna uz opravdu nepouzivaly? Ale nevim presne...

0/0
16.11.2017 18:43
Foto

K86a48r44e56l 88S92e52i57d31l 8859455600418

Díky za zajímavý článek. R^

Jen si, prosím, opravte zbytečné překlepy

"...bylo převedeno asi 20 návrhů..." (zbytek je z kapitoly Místo podzemní tramvaje metro)

"...zvedlo vnitřek mostu až i 70 centimetrů."

"...Hrozilo, ale, že nezbudou..."

"...když cestujícíc vyjel ze tmy..."

"...zrušení stanice a její posun se do hlouby Pankráce..."

Nejsem si jist, zda jsou skandinávské země vlastní jméno. Víc se mi to líbí s malým "s".

Zdá se, že konec článku už nestihl projít korekturou, tak přijměte tento příspěvek jako pomoc věrného čtenáře.:-)

+7/0
14.11.2017 23:09
Foto

K30a29r67e20l 89S17e19i43d78l 8419615340818

Pardon, koukám, že už na ty překlepy (i jiné) upozorňovali lidé v diskuzi dříve.

0/0
14.11.2017 23:22

T43o62m10a50s 22P87e20t96r 2202896435822

Tento clanek je o stavitelich, ne o boritelich. Zamerte se na na obsah, nikoliv formu.

+1/−1
16.11.2017 8:16

J26a56n 74T57a90r79a91b65a 4446526679509

Perverze české architektury, "oblouk mostu není městotvorný objekt"...a co řada nádherných obloukových městských mostů po celém světě? Například Eiffelův most v Portu?

Česká architektura by měla být se zpětnou platností cca100let anulována... je to tragický obor.

+2/−13
14.11.2017 22:41

S55t95a40n79i49s45l35a55v 45P91i82š62t23ě47k 1696888849825

Nahodou Nuselak je povedeny most. A kdyz prihlednu k tomu, ze se stavel za komunistu, tak je vic nez OKR^

0/0
17.11.2017 0:06

M38i49l75a54n 54V63o51l91e32k 5449303536429

Vždyť jste teď všichni rádi, že tam jezdí metro a ne tramvaj.

+11/0
14.11.2017 19:45

R96o36s53t14i30s15l57a82v 71C30i54b96u42l27k35a 2819469340374

„...do hlouby Pankráce...“, jo?

+7/0
14.11.2017 17:39

O24d51s29t33r30a11n63ě42n53ý 94U41ž15i50v87a18t20e41l

Uživatel požádal o vymazání
+7/−1
14.11.2017 18:09

T68o49m36a70s 59P11e91t24r 2472396125442

Slovickarite?

0/−1
16.11.2017 8:18

D28a71n31a 79P87o10l46a65n30e13c25k21á 3936255247325

Ono to pak ruší při čtení, to není slovíčkaření.

+1/0
16.11.2017 16:00

D92a82n47a 41K35o20c43i16á31n91o94v78á 2973528429118

Denně mám ten most na očích a denně žasnu. Hukot metra je pořádně slyšet.

0/0
14.11.2017 16:50
Foto

P26a76v32e90l 25P92o55k72o92r87n47ý 2846114940452

Až v kongresovém centru přes 100 metrů daleko.

0/0
15.11.2017 6:12

T48o66m84á92š 54B44a33ř46t75i39p30á63n 6209778553500

Roky jsem vedle mostu bydlel a stejně se mi nepřestal líbit. Krásnej kus naprosto funkční architektury. Ponechme stranou, že koncepce magistrály historickým středem města je trochu na hlavu, ale chtít od komunistů, aby něco naplánovali pro lidi, to by bylo moc.

+20/−1
14.11.2017 16:15

J36a57n 52S27e16m76i38k 4304977462989

o tom zadna. most je jednoduchy,elegantni,krasny,monumentalni-vsechno v jednom

+10/0
14.11.2017 16:45

S73t49a27n87i71s97l55a29v 48K77r88e31j32c70a35r 6947436713744

Ano, vudci a ideologové je jedna věc- druhá je vzdělání a uplatnění vzdělání. At Zápotocký, Novotný nebo Husák nebyli technici ale politici jako Kalousek, Klaus, Zeman. Kolik vzdělaných ing. techniků a řemeslníků v porovnání času dokázali podpořit režim. - Nuselský most není výmysl socialistické doby, přemostění bylo projektováno už od konce dvacátých let podobně jako jim byla Československá dálnice. Je dobře, že zvítězila koncepce pražského metra před podpovrchovou levnější variantou podpovrchové tramvaje. - Co se týká hlučnosti provozu v Nuselském mostu - zkuste si poslechnout hluk magnetických vlaků na pilotech v městské zástavbě a podobných nadzemních dopravních prostředků MHD. Zatím nikdo nevymyslel odhlučněnou přepravu.

+6/−2
14.11.2017 19:33

M49i95l63a66n 49V48o12l30e95k 5309773226949

Nedávno tu byl článek, že Magistrálu v Praze plánovali i Němci.

+2/0
14.11.2017 19:44

Z98u24z83a68n86a 18E96r91b84e81n21o77v61á 9179568634485

To celkem odpovídá. Totalitní režimy, jako jsou nacistický nebo komunistický, myslí na lidi až v poslední řadě.

+1/−1
15.11.2017 9:32

T37o89m27a77s 50P77e94t37r 2322886575232

Souhlasim, ale jake mate reseni? Lide se chteji dostat z jednoho konce udoli na druhy, a to za jakehokoliv rezimu.

+1/0
16.11.2017 8:23

D85a42n40a 79P95o45l49a58n57e43c35k25á 3216115677735

Tady je spíš problém, že to je cesta jediná. Kdyby existoval obchvat, tak si spousta řidičů vybere obchvat a nebudou se kochat centrem města. Němci to plánovali za zcela jiných podmínek, možná je trochu motivovalo i to, že se dostali do centra s vojenskou technikou, což umožňovalo jednodušší udržení poslušnosti občanů. Bolševik mohl mít podobnou motivaci.

+2/−1
16.11.2017 15:59

V49l70a96d34i34m67í97r 88K64ú80n 5225816530874

Ono nejde jen o to přepravit se z jednoho okraje města na druhý, a to co nejrychleji. Lidé také potřebují dostat se do centra (kvůli zaměstnání, obchodům, nádražím, kultuře, přestupům na MHD, atd.) a poté zase z centra zpět, a to se nedá řešit nějakými obchvaty. Poznáme to, až se kvůli plánovanému propojení Vinohradské třídy s Václavákem uzavře magistrála. Vzápětí se zase ucpou všechny ulice kolem centra města, z Pankráce se kupř. bude opět sjíždět dolů do Nuselského údolí a pak půl hodiny popojíždět Bělehradskou zase nahoru, a dál...? Já jsem pro zachování magistrály, to není rozmar rozmazleného Pražáka, to je životní zájem města. Vlastně i proto se Nuselský most postavil.

o--:-)--:-)--o

0/0
28.11.2017 13:07

D89a71n56a 43P37o48l84a62n49e16c87k88á 3986655927925

Jenom šílenec by jezdil do centra, aby tam přestoupil na MHD - kde by tam asi zaparkoval? Stejně je to s kulturou atd. Samozřejmě, že není třeba magistrálu rušit, ale pokud by existoval obchvat, tak ti, co zrovna nepojedou do centra, ten obchvat využijí. Tím se doprava hodně zklidní.

0/0
28.11.2017 13:20

M53i82c78h16a72l 50R75e74j69z97e51k 5676337625181

Proste Hubacek a Hubicka, dva geniove ceske architektury.

+7/−2
14.11.2017 14:56

J11a73n 93T93a29r37a32b11a 4116806559279

pojmy "génius" a "česká architektura" se vzájemně vylučují

+2/−8
14.11.2017 22:42

D24a54n28a 94P56o23l88a21n24e40c85k64á 3376635557695

A třeba Kotěra a Gočár byli Maďaři?

+1/0
16.11.2017 16:01

J42a54n 65S35e27m14i85k 4184527482779

tehdy to meli udelat tak ze most by na strane centra zajel rovnou do svahu a pak tunelem vozovka az na Florenc kopani dvou tunelu misto jednoho by nebyly dvojnasobne naklady....

....cela ta trasa "dalnice" pres centrum je silena

+12/0
14.11.2017 14:22

M47i35c87h32a91l 82M39o60u44c83h42a 8235135760914

Tunel by musel být dvojúrovňový (metro + auta) s výjezdy a vjezdy do tunelu (pro které v zástavbě navíc není mnoho místa). Vyřešit by to technicky jistě šlo, ale tak snadné to asi nebude... Nicméně souhlas, že udělat dálnici přes centrum, nápad vskutku originální...

+5/0
14.11.2017 14:36

J75a55n 17S68e76m24i50k 4234587622129

no jasne, nejak by se to muselo poresit s temi vyjezdy, ale myslim ze by to dopravu v centru nezkomplikovalo vic nez kdyz ted proudi po povrchu po dalnici auta z jedne strany prahy na druhou a tim to blokuje provoz v kolmem smeru: Vltava-Vinohrady etc.

vyresit by to slo I s temi vyjezdy a urcite by to dopravu zkomplikovalo mene nez jak to je nyni.

Nehlede na to ze by nebylo rozdelene centrum a ulice kde ted ta dalnice vede by nebyly tak spinave a hnusne a bez zivota

+1/0
14.11.2017 14:58

M18i90c36h32a35l 21M26o61u54c37h80a 8265815860444

Tak o tom žádná! Dnešní optikou je takové řešení zcela bez diskuse. Jenže tehdy nebyl takový provoz a hlavně - "koumouši" takhle neuvažovali. Ale já jen mluvil o té komplikovanosti a nákladech.

+1/0
14.11.2017 15:02

J87a98n 61S72e77m50i83k 4134547332169

ja bych si tipnul ze tuhle variantu nezvazili kvuli zmenam ohledne planu metra- napred castecne podpovrchova tramvaj ktera mela zajet pod zem az pred Vaclavakem.....

.....tak kdyz to zmenili na "poradny tunel" pro metro, tak asi uz ta "dalnice" byla naplanovana se vsemi v ramci petiletky souvisejicimi vecmi....

...a proste nebyli schopni pruzne zmenit I reseni te silnice protoze to byl asi puvodne uplne oddeleny projekt v jine skatulce petiletky....

...tehdy neomezovaly tyhle projekty vsechny ty stavebni rizeni jako dneska, ale spis rigidita systemu a koordinace podniku a dodavek kdyz se jednou neco naplanovalo

+2/0
14.11.2017 15:07

M43i56c51h25a98l 75C15h40a38l12u79p27a 6118550779253

Tak ještě by byla možnost mít tunel pro metro, nad ním tunel pro auta bez výjezdů, který by končil třeba někde na úrovni Hlaváku. Kdo by sjížděl dřív (třeba na Pavláku), tak by jel po povrchu, jako teď.

0/0
15.11.2017 20:46
Foto

A77n40n12a 77V66e84s72e68l27á 2160248156

Zničit (v běžném hovoru používám mnohem expresivnějších výrazů) takovým způsobem centrum Prahy, to je jedna z hnusných a těžce napravitelných věcí, které ten stupidní, arogantní režim způsobil...

+3/−7
14.11.2017 14:56

J60a92n 90S59e27m93i81k 4244817362359

no tak zase alespon je to nenapadlo vest po nabrezi Vltavy;-D;-D

+4/0
14.11.2017 15:00

J35i48ř65í 19Ř14e84h31o94ř 9868158806668

no tak obytny dum treba ne, i kdyz i levne bydleni ma sve kupce. Ale treba v obchodaku jsou vibrace ukradeny. V hornich patrech parkoviste a sklady pro horni zavazku. Navic by to obnaselo vlastne i vytah z nusli na most. Sice odnikud nikam, ale zase kdyz se to pojmenuje výtah na rozhlednu, tak je to v poho :-)

+1/0
14.11.2017 14:19
Foto

A96n40n28a 55V50e65s90e96l15á 2930908576

Na fotky stavby Nuselského mostu vždycky hledím s nostalgií, jelikož most se stavěl shodou okolností téměř po celou dobu mojí povinné školní docházky a já jsem každý den procházela přes staveniště mostu z domova v Nuselském údolí v Praze 2 do školy za mostem v Praze 4 a pak zas zpátky...

Z okna domova i z oken školy jsme sledovali, jak zvolna, a z mého tehdejšího pohledu nekonečně dlouho, most roste a šplh po lešení Nuselského mostu byl pro mě běžnou dětskou hrou...

+22/0
14.11.2017 14:13

D12a76n53a 78P44o45l73a40n55e45c25k71á 3846285747385

A když to dostavěli, tak už jste měla vystudováno.:-)

0/−1
14.11.2017 15:07
Foto

A97n60n72a 49V68e94s85e65l36á 2460798466

A po celá šedesátá léta mamince na všechny žádosti o zavedení telefonní linky úřady stereotypně odpovídaly, že telefon nemůžeme dostat, protože obytné domy (včetně toho našeho) nacházející se v Nuselském údolí budou brzy zbourány.

Důvodem byla plánovaná stavba gigantického sjezdového paláce (který byl nakonec pojmenován Palác kultury čili Pakul) a cílem bylo, aby soudruzi při svých pravidelných sjezdech mohli svrchu zírat do zeleně parkových úprav. Pak naštěstí bylo od toho záměru upuštěno a v roce 1971 jsme se telefonu dočkali...

+7/−1
14.11.2017 15:28

K37a57r89e88l 74K35u62č67e69r58a 7195681393510

"Pilíře měli ..." Hmmm. Dost dobrý. ;-D

+9/0
14.11.2017 13:55

D67a45n66a 78P85o55l78a35n70e67c23k53á 3306535857645

Pilíře měly!!!!!

0/0
14.11.2017 13:50

J13a19n 82D15l70o95u36h55ý 8426420593390

Jen škoda nemocnice Na Karlově. Byly to krásné budovy, jen v té době silně zanedbané.

0/0
14.11.2017 13:29

D71a29n73a 27P69o43l33a28n51e81c26k35á 3606725537795

Jako všechno....

+8/0
14.11.2017 13:30

F69r64a66n41t23i26š75e19k 98K79l48í70m49a 2183528324604

Hm a co jako

0/−18
14.11.2017 13:24

Najdete na iDNES.cz