Diskuse k článku

Legendární sovětský dvouplošník byl postrachem Němců i mandelinek

Před 90 lety poprvé vzlétl povedený prototyp později legendárního dvouplošníku konstruktéra Polikarpova. Masově vyráběný lehký stroj plnil všechny možné i nemožné úkoly, nejvíce ho proslavily v roli lehkého nočního bombardéru sovětské letkyně, přezdívané Noční čarodějnice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V98l65a64d55i93m55í28r 42M72a78c86a25n 4708583771114

Článek skvělý, pouze mně tam chybí technické údaje a výkony, zejména maximální rychlost, dostup, dolet atp...

0/0
7.1.2018 21:36

R46i88c91h16a46r82d 38A65u15b45r97e51c43h63t 1392841406610

To není úplně možné, protože PO 2 se stavěl v asi třiceti verzích. základní cvičné U-2, zemědělské AP/AO, dopravní třímístné SP, sanitní U-2S-1/S-3, vojenské průzkumné a spojovací U-2VVS, noční bombardovací U-2LNB, ... Podařilo se mi dohledat nějaká data k sedmi z nich. Jestli máte zájem:

https://forum.valka.cz/topic/view/1839

0/0
7.1.2018 21:59

R60i29c77h86a58r92d 19A74u15b84r21e56c84h60t 1542591656820

Ale že jste to vy:

U-2 (1928): rychlost 150 km/h, dostup 3820 m, dolet 430 km, cca 20000 ks

U-2SP (1932): rychlost 148 km/h, dostup 3300 m, dolet 550 km, 831 ks

U-2VVS (1934): rychlost 134 km/h, dostup 3500 m, dolet ?, 473 ks + konverze

U-2S-2 (1940): rychlost 120 km/h, dostup 1500 m, dolet 300 km, cca 670 ks

U-2LNB (1942): rychlost 131 km/h, dostup 1500 m, dolet 450 km, cca 14000 ks

CSS-13 (1948): rychlost 155 km/h, dostup 3350 m, dolet 560 km, 491 ks

+5/0
7.1.2018 22:08

V11l90a62d25i36m97í50r 58M56a76c98a18n 4488113831194

"Молодежи города Прага от летчиков Красной Армии"

Volně přeloženo: "Mládeži města Prahy od letců Rudé armády." :-)

0/0
7.1.2018 21:35

K96a57r33e59l 39B98o96k 7711767531541

Z nouze cnost.

+1/0
7.1.2018 19:12

R57a60d47i95m 83P97o56l83á49š98e45k 9916793469109

Boris Polevoj se ve svých pamětech "Půl století v novinářově bloku" se o takové cestě Kukuruznikem zmiňuje. Jak za války uprosil poštovního pilota a ten ho tajně převezl v překližkovém futrálu na křídle, kde jinak vozil poštu.:-)

0/0
7.1.2018 14:29

R45a41d75i95m 45P19o72l74á62š95e35k 9166523119929

Jen bych dodal, že partyzáni se ke svým oddílům zpět ani tak moc nelétali letadly. Těch letadel zas Rusové tehdy tolik neměli, a ty, které měli, spíš používali pro dopravu na nárazy citlivých materiálů. Například trhavin nebo lékařského vybavení. Pokud už někdo letěl letadly do partyzánských oblastí, tak to byli papaláši, propagandisté a koordinátoři jednotlivých partyzánských oddílů a partyzánských území, kde byli Němci odstraněni. Řadové partyzány spíš shazovali padáky. Nebo šli pěšky přes frontu, protože na spoustě míst stačilo jen přejít frontovou linii a následujících 10 - 20 kilometrů a potom už mohli cestovat lesnatými oblastmi Ruska, kde Němci nebyli nebo byli kvůli partyzánům opevnění jen ve větších městech a kolem strategických železničních tratí.

+4/0
7.1.2018 14:26
Foto

J89i48r82k52a 92H97o18n79c24ů 2204914271448

Autor, jak je jeho dobrým zvykem, odvedl vynikající práci. Diky.

+9/0
7.1.2018 11:51

K20a61r64e52l 22F39r63a64n95ě79k 3178443847845

Až na ten nadpis. Postrachem Němců bylo lecos, ale zrovna Po-2?;-D

0/0
7.1.2018 14:09

K84a98r57e90l 13L81a55n18g95r 2192367530128

No nevím jak by se vám spalo, pokud by vám každou hodinu na pozici spadla jedna nebo dvě bomby. Nálety na nádraží a seřadiště kdy protiletadlovci nic neviděli a neslyšeli dokud nespadly bomby a letouny nemizely končily silnou frustrací na německé straně.

+3/0
7.1.2018 17:06

K36a61r60e85l 53F90r37a64n10ě41k 3818923237475

Jenže takto romantická válka většinou není.

0/0
7.1.2018 17:49

K37a93r67e74l 17L18a22n33g79r 2662297880458

Přečtěte si něco o Nočních čarodějnicích a o tom jak je Němci "milovali" za jejich lety.

+3/0
7.1.2018 18:16

K88a11r64e55l 26F68r37a36n13ě44k 3938633537565

To už mám dávno přečtené. A nejen to. Ale pro vaši představu, fronta se táhla od Baltu po Středozemní moře a samozřejmě že se na celé této frontě Němci třásli strachy, aby na ně náhodou ty Noční čarodějnice v tom super letadle nezaútočily.;-D

0/0
8.1.2018 6:46

P29e83t67r 74L96u88k43e27š 6233381

Karle, je pravda, že ženský noční bombardovací pluk na PO-2 byl jen jeden, ale celkem jich bylo postaveno okolo šedesáti.

+1/0
8.1.2018 8:13

J44a28n 45K88o13z80á93k 7651649551474

Pro zajímavost dodám, že během Korejské války měl Po-2 na svědomí i "sestřel" proudové stíhačky F-94 Starfire. Americký letoun totiž při pokusu o zaměření pomalého a nízko letícího dvojplošníku zpomalil pod pádovou rychlost a zřítil se.

+13/0
7.1.2018 10:48

P62a45v84e65l 34H85e21k 8347586723211

Šmolík Š-16

+2/0
7.1.2018 10:25

D63a60v92i49d 22D90i31r98g11a 7715861358

Jsem jediný, kdo spolehlivě hodnotí "krásná" letadla jako divná a "ošklivá" jako hezká?

Mě se ty oblé tvary adorované nadšenci pro letectví prostě nelíbí.

+1/0
7.1.2018 10:12

J20i97ř33í 47J33i32r50o37u98d96e18k 8666489814194

R^ Kukuruznik byl, resp. stal se legendou.

+4/0
7.1.2018 9:55

M72a13r32t92i64n 65H33r63o83u94d62n68ý 5127442644537

Sabaton - Night Witches

https://www.youtube.com/watch?v=NU4e50fERiY

+10/0
7.1.2018 9:41

R75i74c19h73a67r10d 47A86u11b17r44e22c65h51t 1362111396810

Dalo to hodně práce, zmátl mě Bréguet 19 v pozadí, ale nakonec mi došlo, že československým letounem má být ten kus křídel vlevo dole. Což je samozřejmě Letov Š-16.

Kdybych si nevygooglil jiný úhel pohledu, tak to ještě samozřejměji taky nepoznám.

+8/0
7.1.2018 0:54

A57l95f78r78e32d 69R86u43d48y51s 3698632485

Němci kvůli Po-2 vytvořili asi nejpodivnější noční stíhačku 2.světové. Focke-Wulf Fw-189 čili známý rám-ovšem s radarem a dodatečně zamontovaným šikmo umistěným 20mm kanonem. Obě letadla byla původně pozorovací; velmi pomalá takže rám měl šanci Po-2 sestřelit.Jestli se tak stalo netuším. Fw-189 je v pramenech často charakterizován jako nouzová nebo pomocná noční stíhačka.Na lov středních natož těžkých dvoumotoráků byl pomalý. Ale projekt to byl zajímavý.

+2/−1
7.1.2018 0:45

V92a43c53l42a90v 38M17e51d72e65k 5441902565315

ona v článku není zmíněna ta podstatná část legendy. Polikarpov byl tak pomalý, že letadla jako Messerschmitt se vůbec nedokázaly udržet za ním tak dlouho, aby ho stihly dostat do zaměřováku. Proto byl pro Němce "nesestřelitelnou legendou" - což bylo ještě posíleno konstrukcí, kdy u dřevěného rámu potaženého plátnem platilo "kulka proletí, mnoho škody nenadělá"

+4/0
7.1.2018 1:09

R20a96d42e68k 61F39o30l86p68r74e96c51h49t

Mělo by to být v tom odkazovaném článku o Nočních čarodějnicích. Sem to ještě dodělávám, protože jsem to nestíhal. Ono sem ostatně ani nedám vše, co bych chtěl, protože bych to psal ještě dva dny.

To samé ke korejské válce níže, o ztrátách, co Američany ty plátěné potvory stály, než se jim podařilo sestřelit první. A třeba o jednom pilotovi Corsairu, který se tam stal jako jediný esem v oboru sestřelů Po-2, atd.

+4/0
7.1.2018 1:23

P86e33t61r 94L27u47k68e51š 6773221

Guy Bordelon? Nějak moc to nezkoumám, ale byly to skutečně Po-2?

0/0
7.1.2018 2:29

R19a44d71e31k 40F84o39l43p86r75e47c76h45t

Petře, beru zpět. Jméno jsem si nepamatoval, ale kdysi jsem to v nějakém textu o Po-2 četl, ani jsem si nepamatoval jestli v anglickém nebo ruském. A teď mi dochází, že musel být určitě v angličtině - když se podívám na seznam US pilotů a jejich sestřelů, tak ten Bordelon byl nad Koreou jediným esem na pístové stíhačce a zároveň žádného polikarpova nesestřelil.

0/0
7.1.2018 11:08

P15e82t17r 33L28u15k73e78š 6443481

Radku, mám pocit, že panuje nejistota v určení typů, které sestřelil a uvádí se to různě. Potmě je každá kočka černá.

0/0
7.1.2018 11:40
Foto

M88i30c27h20a69l 26G52r87e79š42l84i33k 9331896182896

Mohli ste to čítať v češtine v publikácii Polikarpov U-2/Po-2 od Martina Veleka z r. 2002.

0/0
7.1.2018 15:04

I12v38a40n 19M75a11r20e86k 6554218202

No, a jaký je rozdíl p.Folprechte mezi plátěnou, plechovou,či duralovou "potvorou" ? 8-o

0/0
7.1.2018 9:49

L23u50d45ě13k 43N73ě95m81e10c 5225731692264

Snad že ty plátěné potvory létaly pomalu?

0/0
7.1.2018 11:20

R43a87d67e43k 60F81o58l26p25r37e13c44h47t

Na to nelze odpovědět jedinou větou. Když píšu plátěná potvora, tak myslím s plátěným potahem, dál tedy budu pokračovat v rozdílech z pohledu potahu - takže plátěná potvora má potah plátěný, plechová potvora má potah plechový (a to nejčastěji z plechů duralových (resp. z hliníkových slitin), ale známe dost letadel i s potahem z plechů ocelových a dokonce se objevila i letadla s potahovými plechy ze slitiny hořčíku) a duralová potvora má potah z duralu (čili duralové potvory jsou největší podmnožinou potvor plechových). Z hlediska plechů to není všechno, na plechové potahové díly se používaly a používají i další materiály, ale tím se neřeší potah celého letadla či z pohledu velikosti povrchu jeho dominantní části. A navíc se potahy řešily ještě dalšími materiály v dotazu nezmiňovanými. A šlo by pokračovat kombinacemi potahových materiálů (běžná záležitost), např. duralu a plátna, atd. Ale tou plátěnou potvorou jsem chtěl původně říci, že levné a nevýkonné, pomalé a bezbranné letadlo dokázalo druhé straně pěkně zatopit.

+8/0
7.1.2018 11:46

P35e71t87r 20L40u63k57e16š 6393461

Václave, problém to určitě byl. První úskalí bylo v noci PO-2 najít a druhé nezapomenout na pádovou rychlost vlastního aeroplánu. Obojí zvládl například Lt. Josef Kociok, který 1. srpna 1943 sestřelil tři PO-2, čtvrtý byl sestřelen palbou ze země. Shodou okolností to byly odvážné dámy ze 46. gardového nočního bombardovacího pluku. Setkání s nočním stíhačem ale nebylo naštěstí moc časté. Horší byla palba ze země. Proti ní se uplatňovala taktika létání ve dvojici. Jeden aeroplán vyprovokoval palbu a druhý se snažil na prozrazená palebná postavení shodit pumy.

+3/0
7.1.2018 2:22
Foto

M43i38c51h58a37l 18G17r76e37š68l23i74k 9871426752366

Je to len legenda. Keď Nemci presunuli na úsek pôsobenia "Nočných čarodejníc" nočných stíhačov vybavených Bf 110, za noc stratili 4 Polikarpovy a prišli o 8 členok posádok.

Uvedomte si, že keď stíhač mohol ostreľovať aj nepohyblivé ciele, ani pomaly letiace lietadlo nebolo až taký problém.

0/0
7.1.2018 13:23

J73i62ř92í 96K22o41d68ý94d48e33k 7920880816203

V čem byla výhoda Bf 110 oproti jiným letadlům Luftwaffe?

0/0
7.1.2018 15:39
Foto

M21i19c14h50a33l 15G18r32e31š18l18i60k 9751756332596

To bol konkrétny príklad toho, aké šance mal U-2 proti štandardným nemeckým stíhačom, v tomto prípade sa jednalo o udalosti z 1.8.1943.

Vôbec som nezrovnával jednotlivé typy.

0/0
7.1.2018 16:09

R82i55c44h13a89r94d 23A41u34b12r69e55c20h13t 1242281946260

Mimochodem Němci se pokusili úspěch Po 2 při nočních útocích napodobit, dali dohromady několik Störkampfgruppe, které vyzbrojili veterány vybrakovanými z leteckých škol, He 46, Go 145, Ar 66 atd.

+1/0
7.1.2018 1:31

P57a13v70e47l 18H69e27k 8507416843881

Prototyp zalétali v roce 1938, takže asi těžko vznikl kvůlivá kukuruzniku. Co se týče šikmo umístěných kanonů, četl jsem v knize od Jacka Higginse Orel přistál o verzi se čtyřčetem 4x20 mm šikmo vzhůru, které ale bylo určeno k sestřelování anglo-amerických bombardérů. Kniha je ale z části fikcí. Nezdá se mi pravděpodobné že by Němci vyvinuli speciální verzi Fw 189 na sestřelení Po 2. K tomuto účelu by se lépe hodil třeba Fi 156. Můžete hodit odkaz či zdroj z kterého čerpáte?

0/0
7.1.2018 10:54

P61a65v91e71l 87H49e47k 8537776303251

Tak buď se spletl pan Higgins nebo moje paměť, pádž o Fw 189 se šikmo umístěným střelištěm jsem nenašel ani čárku. Ale je poměrně dobře popsán typ Bf 110.

0/0
7.1.2018 11:03

R95i71c26h31a45r62d 22A27u92b88r64e58c27h29t 1872451466730

Vzhledem k tomu, že na Fw 189A-1/R, o kterém je řeč, byl kanon Schräge Musik umístěn šikmo vzhůru, ne dolů, a Po 2 záměrně létaly co nejníže, je to očividně omyl.

0/0
7.1.2018 11:13

P85e48t63r 38L52u71k46e76š 6823311

Noční PO-2 létaly ve výšce cca 800 m a nad cílem šly do 500 m. Za dobrého počasí mohly níž jen za předpokladu, že nesly pumy opatřené zpožďovačem. Nasazení FW-189 je doložené a ten šikmo uložený kanon nebyl jedinou zbraní.

0/0
7.1.2018 12:08

R62i76c73h27a95r41d 17A98u31b86r34e63c37h23t 1902981966160

Jenže pan Rudys výslovně mluví o šikmo uloženém kanonu, tedy Schräge Musik. Už vidím tu Fw 189A-1/R, jak letí v cca 500 m, aby měl na Po 2 možnost vystřelit. O klasických Fw 189A jsem neřekl ani slovo.

0/0
7.1.2018 13:04
Foto

M74i51c98h14a10l 78G91r80e61š67l28i53k 9841676782896

Tá výška bola daná skôr možnosťou predčasného odhalenia Po-2 - zase až taký nehlučný nebol, plus ho mohli prezradiť plamene z výfukov. Preto sa Sovieti snažili vyvinúť tlmiče a od použitého typu sa odvíjala tá výška..

0/0
7.1.2018 15:09

A63l26f25r47e61d 84R22u88d24y59s 3498312215

Kukuruznik se účastnil i války v Koreji. G.I. mu přezdívali "Bed check Charlie" (noční kontrolor Charlie) a údajně věřili že Severokorejci a Číňané jsou skutečně schopni nahlížet do oken ubikací. Pokud ovšem Kukuruznik zmerčila noční stihačka byl to jistý sestřel. Po dávce z 20mm kanonů Tigercatu;Corsairu;Skyknightu či Starfiru zbyla z kukuznika ohnivá koule. Někdy ho ale Američan měl potíže dostat protože to letadýlko bylo pomalý(na hraně pádové rychlosti stíhačky).

+4/0
7.1.2018 0:25

I49v46a53n74k39a 11P41o32s58p75í93š34i25l79o48v79á 8764118652847

Takže jedná z nejlepších epizod seriálu MASH o bomarďáku Charliem je podle skutečných událostí :-)

+1/0
7.1.2018 10:27

Najdete na iDNES.cz