Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Trump chce stálou základnu na Měsíci. Potrvá to ale ještě desítky let

V pondělí 11. prosince, přesně 45 od poslední procházky astronautů z Apolla 17 na Měsíci, vydal prezident Donald Trump zásadní rozkaz: „Vrátíme Americe vůdcovství ve vesmíru.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D20a27v38i24d 75P20e76t85r 7560296100755

Lety na Měsíc s lidskou posádkou jsou velice, velice nákladná, čili bude-li to myslet opravdu vážně, bude nutno zvýšit v USA všechny daně cca o 10% na nejméně 10 let, jak tomu bylo i během programu Apollo. Jenže Trump si protiřečí, nemůže vyhlásit program letů na Měsíc, či dokonce na Mars a zároveň se snažit prosazovat snižování daní.

0/0
16.1.2018 17:41

K55a56r10l 83R63i33e60g50e93l 4954662808806

No jo ale to bylo v dobe, kdy se jeste pouzivala tuska, pravitko, kruzitko a suplera...a empiricke vypocty. Dnes na cely process staci par kliknuti mysi...a na vyrobu bude brzy stacit "kliknuti" na 3D tiskarnu...

0/0
31.1.2018 12:35

K44a77r11l 16R54i64e50g22e95l 4484812708596

https://www.youtube.com/watch?v=E7r_FAngJFA

0/0
8.2.2018 17:09

A19l48e86š 60A77d80a54m 7830690148789

Proti rozpočtu US ozbrojených sil-před 500 mld.- je to prd ve větru.

+2/0
14.12.2017 10:21

D56r92a48h52o32m18í24r 60S57t43r40o42u74h79a12l 4645598632584

Dokud někdo neukáže plán na postavení bagru a míchačky na beton do vzduchoprázdna, jde jen o tlachy. Stavět rakety a nafukovací stany umíme. Ale pro pravidelný provoz je potřeba rovná přistávací plocha a tu na Měsíci s lopatou a hráběma neuděláme.

+2/−1
14.12.2017 6:59
Foto

J18i27ř22í 14D24v21o63ř42á28k 5855359950738

A proč by neměl bagr a míchačka na beton pracovat ve vzduchoprázdnu ?

+1/0
14.12.2017 15:03

D72a31v59i60d 25P96e88t87r 7330316230255

Toto je nejmenší z technických problémů. Vše je ovšem otázka opravdu VELKÝCH nákladů. Program Apollo v 60. a na začátku 70. let stál cca tehdejších 20 mld dolarů (dnešních tak 200 mld), ovšem pravidelné lety po dobu 10 let budou určitě mnohem nákladnější (odhad nejméně cca 1000 mld dolarů).

0/0
16.1.2018 17:45

P77e15t21r 80S74k25á93l30a 7207953606430

kolonizovat Mars je jako když Indiáni měli ve svém ležení takový bordel,že se raději přestěhovali jinam

0/−2
14.12.2017 5:06

K87a33r40l 67R74i94e73g31e47l 4664692528296

Vse zavisi od novych materialu a hlavne od novych druhu pohonu, tedy umoznujicich vyznamne zvysit rychlost, pokud by byla doba letu na Mesic v rozsahu dnu a doba letu na Mars v rozsahu mesicu, coz je jak se zda v moznostech velkym intovym motorem vybavene kosmicke lode startujici z obezne drahy Zeme, pak zmizi vetsina soucasnych barier v planovani takove akce. Prostredky pro ekonomickou dopravu materialu na obeznou drahu jsou jak se zna uz dnes k dispozici...

0/0
13.12.2017 23:37

D50a48v61i73d 70P83e95t98r 7870466160525

Pro let lidí k Marsu existuje ještš velmi mnoho nevyřešených technických problémů, jejichž řešení bude velmi nákladné. Zatím lidstvo s obtížemi dostalo na povrch Marsu sondu o hmotnosti 800kg, pro pobyt lidí (i poměrně krátkodobý) potřebujete dopravit nejméně100 tun. Je nutno bránit lidi proti záření, proti atrofii svalů a kostí (ideálně nějakou umělougravitací-třeba rotací).

Další otázka je: Co tam lidé budou dělat? Dnešní robotické sondy dokážou více než lidé.

0/0
16.1.2018 17:52

K60a52r69l 40R75i63e75g69e26l 4724902668316

Vse vyresi nove pohony...a tedy mnohem rychlejsi lety v hmotnejsich lodich.

0/0
29.1.2018 14:05
Foto

P22a38v56e91l 77M21i45t67á61š 9344769423568

Stačí najít na měsíci perspektivní komoditu a jsme tam hned, pokud je tam jen měsíční prach, tak to bude nadlouho. Asi tak.

0/0
13.12.2017 15:45
Foto

T48o22m64á44š 98Z86e34m25á23n52e14k 2897704132925

Ta komodita tam je. Je to izotop 3He.

0/0
15.12.2017 15:20

D82a13v76i56d 94P52e58t55r 7480166200355

Tritia je dost i na Zemi a lze ho získat určitě mnohem levněji, než ho dovážet z Měsíce.

0/0
16.1.2018 17:55

D70a84v98i27d 92P97e29t24r 7630156800725

Energie pro dopravu je zatím mnohonásobně vyšší, než cokoliv co by nám stálo zato najít.

0/0
16.1.2018 17:54

R14i42c15h97a84r52d 12T16r17e51f84i57l 4571295469130

Na Prima Zoom běží nebo běželo něco jako sci-fi "Dobytí Marsu". Jako na pohádku se na to hezky koukalo. No a tak je to i s těmito výkřiky do tmy.

+2/0
13.12.2017 13:18

L89a66d25i37s88l61a62v 40A24n34d20r90l51e 8876391766319

Vesmírné ambice (nejen)USA potáhnou v budoucnu jen soukromé firmy. Ty totiž narozdíl od státu plného starostí a průserů,se kterými se prezident potýká, nemají na práci nic jiného než jen vydělávat peníze. A když jde o peníze tak víme všichni dobře, že i zázraky se dělají na počkání.

+1/−4
13.12.2017 11:49

J14a52n 62V46á59c69l95a14v14í27k 3282986501699

Jenže peníze ještě nikdo na Měsíci ani na Marsu nenašel.

+2/0
13.12.2017 13:25

L73a61d25i34s96l88a52v 82A51n78d74r83l60e 8426201646299

A vývoj nových technologií uplatněných ve vynášení družic nebo zásob do kosmu se platí bramborama?

+2/0
13.12.2017 14:36

J22a17n 36V52á76c83l66a39v96í29k 3332846441439

Tím se ale vracíte zpět ke státu, který musí mít velkorysou náladu.

0/−1
13.12.2017 18:26

D40u72š64a46n 39G36o63g41e86l77a 7301104829718

Na Marsu již byl Ray Bradbury a psal,že tedy nic moc.Planeta je neperspektivní a nestojí za ty investice a rizika.

+1/0
13.12.2017 9:10

Š75t18ě63p92á48n 96D16o91l24e27ž96a76l 3572931108695

V sluneční soustavě není vhodnější místo ke kolonizaci než je Mars.

+1/0
13.12.2017 12:19

D29u97š17a44n 43G20o95g95e80l37a 7641794299578

Pravda,není.Ježe nejsou místní zdroje,atmosféra a radiace se nezmění,agrikultura nebude fungovat,ufinancování kolonií nemožné atd.V současnosti jde jen o proklamace programu,který není reálný.

+3/0
13.12.2017 12:25

Š31t75ě10p94á62n 87D65o40l45e46ž37a48l 3582471488615

Je tam voda, kde je voda je i kyslík, metan jako palivo atd. Před radiací se dá chránit, atmosféra bude nahrazena životem uzavřených obydlích. Na agrikulturu jste přišel jak? Den na Marsu je téměř totožný s dnem na Zemi, gravitace by měla stačit.

+2/0
13.12.2017 12:39

D77a68v41i27d 58P31e92t48r 7370656220675

Možná někdy, ale je to program spíše na 25. století, než na 21. století.

0/0
16.1.2018 17:57
Foto

J22i20ř41í 36H71a65v94e30l76k62a 3409213130874

Zvláštní proč můj příspěvek byl smazán.

Psal jsem.

Uvidíme když Bush vyhlásil nový vesmírný program právě končil v úřadu. Obama jej ihned po nástupu ukončil. Obama vyhlásil cíle pro znovudobytí vesmíru ve svém druhém období ale neprovedl žádné změny které by tyto cíle mohly naplňovat.

Trump toto udělal v prvním roce svého volebního období tak uvidíme.

+4/0
13.12.2017 8:26

P62a69v17e94l 60J58e56ř28á59b95e47k 7121982104817

No s tou základnou to bude asi jako u nás doma s krupičnou kaší.

Chtít mohu, ale nebude.

+2/0
12.12.2017 23:39

K60a66r96e74l 97P27a34c15n10e75r 8929517279838

Pane Urbane, o zapojení soukromých firem rozhodl už Bush. Za Obamy se to jenom rozvinulo. On tomu nebránil, protože neměl kosmické lety v oblibě a toto financování nešlo ze státní kasy. Projekt Apollo skončil proto, že Američané už se nabažili hochů na Měsíci, jak se prohánějí autem, a hlavně proto, že je trápily domácí problém, jako třeba znečištěné ovzduší, urbanizace, atd. Inženýři, které NASA a spolupracující firmy propustily, se pak pustili do řešení těchto problémů. Zažil jsem to sám - v létě 1969 jsem ve vzduchu v Houstonu cítil ropu (těžila se uprostřed města) a v létě 1991 jsem tam dýchal čistý vzduch.

+2/−5
12.12.2017 22:49

J24a37n 29V23á69c68l33a40v41í14k 3632206931609

Kdo asi tak financoval COTS nebo CCDev?

0/0
12.12.2017 23:50

R45a87d69e66k 94U48r25b95a43n 4469150694377

Čekal jsem, že když zmíním jméno Obama tak se hned někdo začne čertit :-) Ale sám redaktor MF? Tolik k novinářské objektivitě... Přitom tam o to vůbec nejde, ale jde o to že za něco takového nemůžete dávat zásluhu jednomu člověku.

SpaceX měla spoustu soukromých peněz, ale to co jsem psal tak platí, bez podpory státu by se neobešla.

0/0
13.12.2017 0:28

O63n16d29ř67e16j 38Z43e45m67a28n 5870384408589

Tak Obama byl v tomto spíše realista co ví, že nemá moc smysl se teď na Měsíc hnát.

0/0
13.12.2017 1:23

M30a34r92t21i86n 33B73a68r22t16e36k 5567781681273

Když pominu, že USA vesmírné vůdcovství nikdy neztratila, tak nejvíce pro Americký vesmírný průmysl od dob Wernera Von Brauna neudělal Trump, ale Elon Musk.

0/0
12.12.2017 20:53

R93a82d17e10k 40U68r34b22a46n 4569810594247

To má ovšem několik ALE...

1) klidně můžete přičíst zásluhy Obamovi. Byl to jeho plán zapojit a dotovat soukromé společnosti. Bez peněz od státu by SpaceX zkrachovalo velmi rychle.

2) SpaceX vlastně zatím nic moc nedokázala, pouze přebrala trh od Rusů kteří se vyřadili sami. Plány na znovupoužitelnost vypadají nadějně a mohli by být průlomem, to ovšem nebude jen tak.

3) Druhá část vašeho komentáře vlastně vylučuje tu první. Pokud považujete klíčové to co dělá Musk, tak "vesmírné vůdcovství" od USA přebrala Evropa, protože to byla ESA a Arianespece, kteří dokázali rapidně snížit cenu vynášeného nákladu na oběžnou dráhu, navíc při zachování nejvyšší možné bezpečnosti, které SpaceX zatím nedosáhlo. Musk byl první jen v USA.

+1/0
12.12.2017 21:25

J76a69n 80V37á63c89l94a70v50í34k 3282456631949

Amerika vůdcovství nikdy neztratila, ale rétorika Trumpa a republikánů obecně je taková, že v USA vlastně vůbec nic nefunguje a oni vše zachraňují po Obamovi.

Musk je mediálně vděčný, ale firem, které jsou vůdci ve svém oboru, je v USA mnohem víc.

0/0
12.12.2017 21:57

J92a22n 41P58l58a74c27h73ý 1440797380100

Ne že by Američané neměli v sedmdesátých letech peníze pro Apollo, ale rozhodli se je dát na něco jiného, na válku ve Vietnamu. S těmito ambicemi s měsíční základnou to bude podobné. Americká veřejnost, stejně jako před 45 lety, asi nebude nadšena z toho, že peníze na jejich sociální problémy, na problémy s klimatem či infrastrukturou se budou dávat na tak drahou "srandu pro pár vyvolených".

Aby se to splnilo, měla by NASA místo současných skoro 20mld dolarů ročně, dostávat alespoň 30mld ročně. No, i tak by to bylo asi 20krát méně, než kolik USA dává na armádu.

Tak uvidíme.;-)

+1/0
12.12.2017 18:58

R88a95d22e55k 63U15r73b58a90n 4529340974927

no kdyby jen američani... kéž by každý stát dával procentuálně alespoň tolik co oni. Zrovna včera jsem četl, že evropané dávají čtvrtinu toho co američané.

0/0
12.12.2017 19:00

J88a72n 56P52l57a88c63h75ý 1730407980150

Protože nemají zájem. Většina veřejnosti se o vesmír nezajímá a nechce utrácet za tuhle "sarndu". Když byla v ČR Rusnokova úřednická vláda, tak jeho ministr, tuším dopravy říkal, že nechce platit příspěvky ESA jelikož si ČR takový "vesmírný luxus" nemůže v době krize dovolit. Kdyby veřejnost vyžadovala na politicích vyslání svého občana do vesmíru, tak věřím, že se tomu politici rádi přizpůsobí. Ale nic takového se nestane. :-)

0/0
12.12.2017 19:15

R97a32d83e96k 13U34r11b98a63n 4109980584937

co taky čekat od vlády vymyšlené Zemanem že... Sobotkova vláda k tomu přistoupila trochu jinak a příspěvky do ESA docela slušně navýšila. Ale i tak by to chtělo víc...

+1/−1
12.12.2017 21:28

L69u23k71á14š 13K50m87e42n64t 5699127704300

Problém USA byl v tom, že přistání na Měsíci byla senzace, ale u dalších letů sledovanost rychle padala. Poslední let v podstatě už nikoho nezajímal. Ani veřejnost, ani média. Prostě se z toho stala rutina. Stejně tak dnes. Koho vlastně zajímá, co se aktuálně děje na ISS? Kromě pár nadšenců vlastně nikoho. A v takové atmosféře je samozřejmě těžké obhájil miliardové investice. Navíc nadšení nad cestami mimo orbitu Země je diskutabilní. Riziko pro posádku rychle vzrůstá. Čím dál letí, tím více podpůrných prostředků musí vzít sebou. Takže nakonec potřebují kolosální nosič typu Satrun V, jen aby se tam dostali a po pár hodinách letěli zpět. A kolik toho stihnou zjistit za těch pár hodin? V podstatě nic. V tomhle směru mi mnohem logičtější přijde posílat automaty, jak to je to děláno u Marsu. Náklady jsou podstatně nižší, neriskujete životy a ten přístroj pak na místě pracuje klidně roky, najede desítky kilometrů, provede stovky měření a odešle zpět obrovské množství dat za relativně málo peněz. Když to srovnáte s náklady na misi s lidskou posádkou, kde byste musel zajistit jejich přežití cesty, pobytu a ještě návrat, kdy musí jíst, pít, dýchat, vyměšovat, udržovat fyzičku, udržet se v teple, přežít radiaci a celou dobu jste navíc limitován zrychlením, které lidské tělo snese...

On rozpočet NASA v současné výši nějakých 19 miliard dolarů na 2018 v podstatě nic neznamená pro rozpočet USA. Je to doslova kapka v moři. Takže by opravdu nebyl problém tam poslat 40 miliard. Ale problém je v tom, že by to neměli voličům jak obhájit.

Plus samozřejmě efektivnější je, pokud se v tomto směru angažuje soukromá firma. Ta má motivaci udělat projekt natolik efektivní, aby se na něm v budoucnu dalo vydělávat. I když si to na začátku třeba vyžádá dotace od státu, protože jinak by ta motivace pro firmy neexistovala, jít do toho. Zatímco státní instituce má spíš opačnou motivaci, utratit celý svůj rozpočet za cokoli, protože dolar, který letos ušetřím v příštím roce už nedostanu.

+1/0
14.12.2017 10:39

K86a90m73i33l 24K65r22b50á65l82e88k 6614872285323

Doufám, že si NASA objedná dopravu na Měsíc u SpaceX, bude mít krásnou raketu BFR

+5/0
12.12.2017 18:43

R97a39d87e73k 97U58r86b75a91n 4709690884217

podle mě je BFR, nebo co to nakonec bude, mnohem užitečnější pro dopravu materiálu na oběžnou dráhu. Nebo k té DSG. Loď k Marsu ať di NASA sestaví jak potřebuje.

0/0
12.12.2017 18:51

M71a42r61t81i35n 82B47a20r35t39e84k 5437451521143

BFR je primárně stavěná pro lety k Marsu.

0/0
12.12.2017 20:55

R39a81d52e25k 32U64r44b35a81n 4379720704987

Nevěřte tomu, to je reklama. BRF tak jak ji Musk nedávno uvedl je zjevně primárně stavěná na velmi efektivní dopravu nákladu na oběžnou dráhu a zpět. Na 100% znovupoužitelnost. Cestu na Mars by patrně zvládla, ale proč... ta loď je na to minimálně uzpůsobená. Rozhodně nestačí pro potřeby NASA, ti si postaví mnohem lepší loď.

+1/0
12.12.2017 21:06
Foto

R24a81d61e54k 75V11o78j32á30č16e35k 5153809223724

Ale proc?

0/−2
12.12.2017 18:38

K98a12m40i61l 15K82r45b19á28l54e66k 6554372175793

Chtějí zopakovat úspěch Apolla, na kterém vydělali asi 20x tolik, co investovali. Dědictví Apolla dnes tvoří asi 10% amerického HDP.

0/−1
12.12.2017 18:48

J54a62n 21P47l94a53c77h40ý 1660447730800

To se ale nepovede. Úspěch Apolla byl především v tom, že to bylo něco úplně nového, co tu v minulosti nikdy nebylo. Projekt byl královsky dotován státem, a i školství se přizpůsobilo většímu zájmu i poptávce po technických oborech. Navíc bylo přistání na Měsíci v národním zájmu (museli přeci porazit Sověty) a díky tomu na tom všichni dělali na úkor svého soukromého života. Dnes to nadšení zdaleka nebude tak velké, zvlášť, když nejsou stanoveny žádné termíny ani rozpočty.:-/

0/0
12.12.2017 19:28

J19o74z26e20f 50P51a70u36c78h96l21y 3659258787714

"DSG postaví NASA v mezinárodní spolupráci podobně jako ISS. Na podzim o tom podepsala předběžnou domluvu s Roskosmosem." - pre NASA sankcie neplatia? ;-D

0/0
12.12.2017 18:25

R42a98d18e54k 50U25r50b61a72n 4929420264297

Ne, pro spolupráci v kosmickém výzkumu sankce neplatí. I když tam se Rusové asi sankcionují sami....

+6/0
12.12.2017 18:36

J30a70n 72P26l40a11c36h43ý 1120447250130

Sankce proti Rusku jsou také individuální. Tedy, že míří na konkrétní lidi, především z Putinova okolí, kteří nesmí navštívit a podnikat v zemích, jež ty sankce schválili. A přesně na tyto sankce míří náš Zeman, aby se zrušili. Hold se snaží pomoci kamarádům, co mu platili kampaň. ;-D

+2/0
12.12.2017 18:47

Š65t79e10f56a51n 54B32u26k80o45v41a57n 6881320649673

Sankcie sú zamerané na konkrétne osoby a firmy + na niektoré technológie využiteľné pre armádu. Nehovoriac o tom, že po viac ako 2 rokoch sankcií sa zdá, že tie sankcie miesto aby škodili Rusku skôr škodia EÚ.

+3/−1
12.12.2017 19:52







Najdete na iDNES.cz