Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Měla to být revoluce v létání. Před 50 lety poprvé vyjel Concorde z hangáru

Letiště Toulouse-Blagnac, pondělí 11.prosince 1967. Veřejnost má poprvé možnost na vlastní oči spatřit Concorde, první dopravní nadzvukové letadlo světa. Britsko-francouzský projekt přinesl do letectví řadu novinek, které celý průmysl výrazně ovlivnily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76a75r88t24i33n 94R70u21z93i46c98k86a 1212408476167

Moc pekne letadlo...R^

+2/0
13.12.2017 19:45

M65a54r87t83i31n 35N23e26p39l 4464262386558

Stejně je to obrovský paradox...před 50 lety vyjel Concorde a lidé se domnívali, jak cestování nadzvukovou rychlostí bude během nějaké desítky let poměrně běžné. Za 50 let udělala věda obrovský pokrok - nové materiály, technologie apod. A ve výsledku po 50 letech není v provozu jediné dopravní nadzvukové letadlo.

Měl jsem tu čest vidět v Le Bourget prototyp, o kterém se píše v článku. Pokud budete mít cestu do Paříže, tak muzeum v Le Bourget určitě navštivte a nebudete litovat. Čeká tam na vás Concorde hned ve dvou podobách - prototyp i jeden v barvách Air France a oba je možné si prohlédnout i zevnitř. Letadlo je poměrně veliké, na délku mu zase tolik nechybí k 747, ale možná budete šokováni jak to bylo uvnitř maličké a klaustrofobici by si měli vstup dobře promyslet :-) Většině lidem dobře známé 737 nebo 320 jsou proti Concordu uvnitř obři.

+2/0
11.12.2017 19:53

M13a32r85t10i66n 49R28u85z83i10c21k65a 1902578826197

No ona je taky cena palive nekde jinde... A vse je dnes smerovano na nizke ceny, vyssi prepravni kapacitu a nizkou spotrebu...

Mozna by jeste letal, kdyby nedoslo k te nehode...

0/0
13.12.2017 19:47

O13d91s28t76r49a86n42ě97n33ý 36U50ž62i71v83a86t77e42l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
17.12.2017 23:47

M65a90r24t23i86n 54N90e28r30m81u54t 4769270408774

Pokrok tu je, jenže šel jiným, důležitějším směrem, tj. zpřístupnit létání pro každého.

0/0
18.12.2017 20:37

M39a17r36t53i96n 61D15o25h88n86a76l 5407973658248

Myslím, že Concorde byl v době svého vzniku nejen technicky na špici ale byl konkurenceschopný i ekonomicky, bohužel ropná krize (kdy cena barelu ropy se z 2$ vyšplhala během 3 let na 30$) mu zatnula tipec. A proto musel být jeho provoz dotovaný. Ekologii provozu tehdy nikdo moc neřešil (stačí si jen vzpomenout na Trabanta:o))

+7/0
11.12.2017 11:52

R98e22g42i33n34e 65M68a95r26t47i37n 6572298140878

Nešlo jen o palivo. Předběhl dobu. Nebyla "pilotážní elektronika", CAD-vývoj, modelování, materiály, ... I US vycouvaly pro obrovskou nákladnost. Obrovský odpor zejména v US, kam byl určen, proti supersonickým třeskům. I v dnešní době by asi ještě z pohledu nákladů na provoz a velkých rizik asi neuspěl.

+1/0
11.12.2017 12:04

K31a15r94l 72R32i64e57g43e80l 4794592758356

Existovala tenkrat I teorie, ze masovy provoz takovych letadel ve velkych vyskach - by zlikvidoval ozonovou vrstvu behem dvou let.

0/0
11.12.2017 13:34

O35d19s23t91r62a16n82ě41n43ý 93U16ž21i70v20a19t15e69l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
17.12.2017 23:53

Z13d85e20n10ě65k 71K45o35r42f 8586508787603

Tento letoun je vystaven taky u Paříže na letisti Le Bourget. Moc zajimavy exponáty vcetne rakety Ariane....

0/0
11.12.2017 11:26

M52a74r89e43k 69K17l33u44f93a 3238314554866

Ano. Na tom letišti jsem si ho šel vyfotit, ale bohužel zrovna nešťastně v době, kdy tam před halou našli opuštěný batoh, ke kterému se nikdo nehlásil. Takže cestou zpátky do haly jsem se ocitl v klubku zakuklenců se samopaly. To nebyl úplně příjemný zážitek, ale dnes už to dávám se smíchem k dobrému. :-)

0/0
11.12.2017 12:35

T21o88m60á61š 53P48a37č21e76s 2728642347687

V Aeroscopii v Toulouse mají hned dva, určitě doporučuji zajít na prohlídku. Mě dost překvapilo, jak je malý, já se svými 194cm jsem se v něm nemohl ani postavit zpříma, to jsem chodit přikrčený, jinak bych se mlátil hlavou o strop.

0/0
11.12.2017 11:07

M46i77c66h30a56l 41H62a82u50f 4408319375491

Na letišti v Duxfordu je k vidění jeden z prototypů. Kromě jiného, je to celkem velké muzeum.

0/0
11.12.2017 13:40

R12o81b34e19r71t 88M53á78s60l56o 1731801157127

Byla krásná doba plná nadějných výhledů do budoucnosti, pravděpodobně vrchol západní civilizace. Civilní nadzvukové lety, přistání na měsíci, nástup jaderné energetiky, padal jeden technický rekord za druhým.

Let na Mars, termojaderná fúze, základna na Měsíci, vše se zdálo tak blízko. Hned bych se vrátil zpět (tím samozřejmě nemyslím k socialismu, aby si to někdo nevysvětlil nějak špatně).

+26/0
11.12.2017 11:04

R50a49d75e11k 34U18r11b69a55n 4769720664887

Doba bez internetu, bez mobilů, ale plná atomobých bomb. Né děkuji :)

Ten skutečný a hlavní důvod proč dnes nadzvukově nelétáme je ten, že se můžete kdykoliv a prakticky kdekoliv spojit s člověkem na druhém konci světa obrazem i zvukem. Zdarma.Je prostě zbytečné a kdo už dnes potřebuje létat a má na to peníze, tak si raděj připlatí za pohodlí než aby se tísnil v maličké sedačce nadzvukového letounu.

+5/−3
11.12.2017 12:42

T92o14m69a57s 38H33a14c45e55k 6854667105757

Internet beru, ale mobil - to je dnes spise pritez. Lide zleniveli. A co se atomovych bomb tyce - neni o moc mene nez predtim. Stale je jich dost na zniceni cele Zeme nekolikrat, takze jsou pocty irelevantni. Spise je relevantni ze dnes uz je maji (nebo brzy budou mit) i ponekud pochybne zeme (Pakistan, North Korea, Iran,...).

A ja vzhledem k tomu ze ziju na druhem konci sveta bych si radeji priplatil abych byl v CR treba za 5 hodin (a tisnil se v male sedacce), nez abych si priplacel na business dlouhy 24 hodin

+1/0
12.12.2017 3:05

T79o89m84á31š 92M49o51r39a21v42č73í38k 3957286483415

To určitě nebyl vrchol západní civilizace. Jen se zamyslete nad tou dobou. Růst byl tehdy hodně extenzivní, proto byl pro obyčejného pozorovatele viditelný/vzrušující, od té doby západ přešel spíš na intenzivní/kvalitativní růst, který není tak vidět, ale pro mnohé je taky viditelný a vzrušující (IT, genetika...) Extenzivní se přesunulo do rozvojových zemí jako je Čína apod.

0/0
11.12.2017 22:12

M36a56r45t15i98n 60N74e89r97m44u56t 4109650948634

Kulturní vrchol dejme tomu ano, ale technologicky ne.

0/0
18.12.2017 20:41

D19a10v58i38d 20P83e33t83r33z24i59l81k70a 5941296427148

Pro ty, které to zajímá, je hezký dokument na youtube. Článek má samozřejmě pravdu v tom, že rollout měl Concorde jako první. V té době neměla TU 144 ječtě ani přidělaný křídla k trupu. To jen tak pro zajímavost, Když Katřin trvdí že Concorde byl obšlehnutá Tu 144. Opak je pravdou. V jedné chvíli z toho chtěli angláni i vycouvat, neb se frantici docela okatě kamarádili s ruskými agenty. Ten dokument je zajímavej. Vysvětluje taky proč má Tu144 ty výklopný křídla za kabinou. Vývoji Concordu předcházela řada zkušebních prototypů stíhaček s různě profilovanou deltou. Rusové nic takového neměli a křídlo jen tak obšlehli. Jenže Concorde měl křídlo, které fungovalo v celém rozsahu rychlostí. Tu 144 byla při letu malou rychlostí dost nestabilní. Vrchol bylo představení v Paříži, kdy rusové dostali za úkol zalétat to, co před nimi Concorde. Jak to dopadlo víme. A jak se v dokumentu uvadí. Zatímco Mitterrand létal do Moskvy na návštěvy Concordem, Tu 144 stály v hangáru, neb měly neutuchající problémy s motory, spolehlivostí, spotřebou a haváriemi. A proklamované lety v komerčním provozu se stále odkládaly.

+12/−3
11.12.2017 10:25

P64e14t28r 38M31a93r76š29á24l94e32k 9575912504739

Tu 144 je celkově koncepčně jinak řešená, než Concorde. Nejedná se o žádnou kopii. Concorde byl celkově mnohem více dotažené letadlo, ale Tu 144 byla o chlup první.

+3/−7
11.12.2017 10:33

K25a78r64l 37R47i89e37g57e12l 4714222908496

Presne s tim kridle...bylo odzkouseno 10 modifikaci v tunelu, Rusove jen obslehli tu posledni. tak usetrili cas, tu teorii s tim ukolem - znam, v kabine byly instalovany omezovace vychylek kormidel (celkem obvykle u prototypu ve zkouskach) a sef sovetske delegace je pry naridil odpojit a tucko se pri obratu s pretizenim 2.5G rozpadlo ve vzduchu ...

+2/0
11.12.2017 11:02

R78o13b94e78r12t 51P44a61c75i34n87a 7154819185951

To kridlo ma prave Tu-144 uplne jine...

Dale jinou koncepci, jine ulozeni motoru atd. Proste se smirte s tim, ze to neni kopie. To rekne kazdy, kdo o letadlech vi alespon zakladni minimum.

Navic UK/FR tym mel s tymem SSSR smlouvu o sdileni vysledku vyvoje.

+2/−1
11.12.2017 12:41

K88a10r36l 40R73i84e65g91e40l 4904942238376

Bohuzel kridlo neni jedine co museli pri svem skokovem kopirovani zvladnout a nezvladli...moderni letadla maji krome aerodynamiky coz je jen obal...v sobe spoustu systemu a podsystemu, spoustu automatiky pri ovladani turbin, stovky kilometru instalaci palivovych, hydraulickych, vzduchovych, olejovych vse musi pracovat u pri zvlast velkem rozsahu teplot u nadzvukoveho stroje a neda se to jednoduse resit, u tak velkeho stroje je vse "technickym oriskem" od aerodynamiky pres motory az po pneumatiky. No Tu-144 prokazalo, ze nevyhovela konstrukce jako celek, dopravni letadlo se nemuze rozpadnout prazdne za predvadeciho letu - zvlast je-li rizeno nejlepsi posadkou....

+3/−1
11.12.2017 13:17

R56o26b66e18r13t 36P50a21c98i53n54a 7494159225481

Dopravni letadlo se hrave rozpadne pri prekroceni letove obalky. Trupy nejsou stavene na velka pretizeni. A to se na Aerosalonu stalo. Ta nehoda je popsana pomerne slusne.

Muzete opakovat o kopirovani co chcete, ale jeto asi tak, jako tvrdit, ze BMW okopiroval Mercedes. taky jim vylezlo luxusni auto co ma 4 kola a je dobre. Jen je, stejne jako Concorde/Tu-144, uplne jine.

Kdyby, jak tvrdite, to kridlo okopirovali, tak by asi bylo stejne. Coz nemuze, protoze ma jinak umistene motory a protoze je to na letalo jine zakladni koncepce. Potvrdila to rada neruskych odborniku.

+3/0
11.12.2017 13:46

K53a76r31l 64R80i41e67g11e45l 4804262638226

Vite ja jako odbornik nedam jen na co si nekde prectu...mel jsem tenkrat kontakty na kolegy v Moskve v Aeroflotu a vim proc ho nikdy neprevzali, vim o potizich s lamajici se podvozkovou nohou od nich ale take od zdroju z Francie a mohu si vse doplnit napriklad z interview se zaletavacim pilotem Concordu, ovsemze mimo jine proto, ze ovladam plynne anglictinu, rustinu, mene nemcinu a francouzstinu, zavery delam zasadne z kombinace vice zdroju, dale mam k dispozici videa a dokumentaci, z praxe vim ze tak velka odlisnost prvni a druhe verze "s fousama" znamena obrovske odhalene problem a snahu o jejich odstraneni, proc tedy sovetska rozvedka zabavila a utajila naveky zapisovace z havarovaneho exemplare v Parizi. Na kazde palubni desce prototype je vzdy G-meter, meric pretizeni...takze I hodne malo zkusena posadka se drzi "uvnitr obalky". No zkuste www.youtube.com/watch?v=hkR8W1vt5jQ

snad vam to rozsiri obzor...

0/−1
11.12.2017 14:43

R20o63b86e17r37t 17P14a59c67i78n12a 7544679835881

I ta nejzkusenejsi posadka bude pri nouzovem vybirani rvat za berany vsi silou a proste to zkusi. Obalka neobalka. Jinou moznost ani nema.

Drak to bud vydrzi, nabo se stejne zabijou. A tady nevydrzel.

+3/0
11.12.2017 14:56

K55a80r89l 68R72i26e48g62e69l 4394422958876

No ano, jaky je tedy zaver...proc si vymysleli "kryci scenare" spadlou kameru neexistujiciho kameramana do sloupku rizeni, hrozici stred s jinym letadlem - ktere nikdo nevidel a neni na zaberech nehody, zatloukali prusvih, ktery zcela jiste nezavinili piloti...podobne jako Kvocur v Parizi blabolil o nasati ptaka do Mig-29 a pritom mu u jednoho motoru selhal akceleracni automat...

+1/0
11.12.2017 15:28

K24a30r37l 86R72i37e10g45e66l 4474212968176

V normalnim svete se okamzite jako prvni hodi vina na piloty, tady samozrejme nekdo z vedeni vedel, ze chyba je jinde, tak se snazil vymyslet neco jineho...a sovetsti piloti jsou vzdy "jednicky" zvlast ti zaletavaci...Z toho, ze jim jako prvni uletela cela prid...tak je prvni chyba v pevnosti trupu a to jeste v takove vysce netlakovaneho...tedy s nizsim namahanim.

0/0
11.12.2017 16:39

J88a85r97o29m20i23r 56F77a54r63e89k 4572893947

Někde jsem četl, že Tu-144 bylo navržené na nejvyšší násobek zatížení 2.5g, cože je ovšem provozní násobek. Početní je tudíž minimálně 3.75g. Podle některých odborníků byl při tom závěrečném manévru, po kterém následovala destrukce, násobek zatížení přes 4g. Což by opravdu mělo za následek destrukci.

Jenže.... jaký násobek zatížení tam opravdu byl, to se nikdy nedovíme. Myslím, že rusové záznamy mají a tudíž ví, k čemu došlo. Další věcí je, že u Tu-144 měli obrovské technologické potíže s výrobou jednotlivých panelů, kdy se tam vyskytovalo značné množství vnitřních vad a výsledná pevnost a životnost dílců byla výrazně nižší, než očekávaná.

Ono přeci jen, odlomení křídla u kořene, kdy na závěsy je většinou ještě aplikován zvyšující součinitel 1.25, to se nestává tak často. Rozlomení trupu byl podle mě následek dynamického namáhání po odlomení křídla (krut + ohyb).

0/0
11.12.2017 18:02

K71a10r27l 77R94i21e26g44e46l 4504252808396

Jisteze, pokud by tam bylo neco dobre, meli dnes idealni moznost na to navazat...s sirokou mezinarodni spolupraci je lehci modernizovat dobry design...levna ropa, vlastni zdroje, mohli letat, vylecit detske nemoci, namisto renovace nedokoncenych projektu cpe Putler penize do bezvezovych tanku a okupace Krymu a nevratne sype armade...pri ekonomice nizsi nez ma Spanelsko utraci za nesmysly namisto investic do produktu s vyssi pridanou hodnotou.

+1/0
11.12.2017 19:19

I83v53a88n42k78a 70P65o37s62p64í49š29i28l48o20v69á 8654478382827

Plus byl omyl, pardon.

0/0
12.12.2017 0:15

K42a37r44l 48R69i25e85g90e53l 4484562148386

Je tam jediny maly rozdil ...Tucko je dolnoplosnik a Concord ma kridla vetknuta do trupu (tedy stredoplosnik)...coz je samozrejme o obrovskeho viru za kridlem - kamen urazu pri koncovem priblizeni..

+1/0
11.12.2017 11:29

R82o72b34e65r30t 21P86a33c66i19n45a 7764579765711

To neni maly rozdil. To je naprosto zasadni rozdil.

+2/−1
11.12.2017 12:48

K16a74r79l 13R85i97e96g55e18l 4494722628836

Jisteze no a? Rozpadlo se prazdne pri zkusene pilotazi...

+1/0
11.12.2017 13:18

R74o82b23e17r45t 89P44a75c84i13n45a 7354509585741

Rozpadlo se pri nouzovem vybirani pri pretizeni >4G. Udajne 4,2. Do padu se dostalo, protoze posadka zapnule neodladeny system automaticke stabilizace. Takze umreli na blbost a ruske predvadeni, ale ne na spatnou konstrukci.

+1/0
11.12.2017 14:02

J28a97r71o21m48i23r 83F78a67r53e27k 4402853267

Jine zdroje rikaji, ze posadka vypnula omezeni vychylek ridicich ploch. Omezeni melo byt aktivni v pripade ze jsou vysunute kachni plochy.

Obecne se ale nevi, jak se do te situace vubec dostali.......

0/0
11.12.2017 14:16

J25a25r57o58m12i58r 82F95a38r41e66k 4412953307

Kurnik, ze ja to odesilam tak brzy.... dalsi zdroje rikaji, ze doslo k odlomeni jedne kachni plochy a jejimu narazu do kridla a tim naruseni pevnosti kridla.

0/0
11.12.2017 14:22

R70o44b76e44r48t 31P37a20c77i60n23a 7704899145541

No prave ze ten system po zatazeni kachnich ploch poslal letadlo do prudkeho klesani. Pak je znovy vysunuli, ale uz bylo pozde. Snazili se to vybrat ale pretizili tim drak.

+1/0
11.12.2017 14:29

K62a27r59l 58R58i69e87g86e76l 4484102908326

Doporucuji zadat na www.youtube.com heslo Konkordski - Documentary - Tupolev TU-144

0/0
11.12.2017 15:00

K69a39r53l 17R27i63e17g33e75l 4814902638886

Prosim vas, prazne ero, s minimum paliva, v obsazeni jen 5ti clennou posadkou, bez cestujicich a bagaze, by melo s prehledem vydrzet takovy obrat, nanejvys s trochu nekde pomackanym potahem...

0/0
11.12.2017 15:20

J15a47r96o44m41i67r 78F50a74r23e17k 4822463597

Jen k tem prototypum stihacek s delta kridly.... zkuste si najit Mig-21I, nebo Mig-21-11, nebo A144......

+1/0
11.12.2017 10:57

R82e57g10i95n47e 40M14a49r47t16i16n 6532358950318

Nejsem odborník, ale nedávno byl v TV dokument. Američané jeden TU-144 oprášili a létali s nim. Pilot a odborník se vyjádřil, že nešlo o kopírování. Rusi uplatnili vlastní konstrukci, často se publikuje, že z jejich již létajících nadzvukových bombardérů. Je skutečnost, že aerodynamika platí stejně v Rusku, jako i na západě, a může se dojít ke stejným výsledkům.

http://www.bbc.com/future/story/20171018-the-soviet-unions-flawed-rival-to-concorde

The Tu-144 leased by Nasa was fitted with more reliable, modern engines and a whole suite of instruments, including a special ‘data bus’, one which could store all the data from the many experiments running as the plane flew its missions.

+2/−2
11.12.2017 11:52

J86a44k68u93b 68B64o49h89o41n16ě42k 8225806949257

Ono to asi bude trochu podobné jako ty věčné diskuze, jestli rusové udělali AK-47 a nebo obšlehli StG44. Zvenku to sice vypadá +/- stejně, ale těch rozdílů je tam tolik, že o kopii se mluvit nedá

+1/−1
11.12.2017 12:40

R46o34b79e13r34t 74P75a85c52i33n83a 7654989895381

Cely odborny svet potvrdil, ze to kopie neni. Jen par mistnich rusobijcu to odmita akceptovat. To je stejne jako prave s tim AK-47 nebo Buranem. ;-D;-D

+3/−2
11.12.2017 14:25

J87a41k81u28b 87B78o47h87o76n94ě42k 8665676889157

No prosím, na Buran jsem úplně zapomněl. To by byl taky pěkný příklad :-)

+1/0
11.12.2017 15:16

J28o32s53e31f 68V80a72l32a 9710563203583

o mluvite o testovaci verzi nazyvane MIG 21-11 nebo o verzi Tu-144, ktera sla pozdeji do provozu ? Prvni verze byla jednoznacne rusky original, a druha verze byla vyrazne ovlivnena Concordem

0/0
11.12.2017 17:29

J50a98r13o28m10i39r 62F17a46r97e45k 4122173917

Mig-21-11 byla testovací platforma pro tvar křídla.

Tu-144 prototyp byl značně odlišný od pozdějších sériových kusů (tvar křídla, kachní plochy, umístění motorů).

A pak létal sériový Tu-144.

Jak prototyp, tak sériový kus měli něco společného s Concordem. Prototyp měl na první pohled podobný tvar křídla (ogivální), ovšem sériový kus měl dvojitou deltu. Která ovšem byla ve skutečnosti blíže tvaru křídla Concordu. Prototyp měl všechny 4 motory blízko sebe, zatímco sériový kus je měl umístěné po dvojicích (obdobně jako Concorde, ovšem výrazně blíže k sobě).

Jednoznačně se dá říci, že vývoj Concordu byl výrazně více dotažený, přestože Tu-144 letělo první.

0/0
11.12.2017 18:10

K17a18r95l 46R15i60e21g76e30l 4564242198206

Ja bych si jen tipl, ze puvodni zamer Americanu byl jiny...ozivit celou konstrukci dodanim modernejsich a vykonnejsich motorovych jednotek a mozna i obnovit seriovou vyrobu v ekonomicky vyhodnejsich ruskych podminkach no a pak behem zkousek prisli na neprekrocitelne limity "Mirage" v dopravnim podani...

0/0
13.12.2017 23:04

I71v76a29n32k27a 91P95o91s67p64í70š15i87l69o45v84á 8694458702247

Vaše rádoby analýza ohledne křídla na Tu-144 je naprosto mylná, stačí si vygooglit MiG Analog.

0/0
11.12.2017 23:50
Foto

P79a48v11e61l 77M64a33k86o72v77e55c 8138895291

V roce 1994 jsem měl možnost letět Concordem na lince Paříž-New York. Byl to nezapomenutelný zážitek a těším se na nástupce. Snad se dočkám... :-)

+2/0
11.12.2017 10:20







Najdete na iDNES.cz