Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Nejlepší stíhačku Velké války používali i Sověti a rudí Maďaři

Bezpochyby nejlepší stíhačkou první světové války byl dvojplošník Fokker D.VII. Jistě, mnozí s tímto tvrzením budou nesouhlasit, ale to je asi tak vše, co proti tomu mohou dělat. Historie tohoto fenomenálního stroje se začala psát právě před 100 lety, stručně je popsána ve fotogalerii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J30o45s34e70f 74'73J67o15e76' 29V75o55c56h12y83á37n 8853968912400

Repliku téhle mašiny v současnoti dokončuje Pterodactyl Flight ̈

http://www.pterodactyl-flight.cz/fokker-d-vii

https://www.facebook.com/Pterodactyl.Flight/photos/a.260029230814468.1073741829.259913974159327/997485163735534/?type=3&theater

R^

0/0
31.1.2018 7:31

P67e94t92r 12K42e21i85s69l83e85r 6201272342484

Dovolím si malý dotaz k československému Fokkeru D.VII... U fotografie se píše: "

Tento stroj se tak stal jediným svého typu v našich službách, na fotografii z pozdějších let je již opatřen standardní československou kamufláží a praporovými výsostnými znaky."... Maně si vzpomínám, že jsem před mnoha a mnoha léty viděl (snad v ABC...) snímek našeho Fokkeru D.VII se čtyřlistou vrtulí... Co mě tenkrát překvapilo bylo to, že jednotlivé listy vrtule nebyly na sebe kolmé, ale byly spíš ve tvaru písmene X... Dnes si již nedokážu vybavit, zda v tom článku nebo někde jinde bylo napsáno, že to bylo z důvodu, aby se "vešel" tento stroj do hangáru... Nevíte náhodou někdo bližší informace? Jednalo se o další stroj tohoto typu u nás či se jednalo o tentýž stroj jen s jinou vrtulí?

0/0
28.1.2018 10:38

P29e24t22r 50K28e59i96s83l16e88r 6461742932334

Po chvíli hledání se mi podařil najít snímek tohoto stroje: http://forum.valka.cz/topic/view/66585/Identifikace-cs-letectvo-1918-38

+1/0
28.1.2018 10:46

J47a83n 32K13i17s39z73a 6350511316373

opis textu jedné odpovědi kdysi dávno: " Pravděpodobně nejde o nic jiného než to že unašeč pro dvoulistou vrtuli (s 10 šrouby) prostě neumožňuje jiné umístění bez toho aby se dělala nová vrtule s jinými otvory a tak je (možná jen pro zkoušky) uchycena takhle. Jestli je to ten pravý důvod si samozřejmě jist nejsem."

konec citace.

+2/0
28.1.2018 11:04

R63a86d97e31k 89F19o58l31p17r82e68c24h45t

Je to tentýž stroj s jinou vrtulí. S tou zvláštní čtyřlistou byl snad ukořistěn, jednalo se o "maďarskou" vrtuli, kterou některé rakousko-uherské D.VII měly. Proč měla tuto vzlášní vzájemnou polohu listů nevím, ale určitě to nebylo kvůli vejití se do hangáru. Vrtule se označovala jako typ "Jarray", takže jejím otcem asi byl známý aerodynamický guru Paul Jarray.

0/0
28.1.2018 11:20

O77n41d43ř83e88j 13S65e67k26e61r32a 1987626166199

Jen hádám - protože byla synchronizace střelby s otáčkami vrtule tehdy v plenkách?

0/0
28.1.2018 19:03

P93e74t93r 71L90u22k64e71š 6973611

Radku, maďarský Fokker měl původně dvoulistou vrtuli - existuje fotka z nakládání na vagon v Lučenci (pořízená 17.5.1919 v 10 hodin:-)) - pár dní poté kdy byl sestřelen čs. kuchtíky a pomocným personálem (13.5.1919). U nás létal s dvoulistou i čtyřlistou vrtulí, ale archivní materiály k vrtulím nic moc neprozrazují...

0/0
28.1.2018 19:20

P25e79t86r 52L85u50k77e69š 6863341

Pokud jde o ten podivný úhel, který svírají listy vrtule: účelem mělo být zvýšení účinnosti vrtule. Do jaké míry se to dařilo nevím. Porovnávací letové zkoušky s různými typy vrtulí se u nás dělaly, ale zrovna u Fokkeru D.VII nejsou k dispozici.

0/0
28.1.2018 23:39

J74a94n 89K45i47s65z69a 6470341756323

A proto se ten, co měl těch osmdesát vítězství stal nesmrtelnou legendou. ;)

0/0
28.1.2018 9:11

J37a12n 49K37i42s88z95a 6330331236683

Němci vždy měli pěkně zbarvené mašiny

https://img00.deviantart.net/9802/i/2011/311/3/6/capt__hans_kirschstein___easy_prey___by_roen911-d4fg4o0.jpg

0/0
28.1.2018 9:27

J45i31ř73í 33Č77e24r39n21ý 6538383750818

Nejhorší článek, pokud autor něco tvrdí, tak by tam mělo být porovnání např. s Nieuporty, Spady....,který typ měl jaké výhody a nevýhody. Takto je to jenom bla, bla.Rv

+3/−8
28.1.2018 8:57

P44a97v84e57l 34T34r51ü27b47e32n39e87k76r 7471251532602

Bla bla bla je Váš příspěvek. Mě to bohatě stačí a myslím že by většině čtenářů nějaká srovnání stejně nic neřekla. :-P

+1/−2
28.1.2018 9:36

J80i45ř62í 20Č15e59r67n71ý 6248873550178

Mně to nestačí, když byl nejlepší, tak chci vědět proč.

+3/0
28.1.2018 9:54

P23a31v92e60l 30T14r38ü57b40e71n98e81k95r 7311221912852

Tak bych pak doporučil odbornou literaturu.

+1/−1
28.1.2018 10:44

R56a39d98e85k 59F71o92l22p70r38e47c26h85t

Především díky vyšší stoupavosti a většímu dostupu, přičemž i ve větších výškách si udržoval rychlostní výkony a obratnost. Legendární byla schopnost "visení na vrtuli". Také byl uživatelsky příjemný a méně zrádný, především v porovnání s camelem a spadem. A také s ním měla méně práce i pozemní obsluha kvůli samonosným křídlům, kdy nemusela dorovnávat geometrii, což sice není pro samotné souboje směroplatné, ale jako velké plus typu se to počítá.

Do popisků jsem to opomněl dát (galerie není pro psaní tak uživatelsky příjemná jako klasický článek), prostě v hlavě toho máte tolik, co by se tam slušelo napsat a něco opomenete a jiné už se tam nevejde.

Například bližší vysvětlení k motorům Mercedes a BMW, jenže to mi strašně objemově narůstalo, že se to do popisku nevešlo. Protože by tam musely být zmíněny i motory používané v těch "budapešťských", a také další typy motorů objevující se v některých D.VII po válce. Nebo tam chybí zmínka o "padlých" při natáčení filmu Hell's Angels, což by se také dalo u mě reklamovat. A tím by to zdaleka nekončilo.

+15/0
28.1.2018 10:46

T19o45m95á20š 33H10r45u36b55ý 4429850944306

Tak s velkými výhradami by se dalo mluvit o nejlepší "široce a delší dobu (skoro rok) používané" stíhačce WWI...

Jinak si ale myslím, že ho z do bojů ještě nasazených strojů překonal určitě Sopwith Snipe (nástupce Camelu), své klady měl po vychytání chyb i jednoplošný Fokker D-VIII . Spad S-XIII zase byl o poznání rychlejší, tady záleželo dost na tom, jak který pilot dokázal vlastnosti různých strojů využít a dalo by se pokračovat déle.

+1/0
28.1.2018 15:43

P19e46t80r 24L82u47k75e85š 6663571

Tomáši, Fokker D.VII byl v roce 1918 na samotné špičce tehdejších leteckých konstrukcí. Tebou zmíněný Sopwith Snipe za ním zaostával v podstatném parametru - obratnosti. To samé platí i o Spadu S.XIII. Každá z konstrukcí měla nějaké výhody,vždy záleželo na konkrétní situaci a člověku. Fokker D.VII ale skutečně vynikal. Název "černé září" (1918) nevznikl náhodou - těsně před koncem Velké války utrpěla letectva Dohody (Francouzi, Britové, Angličané) za západní frontě děsivé ztráty a Fokker D.VII hrál v celé věci podstatnou roli.

+2/0
28.1.2018 21:35

P56e30t62r 58L10u48k58e75š 6903411

oprava: (Francouzi, Britové, Američané:-))

0/0
28.1.2018 23:48

T54o61m62á85š 85H97r22u55b58ý 4109950224906

Nic ve zlém, ale historii WWI znám celkem dobře a D-VII dosáhly největších úspěchů už v srpnu 1918, přičemž na frontu přišly už v květnu.

Pro spojence hrálo psychologickou roli překvapení, kdy si po porážce jarní Ludendorfovy ofenzívy (červenec-srpen 1918) kdekdo myslel, že je víceméně po boji, ale zrovna u letectva to tak docela neplatilo. Ze vzpomínek Ernsta Udeta mi vychází, že si na úplném konci války dělaly elitní německé "cirkusy" dost co chtěly a ošklivě řečeno si "užívaly boj", už dost poklesla vazba na požadavky armády z hlediska určení lokalit, střežených objektů, atd. Na počtu sestřelů se to hodně poznalo a spojenci s tím problém měli, ale obecně to dlouhodobě perspektivní taktika příliš nebyla.

K srovnání letadel - zrovna v obratnosti si Snipe vůbec nestál špatně, toto letadlo právě v tomto parametru vynikalo. Hodně zjednodušeně byl Snipe plně rovnocenný Camelu, třeba ve schopnosti bleskové pravé zatáčky s využitím reakčního momentu motoru, ale přitom nebyl zas taková "mrcha" a zvládlo ho více pilotů (Camel vyžadoval k využití kladů špičku). Utkání s D-VII měly za sebou letky Snipes v říjnu 1918 více a vůbec nedopadly špatně.

Spad XIII byl opravdu obratný méně, v tom souhlasím, ale byl pro změnu rychlejší a pevnější a při správné taktice se to dalo využít velmi dobře. Velkou roli tu hrály lepší a silnější motory, připouštím, že kdyby Fokker pro D-VII měl k dispozici stejné motory jako měly poslední Spady, tak by to mohlo být opravdu "ultimátní letadlo", ale na "kdyby" se nehraje.

Jinak nejspíš nejvýkonější stíhač vyvinutý během WW1 byl Nieuport Nighthawk, ale ten už bojové nasazení nestihl vůbec, do konce WW1 se stihly jen testy a zadání výroby...

+1/0
29.1.2018 10:50

P39e62t55r 41L56u55k10e49š 6983521

Tomáši, o úspěších Fokkerů v období před "černým zářím" i po něm není sporu. To nakonec celkem výmluvně dokládají práce Normana Frankse (a spol.), které situaci popisují na základě archivních materiálů den po dni.

Pokud jde o Sopwith Snipe: jasně, nevedl si vůbec špatně, byl obratný, ale mělo to prostě své limity a Fokkeru D.VII nadřazený nebyl. Neznám žádného ze seriózních historiků, který by razil opačný názor.

+1/0
29.1.2018 12:25

T86o48m88á69š 50H45r86u96b66ý 4939630754566

Tak asi nikdo nezlehčuje D-VII, spíš se mi nezdá to až extrémní glorifikování, v reálu bylo rovnocenných strojů více. Osobně vidím opravdu spíš vazbu na tu mnou zmíněnou změnu taktiky německých cirkusů, která se právě s nasazením D-VII protla.

Jinak ještě poznámka - oba jsme v následných reakcích na můj první příspěvek nějak přehlédli ještě jeden bod - totiž jednoplošný Fokker D-VIII. Tady je shoda ve vzpomínkách Fokkera i Udeta, že po jeho nástupu po něm docela nadšeně sahali přední němečtí piloti, kteří přitom již měli D-VII. To ostatně jen umocnilo ten prvotní malér s praskáním vzpěr, docela hrozilo "vyhlazení es", protože po D-VIII sahalo právě hodně pilotů z "top class". Tohle je hodně zajímavé, protože šlo o volbu pilotů, kteří měli přímé srovnání a do jisté míry i možnost výběru... Prodleva k řešení problémů s pevností jeho užívání logicky omezila a celkový význam ve válce byl tedy proto D-VII malý, ale čistě z hlediska přímého výkonnostního srovnání zřejmě obstál hodně dobře.

+1/0
29.1.2018 14:20

P82e94t38r 84L35u30k36e66š 6603431

Jednoplošného Fokkeru D.VIII jsem se nedotkl úmyslně právě z důvodu problémů se strukturální pevností. Před rekonstrukcí byl nebezpečný vlastním pilotům a řešení přišlo pozdě.

0/0
29.1.2018 15:08

P39a33v95e53l 16H12e30k 8907916543191

Tak zvedněte zadek, sam něco nastudujte a sepište článek, kverulante.

0/0
28.1.2018 12:57

J70i19ř71í 13Č39e27r36n63ý 6158713450278

Protože to mám nastudované tak jsem to napsal. Prostě bez porovnání a technických dat to je výborný článek do jiné rubriky (třeba zajímavosti), ale ne do technetu a s označením nejlepší letadlo bych byl velmi opatrný, když tak jedno z nejlepších.

+1/0
28.1.2018 15:36

J69a74n 28S72c85h36r15e58n45k 4542913801933

Naprosto souhlasím. U článků na Technetu mě vyjádření typu: Věřte, protože vám nic jiného nezbývá, přijdou blbé.

+2/0
29.1.2018 8:38

P46e13t71r 30K47e18i58s41l56e63r 6211642622314

A co chcete porovnávat? Maximální rychlost? Stoupavost? Obratnost? Dolet?Výzbroj? Odolnost proti poškození? Pevnost konstrukce?... Takovéto porovnávání není zrovna nejjednodušší... Jaká byla kvalita těchto strojů asi nejvíce popisují slova u snímku č.11: "...Piloti se jich drželi zuby nehty, k jejich vyřazení z výzbroje švýcarského letectva došlo až v roce 1938..." Nejsem v tomto směru žádný odborník, ale silně pochybuji, že by nějaký SPAD, Nieuport či Albatros (myslím tím typy, které byly vyvinuty za 1. světové války) někde jinde ještě sloužil....

0/0
28.1.2018 15:46

R25i12c69h89a80r69d 83A59u26b72r81e33c48h40t 1472901256260

Švýcarsko v tomhle bylo trochu unikátní, pokud si dobře pamatuji podobných "mumií" měli více. Ty stroje vyřazené v roce 1939 byly s největší pravděpodobností ony cvičné postavené v licenci švýcarskou firmou Alfred Comte v roce 1929, takže je to trochu podvádění. Podobně dlouhověké ale byly některé cvičné a pozorovací/lehké bombardovací typy jako Airco D.H.4, Airco D.H.9 a jeho ruské kopie, Avro 504 (a jeho ruské a japonské kopie). Číňané své Bréguety 14 B.2 koupené v roce 1923 používali ještě v roce 1937.

0/0
28.1.2018 16:21

O89n19d91ř24e64j 42Š67r63á86m85e22k 3203160181329

Tak když to říká pan Folprecht, budu tomu věřit. :)

Díky za článek a fotky

0/0
28.1.2018 8:55

J14o88z55e75f 63B21e20v19i86l86a97q48u24a 9685279931651

Pekný súhrn!R^

0/0
28.1.2018 7:43

P47e94t73r 53M38i11c47h37a32l 2270814971462

Technet opět nezklamal. Díky, Radku.

+3/0
28.1.2018 6:26



Najdete na iDNES.cz