Diskuse k článku

Překvapivý objev: Když se zraníte v noci, budete se hojit déle

Je to překvapivé a zní to velmi nadějně. Vědci ze statistik zjistili, že když se například popálíte v noci, budou se rány hojit až dvakrát déle než popáleniny ze dne. Z dalších experimentů vyplývá, že by tato logika měla platit i pro ostatní zranění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M82i65c28h46a73l 32C42h36a12l94u14p79a 6538480989583

Třeba jsou ty zranění jiná - v noci je třeba člověk rozespalý, tak se zraní víc ve dne, u popálenin ucukne později atd.

Jinak mi ještě ve výzkumu chybí, jestli když se člověk zraní v noci a pak si stejné zranění udělá ve dne, tak jestli se bude hojit tou denní nebo noční rychlostí :-).

0/0
1.12.2017 17:58

T48o83m26á10š 31K81a65p71l68a35n 8653859773133

tak v noci taky na pohotovosti je méně a málo kvalitních lékařů, navíc je otevřeno méně nemocnic, také méně svědků/pomocníků - pacient se dostane do péče později od zranění ...

0/0
29.11.2017 23:22

T80o89m94á53š 31B97r65a49b82e72c 2878676745796

Tak u mě to neplatí ;-D:-P

0/0
29.11.2017 22:22

V28e92r57o82n70i40k61a 50E57x89n50e82r44o45v79á 2126621167699

Když tělo šetří v noci energii na opravárenské mechanizmy, možná šetří i na imunitě. Tím by se vysvětlilo, proč je nedostatek spánku rizikový pro nádorová onemocnění.

0/0
29.11.2017 22:20

M25i26l10a97n 63V53o54l37e50k 5289763266579

Hlavně neonemocněte v Česku o svátcích. Proti tomu je nižší aktivita buněk úplně nevýznamná.

0/0
29.11.2017 18:55

R92o96b95i88n 17Ž71i38ž94k42a 2498374546956

Ta korelace mezi studiemi se mi zdá být trošku na delší loket.

Pokud to chápu správně, tak laboratorní výzkum prokázal vyšší denní aktivitu "oprav". Ale to přeci nevysvětluje, proč by celková doba hojení měla být delší - respektive proč by měla být delší o víc než o maximálně jednu noc.

A jak sami autoři druhé studie zmiňují, průměrná doba hojení nočních popálenin může být ovlivněna spoustou dalších faktorů. Mimo těch v článku zmíněných mě napadla i horší noční dostupnost (méně zařízení, horší veřejná doprava) ošetření a tedy delší čas bez první pomoci.

.

Mohlo by to být tím, že dřívější hojení/léčba je pro celkové hojení přínosná nelineárně, ale o tom jsem tam nic nenašel.

+3/0
29.11.2017 16:21

K40a57m82i14l 46P91y85t15e68l20a 8122750571839

Asi jste nedočetl až sem: "Ještě překvapivější ovšem je, že tento efekt přetrvává zřejmě dosti dlouhou dobu."

0/0
29.11.2017 17:32

M17a86r17t23i17n 71P72r65o85s51t82ý 9150733980969

To preci nic nenaznacuje o tom, jak telo reaguje na vcasne osetreni? Trauma muze byt tak mnohem kratsi, reakce tela rychlesi a nasledky tedy mnohem mensi.

0/0
29.11.2017 21:57

M86a31r67t58i35n98a 58S95e92d44l72i79c65k17á 5912375771142

No. A není to taky trochu tím, že ve dne je obvykle dostupné kvalitnější ošetření než v noci? Co si budeme nalhávat, tak to je.

0/0
29.11.2017 14:43

K95a79m20i35l 62P30y41t88e68l83a 8262280931199

Ne.

0/0
29.11.2017 17:34

M79a41r68t22i25n 54P89r35o80s87t58ý 9260233360109

to je velice silne tvrzeni, toto Ne... Mnohem pravdepodobnejsi tvrzeni je, ze to nebylo prokazano ani tak, ani opacne. Napriklad to, zda jste po popaleni osetren behem kratsi doby, pak by celkova doba hojeni mohla byt mnohem kratsi. Rici striktne "Ne" znaci spise ignoranci, nez vedomost. Ale uznavam, ze na to "Ne" mate pravo :-)

0/0
29.11.2017 21:55

P85a30v44e90l 77M94a93t11o16u20š41e95k 4158670694

Zraňte se raději ve dne, ať nemusíte v noci na pohotovost na Bulovku...

+10/0
29.11.2017 9:35

G37a18b27r54i84e55l 36H60o67r65t87e50n 9891849533734

Dle mých zkušeností je to z tohoto pohledu úplně jedno. Buď budete čekat několik hodin v noci na pohotovosti, nebo několik hodin v čekárně nemocniční ambulance.:-/

0/0
29.11.2017 9:47

R70o24b74i41n 83Ž40i96ž58k28a 2128454736206

Ono nejde úplně o čekání, jako spíš o to, jak křivě vám srovnají kosti po jeho konci:-)

0/0
29.11.2017 12:16

G19a43b57r38i74e29l 88H87o14r19t55e10n 9731189393194

Excesy v dané souvislosti nemá smysl řešit, je jich díky bohu v poměru ke kvalitně ošetřeným lidem tak málo, že jsou to skutečně jen excesy. Nicméně to enormní čekání může být zdrcující, pokud nevíte, co s vámi je. Nebo samozřejmě pokud máte silné bolesti.

0/0
29.11.2017 12:45

R38o15b60i25n 35Ž86i31ž44k52a 2938954346866

Ono pokud excesy přesáhnou nějakou (subjektivně vnímanou) statistickou významnost, stává se z nich pověst daného zařízení.

Volně přeloženo si radši počkám hodinku navíc jinde než se nechat blbě ošetřit na chirurgické pohotovosti na Bulovce. Založeno na dvou zkušenostech vlastních a bezpočtu zprostředkovaných. Což je to, o čem byl původní příspěvek.

+3/0
29.11.2017 13:12

G56a36b36r34i24e92l 55H78o17r42t55e78n 9541809353704

To je docela smutné. Jak jste to řešil, mohu-li se zeptat? Pokud samozřejmě máte v ruce nález, ze kterého se dá pochybení vyčíst.

0/0
29.11.2017 13:53

R32o38b40i32n 50Ž87i91ž17k68a 2598924186696

Řešil jsem to tak, že jsem šel příště jinam.

0/0
29.11.2017 16:12

M17a40r76t94i91n79a 31S97e72d47l82i25c25k82á 5362525811782

Nejde jen o čekání, ale o to, že přes den je dostupných víc specialistů, které je možné v případě nějakého průs...švihu zavolat. V noci je tam nějaký absolvent krátce po škole, co se bojí vzbudit spící příslužbu.

+1/0
29.11.2017 14:46

L18a76d62i26s33l73a94v 55J33a84r48o42š 6174349950847

A co výzkum jeskyňářů, který dokázal, že když člověk žije delší dobu zcela bez slunečního svetla a střídání dne a noci hlubokov jeskyni, střídání rytmů se může změnit? Jejich "den" pak byl delší, měl cca 37 hodin.

+1/−1
29.11.2017 5:28

J98a72k48u47b 77R85o43u90s 3103390664842

To mě hodně zajímá, měl byste nějaký odkaz na studii, prosím?

0/0
30.11.2017 20:21

P67e72t75r 33M41a16r21š38o60u40n 5775598716276

No co, tak pockate na ráno, a pak se zahojí jedna dvě :)

0/0
29.11.2017 5:23
Foto

L83e75n74k87a 97M50a18t90o85u50š53k19o40v69á 9980757816419

Přečetla jsem úvodní tři věty a už si to troufám označit za hloupou a zbytečnou studii.

+1/−27
29.11.2017 0:50
Foto

J73i64ř87í 47R26o75t65r82e92k89l 8738697212189

@Lenka Matoušková:

Přesně tak.

Relevantní může být taková studie pro někoho, kdo si zranění plánuje(?!?) - nebo kdo se dokáže radovat, že si neuřízl prst v noci ale teprve ráno... :DDD

0/−9
29.11.2017 7:15

M69a27r24t26i16n34a 63V78a86v27ř63i84n46c89o61v11á 8975899406

Vy jste se zjevně přes první tři věty taky nedostal. Přečtěte si to celé, dozvíte se víc.

+10/0
29.11.2017 7:23
Foto

J11i76ř39í 53R28o86t37r70e32k83l 8348977952769

Máte pravdu. Dostal jsem se sotva přes titulek... :))

Zajímaly mě komentáře pod článkem, a musel jsem se zastat názoru Lenky Matouškové, který nashromáždil celou řadu mínusů. Přitom je z hlediska racionálního i časově-ekonomického naprosto správný... :)

0/−8
29.11.2017 7:34

G83a97b31r10i80e60l 65H35o49r11t19e60n 9981219803454

Jinými slovy jste stejně jako paní Matoušková vzal vážně zjevnou nadsázku v titulku.

+6/0
29.11.2017 9:50

O12n37d71ř70e30j 76Č67a50p84k71a 6871461363174

V podstatě jste to trefil... takovému plánovanému zranění se říká operace ;-) Pokud ten mechanismus funguje, tak už jenom naplánováním zákroku na vhodnou dobu zařídíte, že pacient nebude tak dlouho zabírat lůžko v nemocnici a z neschopnosti se vrátí taky dřív.

A další krok je pak ten mechanismus zblbnout, aby fungoval, kdykoliv potřebujeme.

+5/0
29.11.2017 12:08
Foto

J63i42ř39í 86R50o23t76r12e75k89l 8598507212139

Ano, mýlil jsem se a argumenty uznávám... :)

+1/0
29.11.2017 13:14

M14a27r76t76i70n 21P13r88o94s67t14ý 9220773540429

tak tedy vetsinou se planovane zakroky v nemocnicich delaji pres den, pokud to neni akutni, kdy se na hodiny nekouka. Nebo...:

"Pane doktore, mame tu akutni appendix!"

"Pockame tri hodiny, to bude rano a tak pacient muze odejit z nemocnice rychleji"

....

"Tak uz nic, pane doktore, pacienta si odvezli do pitevny"

;-D

0/0
29.11.2017 22:02

O40n74d92ř46e12j 73Č12a95p66k81a 6931941883604

Tak že se to nebude týkat pohotovostí je jasné ;-) Ale tohle vypadá, že by ta závislost nemusela být jen den/noc, ale že ten cyklus bude u každého trošku jiný - takže bude existovat optimální doba, kdy ten zákrok udělat.

0/0
30.11.2017 0:04

V68á93c40l26a27v 38S80v67o69b68o58d45a 3511389490900

Hmmm jak moudrá to žena. Škoda, že se vás nezeptali, mohli ušetřit spoustu času a peněz...

+3/0
29.11.2017 7:34

K81a18m63i34l 31P57y29t74e27l66a 8112520741799

To je parodie na diskutéry na Novinkách, nebo to myslíte vážně?

+1/0
29.11.2017 9:11

J14a39k19u92b 16B17o44h28o47n37ě24k 8115936349767

Jestli jsou tři věty maximum, co zvládnete přečíst, tak zkuste radši tyhle tři věty z konce článku

Pokud se opravdu ukáže, že na zjištění něco je - a vypadá to zatím slibně - nabízí se celá řada možností, jak objev využít v praxi. Může jít o tak jednoduché věci jako plánování operací na vhodnou dobu (třeba i podle toho, jestli je pacient „sova“ nebo „skřivan“). Možná by také mohlo být možné ovlivnit rychlost hojení vhodnou volbou osvětlení v nemocnicích, respektive na příslušných odděleních.

Zdroj: https://technet.idnes.cz/rychle-hojeni-ran-ve-dne-0sl-/veda.aspx?c=A171128_144817_veda_mla

+3/0
29.11.2017 11:08

M42a24r65t54i37n 41N12e22r79m95u44t 4729810968514

Mě stačily vaše dvě věty, a už si vás troufám....

0/0
29.11.2017 14:31

A21l24e66š 27Z93e78l41i22n29k55a 1844732726

Jinak vliv svetla v nemocnicich na lecbu... rozhodne by to stalo za revizi co si pamatuju tak vsude bylo spousty zbytecneho svetla a z venku svetelny smog. Nemocnicni svetla casto modre-studene a tim narusujici tvorbu melatoninu a tedy i hojeni a regeneraci.

+7/0
29.11.2017 0:43

J45a86n 92C42h27o80d91u89r68a 1382189353753

však o to jde, mít plně obsazené lůžka

0/0
29.11.2017 11:31

M96i16c79h35a21l 10C54h64a40l72u88p78a 6678580489453

To bych neřekl, když občas mají problém tam ubytovat někoho dalšího...

0/0
1.12.2017 18:00

A33l41e18š 84Z27e48l17i59n56k79a 1494792706

To je takovy problem nekomu(vzorku lidi) udelat dve kalibrovane popaleniny, jednu ve dne a druhou v noci?

Pouhe vytahnuti casu na me pusobi dojmem studenta statistiky v prvim semestru. Nebo 'britsti vedci zjistili, ze'.

+2/−3
29.11.2017 0:41

A28l34e97š 88Z84e52l65i24n22k75a 1584622716

Oh, nahlidl jsem znovu a ono v clanku to skutecne jsou opet britsti vedci kdo neumi zachazet se statistikou. Clovek to rekne jako vtip...

+1/−2
29.11.2017 1:13

M90a32r62t69i37n11a 33V40a29v91ř84i93n66c22o88v41á 8285609536

"studie britských vědců je zajímavá právě proto, že není založena jen na jedné statistické souvislosti, ale na laboratorních modelech ukazuje, proč by taková souvislost mohla být důležitá"

+1/0
29.11.2017 7:38

A73l25e59š 11Z70e54l69i69n62k91a 1674262956

To prece neni duvod delat chybny a amatersky statisticky vyzkum

0/0
29.11.2017 19:56

V19á67c84l44a68v 33S27v78o51b68o93d93a 3771959100580

Tihle noční strážní, že nedělají radši vědecké poradce...

0/0
29.11.2017 7:36

J98a12k32u43b 40B12o28h26o17n12ě67k 8665566639697

Jo, to je dost velký problém. Říká se tomu neetický experiment. Bylo by to samozřejmě nejsnadnější, ale taky morálně pochybné.

0/0
29.11.2017 11:32

J66i10ř26í 76K70o12c30u55r82e90k 6295564455188

Jo, nějak takhle zkoumal doktor Mengele.

PS: Živnostníky bude dodávat Městapo nebo antikonfliktní tým?

+1/0
29.11.2017 12:51
Foto

H41a75n59a 91A73n62t42o68n23o72v74á 6377829264514

Ne jen mengele, myslim na xmanu byl serial o neetickych lekarskych vyzkumech, treba prave poraneni kuze veznum.

0/0
30.11.2017 15:57
Foto

H26a25n20a 83A22n40t34o20n95o82v81á 6387109124864

https://xman.idnes.cz/albert-kligman-vezeni-pokusy-na-kluzi-dx1-/xman-styl.aspx?c=A170629_101241_xman-styl_fro

0/0
30.11.2017 16:01

Najdete na iDNES.cz