Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč zemřela posádka Columbie? NASA se od Challengeru nepoučila

Vyšetřování přičin havárie raketoplánu Columbia přineslo pro NASA šok. Kosmická agentura dostala v závěrech vyšetřovacích komise v mnoha ohledech nedostatečnou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R80a61d88e87k 58V63a24l80k66o21v23i15č 7854571347223

Posádka Columbie nezemřela v několika sekundách. Při odpadnutí křídla došlo k rázu v celém trupu, který ale nejspíš přežili, pak došlo k rozpadu raketoplánu a oddělení kabiny, která ztratila tlak - většina posádky upadla do bezvědomí, protože neměli zavřené přilby a nasazené rukavice. Posádku pak zabili vibrace, zlomením vazu v bezvědomí. K rozpadu kabiny tepelným namáháním pak došlo až cca po 1 minutě od ulomení křídla. Pokud někdo ze členů posádky měl zavřenou přilbu i rukavice, zabil ho až rozpad kabiny. To se ale zjistit dalo jen velmi těžce a NASA to raději nezjišťovala. Viz Columbia Crew Survival Report

0/0
6.2.2018 7:19
Foto

D92a25n37i71e58l 40K19o85č29i48c79a 4275628396592

Dneska by už by se to stát nemohlo. Stačilo by na trup raketoplánu nacvakat pár GoProček a hned by se vědělo že je v křídle díra jak kráva.

0/0
5.2.2018 16:58

J84a54n 32P95r82o86c92h98á41z65k91a 5346362698897

Při letech letech STS-1 a STS-2 byl na ET bílý ochranný nátěr. Nevyřešil by tento nátěr odpadávání izolace?

0/0
4.2.2018 23:05

M67i89r51e75k 64G16a41j70e88r 5491526129680

Opravdu bych se to tady nepokousel resit. Resili to odbornici, kteri meli nesrovnatelne vice informaci, nez my.

+1/0
4.2.2018 23:21

I20v82o 95P28i37n61k37a59s 2638611518352

Nějak tomu nerozumím...

Prapříčinou zániku Columbie byl zřejmě pád kusu izolace na levé křídlo v čase 81,7 sekundy po startu rychlostí 190–256 metrů za sekundu.

Kus izolace o rozměrech 543 krát 294 krát 143 milimetrů a váze 0,76 kilogramu vystřelili výzkumníci rychlostí 234 kilometrů za sekundu do panelu číslo 6.

Chyba v textu - rychlost v m/s nebo v km/s ?

+1/0
4.2.2018 19:14

M10i26r95e15k 66G16a82j26e38r 5791896759850

Misto tak dlouheho psani jste si mohl snadno odpovedet sam na posledni otazku.

+2/0
4.2.2018 19:25

P73e52t53r 83N43o55v39o83t33ň87á57k 4690728953730

Taky jsem si toho všiml, si myslím, chyba překladu :-) tam mělo být v obou případech m/s :-)

0/0
4.2.2018 19:25
Foto

J42i40ř14í 38H98a50v64e89l44k64a 3319433690854

To mě pobavilo.Oddělit finance a plánovače od techniků a realizátorů.

Po tom my technici v jakékoliv firmě voláme od začátku 20-tého století ale zcela zbytečně. Technicky to totiž nejde.

Jediné co jde je přenést zodpovědnost na ekonomy a plánovače za schválení věcí které technici nechtějí.

Technik který to ale bude chtít prosadit dostane takovou rychlostí padáka že skončí na pozorování v Bohnicích.

+8/0
4.2.2018 19:07

J40i40r92k29a 42N63o18v82á75k 6292155215509

Trochu mě mrzí, že je tu třídílný článek, který se motá kolem izolační pěny, a chybí aspoň dva odstavce, které by popsaly co to je, proč tam musí být, proč se nedaří zabránit jejímu odpadání a tak vůbec.

Možná je to ostatním jasné, ale mě tyhle informace nějak minuly. Asi by se do googlit, ale v článku to být mohlo.

+12/0
4.2.2018 17:43

R75o37s48t45i93s19l18a82v 97V75o61m76á44č18k62a 6188284221215

Kdyby se vám to nechtělo googlit:

V nádrži ET se vezou dvě složky kryogenního paliva - kapalný kyslík a kapalný vodík. Kdybyste chtěl tyto složky uchovávat při běžné teplotě, nádrž by musela udržet obrovský tlak a vážila by nesmyslně moc kilo a taková sestava by se nikdy neodlepila ze země.

V horní části (přední ve směru letu) nádrže ET je prostor pro kapalný kyslík. Ten má teplotu asi -182 °C a tlak asi 2.5 atmosféry.

V dolní (zadní) části je prostor pro kapalný vodík. Ten se musí udržovat při teplotě dokonce -252 °C a tlaku asi 3 atmosféry.

Pokud by se nějaká z těchto složek zahřála nad teplotu varu, začala by se v nádrži vařit a větrat výpustným ventilem ven. Tomu je samozřejmě třeba za každou cenu zabránit. Na zemi to není problém, za letu to problém velice rychle být začne - pod nádrží běsní tři motory SSME, vedle ní na obou stranách SRB, raketoplán se už krátce po startu řítí obrovskou rychlostí hustými vrstvami atmosféry a přední část nádrže je vystavena aerodynamickému ohřevu. Zadní část aerodynamický ohřev tolik neohrožuje, na druhou stranu se v ní musí vodík udržet jen pár desítek stupňů nad absolutní nulou.

Spodní část nádrže má ještě jednu legrační vlastnost - místo, kde z nádrže do raketoplánu vede potrubí s vodíkem, je za letu neustále extrémně ochlazováno, proudí skrz něj přes 200 kilogramů vodíku za sekundu a nádrž je v těch místech tak studená, že na ní hrozí zkapalňování okolního vzduchu (!).

+7/0
4.2.2018 21:36

O69n96d92ř57e63j 49S39e41k65e59r64a 1837326866989

R^

Čili by to chtělo vymyslet palivo, které při stejné hmotnosti v nádrži poskytne minimálně stejný odpich.:-)

0/0
4.2.2018 21:59

M88i61l95a29n 37G33á60l 4130416634411

To půjde dost těžko, kapalný vodík má ze všech známých paliv zdaleka největší energetickou hustotu a tím pádem poskytuje nejvyšší specifický impuls. Navíc jde o "čisté" palivo, jeho spalováním vzniká pouze vodní pára ;-) A hlavní "odpich" v případě STS, tedy raketoplánů, stejně poskytly pomocné rakety SRB.

+1/0
4.2.2018 23:32

O52n97d55ř54e73j 56D17u93j50k53a 4816786830949

Nejvyšší spec. impuls má kombinace tekutého Lithia, tekutého Fluoru a plynného Vodíku ale je ještě víc nepraktická. Jestli si chcete počíst tak tady je závěrečná zpráva Rocketdyne.

https://archive.org/details/nasa_techdoc_19700018655

0/0
5.2.2018 12:19

T63o76m 51O33n42d90ř38í88k 7444293111223

...pecka článek R^

...přidávám odkazy na Vteřiny před katastrofou:

Columbia: https://www.youtube.com/watch?v=QugJlC1pI8w

Challenger: https://www.youtube.com/watch?v=-jbYMS0BbYY

+5/−1
4.2.2018 13:17

J83a87n 19K93i60s92z32a 6960411856203

když se člověk na ta videa podívá a zjistí jaká odůvodnění použili manažeři. To je prostě na facku. Nedokážu si představit jak velkou zlobu museli cítit pozůstalí. Opět peníze převážily nad lidským životem. Už jen to, že mrhají vytrénovanými lidmi, kteří získají praxi po x letech, co žádná škola nenaučí, je jistým náznakem diletantství z řad manažerů etc...

p.s.: díky za videa

0/0
5.2.2018 18:17

J84i17ř76í 38K45r55a16u81s 2226333731556

Tak , opakované použitie komponentov vo vesmírnom programe je zase tu - Elon Musk.... raketoplány toho boli jasným dôkazom , že to ide. Zlahalo to na meteriáloch luďoch a zase ako je to zvykom na - penízkoch. Zásadná otázka je vždy - čo to bude stáť ? A nadzvukový stroj podobného typu ako bol Concord je už tu , vieme palivo a motory využiť lepšie , ale aj tak to nebude nič pre Ryanair ap....

0/0
4.2.2018 12:14

D19a78v97i72d 12L62u62k36a53č61o57v32i16č 2419585301842

Nebyli to kosmonauti, ale astronauti ...to by snad autor mohl vedet!

+5/0
4.2.2018 12:01
Foto

M60i97c31h89a40l 48B35r23e10š53k87o22v28e98c 4741208414986

Jo, mě to také vždycky bodne do očí, když amerického astronauta musím číst jako kosmonauta, ale když to zmíním v diskuzi, tak mě tu vždy setřou.

+1/0
4.2.2018 12:31

L24e61n30a 29P44á78t59k66o32v59á 8531323134959

mohl, psali o tom kdysi tady

+1/0
4.2.2018 13:31

H85a95n60a 35S51k64o77u40m72a58l12o18v73á 5230347612

A až bude do vesmíru lítat celý svět, tak budeme rozlišovat astronauty, kosmonauty, tchajkonaty, japonauty, koreonauty, indionauty, dojčonauty, frankonauty... Kosmonaut a astronaut je snad synonymum, ne? :-)

+4/−2
4.2.2018 13:56

M81i22r73e41k 44G67a64j40e62r 5521406739250

Podle vaseho pravidla by autor mohl nechat vsechno v nglictine a vy byste byl spokojen. Cesky to je proste kosmonaut nebo astronaut, je to jedno.

+1/0
4.2.2018 19:29

O75n68d77ř49e91j 35D31u48j49k67a 4756316830889

V ruštině je to taky rozděleno na астронавт a космонавт.

0/0
4.2.2018 19:54

J70a27n 35Š14e45s41t70á76k 3418579709614

" Šéfové chtěli slyšet jenom dobré zprávy..." hm, ty chtěli slyšet soudruzi tajemníci za totáče taky;-D

+9/−1
4.2.2018 11:35

K27a41r29e71l 98R34y13s 9253969880349

"vystřelili výzkumníci rychlostí 234 kilometrů za sekundu do panelu číslo 6"

Ještě že trefili ten panel číslo 6, jinak by projektil s touhle rychlostí už mířil ze sluneční soustavy...

+9/−1
4.2.2018 10:16

J68i81ř87í 13H23o42r53á97k 6204604783926

Tyhlety kraviny miluju. Nejčastěji takové bývají na telecím kanálu Discovery. Tady mě trochu překvapily.

Panu Pacnerovi dík, hodně zdraví a přes všechnu snahu taky víc realismu a objektivity. On to taky potřebuje, taky spoustu věcí arogantně ignoruje, bohužel. Tak se té NASA zas tolik nedivme.

0/−1
4.2.2018 10:21

M23a37r48i93e 42C53h97m37e29l77a39ř18o89v29á 8765686507279

Tak co je pravda, při návratu na Zemi nebo při letu do vesmíru?;-)

0/0
4.2.2018 10:15

R67a90d80i92m 66P31o57l38á57š44e86k 9586603119479

17 let je tak zhruba +- doba, kdy se ve firmě totálně vymění nižší i střední manažment a ti, co zůstali, si případ přestávají pamatovat.

výstižnější titulek by tedy spíš byl" NASA se od Challengeru poučila ale potom to stejně zapomněla"

+24/−1
4.2.2018 8:44

K47a16r44e59l 40U70r70b97a61n 2144894521789

Dnes se to mění o dost rychleji.

0/0
5.2.2018 17:44

J22a93r64o84s57l91a91v 86J22a29k69u26b45o14v 8952635505697

co sa tyka tych scenarov s kontrolou alebo zachranou, tak nech su akokolvek nebezpecne, aspon by tam bola sanca na prezitie.. takto ich nechali zomriet bez akejkolvek sance

+2/−10
4.2.2018 8:13

P27e38t69r 52K22o42v18a19ř56í96k 1921293889757

Jen doplním 2 chyby:

V úvodu "dostala v závěrech vyšetřovacích komise" má být "vyšetřovací".

V popisu destrukce raketoplánu začínáte v 8.49 a končíte v 8:00. Začátek destrukce má být zřejmě v 7:49.

+7/0
4.2.2018 7:39

E78r77i25k 63L78e12v11i67n18s60k35ý 8851734433945

A ty kilometry za sekundu maji byt metry.

+6/0
4.2.2018 9:22

O66t73a43k20a43r 72F23u19k68a 8801313751474

Psát ve spojení s USA o kosmonautech musí být trolling!

+8/−5
4.2.2018 7:10

T44o93m93á91š 39C93h47r66a87s42t84n47ý 2681584291193

Taikonauti? :)

+2/−1
4.2.2018 9:53

K27a35m67i74l 24C89h32r58a18m54o13s64t68a 7550818567369

Přesně tyto články, které se čtou jedním dechem jsou to, co mě na Technetu hrozně baví. Děkuji, děkuji, děkuji.

+39/0
4.2.2018 6:35

K62a33t23e66ř42i56n79a 95V37ý77b41o58r72n74á 6240939109

Raketoplány byly slepou uličkou vývoje. Rusové to zjistili záhy, podobně jako v případě nadzvukových dopravních letadel. Do učebnic ekonomie se jako odstrašující případ dostal Concorde, takže na americké raketoplány zbyla jen statistika obětí.

+4/−40
4.2.2018 6:33

R51o54b63e10r33t 53K71r44a82h84u89l81e97c 2413592375214

Rusáci to akorát neuměly

+19/−10
4.2.2018 6:58

J15a35r15o52m83í78r 86K78r85á21l 4900109454799

Nesmysl. Pokud by byla četnost startů taková, jak bylo plánováno, pak by to bylo ekonomicky výhodné. A podobně Concorde. Ten doplatil na nárůst ceny ropy a tím ztrátu zájmu aerolinek. V každém případě to byl velký krok kupředu.

+21/0
4.2.2018 8:26

A87n70t68o14n37í92n 35Z39e78l51e32n58ý 2714883231396

Pokud by..., všichni známe to přísloví o rybách a rybnících.

+2/−2
4.2.2018 8:52

M46a80r31t60i68n 88S87m57í66š74e75k 7312462420794

Dobře jste to napsal.... Výborná by si nejdřív měla něco odborného přečíst!!!Nedávno byl o Concorde zajímavý pořad a ten šílený nárůst ceny byl jeden z hlavních důvodu.

+8/0
4.2.2018 9:17

J43a47n 14U12l21r38i37c32h 8438843746551

A zákaz letu nadzvukovou rychlosti nad pevninou.

0/0
4.2.2018 9:55

K62a29t35e17ř97i64n55a 74V20ý78b83o20r98n81á 6210469619

Nepochopil jste pointu. Všichni ostatní tento koncept na základě zvýšení cen ropy opustili, jen Concorde zůstal a zůstal ztrátový až do neslavného konce. Ostatně jak jsem psala, efekt Concorde si můžete vygooglit v souvislosti s utopenými náklady.

0/−2
4.2.2018 18:57

M27i13l91a46n 71G87á20l 4660866124101

Ten neslavný konec ale nezavinil sám Concorde, ale bordel na ranveji, ze které startoval. Ta nehoda byla úplně zbytečná. Rusové hlavně pochopili, že díky své tragické ekonomické situaci v době konce Sovětského svazu svůj vytoužený raketoplán Buran nikdy neuvedou do provozu a celý projekt skončil.

+4/0
4.2.2018 23:39

R19o58m86a74n 92S42t34o37n41e67k 1779663899661

to neokecáte, Rusové na to jednoduše neměli peníze protože cele jejich hospodářství bylo v koncích

+21/−3
4.2.2018 8:27

K69a64t63e92ř12i39n27a 89V69ý26b81o81r19n90á 6410249499

Nastudujte si heslo "utopené náklady" a "efekt concorde". Je to poučné a zjistíte, že Sovětský svaz byl kupodivu ekonomicky pružnější, než státní investice na Západě.

0/−4
4.2.2018 19:01

R20a61d54i65m 60P91o18l27á66š56e82k 9146933489469

Rusové to nezjistili záhy. Postavili tuším dva raketoplány a jeden v automatickém režimu vyzkoušeli. V té době už ale měli kritický nedostatek financí plus se SSSR rozpadl a tak byl program zastaven a zůstali u starých osvědčených raket.

+25/−1
4.2.2018 8:42

K12a78t11e33ř56i73n84a 72V82ý28b87o69r92n21á 6330439949

Nevím, jestli si neděláte

legraci, ale v podstatě tady papouškujete to, co jsem psala. Ano, vyzkoušeli to, zjistili, že je to drahé a neefektivní a vrátili se k osvědčeným raketám, ve kterých do vesmíru dopravují i Američany, kteří to včas nepochopili. Toť realita.

0/−5
4.2.2018 19:05

M27i27l66a14n 44G11á18l 4710546754451

Tak ještě jednou, Rusové neskončili s raketoplánem proto, že pochopili, že je to drahé a neefektivní, ale protože na program neměli dostatek prostředků. Oni to ani nestihli vyzkoušet, Buran nikdy v ostrém provozu nelétal. Co vím, tak proběhl jediný let v automatickém provozu, bez posádky.

+6/0
4.2.2018 23:43

R81u43d84o75l76f 44R79u39b89e18š 3669755351884

Pochopili nepochopili. Důležité je co funguje a Američani měli dost dolarů na provoz svých raketoplánů. Zatímco Rusové neměli dost rublů, takže ten jejich raketoplán hnije někde v garáži...

0/0
4.2.2018 23:53

L71i46b71o32r 24W16a43l23i87c86h76i81e41w66i77c91z 3608126967494

To byla tak slepá ulička, že jim trvalo 30 let a 135 startů, než to zjistili.

+23/−1
4.2.2018 8:54

J89a48n 43U22l91r58i40c92h 8528863596501

Tak návrat USA k designu návratové kapsle u všech současných pilotovaných projektu svědci o tom ze zatím nejsme schopni postavit spolehlivý a ekonomicky raketoplán. 135 startu je jistě impozantnich navíc většinou se sedmiclenou posádkou. Ale když se řekne že 2 z 5 vyrobených raketoplánů byly ztraceny behem letu, tak uz to tak impozantně nevypadá.

+2/−1
4.2.2018 10:01







Najdete na iDNES.cz