Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Horský autobus měl 40 tisíc dírek na stropě a někdy nechtěl zatáčet

V Československu vznikla řada zajímavých autobusů. Jeden z nich, horský autobus Karosa T 500 HB, přinesl v době svého vzniku několik progresívních konstrukčních prvků. V provozu se však kvůli některým svým nectnostem příliš neosvědčil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M27a12r68e56k 63C57e23r44n51y 5478906747

Ty jo vytapenej schudek....tak to je mazec. Krasny busy a design vubec.R^

0/0
10.1.2018 22:10

V82a68c62l13a27v 80S42v83o41b85o86d10a 7827809401687

Odkud jsou fotky 6/7, co je to za boudu, pozna nekdo?

0/0
9.1.2018 14:49

M52a12r10t67i61n 17Š27t39ě28p94á51n65e92k 3127713973491

Perfektni clanek, diky

+3/0
4.1.2018 23:11

M40i57c98h66a84l 28J76a22r20o30š 7404240682725

Ty tedy musely zmizet rychle, vůbec se na ně nepamatuji, jenom na erťáky a ešemky.

0/0
2.1.2018 11:25

R81o27m53a91n 49K47r32a22t74o51c33h84v32í38l 6766897386244

S co třeba převody, jaké měl autobus převody?

0/0
2.1.2018 10:22

A88n59t51o33n41í12n 67S82e32b54e51r86a 7853248590319

Nehctěl bych pracovat v té fabrice na výrobu a mít za úkol počítat, jestli je ve stropě správný počet dírek :-D

0/0
2.1.2018 9:43

J68a48n 48C20h31o60b27o28t 5823568429107

...nebo stát nad pásem papundeklu s vrtačkou ;-D

+1/0
4.1.2018 9:58

J94a48n 45C29h90o26b35o18t 5303588849507

Ny ty děrované stropy si vzpomínám...ale autobusy to musely být jiné. Neměly je třeba i ty Š? To byl první standard, na který si vzpomínám.

0/0
2.1.2018 7:43

J34i65ř24í 76E70r87b64e18n 1343104686387

Š11 měly vnitřní panely umakartové, bez dírek.

0/0
3.1.2018 21:29

J51a28n 91C37h42o33b50o84t 5693668869837

Tak kde to bylo...škrabky škrabky. Ikarusy?

0/0
4.1.2018 9:57

V19l31a94s69t87i50m11i20l 62B96u84r65i45a49n 6566934901338

Myslím, že i busy řada Š 11 měly deklarovánu karoserii jako polosamonosnou.

+1/0
30.12.2017 16:31

M74a94r78t16i77n 71N33e97b75e95s18k10ý 7806660777392

Ano, měly a po nich všechny další.

Jen v době vzniku autobusu Tatra to rozhodně nebylo pravidlem,třeba 706 RO i RTO byly na rámech, jaké měly snížené valníky.

0/0
2.1.2018 12:34

J66a48n 91C94h30o83b98o58t 5743538429367

", které měly...".

0/0
4.1.2018 9:59

L90u92c76i55a92n 45P91a91p15a12z53i33a45n 5894747141125

Škoda, že značka KAROSA již neexistuje. Privatizace v takové podobě proběhnout neměla.

+6/−1
29.12.2017 22:58

J62a26n 28P86a15ř81í17z12e94k 9136890947296

Především nemělo proběhnout znárodnění

+18/−2
30.12.2017 12:39

P41a33v38e95l 16S82t29a61v16j44a73n84í34k 6638935677591

Značka Karosa po úplném vysátí neměla dál co nabídnout. Svět byl jinde.

+3/0
31.12.2017 19:22

J40a19n94a 55H21o36r24á49č84k20o68v52á 5966422128960

a proto se dnes vyrábí ve Vysokém Mýtě denně 19 autobusů. Jasně, značku Karosa to nemá. Ani technologii, ale nápady, konstrukci a lidi má z té Karosy.

+1/0
8.1.2018 23:31

R84o70m29a93n 48K82r91a84t49o55c81h54v11í80l 6286237436454

Ale fabrika pokud vím existuje pořád dále.

0/0
2.1.2018 10:22

M72a80r10t73i29n 96N24e56b30e71s60k18ý 7186110717872

Je fakt, že příhradová samonosná konstrukce a agregát vzadu předběhl dobu.

Další samonosná příhradová konstrukce byla až na ŠM/ŠL/ŠD11 a agregát vzadu až C731/734/738.

Problém byl vzduchem chlazený motor, který nevytopí vnitřek a zdvojená zadní náprava, která má sice lepší trakci, ale má tendenci vést vůz rovně.

0/0
29.12.2017 14:37

T48o92m73á72š 20S56e27d19l15á65k 3548681472147

Tenhle podobný autobus se dvěma nápravami vzadu, jsem někdy po roce 1995 viděl, jak ho táhnou do kovošrotu v Ostravě Polánce. Dnes lituji, že jsem neupozornil dopravní podnik. Mohli ho odkoupit. Vím, že mnoho desítek let stál u polní cesty, mezi dvěma obcemi. Jak ten autobus nakonec dopadl, nevím. Vím jenom to, co jsem napsal.

+1/0
29.12.2017 11:52

J91a55n 19K61r69i30e95g21l51e32r 8796914615290

Mala poznamka... teta Katerina rekla "nechval dne pred veceri" a nikoliv pred vecerem, coz je klasicke porekadlo.

+1/0
29.12.2017 10:44
Foto

K33a40r47e79l 82S23ý41k34o48r69a 6353259632890

jsem rád za podobné články, díky vám v redakci

+10/0
28.12.2017 19:56

R67a63d51e54k 19R26a79i15d98a 5567412509

Jako největší problém vidím motor. Kdyby ho nahradili řadovým šestiválcem chlazeným vodou nejspíš by odpadla část problémů jako zbytečně velké nasávání pro chlazení, problémy s topením a ubyly by dva válce. Ale třeba by to mělo jiné obtíže.

+6/0
27.12.2017 22:38
Foto

R90o37m50a51n 92K28o93z97e85l 4737286743854

Tak co jsem si pouštěl video, tak byl motor dost hlučný, kravál k Tatře odjakživa patřil :-) ne nadarmo se říkalo, že Tatra 111 nepotřebuje houkačku, protože vzhledem k hluku motoru je to zbytečné vybavení. Také řízení bez posilovače muselo být náročné.

+3/0
28.12.2017 10:41

M33a71r66t16i48n 36N53e66b16e52s87k80ý 7346820457482

Řízení bez posilovače bylo v té době celkem běžné a první pneumatické posilovače teprve měly vzniknout.

To byla doba, kdy šoféřina byla ještě řemeslem a to nelehkým.

+8/0
28.12.2017 15:26
Foto

R28o41m89a47n 41K31o14z83e95l 4767166313654

Ano, co vím, tak Tatra 138 už posilovač měla, kapalinový, vozy RT měly vzduchový.

0/0
28.12.2017 21:26

M14a93r45t75i68n 84N54e23b97e60s30k87ý 7826840837622

Tatra 138 už ano, leč řeč je o době Tater 111 a 128.

0/0
2.1.2018 12:36

M70a67r45t58i58n 66N42e37r37m53u11t 4669810198714

Podle článku šlo naopak řízení někdy až moc lehce, to když se ve stoupání postavil na zadní

+2/0
29.12.2017 11:44

M29a32r11c11e58l 52P14a65v96l89í35k 7301804698599

správne a potom by musel stáť nie na kopci, aby naštartoval, ale vedľa kotolne, aby ho ráno pred výjazdom (05:10) natočili teplou vodou. a batéria. nebolo v ňom viac zima ako vo všetkých predchádzajúcich, ani vňčšine nasledujúcich autobusov.

0/0
30.12.2017 13:20

R57a46d30e31k 35R18a70i71d16a 5477602179

Autobusy tehdy měly vodou chlazené motory běžně, takže tu nepište, že by to byl kdoví jaký problém. Ač mají vzduchem chlazené motory řadu výhod je jedna z mnoha nevýhod například hlučnost, což prostě u autobusu není zanedbatelná věc.

+2/0
30.12.2017 20:10

D48a24v82i86d 40K87n87a11p64e81k 8827344206665

Pěkný článek. Abych pravdu řekl, tento bus jsem ještě nikdy neviděl - ani v muzeu, ani na žádné přehlídce historických vozidel MHD.

Ale přijde mi, že v 50. a 60.letech jezdily v ČSR trolejbusy se stejným čumákem.

+4/0
27.12.2017 21:47

J11i47ř68í 33E46r61b67e77n 1943644456607

Škodovky 7Tr a 8Tr měly podobné fousy i čelní skla - ale jen podobné, nikoliv stejné,

+3/0
28.12.2017 1:08

J83a63n 57V59a93l63o97u44c64h 6512247128930

Jeden nedávno zrenovovalo TM Brno.

0/0
29.12.2017 15:05

K41a91m67i93l 75Š63e95s21t68á16k 7336136829108

celý proces vyvoja, výroby a spôsobu uplatnenia mi z článku príde sympaticko-logický. nemám čo vytknúť vtedajším hospodárskym plánovačom v tomto zmysle

0/0
27.12.2017 18:56

J98i48ř70í 28J28o51z78a 3138343520151

Tento autobus je vystaven v Technickem muzeu v Brne, jehoz zdarila oprava bylo dokoncena v roce 2013.

+12/0
27.12.2017 16:07

J86a28n 36C74h11o59b32o65t 5393148689987

Zdařilá oprava čeho...toho muzea? Slovosled není nahodilá věc...

+3/0
2.1.2018 7:41

M82a29r10e49k 49T24u56r34n56o21v62e97c 7955932320956

No na slovosledu sice záleží, ale zrovna v tomto případě je to myslím právě z toho slovosledu dost jasné, co se opravovalo, takže Vaše rýpnutí podle mně není na místě. Aby to mělo ten druhý význam, tak by právě slovosled musel být jiný: "Tento autobus, jehož zdařilá oprava byla dokončena v roce 2013, je vystaven v Technickém muzeu v Brně." Tak tu zbytečně nepruďte (a to jsem na češtinu také dost háklivý a svým okolím občas vnímaný jako "grammar nazi"). :-)

+1/0
6.1.2018 16:55

R60o24m37a67n 25W87a87g45n68e45r 4676552107471

No vidíte. Takže je to sice napsané jasně, ale fakticky špatně, protože se opravoval ten autobus. :-)

0/0
8.1.2018 17:03

V53o95k40o49u86n 97V27l11a39d88i76m28i58r 8752648379778

Ten Autobus jezdil v zime v letech 1956 a 1957 i na lince Praha Pruhonice Ricany. Parkrat jsem s mim jel k dedovi. Moc se mi libil vnitrek, a hlavne v Tom autobusu bylo na rozdil od ertecek prijemne teplo.

+5/−1
27.12.2017 11:53

J17a36n 36K14u24d75e10r83a 4933416643792

Proč tam tedy píšou, že to byla spíš lednice.

0/0
31.12.2017 19:36

P13a56v10e33l 19V67é66b67r 5569162342781

Pane redaktore, styďte se za pravopisné chyby! "sebraly mu čtyři válce" - to jako v konstrukci pracovaly prokazatelně samé ženy? No, to je potom světový unikát, tím se chlubte!

+19/−2
27.12.2017 9:52

R59a84d48e89k 96F39o21l79p41r66e59c29h73t

To by přece neznamenalo, že v konstrukci pracovaly samé ženy. Znamenalo by to, že pouze ženy je sebraly a chlapi na to koukali. Ale Samozřejmě to je chyba, díky za upozornění, opraveno.

+41/0
27.12.2017 10:07

V42o38k30o39u64n 91V66l62a30d35i41m76i93r 8482178979698

Ovsem meine nez pravopis mne rusi konstrukcni nesmysl o sebrani ctyr val ́cu. Do toho autobuse se totiz montoval uz predti vyvinuty osmivalcovy Motor z Tatry 128.

Pravda, ten ma take puvod v Motor z Tatry 111.

0/−2
27.12.2017 11:49

R31a11d12e57k 54F38o36l20p86r63e29c83h48t

S tou časovou posloupností to je takový nepěkný zažitý omyl. Motor pro autobus se právě řešil dříve než podobný motor pro Tatru 128.

+3/0
27.12.2017 13:01

R46a96d80e59k 75F38o45l37p90r23e66c26h38t

Přesněji prototypový motor pro autobus, pro sérii se později dále upravoval.

+2/0
27.12.2017 13:02

V59o17k23o12u90n 14V81l70a44d58i26m26i86r 8982938289778

Tak to nevim, ale Tatra 128 uz jezdit u armady or roku 1951,

0/−1
27.12.2017 13:12

R37a47d77e80k 88F43o94l43p71r78e61c41h40t

Prototyp autobusu jezdil od začátku roku 1950, hotov byl vlastně dříve, než se Tatra 128 začala vůbec projektovat.

+5/0
27.12.2017 13:20

R86a45d40i26m 78P28o96l83á72š25e12k 9776113479649

Není pravda, tyto motory byly už minimálně od tatrovky 111 řešeny jako stavebnicové, od 8 do 12 válců, protože pro různé nástavby na podvozku v Kopřivnici potřebovali motory různé síly..

A první prototyp T111 je rok nějak 1942 nebo 43 a první vozy šly němcům na východní frontu, kde bojovaly proti rusům.

Takže tatrovácký motor byl pro ten autobus dávno hotový, otázka je jen kolem dodatečných úprav.

+1/0
27.12.2017 16:48

V43o88k38o51u19n 22V84l29a47d57i70m72i27r 8672288349308

Jiste, i ta slavna vejtraska co espetka maji pul motoru ze 111.

+1/0
27.12.2017 17:07

R38a14d71e80k 84F70o30l74p31r93e63c32h75t

Co není pravda, že prototyp autobusu jezdil před projektováním Tatry 128? Jinak o té stavebnicové konstrukci to v článku máte. Ale motor pro autobus snad nebyl dávno hotový, nebo v čem byl tedy dávno předtím použit? Neříkám, že nebyl, ale sám o ničem nevím.

+2/0
27.12.2017 17:22







Najdete na iDNES.cz