Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autobus „řídí” chlápek ovladačem od Xboxu. Ve Vegas už řidiče nepotřebují

Francouzská společnost Navya předvedla v rámci veletrhu CES v Las Vegas svá autonomní vozidla. Autobus i taxík se městem proháněly bez řidiče a v běžném provozu vozily zdarma hazardní hráče i návštěvníky veletrhu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P98e93t85r 90S29u97c50h95ý 1538899154136

Takže nepotřebuje řidiče, ale dohlížejícího technika, který v autě sedí .......

0/0
9.1.2018 21:59

J22i69r12i 57B85r26a60d 6764535293433

33KW je dost málo na autobus. To ten celý den co ma jezdit asi jezdí z kopce.

0/0
9.1.2018 16:30

J28i61r71i 15B17r32a66d 6434585393663

Tak že když se udělá objížďka tak se musí aktualizovat firmware. No doufejme jen ze nikdo na ni nezapomene.

0/0
9.1.2018 16:28

P14e10t80r 24H87a31r61i32p66r97a73s26a28d 61H62a84j60i96č 5241986133780

Jedna 33kW baterie dokáže Navya autobus pohánět celý den. Ačkoliv při naší testovací jízdě byl už třináct hodin v provozu, ještě dalších pět měl jezdit.

Zdroj: https://technet.idnes.cz/navya-autobus-bez-ridice-autonomni-vozidlo-ces-2018-las-vegas-taxi-taxik-1zf-/tec_technika.aspx?c=A180108_083606_tec_technika_kuz

Už zase. Holínky, nebo hodinky.

+1/0
8.1.2018 21:08

M59i67c38h57a91l 42C73h86a55l56u72p54a 6648120769703

33kW baterie mi moc smysl nedává, spíš bych čekal informaci o kapacitě. Pokud je to myšlené, že dokáže dodávat max. 33kW, tam to mi přijde málo, to měl motor u favorita, to by asi celý bus neutáhlo. Co to tedy je?

0/0
8.1.2018 20:22

M37i39c25h31a62l 45C54h44a52l52u54p46a 6168450439403

Tak jsem to našel na http://navya.tech/en/autonom-en/autonom-shuttle/, kapacita 33kWh, výkon motoru 15kW

+1/0
8.1.2018 20:26

P63e34t50r 23H84a40r38i28p58r79a52s27a52d 72H95a59j18i88č 5681846833800

No ale tak to nevím, jak to dělají, že to dokáže 10 hodin bez nabíjení jezdit. To je podle mě nesmysl. Při plném výkonu, je baterka za 2h vybitá.Řekl bych, že průběžně dobíjejí.

0/0
8.1.2018 20:57

M26i23c23h92a14l 48C87h36a80l19u22p42a 6908390609633

Jestli to jezdí po rovině, tak to bude žrát hlavně při rozjezdu. Ale 10 hodin je stejně nějak moc.

0/0
8.1.2018 21:00

P85e96t10r 95H72a82r92i36p91r78a56s93a37d 26H76a58j55i81č 5181366983900

Kdyby deset. Píšou prý 18. Já si to nepamatoval. To je trochu nesmysl. Muselo by to mít průměrnou spotřebu pod 2KW.

0/0
8.1.2018 21:15

Ř35e88h40o31ř 97V42l14a20s81á66k 2984544131716

To úplně neumím posoudit, ale je to fakt tak nereálné? Není to velký autobus, píší o patnácti lidech. A těch 18 hodin se asi vztahuje k rychlosti 20 km/h, kdy je odpor vzduchu ještě poměrně malý.

Já jako cyklista bych odhadoval, že za bezvětří potřebuji k udržení 20 km/h vydávat tak 150 Wattů. Kdyby nás bylo patnáct zakapotovaných, tak jsme sice o trochu těžší, ale na rovince bude podstatnější, že budeme dohromady aerodynamičtější.

Čemu bych fakt měl problém věřit, by bylo, kdyby mi tvrdili, že to bude mít spotřebu pod 2KW při té maximální rychlosti. Nebo třeba i při sedmdesátce.

0/0
8.1.2018 21:46

M83i86c18h42a30l 85C11h35a91l92u98p64a 6428620859183

Na webu mají

Average theoritical autonomy hours: 9

maximální rychlost 45 km/h, provozní 25

0/0
8.1.2018 22:17

M31i34r63e93k 71G21a65j51e83r 5591326819960

"Místo plynulé jízdy jsme tak jeli přískoky stylem brzda-plyn." a to az do rychlosti 20 km/h. Maji tedy jeste hodne, co vychytavat.

0/0
8.1.2018 18:30

Ř89e94h82o22ř 14V74l68a73s75á16k 2234894101956

Je to budoucnost. I když to milovníci volantu těžce nesou.

+5/−6
8.1.2018 15:48

V46l31a43s98t51i33m72i44l 73F89i19a10l71a 1302661584

No ale stejně řídí ne? Nebo řídí 2 busy?

+2/0
8.1.2018 15:05

O69n63d29ř37e12j 97Č26a51p37k86a 6271441543284

Neřídí, jen tomu občas pomůže, když se elektronika zasekne. Ten autopilot je pořád v betaverzi, už dost kvalitní na to, aby se dalo něco předvést, ale ne dost na běžný provoz.

+3/0
8.1.2018 15:15

Ř50e14h70o25ř 29V29l49a60s79á57k 2344544301916

Spíš kontroluje. Přechod k dispečerovi společnému pro mnoho autobusů přijde později, ale tahle dema ukazují investorům, dopravním podnikům a legislativcům, že už by to v podstatě šlo, kdyby se chtělo.

+3/0
8.1.2018 15:51

P13e14t13r 47H17a27r45i59p69r71a92s47a15d 91H71a63j15i38č 5891556493140

Jestli mám správné informace, tak pokrošílé systémy jsou samoučící. To znamená, až to ujede 10000 mil?? (nevím kolik přesně je ta správná hranice) bez nehody, tak už operátora potřebovat nebude. Ten operátor, to je vlastně takový jeho mentor, který ho učí, když udělá chybu.

0/0
8.1.2018 20:26
Foto

L38u56k11á47š 18N19o82v70o13t57n76ý 6346477328838

Já si myslím, že Amerika má v tomhle výhodu - jednak tedy samozřejmě regulace pro tento typ testování tam nejsou tak přísné jako u nás, ale hlavně tam mají úplně jiný typ silnic (široké s minimem provozu pěších) a i celkově doprava mi tam přijde výrazně pomalejší než v Evropě.

+1/0
8.1.2018 14:49

M79i37r37e81k 90G43a97j31e80r 5231576889260

Predevsim je vyrazne plynulejsi, nikoliv pomalejsi co do prumerne rychlosti.

0/0
8.1.2018 18:31

B52o94h64u74m51i97l 75S55t45e69j18s35k75a98l 5683444701803

Autonomní autobus nepotřebuje řidiče, ale dohlížecího technika. Tomu se říká úspora lidí...;-D

+4/−4
8.1.2018 13:07

Ř53e48h79o34ř 11V61l72a58s70á39k 2354294331596

Vlastně ano. Dohlížecí technik nemusí mít (v budoucnu) takové schopnosti a ani takovou zodpovědnost. Takže ho můžete méně platit.

Před šedesáti lety se od řidičů autobusů očekávala výborná fyzická kondice, šikovnost, ale třeba i spousta technických znalostí. Byla to vážená profese, kterou nemohl dělat každý. A tohle je prostě jen další z mnoha krůčků, které obsluhu autobusu degradují na nekvalifikovanou pozici, kterou může po půldenním školení dělat náhodný exemplář z úřadu práce, který dokáže chodit včas a ovlivnění návykovými látkami alespoň nedávat moc najevo.

+5/−2
8.1.2018 16:09

P30e66t27r 17H92a12r81i49p56r38a43s66a29d 55H24a44j39i85č 5201426133490

Není tomu tak. Musí to být člověk, který ten systém dokáže naučit správné dovednosti a musí být na něj spoleh. Jeden chybný krok a naučíte ten bus něco špatně. Nové systémy se umí učit. Po čase tam nejspíš nikdo nebude, nebo opravdu jenom nšco jako průvodčí. Dispečeří budou ale ještě dlouho sedět v nějaké centrále...

Všiml jste si jak se najednou skokově zlepšil Google translator? Nasadili učící se neuronové sítě. Aktuálně je překlad natolik kvalitní, že se na něm dost často ani nemusí nic měnit.

P.S. Dokonce si dovedu představit, že se dá naučit něco jako podmíněný reflex. Např. blíží se tvoje tchýně? Zavři a zamkni všechny dveře. Systémy na rozpoznávání obličejů už jsou také. :-)

0/0
8.1.2018 20:55

Ř45e27h93o12ř 11V92l37a45s30á26k 2454574151196

Nechybující technici neexistují :-). S tím to musí počítat.

0/0
8.1.2018 22:22

P80e60t50r 67H98a14r90i51p89r43a42s26a43d 36H10a48j19i90č 5561796303980

Samozřejmě, proto se ty správné pokyny musí několikrát opakovat. Je to stejné jako u lidí. :-)

0/0
9.1.2018 14:53
Foto

P23e89t10r 88P22r20o17c27h31á70z50k15a 3632776442514

To jste na omylu. Ten technik ve vozidle bude muset umět to samé co řidič klasického autobusu plus to bude muset být odborník na systém , který bus řídí a by mohl zasáhnout, upravit a korigovat. Tak že ve výsledku to bude specialista kterých není moc. Navíc bude muset mít božskou trpělivost aby dokázal sedět celou šichtu v bedně která jede krokem a neustále řeší nějaké problémy.

+1/−1
9.1.2018 7:33

P42e98t58r 93H37a60r69i83p58r11a45s80a16d 54H11a34j87i80č 5471596673200

To bych neřekl. Než to pustí do ostrého provozu, tak má už dost najeto ve virtuální realitě. A tyhle simulace se pořád vylepšují. Jestli si vzpomínáte na onoho čidiče Tesly S, která se napasovala pod náklaďák, tak varování, že něco není úplně v pořádku přišlo 7 vteřin před srážkou. No ale Harry Potter byl holt důležitější...

0/0
9.1.2018 14:50

P90e80t43r 72H21a70r74i38p72r32a13s66a57d 56H31a35j71i62č 5301256393210

Takže zpočátku ano, bude potřeba kvalifikovné síly asi tak na úrovni dobrého řidiče s určitou znalostí řízení autonomních systémů, ale postupně to bude jednodušší.

0/0
9.1.2018 14:57

A74d36a20m 76F68a26r26i81n39i83c 5832327176776

a co .CZ? kdo tady dela neco do autonomnich aut

0/0
8.1.2018 12:17

P60a64t48r97i19k 29E38g22e76r 2498950539121

Slyšel jsem něco o pidibusu který by měl jezdit v areálu pražské Thomayerově nemocnici, ale vůz bez řidiče na české silnice ještě nesmí.

0/0
8.1.2018 13:43
Foto

L62u18k84á39š 51N79o79v15o17t61n44ý 6126587228898

Však tady u nás chce BMW postavit polygom pro testování. Plus máme spoustu vývojářských firem, třeba Valeo, to je světová špička.

+2/0
8.1.2018 14:46

Ř91e28h81o34ř 49V53l74a17s24á31k 2164194821616

Technicky vzdělané lidi tu máme, máme tu i firmy z oboru, ale legislativa vázne.

0/0
8.1.2018 15:47

M58i70c80h24a23l 63C72h54a54l42u52p36a 6718520129133

Vývoj nevím, ale četl jsem nedávno rozhovor s někým z DP Praha a měl představy, že se přejde na autonomní metro, tramvaje a pak i busy (snad do roku 2040), přišlo mi to celkem optimistické a zatím tomu moc nevěřím.

0/0
8.1.2018 20:28

Ř95e59h17o47ř 29V57l66a70s14á58k 2864114701186

Závisí to dost na vývoji platů a spolehlivosti lidských řidičů. Čím budou dražší, bude je těžší je sehnat atp., tím dřív budou nahrazeni počítači. ;-)

0/0
9.1.2018 20:03

M44i69l96a52n 58N89ě63m86e45c 1575260476736

Napsat, že autonomními vozy jezdili zdarma hazardní hráči, není zrovna dobrá reklama :)))

+1/0
8.1.2018 12:16







Najdete na iDNES.cz