Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

O Sudety se Češi s Němci hádali i za 1. světové války

Na začátku roku 1918 začala německá menšina na našem území vážně uvažovat o vzniku takzvaných „Německých Čech“, Deutschböhmen, s hlavním městem v Liberci. Proti tomu se rychle zvedl odpor českého obyvatelstva. 4. února 1918 byla do Národního domu na pražských Vinohradech svolána Státoprávním pokrokovým klubem velká protestní schůze za účasti tisíců lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P31a71v92e94l 16S28o81b90o14t36k56a 5900344

V Česko-Slovensku bylo v roce 1918 více Němců než Slováků, a hodně Maďarů a Poláků, o Slezanech, Moravanech a Rusínech nemluvě.

Pokud by Češi nebyli takoví Pragocentricé, a Republiku složili jako Demokratickou Federaci, podobně jako je tomu v Německu, mohl si náš stát udržet evropský význam, počet obyvatel i ekonomickou sílu.

+7/−13
4.2.2018 21:10

J23i31ř94í 97M35a69t94u31š 6795631477565

Nesmysl, Sudety by se okamžitě připojily k Německu. Oni s Čechy nechtěli být ani v žádné federaci. Jediný důvod, že nějakcí Češi ještě dnes existují a nerozpustili se jako Lužičtí Srbové je to, že kolem Českého státu je věnec hraničních hor. Kdo se těch hor vzdá, skončil. Naši předci to dobře věděli.

+14/−5
4.2.2018 22:18

P94a70v56e84l 35S72o54b98o14t14k73a 5670124

no, hlavně že to nakonec dopadlo líp, že ;-D

+2/−1
5.2.2018 18:09
Foto

J40i37ř26í 12H30a78v47e71l64k97a 3719243150524

Dopadlo by to úpně stejně. Jediné co by nám bylo pomohlo by bylo udržení R-U

+3/0
11.2.2018 8:48

T52o21m45á50š 17V55a48l21d56e34r 7153770629

Jo dopadlo. Pořád jako Česká republika existujeme. ;-)R^

0/0
18.2.2018 21:52

M12i91l30o18š 56Ř37e95h94á42k 8786298597845

Mimochodem součástí tohoto horského věnce je i Českomoravská vysočina.

0/0
12.2.2018 10:17

V98l84a39d 72R84y70b29i29c11k87a 3678628667214

Takže čeští obrozenci a lidi, co milují svoji českou vlast, jsou dnes vlastně NEONACISTI, že???

+5/−1
4.2.2018 19:59

P62a28v79e90l 95S51o25b44o79t43k88a 5240854

Ano, české Nasionální obrození není nic jiného.

Ostatně, víte, že jediný Hitler, v Mnichově, umožnil Čechům to o čem vždy smnili - český stát založený na jazykovém základě, tj. bez Sudet, Slovenska,... ?

+2/−7
4.2.2018 21:11

K19a57r20e41l 26J90e32d55l63i80č82k49a 9446587438115

Až na to, že v tom českém státě nesměli Češi absolutně do ničeho mluvit :-/

+1/−2
5.2.2018 13:53

P13a62v54e89l 25S42o76b61o86t33k18a 5680634

Tak už to bývá, že nacionalisté nedomýšlejí důsledky svého jednání.

+4/−3
5.2.2018 18:11

L14i94b83o69r 84M20o71u89č55k50a 1718447645982

tak kazdej udela nejaku tu chybicku, no . .vsak jsme jenom lidi, ne? ;-D

0/0
7.2.2018 8:41

P46a95v51e61l 91T81a43š76e80k 3437343692764

Po Mnichově jsme ještě Slovensko měli, takže to nebyl čistě český stát. A od března 1939 jsme sice Slovensko neměli, ale zase jsme už nebyli samostatným státem.

+1/−1
5.2.2018 21:09

J80a57r54o92s81l62a90v 58Z85a98j78i59c48e70k 6204561217817

My (kdo?) jsme meli Slovensko? Slovensko nikomu (ani jakymsi vam) nepatrilo, bylo stejne jako Cechy, Morava, Slezsko a Podkarpatska Rus soucasti spolecneho statu.

+5/−1
6.2.2018 4:19

P55a60v42e39l 64T45a70š26e85k 3307373242494

No přece my, národ Československý! ;-D A zrovna ze Slezska jsme toho po Mnichovu už moc neměli.

+2/−1
6.2.2018 8:32

M45i24l42o90š 42Ř11e57h89á80k 8736498607965

Českomoravský stát.

0/0
12.2.2018 10:18

M72i12l53o21š 33Ř29e68h60á78k 8196438507925

I svou moravskou vlast?

0/0
12.2.2018 10:17

S19a31m65u76e70l 31R70a58z43i44m 4153790770551

Nebyla prosím zmíněna tříkrálová deklarace, ktera akci deutschbohmen vyvolala. A byla to jen odpověď a pokus udržet celistvost státu. Ani Němci z c a k nechteli připojení k nemecku, ať už vilemovskemu, vymarske republice, ci reichu. Vse ostatní je jen reakce na historický vývoj.

+7/−3
4.2.2018 18:37

P63a91v73e85l 91T78a67š72e68k 3717743952184

Co mají podle vás být ti "Němci z c a k"? Jestli myslíte obecně Němce z Rakouska-Uherska, tak velká část z nich právě připojení k Německu chtěla. Velkoněmecký model měl dost zastánců.

+5/−2
4.2.2018 20:07

M54i87l66o14š 98Ř49e48h90á35k 8346148127285

A jak se později ukázalo i velkočeský model (dodnes).

+1/0
13.2.2018 10:51

D88a47n 38P66o48s41p55i72s14i68l 3149328506714

S tou velkou částí jste na omylu. Sududetětí Němci ve své většině chtěli napřed nějaké spojení s Rakouskem, když to z praktických důvodů na severu nešlo, tak chtěli Deutschböhmen, coby samostanou entitu. Z rakouských Němců byl o pengarmánství nejvyšší zájem u obyvatelů východního Rakouska, ve Štýrsku a Tyrolech nechtěli rakouští němci a nějakém připojení k Německu ani slyšet. V Tyrolsku byl protinacistický odboj dokonce intenzivnější než v Protektorátu a i dnes je ještě možné u části Tyroláků (z historického důvodu minulých století) vycítit antiněmecký sentiment.

+2/0
14.2.2018 12:28

J34i46r62i 92T11i73c22h26y 2706759392167

Nemci pronikali na vychod pres 1000 let. Zasimilovali/zlikvidovali pobaltske Slovany. temer vymytili Luzicke Srby, uplne ponemcili Slezany a vychodni Slovany - Prusy. Ano, byli na vyssi technicke urovni a v mnoha pripadech byli zvani, ale vzdy si vymynivali svoje zvlastni zakony a privilegie, nechteli se prizpusobit a vzdy vystupovali coby vladnouci vrstva, Ponemcovani Cech dosahovalo takoveho stupne, ze kdyby nebylo husitskych valek, kdy se germanizace pozastavila, zachovani ceskeho naroda by bylo na pochybach, Demokraticke souziti s nimi a pritom zachovani ceske narodnosti bylo napochybach. Pak ovsem vytvorili zlocin tisicileti, nacismus, byli vraceni do svych puvodnejsich oblasti a my, Cesi, tu muzeme zit bez jejich nadvlady, v dorych sousedskych vztazich.

+8/−15
4.2.2018 16:26

S39a38m63u38e66l 69R83a72z88i30m 4433120330431

Blbost.

+10/−4
4.2.2018 18:31

M50a44t49o28u61š 81K57a77d24e54ř72á40v12e37k 9165727751610

Myslím ze nemáte pravdu.

+7/−2
4.2.2018 19:02

J36i41ř11í 27M19a75t11u43š 6485761817145

Ale má.

+1/−2
4.2.2018 23:09

J13i59ř68í 67T33i77n75t51ě24r57a 6570609233190

Vážený pane Kadeřávku,

omlouvám se za uklepnutí, správně mělo být mínus.;-(

0/0
8.2.2018 18:23
Foto

J65i35ř66í 55H66a26v53e80l74k90a 3419333350734

Můžete to nějak podložit?

0/0
11.2.2018 8:51

M26a28r42t79i95n 20F51r22a70n44t14i37š95e34k 7475780833505

Husitské války zastavily poněmčování?

No ty koky.

+9/−3
4.2.2018 19:33

J13i10ř20í 74M75a91t20u65š 6595311847775

Ano, je to přesně tak. Zkuste si o tom něco nastudovat.

+2/−4
4.2.2018 22:22

P35a10v52e12l 34T94a24š77e64k 3137663522644

S likvidací polabských Slovanů máte do jisté míry pravdu. Zbytek jsou nesmysly. V době husitských válek zde byli Němci ve městech a v pohraničí, tedy tam, kde byli od doby, kdy přišli. O nějaké germanizaci českých zemích ale nelze v této době mluvit. A opravdu nevím, jak by jí husitské války měly zabránit. Existence českého národa (existovalo-li v té době vůbec něco takového) v té době rozhodně ohrožena nebyla. A zajímalo by mě, co si představujete pod pojmem "demokratické soužití" v 15. století.

Jinak vůbec největší germanizace českých zemích probíhala v době vlády Marie Terezie a zvláště Josefa II.

+10/0
4.2.2018 20:30

J32i51ř39í 29M29a42t94u17š 6905291347625

Existence českého národa že v husitských dobách nebyla ohrožena?

Křižácká tažení, složená z drtivé většiny z německých žoldáků, měla jasně deklamovaný genocidní záměr vůči českému etniku.

Po několika letech drtivých porážek už se papežská strana netajila tím, že "kacíře" je třeba nikoli napravit, ale vyhubit. (tj. v té době cca 70% Čechů)

Kdyby husitské Čechy nezvítězily, jejich zbytky by skončily jako Lužičtí Srbové, jen o 300 let dřív.

A o germanizaci (ne institucionální) se i v této době samozřejmě hovořit dá, stesky na vzrůstající vliv německého živlu jsou v písemnictví té doby celkem časté.

0/−9
4.2.2018 23:02

P50a51v49e69l 40T59a29š37e92k 3187133842934

I kdyby chtěli všechny "kacíře" vyhubit, tak jim šlo o náboženství, ne o etnikum. Takže genocidním záměrem vůči českému etniku bych to nenazýval. Navíc si úplně neumím představit, jak by to vyhubení tenkrát provedli. Dále zde takébyli katolíci a umírnění husité, kteří by to v takovém případě určitě nenechali dojít tak daleko a vyjednávali by. Takže si nemyslím, že by opravdu hrozilo něco takového jako vyhubení českého etnika.

A vzrůstající vliv německého živlu bych ještě nenazýval germanizací.

+8/0
4.2.2018 23:22

M98i52l64o15š 84Ř98e42h66á20k 8536508797455

Marx (jehož obdivoval i Masaryk) prohlásil, že v Evropě (asi střední?) je místo jen pro Němce a Maďary. Letos bude EU pořádat v Trevíru Marxovy oslavy.

+1/0
12.2.2018 12:34

I40v88a88n 69H44o79l27a48s 5827527738177

> Ponemcovani Cech dosahovalo takoveho stupne, ze kdyby nebylo husitskych valek, kdy se germanizace pozastavila, zachovani ceskeho naroda by bylo na pochybach

A tento nesmysl jste sebral kde??

+6/−1
4.2.2018 21:37

M34i53l47o25š 70Ř24e47h53á34k 8296898407115

Dnes zase (dobrovolně) lezeme do chomoutu americké angličtiny. Historie se opakuje.

0/−4
13.2.2018 10:54

A15d30a91m 95T39r97u98b88á93k 2281398478

Ta první polovina je víceméně pravda.. tím zbytkem jste to ale trochu pohřbil, no..

0/0
4.2.2018 21:39

J33a72r33o67s54l25a98v 89Z97a60j55i94c51e49k 6384121367207

Jiri Tichy, pletete si Jiraskuv dejepis s dejinami. Pokuste se dopatrat, kde se vzali na uzemi dnesniho Ceska Slovane. My na jizni Morave alespon vime, kdyz Buh tvoril lidi, ze je vyhazoval do vzduchu, a ti, kteri padli na zapad byli Moravane, ti kteri padli na vychod byli Slovaci, a ti, kteri padli na hlavu, byli Zahoraci (Zahorie = Skalica a okoli). Domnivam se, ze Vy jste velmi pravdepodobne puvodem Zahorak.

+4/0
6.2.2018 4:46

M21i98l57o68š 39Ř58e34h52á52k 8546748287405

Co se týče dnešního "Česka" (Tschechien), mapka v tomto článku udává jeho pravou rozlohu (bez Deutsch-Boehmen, Maehren a Nieder Oesterreich, dokonce včetně Brna).

Dnešní rádoby "Tschechien" nekoresponduje ani s pojmem jen 100 let starým.

Zde je vidět, že bychom se ve vlastním zájmu a s úctou k sobě samým měli držet ústavního termínu Česká republika (dvojslovného !!!!!!!! ).

0/0
12.2.2018 12:45

M34i17l77o47š 50Ř24e85h79á13k 8896508137545

Konečně v době, kdy Dobrovský psal svou Ausfuehrliche Lehrgebaeude (Mluvnici jazyka českého), koncipoval ji jako popis jazyka na odchodu a nepředpokládal, že by znovu rozkvetl. Tak jako někdejší Němci pohrdali národem českým, tak současní Češi pohrdají národem moravským. Historie se opakuje.

+1/−3
12.2.2018 12:39

J74o95s54e89f 68S95u62k 8827170408880

Pane Tichý, zločinem tisíciletí nebyl nacismus, ale bolševismus. Nacismus (velmi zjednodušeně řečeno) byla jen odezva na něj.

+1/0
12.2.2018 23:14

T63o43m73á42š 12P72a53k 5252787309

hmm, no Němci obývali území někdy od 1století př.n.l, kam Slované přišli někdy v 6 století n.l...

co, jste to tu psal?

+1/0
3.3.2018 0:50

T30o87m72á12š 87V87a50l40d17e18r 7173640849

V naší rodině historie žila a žije dosud. Jak nás ze Sudet Němci vyhnali. Babička byla praktička a tak stihla zařídit bydlení včas. Až mobilizace praskla Mnichovem, věděla kam může jít. Proto byl odsun v pořádku. Dědu Mnichov velmi zklamal když sundaval uniformu a musel opustit domov. Tenkrát málokterý Němec Čechům pomohl. My k Němcům averzi necítíme, jen jsme rádi, že tu nejsou a nemůžou nás opět vyhodit z domova. (jen okupací) Možná jsme se ochudili, ale zase je klid a máme tu jiné menšiny, které nás mohou "obohatit" :-)

+9/−3
4.2.2018 15:20

P38e97t62r 84T77y65č56k26a 6755872829162

Jak by asi dopadl v nacistickém Německu sudetský Němec co by pomáhal Čechům?

+3/0
4.2.2018 21:04

J50i52ř76í 40M46a34t33u33š 6535171807865

Potíž je, že ti sudetští nacisti byli často horší než nacisti z říše. A nebezpečnější, protože znali místní poměry a často mluvili i česky.

+3/−1
4.2.2018 23:08

T80o18m21á51š 10V32a81l97d58e88r 7143140199

Tak byli Němci, kteří se aktivně nehlásili k nacionalistické straně a nezúčastnili se bojůvek. Někteří tu i zůstali, dostali výjimky.

0/0
18.2.2018 21:54

D68o46m23i72n13i22k 84J29a81e46g96e63r 8761710819416

Kdo a proč do těch Sudet ty "jiné menšiny" asi nastěhoval po odsunutých Němcích?

+2/0
4.2.2018 21:11

M60i39l30o27š 74Ř14e69h53á15k 8266538167835

Dědictví Sudet se promítlo i do letošní presidentské volby.

+3/0
12.2.2018 12:50

T56o60m48á72š 30V76a87l19d60e49r 7943950679

Ono nikdy nebylo soužití Němců s námi u nás ideální a zvláště v Sudetech za hospodářské krizi. Ale rok 1938 byl právě rozhodující svým počinem, že můžeme někoho jen tak vyhodit z jeho domova. A tam bylo v pořádku, že Němci museli jít pryč. Oni by si nikdy neuvědomili co 1938 udělali.

0/0
18.2.2018 21:50

F98i70l24i87p 33M59i98k66u97l58e82c 4856443640759

80% obyvatel České republiky, jež mluví o národů a podobných blábolech stejně nemá ani slovanské geny. Ale hrdě se budou bít v prsa, že jsou ti praví Češi. Přitom díky poloze je většina obyvatel ČR jen mixem cizích národů.

Neberte mě špatně. Mám tu zemi rád... Ale jsme tím, čím jsme díky tomu, že jsme směsicí všeho možného. Od každého jsme se naučili něco a z každého jsme získali něco dobrého a něco špatného. Ale tím, čím jsme jsme se rozhodně nestali díky izolaci.

+20/−9
4.2.2018 14:01

J69i66ř86í 67D77o44n34ě85k 2575893556939

o tom mixování se zaloužil zejména František Josef 2,souhlasím a myslím že to procento bude daleko vyšší.

+2/−2
4.2.2018 17:34

P93a32v98e88l 34T31a16š15e98k 3387273922924

Kdo to je "František Josef 2"???

+5/−1
4.2.2018 20:32







Najdete na iDNES.cz