Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendární sovětský dvouplošník byl postrachem Němců i mandelinek

Před 90 lety poprvé vzlétl povedený prototyp později legendárního dvouplošníku konstruktéra Polikarpova. Masově vyráběný lehký stroj plnil všechny možné i nemožné úkoly, nejvíce ho proslavily v roli lehkého nočního bombardéru sovětské letkyně, přezdívané Noční čarodějnice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V72l13a48d51i23m51í98r 27M67a98c54a79n 4568843941344

Článek skvělý, pouze mně tam chybí technické údaje a výkony, zejména maximální rychlost, dostup, dolet atp...

0/0
7.1.2018 21:36

R63i34c91h61a11r14d 21A64u67b44r15e89c19h35t 1722811466470

To není úplně možné, protože PO 2 se stavěl v asi třiceti verzích. základní cvičné U-2, zemědělské AP/AO, dopravní třímístné SP, sanitní U-2S-1/S-3, vojenské průzkumné a spojovací U-2VVS, noční bombardovací U-2LNB, ... Podařilo se mi dohledat nějaká data k sedmi z nich. Jestli máte zájem:

https://forum.valka.cz/topic/view/1839

0/0
7.1.2018 21:59

R64i32c48h79a28r71d 88A32u16b20r81e34c68h76t 1682571866410

Ale že jste to vy:

U-2 (1928): rychlost 150 km/h, dostup 3820 m, dolet 430 km, cca 20000 ks

U-2SP (1932): rychlost 148 km/h, dostup 3300 m, dolet 550 km, 831 ks

U-2VVS (1934): rychlost 134 km/h, dostup 3500 m, dolet ?, 473 ks + konverze

U-2S-2 (1940): rychlost 120 km/h, dostup 1500 m, dolet 300 km, cca 670 ks

U-2LNB (1942): rychlost 131 km/h, dostup 1500 m, dolet 450 km, cca 14000 ks

CSS-13 (1948): rychlost 155 km/h, dostup 3350 m, dolet 560 km, 491 ks

+5/0
7.1.2018 22:08

V54l71a70d98i37m85í55r 17M93a37c57a73n 4818963201464

"Молодежи города Прага от летчиков Красной Армии"

Volně přeloženo: "Mládeži města Prahy od letců Rudé armády." :-)

0/0
7.1.2018 21:35

K39a11r20e83l 16B29o72k 7781977101811

Z nouze cnost.

+1/0
7.1.2018 19:12

R42a74d37i30m 60P47o40l37á73š76e65k 9946613339219

Boris Polevoj se ve svých pamětech "Půl století v novinářově bloku" se o takové cestě Kukuruznikem zmiňuje. Jak za války uprosil poštovního pilota a ten ho tajně převezl v překližkovém futrálu na křídle, kde jinak vozil poštu.:-)

0/0
7.1.2018 14:29

R60a73d41i37m 84P24o31l46á66š47e12k 9356343989919

Jen bych dodal, že partyzáni se ke svým oddílům zpět ani tak moc nelétali letadly. Těch letadel zas Rusové tehdy tolik neměli, a ty, které měli, spíš používali pro dopravu na nárazy citlivých materiálů. Například trhavin nebo lékařského vybavení. Pokud už někdo letěl letadly do partyzánských oblastí, tak to byli papaláši, propagandisté a koordinátoři jednotlivých partyzánských oddílů a partyzánských území, kde byli Němci odstraněni. Řadové partyzány spíš shazovali padáky. Nebo šli pěšky přes frontu, protože na spoustě míst stačilo jen přejít frontovou linii a následujících 10 - 20 kilometrů a potom už mohli cestovat lesnatými oblastmi Ruska, kde Němci nebyli nebo byli kvůli partyzánům opevnění jen ve větších městech a kolem strategických železničních tratí.

+4/0
7.1.2018 14:26

J10i36r14k23a 41H65o16n96c35ů 2514694451698

Autor, jak je jeho dobrým zvykem, odvedl vynikající práci. Diky.

+9/0
7.1.2018 11:51

K73a16r57e59l 94F51r21a14n65ě72k 3968283527895

Až na ten nadpis. Postrachem Němců bylo lecos, ale zrovna Po-2?;-D

0/0
7.1.2018 14:09

K63a23r45e15l 13L74a83n64g67r 2572207780218

No nevím jak by se vám spalo, pokud by vám každou hodinu na pozici spadla jedna nebo dvě bomby. Nálety na nádraží a seřadiště kdy protiletadlovci nic neviděli a neslyšeli dokud nespadly bomby a letouny nemizely končily silnou frustrací na německé straně.

+3/0
7.1.2018 17:06

K53a76r16e85l 25F77r61a72n59ě88k 3528403817865

Jenže takto romantická válka většinou není.

0/0
7.1.2018 17:49

K87a44r63e16l 93L88a75n52g82r 2892457650708

Přečtěte si něco o Nočních čarodějnicích a o tom jak je Němci "milovali" za jejich lety.

+3/0
7.1.2018 18:16

K84a18r47e10l 48F26r40a67n36ě58k 3858813497905

To už mám dávno přečtené. A nejen to. Ale pro vaši představu, fronta se táhla od Baltu po Středozemní moře a samozřejmě že se na celé této frontě Němci třásli strachy, aby na ně náhodou ty Noční čarodějnice v tom super letadle nezaútočily.;-D

0/0
8.1.2018 6:46

P26e13t34r 91L74u30k86e95š 6293141

Karle, je pravda, že ženský noční bombardovací pluk na PO-2 byl jen jeden, ale celkem jich bylo postaveno okolo šedesáti.

+1/0
8.1.2018 8:13
Foto

J51a26n 89K44o10z92á26k 7491589171754

Pro zajímavost dodám, že během Korejské války měl Po-2 na svědomí i "sestřel" proudové stíhačky F-94 Starfire. Americký letoun totiž při pokusu o zaměření pomalého a nízko letícího dvojplošníku zpomalil pod pádovou rychlost a zřítil se.

+13/0
7.1.2018 10:48

P63a22v88e14l 24H50e29k 8607846763341

Šmolík Š-16

+2/0
7.1.2018 10:25

D53a96v58i49d 58D96i70r45g82a 7885881438

Jsem jediný, kdo spolehlivě hodnotí "krásná" letadla jako divná a "ošklivá" jako hezká?

Mě se ty oblé tvary adorované nadšenci pro letectví prostě nelíbí.

+1/0
7.1.2018 10:12

J58i32ř35í 94J66i43r42o45u32d42e24k 8626909454874

R^ Kukuruznik byl, resp. stal se legendou.

+4/0
7.1.2018 9:55

M59a78r67t45i44n 36H26r71o91u85d60n44ý 5287772224337

Sabaton - Night Witches

https://www.youtube.com/watch?v=NU4e50fERiY

+10/0
7.1.2018 9:41

R86i74c77h39a80r87d 55A61u27b52r40e11c21h81t 1952571236190

Dalo to hodně práce, zmátl mě Bréguet 19 v pozadí, ale nakonec mi došlo, že československým letounem má být ten kus křídel vlevo dole. Což je samozřejmě Letov Š-16.

Kdybych si nevygooglil jiný úhel pohledu, tak to ještě samozřejměji taky nepoznám.

+8/0
7.1.2018 0:54

A20l65f24r53e54d 17R41u60d43y19s 3158972235

Němci kvůli Po-2 vytvořili asi nejpodivnější noční stíhačku 2.světové. Focke-Wulf Fw-189 čili známý rám-ovšem s radarem a dodatečně zamontovaným šikmo umistěným 20mm kanonem. Obě letadla byla původně pozorovací; velmi pomalá takže rám měl šanci Po-2 sestřelit.Jestli se tak stalo netuším. Fw-189 je v pramenech často charakterizován jako nouzová nebo pomocná noční stíhačka.Na lov středních natož těžkých dvoumotoráků byl pomalý. Ale projekt to byl zajímavý.

+2/−1
7.1.2018 0:45

V67a19c19l37a86v 22M15e16d71e33k 5161272905945

ona v článku není zmíněna ta podstatná část legendy. Polikarpov byl tak pomalý, že letadla jako Messerschmitt se vůbec nedokázaly udržet za ním tak dlouho, aby ho stihly dostat do zaměřováku. Proto byl pro Němce "nesestřelitelnou legendou" - což bylo ještě posíleno konstrukcí, kdy u dřevěného rámu potaženého plátnem platilo "kulka proletí, mnoho škody nenadělá"

+4/0
7.1.2018 1:09

R24a59d19e88k 12F30o19l66p56r18e43c30h69t

Mělo by to být v tom odkazovaném článku o Nočních čarodějnicích. Sem to ještě dodělávám, protože jsem to nestíhal. Ono sem ostatně ani nedám vše, co bych chtěl, protože bych to psal ještě dva dny.

To samé ke korejské válce níže, o ztrátách, co Američany ty plátěné potvory stály, než se jim podařilo sestřelit první. A třeba o jednom pilotovi Corsairu, který se tam stal jako jediný esem v oboru sestřelů Po-2, atd.

+4/0
7.1.2018 1:23

P97e30t54r 45L55u28k39e72š 6903111

Guy Bordelon? Nějak moc to nezkoumám, ale byly to skutečně Po-2?

0/0
7.1.2018 2:29

R54a18d44e18k 12F48o42l18p35r62e21c26h10t

Petře, beru zpět. Jméno jsem si nepamatoval, ale kdysi jsem to v nějakém textu o Po-2 četl, ani jsem si nepamatoval jestli v anglickém nebo ruském. A teď mi dochází, že musel být určitě v angličtině - když se podívám na seznam US pilotů a jejich sestřelů, tak ten Bordelon byl nad Koreou jediným esem na pístové stíhačce a zároveň žádného polikarpova nesestřelil.

0/0
7.1.2018 11:08

P33e29t12r 77L14u10k62e10š 6923661

Radku, mám pocit, že panuje nejistota v určení typů, které sestřelil a uvádí se to různě. Potmě je každá kočka černá.

0/0
7.1.2018 11:40
Foto

M51i16c85h27a87l 59G98r61e31š32l57i64k 9801666222166

Mohli ste to čítať v češtine v publikácii Polikarpov U-2/Po-2 od Martina Veleka z r. 2002.

0/0
7.1.2018 15:04

I28v24a10n 18M66a58r80e30k 6304258522

No, a jaký je rozdíl p.Folprechte mezi plátěnou, plechovou,či duralovou "potvorou" ? 8-o

0/0
7.1.2018 9:49

L50u35d72ě38k 11N60ě51m92e11c 5265301532574

Snad že ty plátěné potvory létaly pomalu?

0/0
7.1.2018 11:20

R36a11d89e93k 51F68o48l45p64r96e80c48h10t

Na to nelze odpovědět jedinou větou. Když píšu plátěná potvora, tak myslím s plátěným potahem, dál tedy budu pokračovat v rozdílech z pohledu potahu - takže plátěná potvora má potah plátěný, plechová potvora má potah plechový (a to nejčastěji z plechů duralových (resp. z hliníkových slitin), ale známe dost letadel i s potahem z plechů ocelových a dokonce se objevila i letadla s potahovými plechy ze slitiny hořčíku) a duralová potvora má potah z duralu (čili duralové potvory jsou největší podmnožinou potvor plechových). Z hlediska plechů to není všechno, na plechové potahové díly se používaly a používají i další materiály, ale tím se neřeší potah celého letadla či z pohledu velikosti povrchu jeho dominantní části. A navíc se potahy řešily ještě dalšími materiály v dotazu nezmiňovanými. A šlo by pokračovat kombinacemi potahových materiálů (běžná záležitost), např. duralu a plátna, atd. Ale tou plátěnou potvorou jsem chtěl původně říci, že levné a nevýkonné, pomalé a bezbranné letadlo dokázalo druhé straně pěkně zatopit.

+8/0
7.1.2018 11:46

P84e98t92r 35L64u95k71e16š 6573351

Václave, problém to určitě byl. První úskalí bylo v noci PO-2 najít a druhé nezapomenout na pádovou rychlost vlastního aeroplánu. Obojí zvládl například Lt. Josef Kociok, který 1. srpna 1943 sestřelil tři PO-2, čtvrtý byl sestřelen palbou ze země. Shodou okolností to byly odvážné dámy ze 46. gardového nočního bombardovacího pluku. Setkání s nočním stíhačem ale nebylo naštěstí moc časté. Horší byla palba ze země. Proti ní se uplatňovala taktika létání ve dvojici. Jeden aeroplán vyprovokoval palbu a druhý se snažil na prozrazená palebná postavení shodit pumy.

+3/0
7.1.2018 2:22
Foto

M58i93c56h13a39l 73G21r88e96š69l51i80k 9651676862786

Je to len legenda. Keď Nemci presunuli na úsek pôsobenia "Nočných čarodejníc" nočných stíhačov vybavených Bf 110, za noc stratili 4 Polikarpovy a prišli o 8 členok posádok.

Uvedomte si, že keď stíhač mohol ostreľovať aj nepohyblivé ciele, ani pomaly letiace lietadlo nebolo až taký problém.

0/0
7.1.2018 13:23

J61i76ř17í 85K37o90d89ý11d74e51k 7980740616333

V čem byla výhoda Bf 110 oproti jiným letadlům Luftwaffe?

0/0
7.1.2018 15:39
Foto

M81i50c77h74a41l 98G93r64e18š70l52i17k 9831776572146

To bol konkrétny príklad toho, aké šance mal U-2 proti štandardným nemeckým stíhačom, v tomto prípade sa jednalo o udalosti z 1.8.1943.

Vôbec som nezrovnával jednotlivé typy.

0/0
7.1.2018 16:09

R43i35c47h85a44r93d 98A71u96b66r13e55c38h87t 1742461376720

Mimochodem Němci se pokusili úspěch Po 2 při nočních útocích napodobit, dali dohromady několik Störkampfgruppe, které vyzbrojili veterány vybrakovanými z leteckých škol, He 46, Go 145, Ar 66 atd.

+1/0
7.1.2018 1:31

P86a10v12e89l 36H86e83k 8957686463431

Prototyp zalétali v roce 1938, takže asi těžko vznikl kvůlivá kukuruzniku. Co se týče šikmo umístěných kanonů, četl jsem v knize od Jacka Higginse Orel přistál o verzi se čtyřčetem 4x20 mm šikmo vzhůru, které ale bylo určeno k sestřelování anglo-amerických bombardérů. Kniha je ale z části fikcí. Nezdá se mi pravděpodobné že by Němci vyvinuli speciální verzi Fw 189 na sestřelení Po 2. K tomuto účelu by se lépe hodil třeba Fi 156. Můžete hodit odkaz či zdroj z kterého čerpáte?

0/0
7.1.2018 10:54

P30a17v21e52l 70H17e73k 8367746883871

Tak buď se spletl pan Higgins nebo moje paměť, pádž o Fw 189 se šikmo umístěným střelištěm jsem nenašel ani čárku. Ale je poměrně dobře popsán typ Bf 110.

0/0
7.1.2018 11:03

R51i16c76h73a95r48d 36A30u94b16r78e20c89h56t 1112531976600

Vzhledem k tomu, že na Fw 189A-1/R, o kterém je řeč, byl kanon Schräge Musik umístěn šikmo vzhůru, ne dolů, a Po 2 záměrně létaly co nejníže, je to očividně omyl.

0/0
7.1.2018 11:13

P12e48t35r 61L37u76k59e90š 6123661

Noční PO-2 létaly ve výšce cca 800 m a nad cílem šly do 500 m. Za dobrého počasí mohly níž jen za předpokladu, že nesly pumy opatřené zpožďovačem. Nasazení FW-189 je doložené a ten šikmo uložený kanon nebyl jedinou zbraní.

0/0
7.1.2018 12:08

R79i11c19h62a83r98d 58A95u22b62r90e45c69h47t 1512361516950

Jenže pan Rudys výslovně mluví o šikmo uloženém kanonu, tedy Schräge Musik. Už vidím tu Fw 189A-1/R, jak letí v cca 500 m, aby měl na Po 2 možnost vystřelit. O klasických Fw 189A jsem neřekl ani slovo.

0/0
7.1.2018 13:04
Foto

M31i95c69h63a74l 75G72r50e62š89l77i10k 9241146452686

Tá výška bola daná skôr možnosťou predčasného odhalenia Po-2 - zase až taký nehlučný nebol, plus ho mohli prezradiť plamene z výfukov. Preto sa Sovieti snažili vyvinúť tlmiče a od použitého typu sa odvíjala tá výška..

0/0
7.1.2018 15:09

A49l92f96r26e36d 90R97u15d41y45s 3688662775

Kukuruznik se účastnil i války v Koreji. G.I. mu přezdívali "Bed check Charlie" (noční kontrolor Charlie) a údajně věřili že Severokorejci a Číňané jsou skutečně schopni nahlížet do oken ubikací. Pokud ovšem Kukuruznik zmerčila noční stihačka byl to jistý sestřel. Po dávce z 20mm kanonů Tigercatu;Corsairu;Skyknightu či Starfiru zbyla z kukuznika ohnivá koule. Někdy ho ale Američan měl potíže dostat protože to letadýlko bylo pomalý(na hraně pádové rychlosti stíhačky).

+4/0
7.1.2018 0:25

I86v20a11n35k62a 69P16o96s26p36í43š88i43l46o67v27á 8214478862987

Takže jedná z nejlepších epizod seriálu MASH o bomarďáku Charliem je podle skutečných událostí :-)

+1/0
7.1.2018 10:27







Najdete na iDNES.cz