Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kolejový zepelín létal jako drak. Nehoda ruského Aerovagonu měla oběti

Honba za vyššími rychlostmi v osobní železniční dopravě přinesla i pokusy s vozy hnanými pomocí vrtulí. Nejznámější aplikací byl německý kolejový zepelín. Svou troškou do mlýna přispěli i v Rusku, kde si to však vyžádalo oběti na životech. Tento způsob pohonu drážních vozidel se ukázal poněkud nešťastným.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H41o49n19z85a 35T65a36r 3179972544762

Není problém to rozjet, ale zastavit to je umění .

+3/0
17.12.2017 14:05

L16u92d42ě36k 67N22ě74m60e77c 8363740571346

;-D Fakt si myslíte, že to nemělo obdobné brzdy, jako soupravy, poháněné "konvenčními" prostředky? Ale uklidním Vás. Jako první mě to taky napadlo. Že by nasadili "revers".

0/0
17.12.2017 18:42

M48a28r30t75i54n 32N81e18r66m29u31t 4479460638934

Asi měl na mysli zastavení po neplánovaném opuštění trati.

0/0
18.12.2017 15:32

D95a70v71i13d 94K95n69a68p61e69k 8907374736685

Pěkný článek. O kolejových zeppelinech jsem neměl ani tušení.

+14/0
17.12.2017 14:05

D76a86v17i11d 89K64n59a21p13e35k 8887864576835

230km/h na začátku 30.let,tzn. skoro před 90 lety. A dnes označují ČD za velký úspěch, když Railjet jede na některých úsecích závratných 160 km/h. No, jo technický pokrok se nedá zastavit.

+15/−3
17.12.2017 14:04

J55i95ř72í 72E25r14b88e74n 1413774876647

No jestli to není tím, na jakých tratích se musejí pohybovat.

Vy taky nejedete po okresce 190 km/h, i když máte auto na tuto rychlost konstruované ;-)

+8/−1
17.12.2017 15:24

D85a58v38i48d 80K63n14a30p59e28k 8407814866515

Na okresce samozřejmě 190 km/h nedám, ale na německé dálnici ano.

A Railjet je zrovna konstruován na ty rychlé tratě a ne na nějakou lokální tratě do Horní Dolní. Ale je zvláštní, že za tolik let ještě u nás nejsou pořádné tratě, kde by vlaky jezdily v pohodě přes 200 km/h.

Na Taiwanu jsem frčel vlakem 300 km/h.

+7/−1
17.12.2017 15:35

J89o70s80e83f 55V20a50l73a 9940873533863

ty trate se musi postavit- napriklad zcela vyloucit krizeni s jinou dopravou, vice mostu, vice tunelu, jine zabezpecovaci zarizeni. Naklady by nesl cestujici. Schvalne, kolik asi zakazniku by mel cesky rychlovlak Praha Brno, kdyz by cesta se zkratila o 30-50 min a jizdenka by stala tak 3x tolik ?

+1/−1
18.12.2017 18:05

D47a98v36i97d 98K51n24a41p36e20k 8407494306685

Máte plnou pravdu. Na rychlovlak se musí postavit nové tratě. S placením a promítutím nákladů do ceny je to filozofická otázka stejně jako u dálnic. Do jaké míry má na stavby tohoto typu přispívat stát (tedy všichni prostřednictvím daní) a do jaké míry pouze uživatelé (jízdenka na vlak, dálniční známka).

0/0
18.12.2017 18:08

P37e39t52r 72N18e30h81a54s33i15l 4282305374244

Divil by jste se, ale s cenou je to u rychlejšího vlaku přesně naopak.

Je totiž levnější. Jak pro operátora tak pro cestujícího.

Jednoduše tržní záležitost. Rychlejší vlak více zákazníků, kteří místo auta pojedou vlakem, pro jeho pohodlí, ale kvůli rychlosti dnes volí auto.

Kdyby byl rychlovlak mezi Prahou a Brnem tak má pořád plno.

A pro operátora je to zase výhodnější protože rychlejší vlak znamená více vlaku za hodinu tj. více nabídky pro uspokojení poptavky.

0/0
25.12.2017 3:53

P69e97t14r 51M10a81r36š16o31u18n 5135988556756

Hádám, že omezení je stejné jako před 90 lety. Kvalita kolejí (viz i článek, že :-P )

+6/0
17.12.2017 18:40

D21a50v49i21d 56K26n67a76p64e74k 8167984626425

To bude one. Zvláštní, že ve Francii, Japonsku, Německu na Taiwanu ty koleje zvládnou udělat tak kvalitně, že vlaky frčí až 300 km/h. Jen ty ČD jsou rády, že kolem Kolína a kolem Břeclavi zvládnou 160 km/h.

+3/−1
17.12.2017 20:38

J79o16s70e84f 80V26a36l83a 9200583233243

ta trate jsou vedeny jinak a jinudy ( treba TGV nadrazi Lyon je 20 km daleko od mesta), jsou drahe na provoz a tim padem i jizdenky stoji majlant

0/0
18.12.2017 18:08

D47a28v35i52d 27K42n19a41p14e21k 8577124626595

To je dobrý argument. Na Taiwanu jsem taky musel jet lokálkou za město a teprve na nádraží v polích přesednout na rychlovlak. Ale ve výsledku jsem dal 300 km za ca. 1,5h i s přestupem. Busem mi to v opačném směru trvalo asi 4 hodiny.

0/0
18.12.2017 18:10

P58e94t91r 15N87e67h11a29s44i45l 4362865714704

Aaaaa stejný argument jako že Češi mají jinou chuť, že v Čechách jsou kopce a jinde nejsou, že v Čechách máme řeky, které jinde nemají....

Je zajímavé že jinde to jde jen v tom našem místě to nejde, protože světe div se je tady zatáčka, proti ten vlak nemůže jet rychleji.

Vždycky se najde argument proč to udělat nejde...

0/0
25.12.2017 3:59

J64a62k37u35b 73Š37a90f24a59n31d64a 7735937511831

České dráhy za stav kolejí vážně nemohou.

0/0
21.12.2017 13:14

P77e53t21r 35N85e33h31a94s52i56l 4922785114904

A kdo jiný než český dráhy, potažmo stát, protože 40 let to bylo v jeho vlastnictví?

0/0
25.12.2017 4:02

J47a80k55u76b 55Š14a78f46a29n21d48a 7105377391271

České dráhy neexistovaly. Bylo to ČSD. A rozdělení na ČD a SŽDC proběhlo už v roce 2003. To už je odst dávno....

0/0
25.12.2017 8:51

P20e46t82r 32N75e33h20a50s63i50l 4752225154434

Chytáte naprosto zbytečně slovíčka.

Je úplně jedno jak se to jmenovalo, jestli ČD, ČSD, nebo třeba ČSSD.

Pořád to byla a je stejná organizace. To že se před 14 let rozdělili nic nemění na tom že za současný stav železnice v ČR může tato organizace, alias stát, alias komunistický režim který na nějakou průběžnou inovaci a vývoj naprosto kašlal.

SŽDC, jsou ti samý lidí co tam byli před tím proto se za 14 let nic nezměnilo.

A proto se staví tzv. rychlostní koridory s maximálkou 160 km/. Což už v době projektu bylo jasné že je to krok zpět a nic to neřeší. A před 50 léty některé rychlíky jezdili rychleji.

Už před třemi 14 let jsem říkal, že je to nesmysl, že jsme tenhle krok měli přeskočit. A stavět rovnou tratě na 250-400 km/h. A na 160 měli předělávat regionální tratě.

Tento vývoj přesně proběhl na západ od nás a místo abychom je doháněli, tak jsme to udělali přesně naopak. Ve stylu 1 krok v před 2 kroky vzad! Za hranicemi jezdí regionální vlaky 120-150 km/h, zatímco u nás se slavnostně už 20 let stačí"pár" koridorů za předražený sumy peněz. A to ještě ty vlaky ani těch 160 nemůžou jet všude ale jen na pár úsecích.

Takže nakonec to dopadlo tak jak je to dnes. Jedete expresem z Prahy do Plzně neuvěřitelnou rychlostí 120 km/h a z okénka vidíte jak vás po dálnici každý osobák předjíždí, protože jede o 150, někdo v klidu 180 i 200.

Jak tomuhle může vlak s občasnou rychlosti 160km/h v dnešní době konkurovat?!?

0/0
25.12.2017 13:45

P55e72t46r 52N43e13h54a18s69i25l 4152645664144

A neříkejte že to nejde, protože v jsou v Čechách jiné podmínky než jinde. Ano v Čechách kupodivu máme tu kopce, světe div se máme i řeky, ale to mají i jinde ve světě a stejně tam dokážou postavit trať 2x levněji a na 2x větší rychlost.

Byl by to podobné hloupí jako to že máme dražší potraviny protože mají Češi jiné chutě než Němci.

U nás se hledá jak něco neudělat místo toho jak to udělat.

Já železnici mám rád. Železnice na obrovský potenciál. Bohužel u nás ho nikdo nevyužil. A místo toho ji zabijí. Proto máme plné dálnice. Proto jsou nové vlaky které nabízejí něco navíc vždy plné, ale bez rychlých tratí to nejde

0/0
25.12.2017 13:45

L20u97d56ě16k 20N58ě69m34e26c 8553900501836

A to si představte, že BlueBird jel několikrát rychleji. A oni ti výrobci automobilů furt ještě nechtějí tyhle prostředky pustit do běžného provozu.

+1/0
17.12.2017 18:45

J39i79ř64í 50S69c33h73w82a67c15h 8968824308566

srovnávat rychlost experimentálního prototypu s rychlostí dnešní běžné (třebaže rychlíkové) dopravy je nesmysl.

V roce 1938 udělal Mercedes na veřejné silnici 433 km/ hod. Kolik dnes sériově vyráběných aut zvládne totéž? Většina je ráda, když zvládne poloviční rychlost.

+3/0
17.12.2017 20:15

M94a40r28t65i71n 22N22e93r56m40u26t 4529800278104

A kolik vagónů má souprava Railjetu? Ta vrtule utáhla pouze sama sebe, a to ještě byla odlehčená konstrukce. Po připojení jediného vagonu by účinnost celého pohonu značně klesla. Kromě toho je to celé ekonomický i bezpečnostní nesmysl, slepá ulička.

+3/0
18.12.2017 15:31

J80a95n 68M13a32l89ý 1675989914408

Zlatá doba vývoje techniky. Dneska se všichni natolik bojí neúspěchu, že pouze vylepšují stávající konstrukce.

+12/0
17.12.2017 13:25

T80o98m98á23š 25T35a58t24í27č50e67k 5540422780558

Hehe, takže Schienenzeppelin byl vlastně hadrák, takový mega-předchůdce Velorexu! :-)

+11/0
17.12.2017 1:37

J36a97r63o21m69í52r 32S91n86í97ž11e73k 8915625570133

Takže test Aerovagonu dopadl průměrně dobře. Hlavně, že se slušným lidem nic nestalo!

+20/−2
17.12.2017 1:01

V10i46l66é71m 98P95ř67í96h26o97d11a 2224719673127

Ano, mnohym soudruhum usetril pobyt v gulagu ci pripadnou popravu.

0/0
19.12.2017 17:33







Najdete na iDNES.cz