Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

M67i46c31h22a11l 95H67e35b95e46d22a 3536637658915

Doporučuji navštívit muzeum v Sinnsheimu v Německu. Možnost projít si vnitřek Concorde (a mnoha jiných letadel, třeba TU144) včetně nahlédnutí do pilotní kabiny je k nezaplacení.

Je to úžasný stroj na dnešní měřítka, škoda toho smutného konce.

+27/0
doporučit
11.12.2017 0:22

R72o58b85e51r68t 45M65á18s11l81o 1791151497387

Byla krásná doba plná nadějných výhledů do budoucnosti, pravděpodobně vrchol západní civilizace. Civilní nadzvukové lety, přistání na měsíci, nástup jaderné energetiky, padal jeden technický rekord za druhým.

Let na Mars, termojaderná fúze, základna na Měsíci, vše se zdálo tak blízko. Hned bych se vrátil zpět (tím samozřejmě nemyslím k socialismu, aby si to někdo nevysvětlil nějak špatně).

+26/0
doporučit
11.12.2017 11:04

J85a28k60u23b 50R16o34u95s 3643570824712

Let concordem musel být zážitek na celý život. Pro ty, kdo to jako já nestihli, je na youtube perfektní, dvouhodinové a velmi detailní video z úplně posledního letu Concordu v roce 2003.

Je tam všechno, odbavení na letišti, záběry z VIP salonku, záběry na přistávající a rolující letadlo, boarding, start, překročení nadzvukové rychlosti, přistání... R^R^R^

Osobně jsem to viděl 4x v plné délce. ;-D

https://www.youtube.com/watch?v=bLkemu8rK8Q

+21/0
doporučit
11.12.2017 7:32

M28a39r82c24e53l 38B72a41k63o30š 4821746613

"Měla to být revoluce v létání" .... pán redaktor, však to bola revolúcia v lietaní. ... škoda takého titulku

+17/0
doporučit
11.12.2017 8:50

D16u11š37a29n 40S30o89c28h95a 9196271603391

Jojo...kral letadelR^R^R^ smutne, ze jiz nelita:-/

+15/0
doporučit
11.12.2017 0:20

R22o59m66a75n 92P37o68l95á27č35e35k 5866389505

Revoluce to byla, o tom asi nikdo nebude pochybovat.

A zatím to vypadá, že ho ani nikdo jiný nepřekoná i když ten start up vypadá zajímavě, tak zatím kromě toho, že letí rychleji nevyřešil žádné jiné nevýhody co měl i Concorde...

+10/0
doporučit
11.12.2017 1:20

D41a18v73i65d 45P85e60t43r15z95i76l34k37a 5911536317298

Pro ty, které to zajímá, je hezký dokument na youtube. Článek má samozřejmě pravdu v tom, že rollout měl Concorde jako první. V té době neměla TU 144 ječtě ani přidělaný křídla k trupu. To jen tak pro zajímavost, Když Katřin trvdí že Concorde byl obšlehnutá Tu 144. Opak je pravdou. V jedné chvíli z toho chtěli angláni i vycouvat, neb se frantici docela okatě kamarádili s ruskými agenty. Ten dokument je zajímavej. Vysvětluje taky proč má Tu144 ty výklopný křídla za kabinou. Vývoji Concordu předcházela řada zkušebních prototypů stíhaček s různě profilovanou deltou. Rusové nic takového neměli a křídlo jen tak obšlehli. Jenže Concorde měl křídlo, které fungovalo v celém rozsahu rychlostí. Tu 144 byla při letu malou rychlostí dost nestabilní. Vrchol bylo představení v Paříži, kdy rusové dostali za úkol zalétat to, co před nimi Concorde. Jak to dopadlo víme. A jak se v dokumentu uvadí. Zatímco Mitterrand létal do Moskvy na návštěvy Concordem, Tu 144 stály v hangáru, neb měly neutuchající problémy s motory, spolehlivostí, spotřebou a haváriemi. A proklamované lety v komerčním provozu se stále odkládaly.

+12/−3
doporučit
11.12.2017 10:25

M64a62r23t25i23n 73D87o37h54n16a64l 5887743128418

Myslím, že Concorde byl v době svého vzniku nejen technicky na špici ale byl konkurenceschopný i ekonomicky, bohužel ropná krize (kdy cena barelu ropy se z 2$ vyšplhala během 3 let na 30$) mu zatnula tipec. A proto musel být jeho provoz dotovaný. Ekologii provozu tehdy nikdo moc neřešil (stačí si jen vzpomenout na Trabanta:o))

+7/0
doporučit
11.12.2017 11:52

D11a78v58i20d 31P53e81t74r 7770786530705

Také byla, a člověk si mohl koupit let, kde byl z Prahy v New Yourku za pár hodin hodin.

+6/0
doporučit
11.12.2017 4:33

M98a67r10t75i52n 94R16u69z33i24c35k28a 1432858386897

Moc pekne letadlo...R^

+2/0
doporučit
13.12.2017 19:45

M78a95r54t39i93n 44N32e57p43l 4434102756828

Stejně je to obrovský paradox...před 50 lety vyjel Concorde a lidé se domnívali, jak cestování nadzvukovou rychlostí bude během nějaké desítky let poměrně běžné. Za 50 let udělala věda obrovský pokrok - nové materiály, technologie apod. A ve výsledku po 50 letech není v provozu jediné dopravní nadzvukové letadlo.

Měl jsem tu čest vidět v Le Bourget prototyp, o kterém se píše v článku. Pokud budete mít cestu do Paříže, tak muzeum v Le Bourget určitě navštivte a nebudete litovat. Čeká tam na vás Concorde hned ve dvou podobách - prototyp i jeden v barvách Air France a oba je možné si prohlédnout i zevnitř. Letadlo je poměrně veliké, na délku mu zase tolik nechybí k 747, ale možná budete šokováni jak to bylo uvnitř maličké a klaustrofobici by si měli vstup dobře promyslet :-) Většině lidem dobře známé 737 nebo 320 jsou proti Concordu uvnitř obři.

+2/0
doporučit
11.12.2017 19:53
Foto

P87a44v45e68l 13M87a68k54o39v22e92c 8688415181

V roce 1994 jsem měl možnost letět Concordem na lince Paříž-New York. Byl to nezapomenutelný zážitek a těším se na nástupce. Snad se dočkám... :-)

+2/0
doporučit
11.12.2017 10:20

M86a53r40e75k 44K25l91u94f81a 3348244754636

Škoda, že byl ukončen provoz tohoto úžasného stroje. Kvůli tomu, že neschopní a líní Francouzi mají čurbes na runwayi. Chápu, že už provoz stroje Concorde začínal být ekonomicky nevýhodný, ale neschopnost francouzského letištního personálu tehdy bohužel posloužila jako vhodná záminka.

+3/−9
doporučit
11.12.2017 8:40

S44e52i42d19l 94P39e86t44r 1781881585404

Bezpochyby výstavní skříň tehdejších technicko-technologických možností a opravdu krásné letadlo.

Jenže:

- na krku energetická krize (do té doby nikdo až tak moc spotřebu letadel neřešil, ostatně nebyly low-costy ;-D)

- hlukové limity ... Jednak začali v té době vystrkovat růžky zelení a pak se to hodilo i jako trošku konkurenční boj, že?

- nebýt neskutečných dotací vlád GB +F nikdy by Concord nevzlétl. S tím souvisí i celková provozní ekonomika těch letadel.

Počet vyrobených 20 ks včetně 2 prototypů pak jen ukazuje nesmyslnost celého projektu, která snad nemá v dějinách letecké výroby obdoby ...

Na druhé straně Atlantiku obdobný projekt (Lockheed L 2000, resp. Boeing B -2707) po ukončení vládních dotací pragmaticky a bez sentimentu promtně stopli a raději se vydali cestou B-747 / DC-10/ L-1011 ... Následující trend v civilní dopravě byl pak více než jednoznačný.:-)

+1/0
doporučit
11.12.2017 1:12

K97a68t45e49ř82i60n69a 62V36ý45b13o13r66n64á 6600909929

Tento letoun má několik zvláštností. Jednou je ta, že je označován za "první nadzvukové letadlo na světě", ačkoliv první překonal rychlost zvuku sovětský TU-144. Další zajímavostí je, že díky neochotě francouzských a anglických politiků uznat chybu a odepsat ztráty, byl Concorde provozován jako ztrátový až do tragické nehody a dostal se tak do učebnic ekonomie pod pojmem "efekt Concorde". Bez zajímavosti také není, že zatímco Tu 144 se nadále vyvíjel a vycházel z něj koncept Tu 160, které létá dodnes, Concorde byl svého druhu posledním v Západní Evropě.

+1/−28
doporučit
11.12.2017 7:03







Najdete na iDNES.cz