Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Měla to být revoluce v létání. Před 50 lety poprvé vyjel Concorde z hangáru

Letiště Toulouse-Blagnac, pondělí 11.prosince 1967. Veřejnost má poprvé možnost na vlastní oči spatřit Concorde, první dopravní nadzvukové letadlo světa. Britsko-francouzský projekt přinesl do letectví řadu novinek, které celý průmysl výrazně ovlivnily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M73a81r85t26i29n 41R68u87z13i51c88k67a 1512248666557

Moc pekne letadlo...R^

+2/0
13.12.2017 19:45

M46a63r10t71i27n 96N32e66p20l 4214442296478

Stejně je to obrovský paradox...před 50 lety vyjel Concorde a lidé se domnívali, jak cestování nadzvukovou rychlostí bude během nějaké desítky let poměrně běžné. Za 50 let udělala věda obrovský pokrok - nové materiály, technologie apod. A ve výsledku po 50 letech není v provozu jediné dopravní nadzvukové letadlo.

Měl jsem tu čest vidět v Le Bourget prototyp, o kterém se píše v článku. Pokud budete mít cestu do Paříže, tak muzeum v Le Bourget určitě navštivte a nebudete litovat. Čeká tam na vás Concorde hned ve dvou podobách - prototyp i jeden v barvách Air France a oba je možné si prohlédnout i zevnitř. Letadlo je poměrně veliké, na délku mu zase tolik nechybí k 747, ale možná budete šokováni jak to bylo uvnitř maličké a klaustrofobici by si měli vstup dobře promyslet :-) Většině lidem dobře známé 737 nebo 320 jsou proti Concordu uvnitř obři.

+2/0
11.12.2017 19:53

M62a69r97t75i56n 32R81u43z54i80c48k46a 1692788626227

No ona je taky cena palive nekde jinde... A vse je dnes smerovano na nizke ceny, vyssi prepravni kapacitu a nizkou spotrebu...

Mozna by jeste letal, kdyby nedoslo k te nehode...

0/0
13.12.2017 19:47

O20d32s83t40r91a93n42ě14n21ý 33U76ž59i28v15a17t96e48l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
17.12.2017 23:47

M50a50r80t89i91n 93N91e84r22m91u81t 4619350568274

Pokrok tu je, jenže šel jiným, důležitějším směrem, tj. zpřístupnit létání pro každého.

0/0
18.12.2017 20:37

M68a54r98t87i59n 88D54o67h36n92a63l 5337543328248

Myslím, že Concorde byl v době svého vzniku nejen technicky na špici ale byl konkurenceschopný i ekonomicky, bohužel ropná krize (kdy cena barelu ropy se z 2$ vyšplhala během 3 let na 30$) mu zatnula tipec. A proto musel být jeho provoz dotovaný. Ekologii provozu tehdy nikdo moc neřešil (stačí si jen vzpomenout na Trabanta:o))

+7/0
11.12.2017 11:52

R48e72g50i96n29e 38M81a31r28t38i90n 6542798110598

Nešlo jen o palivo. Předběhl dobu. Nebyla "pilotážní elektronika", CAD-vývoj, modelování, materiály, ... I US vycouvaly pro obrovskou nákladnost. Obrovský odpor zejména v US, kam byl určen, proti supersonickým třeskům. I v dnešní době by asi ještě z pohledu nákladů na provoz a velkých rizik asi neuspěl.

+1/0
11.12.2017 12:04

K52a85r75l 59R89i73e16g28e46l 4594942818536

Existovala tenkrat I teorie, ze masovy provoz takovych letadel ve velkych vyskach - by zlikvidoval ozonovou vrstvu behem dvou let.

0/0
11.12.2017 13:34

O96d37s70t46r62a96n53ě19n20ý 37U37ž87i86v32a79t59e68l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
17.12.2017 23:53

Z43d74e65n76ě50k 77K56o94r41f 8496418547143

Tento letoun je vystaven taky u Paříže na letisti Le Bourget. Moc zajimavy exponáty vcetne rakety Ariane....

0/0
11.12.2017 11:26

M47a33r55e37k 34K90l66u53f91a 3818574504426

Ano. Na tom letišti jsem si ho šel vyfotit, ale bohužel zrovna nešťastně v době, kdy tam před halou našli opuštěný batoh, ke kterému se nikdo nehlásil. Takže cestou zpátky do haly jsem se ocitl v klubku zakuklenců se samopaly. To nebyl úplně příjemný zážitek, ale dnes už to dávám se smíchem k dobrému. :-)

0/0
11.12.2017 12:35

T57o48m70á12š 51P36a67č77e26s 2298252767557

V Aeroscopii v Toulouse mají hned dva, určitě doporučuji zajít na prohlídku. Mě dost překvapilo, jak je malý, já se svými 194cm jsem se v něm nemohl ani postavit zpříma, to jsem chodit přikrčený, jinak bych se mlátil hlavou o strop.

0/0
11.12.2017 11:07

M58i23c51h30a56l 21H63a15u89f 4138419585961

Na letišti v Duxfordu je k vidění jeden z prototypů. Kromě jiného, je to celkem velké muzeum.

0/0
11.12.2017 13:40

R87o92b24e50r92t 18M35á17s30l17o 1341381977157

Byla krásná doba plná nadějných výhledů do budoucnosti, pravděpodobně vrchol západní civilizace. Civilní nadzvukové lety, přistání na měsíci, nástup jaderné energetiky, padal jeden technický rekord za druhým.

Let na Mars, termojaderná fúze, základna na Měsíci, vše se zdálo tak blízko. Hned bych se vrátil zpět (tím samozřejmě nemyslím k socialismu, aby si to někdo nevysvětlil nějak špatně).

+26/0
11.12.2017 11:04

R85a36d31e14k 40U60r77b42a52n 4129710344457

Doba bez internetu, bez mobilů, ale plná atomobých bomb. Né děkuji :)

Ten skutečný a hlavní důvod proč dnes nadzvukově nelétáme je ten, že se můžete kdykoliv a prakticky kdekoliv spojit s člověkem na druhém konci světa obrazem i zvukem. Zdarma.Je prostě zbytečné a kdo už dnes potřebuje létat a má na to peníze, tak si raděj připlatí za pohodlí než aby se tísnil v maličké sedačce nadzvukového letounu.

+5/−3
11.12.2017 12:42

T85o36m67a45s 38H52a53c47e74k 6624747365177

Internet beru, ale mobil - to je dnes spise pritez. Lide zleniveli. A co se atomovych bomb tyce - neni o moc mene nez predtim. Stale je jich dost na zniceni cele Zeme nekolikrat, takze jsou pocty irelevantni. Spise je relevantni ze dnes uz je maji (nebo brzy budou mit) i ponekud pochybne zeme (Pakistan, North Korea, Iran,...).

A ja vzhledem k tomu ze ziju na druhem konci sveta bych si radeji priplatil abych byl v CR treba za 5 hodin (a tisnil se v male sedacce), nez abych si priplacel na business dlouhy 24 hodin

+1/0
12.12.2017 3:05

T50o47m37á15š 27M90o58r16a77v78č68í98k 3117976283545

To určitě nebyl vrchol západní civilizace. Jen se zamyslete nad tou dobou. Růst byl tehdy hodně extenzivní, proto byl pro obyčejného pozorovatele viditelný/vzrušující, od té doby západ přešel spíš na intenzivní/kvalitativní růst, který není tak vidět, ale pro mnohé je taky viditelný a vzrušující (IT, genetika...) Extenzivní se přesunulo do rozvojových zemí jako je Čína apod.

0/0
11.12.2017 22:12

M49a21r78t67i71n 48N80e61r71m94u85t 4539660218724

Kulturní vrchol dejme tomu ano, ale technologicky ne.

0/0
18.12.2017 20:41

D55a76v32i19d 40P14e47t84r79z74i39l18k56a 5981466367548

Pro ty, které to zajímá, je hezký dokument na youtube. Článek má samozřejmě pravdu v tom, že rollout měl Concorde jako první. V té době neměla TU 144 ječtě ani přidělaný křídla k trupu. To jen tak pro zajímavost, Když Katřin trvdí že Concorde byl obšlehnutá Tu 144. Opak je pravdou. V jedné chvíli z toho chtěli angláni i vycouvat, neb se frantici docela okatě kamarádili s ruskými agenty. Ten dokument je zajímavej. Vysvětluje taky proč má Tu144 ty výklopný křídla za kabinou. Vývoji Concordu předcházela řada zkušebních prototypů stíhaček s různě profilovanou deltou. Rusové nic takového neměli a křídlo jen tak obšlehli. Jenže Concorde měl křídlo, které fungovalo v celém rozsahu rychlostí. Tu 144 byla při letu malou rychlostí dost nestabilní. Vrchol bylo představení v Paříži, kdy rusové dostali za úkol zalétat to, co před nimi Concorde. Jak to dopadlo víme. A jak se v dokumentu uvadí. Zatímco Mitterrand létal do Moskvy na návštěvy Concordem, Tu 144 stály v hangáru, neb měly neutuchající problémy s motory, spolehlivostí, spotřebou a haváriemi. A proklamované lety v komerčním provozu se stále odkládaly.

+12/−3
11.12.2017 10:25

P35e91t35r 51M94a68r44š12á66l74e43k 9315152154489

Tu 144 je celkově koncepčně jinak řešená, než Concorde. Nejedná se o žádnou kopii. Concorde byl celkově mnohem více dotažené letadlo, ale Tu 144 byla o chlup první.

+3/−7
11.12.2017 10:33

K65a16r22l 31R78i87e87g50e11l 4364982918426

Presne s tim kridle...bylo odzkouseno 10 modifikaci v tunelu, Rusove jen obslehli tu posledni. tak usetrili cas, tu teorii s tim ukolem - znam, v kabine byly instalovany omezovace vychylek kormidel (celkem obvykle u prototypu ve zkouskach) a sef sovetske delegace je pry naridil odpojit a tucko se pri obratu s pretizenim 2.5G rozpadlo ve vzduchu ...

+2/0
11.12.2017 11:02

R40o34b62e34r67t 40P27a74c84i31n59a 7174869175721

To kridlo ma prave Tu-144 uplne jine...

Dale jinou koncepci, jine ulozeni motoru atd. Proste se smirte s tim, ze to neni kopie. To rekne kazdy, kdo o letadlech vi alespon zakladni minimum.

Navic UK/FR tym mel s tymem SSSR smlouvu o sdileni vysledku vyvoje.

+2/−1
11.12.2017 12:41

K38a13r62l 74R69i90e51g49e85l 4244572658466

Bohuzel kridlo neni jedine co museli pri svem skokovem kopirovani zvladnout a nezvladli...moderni letadla maji krome aerodynamiky coz je jen obal...v sobe spoustu systemu a podsystemu, spoustu automatiky pri ovladani turbin, stovky kilometru instalaci palivovych, hydraulickych, vzduchovych, olejovych vse musi pracovat u pri zvlast velkem rozsahu teplot u nadzvukoveho stroje a neda se to jednoduse resit, u tak velkeho stroje je vse "technickym oriskem" od aerodynamiky pres motory az po pneumatiky. No Tu-144 prokazalo, ze nevyhovela konstrukce jako celek, dopravni letadlo se nemuze rozpadnout prazdne za predvadeciho letu - zvlast je-li rizeno nejlepsi posadkou....

+3/−1
11.12.2017 13:17

R51o33b24e95r75t 12P70a42c22i18n63a 7734869735801

Dopravni letadlo se hrave rozpadne pri prekroceni letove obalky. Trupy nejsou stavene na velka pretizeni. A to se na Aerosalonu stalo. Ta nehoda je popsana pomerne slusne.

Muzete opakovat o kopirovani co chcete, ale jeto asi tak, jako tvrdit, ze BMW okopiroval Mercedes. taky jim vylezlo luxusni auto co ma 4 kola a je dobre. Jen je, stejne jako Concorde/Tu-144, uplne jine.

Kdyby, jak tvrdite, to kridlo okopirovali, tak by asi bylo stejne. Coz nemuze, protoze ma jinak umistene motory a protoze je to na letalo jine zakladni koncepce. Potvrdila to rada neruskych odborniku.

+3/0
11.12.2017 13:46

K84a61r24l 90R80i24e21g97e73l 4344322518876

Vite ja jako odbornik nedam jen na co si nekde prectu...mel jsem tenkrat kontakty na kolegy v Moskve v Aeroflotu a vim proc ho nikdy neprevzali, vim o potizich s lamajici se podvozkovou nohou od nich ale take od zdroju z Francie a mohu si vse doplnit napriklad z interview se zaletavacim pilotem Concordu, ovsemze mimo jine proto, ze ovladam plynne anglictinu, rustinu, mene nemcinu a francouzstinu, zavery delam zasadne z kombinace vice zdroju, dale mam k dispozici videa a dokumentaci, z praxe vim ze tak velka odlisnost prvni a druhe verze "s fousama" znamena obrovske odhalene problem a snahu o jejich odstraneni, proc tedy sovetska rozvedka zabavila a utajila naveky zapisovace z havarovaneho exemplare v Parizi. Na kazde palubni desce prototype je vzdy G-meter, meric pretizeni...takze I hodne malo zkusena posadka se drzi "uvnitr obalky". No zkuste www.youtube.com/watch?v=hkR8W1vt5jQ

snad vam to rozsiri obzor...

0/−1
11.12.2017 14:43

R83o75b20e19r74t 79P32a61c16i62n40a 7844459405261

I ta nejzkusenejsi posadka bude pri nouzovem vybirani rvat za berany vsi silou a proste to zkusi. Obalka neobalka. Jinou moznost ani nema.

Drak to bud vydrzi, nabo se stejne zabijou. A tady nevydrzel.

+3/0
11.12.2017 14:56

K93a98r10l 81R26i70e64g33e10l 4664842328406

No ano, jaky je tedy zaver...proc si vymysleli "kryci scenare" spadlou kameru neexistujiciho kameramana do sloupku rizeni, hrozici stred s jinym letadlem - ktere nikdo nevidel a neni na zaberech nehody, zatloukali prusvih, ktery zcela jiste nezavinili piloti...podobne jako Kvocur v Parizi blabolil o nasati ptaka do Mig-29 a pritom mu u jednoho motoru selhal akceleracni automat...

+1/0
11.12.2017 15:28

K34a50r71l 53R60i82e57g45e97l 4534982168506

V normalnim svete se okamzite jako prvni hodi vina na piloty, tady samozrejme nekdo z vedeni vedel, ze chyba je jinde, tak se snazil vymyslet neco jineho...a sovetsti piloti jsou vzdy "jednicky" zvlast ti zaletavaci...Z toho, ze jim jako prvni uletela cela prid...tak je prvni chyba v pevnosti trupu a to jeste v takove vysce netlakovaneho...tedy s nizsim namahanim.

0/0
11.12.2017 16:39

J28a77r98o82m15i44r 82F93a13r74e33k 4492343267

Někde jsem četl, že Tu-144 bylo navržené na nejvyšší násobek zatížení 2.5g, cože je ovšem provozní násobek. Početní je tudíž minimálně 3.75g. Podle některých odborníků byl při tom závěrečném manévru, po kterém následovala destrukce, násobek zatížení přes 4g. Což by opravdu mělo za následek destrukci.

Jenže.... jaký násobek zatížení tam opravdu byl, to se nikdy nedovíme. Myslím, že rusové záznamy mají a tudíž ví, k čemu došlo. Další věcí je, že u Tu-144 měli obrovské technologické potíže s výrobou jednotlivých panelů, kdy se tam vyskytovalo značné množství vnitřních vad a výsledná pevnost a životnost dílců byla výrazně nižší, než očekávaná.

Ono přeci jen, odlomení křídla u kořene, kdy na závěsy je většinou ještě aplikován zvyšující součinitel 1.25, to se nestává tak často. Rozlomení trupu byl podle mě následek dynamického namáhání po odlomení křídla (krut + ohyb).

0/0
11.12.2017 18:02

K29a52r20l 52R88i57e90g36e65l 4904862348626

Jisteze, pokud by tam bylo neco dobre, meli dnes idealni moznost na to navazat...s sirokou mezinarodni spolupraci je lehci modernizovat dobry design...levna ropa, vlastni zdroje, mohli letat, vylecit detske nemoci, namisto renovace nedokoncenych projektu cpe Putler penize do bezvezovych tanku a okupace Krymu a nevratne sype armade...pri ekonomice nizsi nez ma Spanelsko utraci za nesmysly namisto investic do produktu s vyssi pridanou hodnotou.

+1/0
11.12.2017 19:19

I82v80a95n54k10a 74P74o51s85p34í26š61i49l48o46v31á 8754478132357

Plus byl omyl, pardon.

0/0
12.12.2017 0:15

K65a38r92l 87R11i20e58g59e91l 4224172958806

Je tam jediny maly rozdil ...Tucko je dolnoplosnik a Concord ma kridla vetknuta do trupu (tedy stredoplosnik)...coz je samozrejme o obrovskeho viru za kridlem - kamen urazu pri koncovem priblizeni..

+1/0
11.12.2017 11:29

R81o10b23e17r29t 33P74a58c74i43n27a 7924909495191

To neni maly rozdil. To je naprosto zasadni rozdil.

+2/−1
11.12.2017 12:48

K54a14r89l 52R82i97e95g53e86l 4174532898266

Jisteze no a? Rozpadlo se prazdne pri zkusene pilotazi...

+1/0
11.12.2017 13:18

R25o58b72e27r30t 79P67a47c32i23n56a 7244389765901

Rozpadlo se pri nouzovem vybirani pri pretizeni >4G. Udajne 4,2. Do padu se dostalo, protoze posadka zapnule neodladeny system automaticke stabilizace. Takze umreli na blbost a ruske predvadeni, ale ne na spatnou konstrukci.

+1/0
11.12.2017 14:02

J94a75r94o19m69i48r 14F86a32r64e22k 4822843567

Jine zdroje rikaji, ze posadka vypnula omezeni vychylek ridicich ploch. Omezeni melo byt aktivni v pripade ze jsou vysunute kachni plochy.

Obecne se ale nevi, jak se do te situace vubec dostali.......

0/0
11.12.2017 14:16

J35a98r74o43m57i42r 25F69a10r71e20k 4812703317

Kurnik, ze ja to odesilam tak brzy.... dalsi zdroje rikaji, ze doslo k odlomeni jedne kachni plochy a jejimu narazu do kridla a tim naruseni pevnosti kridla.

0/0
11.12.2017 14:22

R90o43b38e53r30t 15P58a21c22i43n29a 7764219715491

No prave ze ten system po zatazeni kachnich ploch poslal letadlo do prudkeho klesani. Pak je znovy vysunuli, ale uz bylo pozde. Snazili se to vybrat ale pretizili tim drak.

+1/0
11.12.2017 14:29

K61a17r96l 81R90i96e24g80e79l 4794432748346

Doporucuji zadat na www.youtube.com heslo Konkordski - Documentary - Tupolev TU-144

0/0
11.12.2017 15:00

K74a32r98l 87R77i81e95g88e35l 4674612798976

Prosim vas, prazne ero, s minimum paliva, v obsazeni jen 5ti clennou posadkou, bez cestujicich a bagaze, by melo s prehledem vydrzet takovy obrat, nanejvys s trochu nekde pomackanym potahem...

0/0
11.12.2017 15:20

J24a85r40o24m80i31r 53F29a47r63e22k 4982793347

Jen k tem prototypum stihacek s delta kridly.... zkuste si najit Mig-21I, nebo Mig-21-11, nebo A144......

+1/0
11.12.2017 10:57

R75e61g57i73n85e 39M33a45r88t44i40n 6982388740608

Nejsem odborník, ale nedávno byl v TV dokument. Američané jeden TU-144 oprášili a létali s nim. Pilot a odborník se vyjádřil, že nešlo o kopírování. Rusi uplatnili vlastní konstrukci, často se publikuje, že z jejich již létajících nadzvukových bombardérů. Je skutečnost, že aerodynamika platí stejně v Rusku, jako i na západě, a může se dojít ke stejným výsledkům.

http://www.bbc.com/future/story/20171018-the-soviet-unions-flawed-rival-to-concorde

The Tu-144 leased by Nasa was fitted with more reliable, modern engines and a whole suite of instruments, including a special ‘data bus’, one which could store all the data from the many experiments running as the plane flew its missions.

+2/−2
11.12.2017 11:52

J35a48k45u11b 92B81o37h49o65n98ě22k 8315156379687

Ono to asi bude trochu podobné jako ty věčné diskuze, jestli rusové udělali AK-47 a nebo obšlehli StG44. Zvenku to sice vypadá +/- stejně, ale těch rozdílů je tam tolik, že o kopii se mluvit nedá

+1/−1
11.12.2017 12:40

R85o88b97e56r30t 37P77a93c74i49n74a 7774959955821

Cely odborny svet potvrdil, ze to kopie neni. Jen par mistnich rusobijcu to odmita akceptovat. To je stejne jako prave s tim AK-47 nebo Buranem. ;-D;-D

+3/−2
11.12.2017 14:25

J81a91k78u68b 21B24o76h97o86n51ě47k 8225906739737

No prosím, na Buran jsem úplně zapomněl. To by byl taky pěkný příklad :-)

+1/0
11.12.2017 15:16

J18o27s18e30f 57V51a10l81a 9540333573543

o mluvite o testovaci verzi nazyvane MIG 21-11 nebo o verzi Tu-144, ktera sla pozdeji do provozu ? Prvni verze byla jednoznacne rusky original, a druha verze byla vyrazne ovlivnena Concordem

0/0
11.12.2017 17:29

J70a60r27o14m40i52r 82F26a30r52e45k 4252533197

Mig-21-11 byla testovací platforma pro tvar křídla.

Tu-144 prototyp byl značně odlišný od pozdějších sériových kusů (tvar křídla, kachní plochy, umístění motorů).

A pak létal sériový Tu-144.

Jak prototyp, tak sériový kus měli něco společného s Concordem. Prototyp měl na první pohled podobný tvar křídla (ogivální), ovšem sériový kus měl dvojitou deltu. Která ovšem byla ve skutečnosti blíže tvaru křídla Concordu. Prototyp měl všechny 4 motory blízko sebe, zatímco sériový kus je měl umístěné po dvojicích (obdobně jako Concorde, ovšem výrazně blíže k sobě).

Jednoznačně se dá říci, že vývoj Concordu byl výrazně více dotažený, přestože Tu-144 letělo první.

0/0
11.12.2017 18:10

K89a21r14l 81R25i85e29g11e41l 4564682748486

Ja bych si jen tipl, ze puvodni zamer Americanu byl jiny...ozivit celou konstrukci dodanim modernejsich a vykonnejsich motorovych jednotek a mozna i obnovit seriovou vyrobu v ekonomicky vyhodnejsich ruskych podminkach no a pak behem zkousek prisli na neprekrocitelne limity "Mirage" v dopravnim podani...

0/0
13.12.2017 23:04

I41v80a19n33k45a 63P69o15s46p68í47š17i68l18o57v52á 8654818922767

Vaše rádoby analýza ohledne křídla na Tu-144 je naprosto mylná, stačí si vygooglit MiG Analog.

0/0
11.12.2017 23:50
Foto

P47a60v88e76l 72M18a70k34o69v29e70c 8458645141

V roce 1994 jsem měl možnost letět Concordem na lince Paříž-New York. Byl to nezapomenutelný zážitek a těším se na nástupce. Snad se dočkám... :-)

+2/0
11.12.2017 10:20







Najdete na iDNES.cz