Diskuse k článku

S Teslou a Bowiem do vesmíru. Zopakujte si celý start Falconu Heavy

Zázraky se zřídka stávají. Start největší rakety světa Falcon Heavy se povedl téměř dokonale, i když šance na úspěch byly padesát na padesát. Podívejte se na celý záznam startu i vypuštění kabrioletu Tesla na oběžnou dráhu kolem Země. Něco takového do vesmíru ještě neletělo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J28a48n 72C83e17p76e84k 1454776140

Na to že to mělo 50 na 50 to byla krásná podívaná a úžasný zážitek. Děkuji Technetu za zprostředkování zážitku. U jakéhokoliv startu do vesmíru jsem vždy ohromen. Ještě jednou velké díky. :)

+1/0
7.2.2018 15:48

P10e22t26r 10K51o57l60á44ř 2158307764351

Úžasný výsledek, super video ... Soukromá raketa, která dokáže doletět k Marsu je doufám začátek nové kosmické éry ... R^

0/0
7.2.2018 15:12

O91n97d38ř17e64j 80D16u50j47k63a 4496716700829

Přistání klíčové nebylo nevím kde na to autor přišel.

I v postradatelné verzi Falcon Heavy nemá žádnou konkurenci na trhu. Každý zachráněný stupeň je bonus.

0/0
7.2.2018 11:54

M32a35t61o22u51š 86L39á20z36ň62o33v41s10k77ý34, 29T37e75c31h51n22e80t84.78c69z

Je to bonus, který je klíčový pro další plány rozvoje SpaceX, proto jsem na to přišel :). Ano, Falcon Heavy nemá v nosnosti konkurenci, ale pro další rozvoj létání do vesmíru je mnohem důležitější cena než nosnost.

+6/0
7.2.2018 12:04
Foto

J30i64ř71í 62D62v58o76ř38á80k 5745379190538

Tak SpaceX použil hodně návratových motorů. Jenom menší část byla použita opakovaně.

Nikde jsem se nedočetl nějaký ekonomický rozbor. Cena motoru, cena kontoly, repasování, počet předpokládaných startů,...

0/0
7.2.2018 12:16

J17a34n 48V61a86l11e54č41k49a 7166717236446

Pokud si dobře vzpomínám, tak kompletní kontrola a repasování prvního znovuletěného stálo asi polovinu ceny nového stupně (možná se pletu, už je to nějaký pátek, rozhodně to bylo míň, než nový stupeň). Pokud chcete, najdu Vám i zdroj. Ovšem napoprvé to dělali extra pečlivě, nikdo dřív nic takového neviděl. Další stupně už byly/budou levnější. Navíc to byl stupeň starého typu (myslím, že block 3). Block 5 je navrhován tak, aby se minimalizovaly úpravy (cena i čas) mezi lety a zvýšil počet použití. Takže zatímco block 3 a 4 asi nikdy nepoletí víc, než dvakrát, u blocku 5 cílí na 10 použití jen s drobnými úpravami a až 100 použití s generálkami. Dokonce si je teď plánují navyrábět a pak zavřít výrobní linku, létat znovu a znovu se zásobami a místo Falconů se soustředit na BFR.

+1/0
7.2.2018 12:42

M22a94t48o40u19š 53L75á43z81ň66o73v48s72k98ý73, 63T70e95c59h90n27e32t23.27c72z

Já doplním, že přesné údaje bohužel nemáme k dispozici. Velmi dobrý odhad a pěkná diskuse o tom byly v loňském roce na Redditu, já jsem nic lepšího neviděl: https://www.reddit.com/r/spacex/comments/62sq7z/cost_calculation_for_falcon_9_falcon_heavy/

Základní čísla, na kterých se komunita shodla, je, že druhý stupeň vyjde na nějakých deset milionů dolarů a ještě nejméně nějakých deset milionů dolarů vyjde repas, doprava, kontrola, palivo atd. To platí pro Falcon 9, u Falconu Heavy to bude určitě o několik milionů více, možná i o těch deset. Ale to platí v případě znovupoužití všech dílů I. stupně. Ztráta centrálního stupně znamená nějakých možná 15, možná i více milionů dolarů navíc (celkem I. stupeň tvoří podle Muska cca 70 procent ceny celého nosiče a prostřední stupeň se musí vyrábět speciálně, protože je to do jisté míry atyp).

Ergo kladívko, znovuvyužití všech stupňů se zdá být klíčem k ekonomickému úspěchu Falconů Heavy, resp. SpaceX. Jen tak se jim rychle vrátí ta odhadovaná miliarda dolarů do vývoje návratové technologie a budou moci nalít podobně velké prostředky do vývoje BFR a dalších šíleností, které si Musk vymyslí. Nemluvě samozřejmě o tom, že musí nějak vydělávat na auta, která tak trestuhodně vyhazuje.

+2/0
7.2.2018 12:58

P28e97t76r 24K87o25l64á90ř 2498247644431

R^

0/0
7.2.2018 15:15
Foto

V41á43c28l64a77v 73P51a80n87e48n38k54a 8663845451740

Ztráta nosiče neznamená z tohot hlediska nic, protože už žádný znovu nepoletí. Starých mají v zásobě dostatek a už žádné další nepotřebují, na nové potřebují už Block 5. A pokud se podařilo před přistáním poslat i data, tak jediná škoda je na té plošině. Byl to jednoznačně Velký krok pro lidstvo.

0/0
7.2.2018 15:19

O63n53d93ř72e34j 22D45u35j77k65a 4666776580839

Klíčové bylo otestovat to co zajímá zákazníka, schopnost dopravy nákladu.

Falcon Heavy nemá konkurenci ani v ceně v postradatelném režimu.

+1/0
7.2.2018 12:17

M80a59t59o98u37š 64L25á71z62ň53o49v75s90k40ý58, 47T69e31c40h28n25e85t70.69c69z

Máte určitě pravdu. Ale v podstatě všechny dnešní náklady dokáže v tomto režimu obsloužit Falcon Heavy, jehož výkon v posledních verzích poměrně výrazně vzrostl a který je o třetinu levnější /podle Muska 60 mil. dolarů vs. 90 mil/. Falcon Heavy je zajímavý tím, že má dostatečnou rezervu na to, aby mohl nosit i velmi těžké náklady v návratovém režimu - v tom je skutečná ekonomická výhoda. Pak mohou být náklady časem až o řád nižší než u samostatného startu (tedy výhledově).

+2/0
7.2.2018 12:30

O16n31d81ř39e10j 17D83u13j38k64a 4566946160849

Souhlasím ale navíc doufám že vzroste poptávka po těch velkých nákladech už nyní. Když cena za kg proti Deltě IV Heavy právě klesla o minimálně 80%

Ani nechci vědět kolik bude stát Block 1 SLS, který bude mít jen o 5 tun vyšší nosnost na LEO.

0/0
7.2.2018 12:50

M17a20t47o80u41š 28L84á46z54ň93o28v28s96k55ý28, 64T65e73c88h39n66e57t92.89c32z

Uvidíme, co poptávka udělá. Lidé ze SpaceX zpětně vzpomínají, jak je zaskočilo, že nikdo nepřišel s náklady pro Falcon 1. Prý ho nabízeli horem dolem, ale zákazníci nebyli, a tak museli uspíšit vývoj Falconu 9.

0/0
7.2.2018 12:59

J53a41r90o87s12l92a89v 74D25o54s20t15a47l 2894381515319

Bonus nemůže být klíčový, je to jen bonus ne fundament.

0/0
8.2.2018 1:40
Foto

J32i40ř72í 53D60v36o97ř10á25k 5365199620868

Opakování matkou moudrosti.

Ale ten " live " přenos nic moc.

0/0
7.2.2018 11:49

J71a52n 14V40á91c92l98a53v96í98k 3692526921109

Trochu škoda, že nebyl náklad nějak víc užitečný.

0/0
7.2.2018 11:30

O30n75d77ř38e70j 53Č55a61p64k26a 6461551393934

Při prvním zkušebním letu, kdy odhady byly 50% úspěšný start, 50% ohňostroj ? NASA nebo Rusové by tam dali kus železa, takhle z toho byla alespoň super reklama, když se to podařilo. Sondu za milióny dolarů a roky práce by na netestovaném nosiči nikdo nerisknul.

+9/0
7.2.2018 11:52
Foto

P28a54v34e35l 44V36a30n13ě10č51e35k 4104413371771

Ja myslim, ze pomer uzitecnost/riziko je v tomto pripade velmi vysoke. Takovou reklamu na auto nikdo zatim nema. R^

+3/0
7.2.2018 12:01
Foto

R42o73m82a18n 42I97v79i49č58i79č 8913435250890

A nikdy nikdo už mít nebude. Vždy už to bude kopie tohoto počinu.

+2/0
7.2.2018 13:38
Foto

V49á23c54l47a69v 59P77a54n45e27n57k72a 8983725761860

A proč by ne? Třeba při dalším startu se najde další zájemce o umístění svého auto ve vesmíru. A třeba za to bude ochoten i zaplatit.

0/0
7.2.2018 15:21
Foto

R44o53m24a33n 85I83v72i71č31i60č 8303745840760

Ale už bude druhý, což nebude to stejné. Teď má Tesla 100% reklamního prostoru ve vesmíru :) Toho ten druhý už nikdy nedosáhne, vždy bude už druhý (třetí,...)

0/0
7.2.2018 16:29

M63i44r86o86s19l11a22v 54K93u67c28e63r28a 4477900847351

Libi se mi, jak jste vzali cizi video a nacpal do nej logo Idnes TV.

+3/0
7.2.2018 11:26

K79u75b80a 92D56r89a10g65o62u38n 8818746471975

Kdyby tam alespoň dodali komentář, překlady nebo to přestříhali, tak bych to chápal. Takhle to připomíná reklamní masturbaci - příjmené, ale na veřejnost bych s tím nechodil.

+1/0
7.2.2018 11:56
Foto

P57a79v59e50l 93V38a22n84ě67č84e32k 4974303651661

Ach jo, tohle se tady prece uz tisickrat probiralo. A zase se nekdo najde ...

0/0
7.2.2018 12:01

K30u53b34a 40D75r93a93g18o94u69n 8868966861525

To mi uniklo, neměl byste odkaz? Nebo jen ve zkratce. Jejich přehrávač neumí video bez loga a embeeded youtube sem už dávat nesmí?

0/0
7.2.2018 12:14

M48a82t72o28u29š 30L15á48z86ň49o90v96s67k90ý22, 18T33e90c78h10n94e18t37.49c17z

Ale ne, můžeme dávat i YouTube tam, kde to jinak nejde. Ale z našeho přehrávače jsou samozřejmě příjmy pro iDnes větší. To logo je nešťastné, ale je to ochrana i pro nás - musíme zajistit, že obsah, který sdílíme, někdo nepřebere bez vědomí nás, či toho, kdo nám ho poskytl. V tomto případě to nemá moc smysl, uznávám, ale zaběhnuté zvyky změnit nedokážu.

Zjednodušeně řečeno, jde o peníze, přiznám bez mučení. Samozřejmě, mohli bychom to udělat i jinak. Měl byste zájem o předplatné ? :)

+2/0
7.2.2018 13:02

K32u62b84a 51D54r33a50g25o96u24n 8468496351125

Prachy hýbou světem, proti tomu nic. Jinak pokud to logo jde potlačit, tak bych se u přebíraného obsahu bez úprav přimluvil za jeho nevyužívání. Kdyby to tak dělal každý, tak si za chvíli nic neprohlídnem skrze změt vodoznaků. Díky a hodně štestí zdraví do redakce, děláte co umíte a jde Vám to. Jestli technet zpoplatníte, tak mi nic jiného než předplatné nezbyde, ale celkem bych Vás od takového kroku zrazoval, tolik technofilů aby tohle uživili asi republika nemá.

0/0
7.2.2018 13:18



Najdete na iDNES.cz