Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendární sovětský dvouplošník byl postrachem Němců i mandelinek

Před 90 lety poprvé vzlétl povedený prototyp později legendárního dvouplošníku konstruktéra Polikarpova. Masově vyráběný lehký stroj plnil všechny možné i nemožné úkoly, nejvíce ho proslavily v roli lehkého nočního bombardéru sovětské letkyně, přezdívané Noční čarodějnice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V14l50a39d71i75m85í40r 10M52a84c87a93n 4988213441694

Článek skvělý, pouze mně tam chybí technické údaje a výkony, zejména maximální rychlost, dostup, dolet atp...

0/0
7.1.2018 21:36

R44i27c17h41a85r22d 61A73u68b37r65e16c14h29t 1532351976250

To není úplně možné, protože PO 2 se stavěl v asi třiceti verzích. základní cvičné U-2, zemědělské AP/AO, dopravní třímístné SP, sanitní U-2S-1/S-3, vojenské průzkumné a spojovací U-2VVS, noční bombardovací U-2LNB, ... Podařilo se mi dohledat nějaká data k sedmi z nich. Jestli máte zájem:

https://forum.valka.cz/topic/view/1839

0/0
7.1.2018 21:59

R91i85c20h75a65r32d 19A14u51b65r27e69c29h77t 1832741966890

Ale že jste to vy:

U-2 (1928): rychlost 150 km/h, dostup 3820 m, dolet 430 km, cca 20000 ks

U-2SP (1932): rychlost 148 km/h, dostup 3300 m, dolet 550 km, 831 ks

U-2VVS (1934): rychlost 134 km/h, dostup 3500 m, dolet ?, 473 ks + konverze

U-2S-2 (1940): rychlost 120 km/h, dostup 1500 m, dolet 300 km, cca 670 ks

U-2LNB (1942): rychlost 131 km/h, dostup 1500 m, dolet 450 km, cca 14000 ks

CSS-13 (1948): rychlost 155 km/h, dostup 3350 m, dolet 560 km, 491 ks

+5/0
7.1.2018 22:08

V49l96a44d27i38m77í96r 17M58a74c92a47n 4658443681104

"Молодежи города Прага от летчиков Красной Армии"

Volně přeloženo: "Mládeži města Prahy od letců Rudé armády." :-)

0/0
7.1.2018 21:35

K95a52r82e33l 51B50o18k 7761187191171

Z nouze cnost.

+1/0
7.1.2018 19:12

R51a66d45i38m 30P53o55l44á57š28e56k 9686813979679

Boris Polevoj se ve svých pamětech "Půl století v novinářově bloku" se o takové cestě Kukuruznikem zmiňuje. Jak za války uprosil poštovního pilota a ten ho tajně převezl v překližkovém futrálu na křídle, kde jinak vozil poštu.:-)

0/0
7.1.2018 14:29

R25a59d38i57m 28P61o35l60á76š87e31k 9246663979569

Jen bych dodal, že partyzáni se ke svým oddílům zpět ani tak moc nelétali letadly. Těch letadel zas Rusové tehdy tolik neměli, a ty, které měli, spíš používali pro dopravu na nárazy citlivých materiálů. Například trhavin nebo lékařského vybavení. Pokud už někdo letěl letadly do partyzánských oblastí, tak to byli papaláši, propagandisté a koordinátoři jednotlivých partyzánských oddílů a partyzánských území, kde byli Němci odstraněni. Řadové partyzány spíš shazovali padáky. Nebo šli pěšky přes frontu, protože na spoustě míst stačilo jen přejít frontovou linii a následujících 10 - 20 kilometrů a potom už mohli cestovat lesnatými oblastmi Ruska, kde Němci nebyli nebo byli kvůli partyzánům opevnění jen ve větších městech a kolem strategických železničních tratí.

+4/0
7.1.2018 14:26

J35i50r30k67a 88H65o90n38c64ů 2264214871338

Autor, jak je jeho dobrým zvykem, odvedl vynikající práci. Diky.

+9/0
7.1.2018 11:51

K52a76r94e24l 50F53r81a92n26ě78k 3608883887415

Až na ten nadpis. Postrachem Němců bylo lecos, ale zrovna Po-2?;-D

0/0
7.1.2018 14:09

K84a60r42e32l 41L77a59n71g31r 2282617390788

No nevím jak by se vám spalo, pokud by vám každou hodinu na pozici spadla jedna nebo dvě bomby. Nálety na nádraží a seřadiště kdy protiletadlovci nic neviděli a neslyšeli dokud nespadly bomby a letouny nemizely končily silnou frustrací na německé straně.

+3/0
7.1.2018 17:06

K58a68r10e92l 11F50r46a37n34ě20k 3358983257545

Jenže takto romantická válka většinou není.

0/0
7.1.2018 17:49

K73a41r33e50l 16L98a75n59g53r 2132827870558

Přečtěte si něco o Nočních čarodějnicích a o tom jak je Němci "milovali" za jejich lety.

+3/0
7.1.2018 18:16

K54a91r15e73l 95F88r23a13n43ě57k 3788673877475

To už mám dávno přečtené. A nejen to. Ale pro vaši představu, fronta se táhla od Baltu po Středozemní moře a samozřejmě že se na celé této frontě Němci třásli strachy, aby na ně náhodou ty Noční čarodějnice v tom super letadle nezaútočily.;-D

0/0
8.1.2018 6:46

P93e57t36r 32L95u41k62e15š 6963891

Karle, je pravda, že ženský noční bombardovací pluk na PO-2 byl jen jeden, ale celkem jich bylo postaveno okolo šedesáti.

+1/0
8.1.2018 8:13
Foto

J93a21n 33K78o81z18á55k 7881279611904

Pro zajímavost dodám, že během Korejské války měl Po-2 na svědomí i "sestřel" proudové stíhačky F-94 Starfire. Americký letoun totiž při pokusu o zaměření pomalého a nízko letícího dvojplošníku zpomalil pod pádovou rychlost a zřítil se.

+13/0
7.1.2018 10:48

P81a41v14e61l 13H36e40k 8697966753711

Šmolík Š-16

+2/0
7.1.2018 10:25

D47a21v38i64d 95D76i60r91g23a 7915861178

Jsem jediný, kdo spolehlivě hodnotí "krásná" letadla jako divná a "ošklivá" jako hezká?

Mě se ty oblé tvary adorované nadšenci pro letectví prostě nelíbí.

+1/0
7.1.2018 10:12

J83i11ř77í 88J34i60r48o32u78d69e85k 8136749934284

R^ Kukuruznik byl, resp. stal se legendou.

+4/0
7.1.2018 9:55

M43a38r36t73i37n 91H27r48o84u67d53n53ý 5587212664687

Sabaton - Night Witches

https://www.youtube.com/watch?v=NU4e50fERiY

+10/0
7.1.2018 9:41

R76i89c53h95a77r11d 58A51u45b45r37e48c68h50t 1512601306810

Dalo to hodně práce, zmátl mě Bréguet 19 v pozadí, ale nakonec mi došlo, že československým letounem má být ten kus křídel vlevo dole. Což je samozřejmě Letov Š-16.

Kdybych si nevygooglil jiný úhel pohledu, tak to ještě samozřejměji taky nepoznám.

+8/0
7.1.2018 0:54

A42l58f84r64e23d 79R90u83d38y13s 3658162935

Němci kvůli Po-2 vytvořili asi nejpodivnější noční stíhačku 2.světové. Focke-Wulf Fw-189 čili známý rám-ovšem s radarem a dodatečně zamontovaným šikmo umistěným 20mm kanonem. Obě letadla byla původně pozorovací; velmi pomalá takže rám měl šanci Po-2 sestřelit.Jestli se tak stalo netuším. Fw-189 je v pramenech často charakterizován jako nouzová nebo pomocná noční stíhačka.Na lov středních natož těžkých dvoumotoráků byl pomalý. Ale projekt to byl zajímavý.

+2/−1
7.1.2018 0:45

V72a66c13l26a36v 84M50e31d65e36k 5771312905555

ona v článku není zmíněna ta podstatná část legendy. Polikarpov byl tak pomalý, že letadla jako Messerschmitt se vůbec nedokázaly udržet za ním tak dlouho, aby ho stihly dostat do zaměřováku. Proto byl pro Němce "nesestřelitelnou legendou" - což bylo ještě posíleno konstrukcí, kdy u dřevěného rámu potaženého plátnem platilo "kulka proletí, mnoho škody nenadělá"

+4/0
7.1.2018 1:09

R89a98d26e26k 12F91o38l39p34r20e90c34h40t

Mělo by to být v tom odkazovaném článku o Nočních čarodějnicích. Sem to ještě dodělávám, protože jsem to nestíhal. Ono sem ostatně ani nedám vše, co bych chtěl, protože bych to psal ještě dva dny.

To samé ke korejské válce níže, o ztrátách, co Američany ty plátěné potvory stály, než se jim podařilo sestřelit první. A třeba o jednom pilotovi Corsairu, který se tam stal jako jediný esem v oboru sestřelů Po-2, atd.

+4/0
7.1.2018 1:23

P25e85t27r 29L47u78k38e42š 6743121

Guy Bordelon? Nějak moc to nezkoumám, ale byly to skutečně Po-2?

0/0
7.1.2018 2:29

R46a35d34e45k 41F20o92l58p86r90e88c44h92t

Petře, beru zpět. Jméno jsem si nepamatoval, ale kdysi jsem to v nějakém textu o Po-2 četl, ani jsem si nepamatoval jestli v anglickém nebo ruském. A teď mi dochází, že musel být určitě v angličtině - když se podívám na seznam US pilotů a jejich sestřelů, tak ten Bordelon byl nad Koreou jediným esem na pístové stíhačce a zároveň žádného polikarpova nesestřelil.

0/0
7.1.2018 11:08

P38e86t49r 14L12u44k36e78š 6153441

Radku, mám pocit, že panuje nejistota v určení typů, které sestřelil a uvádí se to různě. Potmě je každá kočka černá.

0/0
7.1.2018 11:40
Foto

M59i20c15h78a18l 57G83r21e27š56l33i23k 9791756662916

Mohli ste to čítať v češtine v publikácii Polikarpov U-2/Po-2 od Martina Veleka z r. 2002.

0/0
7.1.2018 15:04

I96v23a27n 42M47a48r36e51k 6334898602

No, a jaký je rozdíl p.Folprechte mezi plátěnou, plechovou,či duralovou "potvorou" ? 8-o

0/0
7.1.2018 9:49

L39u33d40ě40k 74N67ě29m88e84c 5315151242494

Snad že ty plátěné potvory létaly pomalu?

0/0
7.1.2018 11:20

R38a17d76e27k 46F15o72l69p38r44e51c38h65t

Na to nelze odpovědět jedinou větou. Když píšu plátěná potvora, tak myslím s plátěným potahem, dál tedy budu pokračovat v rozdílech z pohledu potahu - takže plátěná potvora má potah plátěný, plechová potvora má potah plechový (a to nejčastěji z plechů duralových (resp. z hliníkových slitin), ale známe dost letadel i s potahem z plechů ocelových a dokonce se objevila i letadla s potahovými plechy ze slitiny hořčíku) a duralová potvora má potah z duralu (čili duralové potvory jsou největší podmnožinou potvor plechových). Z hlediska plechů to není všechno, na plechové potahové díly se používaly a používají i další materiály, ale tím se neřeší potah celého letadla či z pohledu velikosti povrchu jeho dominantní části. A navíc se potahy řešily ještě dalšími materiály v dotazu nezmiňovanými. A šlo by pokračovat kombinacemi potahových materiálů (běžná záležitost), např. duralu a plátna, atd. Ale tou plátěnou potvorou jsem chtěl původně říci, že levné a nevýkonné, pomalé a bezbranné letadlo dokázalo druhé straně pěkně zatopit.

+8/0
7.1.2018 11:46

P87e12t22r 70L78u36k83e67š 6333811

Václave, problém to určitě byl. První úskalí bylo v noci PO-2 najít a druhé nezapomenout na pádovou rychlost vlastního aeroplánu. Obojí zvládl například Lt. Josef Kociok, který 1. srpna 1943 sestřelil tři PO-2, čtvrtý byl sestřelen palbou ze země. Shodou okolností to byly odvážné dámy ze 46. gardového nočního bombardovacího pluku. Setkání s nočním stíhačem ale nebylo naštěstí moc časté. Horší byla palba ze země. Proti ní se uplatňovala taktika létání ve dvojici. Jeden aeroplán vyprovokoval palbu a druhý se snažil na prozrazená palebná postavení shodit pumy.

+3/0
7.1.2018 2:22
Foto

M92i26c92h48a21l 56G76r17e75š18l13i91k 9181416582336

Je to len legenda. Keď Nemci presunuli na úsek pôsobenia "Nočných čarodejníc" nočných stíhačov vybavených Bf 110, za noc stratili 4 Polikarpovy a prišli o 8 členok posádok.

Uvedomte si, že keď stíhač mohol ostreľovať aj nepohyblivé ciele, ani pomaly letiace lietadlo nebolo až taký problém.

0/0
7.1.2018 13:23

J86i84ř86í 69K94o94d87ý45d11e40k 7860720596353

V čem byla výhoda Bf 110 oproti jiným letadlům Luftwaffe?

0/0
7.1.2018 15:39
Foto

M86i65c70h83a94l 34G29r21e34š57l80i66k 9441626572846

To bol konkrétny príklad toho, aké šance mal U-2 proti štandardným nemeckým stíhačom, v tomto prípade sa jednalo o udalosti z 1.8.1943.

Vôbec som nezrovnával jednotlivé typy.

0/0
7.1.2018 16:09

R20i14c39h29a12r96d 81A45u21b96r30e15c12h20t 1252891446260

Mimochodem Němci se pokusili úspěch Po 2 při nočních útocích napodobit, dali dohromady několik Störkampfgruppe, které vyzbrojili veterány vybrakovanými z leteckých škol, He 46, Go 145, Ar 66 atd.

+1/0
7.1.2018 1:31

P81a25v36e46l 57H62e98k 8667726613221

Prototyp zalétali v roce 1938, takže asi těžko vznikl kvůlivá kukuruzniku. Co se týče šikmo umístěných kanonů, četl jsem v knize od Jacka Higginse Orel přistál o verzi se čtyřčetem 4x20 mm šikmo vzhůru, které ale bylo určeno k sestřelování anglo-amerických bombardérů. Kniha je ale z části fikcí. Nezdá se mi pravděpodobné že by Němci vyvinuli speciální verzi Fw 189 na sestřelení Po 2. K tomuto účelu by se lépe hodil třeba Fi 156. Můžete hodit odkaz či zdroj z kterého čerpáte?

0/0
7.1.2018 10:54

P24a38v52e82l 53H55e75k 8677296163831

Tak buď se spletl pan Higgins nebo moje paměť, pádž o Fw 189 se šikmo umístěným střelištěm jsem nenašel ani čárku. Ale je poměrně dobře popsán typ Bf 110.

0/0
7.1.2018 11:03

R67i87c47h83a36r98d 16A32u47b65r75e10c46h75t 1682831666810

Vzhledem k tomu, že na Fw 189A-1/R, o kterém je řeč, byl kanon Schräge Musik umístěn šikmo vzhůru, ne dolů, a Po 2 záměrně létaly co nejníže, je to očividně omyl.

0/0
7.1.2018 11:13

P66e13t39r 18L82u98k82e91š 6613281

Noční PO-2 létaly ve výšce cca 800 m a nad cílem šly do 500 m. Za dobrého počasí mohly níž jen za předpokladu, že nesly pumy opatřené zpožďovačem. Nasazení FW-189 je doložené a ten šikmo uložený kanon nebyl jedinou zbraní.

0/0
7.1.2018 12:08

R65i68c23h75a95r75d 41A67u58b19r78e71c67h66t 1392741576610

Jenže pan Rudys výslovně mluví o šikmo uloženém kanonu, tedy Schräge Musik. Už vidím tu Fw 189A-1/R, jak letí v cca 500 m, aby měl na Po 2 možnost vystřelit. O klasických Fw 189A jsem neřekl ani slovo.

0/0
7.1.2018 13:04
Foto

M51i46c77h86a91l 11G47r49e80š37l78i63k 9831536162536

Tá výška bola daná skôr možnosťou predčasného odhalenia Po-2 - zase až taký nehlučný nebol, plus ho mohli prezradiť plamene z výfukov. Preto sa Sovieti snažili vyvinúť tlmiče a od použitého typu sa odvíjala tá výška..

0/0
7.1.2018 15:09

A13l80f95r62e34d 50R98u37d25y18s 3718862405

Kukuruznik se účastnil i války v Koreji. G.I. mu přezdívali "Bed check Charlie" (noční kontrolor Charlie) a údajně věřili že Severokorejci a Číňané jsou skutečně schopni nahlížet do oken ubikací. Pokud ovšem Kukuruznik zmerčila noční stihačka byl to jistý sestřel. Po dávce z 20mm kanonů Tigercatu;Corsairu;Skyknightu či Starfiru zbyla z kukuznika ohnivá koule. Někdy ho ale Američan měl potíže dostat protože to letadýlko bylo pomalý(na hraně pádové rychlosti stíhačky).

+4/0
7.1.2018 0:25

I71v51a53n34k34a 40P19o81s87p81í30š73i58l35o59v39á 8784558932287

Takže jedná z nejlepších epizod seriálu MASH o bomarďáku Charliem je podle skutečných událostí :-)

+1/0
7.1.2018 10:27







Najdete na iDNES.cz