Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadla z ČKD ohromovala odbornou i laickou veřejnost. Tedy některá

Mezi tuzemská konstrukčně nejzajímavější letadla patřily prototypy z ČKD, ať už se jednalo o rychlý dvoutrupý průzkumník Praga E.51 nebo o malý dopravní stroj Praga E.210 s motory v tlačném uspořádání. Letecké oddělení ČKD vtrhlo na naše nebe počátkem 30. let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T63o61m56á12š 84H67r81u98b94ý 4859590304236

Zase bych to prvorepublikové letectví tolik neidealizoval... Start dejme tomu někdy do roku 1930 byl dobrý, ale v době, o které píše tento článek, už se docela projevovala stagnace a v podstatě nevzniklo žádné letadlo, které by bylo na úrovni potřebné pro WWII.

Chyběly lepší motory (to je zmíněno i v článku), ale do jisté míry naše továrny zaostávaly i v teorii aerodynamiky, materiálech atd.

Ve výsledku vlastně nevznikl vůbec žádný použitelný bombardér (řešilo se licencí SB-2 z SSSR), stíhačky skončily dvouplošnou B534, relativně moderní B135 poprvé letěla až v době Mnichova, do výzbroje by se dostala odhadem tak 1940.

+9/−1
2.1.2018 13:44

J15i76ř97í 92T88i47n70t48ě89r30a 6820329873660

Vážený pane Hrubý,

souhlasím s vašimi vývody. Podobně jsem uvažoval před léty, kdy jsem v archivu VHJ Praha studoval dokumenty o letadlech a tancích. Tehdy jsem uvažoval o tří až pětiletém skluzu za evropskou špičkou.:-/

0/0
2.1.2018 15:27

J26a74k77u68b 61B80o92h68o69n38ě94k 8155926659887

V zásadě souhlasím.

Jenom bych dodal, že období před WWII bylo pro letecké konstruktéry těžko čitelné a v zásadě se nevědělo, jestli bude v bojích důležitější rychlost a nebo obratnost. Odhadoval bych, že u nás se z praktických důvodů (slabé motory, malá rozloha státu a orientace na obranu) vsadilo na obratnost. Nebyli jsme v tom sami, někde tu chybu odhalili dřív a jinde později

0/0
2.1.2018 16:23

P36e96t58r 20L31u75k87e14š 6943451

Tomáši, idealizaci má na svědomí titulkář. Článek je fajn. Pokud jde o motory, materiály a výzkum: tón udávaly velké státy, které na letectví vydávaly značné prostředky. Jejich finanční možnosti byly o řád jinde. U nás probíhal každoroční boj o vojenský rozpočet.

P.S.: Avia B.135 (se zatahovacím podvozkem) byla až okupační záležitost. V době Minichova poprvé startovala Avia B.35 s pevným podvozkem.

+3/0
2.1.2018 16:34

J80i49r10i 92C23e66e 5815121452938

Nemůžu si pomoct, ale mě ta Praga E.51 připomíná okopírovaný Fokker G.I, kterej byl vystaven na každoročním Pařížském aerosalonu v roce 1936.

Aerosalonu se pravidelně účastnili jako vystavovatelé a pozorovatelé také zástupci českých firem.

Jinak G.I je přiznanou inspirací i tak úspěšného průzkumného letadla, jakým byl Fw 189.

0/0
2.1.2018 12:39

T41o78m20á81š 61N61a33t83a38n33a60i51l64i54d34i40s 5555343398565

Dajn clanek pane Folprechte

0/0
2.1.2018 12:20

T94o97m89á63š 65N45a21t29a68n44a81i48l21i62d53i42s 5655783988485

Fajn..

0/0
2.1.2018 12:20

L24i35b80o21r 16M57o87u57č38k67a 1418507555202

do ted jsem si myslel, ze tlacna muze byt je vrtule .. a on i motor :-)

+2/0
2.1.2018 7:52

R63a83d83e21k 90F97o95l86p71r19e63c26h69t

Samozřejmě, že typově to je normální motor, "tlačný motor" jsem použil jako kratší (méně znaků) v perexu, v textu článku už máte napsáno korektně "motory v tlačném uspořádání".

Nazval jsem to tedy pro zjednodušení tlačný motor, tím nechci říct, že by snad byl nějaký jiný, čistě zjednodušující označení, tlačný motor zkrátka. Já to tam klidně opravím, jestli chcete.

+8/0
2.1.2018 9:53

R26a43d71e85k 22F68o59l56p55r83e63c81h53t

Ano, opravte to! :-)

+4/0
2.1.2018 9:54

K63a41r20l 16R23i17e69g16e43l 4784802948876

presneji se uvadi vzdy...motor v tlacnem usporadani

+1/0
2.1.2018 10:12

O57n25d39r92e49j 95P92a70t87e21k 5330690649431

Jestli voni Amíci nakonec tu Černou vdovu - stíhacího nočního zabijáka neokopčili od naší Pragy. :-) (pochopitelně žertuji)

+4/0
2.1.2018 6:37

R50i13c36h37a36r36d 25A51u57b17r77e53c19h55t 1182731646520

Ve své době to byla docela populární koncepce, viděl jsem vcelku vážně míněná srovnávání Pragy E.51 s Fokkerem G.1. Přihoďte Lockheed Lightning, Focke-Wulf Fw 189 a Fokker D.XXIII.

+2/0
2.1.2018 12:34

J43i87r64i 68C96e67e 5345871142428

Také mě to napadlo. Mají prakticky totožné boční siluety...

+1/0
2.1.2018 12:45

K70a69r32l 93R88i47e14g72e92l 4744532668606

Lockheed Lighting byl jeden z genialnich (Starfighter, U-2, SR-71 Blackbird) navrhu Clarence Leonarda "Kellyho" Johnsona ze "Skunk Works", troche uz prehnane srovnani.

0/0
2.1.2018 14:37

O30n10d87r45e41j 28P49a61t41e13k 5590140229981

Jasně, ale P61 se to dost podobá i díky zadnímu zakončení špičičkou :-)

0/0
2.1.2018 22:02
Foto

M62i48c67h40a67e12l 36D46o24s46t18a30l 8253661707685

Tehdá jsme ohromovali svět v mnoha směrech a odvětvích.Nyní jsme jen ohromeni jak všechna ta sláva šla do kopru,protože tomu tak západ chtěl,aby byli na vrcholu a za hvězdy oni.:-/

+1/−32
2.1.2018 6:04

J90i58ř68í 43N96e17u76m67e45i51s72t23e30r 2172905903381

Vsadím se, že zrovna vy jste příklad mohutného talentu, který západ zašlapal. Absolvent vysoké školy života?

+19/−2
2.1.2018 7:29

K42a91r73l 40R36i85e36g92e28l 4724512318936

Vsechno zaslapali komunisti - monopolizaci prumyslu, likvidaci konkurence, prechodem na vyrobu suroveho zeleza a oceli pro SSSR...takze jak konstatoval nakonec soudruh Strougal, ze 100% produkce schopne konkurence na zapadnich trzich jsme se za jejich vlady dostali na 3%...

+34/−2
2.1.2018 7:42

L20i28b45o74r 41M90o22u62č40k28a 1508597625102

houby, jeste v 60. letech to slo.. zaslapala to prakticky nulova investice do rozvoje a zpusobili odberatele RVHP, kterym po desitky let stacily ty same vyrobky bez vyraznejsich inovaci .. proste motor prumyslu - pozadavky zakaznika - chybel :-/

+4/0
2.1.2018 7:54

J65a83n 72V10á25c10l39a33v37í38k 3752276281419

Ono se to navíc třeba právě v letectví potkalo s obrovskými změnami v celém odvětví. Kolik firem vyrábělo jinde ve světě letadla v 30. letech? nebo ještě v 60. letech? a kolik jich je dnes?

+2/0
2.1.2018 9:44

R56i70c24h58a93r93d 30A78u13b12r71e25c58h47t 1292391426210

Je pravda, že ze starých firem moc nezbylo. Pryč je Fokker, Dornier, Douglas, Vickers, Bristol, de Havilland, Cessna, Piper, Aermacchi, CASA, Canadair, ... V podstatě všechny britské firmy se poslučovaly do jedné megafirmy, všechny francouzské také, německé také, a stejně ještě musí spolupracovat mezi sebou, aby vývoj čehokoli většího někam dotáhly. Ti kdo to neudělali zkracovali. Zbývající staré firmy často skončily v pozici subdodavatele pro nějaký ten Airbus, BAE, Textron nebo Leonardo.

+4/0
2.1.2018 12:23

J85a35k72u91b 61B88o77h30o77n20ě87k 8225466139247

On to byl celkem logický krok. V průmyslu s takovými nutnými investicemi do technologií a výroby se spousta malých firem uživit nemůže, ty zbytečně duplicitně proinvestované peníze by to zabily. Nakonec to i dřív v praxi vypadalo tak, že každá firma měla nějakou drobnou výhodu (třeba de Havilland dodával dobré vrtule) a tak bylo logické se po linii těchhle kvasi-specializací spojit do větší celků.

+2/0
2.1.2018 12:31

K94a43r97l 70R78i45e14g15e71l 4624932968236

Jisteze, kdyz mate odvody ze zisku 98% a stat je dava na prikaz SSSR do armady...jediny kdo se tomu trochu vzeprel byl Antonin Novotny..tak ho nahradili "Sasou" vystudovanym v Moskve, se vsemi dusledky ...

0/−1
2.1.2018 10:08

J38a23r73o88m18í46r 83K17r55á30l 4960319964159

Kdoví, jak by to dopadlo, kdyby nepřišla ta "bratrská pomoc". Možná bychom tu měli komunisty dodnes. On Dubček pouze patřil do jiné frakce komunistů. Nic víc, nic míň.

+2/0
2.1.2018 10:41

K25a10r10l 91R23i58e78g55e33l 4344942448496

Dupcek jak Dubcek ale Gorbacev se tenkrat na sovetskem velvyslanectvi u nas "vyucil" v "perestrojce..."

0/0
3.1.2018 16:39

R16a89d68i86m 88S35l83á32d63e81k 3741472563949

zase se pod solidní článek přilepí nějaký ten politruk a politicky uvědomělý čtenář PL,Aeronetu a podobných paskvilů. Co vás proboha nutí plevelit fora na normálních webech? Myslel jsem že máte vlastní rezervace, kde si nadšeně odkývete své paranoidní představy a ještě se u toho poplácáte po ramenou.

+9/−2
2.1.2018 9:40
Foto

H76a20n36a 51A50n81t24o17n10o56v62á 6927159104784

Ale i dnes jsou obory, kde je ČR na vrcholu. Mikroskopy (Brno), nanovlákna (Liberec) a další.

+8/0
2.1.2018 11:04

K44a28r65l 82R51i48e66g49e40l 4384432178796

Budis chvala panu bohu za to...ultralehka letadla taky napriklad. Otazka je kde by byl jediny stat v Evrope (snad krome Svedska) s valkou nezasazenym prumyslem a strategickymi zasobami - uranu, bez komunistu dnes...

0/0
2.1.2018 14:41

S40t77a46n20i48s21l31a60v 55K23r68e91j98c34a75r 6607866423724

Ano, souhlasím. Technet .cz by mohl porovnat ČSR a ČR před Minichovem a dnes po Havlovi. Byli jsme v době TGM profesně konkurenceschopnějšími než dnes v době EU? Jak to v době ČSR vypadalo s zahraničními montovnami ve srovnání s těmi dnešními. Vítězili češi nebo zahraničí. Dnes zde máme německé, korejské,a jiné firmy jež dávají práci českým pracovníkům. V době ČSR zde byl Bata, Liebig, Rak, českomoravské sirkárny,sklárny, pivovary,cukrovary. Dnes toho českomoravského mnoho nebude. A máte pravdu, je zde stále podobně jako v dvacátých a třicátých letech minulého století odliv občanů do vyspělého světa. Možná jsme na tom podobně jako Rusko, kde vítězí zahraniční podnikatelská pomoc před tou domácí. I tam oligarchové prchají do ciziny a řídí tamní mužiky z rájů.

0/−1
3.1.2018 9:39

P90e26t62r 13T39á28b90o21r35s70k68ý 6120196521797

Těch 45 let východní slávy se prostě projevit muselo. A když někdo vyčníval, tak mu to ještě komunisté dali pěkně sežrat.

+4/0
2.1.2018 14:10



Najdete na iDNES.cz