Diskuse k článku

Šetřily i na údržbě, krach musel přijít. Poslední let Pan Am z Prahy

Legendární aerolinky Pan American definitivně skončily, oznámily 4. prosince 1991 světové agentury. Onoho dne před 26 lety ještě mnoho lidí po celém světě čekalo, kdo je místo již neexistujícího dopravce doveze domů. Do galerie vzpomínek na neslavný konec americké firmy patří i poslední smutný odlet Pan Amu z Prahy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J79a15n 91Č54e75k74a98l 7239915664904

A proč byla v listopadu posádka smutná, když byl krach vyhlášen až v prosinci? To o tom krachu věděly dopředu i posádky, a přesto se dál prodávaly letenky?

0/0
8.12.2017 12:43

F47r84a75n61t31i55s25e10k 73M62i47k78e34s 8853547180892

Take jsem byl zklamany ze PanAm skoncila. Rad vzpominam na prvni muj let z Frankfurtu na JFK v roce 1978 s PamAm s B 707, v te dobe B 707 koncily.Take mi v zastoupeni PanAm ve Francouzske zarizovali v 1982 voucher na Greyhounda pro pass coast-to-coast. Byli tam velmi ochotni R^!!

0/0
4.12.2017 23:39

J49i46ř16í 48K56o34c69u84r25e59k 6645574295968

Nejen ČR má své luftjardy. :-/

0/0
4.12.2017 22:52
Foto

K23a61r54e21l 98S66e16i65d48l 8289435130888

Honza Vyčítal to stihnul jen tak tak...

"...ještě voněli jsme americkým senem / na lehkých křídlech společnosti PanAm...";-)

+4/−1
4.12.2017 13:00

M95a53r68t98i23n 77V67i75n65t27r 8550107163517

Pěkný článek, děkuji.

+5/0
4.12.2017 11:26

T75o75m46a35s 60P37e55k 3972324107262

Jako dítě jsem si slepil B-727 PanAm od VEB-Plasticard. Bylo to jedno z nejhezčích (tehdy) letadel (i krabička byla velmi povedená). Její krach mě tehdy velmi překvapil

+5/0
4.12.2017 11:18

F69i92l39i83p 87S86i51r42o71t24e73k 9262929582901

Není to úplně zásadní, ale když napíšu "jev do té doby prakticky téměř neznámý", tak bych měl napsat, co to bylo za dobu.

0/0
4.12.2017 10:48

T80o78m78á58š 65T24a54t96í17č52e69k 5590672460708

A kdepak se vzal zase tento úlet, spočívající v nesmyslném nahrazování předložky kvůli předložkou díky? Ve Wikislovníku je "díky" uvedeno dokonce jako antonymum "kvůli" a je to opravdu ryzí hotentotština, když si člověk přečte, že "společnost díky mnoha důvodům skončila v likvidaci".

A já se stal medvědem díky tomu, že jsem byl hlupákem. :-P

+14/−8
4.12.2017 9:49

R50o53m62a57n 46K11r30a50t14o89c98h11v82í50l 6586167536954

Nechápu příspěvek.

+4/−4
4.12.2017 10:13

P76e48t68r 56N88i38v11n95i75c45k35ý 3962154725627

To nevadí. Jiní chápou.

+5/0
4.12.2017 11:11

M22a58r59t71i94n 50V47i20n28t21r 8210947723107

Zbytečné rýpání. Předložky "kvůli" a "díky" jsou běžně používány jako synonyma. Jazyk je živý, protože ho používají živí lidé. Taky se mi řada věcí nelíbí, ale respektuju jazyk jako živý jev.

+2/−7
4.12.2017 11:20

T44o58m15á68š 39T26a42t79í51č52e78k 5170862940758

Protiargumenty: a) Hyperkoreknost. b) Následná nelogičnost.

Když se to komu líbí, že si nohu zlomí díky náledí, ať si je svobodný a tomu náledí vděčný. Já budu svobodný a upozorňovat na to, že se vyjadřuje jak hotentot. Nebo medvěd.

+6/0
4.12.2017 11:26

M53a37r51t39i54n 93V22i57n20t76r 8590507503627

Nelíbí, ale nepovažuje za důležité kvůli tomu tvrdě kritizovat autora zajímavého článku.

Jinak když se zkusíte zamyslet nad slovem "kvůli", tak ono je podobně nesmyslné jako "díky". Protože "kvůli" je odvozeno z "k (něčí) vůli", tedy "v důsledku vůle někoho jiného". To náledí samozřejmě žádnou vůli nemá, takže "kvůli náledí" i "díky náledí" jsou podle mě významově úplně stejné nesmysly. Ale jazykově zcela zaužívané, takže je respektuju.

+7/−1
4.12.2017 11:34

T82o35m25á52š 46T14a49t83í58č94e54k 5510102630858

Právě kvůli tomu, že je článek zajímavý a tím pádem i působí důvěryhodně, takový nešvar kritizovat musím. Jinak se ho chopí méně nadaní a začnou z toho dělat standard. Takových aktuálních případů je více: před nějakými třemi roky se vyrojili tiťáci, kteří s velkou péčí obdařují číslice koncovkami (v 5-ti letech jsem nastoupil do školy, aby jsem se v 8mi na výuku vykašlal a nějak to do té 9-té třídy doklapal). Jo, to "by jsem, by jste" už jsem v příkladu uvedl - další soudobý fenomén toho tvého "živého jazyka".

Čemu říkáš živé, je jen důsledek nedovzdělanosti, která se projevuje právě taky hyperkorektností. Má úcta.

+4/−7
4.12.2017 11:42

M70a60r91t41i51n 87V93i78n24t31r 8570647513287

Ty invektivy jste si mohl klidně odpustit. Ve slušné diskusi je to škoda, když se někdo snižuje k

- tykání (když druhý začal vykáním),

- podsouvání "tvého živého jazyka" (jak kdybych za to nějakým způsobem mohl nebo šlo o můj výmysl, když je to prostý fakt),

- titulování nedovzdělaností (i když o mě vůbec nic nevíte)

a přitom úplně míjí předchozí argumentaci.

Ty "koncovky" u číslovek "-ti", "-mi" atd. osobně považuju za zrůdnost, "by jste" apod. je paskvil, ale v obou případech se klidně může stát, že se to časem zaužívá jako norma. Jazyk je živý a historicky se vyvíjí. Dnešní pravidla i slovní zásoba se liší od těch před 80 lety.

Ale nenechte se rušit a zas mi klidně napište něco o "mém" živém jazyce nebo o mé nedovzdělanosti:))

+7/−2
4.12.2017 12:50

T73o63m72á14š 38T21a96t84í93č39e83k 5970922850108

Jo, to jsem postřehl dnes ráno u novýho brněnskýho kostela, odkud ta vzdělanost vane. :-P

0/−1
4.12.2017 17:40

P75a70v68e95l 15T73r72ü19b66e91n67e38k83r 7251871592432

To tykání je hnus fakt hnus.

0/−1
4.12.2017 19:36

J88i91n26d52ř65i56c30h 48M64i23t94t50e23r 6764345311746

Taky mi to vadí. Tisíceré kvůli za příspěvek, měl jsem dojem, že to vadí jen mě.

0/0
4.12.2017 21:00

M85i19c59h79a56l 87B88i64s78k27u37p 2447365255960

Nejsem žádný odborník, ale u fotografie z kabiny je pod přístroji uveden velký znak N4740 a všude se píše (i pod fotografií) že je to letadlo N4731, tak nevím, že by si to piloti popisovali jinak, nebo je to postě jiné letadlo? 8-o8-o8-o

0/0
4.12.2017 9:33

V33i20l35é83m 29K18l18i42k83a 5803265236381

Ony jsou ty popisky u fotografií vůbec nějaké zmatené, jednou je poslední letadlo odlétnuvší z Prahy Clipper Alert (ne Allert) a jednou Clipper Endeavor (to je nejspíš příčina rozdílných registračních čísel).

+1/0
4.12.2017 13:58

P30a74v74e24l 71O36b93d49r94ž29á92l50e12k 6756414358552

Pěkný článek, jako vždy tady :-)

Ještě bych si rád někdy přečetl něco detailnějšího na téma západní letecké společnosti v ČSSR - z pohledu techniky i logistiky a ekonomiky. Jak se to tenkrát řešilo, servisy, komunikace atd. Předpokládám, že mezinárodní standardy se tady nedodržovaly na 100%...

+7/−1
4.12.2017 9:06

I62g54n62á24c 92M35r87k68v52i56č57k73a 2338632589635

myslím, že předpokládáš spatně - plno věcí tu fungovalo i líp

+1/−2
4.12.2017 9:29

P77a39v94e97l 28O36b93d41r26ž17á95l95e62k 6546424928692

Pardon, nemyslel jsme to zle. Ale předpokládám, že ledacos fungovalo "jinak". Pamatuji, když jsem v druhé polovině 80. letech chodil jako za strýcem do autoservisu, co se tam dělo, když západní turista přivezl Mercedes...

+3/0
4.12.2017 10:43

M57i85l76a28n 19Z36e33m72a48n 1407111480852

A co sa dialo s tym Mercedesom? Vymienali sa suciastky? Odcerpaval sa olej? Zaujima ma to.

0/0
4.12.2017 10:54

P49e65t77r 57A76d86á72m81e98k 9143792

Vyměňovaly se součástky. Prý pak Mercedes klidně odjížděl s brzdami z dvanácsettrojky...

0/0
4.12.2017 15:38

M39a60r43t70i19n 39N57e57r38m47u39t 4329420568804

Takže dvanactsettrojka byla vlastně maskovaný mercedes, když z ní pasovaly díly;-D

+1/0
4.12.2017 18:08

R42o41m53a85n 43K34r83a40t39o77c86h36v30í69l 6536387556464

Pan Am je (teda byla) opravdu legenda v letecké sféře.

Ale je i pravda, že v letectví je běžné, že letecké společnosti krachují.

+3/0
4.12.2017 9:02

J89a77k52u57b 74Š94a60f67a28n49d81a 7685367271241

Na palubce na foto č. 5 je nastříkáno N4740 a v popisku N4731.

+3/0
4.12.2017 8:32

J16a77k42u34b 50H74r42o10m37á11d23k37a 5955262145529

Pekné cteni ;-)

0/0
4.12.2017 7:53

J95a50n 25C16h14o66d86u34r76a 1212399203593

S tím terorismem jsem si vzpomněl na starý vtip.

Do kabiny pilota se dostane pasažer s pistolí. Tu přiloží kapitánovi k hlavě.

"Do Karlových Varů!"

"Ale tam letíme" říká překvapený kapitán.

"Už 3x jsem letěl s vámi a vždycky jsem přistál v Mnichově".

+38/0
4.12.2017 6:42

P21a33t77r58i31k 85E60g66e68r 2498360139131

Náš majitel firmy Tomáš Bergis má vlastní soukromé letadlo, ale málo z nás zaměstnanců se na terminál 3 letiště Ruzyně do jeho letadla dostane. V zahraničí zvažoval koupit leteckou společnost, ale k prodeji nakonec kvůli vysoké ceně nedošlo.

+2/−7
4.12.2017 2:00

L27a13d37a 29N31o76v45a82k 4812553627

taky bych mu neprodal leteckou společnost, když ani nenechá zaměstnance volně pobíhat po terminálu 3...:-/

+13/−1
4.12.2017 2:24

J37a46n 77Č61á93p 5281270322294

No tak to musí být pan majitel z vašich jmennych příspěvků nadšen.

+18/0
4.12.2017 6:59

L43u68k83á57š 40M55a45c69h 7353250590433

Nejspíš si někdo založil účet pod jménem kolegy z práce a snaží se z něj udělat idiota.

+6/0
4.12.2017 9:37

V10o90j45t95a 55E59r31b49e81n 5157167593260

Pointa přijde?

+7/0
4.12.2017 8:54

R54o10m16a30n 26K65r95a86t88o20c65h50v63í12l 6766477866224

A to je jako problém, že se jeho zaměstnanci nedostanou do jeho letadla?

+4/0
4.12.2017 9:04

I48g73n87á94c 25M42r89k57v36i49č15k20a 2838352839665

ale sekretářky se tam snad dostanou, ne?

+8/0
4.12.2017 9:31

J93i58ř89í 19K14o75c76u37r93e41k 6295504545528

Učel tohoto příspěvku mi poněkud uniká.

+2/0
4.12.2017 22:48

M11i33k26u19l28á69š 15K88a59l52i28n48a 1272183745

Tyhle články o letadlech/letišti/letectví jsou super, jen tak dál :-)

+44/0
4.12.2017 0:13

Najdete na iDNES.cz