Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Statistici se přou, zda je dnešní mír výjimka, či „nový normál“

Poučilo se lidstvo od dob druhé světové války a dokázalo omezit výskyt válek? Zdá se, že na jasnou odpověď si budeme muset ještě hodně dlouho počkat, naznačuje práce amerického statistika.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P42e34t27r 79N40o51v62á82k 3663656934514

Tak pokud myslí mír v evropě, tak je tu je jen díky tomu, že tu nepřevládá náboženská nenávist. (Zatím....)

5.3.2018 11:31

A23n17t91o66n 61B35u10l46a53f94č15í42k 3974755252

a není to jedno?...kam se podívám tak nějaký expert něco předjímá jiný přeceňuje třetí podceňuje...a nakonec zjistíš že stejně nejdůležitější je všeho s mírou, na jedno chodit s Mírou a v míru

1.3.2018 17:52

F36r63a38n13t78i10š69e67k 86K47a86l40v64o97d11a 5757787183971

Mír? No není celosvětová válka. Nicméně o zdroje se bojuje pořád. Ale přešlo to do fáze hybridních válek, jak to popsal jeden Ruský generál.https://www.google.cz/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.unob.cz/verejnost_media/Documents/zpravy_uo_2015/07/20150714_natoaktual_cz.pdf&ved=2ahUKEwiMmtjtpsvZAhUPaFAKHe2UDsE4FBAWMAJ6BAgIEAE&usg=AOvVaw3tqNv4UAv-DGrO64PfMLdb

1.3.2018 15:11

O75t56a 87J19e74l68í22n50e70k 8411878730845

Tak celosvětový mír v současnosti opravdu není (viz Afrika, Blízký východ), nicméně je zjevné, že demokratické země zažívají od druhé světové války opravdu nebývale dlouhé období míru i prosperity R^

Já osobně za tímto dlouhodobým mírem vidím hlavně dlouhodobou poválečnou spolupráci a integraci vyspělých demokratických zemí (vojensky v rámci NATO, hospodářsky v rámci EU, WTO atp.), zvláště NATO jako jednoznačně nejsilnější světové vojenské uskupení dlouhodobě spolehlivě minimalizuje nebezpečí jakéhokoliv vojenského konfliktu na území svých členů ;-)

Když vidím různé nebezpečné fanatiky, kterým se stýská po komančích, diktatuře či náruči Moskvy, tak o to víc oceňuji náš vstup do NATO před necelými 20 lety, protože tímto dnem jsme si zajistili reálnou naději na mír a stabilitu na dlouhá desetiletí dopředu R^

1.3.2018 9:41

D35o18m64i16n50i39k 40J22a19e37g90e96r 8931470629596

Místo jednoho globalního konfliktu co by se vyřešil za ,,pár,, let tu misto toho máme tisíce lokalních co budou trvat dekády

1.3.2018 5:15

M22a39r16t41i31n95a 17S38e87d80l25i69c35k10á 5542465751552

Chyba je představovat si pod pojmem "lidstvo" jen euroatlantickou (a odvozenou) civilizaci.

28.2.2018 23:19

L52i89b23o75r 66M24a11c56h46a26l74e98k 1464775255568

Jedno je jisty, jestli nejaka valka vznikna, tak mi muze nekdo hrat na city vlasteneckou notou. Proste sbalim deti a zenu a uklidime se nekam nez to prejde.

28.2.2018 22:43

L32i78b37o60r 54M28a76c42h20a43l10e52k 1404935675648

Taky by se mohlo min p.cat. Nebo s gumou. No, neni to ono, ale lepsi nez valka.

28.2.2018 22:40

L95i48b11o85r 14M69a48c92h65a64l81e16k 1804505645498

Sorry, spatne se mito nepriponilo k jinemu prispevku.

28.2.2018 22:44

R69a88d32e39k 89U52r76b24a39n 4689560884807

Spíš se kloním k názoru, že vyjímka. Na válečných konfliktech ani vítězná strana nic nevydělá.

28.2.2018 18:45

J89o23s45e72f 43K15a77r23f28í17k 7312915336900

Člověk je tvor výbojný, bojechtivý, majetnický, pomstychtivý a ke všemu poměrně snadno manipulovatelný. Je jen otázkou času, kdy se do čela nějaké "velmoci" dostane zase nějaký malíř pokojů.

Ono by bohatě stačila nějaká technická závada třeba na americké jaderné ponorce a neuvážlivá reakce Vladimíra Vladimíroviče...

.

Takže dle mého není otázka zda, ale kdy.

28.2.2018 15:22

R16a35d21e76k 37U37r29b11a75n 4539970744737

ta reakce by byla taková, že by se rychle zbalil a uprchl na Kypr.

28.2.2018 18:47

A19n21t42o37n54í19n 34S18e74b11e25r67a 7153908160639

Kazí nám to jen blízký východ a afrika.

http://tn.nova.cz/clanek/svet-je-ve-valce-tady-vsude-tece-krev-mapa-uvnitr.html

28.2.2018 14:54

R21a18d21e82k 31U83r90b47a61n 4319770134627

To jsou ovšem v podstatě všechno občanské války.

28.2.2018 18:50

W84a26l71t67e61r 78D47i53v97i20š 6597942462952

Dost často spíše války zástupné. Podobně jako Sýrie, kde Rusko celkem otevřeně testuje a prezentuje svou vojenskou techniku, aby "ukázali ramena" a našli kupce. Plus pak ten způsob vyzbrojování jedné či druhé strany, kdy se ukazuje, že každá z mocností si vyzbrojuje své teroristy, ehm... bojovníky za svobodu nebo jak se jim zrovna říká.

28.2.2018 22:10

J10a13n 12C36h21o60d94u83r47a 1432629643963

Tak ono v podstatě války starého typu s frontou celkem vymírají. Místo toho jsou lokální konflitky, teroristické útoky.

28.2.2018 13:57

J37i21t52k62a 71J71a85n96ý96r62o81v88á 6298473120416

Najděte si něco o experimentech Dr Calhouna. např. https://www.youtube.com/watch?v=0Z760XNy4VM a jiné zdroje. Vypadá to, že jsme ve 3. fázi a začíná se projevovat ono Behavioral Sink.

28.2.2018 12:51

J69i66t83k21a 34J94a11n65ý31r74o11v35á 6738643750836

http://www.physicsoflife.pl/dict/calhoun's_experiment.html

Nebudu to sem psát, podívejte se na phase C

28.2.2018 12:58

J24i44t84k88a 10J81a47n51ý82r34o38v27á 6148393580776

A kdoví jestli už nejsme ve fázi D.

28.2.2018 13:02

J16a63n 98N41o30v93á40k 2535109287675

https://imprific.com/budkowski/does-calhoun-experiment-reveal-the-condition-of-our-society/

28.2.2018 19:28

J69a15n 63C31h94o36d18u33r52a 1622869953843

Na světovém míru má největší zásluhu rozšíření soutěží Miss.

28.2.2018 12:51

M77a83r38e85k 52D28e41m91č57á95k 9955244856695

Dlouho nebyla válka a některým už připadalo docela vzrušující si zajít někam zastřílet na živé terče. Představa o výsledku případné války byla jasná - vyhrajeme, do švestek jsme doma. Lidstvo už je v humanitě dál, poperou se jen vojáci, nebudou civilní oběti. Takhle nějak nám dějepisářka uvedla období před první světovou válkou.

Na druhou stranu je fakt, že pijeme ženské hormony, pětina lidí žere antidepresiva, jsou počítačové hry, larpy, porno, internet, obezita, mezinárodní sportovní soutěže, kde si národy mohou pindíky poměřovat levněji...

Uvidíme.

28.2.2018 12:20

T29o24m13á63š 93T69a38t47í33č25e63k 5320622820438

O jakém dnešním míru se přou? 8-o O tom, který zuří od Belúdžistánu po Středoafrickou republiku či na Filipínách a rozpoutává se v Thajsku i v mnohých státech Evropy? O tom v Donbasu? O tom v Kosovu? O tom, o kterém zpívá jihoafrický prezident, jak budou běloši mírumilovně vystříleni?

To je teda mír jak řemen. Rv:-P

28.2.2018 12:07

M32a69t81o20u45š 54L33á18z61ň68o70v42s24k51ý73, 71T73e97c39h92n46e82t43.71c92z

O tom, který je vidět ve statistikách. Váš pocit může být samozřejmě jiný, ale o pocity v článku nejde.

28.2.2018 12:16

A31n82t24o10n47í29n 13S76e68b94e23r61a 7913268870189

Asi když mezi sebou neválčí evropané a neválčí USA s Ruskem, tak se to považuje za světový mír :-D

28.2.2018 14:55

T78o57m39á84š 17Z68a76p90i10o21r 1585893180455

Období klidu fakticky není. Etnické vyvražďování se děje různě po světě stále, zejména v místech s nejasnými hranicemi a extrémním růstem populace. To, že mi nikdo nebombarduje zahrádku je fajn, ale neznamená to, že válka ve světě není.

Jo, a líbil by se mi tady hned vedle článek o tom, jak je XY milionů lidí z půlky afriky na pochodu do evropy před válkou.

28.2.2018 11:07

D91a75n44i37e12l 81J39a86n78k54o 9709939940482

Vy jste je viděl ???? Ale jako strašák dobrý ��

28.2.2018 11:19

M96a13t78o84u77š 10L30á94z34ň92o45v91s96k16ý40, 70T37e12c64h20n14e15t26.10c49z

Nikdo neříká, že "válka ve světě není". Ale nezdá, že by ji bylo nějak více, než dříve, ba spíše naopak (už třeba kvůli nepřesnosti historických údajů).

28.2.2018 12:35

W52a80l75t75e98r 97D38i24v16i96š 6157722612862

A jsou v těch historických statistikách zahrnuté i všechny dřívější války a boje v Africe, Asii a a dalších, v té době odlehlých koutech planety?

Ano, těch větších válek je sice méně, ale také nemám nějak pocit, že by skutečně ubylo konfliktů, navíc se na mnoha místech objevují konflikty dlouho neřešené (typicky to jsou různé občanské války, kdy dokud zůstával diktátor, udržoval třebas násilně různorodé skupiny víceméně v klidu, ale jakmile padnul, začalo se to řezat s nečekanou intenzitou).

Je pravda, že se hodně změnilo provázaností všech ekonomik, různým přesouváním surovin, ale moc bych na to nespoléhal. Radši budu příjemně překvapený pesimista...

28.2.2018 22:31

M38i59c24h75a24l 42K77r88e93j94č80a 5478406336663

Už toho zde bylo hodně rozebráno. Já bych shrnul za sebe - dlouhý "klid" nejvíce způsobila metoda vzájemného zastrašování zbraněmi hromadného ničení. Ta způsobila, že si oligarchové, kteří přímo spolurozhodovali o vypuknutí války spočítali, že ani vítězná válka nepřinese zisk, ale velkou hmotnou a finanční ztrátu. Pyrrhovo vítězství.

A teď to smutné. Fungování principu vzájemného zastrašování, funguje v duálním světě dvou hlavních soupeřů. Možná i 3. Ale s rostoucím počtem mocností popř. s možností, že atom. zbraně získá či spíše vytvoří i země, která nemá rozlišovací schopnosti důsledku svých činů, či dokonce s možností, že takové zbraně získá nějaká teroristická skupina, roste nebezpečí celosvětového konfliktu více než geometrickou řadou.

28.2.2018 10:43

L46u41k91á74š 79B60l10a79ž51e52k 1270682919987

Musím Vás pochválit za krásnou češtinu a sloh.

28.2.2018 13:58

G77e25o64r40g 95K91o57m26b75e65r85e73c 9384481976861

Valka bude jak uz rekl Svejk. A je to jen otazka casu. Postupnym zalidnovanim planety dochazeji prirodn zdroje a ty proste nicim nahradit nejdou.

My se ve skole ucili ze nas je na planete 2,5 miliardy. A dnes nas je 7,5 miliardy. To je za jeden necely lidsky zivot narust 3x. I kdyz se porodnost v globalu snizila tak i tak je rocni prirustek +/- 80 milionu. I kdyby byl prirustek pouze 2x takovy za dalsi lidsky zivot tak to je za dalsich 50-60 let 15 miliard lidi na planete. Pritom je uz davno spocitano ze planeta muze uzivit +/- 10 miliard lidi. Pak zacnou chybet zdroje. Co dal? Jak to zredukovat? Jedine valkou.

28.2.2018 10:40

M14a12t56o75u74š 72L48á35z30ň93o63v79s62k74ý43, 89T34e70c34h12n81e68t24.67c35z

Spočítat to jistě někdo mohl, ale určitě se pletl. "Přirozený" limit neexistuje. Před 500 lety planeta prostě uživila 500-600 milionů lidí, a víc jich tehdy prostě uživit nemohla. Dnes jich uživí sedm miliardy a hladomory jsou vzácnější než v roce 1600.

A rafinovanější demografické modely naznačují, že populace by se mohla ustálit na nějakých 11 miliardách (někdo má i 10). Samozřejmě, je to jen model, ale zrovna v demografii zatím fungují docela dobře.

28.2.2018 12:42

T49o48m43á57š 14R93ů24ž15i23č14k28a 5818873958314

Ale to už je hodně hraniční hodnota. Stačí jeden rok neúrody, případně jaká větší přírodní katastrofa a hladomor je na světě. Teď máme jistotu že když se třeba v Evropě neurodí jablka, tak nedostek sice pocítíme na peněžence, ale budeme schopní tento výpadek nahradit dovozem ze severu Afriky, z Ameriky,...

28.2.2018 14:27

J48a88k66u57b 66R37o32u21s 3853320974932

Nemáte pravdu, limit existuje a je to plocha obdělatelné půdy. Ta se navíc rok od roku snižuje.

5.3.2018 15:37

J57a72r25o78s10l74a17v 60K14a22d85l80e59c 5161759682601

Mír? ProBoha, kde?

28.2.2018 10:38

R37o75b30i52n 52Ž24i85ž47k74a 2788674916816

Díval jste se z okna?

28.2.2018 12:37

A16n35t91o18n90í16n 28S55e55b66e18r95a 7563418370619

Náhodou, já mám mír do cca 1200 km do všech stran okolo baráku :-D

28.2.2018 14:57

A44n79t55o71n15í19n 63S47e66b80e52r72a 7363848880689

To už je slušný dovolenkový radius......

28.2.2018 14:58

J85a35r54o93s98l53a80v 83K59a68d30l57e73c 5951849162881

Musíte se taky podívat za barák...

28.2.2018 15:12

V27í34t 35V13ý77m45o33l77a 8758514774985

Tyto statistiky v podstatě ignorují prostředky a měřítko, ve kterých se válečné konflikty vedly. Se zavedením branné povinnosti (zhruba v devatenáctém století) a nových zbraní (kulomet, tank...) se počty obětí zvedly skokově až o několik řádů. Proto ten nárůst, který je vidět například v přiloženém grafu. Naopak počty konfliktů klesají. Kdyby současný svět válčil se stejnou intenzitou jako ve středověku a v počátcích novověku, už by neexistoval. Válčilo se prakticky neustále, kvůli i nejmenším záminkám, byť to byly války čato lokální. Ale i třeba taková prvni světová válka nebyla ve skutečnosti první, jenom se tak jeví kvůli výše zmíněným měřítkům. Třicetiletá válka nebyla světová jenom proto, že zámořské kolonie (třeba v Americe) ještě nenabyly na vojenském významu. Sedmiletá válka (1756–1763) už byla celosvětová skoro ve stejném rozsahu jako ta 'první', pouze v ní nebojovaly milionové, ale desetitisícové armády bez kulometů a tanků. A podobně by se dalo pokračovat.

28.2.2018 10:19

R76a52d83i48m 46Z96e93h26e95r 3604410613951

R^

28.2.2018 10:28

R10a92d89i35m 78Z33e69h98e78r 3664240123451

Záleží na tom, jak se nadefinuje mír. Na Blízkém východě se to řeže non-stop několik století (a v posledních desetiletích to šroubují do vyšších levelů), v Africe se to vyvražďuje navzájem po milionech... já si mír představuji trochu jinak. Třeba obě Koreje jsou i nadále oficiálně ve válečném stavu, jen mají mezi sebou už několik desetiletí křehké příměří. Stejně tak si nemyslím, že je lidstvo méně násilné (tento vtip by zcela jistě ocenili v Pentagonu nebo na Ruském ministerstvu obrany), jen tak nějak zblblo pod kvikotem sebedestruktivních humanistů. Musíme si zachovat chladnou hlavu a přečkat to humanistické šílenství. ;-)

28.2.2018 10:16

L62e72o33š 90K25a50ň34a 6273391412687

Ano, zachovejme klid. Jen ta válka přijde, skončí to humanistické šílenství. Už aby to tu bylo. Nedá se to vydržet.;-D

28.2.2018 11:17

M94a98t52o50u49š 58L33á17z38ň51o45v83s37k77ý82, 60T52e29c53h81n83e69t78.81c90z

Čtete si po večerech Mein Kampf? Tohle byla přesně Hitlerova hlavní teze. Židovstvo přerušilo svými humanitárním jeden přirozený a spravedlivý věčný souboj ras! :)

28.2.2018 12:47

J80á43n 87B18o69k79o58r 9670720946464

"...a položil si jednoduchou otázku: vypadají údaje za posledních 70 let stejně jako za předchozí roky". No hlavne sa výrazne zmenil počet ľudí na Zemi a to nie zanedbateľne. Vyše 3-násobný nárast a naviac geograficky nerovnomerný môže byť relatívne novým faktorom pre vznik konfliktu.

28.2.2018 10:14

R64a73d10i35m 26Z74e52h22e55r 3434810543401

Tak třeba Křováci nevzali už šedesát let klacek do ruky a Apači se místo na válčení dali na chlast, takže je to vlastně v cajku.

28.2.2018 10:17

M23i56r44e77k 87Z48á50v26o67d79n70ý 7752417350948

Jaký světový mír? Zdá se Vám, že je v Sýrii klid? Nikoliv. Pouze se bojiště přesunulo jinam, kde si svoji hru hrají spojenci i Rusko.

28.2.2018 10:13

M63a37t23o56u28š 25L87á57z82ň88o17v83s43k61ý17, 47T68e87c53h35n25e49t45.20c37z

Ne, zdá se nám, že Sýrie (naštěstí) je jen podmnožinou světa. :)

28.2.2018 12:48







Najdete na iDNES.cz