Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

J32o85s62e22f 69'36J65o10e91' 40V24o73c23h81y48á23n 8723308652610

Několik zničených V1 zaznamenali i čs. letci

O. Smik - 3x V1 ... http://rafaci.cz/?letec=smik_otto

M. Mansfeld - 2x V1 ... http://rafaci.cz/?letec=mansfeld_miloslav

J. Pípa - 1x V1 ... http://rafaci.cz/?letec=pipa_josef

J. Adam - 1x V1 ... http://rafaci.cz/?letec=adam_josef

K. Stojan - 1x V1 ... http://rafaci.cz/?letec=stojan_karel

[>-] R^

+55/0
doporučit
5.4.2018 8:46

J12a51n 64S23m38í76t55k66o 8864482414265

Připomínka je to pěkná, ale dovolil bych si doplnit několik údajů.

Start ofenzívy V-1 byl několikrát odložen, že k němu došlo týden po vylodění, byla spíš potřeba nějak na něj reagovat. Přitom šlo o naprosté fiasko - v noci na 13. června bylo vypuštěno deset střel, pět selhalo krátce po startu, čtyři dopadly porůznu v jižní Anglii a jedna bůhvíkde. V plánu přitom bylo vypustit za celou noc na pět set V-1. Poslední V-1 na Anglii dopadla až na konci března 1945, od konce září 1944 je Němci vypouštěli z bombardérů nad Severním mořem.

Britové samozřejmě o existenci V-1 i V-2 dobře věděli a dlouho jejich vývoj sledovali - proto taky Peenemünde o rok dřív vybombardovali, proto jen na odpalovací rampy a další zařízení pro V-1 svrhli trojnásobek pum co Luftwaffe za celý Blitz a proto prováděli i další protiopatření.

Obrana proti V-1 se taky měnila, původně je lovily nad kanálem a pobřežím stíhačky a až pak rozptýlení protiletadlovci; po iniciativě jistého důstojníka, který si široce vyložil své pravomoci a přesunul za tři dny většinu protiletadlových děl z vnitrozemí na pobřeží, se to otočilo - stíhačky zajišťovaly předsunutou obranu, pak bylo území pouze protiletadlovců (k čemuž notně přispěly nové střelecké radary a bezkontaktní zapalovače granátů) a ve vnitrozemí zase stíhačky. Většinu střel mají na kontě právě dělostřelci.

Ten konec mi přijde trochu umělý - i Němci měli pokročilejší zbraňové systémy (Fritz X, Hs 293), které si jisté úspěchy připsali; druhá strana zase disponovala např. radarem řízeným Batem. V-1 byl jen způsob, jak se relativně levně pokusit překonat protivníkovu převahu, vojenský význam zas tak velký nebyl (snad to nevyvolá flame :-) ).

Jinak protiletadlová obrana Británie v letech 1923-1945 je krásné téma R^

+40/0
doporučit
5.4.2018 8:35

J55o52s61e81f 20P72o39n41e96r34t 9758550762258

Pěkný článek, díky !

+37/0
doporučit
5.4.2018 7:16

P21e71t85r 17M29u44n92z19a89r 1795301499836

"Nedokázal ale dodat výkon dostačující ke startu." Jen upřesnění - jde o to, že pulsní motor z principu své funkce není schopen pracovat v nulové rychlosti nebo pod rychlostí danou jeho konstrukcí.

+22/0
doporučit
5.4.2018 7:43

M91i80l98o22š 53P97l97a28š70i30l 5654127109905

spoustu životů také zachránila britská kontrašpionáž která donutila zajatého německého agenta vysílat depeše s informacemi, že střely o několik kilometrů přelétávají centrum Londýna a že je tedy nutno zkrátit dobu letu ...

+20/0
doporučit
5.4.2018 11:24

P34e63t77r 75K18o46m22á64r82e80k 8795283955321

I při velmi záporném postoji vůči fašismu nelze Němce neobdivovat za jejich technickou invenci a mraky různých řešení nápadů během války.

+16/0
doporučit
5.4.2018 16:39

J45o61z80e60f 69B88e46v60i96l21a32q57u78a 9965509501291

Výborný článok - niektoré fakty som sa dočítal prvý krát!R^

+16/0
doporučit
5.4.2018 7:35

L14u28d53ě68k 54N22ě14m22e13c 5705371962284

Někde jsem četl, že se Němci o tomto manévru dozvěděli, tak dali na konce křídel V-1 roznětku, která při dotyku způsobila okamžitou explozi létající bomby, takže zničila letadlo, které se ji pokoušelo sundat.

+13/−1
doporučit
5.4.2018 7:45
Foto

M42i34r11o74s81l19a49v 14S41t21e53i73n65e65r 4520602660256

Gyroskop byl tlakem na křídlo vybočen z původní dráhy, pokračoval poté novou trasou, která už neohrozila cíl- t,j. Londýn.

Celá logika V1 byla vybudována na pneumatickém principu. Elektricky poháněných gyroskopů pro V2 jsme našli v Jihlavě na šrotu budoucího Motorpalu, dnes Bosch, dost, byly tam i různé servomotorky pro přestavování klapek a pod. V1 byla pneumatická, V2 už elektronická. V podzemních fabrikách se ty rakety jenom sestavovaly, ze součástek, vyrobených především v protektorátu Čechy a Morava.

+9/0
doporučit
5.4.2018 21:23

M24i42r60e74k 10B52u63c89h48t76í48k 7669284194629

Pane Kasíku, díky.R^

+7/0
doporučit
5.4.2018 17:42

F78r78a96n55t13i24š40e11k 24O71s17t98r94ý 4885561607603

To šťouchání je vcelku známé. Co není moc známé, je to, že lepší bylo se vůbec křídla V1 nedotknout, jen změnit proudění vzduchu kolem něho, což efektivně zmátlo řídící systém střely.

Známé to asi není kvůli tomu, že je to složitější na vysvětlení.

+7/0
doporučit
5.4.2018 13:28

J45a54n 22K64o66m66r34s58k20a 8902702718652

Ten manévr je známý. Ale domnívám se že nebyl zdaleka tak úspěšný, z důvodu vysoké rychlosti střely V1.

Nicméně je neustále zajímavé kolik toho Němci byli schopni za dobu války vymyslet a vyvinout v podstatě s omezenými možnostmi (suroviny, znalosti atd.).

A taky je zajímavé, že po válce nic nebylo zatraceno, ale "spravedlivě" rozděleno pro nově vzniklé mocnosti.

+7/−1
doporučit
5.4.2018 10:13

J74a92r44o20s86l86a55v 15P63o11r82t 7409467139915

Nebyly nacistické ale německé , to označení wehrmachtu , luftwafe a kriegsmarine je silně zavádějící a stále častější - všichni ve straně nebyli .

+10/−4
doporučit
5.4.2018 8:54

J53i68ř11í 91J25i87r30o72u95d97e22k 8216729954914

R^ Jen poznámku. Aby mohl ,,pulzní", přesněji pulzační motor střely pracovat, musela střela dosáhnout potřebné rychlosti. Proto byla vypouštěna z letounů, nebo odpalována z ramp.

+4/0
doporučit
5.4.2018 10:05

M32a69r38e58k 95S24y63s83e12l 2681152546816

Kdesi jsem, už dávno, četl, že ti otrlejsi ty potvory sestrelovali zezadu v ose letu, kde nebyly trosky, jen museli proletět tím ohnivym peklem. A taky, že nemci na to zduchani časem přišli, tak začali na konce křídel montovat rozbusky...

+4/0
doporučit
5.4.2018 9:38

Š53t38ě33p29á63n 41V15a51n89ě77k 3553769537297

Tak ovšem tomu říkám frajeřinka! Klobouk dolů před tehdejšími letci R^

+3/0
doporučit
5.4.2018 16:42

M47i21l73o75š 81M19i70l77o23š 2119879167775

V mém prohlížeči má Technet vždy místo na liště záložek. R^

+2/0
doporučit
6.4.2018 19:38

F88r83a98n32t20i42š48e29k 67O74s91t56r40ý 4905501427903

Stejně - jaký to asi byl pocit letět vedle V1?

+2/0
doporučit
6.4.2018 10:25

T82o80m52á94š 26B72a37l92c32a45r 2210747258318

Já bych se osobně zdráhal V1 označit za řízenou střelu. Myslím si, že za řízenou by se dala považovat taková střela, která by korigovala směr během letu v závislosti na aktuální situaci. Znamenalo by to, že by střela během letu musela získávat data o poloze cíle a reagovat na ně změnou směru letu, což V1 bezesporu nedělala. Domnívám se, že udržování přímého letu a vypnutí pohonné jednotky v nějaký okamžik pomocí jakékoliv technologie není dostatečné, aby se V1 dala nazvat řízenou. Stejně diskutabilní co se týká terminologie, je i jiný článek stejného autora o "řízené střele" v podobě japonských ohnivých balónů (https://technet.idnes.cz/japonske-papirove-balony-bombardovani-usa-ameriky-fu-go-p2k-/tec_technika.aspx?c=A150505_140422_tec_technika_pka).

Hezký přehled o principech řízení střel je na tomto fóru: https://forum.valka.cz/topic/view/145424/Navedeni-RS-Kategorie-systemy-zpusoby-a-metody-navedeni-rizenych-strel

+2/−2
doporučit
5.4.2018 10:12

M41a57r63t25i67n 89H55r45o44u15d98n79ý 5467812284517

Pokud si pamatuji dobře, tak ty střely V1 byly na tehdejší dobu pěkně rychlé. Defacto lítaly na maximálce tehdejších stíhacích letadel (500-600 km/h). Takže drtivá většina pokusů o vychýlení střely byla narušením vzdušného proudu kolem střely a ne nějakými šťouchanci křídlem.

Zřícení ale nebylo určitě hlídáno nějakým složitým zařízením, jak se popisuje v článku, ale střela měla zkrátka paliva jen tolik, aby dolítla nad Londýn a tam jednoduše samovolně spadla.

+2/−4
doporučit
5.4.2018 11:35

P27e29t44r 31B28r16e63j82c72h20a 6712389860

Tuším, že o onom manévru se zmiňuje i Pierre Clostermann v knize Velký cirkus, která u nás před lety vyšla. On na Tempestu také létal.

+1/0
doporučit
6.4.2018 9:18

J95a37k53u51b 52B59o98h75o75n82ě52k 8455466469467

Je zvláštní, jak se nějaké informace vynořují a zanořují. Dobře si vzpomínám, že jsem o tomhle manévru četl už v jedné populárně naučné knížce (nic odborného pro úzkou skupinu lidí) už tak před 20 lety. Tam ale myslím taky zdůrazňovali, že blízký průlet byl bezpečnější a používaný častěji.

Na druhou stranu člověk se asi pilotem nestane kvůli tomu, že by měl nějakou averzi vůči riziku a vzhledem k průměrnému věku válečných pilotů by asi nikoho nemělo překvapit, že šťouchání se používalo i když už byl známý lepší způsob :-)

+1/0
doporučit
5.4.2018 13:14

J94o46s36e55f 74'79J28o90e40' 93V12o35c92h80y52á56n 8283268572470

V muzeu v Soesterbergu je připomínka holandské 322. perutě RAF, která se na V1 hodně zaměřovala.

https://www.landmarkscout.com/nmm-national-military-museum-soesterberg-air-base-park-netherlands/

https://en.wikipedia.org/wiki/No._322_(Dutch)_Squadron_RAF

Foto z expozice - Spitfire & V1

https://www.flickr.com/photos/danielmennerich/25593566233

+1/0
doporučit
5.4.2018 11:06

J76o54s37e92f 31'28J75o51e46' 90V84o81c69h26y86á35n 8833268632160

Maketa V1 je k vidění v Leteckém muzeu Deštná u Jindřichova Hradce

http://muzeum.khl-jhradec.cz

https://budejovice.idnes.cz/chtel-mit-v-muzeu-v-destne-obavanou-raketu-v1-tak-ji-sam-postavil-p8c-/budejovice-zpravy.aspx?c=A120416_094454_budejovice-zpravy_sor

R^

+1/0
doporučit
5.4.2018 8:52

P77a46v23e56l 49Š34e15f93l 7327368343297

Ve výčtu typů letounu chybí Tajfuny, které byly urychleně vyvinuty pro tento účel, po ukončení kampaně V1 byly staženy (závažné problémy s motorem, špatná podélná stabilita...) a po úpravách z nich vznikl vynikající Tempest....

+1/−2
doporučit
5.4.2018 8:22







Najdete na iDNES.cz