Diskuse k článku

Horský autobus měl 40 tisíc dírek na stropě a někdy nechtěl zatáčet

V Československu vznikla řada zajímavých autobusů. Jeden z nich, horský autobus Karosa T 500 HB, přinesl v době svého vzniku několik progresívních konstrukčních prvků. V provozu se však kvůli některým svým nectnostem příliš neosvědčil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M37a13r53e31k 39C29e39r15n62y 5438466757

Ty jo vytapenej schudek....tak to je mazec. Krasny busy a design vubec.R^

0/0
10.1.2018 22:10

V69a81c42l30a31v 23S91v64o46b67o37d85a 7877369741867

Odkud jsou fotky 6/7, co je to za boudu, pozna nekdo?

0/0
9.1.2018 14:49

M19a17r60t32i77n 19Š59t43ě31p93á58n22e47k 3917753633151

Perfektni clanek, diky

+3/0
4.1.2018 23:11

M69i59c23h12a94l 98J58a66r39o97š 7904440252445

Ty tedy musely zmizet rychle, vůbec se na ně nepamatuji, jenom na erťáky a ešemky.

0/0
2.1.2018 11:25

R50o91m63a28n 52K36r85a52t90o72c82h86v10í28l 6426517986744

S co třeba převody, jaké měl autobus převody?

0/0
2.1.2018 10:22

A61n32t82o65n24í72n 16S21e60b73e21r78a 7603528850779

Nehctěl bych pracovat v té fabrice na výrobu a mít za úkol počítat, jestli je ve stropě správný počet dírek :-D

0/0
2.1.2018 9:43

J23a71n 54C37h57o21b77o82t 5163328399227

...nebo stát nad pásem papundeklu s vrtačkou ;-D

+1/0
4.1.2018 9:58

J22a57n 48C95h56o91b68o63t 5223678359497

Ny ty děrované stropy si vzpomínám...ale autobusy to musely být jiné. Neměly je třeba i ty Š? To byl první standard, na který si vzpomínám.

0/0
2.1.2018 7:43

J54i45ř24í 34E78r79b93e31n 1443234506297

Š11 měly vnitřní panely umakartové, bez dírek.

0/0
3.1.2018 21:29

J79a53n 46C14h20o14b82o18t 5503768989487

Tak kde to bylo...škrabky škrabky. Ikarusy?

0/0
4.1.2018 9:57

V25l72a81s14t59i26m23i11l 14B29u87r12i74a63n 6586374511458

Myslím, že i busy řada Š 11 měly deklarovánu karoserii jako polosamonosnou.

+1/0
30.12.2017 16:31

M89a77r43t96i76n 76N47e31b59e11s62k52ý 7406140677242

Ano, měly a po nich všechny další.

Jen v době vzniku autobusu Tatra to rozhodně nebylo pravidlem,třeba 706 RO i RTO byly na rámech, jaké měly snížené valníky.

0/0
2.1.2018 12:34

J84a62n 17C21h27o83b96o36t 5283748349587

", které měly...".

0/0
4.1.2018 9:59

L11u45c50i33a80n 97P41a19p70a80z74i14a36n 5224937631985

Škoda, že značka KAROSA již neexistuje. Privatizace v takové podobě proběhnout neměla.

+6/−1
29.12.2017 22:58

J50a75n 56P97a16ř48í72z73e43k 9336710937466

Především nemělo proběhnout znárodnění

+18/−2
30.12.2017 12:39

P70a58v11e23l 72S58t65a22v28j59a15n36í15k 6238805427161

Značka Karosa po úplném vysátí neměla dál co nabídnout. Svět byl jinde.

+3/0
31.12.2017 19:22

J89a70n13a 72H28o34r57á11č13k38o11v59á 5166632178460

a proto se dnes vyrábí ve Vysokém Mýtě denně 19 autobusů. Jasně, značku Karosa to nemá. Ani technologii, ale nápady, konstrukci a lidi má z té Karosy.

+1/0
8.1.2018 23:31

R76o44m14a55n 35K97r30a15t42o37c56h96v91í79l 6436587916114

Ale fabrika pokud vím existuje pořád dále.

0/0
2.1.2018 10:22

M27a80r32t43i96n 39N75e64b71e55s37k20ý 7686530507282

Je fakt, že příhradová samonosná konstrukce a agregát vzadu předběhl dobu.

Další samonosná příhradová konstrukce byla až na ŠM/ŠL/ŠD11 a agregát vzadu až C731/734/738.

Problém byl vzduchem chlazený motor, který nevytopí vnitřek a zdvojená zadní náprava, která má sice lepší trakci, ale má tendenci vést vůz rovně.

0/0
29.12.2017 14:37

T68o46m46á38š 60S64e71d81l67á85k 3958111142207

Tenhle podobný autobus se dvěma nápravami vzadu, jsem někdy po roce 1995 viděl, jak ho táhnou do kovošrotu v Ostravě Polánce. Dnes lituji, že jsem neupozornil dopravní podnik. Mohli ho odkoupit. Vím, že mnoho desítek let stál u polní cesty, mezi dvěma obcemi. Jak ten autobus nakonec dopadl, nevím. Vím jenom to, co jsem napsal.

+1/0
29.12.2017 11:52

J57a67n 10K23r62i89e64g54l10e16r 8256584435580

Mala poznamka... teta Katerina rekla "nechval dne pred veceri" a nikoliv pred vecerem, coz je klasicke porekadlo.

+1/0
29.12.2017 10:44
Foto

K59a14r26e87l 52S51ý61k74o22r54a 6723669262590

jsem rád za podobné články, díky vám v redakci

+10/0
28.12.2017 19:56

R61a39d53e79k 63R67a44i79d52a 5677392879

Jako největší problém vidím motor. Kdyby ho nahradili řadovým šestiválcem chlazeným vodou nejspíš by odpadla část problémů jako zbytečně velké nasávání pro chlazení, problémy s topením a ubyly by dva válce. Ale třeba by to mělo jiné obtíže.

+6/0
27.12.2017 22:38
Foto

R38o13m90a45n 31K44o16z38e33l 4187806783234

Tak co jsem si pouštěl video, tak byl motor dost hlučný, kravál k Tatře odjakživa patřil :-) ne nadarmo se říkalo, že Tatra 111 nepotřebuje houkačku, protože vzhledem k hluku motoru je to zbytečné vybavení. Také řízení bez posilovače muselo být náročné.

+3/0
28.12.2017 10:41

M60a67r95t92i87n 68N88e33b48e94s48k75ý 7716780797892

Řízení bez posilovače bylo v té době celkem běžné a první pneumatické posilovače teprve měly vzniknout.

To byla doba, kdy šoféřina byla ještě řemeslem a to nelehkým.

+8/0
28.12.2017 15:26
Foto

R24o34m73a30n 23K62o32z70e31l 4187506313194

Ano, co vím, tak Tatra 138 už posilovač měla, kapalinový, vozy RT měly vzduchový.

0/0
28.12.2017 21:26

M30a37r31t71i10n 50N17e76b82e59s78k70ý 7976140647952

Tatra 138 už ano, leč řeč je o době Tater 111 a 128.

0/0
2.1.2018 12:36

M95a55r72t37i58n 42N93e55r15m91u47t 4159720328664

Podle článku šlo naopak řízení někdy až moc lehce, to když se ve stoupání postavil na zadní

+2/0
29.12.2017 11:44

M59a48r12c39e73l 21P54a98v78l38í82k 7471514248509

správne a potom by musel stáť nie na kopci, aby naštartoval, ale vedľa kotolne, aby ho ráno pred výjazdom (05:10) natočili teplou vodou. a batéria. nebolo v ňom viac zima ako vo všetkých predchádzajúcich, ani vňčšine nasledujúcich autobusov.

0/0
30.12.2017 13:20

R52a63d27e15k 34R22a94i57d80a 5717942379

Autobusy tehdy měly vodou chlazené motory běžně, takže tu nepište, že by to byl kdoví jaký problém. Ač mají vzduchem chlazené motory řadu výhod je jedna z mnoha nevýhod například hlučnost, což prostě u autobusu není zanedbatelná věc.

+2/0
30.12.2017 20:10

D25a93v57i68d 70K19n36a22p21e59k 8127354316845

Pěkný článek. Abych pravdu řekl, tento bus jsem ještě nikdy neviděl - ani v muzeu, ani na žádné přehlídce historických vozidel MHD.

Ale přijde mi, že v 50. a 60.letech jezdily v ČSR trolejbusy se stejným čumákem.

+4/0
27.12.2017 21:47

J11i73ř58í 29E58r55b14e89n 1513944506547

Škodovky 7Tr a 8Tr měly podobné fousy i čelní skla - ale jen podobné, nikoliv stejné,

+3/0
28.12.2017 1:08

J26a41n 47V53a53l57o12u25c26h 6822837808230

Jeden nedávno zrenovovalo TM Brno.

0/0
29.12.2017 15:05

K75a41m86i37l 40Š14e25s78t12á36k 5929831317

celý proces vyvoja, výroby a spôsobu uplatnenia mi z článku príde sympaticko-logický. nemám čo vytknúť vtedajším hospodárskym plánovačom v tomto zmysle

0/0
27.12.2017 18:56

J51i45ř80í 20J13o15z73a 3308643190801

Tento autobus je vystaven v Technickem muzeu v Brne, jehoz zdarila oprava bylo dokoncena v roce 2013.

+12/0
27.12.2017 16:07

J72a16n 57C77h29o69b83o89t 5743488449797

Zdařilá oprava čeho...toho muzea? Slovosled není nahodilá věc...

+3/0
2.1.2018 7:41

M72a13r24e63k 45T39u47r38n21o59v69e35c 7605782450716

No na slovosledu sice záleží, ale zrovna v tomto případě je to myslím právě z toho slovosledu dost jasné, co se opravovalo, takže Vaše rýpnutí podle mně není na místě. Aby to mělo ten druhý význam, tak by právě slovosled musel být jiný: "Tento autobus, jehož zdařilá oprava byla dokončena v roce 2013, je vystaven v Technickém muzeu v Brně." Tak tu zbytečně nepruďte (a to jsem na češtinu také dost háklivý a svým okolím občas vnímaný jako "grammar nazi"). :-)

+1/0
6.1.2018 16:55

R79o74m49a54n 76W76a55g66n97e66r 4116822657191

No vidíte. Takže je to sice napsané jasně, ale fakticky špatně, protože se opravoval ten autobus. :-)

0/0
8.1.2018 17:03

V92o56k13o10u11n 47V10l90a20d83i34m71i51r 8612558879518

Ten Autobus jezdil v zime v letech 1956 a 1957 i na lince Praha Pruhonice Ricany. Parkrat jsem s mim jel k dedovi. Moc se mi libil vnitrek, a hlavne v Tom autobusu bylo na rozdil od ertecek prijemne teplo.

+5/−1
27.12.2017 11:53

J68a89n 48K27u93d72e94r34a 4953356673952

Proč tam tedy píšou, že to byla spíš lednice.

0/0
31.12.2017 19:36

P47a72v45e55l 54V50é75b78r 5579782432341

Pane redaktore, styďte se za pravopisné chyby! "sebraly mu čtyři válce" - to jako v konstrukci pracovaly prokazatelně samé ženy? No, to je potom světový unikát, tím se chlubte!

+19/−2
27.12.2017 9:52

R78a83d38e69k 51F14o14l15p51r77e58c23h75t

To by přece neznamenalo, že v konstrukci pracovaly samé ženy. Znamenalo by to, že pouze ženy je sebraly a chlapi na to koukali. Ale Samozřejmě to je chyba, díky za upozornění, opraveno.

+41/0
27.12.2017 10:07

V69o75k61o39u14n 75V51l73a33d24i46m61i36r 8942178149218

Ovsem meine nez pravopis mne rusi konstrukcni nesmysl o sebrani ctyr val ́cu. Do toho autobuse se totiz montoval uz predti vyvinuty osmivalcovy Motor z Tatry 128.

Pravda, ten ma take puvod v Motor z Tatry 111.

0/−2
27.12.2017 11:49

R72a21d21e14k 92F24o88l66p64r53e30c62h90t

S tou časovou posloupností to je takový nepěkný zažitý omyl. Motor pro autobus se právě řešil dříve než podobný motor pro Tatru 128.

+3/0
27.12.2017 13:01

R94a93d85e41k 77F80o10l26p27r73e67c81h15t

Přesněji prototypový motor pro autobus, pro sérii se později dále upravoval.

+2/0
27.12.2017 13:02

V59o24k32o89u77n 18V96l47a66d85i12m64i64r 8812468509478

Tak to nevim, ale Tatra 128 uz jezdit u armady or roku 1951,

0/−1
27.12.2017 13:12

R20a96d52e69k 32F51o67l49p62r39e33c20h56t

Prototyp autobusu jezdil od začátku roku 1950, hotov byl vlastně dříve, než se Tatra 128 začala vůbec projektovat.

+5/0
27.12.2017 13:20

R92a46d45i20m 19P38o51l41á63š52e54k 9926573369109

Není pravda, tyto motory byly už minimálně od tatrovky 111 řešeny jako stavebnicové, od 8 do 12 válců, protože pro různé nástavby na podvozku v Kopřivnici potřebovali motory různé síly..

A první prototyp T111 je rok nějak 1942 nebo 43 a první vozy šly němcům na východní frontu, kde bojovaly proti rusům.

Takže tatrovácký motor byl pro ten autobus dávno hotový, otázka je jen kolem dodatečných úprav.

+1/0
27.12.2017 16:48

V39o23k25o28u78n 76V35l56a83d61i88m90i80r 8312378549678

Jiste, i ta slavna vejtraska co espetka maji pul motoru ze 111.

+1/0
27.12.2017 17:07

R23a55d38e19k 27F28o70l36p21r94e78c43h10t

Co není pravda, že prototyp autobusu jezdil před projektováním Tatry 128? Jinak o té stavebnicové konstrukci to v článku máte. Ale motor pro autobus snad nebyl dávno hotový, nebo v čem byl tedy dávno předtím použit? Neříkám, že nebyl, ale sám o ničem nevím.

+2/0
27.12.2017 17:22

Najdete na iDNES.cz