Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

S Teslou a Bowiem do vesmíru. Zopakujte si celý start Falconu Heavy

Zázraky se zřídka stávají. Start největší rakety světa Falcon Heavy se povedl téměř dokonale, i když šance na úspěch byly padesát na padesát. Podívejte se na celý záznam startu i vypuštění kabrioletu Tesla na oběžnou dráhu kolem Země. Něco takového do vesmíru ještě neletělo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J92a21n 89C29e25p27e41k 1974336590

Na to že to mělo 50 na 50 to byla krásná podívaná a úžasný zážitek. Děkuji Technetu za zprostředkování zážitku. U jakéhokoliv startu do vesmíru jsem vždy ohromen. Ještě jednou velké díky. :)

+1/0
7.2.2018 15:48

P67e18t29r 96K38o45l53á42ř 2498417194471

Úžasný výsledek, super video ... Soukromá raketa, která dokáže doletět k Marsu je doufám začátek nové kosmické éry ... R^

0/0
7.2.2018 15:12

O80n60d10ř87e49j 52D66u86j77k31a 4556426630649

Přistání klíčové nebylo nevím kde na to autor přišel.

I v postradatelné verzi Falcon Heavy nemá žádnou konkurenci na trhu. Každý zachráněný stupeň je bonus.

0/0
7.2.2018 11:54

M81a57t67o34u57š 85L18á59z84ň90o27v52s82k56ý95, 56T65e49c69h54n39e39t28.36c77z

Je to bonus, který je klíčový pro další plány rozvoje SpaceX, proto jsem na to přišel :). Ano, Falcon Heavy nemá v nosnosti konkurenci, ale pro další rozvoj létání do vesmíru je mnohem důležitější cena než nosnost.

+6/0
7.2.2018 12:04
Foto

J88i40ř45í 81D45v62o86ř42á72k 5635959730248

Tak SpaceX použil hodně návratových motorů. Jenom menší část byla použita opakovaně.

Nikde jsem se nedočetl nějaký ekonomický rozbor. Cena motoru, cena kontoly, repasování, počet předpokládaných startů,...

0/0
7.2.2018 12:16

J82a33n 39V31a75l18e70č95k68a 7196907306646

Pokud si dobře vzpomínám, tak kompletní kontrola a repasování prvního znovuletěného stálo asi polovinu ceny nového stupně (možná se pletu, už je to nějaký pátek, rozhodně to bylo míň, než nový stupeň). Pokud chcete, najdu Vám i zdroj. Ovšem napoprvé to dělali extra pečlivě, nikdo dřív nic takového neviděl. Další stupně už byly/budou levnější. Navíc to byl stupeň starého typu (myslím, že block 3). Block 5 je navrhován tak, aby se minimalizovaly úpravy (cena i čas) mezi lety a zvýšil počet použití. Takže zatímco block 3 a 4 asi nikdy nepoletí víc, než dvakrát, u blocku 5 cílí na 10 použití jen s drobnými úpravami a až 100 použití s generálkami. Dokonce si je teď plánují navyrábět a pak zavřít výrobní linku, létat znovu a znovu se zásobami a místo Falconů se soustředit na BFR.

+1/0
7.2.2018 12:42

M16a71t19o34u52š 38L40á55z68ň54o71v76s48k38ý39, 19T19e91c98h82n50e65t46.25c18z

Já doplním, že přesné údaje bohužel nemáme k dispozici. Velmi dobrý odhad a pěkná diskuse o tom byly v loňském roce na Redditu, já jsem nic lepšího neviděl: https://www.reddit.com/r/spacex/comments/62sq7z/cost_calculation_for_falcon_9_falcon_heavy/

Základní čísla, na kterých se komunita shodla, je, že druhý stupeň vyjde na nějakých deset milionů dolarů a ještě nejméně nějakých deset milionů dolarů vyjde repas, doprava, kontrola, palivo atd. To platí pro Falcon 9, u Falconu Heavy to bude určitě o několik milionů více, možná i o těch deset. Ale to platí v případě znovupoužití všech dílů I. stupně. Ztráta centrálního stupně znamená nějakých možná 15, možná i více milionů dolarů navíc (celkem I. stupeň tvoří podle Muska cca 70 procent ceny celého nosiče a prostřední stupeň se musí vyrábět speciálně, protože je to do jisté míry atyp).

Ergo kladívko, znovuvyužití všech stupňů se zdá být klíčem k ekonomickému úspěchu Falconů Heavy, resp. SpaceX. Jen tak se jim rychle vrátí ta odhadovaná miliarda dolarů do vývoje návratové technologie a budou moci nalít podobně velké prostředky do vývoje BFR a dalších šíleností, které si Musk vymyslí. Nemluvě samozřejmě o tom, že musí nějak vydělávat na auta, která tak trestuhodně vyhazuje.

+2/0
7.2.2018 12:58

P62e20t65r 81K29o31l53á61ř 2808567244331

R^

0/0
7.2.2018 15:15
Foto

V48á21c67l42a68v 24P78a66n53e36n79k40a 8853595261900

Ztráta nosiče neznamená z tohot hlediska nic, protože už žádný znovu nepoletí. Starých mají v zásobě dostatek a už žádné další nepotřebují, na nové potřebují už Block 5. A pokud se podařilo před přistáním poslat i data, tak jediná škoda je na té plošině. Byl to jednoznačně Velký krok pro lidstvo.

0/0
7.2.2018 15:19

O46n24d49ř34e92j 26D88u27j74k73a 4486336280259

Klíčové bylo otestovat to co zajímá zákazníka, schopnost dopravy nákladu.

Falcon Heavy nemá konkurenci ani v ceně v postradatelném režimu.

+1/0
7.2.2018 12:17

M67a81t24o85u70š 80L41á50z81ň50o67v57s63k35ý40, 35T94e69c14h62n24e65t16.89c39z

Máte určitě pravdu. Ale v podstatě všechny dnešní náklady dokáže v tomto režimu obsloužit Falcon Heavy, jehož výkon v posledních verzích poměrně výrazně vzrostl a který je o třetinu levnější /podle Muska 60 mil. dolarů vs. 90 mil/. Falcon Heavy je zajímavý tím, že má dostatečnou rezervu na to, aby mohl nosit i velmi těžké náklady v návratovém režimu - v tom je skutečná ekonomická výhoda. Pak mohou být náklady časem až o řád nižší než u samostatného startu (tedy výhledově).

+2/0
7.2.2018 12:30

O31n31d49ř67e93j 74D55u48j38k68a 4976256100879

Souhlasím ale navíc doufám že vzroste poptávka po těch velkých nákladech už nyní. Když cena za kg proti Deltě IV Heavy právě klesla o minimálně 80%

Ani nechci vědět kolik bude stát Block 1 SLS, který bude mít jen o 5 tun vyšší nosnost na LEO.

0/0
7.2.2018 12:50

M45a58t95o41u97š 66L45á61z62ň86o48v78s78k29ý65, 10T11e74c34h55n48e59t91.82c86z

Uvidíme, co poptávka udělá. Lidé ze SpaceX zpětně vzpomínají, jak je zaskočilo, že nikdo nepřišel s náklady pro Falcon 1. Prý ho nabízeli horem dolem, ale zákazníci nebyli, a tak museli uspíšit vývoj Falconu 9.

0/0
7.2.2018 12:59

J75a22r19o34s66l42a20v 93D80o67s13t28a33l 2174321935689

Bonus nemůže být klíčový, je to jen bonus ne fundament.

0/0
8.2.2018 1:40
Foto

J97i60ř62í 81D76v66o12ř61á79k 5905399630718

Opakování matkou moudrosti.

Ale ten " live " přenos nic moc.

0/0
7.2.2018 11:49

J79a84n 35V95á98c19l29a49v41í81k 3452156781849

Trochu škoda, že nebyl náklad nějak víc užitečný.

0/0
7.2.2018 11:30

O76n67d41ř70e18j 89Č40a96p74k30a 6551881643864

Při prvním zkušebním letu, kdy odhady byly 50% úspěšný start, 50% ohňostroj ? NASA nebo Rusové by tam dali kus železa, takhle z toho byla alespoň super reklama, když se to podařilo. Sondu za milióny dolarů a roky práce by na netestovaném nosiči nikdo nerisknul.

+9/0
7.2.2018 11:52
Foto

P92a68v93e37l 58V81a52n68ě10č40e96k 4444183441651

Ja myslim, ze pomer uzitecnost/riziko je v tomto pripade velmi vysoke. Takovou reklamu na auto nikdo zatim nema. R^

+3/0
7.2.2018 12:01
Foto

R77o26m76a96n 81I35v93i47č29i30č 8733415810200

A nikdy nikdo už mít nebude. Vždy už to bude kopie tohoto počinu.

+2/0
7.2.2018 13:38
Foto

V15á50c19l53a42v 56P71a87n18e55n96k42a 8173665111730

A proč by ne? Třeba při dalším startu se najde další zájemce o umístění svého auto ve vesmíru. A třeba za to bude ochoten i zaplatit.

0/0
7.2.2018 15:21
Foto

R72o81m95a40n 96I13v78i91č82i61č 8983315730160

Ale už bude druhý, což nebude to stejné. Teď má Tesla 100% reklamního prostoru ve vesmíru :) Toho ten druhý už nikdy nedosáhne, vždy bude už druhý (třetí,...)

0/0
7.2.2018 16:29

M84i50r69o58s93l88a86v 89K74u87c93e88r18a 4307100497271

Libi se mi, jak jste vzali cizi video a nacpal do nej logo Idnes TV.

+3/0
7.2.2018 11:26

K36u45b55a 56D90r44a50g22o12u71n 8278706791575

Kdyby tam alespoň dodali komentář, překlady nebo to přestříhali, tak bych to chápal. Takhle to připomíná reklamní masturbaci - příjmené, ale na veřejnost bych s tím nechodil.

+1/0
7.2.2018 11:56
Foto

P50a23v11e70l 56V71a58n72ě22č85e82k 4164183461171

Ach jo, tohle se tady prece uz tisickrat probiralo. A zase se nekdo najde ...

0/0
7.2.2018 12:01

K94u57b90a 43D44r71a84g28o58u92n 8158286461915

To mi uniklo, neměl byste odkaz? Nebo jen ve zkratce. Jejich přehrávač neumí video bez loga a embeeded youtube sem už dávat nesmí?

0/0
7.2.2018 12:14

M26a69t29o94u39š 53L74á17z58ň52o76v68s63k33ý69, 73T84e36c14h14n16e24t35.36c45z

Ale ne, můžeme dávat i YouTube tam, kde to jinak nejde. Ale z našeho přehrávače jsou samozřejmě příjmy pro iDnes větší. To logo je nešťastné, ale je to ochrana i pro nás - musíme zajistit, že obsah, který sdílíme, někdo nepřebere bez vědomí nás, či toho, kdo nám ho poskytl. V tomto případě to nemá moc smysl, uznávám, ale zaběhnuté zvyky změnit nedokážu.

Zjednodušeně řečeno, jde o peníze, přiznám bez mučení. Samozřejmě, mohli bychom to udělat i jinak. Měl byste zájem o předplatné ? :)

+2/0
7.2.2018 13:02

K84u64b94a 51D77r50a53g22o79u94n 8258636211775

Prachy hýbou světem, proti tomu nic. Jinak pokud to logo jde potlačit, tak bych se u přebíraného obsahu bez úprav přimluvil za jeho nevyužívání. Kdyby to tak dělal každý, tak si za chvíli nic neprohlídnem skrze změt vodoznaků. Díky a hodně štestí zdraví do redakce, děláte co umíte a jde Vám to. Jestli technet zpoplatníte, tak mi nic jiného než předplatné nezbyde, ale celkem bych Vás od takového kroku zrazoval, tolik technofilů aby tohle uživili asi republika nemá.

0/0
7.2.2018 13:18







Najdete na iDNES.cz