Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejšťastnější americká stíhačka. Pilot ji opustil, a tak přistála sama

Před téměř půlstoletím se stal v americké Montaně zázrak. Z nebe se snesl na pšeničné pole proudový letoun, který byl krátce předtím v nejtěžší chvíli svého života opuštěn pilotem. Těžko uvěřitelné přistání neřízeného stroje mělo za následek pouze jeho menší poškození.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J66a13k95u79b 89B32o15h36o85n61ě29k 8445866129227

Zajímavý článek, vtipně napsaný a musím říct, že mě docela překvapilo, že přepadový stíhač má pumovnici. Hádám, že nejspíš na rakety vzuch-vzduch.

+1/0
22.2.2018 10:32

R93i53c92h76a94r41d 84A23u17b14r83e25c38h49t 1202601416770

V originále je to weapons bay. A ano, šlo o prostor určený k uskladnění protieltadlových raket, v tomto případě řízených AIM-4 Falcon nebo neřízenou jadernou AIR-2 Genie. Zatímco Rusové více méně už v té době používali odhazovatelné raketové bloky, Amíci byli posedlí montáží všeho dovnitř. F-84H Scorpion takhle nesl ve vřetenech na koncích křídel hned šest Geniů a 42! neřízených FFAR. Předchozí verze D neměla Genie, a tak tam nacpali hned 104 FFARů.

0/0
24.2.2018 0:12

R56a96d44e78k 56F67o87l61p20r63e36c43h84t

Prosím informace podávat opatrněji, aby se nevnášel zmatek do faktů. Alespoň částečně uvedu na pravou míru:

Pokud mluvíce o F-106, tak v ostrém nasazení by byla schopná nést čtyři AIM-4 a zároveň (ne "nebo") jednu AIR-2 (viz šedý box "Convair F-106 Delta Dart" pod článkem). Při odpalech cvičných variant AIR-2 se logicky ty AIM-4 nenosily.

U F-89H (ne F-84 - to byl stíhací bombardér, letadlo s jiným určením) se v těch tělesech na koncích křídla nenosily Genie (AiR-2), které by se tam v uvedené konfiguraci ani nevešly, ale nosily se v nich menší, nejaderné a řízené Falcony (AIM-4). Genie byly určeny jako výzbroj verze F-89J klasicky po jednom kuse na závěsníku pod každou polovinou křídla.

O tom "posednutí Američanů" bych také nepsal, zvlášť když to pak ilustrujete na vřetenovitých tělesech na koncích křídla, které mají blíže k podvěsům než k pumovnicím uvnitř letadla.

+2/0
24.2.2018 10:54

R55i42c95h34a39r78d 80A89u87b75r16e17c76h85t 1742111876660

Mea culpa, přepsal jsem se. Samozřejmě to měly být F-89H a Falcony, ne Genie. Co se týče těch pumovnic, strašily mi v hlavně výsuvné kontejnery neřízených raket, ale nemohl jsem si vzpomenout na čem byly požity, tapže jsem sáhl alespoň po svém milovaném Scorpionu. (Šlo např. o F-86D Sabre Dog, ale pak už spíš o Lightning F Mk.2 a další Angličany. Slabý důkaz pro mé tvrzení.)

0/0
24.2.2018 16:21

O39n15d77r24e96j 34P88a42t30e30k 5860730289611

To je jak válečný příběh amerického Liberátoru B-24 ,,Lady be Good''.

Osádka jej během své první mise po návratu z náletu a ,,netrefení'' letiště v Itálii díky písečné bouři po dojití paliva opustila v domnění, že jsou nad mořem ač byli nad pouští. Liberátor pak doklouzal a skoro nepoškozen (na první pohled) sedl do měkkých dun. Letci sice bezpečně přistáli na padácích, ale v poušti neměli šanci a jeden po druhém zemřeli žízní a vyčerpáním. Jejich kosterní pozůstatky (jen části osádky) nalezla pátrací expedice USAF v šedesátých letech. Během války se na stoj i kluky rychle zapomnělo, byl to zkrátka jen jeden další stroj s osádkou ,,missing in action''... V padesátých letech si jeden člověk od ropné spol. dělající geolog. letecký průzkum Sahary všiml čtyřmotoráku v dunách. Poznačil si místo a vyrazil k němu po zemi. V letadle bylo vše jak ten poslední den. Káva v termoskách, mapy, výstroj... jen letci nikde. Vysílačka když se do ní dala baterie ihned fungovala... Teprve podle kódů na trupu stroje a jménu Lady be Good (stroj byl pojmenován podle tehdejšího hudebního šlágru) se začal posléze rozplétat osud jedné nešťastné americké osádky a rodiny letců se konečně dozvěděly co se stalo s jejich blízkými...

+11/0
20.2.2018 12:51

E93d69u93a77r63d 16D47r76á26b54e90k 7807603809839

Rychle se vrať :))

+2/0
20.2.2018 7:00

P34e88t35r 55K28e91i26s89l40e44r 6711452952574

Trochu jsem zapátral a ejhle, něco podobného se stalo i u nás:

http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/591/

+10/0
18.2.2018 17:08

P59e12t24r 56M54i22c17h90a95l 2460804281612

Super. :-)

0/0
3.3.2018 2:48

M87i33c33h25a73e18l 57K95o41n61e28č10n68ý 6772783639429

S těma indiánama měl pilot štěstí, stát se mu to tak o sto let dříve...;-D

Jinak pěkný článek, dík

+3/−1
18.2.2018 14:16

J91a70n 51D28r66á51b76e33k 6168677768420

Nevím, kdyby se před sto lety přistál z nebe, třeba by ho začali uctívat. :)

+9/0
19.2.2018 14:15

M91i87c73h10a39e37l 65K17o28n96e36č47n60ý 6272493949569

;-D;-)

0/0
19.2.2018 21:21

I84v43a37n37k63a 54P20o75s42p31í80š55i91l66o49v80á 8634488732547

Video k celé události i s dotyčným pilotem zde:

https://youtu.be/3M2XZEYqIpQ

0/0
18.2.2018 13:31

J98a39r50o22s55l23a93v 43K13ř66í48ž11e80k 5760301342483

Velmi zajímavé počtení, navíc napsané s humorem a nadhledem R^

+9/0
18.2.2018 12:37

M14i38c42h62a33l 95F16i84n60s36t40e86r66l96e 7779750503568

Velká pochvala autorovi článku - odborné a s vtipem ...R^R^R^

+23/0
18.2.2018 11:04

M55o92j24m81í49r 60S75k72á74l81a 2780742246

Takže se to USAF podařilo úspěšně utajit až do dnešních dnů - on to byl ve skutečnosti první bezpilotní letoun 1. generace;-)

+18/−1
18.2.2018 9:58

R46i25c41h58a20r41d 90A75u42b43r37e93c85h63t 1562461696690

Oni si s bezpilotními letadly hráli už o pá desítek let dříve, viz Kettering Bug ;)

0/0
20.2.2018 17:02

J35i40ř29í 74K40o33d32ý87d80e86k 7600300336153

Jinak vzpomínám na model F-106, kterou jsem kdysi postavil. Krásné éro, zejména ta pumovnice s výsuvným panelem s AA střelami mi utkvěla v paměti.

0/0
18.2.2018 9:18

J85i22ř92í 70K34o47d67ý44d59e80k 7220590866863

Nejsem si jistý podrobnostmi (je to dlouho co jsem to četl), tak v 311. československé bombardovací peruti se stalo něco podobného. Tam byl dán příkaz k opuštění "velouše" (bombardovací stroj RAF Vickers Wellington) a zadní střelec to neslyšel. Všichni opustili letoun, ten sám doplachtil na rodnou hroudu... Střelec přežil :-)

Stejně jako východoněmecký Mig 23, kde se pilot katapultoval a on sám doletěl až k německo-holandským hranicím, kde byl sestřelen.

+1/0
18.2.2018 9:15

P63e96t29r 35K15e22i53s44l93e71r 6841172362324

Ten příběh si pamatuji, maně si vzpomínám, že zadní střelec kapitánovi ještě vynadal, že jej neinformoval o nouzovém přistání... Jen si nevzpomenu, zda to bylo u 311.perutě... přece jen je to velice dlouho, co jsem jej četl...

0/0
18.2.2018 9:28

J59i13ř25í 22K20o32d17ý73d69e84k 7220310126903

halt paměť nemládne ;-)

+2/0
18.2.2018 9:30

J79o48s61e80f 46H44l34i83n67o34m25a21z 3600514273308

Já si to také pamatuji, shodou okolností jsem se byl na tom poli proběhnout se psem.

0/0
22.2.2018 11:57

I85v26a21n45k84a 55P65o98s49p63í78š88i36l43o23v82á 8194628632557

To byl MiG-23 sovětské letecké jednotky dislokované v polském Kolobřehu a nebyl sestřelen, prostě mu došlo palivo. Bohužel dopadl na rodinný dům kde zabil jednoho člověka.

+2/0
18.2.2018 13:16

J19i13ř70í 90K96o74d45ý89d96e97k 7700650566483

Děkuji za upřesnění, zkrátka si člověk přesně nepamatuje všechno...

+1/0
18.2.2018 19:26

J98a95r20o66m16í34r 81K61r41á81l 4640449574339

R^ To by dnešní stroje asi nedokázaly.

0/0
18.2.2018 9:12

M21i41c11h97a86l 70C21h81a54l29u47p19a 6198740129503

Třeba jo. Ty moderní stroje jsou prý samy o sobě celkem nestabilní a drží to elektronika, bez toho by se to nedalo řídit.

0/0
18.2.2018 9:14

J92a23r42o86m44í27r 71K52r56á39l 4730579714879

No právě. Dokáží výborně korigovat chyby pilota, ale přistát bez něj na poli asi těžko.

0/0
18.2.2018 9:34

J35a61r27o22m78i64r 96F72a77r84e37k 4262503897

To není o korigování chyb pilota. Moderní stíhačky jsou nestabilní, díky čemuž mají lepší obratnost, ale k normálnímu letu by neustále vyžadovaly zásahy pilota.

Takže dokud by jel palubní počítač, letadlo by v pohodě letělo dál.....

+4/0
18.2.2018 9:40

J28a95r24o16m59í89r 88K51r11á69l 4880939684579

Netvrdím, že by neletělo, ale že by nepřistálo na poli. Na letišti k tomu vybaveném možná ano.

0/−1
18.2.2018 10:05

J51a57k96u63b 19Š65a92f84a90n96d95a 7465537291441

Proč ne? Pokud bude letadlo zachovávat polohu (vodorovný let, rychlost) tak klidně ano.

0/0
28.2.2018 21:12

P57e59t27r 75H81e34j59n25ý 5666969808987

Fly by wire ?

+1/0
18.2.2018 13:42

M83i60c57h32a84l 95P48e31t30e87r73k17a 5833952429142

Pšeničné pole... To ho soudruzi v Montaně asi zapoměli sklidit?

+1/−32
18.2.2018 8:44

J26i20n22d46ř68i16c53h 20Č71í27ž86e33k 9900422396659

...na jednom takovém šikovném pšeničném poli, tedy v zimě, už dávno sklizeném a naštěstí pokrytém sněhem, přistála hladce na břicho.

Chce to číst hlavou, né nohama.

+41/0
18.2.2018 8:52

P37e66t19r 34M43a74r21š50o15u97n 5245698846206

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Ozim

+1/0
18.2.2018 8:52

P91a84v90e54l 97J56e84ř44á40b76e16k 7471602664187

Soudruzi v Montaně pšenici, stejně jako soudruzi po celém světě v mírném pásmu, sejí na podzim. Zrnka do zimy vzklíčí, rostlinky zakoření a přes zimu přezimují jako každá běžná tráva. A v létě posečou, zrnka oddělí od plev a pošlou je do mlýnů, výroben alkoholu, či výrobců krmiv s tím, že nějaké zrníčko si nechají na další výsev na jiném poli. ;-D

+38/0
18.2.2018 8:59

M24i39l87a57n 18K78a27s86a18l 9707519970712

R^R^;-D;-D

0/0
18.2.2018 11:10

I41s69a91b83e34l61l34a 12Z41á45z43v82o79r92k35o41v28á 3950231530416

No existují i jarní odrůdy, které se sejí až na jaře. Ale jinak souhlas, že zde šlo patrně o pole s ozimou pšenicí.

0/0
18.2.2018 20:19

J89i67ř35í 21N76e40u74m97e82i82s55t57e22r 2132695833311

Neni soudruh, jako soudruh. Ty v Montaně uměj navíc i číst.

+7/0
18.2.2018 11:11
Foto

J22i98ř42í 16D82v92o53ř73á37k 5855909540898

Být to v Rusku, tak zmrzlé klasy urazily křídla.

+13/−1
18.2.2018 11:47

S74i37d53n39e51y 12S65i71s57k30a 3597132582625

Za takouvou hlasku by ti dal montansky farmar 100 yardu naskok a pak ti .30-06 ustrelil palici ...

+1/0
19.2.2018 23:20

J86a34n 66J88e65ž57e95k 3821245217345

> Ten tam byl cobydup. Nejdřív omrkl trysku stále běžícího motoru, pak se naklonil přes bok do kabiny a viděl, že i výkonný radar stále pracuje, jako by se nechumelilo. Situace to byla vskutku prekérní, před letadlem za letadlem nikdo nesměl stát.

Proč je tam vypíchnutý ten běžící "výkonný radar"?

0/0
18.2.2018 8:38

P73e81t47r 48M54a83r52š92o18u28n 5145818616676

Aby nikdo nebyl pred letadlem ;) protože to dopředu radarovalo.

+6/0
18.2.2018 8:53

M28i59c64h77a81l 12C34h40a65l48u69p95a 6348960929913

radar nevysila ve vsech smerech?

0/−1
18.2.2018 8:57

K22a41r15e44l 37L83a34n18g74r 2752607640538

Schválně si najděte fotku čumáku F-106 a uvidíte kam vysílá, pak se tu nebudete ptát na takové blbosti.

+6/0
18.2.2018 9:06

J68a30r83o37m97í38r 46K27r45á38l 4310819434259

To rozhodně ne. Byl by totiž k ničemu. ;-)

+1/0
18.2.2018 9:08

M97i77c58h58a55l 98C26h15a71l76u26p39a 6438350559133

Proč by byl k ničemu? Takže vidí jenom letadla před sebou a ty z boku nezachytí?

0/0
18.2.2018 9:13

J16i51ř68í 86K96o28d84ý67d36e67k 7560730756123

Ano, je to jak píšete. Na takovém typu letounu má radar pozorovací úhly jen omezené.

+2/0
18.2.2018 9:23

J82i61ř93í 68K35o40d25ý27d14e65k 7370630576173

Tady se dá i najít, jak radar vypadá po sundání aerodynamického krytu http://www.mcchordairmuseum.org/REV%20B%20MAM%20RESTORATION%20FIX%20A%20SIX.htm

0/0
18.2.2018 9:26

J20a67r94o20m71i42r 32F79a23r55e27k 4792913907

Na vlastním letadle není radar určený k detekci nepřátel (k tomu slouží pozemní radary, nebo AWACS), ale k řízení palby, respektive jako vstup do systému řízení palby.

+2/0
18.2.2018 9:36

J31i87ř52í 52K38o69d92ý64d45e73k 7980250866883

No takhle univerzálně bych to rozhodně netvrdil... Od dob Beaufigterů, Mosquit a Uhů se přeci jenom něco změnilo.

0/0
18.2.2018 9:40

J47a13r59o43m70í77r 56K68r71á45l 4110439794139

Protože u radaru záleží na tom, aby byl úhel vyzařování co nejmenší (proto ta parabolická zrcadla). Jinak byste nedokázal nic zaměřit.

0/0
18.2.2018 9:38







Najdete na iDNES.cz