Diskuse k článku

Nic netušili a letěli na smrt. Alarm zazněl až šest sekund před nárazem

Aby se o něj dcery nebály, nakreslil jim otec bezpečnou cestu, kterou zítra svůj let nad jižní pól povede. Nevěděl, že jim vlastně lže. Druhý den byl mrtev a s ním i všech 257 lidí na palubě letadla DC-10. Stačila drobná, ale posádce utajená změna letového plánu a počasí, kterému se říká bílá tma.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K98a32r18e63l 54H74a78t10v92a41n58i 2724737896620

Nevěřím že ten kopeček nebyl vidět na jejich radaru.

0/0
4.12.2017 7:29
Foto

K49a21r59e85l 83S25e41i34d91l 8659285340588

Vzpomněl jsem si na poslední slova pilotů polského vládního letu do Smolenska, po dlouhých diskuzích, že se modlili a kdoví co... když se podařilo přehrát záznam z "černé skříňky"... "kurwa"...;-)

0/0
2.12.2017 17:07
Foto

K77a27r86e85l 79S66e28i56d78l 8989405370538

A to píšu jako křesťan.:-)

0/0
2.12.2017 17:16
Foto

D95a56n66i79e33l 77K91o41č94i78c40a 4245328626662

"I když kapitán Jim Collins ani první důstojník Gregory Cassin nikdy předtím do Antarktidy neletěli, byli to velmi zkušení piloti, kteří byli pro vykonání charterového letu kvalifikováni"

Zdroj: https://technet.idnes.cz/mt-erebus-28-listopadu-1979-let-do-bile-tmy-d9t-/tec_technika.aspx?c=A171127_115843_tec_technika_kuz

Vzhledem k tomu jak let skončil, tak pouhá kvalifikace posádky nestačila. Po bitvě je každý generál, ale pochybuji že by člověk, který nechce spáchat sebevraždu letěl naslepo. Piloti i přesto, nebo snad právě proto kolik měli nalétáno, důvěřovali GPWS v tom smyslu, že okamžitým přitažením kniplu dokáží jakémukoliv myslitelnému střetu s terénem zabránit.

0/0
1.12.2017 17:31

J96o25z96e36f 50B30e31v75i53l71a91q17u71a 9155709211291

Vyšetrovanie leteckých nešťastí je vzorom pre akýkoľvek druh vyšetrovania mimoriadnych udalostí -jednak pre dôslednosť,ale aj pre vyvodenie čo najjednoznačnejšieho záveru s cieľom vyvarovania sa zistených chýb. Popísané vyšetrovanie zrejme ako výnimka potvrdzuje toto pravidlo.:-/

+5/0
29.11.2017 12:45
Foto

M57a40r28t83i67n 21D42v49o41ř27á81k 5477553713572

Super článek, perex pokulhává. "Nevěděl, že jim vlastně lže. " je přece nesmysl jak hrom. On jim rozhodně nelhal.

+5/0
29.11.2017 7:14

J14a60n 59C62h12o13b86o32t 5743808229187

To jsem onehdá vysvětloval dětem: že kdo tvrdí něco, o čem netuší a tušit nemůže, že to není pravda, tak nelže. Je s podivem, že s tím mají zjevně potíže i dospělí.

0/0
30.11.2017 11:27

K40a70r30e35l 34U66r21b66a90n 2434814381149

To děti pěkně pletete. Existuje vědomá a nevědomá lež.

0/0
1.12.2017 10:38

J64a86n 18C13h49o37b97o98t 5443138209557

Možná pokud jste politik...

+2/0
1.12.2017 10:45

J17a19n 25C69h18o53b13o54t 5123118779217

Tak co, už jste pohledal? A našel?

0/0
6.12.2017 16:29

L90a57d80i43s15l66a69v 77L30a57k46e26r 2773289345526

soudce Mahona "orchestrated litany of lies" se ujal, a na NZ se používá dodnes. Možný překlad do češtiny je "řízený proud lží".

+4/0
29.11.2017 5:22
Foto

K24a19r95e66l 19S79e26i57d95l 8959825890788

Dík za informaci, občas by se to hodilo i u nás.:-)

+1/0
2.12.2017 17:19

T82o11m62á18š 96P22á90l56k63a 2924779423

..."přemístění konečného bodu na antarktické trati o pouhé dva stupně – z 164,58“ na 166,48“ - směrem na západ"...

Podle pořadí souřadnic i podle obrázku s trajektorií letu šlo o posunutí na východ.

+1/0
29.11.2017 3:34

R41i34c59h71a97r90d 88M28r60a40z92e15k 8218110219411

Fajn článek aža tohle, to trochu zavání Novou a senzacechtivostí:

"Vzhledem k tomu, že přetížení při náhlé decerelaci bylo až 200 G, není divu, že šestnáct cestujících se nepodařilo identifikovat"

Vzbuzuje to pocit, že přetížení 200 G rozmačká člověka na kaši. No, přestože to normální smrtelník nepřežije, určitě ho nerozmačká. Závodník David Purley (stěží ale přece) přežil přetížení skoro těch vašich kafemlejnkových 200 g...

Kafemlejnek z toho neudělalo působení přetížení na lidská těla, ale na letadlo, které se při takové havárii změní na drtič vybavený čepelemi z potrhaných plechů.

No ale rozhodně se netrápili. I když je smutný výsledek stejný, určitě pro oběti i pozůstalé lepší než se několik neskutečně dlouhých minut řítit k zemi z jedenácti kilometrů v éru ve vývrtce s vědomím že zemřete. Brr.

+3/0
28.11.2017 21:39

T32o47m19á82š 79V98a47l55d83e18r 7803160439

Nejdříve si ujasněme v jaké rovině se přetížení děje. O Gz nešlo, jelikož cestující neleží a letoun letěl horizontálně. Tedy můžeme směle tvrdit, že šlo o Gx a zatím není známo, že by někdo přímé přetížení -GX 200 přežil. Závodníci polosedí. Následně nebyla vždy řečeno o jakou přesně hodnotu jde. Všeobecně se uvádí G. Ale přitom známe tři směry G, které každé působí na člověka jinak. Mimochodem rekord se uvádí 214 G u jistého závodníka jménem Kenny Brack. Otázka je byl vystaven -Gx v plném rozsahu? Nebyla hodnota vypočtena z rychlosti vozidla při celkové deceleraci bez deformačních prvků vozidla, které významně snižují hodnotu G? Opravdu může závodník dosáhnout většího G ve vozidle, oproti cestujícím letícím v proudovém letounu? Zvláště při nárazu na pevnou překážku?

0/0
29.11.2017 20:49

V95á59c25l28a33v 77H54r65a85d96i14l 3934708282511

já proboha nevědět nebo si nebýt jistý kde jsem, tak zvednu knipl a ženu stroj do 7 000 metrů - to by stačilo když vím, že Himaláje jsou daleko - a pak se spojím s letovými provozy a vyžádám si data a provedu dvojité kontroly všeho ....jako hrát si ve vzduchu takovou ruskou ruletu v jakýmsi mlíce to snad ani není možný tady bych žádný pozemšťany nevinil Rv

0/−3
28.11.2017 18:17

J18a56n 96L94u10k59á33š 7257833933622

1979 = zadna GPS, co se tyka letovych provozu, tak jedina stanice pobliz byla McMurdo, ta ma pristavaci drahu na ledovci na mori. Silne pochybuju, ze by tam instalovali sekundarni radar a i kdyby tam byl, stejne by odpovidac pres horu nevidel, takze by mu mohli rici, akorat, ze ho nikde na dohled nevidi.

+2/0
29.11.2017 14:02
Foto

K41a86r13e87l 89S20e81i84d63l 8809775860868

Ale podle článku nebyli v "mlíce", do stran byla dohlednost desítky km (podle fotek pasažérů), jenom před sebou měli piloti bílou záři, zakrývající, co je za ní, o které nevěděli... a mysleli si, že jsou nad mořem.

+1/0
2.12.2017 17:03

O32n65d74r46e49j 15P88a19t80e94k 5470360209841

Technet zase jede. Každý článek by klidně mohl vyjít v nějakém časopise...

Já by si jej předplatil.

+6/0
28.11.2017 17:47

M15i82r71e43k 40G33a70j45e67r 5621966179920

A opravdu nikdy nevysel?

0/0
29.11.2017 16:13
Foto

K22a85r63e70l 40S69e20i71d44l 8849865740788

Já možná také. Tátovi jsem kdysi jako vánoční dárek předplatil časopis a už několik let předplatné obnovuji (vydavatelství Extra Publishing; technika, války, historie atd.). Na rozdíl od většiny ostatního internetového obsahu, za Technet bych byl ochotný rozumnou částku platit navíc (mimo poplatku providerovi).

0/0
2.12.2017 17:15
Foto

K15a53r60e90l 65S61e78i34d75l 8119915460468

"...Paní Maria Collinsová, manželka kapitána, uvěřila, že od roku 1999, kdy byla Mahonova zpráva oficiálně předložena v parlamentu..."

Výše se píše, že byla Mahonova zpráva předložena veřejnosti v dubnu 1981. To se o ni těch 18 let nikdo nezajímal nebo jak se tomu dá rozumět?8-o

+1/0
28.11.2017 16:51
Foto

M63a25r85t97i22n 48F42a21l75t32ý27n 9331166654108

A neprosběhl serial Leteské katastrofy už před časem?

To nejsou zajímavější témata?

0/−2
28.11.2017 16:06
Foto

K22a70r97e84l 68S61e27i26d84l 8759955450378

"Je středa 28. listopadu 1979. Letoun McDonnell Douglas DC-10 společnosti Air New Zealand se po čtyřech hodinách letu pohybuje..."

Je výročí.

+6/0
28.11.2017 16:51

M68i45c83h70a34l 92T16u93r84e45c72e47k 6423679386301

Ja si osobne myslim, ze to castecne byla i chyba pilotu. A to ve smyslu, ze kdyz nebylo stejne nic videt, meli radsi vystoupat do vyssi letove hladiny nad uroven Elbrusu. Zichr je proste zichr. Za pravdu mi dava to, ze i oni sami meli tesne pred narazem pochybnosti, ale lide casto neposlechnou toho sveho "andela strazneho".

+8/−1
28.11.2017 13:06
Foto

K43a66r58e94l 78S21e14i12d17l 8779845450988

Elbrusu?;-)

+4/0
28.11.2017 14:44

J11a32n 25K13a15m51l 8407482554986

No měli v tom opravdu hokej, kde jsou.

+3/0
28.11.2017 14:47
Foto

K22a59r16e37l 34S35e46i35d93l 8889955510188

:-) I když je to smutný případ.:-/

0/0
28.11.2017 14:49

M46i50r57e57k 40G80a63j56e18r 5701946839230

Asi je to spatne vysvetleno, ale na konci clanku mate, ze byla perfektni viditelnost mnoha smery. Jen nebyla videt ta hora vpredu, kde to vypadalo proste jako bila planina a mraky!

+5/0
29.11.2017 16:15

M56a44r36t25i97n 81L86a67n46c 9445724837781

Můžete prosím upravit tu pasáž, že jim otec "lže"?

Přiznávám se, že jsem na nevhodné zaměňování pojmů "nemít pravdu", "plést se" a "lhát" dost vysazený. Lhaní je přeci vědomé neříkání pravdy.

Věta "nevěděl, že jim vlastně lže", je dost nepovedená.

Každopádně díky za hezký článek.

+32/0
28.11.2017 12:32

D76a69n 51S89v56o13b58o23d78a 9610560935986

zajimave tema , moc pekne napsane R^

+14/0
28.11.2017 12:10

J66a90k52u14b 88J21a52n21u78š12č98á77k 2897239632507

Do DC-10 by ma nikto nedostal ani heverom, aj keď tu to teda zjavne nebola chyba lietadla...

0/−6
28.11.2017 11:53

J10a15r84o73s61l14a92v 14K27ř24í91ž34e10k 5770811782313

Technet jako obvykle R^

+24/0
28.11.2017 10:56

L97u24k94á24š 41H55l60o40u67c97a67l 6512220651884

smutný příběh, ale výborně, poutavě napsaný

+25/0
28.11.2017 9:57
Foto

J94i72ř77í 56D71v30o47ř62á96k 5475859740298

Zajímavý článek. Ale přečtu si ho ještě jednou, v klidu, večer.

+8/0
28.11.2017 9:26

J28o21z11e29f 29B56e90v98i67l35a67q58u33a 9425929161351

R^Vďaka za pútavý článok!R^

+24/0
28.11.2017 9:19

A62d15a57m 12F39a36r98i35n17i10c 5602607966766

pridavam sa R^

+3/0
28.11.2017 12:12

F80i41l22i56p 95N47e31s64p73o88r 6367467208962

pěkný článek. díky

+18/0
28.11.2017 9:12

M47i86c53h56a71l 84M79r26a26z87i83k 6117937224550

skvely clanek jako obvykle, dekuji.

+12/0
28.11.2017 9:08

D40a47v69i57d 21K77e90c 5298462191873

Míro, jako vždy perfektní.

+16/0
28.11.2017 8:58

P40e49t83r 23K12r88a87m37a68r 7226160144356

Výborný článek!

+39/0
28.11.2017 8:26

M91i75r63e25k 33B72u94c52h19t19í42k 7509654884979

Super napsáno. Díky.

+44/0
28.11.2017 8:16

O28d55s67t17r47a82n53ě39n41ý 12U84ž93i22v65a53t42e34l

Uživatel požádal o vymazání
+9/−21
28.11.2017 8:08

O43d44s65t45r24a75n94ě73n24ý 45U31ž40i50v71a46t10e89l

Uživatel požádal o vymazání
0/−9
28.11.2017 9:30

R19a22d54i97m 66V52o47k45r31o22u47h77l81í85k 1643753184176

Když už nevíte, tak aspoň nepoučujte.:-/

+1/−2
28.11.2017 9:43

T31o32m62á14š 79T71a43t33í47č32e97k 5900402480928

Dyť má pravdu.

+1/0
28.11.2017 10:08
Foto

K32a56r40e87l 35S75e91i27d98l 8919625560948

Můžete přidat ještě editační pozůstatek "...ležícím se na severní straně..." hned na začátku článku. Na víc chyb jsem nenarazil, zbytek článku jsem jen proletěl a přečtu si ho v klidu večer.

0/0
28.11.2017 14:48

H41o58n65z64a 41F63á25t76o37r 2149425824630

Co vy víte - třeba měli externí firmu, se kterou to sjednali :-)

0/0
2.12.2017 12:44

D43a14l25i47b40o80r 98S83v58o39b34o87d82a 9410398159624

Skvěle napsáno!

+26/0
28.11.2017 8:05

R22a26d24i48m 90P87a66v43l58i76c33e25k 1940518961154

Velice ctivy clanek, to se uz dnes jen tak nevidi.

+53/0
28.11.2017 7:56

Najdete na iDNES.cz