Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Náš první král vzduchu a rudý ďábel. Malkovský se narodil před 120 lety

Dnes je tomu právě 120 let, kdy se 5. prosince 1897 narodil František Malkovský. Díky dechberoucím akrobatickým kreacím byl tento „první“ český letecký akrobat titulován králem vzduchu. Proslavil se zejména na červeném letounu Avia B.21 přezdívaném Rudý ďábel, který se mu stal nakonec i osudným.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K88a81r56e78l 84N85o55v97á32k 8204411920396

Jeden by řek, že nejlepší jsou ti, co se k tomu ještě dokáží dožít důchodu.

0/0
7.12.2017 10:00

J18i57ř43í 75Z44á92r92y27b62n91i70c50k37ý 7766256197899

Nevěděl by někdo o dobových záběrech jeho letů.?

0/0
5.12.2017 19:22
Foto

M26i67c94h83a68l 75G83r42e13š85l83i18k 9901726482836

Možno Hledání ztraceného času - Tři letecké dny. Neviem však, či tam bol aj Malkovský, mám dojem, že áno.

0/0
6.12.2017 8:28

J71i24ř63í 52Z18á58r29y29b74n35i89c85k37ý 7566186407889

Zajímalo by mě, jestli je známo více ohledně havárie.? Při jakém prvku, jak dopadl...?

0/0
5.12.2017 19:07

J42i92ř72í 96Z54á49r80y59b43n41i17c19k18ý 7716286317669

A, už jsem to našel. Ná stránkách, ne které okazuje pan Klejna. Díky..

0/0
5.12.2017 19:09

P65e61t60r 66L80u67k47e75š 6193421

Jiří, jestli myslíte tu citaci "z úředního protokolu" otištěnou v Lidových novinách 9. 6. 1930, tak tu je třeba brát s rezervou. Redaktor protokol určitě neviděl.

Píše, že se M. "ocitl ve výši asi 200 metrů ve vrstvě zředěného vzduchu a letadlo začalo střemhlav klesat...

jeho pokus o zmírnění pádu klouzavým letem, však tragédii nezabránilo...letadlo dopadlo kolmo k zemi, tj. vrtulí se zabořilo do země asi 500 metrů od letiště."

O vrstvě zředěného vzduchu není v protokolu ani slovo. Údajné střemhlavé klesání byla ve skutečnosti vývrtka zahájená ve 300 m. Letadlo nedopadlo kolmo k zemi a k úplnému vybrání vývrtky chybělo 20-30 m výšky.

0/0
5.12.2017 20:31

J85a96k14u55b 76B52o29h58o79n74ě85k 8265746819917

Pro úplnost ohledně obráceného přemetu:

Důvod jeho vyšší náročnosti je v tom, že narozdíl od klasického se krev v pilotově těle netlačí směrem od hlavy, ale naopak směrem do hlavy. Asi jako kdyby visel vzhůru nohama. Problém je v tom, že na tohle není lidské tělo dobře přizpůsobené a nastává tzv. redout, tedy rudé vidění způsobené tím, jak se krev valí do hlavy. Zvýšený tlak může snadno způsobit poškození zraku nebo mozku.

Při klasickém přemetu vzniká naopak tzv. greyout. Tady je největším problémem dočasná ztráta zraku (obnoví se hned jak přetížení ustane) a možná ztráta vědomí a tolerance těla je proti pozitivním G mnohem větší

+3/0
5.12.2017 16:34

R74i26c22h20a66r63d 70A64u69b90r56e78c31h61t 1342351316440

Máte tam chibu ;) V boxu na konci, Belgičané zakoupily.

Jinak moc díky za připomenutí úžasné osobnosti!

0/0
5.12.2017 15:15

R16a94d61e38k 84F39o65l87p23r48e55c79h48t

Opraveno, díky za upozornění.

0/0
5.12.2017 15:19

P85e78t73r 15L50u34k65e52š 6783241

Radku, Malkovského není nikdy dost.

K tomu "zesílení výztuh mezi křídly" a tvrzení konstruktéra Hajna, že to je jen pro jistotu: v roce 1930 zahynul ve Kbelích Ivan B. Kňažikovský při nácviku obráceného přemetu. Letěl na standardní neupravené Avii B 21. Příčinou byla právě destrukce nosných ploch ve vzduchu.

+2/0
5.12.2017 10:38

R42a44d64e30k 72F96o95l54p49r64e80c68h86t

Pravda, ostatně vždycky jsem měl radši Beneše, už jenom kvůli Mrázovi. Navíc, když Malkovský přišel kvůli tomu vyztužení na konzultaci do Avie, Beneš byl zrovna nepřítomen.

0/0
5.12.2017 11:04

P40e46t40r 82L53u77k50e32š 6183881

Ještě k úpravám Avie B 21.96: v únoru 1929 se Malkovský snažil přemluvit k akrobacii aeroplán opatřený lyžemi .

0/0
5.12.2017 14:29

J51o69s10e57f 55V83o10s64i91c36k79y 4283927306193

Ma velkou hrobku s pomnikem a napisem . . Kral vzduchu - polni pilot letec F.Malkovsky, na novem benesovskem hrbitove, hned u vchodu. Pritom nikdo z mesta o nem nic nevedel. I mistni historici prisli s vyzvou, zdali by nekdo z obyvatel nemohl doplnit o koho vlastne jde. Ted tedy zahada vyresena, diky starym casopisum !

+3/0
5.12.2017 10:06

P91e90t26r 93L16u24k66e27š 6903431

Hrobka je nepřehlédnutelná. Spousta Benešováků určitě ví, o koho se jedná.

0/0
5.12.2017 17:27
Foto

R68i19c51h21a74r38d 91N34e54u23g59e72b49a49u69e48r 6108889416162

Na Malkovského ulici jsem bydlel čtyři roky. Jsem rád, že jsem se dozvěděl, po kom se jmenovala. Zajímavé je, že neustále hovoříme o českých letích, ačkoli Čechů bylo v Československu asi polovina.

+1/0
5.12.2017 9:04

J21i52ř20í 72K61l85e33j37n12a 2737838516187

http://www.kralvzduchu.cz/index.php

+1/0
5.12.2017 7:44



Najdete na iDNES.cz