Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nic netušili a letěli na smrt. Alarm zazněl až šest sekund před nárazem

Aby se o něj dcery nebály, nakreslil jim otec bezpečnou cestu, kterou zítra svůj let nad jižní pól povede. Nevěděl, že jim vlastně lže. Druhý den byl mrtev a s ním i všech 257 lidí na palubě letadla DC-10. Stačila drobná, ale posádce utajená změna letového plánu a počasí, kterému se říká bílá tma.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K46a91r11e89l 24H98a72t37v81a64n11i 2844677326830

Nevěřím že ten kopeček nebyl vidět na jejich radaru.

0/0
4.12.2017 7:29
Foto

K43a42r98e62l 54S22e63i90d74l 8899315280268

Vzpomněl jsem si na poslední slova pilotů polského vládního letu do Smolenska, po dlouhých diskuzích, že se modlili a kdoví co... když se podařilo přehrát záznam z "černé skříňky"... "kurwa"...;-)

0/0
2.12.2017 17:07
Foto

K43a32r72e98l 31S88e16i29d90l 8929735470538

A to píšu jako křesťan.:-)

0/0
2.12.2017 17:16
Foto

D30a68n47i54e11l 52K49o66č30i24c70a 4965228906812

"I když kapitán Jim Collins ani první důstojník Gregory Cassin nikdy předtím do Antarktidy neletěli, byli to velmi zkušení piloti, kteří byli pro vykonání charterového letu kvalifikováni"

Zdroj: https://technet.idnes.cz/mt-erebus-28-listopadu-1979-let-do-bile-tmy-d9t-/tec_technika.aspx?c=A171127_115843_tec_technika_kuz

Vzhledem k tomu jak let skončil, tak pouhá kvalifikace posádky nestačila. Po bitvě je každý generál, ale pochybuji že by člověk, který nechce spáchat sebevraždu letěl naslepo. Piloti i přesto, nebo snad právě proto kolik měli nalétáno, důvěřovali GPWS v tom smyslu, že okamžitým přitažením kniplu dokáží jakémukoliv myslitelnému střetu s terénem zabránit.

0/0
1.12.2017 17:31

J11o35z10e92f 80B56e93v59i90l11a62q77u26a 9635519491341

Vyšetrovanie leteckých nešťastí je vzorom pre akýkoľvek druh vyšetrovania mimoriadnych udalostí -jednak pre dôslednosť,ale aj pre vyvodenie čo najjednoznačnejšieho záveru s cieľom vyvarovania sa zistených chýb. Popísané vyšetrovanie zrejme ako výnimka potvrdzuje toto pravidlo.:-/

+5/0
29.11.2017 12:45
Foto

M25a11r90t93i52n 30D88v77o77ř59á22k 5177123113192

Super článek, perex pokulhává. "Nevěděl, že jim vlastně lže. " je přece nesmysl jak hrom. On jim rozhodně nelhal.

+5/0
29.11.2017 7:14

J33a27n 64C92h80o66b95o35t 5183558529487

To jsem onehdá vysvětloval dětem: že kdo tvrdí něco, o čem netuší a tušit nemůže, že to není pravda, tak nelže. Je s podivem, že s tím mají zjevně potíže i dospělí.

0/0
30.11.2017 11:27

K74a33r12e78l 73U46r81b20a98n 2874574151209

To děti pěkně pletete. Existuje vědomá a nevědomá lež.

0/0
1.12.2017 10:38

J25a12n 95C80h51o87b98o52t 5803918469857

Možná pokud jste politik...

+2/0
1.12.2017 10:45

J56a52n 57C14h64o84b96o76t 5493138549577

Tak co, už jste pohledal? A našel?

0/0
6.12.2017 16:29

L43a42d64i29s98l96a45v 69L59a81k65e64r 2103539665666

soudce Mahona "orchestrated litany of lies" se ujal, a na NZ se používá dodnes. Možný překlad do češtiny je "řízený proud lží".

+4/0
29.11.2017 5:22
Foto

K52a95r93e41l 65S91e27i92d33l 8159435120608

Dík za informaci, občas by se to hodilo i u nás.:-)

+1/0
2.12.2017 17:19

T38o70m22á57š 48P47á18l33k79a 2534829553

..."přemístění konečného bodu na antarktické trati o pouhé dva stupně – z 164,58“ na 166,48“ - směrem na západ"...

Podle pořadí souřadnic i podle obrázku s trajektorií letu šlo o posunutí na východ.

+1/0
29.11.2017 3:34

R76i36c73h86a92r14d 20M28r39a33z53e18k 8238910519251

Fajn článek aža tohle, to trochu zavání Novou a senzacechtivostí:

"Vzhledem k tomu, že přetížení při náhlé decerelaci bylo až 200 G, není divu, že šestnáct cestujících se nepodařilo identifikovat"

Vzbuzuje to pocit, že přetížení 200 G rozmačká člověka na kaši. No, přestože to normální smrtelník nepřežije, určitě ho nerozmačká. Závodník David Purley (stěží ale přece) přežil přetížení skoro těch vašich kafemlejnkových 200 g...

Kafemlejnek z toho neudělalo působení přetížení na lidská těla, ale na letadlo, které se při takové havárii změní na drtič vybavený čepelemi z potrhaných plechů.

No ale rozhodně se netrápili. I když je smutný výsledek stejný, určitě pro oběti i pozůstalé lepší než se několik neskutečně dlouhých minut řítit k zemi z jedenácti kilometrů v éru ve vývrtce s vědomím že zemřete. Brr.

+3/0
28.11.2017 21:39

T70o95m92á63š 43V18a30l21d53e17r 7603160579

Nejdříve si ujasněme v jaké rovině se přetížení děje. O Gz nešlo, jelikož cestující neleží a letoun letěl horizontálně. Tedy můžeme směle tvrdit, že šlo o Gx a zatím není známo, že by někdo přímé přetížení -GX 200 přežil. Závodníci polosedí. Následně nebyla vždy řečeno o jakou přesně hodnotu jde. Všeobecně se uvádí G. Ale přitom známe tři směry G, které každé působí na člověka jinak. Mimochodem rekord se uvádí 214 G u jistého závodníka jménem Kenny Brack. Otázka je byl vystaven -Gx v plném rozsahu? Nebyla hodnota vypočtena z rychlosti vozidla při celkové deceleraci bez deformačních prvků vozidla, které významně snižují hodnotu G? Opravdu může závodník dosáhnout většího G ve vozidle, oproti cestujícím letícím v proudovém letounu? Zvláště při nárazu na pevnou překážku?

0/0
29.11.2017 20:49

V43á72c52l21a84v 87H64r53a16d39i11l 3334828312141

já proboha nevědět nebo si nebýt jistý kde jsem, tak zvednu knipl a ženu stroj do 7 000 metrů - to by stačilo když vím, že Himaláje jsou daleko - a pak se spojím s letovými provozy a vyžádám si data a provedu dvojité kontroly všeho ....jako hrát si ve vzduchu takovou ruskou ruletu v jakýmsi mlíce to snad ani není možný tady bych žádný pozemšťany nevinil Rv

0/−3
28.11.2017 18:17

J26a13n 44L55u95k92á61š 7827593293222

1979 = zadna GPS, co se tyka letovych provozu, tak jedina stanice pobliz byla McMurdo, ta ma pristavaci drahu na ledovci na mori. Silne pochybuju, ze by tam instalovali sekundarni radar a i kdyby tam byl, stejne by odpovidac pres horu nevidel, takze by mu mohli rici, akorat, ze ho nikde na dohled nevidi.

+2/0
29.11.2017 14:02
Foto

K67a15r62e42l 85S52e14i70d94l 8599115960378

Ale podle článku nebyli v "mlíce", do stran byla dohlednost desítky km (podle fotek pasažérů), jenom před sebou měli piloti bílou záři, zakrývající, co je za ní, o které nevěděli... a mysleli si, že jsou nad mořem.

+1/0
2.12.2017 17:03

O13n85d71r64e65j 91P39a59t85e26k 5930500729151

Technet zase jede. Každý článek by klidně mohl vyjít v nějakém časopise...

Já by si jej předplatil.

+6/0
28.11.2017 17:47

M20i63r81e88k 91G91a71j29e58r 5891736539570

A opravdu nikdy nevysel?

0/0
29.11.2017 16:13
Foto

K28a22r36e53l 25S15e16i52d19l 8319955270668

Já možná také. Tátovi jsem kdysi jako vánoční dárek předplatil časopis a už několik let předplatné obnovuji (vydavatelství Extra Publishing; technika, války, historie atd.). Na rozdíl od většiny ostatního internetového obsahu, za Technet bych byl ochotný rozumnou částku platit navíc (mimo poplatku providerovi).

0/0
2.12.2017 17:15
Foto

K88a61r80e88l 68S91e23i47d93l 8169225700188

"...Paní Maria Collinsová, manželka kapitána, uvěřila, že od roku 1999, kdy byla Mahonova zpráva oficiálně předložena v parlamentu..."

Výše se píše, že byla Mahonova zpráva předložena veřejnosti v dubnu 1981. To se o ni těch 18 let nikdo nezajímal nebo jak se tomu dá rozumět?8-o

+1/0
28.11.2017 16:51
Foto

M15a65r82t36i80n 90F21a43l21t47ý59n 9711786444668

A neprosběhl serial Leteské katastrofy už před časem?

To nejsou zajímavější témata?

0/−2
28.11.2017 16:06
Foto

K61a10r41e84l 71S35e12i19d48l 8689315800408

"Je středa 28. listopadu 1979. Letoun McDonnell Douglas DC-10 společnosti Air New Zealand se po čtyřech hodinách letu pohybuje..."

Je výročí.

+6/0
28.11.2017 16:51

M20i34c15h24a82l 16T98u49r68e82c50e15k 6163329766241

Ja si osobne myslim, ze to castecne byla i chyba pilotu. A to ve smyslu, ze kdyz nebylo stejne nic videt, meli radsi vystoupat do vyssi letove hladiny nad uroven Elbrusu. Zichr je proste zichr. Za pravdu mi dava to, ze i oni sami meli tesne pred narazem pochybnosti, ale lide casto neposlechnou toho sveho "andela strazneho".

+8/−1
28.11.2017 13:06
Foto

K27a88r57e55l 84S93e73i36d98l 8829125550448

Elbrusu?;-)

+4/0
28.11.2017 14:44

J67a59n 19K79a33m85l 8417452874716

No měli v tom opravdu hokej, kde jsou.

+3/0
28.11.2017 14:47
Foto

K44a26r91e27l 90S79e65i12d34l 8949265510418

:-) I když je to smutný případ.:-/

0/0
28.11.2017 14:49

M33i83r34e40k 41G87a83j32e96r 5931346249890

Asi je to spatne vysvetleno, ale na konci clanku mate, ze byla perfektni viditelnost mnoha smery. Jen nebyla videt ta hora vpredu, kde to vypadalo proste jako bila planina a mraky!

+5/0
29.11.2017 16:15

M95a35r97t90i81n 85L39a26n22c 9395924767811

Můžete prosím upravit tu pasáž, že jim otec "lže"?

Přiznávám se, že jsem na nevhodné zaměňování pojmů "nemít pravdu", "plést se" a "lhát" dost vysazený. Lhaní je přeci vědomé neříkání pravdy.

Věta "nevěděl, že jim vlastně lže", je dost nepovedená.

Každopádně díky za hezký článek.

+32/0
28.11.2017 12:32

D56a43n 80S76v59o27b26o28d85a 9950980555106

zajimave tema , moc pekne napsane R^

+14/0
28.11.2017 12:10

J56a14k49u47b 32J67a12n11u82š40č13á43k 2237409222247

Do DC-10 by ma nikto nedostal ani heverom, aj keď tu to teda zjavne nebola chyba lietadla...

0/−6
28.11.2017 11:53

J21a54r40o62s58l41a50v 51K29ř43í16ž97e71k 5200381982443

Technet jako obvykle R^

+24/0
28.11.2017 10:56

L81u38k34á76š 73H17l35o74u80c72a12l 6772420461864

smutný příběh, ale výborně, poutavě napsaný

+25/0
28.11.2017 9:57
Foto

J14i13ř73í 51D67v91o50ř25á62k 5975289880608

Zajímavý článek. Ale přečtu si ho ještě jednou, v klidu, večer.

+8/0
28.11.2017 9:26

J13o39z72e11f 14B98e41v11i86l46a47q47u15a 9875779671471

R^Vďaka za pútavý článok!R^

+24/0
28.11.2017 9:19

A73d85a95m 28F93a67r45i86n40i51c 5402227716786

pridavam sa R^

+3/0
28.11.2017 12:12

F54i28l73i70p 50N98e11s73p43o15r 6857267668362

pěkný článek. díky

+18/0
28.11.2017 9:12

M13i61c14h72a56l 25M33r42a91z41i18k 6717377234720

skvely clanek jako obvykle, dekuji.

+12/0
28.11.2017 9:08

D56a10v87i25d 67K91e29c 5418272371683

Míro, jako vždy perfektní.

+16/0
28.11.2017 8:58

P45e10t51r 90K42r76a10m18a82r 7776470674646

Výborný článek!

+39/0
28.11.2017 8:26

M55i54r22e35k 41B61u78c70h87t10í85k 7149964114979

Super napsáno. Díky.

+44/0
28.11.2017 8:16

O44d83s30t86r45a87n78ě33n89ý 11U98ž41i70v29a39t93e19l

Uživatel požádal o vymazání
+9/−21
28.11.2017 8:08

O42d32s68t23r78a92n10ě64n57ý 96U57ž98i65v85a45t74e12l

Uživatel požádal o vymazání
0/−9
28.11.2017 9:30

R72a97d57i59m 32V76o76k30r32o33u42h30l17í51k 1583153754716

Když už nevíte, tak aspoň nepoučujte.:-/

+1/−2
28.11.2017 9:43

T73o42m84á64š 90T30a32t86í90č31e34k 5330252620658

Dyť má pravdu.

+1/0
28.11.2017 10:08
Foto

K68a55r40e46l 58S20e55i91d91l 8569685660438

Můžete přidat ještě editační pozůstatek "...ležícím se na severní straně..." hned na začátku článku. Na víc chyb jsem nenarazil, zbytek článku jsem jen proletěl a přečtu si ho v klidu večer.

0/0
28.11.2017 14:48

H49o55n98z93a 88F24á71t42o26r 2189175364370

Co vy víte - třeba měli externí firmu, se kterou to sjednali :-)

0/0
2.12.2017 12:44

D44a85l54i95b97o18r 78S64v48o94b27o67d26a 9600278509924

Skvěle napsáno!

+26/0
28.11.2017 8:05

R18a31d62i87m 46P44a32v39l44i10c90e32k 1510478321194

Velice ctivy clanek, to se uz dnes jen tak nevidi.

+53/0
28.11.2017 7:56







Najdete na iDNES.cz