Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Smrt ve vzduchu: příběh falešných fotografií leteckých soubojů

Koncem dvacátých let vznikly ve Spojených státech falešné fotografie prvoválečných leteckých soubojů. Přestože tento dávný podvod již nějaký ten pátek není tajemstvím, ikonické fotografie jsou ještě dnes občas vydávány za pravé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K66a34t94e56ř82i18n81a 18V76ý40b15o80r17n11á 6900819329

Američané jsou na tyhle věci dobří. Bohužel bude trvat minimálně 50 let, než se dočteme, kolik vydělali tvůrci filmu "přistání na Měsíci" s Armstrongem v hlavní roli :))

0/−6
2.2.2018 10:42

J68a26n 28M31a10j78e73r 9623839638831

„Říkal jsem to už dřív a opakuji to znovu – kdo si myslí, že Apollo 11 nepřistálo na Měsíci, je kolosální pitomec (velmi volně přeloženo – pozn. red.) a měl by dostat nový mozek,“ napsal Cox na svém Twitteru v pondělí. Tedy den před 46. výročím události, které připadá 21. července.

https://echo24.cz/a/iKuCU/bylo-apollo-11-na-mesici-profesor-setrel-kritiky-brilantnim-tweetem

V roce 2009 vyfotografovala americká sonda Lunar Reconnaissance Orbiter přistávací místa misí Apollo, na kterých jsou patrné části měsíčních modulů a vědeckých přístrojů zanechaných na povrchu Měsíce. Jsou patrné i vyšlapané cestičky mezi nimi.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Konspira%C4%8Dn%C3%AD_teorie_o_p%C5%99ist%C3%A1n%C3%AD_Apolla

Nebudeme z toho dělat vědu: je stoprocentně jisté, že fotografie Neila Armsteonga a Buzze Aldrina z Měsíce opravdu na Měsíci vznikly. Zajímavější ale je, v čem důkaz spočívá. Poskytli ho experti firkyx Nvidia, která vyrábí počítačové čipy a grafické karty.

http://zoommagazin.iprima.cz/zahady-konspirace/bylo-pristani-na-mesici-podvod-definitivni-dukaz-je-tady

+2/0
2.2.2018 17:12

J20a42n 86M66a86j41e71r 9693689858221

Prof. James Longuski řekl, že by nešlo utajit podvody v programu, na němž se podílelo celkem 400 tisíc lidí během deseti let, přičemž po Měsíci prošlo 12 lidí, kteří po návratu mluvili o svých zážitcích. Stovky tisíc lidí by musely udržovat toto tajemství. Vytvořit takový podvod je daleko nemožnější úkol než prostě doletět na Měsíc a přistát tam, řekl Longuski.

http://internetweek.cz/konspiracni-teorie/velke-konspiracni-teorie-pristani-americanu-na-mesici

+2/0
2.2.2018 17:16

K85a34t21e10ř27i46n87a 81V48ý15b48o96r32n73á 6870729659

Takhle psali ve své době lidé i v případě výše uvedených fotografií. A hlavně měli na rozdíl od vás smysl pro humor.

0/−3
2.2.2018 19:21

J55a30n 92M97a54j97e96r 9433539478931

Pro případ, že by někdo ještě nevěřil, Bořici mýtů předvedli na závěr dílu věnovaného přistání na Měsíci nevyvratitelný vědecký důkaz. Nafilmovali, jak byl z astronomické observatoře v Novém Mexiku vyslán laserový výboj na Měsíc a jak přístroje zaznamenaly jeho návrat na Zemi - po odrazu pasivním odražečem, který tam umístili kosmonauti z Apolla 15. Kdyby tam lidský výrobek nebyl, povrch Měsíce by nemohl odrazit laserový impulz zpět k Zemi. Po takové lavině protiargumentů vydrží opravdu jenom skalní fandové této úžasné měsíční konspirace.

http://internetweek.cz/konspiracni-teorie/velke-konspiracni-teorie-pristani-americanu-na-mesici

0/0
4.2.2018 11:10

T75o39m31á23š 45H55r39u92b20ý 4109600364746

Osobně jsem se dost věnoval historickým technikám fotografie a neřekl bych, že podobné fotky tehdy nešly udělat.

V době WW1 byly přístroje pro "momentky", tedy přenosné a se závěrkou s dost krátkým časem celkem běžné, pro příklad třeba Voigtlader Beirgheil z roku 1911 a dalo se s tím nafotit ledacos.

Spíš ale jen těžko měl stihač v "psím boji" šanci věnovat čas promyšlenému focení, nadhozený postup s jedinou fotkou přístrojem na vzpěře by byl opravdu hodně o náhodě atd.

Proto asi moc reálných fotek nevzniklo a pro padělky byl prostor. Ale primární problém bych neviděl v úrovni fototechniky, spíš v reálných možnostech věnovat se podobné aktivitě v bojových podmínkách.

0/0
1.2.2018 9:38

R12a25d77e71k 45F63o92l97p68r15e23c47h92t

Ať to bylo či nebylo možné, tak si musíme uvědomit, že to ve 30. letech tvrdili kritici těch fotografií. A tu náhodu se zase snažili do svého podvodu zahrnout samotní aktéři tím, když paní domnělá vdova vysvětlovala, že celkový počet fotek byl řádově vyšší než počet fotek použitelných (viz desítky vs. stovky).

0/0
1.2.2018 11:30

T24o40m35á24š 65H72r98u93b15ý 4189830344606

Tak upřímně - ona je to s těmi "stovkami" taky pěkná kravina... Ani největší esa neměla za sebou víc než malé stovky vzletů, kdy došlo k setkání s nepřítelem či dokonce boji, představa, že by "bezejmenný pilot" absolvoval a přežil několik set bojů je z říše fantazie.

S touto historií jsem se setkal už dříve než v tomto článku a připadá mi, že se ve skutečnosti o zpochybnění pravosti v první fázi nikdo ani moc nesnažil a pak se na spory zapomnělo, takže k vyjasnění došlo spíš náhodou až skoro po 70ti letech. Použité argumenty v době, kdy to bylo aktuální, byly opravdu hodně podivné z obou stran.

0/0
1.2.2018 13:54

R76a43d93e61k 65F93o93l28p95r39e29c35h97t

Ty podivné argumenty podvodníků zazněly na samém počátku příběhu (možná byly opakovány i v dalších vydáních té první knihy), dál už se fotky přebírali jako "hotová věc z války" bez nějakého vysvětlení, dokonce i zdroj - "sbírka té vdovy" - se přestal v průběhu času uvádět. Na skutečný příběh fotek se přišlo opravdu náhodou, ale "už" po necelých 60 letech od jejich vytvoření, tedy jak píšete po skoro 70 letech od doby, kterou měly zachycovat.

Co jsem zachytil, tak v té době kritici (a skutečně jich moc nebylo, proto je v článku uvedeno sporadické hlasy) vůbec neřešili počty letů, resp. vzdušných setkání s nepřítelem (ostatně, pokud nebyli účastníky něčeho podobného, tak je to ani nenapadlo), ale řešili snad pouze kvalitu obrazu zachycených scén. Zde ti podvodníci proti sobě zbytečně postavili argument jedné fotky na jeden let a stovky fotopokusů (ale zase nesmíme zapomínat, že je propastný rozdíl např. mezi třemi a devíti stovkami).

Ale stejně je to celé prapodivné, protože některé z těch fotografií (ne ty v galerii u tohoto článku, ale např. hořící letadlo, srážka letadel) už na první pohled vypadají vyloženě nereálně, a přesto tvůrci s celou sadou úspěšně prorazili.

0/0
1.2.2018 15:59

T89o54m94á17š 34H17r75u52b41ý 4979670944436

Souhlasím, já si opravdu myslím, že tehdy vlastně o vyvrácení zájem nebyl - i kritici podvědomě chtěli, aby to bylo to pravé, protože to hezky ilustrovalo "velkou válku".

A musí se uznat, že to opravdu nikomu neubližovalo, z hlediska popularizace legend spíše naopak, naopak odhalení by spíš mírně uškodilo i skutečným hrdinům (rozhodně by jim to nijak nepomohlo).

Po mnoha desítkách si už ale lze přiznat, že to poctivé nebylo, bez obav, že by to někomu ublížilo...

0/0
2.2.2018 9:33

M86a37r79e95k 16T93a46u83c86h59m14a16n 1488296

Děkuji za článek, který mě i trošku zklamal. Takových dramatických fotek (jak ze štětce pana Velce) jsem viděl spoustu a nikdy mě ani nenapadlo zamyslet se nad jejich autentičností - teď se trošku stydím za svoji naivitu. Sto koní rotačního motoru asi neumožní moc vysokou akrobacii.

0/0
31.1.2018 17:09

T52o73m27á11š 16H87r66u82b54ý 4979970834756

Akrobacie možná byla - extrémně utažená zatáčka, přemet, překrut a záměrná vývrtka se v boji WW1 užívala.

Zajímavé ale je, že právě největší esa jako Manfred von Richthofen či z druhé strany René Fonck neplatili za nějak extra skvělé piloty z hlediska vysoké pilotáže, dominovali spíš extrémním odhadem situace a schopností dokonale odhadnut předsazení pro střelbu a tedy přesně zasáhnout při první příležitosti.

0/0
1.2.2018 9:43

L58u18k44á44š 36M66a31l16v66i47n98s32k34y 2878244123938

To já vodil za nos spolužáky fotkami létajících talířů nad sídlištěm. Na okno jsem přilepil kus alobalu vypadající jako disk z profilu a vyfotil to z hloubi bytu. Byli velmi zklamaní poté co jsem jim řekl pravdu. Někteří dokonce vysvětlení nepřijali a dále věřili že jde o UFO.:-)

+2/0
31.1.2018 16:38

M10i84l87a32n 77N23ě96m61e17c 1755140826806

Z dnešního pohledu jsou ty fotografie dost legrační, všechno to vypadá spíš na pokus o hromadnou sebevraždu než na letecký souboj, ale ve svojí době musely působit působivě :)

0/0
31.1.2018 10:31

R96o32b28i87n 74Ž51i24ž76k49a 2278224856356

ale na stěně bych měl radši ty jeho kompozice než realistické zachycení tečky proti mrakům :-)

+1/0
31.1.2018 14:18

M28i77l80a98n 52N80ě59m17e97c 1985870356406

Tak to zas jo :)

0/0
31.1.2018 14:35

J31o47z74e58f 54B12e83v66i11l10a16q10u48a 9595799231601

Štvrtá fotografia v galérii budí evidentné pochybnosti...a určite budila aj v minulosti. Len ma prekvapuje, že nedokázali vtedy "vystopovať" skutočnú identitu tej "vdovy" .8-o

Ako vždy - zaujímavý článok dokresľujúci povojnové obdobie!R^

+1/0
31.1.2018 9:49

J66a74n 46S51m93í28t79k17o 8334332334735

Zaujalo mě, že se spoušť fotoaparátu měla odpalovat prvním stiskem spouště kulometu - to by znamenalo, že by fotky měly být z "bojových" úhlů a především by v popředí měl být nepřítel, a ne vlastní S.E.5a. Nebo jsem něco přehlédl? :-)

+5/0
31.1.2018 8:05

P98e33t40r 62T44á30b76o12r89s71k20ý 6120686261777

Taky si říkám, že jestli to není nějaký výřez, což podle zaostření nevypadá, tak většinou šel po svých a to dost na jisto. Jinak tam chybí stopy po střelbě.

0/0
31.1.2018 8:58

R74a98d13e30k 78F92o46l41p22r87e87c36h29t

Výřezy to jsou určitě, nejen ty podklady pro článek, ale i já jsem si musel trochu říznout, abych měl alespoň dvě a dvě fotky o stejné velikosti (lépe to vypadá při prohlížení fotogalerie - když tam je každá fotka jinak velká, při listování to ruší).

Ale hlavně po svých nikdy nešel, vždyť to jsou přeci malé modely a při jejich focení v ateliéru nikdo po nikom nestřílel. S tou spouští to je přeci báchorka od "vdovy" po vymyšleném letci.

0/0
31.1.2018 9:32

P93e51t31r 78T60á92b11o76r74s47k14ý 6390136211697

Asi jsem to špatně napsal. Jde o to, že podle jeho tvrzení se spoušť aktivovala při prvním zmáčknutí. A tak to měl aranžovat, tak, aby byl první vždy Německý letoun, ale někde to vypadá, že jde po spojencích. Proto jsem se ptal na výřez. Jestli měl kameru alespoň trochu v ose letounu, tak by na fotce 3 a 4 zasáhl spojence. A toho si někdo mohl všimnout. A navíc, každý kdo četl Bigglese ví, že než šli do boje tak párkrát vystřelili, aby zahřáli kulomety a zamezili tak zaseknutí. ;-D

+4/0
31.1.2018 11:14

J94i63ř44í 82T76e49p14r 4187290125535

Klobouk dolu prer autorem fotografii. Ty modely jsou precizni. Kdyz navic vezmeme v uvahu technicke prostredky te doby, tak ty simulace vcetne pozadi jsou perfektni.

Receno slovy klasika:

....takovou to muselo dat praci a pritom je to takova blbost :-)

+13/0
31.1.2018 5:01

J79a61n 90Č27e73r55n93ý 8560170484501

Sice taková blbost, ale 20.000 dolarů v polovině 30. let je jako nějakých 400.000 dneska, takže úsilí se evidentně vyplatilo :)

0/0
31.1.2018 9:49

M41a51r75i25a11n 98K61r98a89l 6754812764467

Zrovna ta montaz je snadna. Se vyfoti obloha, pak osvitite zvetsovakem papir, vymenite negativ s fotografii souboje na bilem pozadi a osvitite papir znovu.

0/0
31.1.2018 11:47

R57i53c15h58a78r88d 43A11u75b16r22e49c84h56t 1732571456550

Úvodní fotka mi silně připomíná obálku sešitového vydání prvního Bigglese. Tam samozřejmě vystupoval i Velbloud.

+1/0
31.1.2018 0:11

R13a31d53e32k 91F16o61l48p14r56e29c21h76t

Je to možné, ale ta britská letadla na té fotografii jsou evidentně S.E.5a.

+1/0
31.1.2018 0:21

R96i84c54h68a29r50d 44A77u27b14r48e64c44h62t 1742251526870

Tak samozřejmě. Ona obálka byla kreslená, od Buriana, a nakonec na ní Camel není, pouze S.E.5ky a D.VII.

+1/0
31.1.2018 7:07

P51e54t30r 78T54á91b35o61r97s95k40ý 6840866801637

Jó Biggles. Myslíte ten žlutý sešit?

+1/0
31.1.2018 9:00

R38i25c63h40a86r53d 16A10u76b84r26e14c66h57t 1532851336610

Ano, ten. Večer se mi to nechtělo googlit, na obrázku nakonec je pouze S.E.5a, pravděpodobně Bigglesova "konkurenta" Wilkse z 287. peruti.

0/0
31.1.2018 13:33







Najdete na iDNES.cz