Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejšťastnější americká stíhačka. Pilot ji opustil, a tak přistála sama

Před téměř půlstoletím se stal v americké Montaně zázrak. Z nebe se snesl na pšeničné pole proudový letoun, který byl krátce předtím v nejtěžší chvíli svého života opuštěn pilotem. Těžko uvěřitelné přistání neřízeného stroje mělo za následek pouze jeho menší poškození.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J92a33k63u89b 74B18o63h64o46n21ě12k 8735716749867

Zajímavý článek, vtipně napsaný a musím říct, že mě docela překvapilo, že přepadový stíhač má pumovnici. Hádám, že nejspíš na rakety vzuch-vzduch.

+1/0
22.2.2018 10:32

R10i55c61h26a89r43d 67A22u90b16r36e32c67h92t 1632631456740

V originále je to weapons bay. A ano, šlo o prostor určený k uskladnění protieltadlových raket, v tomto případě řízených AIM-4 Falcon nebo neřízenou jadernou AIR-2 Genie. Zatímco Rusové více méně už v té době používali odhazovatelné raketové bloky, Amíci byli posedlí montáží všeho dovnitř. F-84H Scorpion takhle nesl ve vřetenech na koncích křídel hned šest Geniů a 42! neřízených FFAR. Předchozí verze D neměla Genie, a tak tam nacpali hned 104 FFARů.

0/0
24.2.2018 0:12

R98a73d47e63k 88F50o41l13p44r62e53c77h50t

Prosím informace podávat opatrněji, aby se nevnášel zmatek do faktů. Alespoň částečně uvedu na pravou míru:

Pokud mluvíce o F-106, tak v ostrém nasazení by byla schopná nést čtyři AIM-4 a zároveň (ne "nebo") jednu AIR-2 (viz šedý box "Convair F-106 Delta Dart" pod článkem). Při odpalech cvičných variant AIR-2 se logicky ty AIM-4 nenosily.

U F-89H (ne F-84 - to byl stíhací bombardér, letadlo s jiným určením) se v těch tělesech na koncích křídla nenosily Genie (AiR-2), které by se tam v uvedené konfiguraci ani nevešly, ale nosily se v nich menší, nejaderné a řízené Falcony (AIM-4). Genie byly určeny jako výzbroj verze F-89J klasicky po jednom kuse na závěsníku pod každou polovinou křídla.

O tom "posednutí Američanů" bych také nepsal, zvlášť když to pak ilustrujete na vřetenovitých tělesech na koncích křídla, které mají blíže k podvěsům než k pumovnicím uvnitř letadla.

+2/0
24.2.2018 10:54

R23i76c74h82a58r24d 90A87u35b34r20e71c83h48t 1842951706820

Mea culpa, přepsal jsem se. Samozřejmě to měly být F-89H a Falcony, ne Genie. Co se týče těch pumovnic, strašily mi v hlavně výsuvné kontejnery neřízených raket, ale nemohl jsem si vzpomenout na čem byly požity, tapže jsem sáhl alespoň po svém milovaném Scorpionu. (Šlo např. o F-86D Sabre Dog, ale pak už spíš o Lightning F Mk.2 a další Angličany. Slabý důkaz pro mé tvrzení.)

0/0
24.2.2018 16:21

O56n66d98r72e10j 49P45a65t20e84k 5860980159671

To je jak válečný příběh amerického Liberátoru B-24 ,,Lady be Good''.

Osádka jej během své první mise po návratu z náletu a ,,netrefení'' letiště v Itálii díky písečné bouři po dojití paliva opustila v domnění, že jsou nad mořem ač byli nad pouští. Liberátor pak doklouzal a skoro nepoškozen (na první pohled) sedl do měkkých dun. Letci sice bezpečně přistáli na padácích, ale v poušti neměli šanci a jeden po druhém zemřeli žízní a vyčerpáním. Jejich kosterní pozůstatky (jen části osádky) nalezla pátrací expedice USAF v šedesátých letech. Během války se na stoj i kluky rychle zapomnělo, byl to zkrátka jen jeden další stroj s osádkou ,,missing in action''... V padesátých letech si jeden člověk od ropné spol. dělající geolog. letecký průzkum Sahary všiml čtyřmotoráku v dunách. Poznačil si místo a vyrazil k němu po zemi. V letadle bylo vše jak ten poslední den. Káva v termoskách, mapy, výstroj... jen letci nikde. Vysílačka když se do ní dala baterie ihned fungovala... Teprve podle kódů na trupu stroje a jménu Lady be Good (stroj byl pojmenován podle tehdejšího hudebního šlágru) se začal posléze rozplétat osud jedné nešťastné americké osádky a rodiny letců se konečně dozvěděly co se stalo s jejich blízkými...

+11/0
20.2.2018 12:51

E23d64u22a55r91d 19D14r48á53b85e72k 7487363909159

Rychle se vrať :))

+2/0
20.2.2018 7:00

P12e55t16r 72K78e96i21s51l50e75r 6341472912144

Trochu jsem zapátral a ejhle, něco podobného se stalo i u nás:

http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/591/

+10/0
18.2.2018 17:08

P16e11t36r 29M52i58c28h35a39l 2130604771172

Super. :-)

0/0
3.3.2018 2:48

M22i22c98h61a22e53l 60K18o38n79e35č35n70ý 6122223719799

S těma indiánama měl pilot štěstí, stát se mu to tak o sto let dříve...;-D

Jinak pěkný článek, dík

+3/−1
18.2.2018 14:16

J66a71n 22D44r46á84b46e28k 6838427858750

Nevím, kdyby se před sto lety přistál z nebe, třeba by ho začali uctívat. :)

+9/0
19.2.2018 14:15

M26i12c22h10a88e97l 39K51o24n21e92č40n95ý 6762313119939

;-D;-)

0/0
19.2.2018 21:21

I81v55a16n63k59a 46P87o65s72p75í37š62i42l38o20v73á 8414228762237

Video k celé události i s dotyčným pilotem zde:

https://youtu.be/3M2XZEYqIpQ

0/0
18.2.2018 13:31

J35a81r13o82s30l64a54v 78K80ř47í69ž63e44k 5340121862793

Velmi zajímavé počtení, navíc napsané s humorem a nadhledem R^

+9/0
18.2.2018 12:37

M22i66c65h33a44l 25F32i11n87s81t82e81r66l64e 7649530863678

Velká pochvala autorovi článku - odborné a s vtipem ...R^R^R^

+23/0
18.2.2018 11:04

M98o51j32m43í93r 90S19k83á34l15a 2730272176

Takže se to USAF podařilo úspěšně utajit až do dnešních dnů - on to byl ve skutečnosti první bezpilotní letoun 1. generace;-)

+18/−1
18.2.2018 9:58

R36i33c92h28a55r20d 89A89u65b80r80e41c82h71t 1962241826150

Oni si s bezpilotními letadly hráli už o pá desítek let dříve, viz Kettering Bug ;)

0/0
20.2.2018 17:02

J19i56ř65í 12K44o57d78ý71d74e23k 7600890266373

Jinak vzpomínám na model F-106, kterou jsem kdysi postavil. Krásné éro, zejména ta pumovnice s výsuvným panelem s AA střelami mi utkvěla v paměti.

0/0
18.2.2018 9:18

J70i73ř55í 57K72o46d19ý43d96e77k 7430700506113

Nejsem si jistý podrobnostmi (je to dlouho co jsem to četl), tak v 311. československé bombardovací peruti se stalo něco podobného. Tam byl dán příkaz k opuštění "velouše" (bombardovací stroj RAF Vickers Wellington) a zadní střelec to neslyšel. Všichni opustili letoun, ten sám doplachtil na rodnou hroudu... Střelec přežil :-)

Stejně jako východoněmecký Mig 23, kde se pilot katapultoval a on sám doletěl až k německo-holandským hranicím, kde byl sestřelen.

+1/0
18.2.2018 9:15

P21e28t22r 68K51e10i64s69l50e34r 6881452482824

Ten příběh si pamatuji, maně si vzpomínám, že zadní střelec kapitánovi ještě vynadal, že jej neinformoval o nouzovém přistání... Jen si nevzpomenu, zda to bylo u 311.perutě... přece jen je to velice dlouho, co jsem jej četl...

0/0
18.2.2018 9:28

J44i75ř39í 74K63o53d70ý18d26e48k 7510460956753

halt paměť nemládne ;-)

+2/0
18.2.2018 9:30

J59o87s67e72f 16H76l60i56n11o90m48a26z 3720104333318

Já si to také pamatuji, shodou okolností jsem se byl na tom poli proběhnout se psem.

0/0
22.2.2018 11:57

I67v37a96n35k97a 31P47o67s16p96í40š12i12l72o27v14á 8134878202617

To byl MiG-23 sovětské letecké jednotky dislokované v polském Kolobřehu a nebyl sestřelen, prostě mu došlo palivo. Bohužel dopadl na rodinný dům kde zabil jednoho člověka.

+2/0
18.2.2018 13:16

J65i26ř38í 70K31o87d73ý48d36e47k 7800690846933

Děkuji za upřesnění, zkrátka si člověk přesně nepamatuje všechno...

+1/0
18.2.2018 19:26

J79a24r49o69m77í38r 50K10r65á19l 4460589544379

R^ To by dnešní stroje asi nedokázaly.

0/0
18.2.2018 9:12

M73i44c22h83a88l 70C64h51a97l35u14p19a 6568980409683

Třeba jo. Ty moderní stroje jsou prý samy o sobě celkem nestabilní a drží to elektronika, bez toho by se to nedalo řídit.

0/0
18.2.2018 9:14

J25a69r27o17m92í13r 64K43r20á81l 4210649594299

No právě. Dokáží výborně korigovat chyby pilota, ale přistát bez něj na poli asi těžko.

0/0
18.2.2018 9:34

J34a71r43o46m74i91r 34F95a80r23e38k 4372253237

To není o korigování chyb pilota. Moderní stíhačky jsou nestabilní, díky čemuž mají lepší obratnost, ale k normálnímu letu by neustále vyžadovaly zásahy pilota.

Takže dokud by jel palubní počítač, letadlo by v pohodě letělo dál.....

+4/0
18.2.2018 9:40

J64a67r81o50m68í95r 92K75r41á46l 4440699784789

Netvrdím, že by neletělo, ale že by nepřistálo na poli. Na letišti k tomu vybaveném možná ano.

0/−1
18.2.2018 10:05

J72a17k58u10b 91Š78a10f41a75n19d34a 7485447281881

Proč ne? Pokud bude letadlo zachovávat polohu (vodorovný let, rychlost) tak klidně ano.

0/0
28.2.2018 21:12

P13e77t64r 86H50e77j52n10ý 5696959628357

Fly by wire ?

+1/0
18.2.2018 13:42

M58i40c95h11a14l 22P55e33t72e64r38k45a 5463222339902

Pšeničné pole... To ho soudruzi v Montaně asi zapoměli sklidit?

+1/−32
18.2.2018 8:44

J71i26n29d61ř74i85c38h 68Č78í82ž38e10k 9290172876149

...na jednom takovém šikovném pšeničném poli, tedy v zimě, už dávno sklizeném a naštěstí pokrytém sněhem, přistála hladce na břicho.

Chce to číst hlavou, né nohama.

+41/0
18.2.2018 8:52

P38e52t51r 11M79a17r30š36o87u94n 5265488496296

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Ozim

+1/0
18.2.2018 8:52

P49a37v54e61l 37J53e75ř11á60b72e12k 7361322314837

Soudruzi v Montaně pšenici, stejně jako soudruzi po celém světě v mírném pásmu, sejí na podzim. Zrnka do zimy vzklíčí, rostlinky zakoření a přes zimu přezimují jako každá běžná tráva. A v létě posečou, zrnka oddělí od plev a pošlou je do mlýnů, výroben alkoholu, či výrobců krmiv s tím, že nějaké zrníčko si nechají na další výsev na jiném poli. ;-D

+38/0
18.2.2018 8:59

M54i13l65a75n 34K17a93s70a31l 9207639950922

R^R^;-D;-D

0/0
18.2.2018 11:10

I72s78a68b88e29l59l42a 10Z54á67z78v44o38r37k91o77v97á 3520841970526

No existují i jarní odrůdy, které se sejí až na jaře. Ale jinak souhlas, že zde šlo patrně o pole s ozimou pšenicí.

0/0
18.2.2018 20:19

J42i91ř59í 71N24e22u55m66e32i50s73t57e81r 2372805133221

Neni soudruh, jako soudruh. Ty v Montaně uměj navíc i číst.

+7/0
18.2.2018 11:11
Foto

J17i71ř87í 82D10v44o86ř40á95k 5785119910338

Být to v Rusku, tak zmrzlé klasy urazily křídla.

+13/−1
18.2.2018 11:47

S66i78d96n50e40y 86S19i27s14k47a 3857432312265

Za takouvou hlasku by ti dal montansky farmar 100 yardu naskok a pak ti .30-06 ustrelil palici ...

+1/0
19.2.2018 23:20

J14a86n 55J10e20ž74e85k 3451225207685

> Ten tam byl cobydup. Nejdřív omrkl trysku stále běžícího motoru, pak se naklonil přes bok do kabiny a viděl, že i výkonný radar stále pracuje, jako by se nechumelilo. Situace to byla vskutku prekérní, před letadlem za letadlem nikdo nesměl stát.

Proč je tam vypíchnutý ten běžící "výkonný radar"?

0/0
18.2.2018 8:38

P42e56t72r 40M28a42r53š73o98u83n 5945598416956

Aby nikdo nebyl pred letadlem ;) protože to dopředu radarovalo.

+6/0
18.2.2018 8:53

M93i93c94h13a34l 11C49h77a28l81u53p49a 6788900279473

radar nevysila ve vsech smerech?

0/−1
18.2.2018 8:57

K31a65r85e80l 96L40a46n85g85r 2152417680328

Schválně si najděte fotku čumáku F-106 a uvidíte kam vysílá, pak se tu nebudete ptát na takové blbosti.

+6/0
18.2.2018 9:06

J42a19r36o24m13í26r 79K89r42á86l 4180299644379

To rozhodně ne. Byl by totiž k ničemu. ;-)

+1/0
18.2.2018 9:08

M89i86c77h62a62l 55C61h62a38l72u59p98a 6628570199263

Proč by byl k ničemu? Takže vidí jenom letadla před sebou a ty z boku nezachytí?

0/0
18.2.2018 9:13

J29i68ř79í 55K85o71d27ý35d75e73k 7460560886773

Ano, je to jak píšete. Na takovém typu letounu má radar pozorovací úhly jen omezené.

+2/0
18.2.2018 9:23

J77i60ř42í 12K55o97d17ý51d78e23k 7690790806623

Tady se dá i najít, jak radar vypadá po sundání aerodynamického krytu http://www.mcchordairmuseum.org/REV%20B%20MAM%20RESTORATION%20FIX%20A%20SIX.htm

0/0
18.2.2018 9:26

J63a13r62o32m80i25r 67F48a49r19e51k 4272683517

Na vlastním letadle není radar určený k detekci nepřátel (k tomu slouží pozemní radary, nebo AWACS), ale k řízení palby, respektive jako vstup do systému řízení palby.

+2/0
18.2.2018 9:36

J86i88ř18í 15K72o59d94ý98d66e59k 7110200196773

No takhle univerzálně bych to rozhodně netvrdil... Od dob Beaufigterů, Mosquit a Uhů se přeci jenom něco změnilo.

0/0
18.2.2018 9:40

J89a66r84o16m90í64r 71K71r20á24l 4750739204389

Protože u radaru záleží na tom, aby byl úhel vyzařování co nejmenší (proto ta parabolická zrcadla). Jinak byste nedokázal nic zaměřit.

0/0
18.2.2018 9:38



Najdete na iDNES.cz