Diskuse k článku

Proč zemřela posádka Columbie? NASA se od Challengeru nepoučila

Vyšetřování přičin havárie raketoplánu Columbia přineslo pro NASA šok. Kosmická agentura dostala v závěrech vyšetřovacích komise v mnoha ohledech nedostatečnou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R89a30d78e81k 17V83a43l68k27o41v51i84č 7494651687763

Posádka Columbie nezemřela v několika sekundách. Při odpadnutí křídla došlo k rázu v celém trupu, který ale nejspíš přežili, pak došlo k rozpadu raketoplánu a oddělení kabiny, která ztratila tlak - většina posádky upadla do bezvědomí, protože neměli zavřené přilby a nasazené rukavice. Posádku pak zabili vibrace, zlomením vazu v bezvědomí. K rozpadu kabiny tepelným namáháním pak došlo až cca po 1 minutě od ulomení křídla. Pokud někdo ze členů posádky měl zavřenou přilbu i rukavice, zabil ho až rozpad kabiny. To se ale zjistit dalo jen velmi těžce a NASA to raději nezjišťovala. Viz Columbia Crew Survival Report

0/0
6.2.2018 7:19
Foto

D18a14n27i65e69l 97K44o66č34i54c71a 4555768106492

Dneska by už by se to stát nemohlo. Stačilo by na trup raketoplánu nacvakat pár GoProček a hned by se vědělo že je v křídle díra jak kráva.

0/0
5.2.2018 16:58

J81a46n 94P18r41o27c59h49á31z42k21a 5566792238747

Při letech letech STS-1 a STS-2 byl na ET bílý ochranný nátěr. Nevyřešil by tento nátěr odpadávání izolace?

0/0
4.2.2018 23:05

M26i10r71e59k 49G11a80j79e87r 5901846219560

Opravdu bych se to tady nepokousel resit. Resili to odbornici, kteri meli nesrovnatelne vice informaci, nez my.

+1/0
4.2.2018 23:21

I61v21o 87P91i26n90k68a48s 2538561378592

Nějak tomu nerozumím...

Prapříčinou zániku Columbie byl zřejmě pád kusu izolace na levé křídlo v čase 81,7 sekundy po startu rychlostí 190–256 metrů za sekundu.

Kus izolace o rozměrech 543 krát 294 krát 143 milimetrů a váze 0,76 kilogramu vystřelili výzkumníci rychlostí 234 kilometrů za sekundu do panelu číslo 6.

Chyba v textu - rychlost v m/s nebo v km/s ?

+1/0
4.2.2018 19:14

M57i63r94e32k 57G51a64j53e59r 5381716829260

Misto tak dlouheho psani jste si mohl snadno odpovedet sam na posledni otazku.

+2/0
4.2.2018 19:25

P60e48t11r 65N17o27v55o15t12ň87á20k 4530288393880

Taky jsem si toho všiml, si myslím, chyba překladu :-) tam mělo být v obou případech m/s :-)

0/0
4.2.2018 19:25
Foto

J53i36ř72í 52H44a98v90e46l84k56a 3409493290674

To mě pobavilo.Oddělit finance a plánovače od techniků a realizátorů.

Po tom my technici v jakékoliv firmě voláme od začátku 20-tého století ale zcela zbytečně. Technicky to totiž nejde.

Jediné co jde je přenést zodpovědnost na ekonomy a plánovače za schválení věcí které technici nechtějí.

Technik který to ale bude chtít prosadit dostane takovou rychlostí padáka že skončí na pozorování v Bohnicích.

+8/0
4.2.2018 19:07

J96i33r49k15a 74N64o51v67á81k 6462395805549

Trochu mě mrzí, že je tu třídílný článek, který se motá kolem izolační pěny, a chybí aspoň dva odstavce, které by popsaly co to je, proč tam musí být, proč se nedaří zabránit jejímu odpadání a tak vůbec.

Možná je to ostatním jasné, ale mě tyhle informace nějak minuly. Asi by se do googlit, ale v článku to být mohlo.

+12/0
4.2.2018 17:43

R54o75s84t78i38s21l74a98v 32V65o28m48á26č69k12a 6258184761765

Kdyby se vám to nechtělo googlit:

V nádrži ET se vezou dvě složky kryogenního paliva - kapalný kyslík a kapalný vodík. Kdybyste chtěl tyto složky uchovávat při běžné teplotě, nádrž by musela udržet obrovský tlak a vážila by nesmyslně moc kilo a taková sestava by se nikdy neodlepila ze země.

V horní části (přední ve směru letu) nádrže ET je prostor pro kapalný kyslík. Ten má teplotu asi -182 °C a tlak asi 2.5 atmosféry.

V dolní (zadní) části je prostor pro kapalný vodík. Ten se musí udržovat při teplotě dokonce -252 °C a tlaku asi 3 atmosféry.

Pokud by se nějaká z těchto složek zahřála nad teplotu varu, začala by se v nádrži vařit a větrat výpustným ventilem ven. Tomu je samozřejmě třeba za každou cenu zabránit. Na zemi to není problém, za letu to problém velice rychle být začne - pod nádrží běsní tři motory SSME, vedle ní na obou stranách SRB, raketoplán se už krátce po startu řítí obrovskou rychlostí hustými vrstvami atmosféry a přední část nádrže je vystavena aerodynamickému ohřevu. Zadní část aerodynamický ohřev tolik neohrožuje, na druhou stranu se v ní musí vodík udržet jen pár desítek stupňů nad absolutní nulou.

Spodní část nádrže má ještě jednu legrační vlastnost - místo, kde z nádrže do raketoplánu vede potrubí s vodíkem, je za letu neustále extrémně ochlazováno, proudí skrz něj přes 200 kilogramů vodíku za sekundu a nádrž je v těch místech tak studená, že na ní hrozí zkapalňování okolního vzduchu (!).

+7/0
4.2.2018 21:36

O35n46d15ř63e69j 48S53e74k46e84r54a 1357236636549

R^

Čili by to chtělo vymyslet palivo, které při stejné hmotnosti v nádrži poskytne minimálně stejný odpich.:-)

0/0
4.2.2018 21:59

M45i69l10a77n 11G38á54l 4670746674301

To půjde dost těžko, kapalný vodík má ze všech známých paliv zdaleka největší energetickou hustotu a tím pádem poskytuje nejvyšší specifický impuls. Navíc jde o "čisté" palivo, jeho spalováním vzniká pouze vodní pára ;-) A hlavní "odpich" v případě STS, tedy raketoplánů, stejně poskytly pomocné rakety SRB.

+1/0
4.2.2018 23:32

O66n58d94ř49e52j 72D69u61j54k17a 4496216240409

Nejvyšší spec. impuls má kombinace tekutého Lithia, tekutého Fluoru a plynného Vodíku ale je ještě víc nepraktická. Jestli si chcete počíst tak tady je závěrečná zpráva Rocketdyne.

https://archive.org/details/nasa_techdoc_19700018655

0/0
5.2.2018 12:19

T84o45m 37O24n76d39ř14í84k 7714333411243

...pecka článek R^

...přidávám odkazy na Vteřiny před katastrofou:

Columbia: https://www.youtube.com/watch?v=QugJlC1pI8w

Challenger: https://www.youtube.com/watch?v=-jbYMS0BbYY

+5/−1
4.2.2018 13:17

J40a74n 48K80i78s39z95a 6480811936793

když se člověk na ta videa podívá a zjistí jaká odůvodnění použili manažeři. To je prostě na facku. Nedokážu si představit jak velkou zlobu museli cítit pozůstalí. Opět peníze převážily nad lidským životem. Už jen to, že mrhají vytrénovanými lidmi, kteří získají praxi po x letech, co žádná škola nenaučí, je jistým náznakem diletantství z řad manažerů etc...

p.s.: díky za videa

0/0
5.2.2018 18:17

J96i42ř80í 65K61r18a47u94s 2576843471266

Tak , opakované použitie komponentov vo vesmírnom programe je zase tu - Elon Musk.... raketoplány toho boli jasným dôkazom , že to ide. Zlahalo to na meteriáloch luďoch a zase ako je to zvykom na - penízkoch. Zásadná otázka je vždy - čo to bude stáť ? A nadzvukový stroj podobného typu ako bol Concord je už tu , vieme palivo a motory využiť lepšie , ale aj tak to nebude nič pre Ryanair ap....

0/0
4.2.2018 12:14

D91a26v53i96d 38L26u80k86a70č17o37v42i93č 2239725381192

Nebyli to kosmonauti, ale astronauti ...to by snad autor mohl vedet!

+5/0
4.2.2018 12:01
Foto

M25i75c57h89a65l 40B80r95e73š52k75o34v37e82c 4391928584556

Jo, mě to také vždycky bodne do očí, když amerického astronauta musím číst jako kosmonauta, ale když to zmíním v diskuzi, tak mě tu vždy setřou.

+1/0
4.2.2018 12:31

L64e34n42a 67P32á10t17k18o88v14á 8481703484459

mohl, psali o tom kdysi tady

+1/0
4.2.2018 13:31

H18a85n42a 19S88k35o35u84m71a11l63o72v15á 5620427332

A až bude do vesmíru lítat celý svět, tak budeme rozlišovat astronauty, kosmonauty, tchajkonaty, japonauty, koreonauty, indionauty, dojčonauty, frankonauty... Kosmonaut a astronaut je snad synonymum, ne? :-)

+4/−2
4.2.2018 13:56

M97i48r45e66k 18G13a76j57e52r 5571826579500

Podle vaseho pravidla by autor mohl nechat vsechno v nglictine a vy byste byl spokojen. Cesky to je proste kosmonaut nebo astronaut, je to jedno.

+1/0
4.2.2018 19:29

O76n57d12ř14e40j 25D51u50j29k13a 4326306780629

V ruštině je to taky rozděleno na астронавт a космонавт.

0/0
4.2.2018 19:54

J41a13n 58Š94e54s75t64á15k 3988349819364

" Šéfové chtěli slyšet jenom dobré zprávy..." hm, ty chtěli slyšet soudruzi tajemníci za totáče taky;-D

+9/−1
4.2.2018 11:35

K14a18r83e65l 41R52y77s 9443949520619

"vystřelili výzkumníci rychlostí 234 kilometrů za sekundu do panelu číslo 6"

Ještě že trefili ten panel číslo 6, jinak by projektil s touhle rychlostí už mířil ze sluneční soustavy...

+9/−1
4.2.2018 10:16

J68i74ř46í 89H82o78r44á23k 6454384503456

Tyhlety kraviny miluju. Nejčastěji takové bývají na telecím kanálu Discovery. Tady mě trochu překvapily.

Panu Pacnerovi dík, hodně zdraví a přes všechnu snahu taky víc realismu a objektivity. On to taky potřebuje, taky spoustu věcí arogantně ignoruje, bohužel. Tak se té NASA zas tolik nedivme.

0/−1
4.2.2018 10:21

M54a93r61i37e 80C84h70m57e77l31a13ř20o43v65á 8625716797529

Tak co je pravda, při návratu na Zemi nebo při letu do vesmíru?;-)

0/0
4.2.2018 10:15

R44a66d87i51m 88P30o18l84á81š36e63k 9216453969639

17 let je tak zhruba +- doba, kdy se ve firmě totálně vymění nižší i střední manažment a ti, co zůstali, si případ přestávají pamatovat.

výstižnější titulek by tedy spíš byl" NASA se od Challengeru poučila ale potom to stejně zapomněla"

+24/−1
4.2.2018 8:44

K71a39r71e78l 25U95r58b33a93n 2824464701359

Dnes se to mění o dost rychleji.

0/0
5.2.2018 17:44

J55a26r25o72s43l92a93v 83J57a12k14u41b29o94v 8132435935667

co sa tyka tych scenarov s kontrolou alebo zachranou, tak nech su akokolvek nebezpecne, aspon by tam bola sanca na prezitie.. takto ich nechali zomriet bez akejkolvek sance

+2/−10
4.2.2018 8:13

P85e15t56r 71K35o89v91a63ř55í84k 1421923679517

Jen doplním 2 chyby:

V úvodu "dostala v závěrech vyšetřovacích komise" má být "vyšetřovací".

V popisu destrukce raketoplánu začínáte v 8.49 a končíte v 8:00. Začátek destrukce má být zřejmě v 7:49.

+7/0
4.2.2018 7:39

E58r81i39k 64L21e90v77i51n13s78k23ý 8371674463945

A ty kilometry za sekundu maji byt metry.

+6/0
4.2.2018 9:22

O10t54a89k10a26r 60F64u77k83a 8891343791784

Psát ve spojení s USA o kosmonautech musí být trolling!

+8/−5
4.2.2018 7:10

T47o18m50á63š 44C61h82r46a65s47t32n12ý 2871444121763

Taikonauti? :)

+2/−1
4.2.2018 9:53

K57a97m32i55l 68C55h40r52a91m50o90s93t13a 7550738857209

Přesně tyto články, které se čtou jedním dechem jsou to, co mě na Technetu hrozně baví. Děkuji, děkuji, děkuji.

+39/0
4.2.2018 6:35

K98a13t93e38ř58i92n15a 63V57ý43b16o66r96n37á 6250629119

Raketoplány byly slepou uličkou vývoje. Rusové to zjistili záhy, podobně jako v případě nadzvukových dopravních letadel. Do učebnic ekonomie se jako odstrašující případ dostal Concorde, takže na americké raketoplány zbyla jen statistika obětí.

+4/−40
4.2.2018 6:33

R35o91b12e34r19t 91K77r96a71h92u70l87e43c 2203732455914

Rusáci to akorát neuměly

+19/−10
4.2.2018 6:58

J88a40r17o47m97í15r 26K90r20á21l 4330859934239

Nesmysl. Pokud by byla četnost startů taková, jak bylo plánováno, pak by to bylo ekonomicky výhodné. A podobně Concorde. Ten doplatil na nárůst ceny ropy a tím ztrátu zájmu aerolinek. V každém případě to byl velký krok kupředu.

+21/0
4.2.2018 8:26

A75n41t12o29n81í83n 85Z88e21l26e41n86ý 2104443741246

Pokud by..., všichni známe to přísloví o rybách a rybnících.

+2/−2
4.2.2018 8:52

M33a42r30t15i48n 83S54m62í36š85e84k 7422982800534

Dobře jste to napsal.... Výborná by si nejdřív měla něco odborného přečíst!!!Nedávno byl o Concorde zajímavý pořad a ten šílený nárůst ceny byl jeden z hlavních důvodu.

+8/0
4.2.2018 9:17

J21a76n 79U93l56r40i89c90h 8618153106291

A zákaz letu nadzvukovou rychlosti nad pevninou.

0/0
4.2.2018 9:55

K90a16t21e15ř81i26n94a 86V90ý64b87o73r90n86á 6490929949

Nepochopil jste pointu. Všichni ostatní tento koncept na základě zvýšení cen ropy opustili, jen Concorde zůstal a zůstal ztrátový až do neslavného konce. Ostatně jak jsem psala, efekt Concorde si můžete vygooglit v souvislosti s utopenými náklady.

0/−2
4.2.2018 18:57

M97i53l88a40n 71G30á19l 4290496274821

Ten neslavný konec ale nezavinil sám Concorde, ale bordel na ranveji, ze které startoval. Ta nehoda byla úplně zbytečná. Rusové hlavně pochopili, že díky své tragické ekonomické situaci v době konce Sovětského svazu svůj vytoužený raketoplán Buran nikdy neuvedou do provozu a celý projekt skončil.

+4/0
4.2.2018 23:39

R42o50m68a10n 47S64t62o55n25e80k 1139263149921

to neokecáte, Rusové na to jednoduše neměli peníze protože cele jejich hospodářství bylo v koncích

+21/−3
4.2.2018 8:27

K62a55t87e15ř13i69n90a 96V94ý62b61o21r87n29á 6840119849

Nastudujte si heslo "utopené náklady" a "efekt concorde". Je to poučné a zjistíte, že Sovětský svaz byl kupodivu ekonomicky pružnější, než státní investice na Západě.

0/−4
4.2.2018 19:01

R41a97d21i53m 49P94o87l36á35š33e92k 9776243949369

Rusové to nezjistili záhy. Postavili tuším dva raketoplány a jeden v automatickém režimu vyzkoušeli. V té době už ale měli kritický nedostatek financí plus se SSSR rozpadl a tak byl program zastaven a zůstali u starých osvědčených raket.

+25/−1
4.2.2018 8:42

K83a47t18e73ř31i24n46a 57V91ý45b54o15r47n36á 6760439699

Nevím, jestli si neděláte

legraci, ale v podstatě tady papouškujete to, co jsem psala. Ano, vyzkoušeli to, zjistili, že je to drahé a neefektivní a vrátili se k osvědčeným raketám, ve kterých do vesmíru dopravují i Američany, kteří to včas nepochopili. Toť realita.

0/−5
4.2.2018 19:05

M23i94l71a28n 91G48á23l 4600106784761

Tak ještě jednou, Rusové neskončili s raketoplánem proto, že pochopili, že je to drahé a neefektivní, ale protože na program neměli dostatek prostředků. Oni to ani nestihli vyzkoušet, Buran nikdy v ostrém provozu nelétal. Co vím, tak proběhl jediný let v automatickém provozu, bez posádky.

+6/0
4.2.2018 23:43

R46u97d28o80l67f 34R36u50b20e21š 3799705941494

Pochopili nepochopili. Důležité je co funguje a Američani měli dost dolarů na provoz svých raketoplánů. Zatímco Rusové neměli dost rublů, takže ten jejich raketoplán hnije někde v garáži...

0/0
4.2.2018 23:53

L29i17b93o88r 49W98a58l89i32c63h29i32e18w90i97c94z 3238316457684

To byla tak slepá ulička, že jim trvalo 30 let a 135 startů, než to zjistili.

+23/−1
4.2.2018 8:54

J21a93n 27U73l47r22i98c35h 8328583436341

Tak návrat USA k designu návratové kapsle u všech současných pilotovaných projektu svědci o tom ze zatím nejsme schopni postavit spolehlivý a ekonomicky raketoplán. 135 startu je jistě impozantnich navíc většinou se sedmiclenou posádkou. Ale když se řekne že 2 z 5 vyrobených raketoplánů byly ztraceny behem letu, tak uz to tak impozantně nevypadá.

+2/−1
4.2.2018 10:01

Najdete na iDNES.cz