Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Neuvěřitelný manévr: piloti šťouchali nacistické střely do moře křídlem

Nacisté během ostřelování Londýna vypálili tisíce „robotických letadel“, dnes bychom řekli řízených střel. Ne všechny však zasáhly cíl. Některé skončily v moři díky odvaze a dovednosti britských letců, kteří se střelám vydali naproti ve vrtulových stíhačkách. Podívejte se na málo známý manévr druhé světové války.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P87e95t65r 98B23ü46r44g52e77r 4787706487280

Výborný článek - jen bych upozornil na malou nepřesnost: pulsačnímu motoru nechybí dostatečný výkon pro start: on prostě při nulové rychlosti nefunguje. (Takže to tvrzení je vlastně trochu pravdivé). V sedmdesátých letech bylo možno i u nás pořídit stavebnici tohoto motoru pro upoutané modely. Problémem je malá životnost lamel - žaluzií. Ohledně V1 jsem ještě někde pobral informace (nejsem schopen dodat zdroj), že že Luftwafe potřebovala korigovat informaci o skutečné délce letu - a tu dostávala falešně jako krátkou. Nastavovala tedy časovač, vázaný na onen anemometr tak, že prý mnoho střel dopadlo až za Londýn.

0/0
12.4.2018 18:27

H69o39n86z40a 94T50a15r 3219152364442

V-1 Flying Bomb

https://www.youtube.com/results?search_query=WW2+-+V1

0/0
8.4.2018 12:32

Z87d39e21n58e18k 32S11e47i98d46l 6904535930857

Bóže, to pan redaktor objevil Ameriku. Tento způsob likvidace V1 je známý a dokumentovaný již během 2. světové války. Kdo chce, tak o něm najde zmínku v každé slušné historické knize o 2. sv. válce. Jen "robotický letoun" se pro V1 nepoužíval, to zde čtu poprve.

0/−7
7.4.2018 11:46
Foto

M11i24c83h91a28l 79G32r28e79š79l26i36k 9111326292506

Mali na koncoch krídel rozbušky, spínače, alebo nejaké senzory pre prípad, že by ich chcel stíhač "zhodiť z oblohy"? :-)

0/0
7.4.2018 12:56
Foto

P44a24v37e32l 37K41a38s73í11k82, 91T98e91c36h16n21e41t23.89c97z

No vidíte, že jste se i Vy něco přiučil. "Robotický letoun" ("robot planes") bylo prvotní označení V-1 londýnským tiskem. Viz naše video.

A znovu opakuji, nikde netvrdím, že je to nová, dosud neznámá informace. Ale pro hodně lidí to je nové. Nerozumím té motivaci psát do diskuze "já jsem to znal". Je to trochu jako jít do první třídy a říkat dětem "ale já už velkou násobilku umím" :-) Každý někdy slyší všechno poprvé. Proč se posmíváte čtenářům, kteří třeba zrovna tuto kapitolu druhé světové války načtenou nemají? Co je na tom těžkého k pochopení, že to, co není novinka pro vás, může být novinka pro někoho jiného?

+13/0
7.4.2018 15:22

P54a22v84e84l 36J64e21ř41á77b90e95k 7981252794957

Pokud takto "shazovali" střely "V1", a vedla se i statistika "shozených" střel, tak je logické, že tento způsob likvidace byl za 2.Světové války zadokumentovaný.

0/0
7.4.2018 22:38

M55i38l65o63š 72M81i55l28o27š 2959399297865

V mém prohlížeči má Technet vždy místo na liště záložek. R^

+2/0
6.4.2018 19:38
Foto

P53a20v24e69l 18K39a51s89í12k52, 46T10e76c26h41n33e90t95.98c76z

U mě je taky v TOP6 :-) Děkujeme!

0/0
6.4.2018 20:31

F55r20a65n12t57i35š34e72k 65O66s67t40r34ý 4915531337803

Stejně - jaký to asi byl pocit letět vedle V1?

+2/0
6.4.2018 10:25
Foto

M80i38c16h50a53l 65G36r23e27š71l14i38k 9851926152436

Alebo rovno v jej kabíne. :-)

0/0
6.4.2018 17:32

P29a20v96e10l 58H67e59k 8137266263451

Pierre Clostermann to popisuje ve své knize Velký cirkus, prý to bylo jednoduché, vyhledat, srovnat rychlost, lehký pohyb kniplem a bylo. Ale pro mistry bývá většina věcí lehká.

+2/0
8.4.2018 19:14

K85a77r69e52l 34L87a98n20g25r 2692697150658

To bylo pro pilota několikanásobně těžšího Tempestu co jí dokázal snadno dohnat. Menší a pomalejší letouny musely z výšky.

0/0
9.4.2018 19:12

F10r75a44n17t61i67š36e79k 73O35s90t72r43ý 4365801317703

Docela by mě zajímalo, co ještě proti V1 zkoušeli. Zkoušeli třeba vhazovat předměty do motoru V1?

0/0
6.4.2018 10:20

M55i46l37a48n 89N37ě49m12e61c 1145970936936

To by si dali :) Zkuste na dálnici ve sto třiceti vystrčit ruku z okýnka a házet někam nějaké předměty a pak si představte, že se o to pokoušíte ve čtyř- nebo pětinásobné rychlosti. A že kvůli tomu v té rychlosti navíc musíte otevřít nebo možná spíš odhodit překryt kabiny :)

+2/−1
6.4.2018 11:54

F27r58a49n91t43i58š90e25k 95O63s57t18r15ý 4135441617613

Proč z ruky?

+1/0
6.4.2018 13:00

M54i72l39a92n 98N23ě67m37e60c 1845170676596

Vy jste měl na mysli třeba nějaký kontejner? Přiznám se, že to mě nějak nenapadlo. Ale kromě toho, že by to možná nemělo na motor V-1 žádoucí účinek, tak by taky s jakýmkoli podvěsem dost klesala šance ji vůbec dostihnout.

+1/0
6.4.2018 15:20
Foto

M16i32c81h79a40l 72G23r92e43š46l72i78k 9401506722896

Nehovoriac o tom, že by sa musel dostať pred ňu a mieriť s pomocou spätného zrkadla. ;-D

0/0
6.4.2018 17:34

P80e31t45r 66L98u52k53e31š 6643331

Už jen předehnat V-1 by byl docela problém. Většina aeroplánů vymáčkla z motoru maximální výkon ve větších výškách. V letové hladině V-1 to bylo tak na remízu (viz popisované stíhání V-1 výkonným Mustangem). Zásah "něčím" přes rameno (jak?) do otvoru o vnitřním průměru 30 cm by byl z kategorie zázraků.

+1/0
6.4.2018 22:40

M58i35l33a15n 96N16ě18m37e14c 1515850336336

Ona je samozřejmě otázka, jak rychlé ty V-1 vlastně byly, protože udávaný rozptyl je ukrutně velký. Ale je fakt, že kromě Tempestů a možná Spitfirů Mk. XII na ně ve vodorovném letu v kilometrové výšce sotva jaké spojenecké letadlo mělo. Včetně toho Mustangu, protože ten měl od verze B taky výškový motor, jako většina západních stíhaček. Ostatně se kvůli V-1 taky dost čarovalo s palivy a plnícími tlaky, minimálně u Britů.

0/0
7.4.2018 10:08

P13e87t47r 60L38u92k30e29š 6823261

Milane, to je složité. Během zkušebních letů byly postupně naměřeny hodnoty maximální operační rychlosti 590 - 788 km/h. Nejvyšší naměřená rychlost byla 820 km/h. Jednotlivé verze střely se od sebe výkony dost lišily.

To jsou ale údaje o maximální rychlosti. Jiná rychlost byla nad pobřežím, jiná nad Londýnem. Během letu k cíli se rychlost postupně zvyšovala.

Stíhač mohl spoléhat na navedení ze země (radar), mohl proměnít výšku v rychlost (střemhlavý let) a využít krátkodobé nouzové zvýšení výkonu motoru (hrozilo ale jeho poškození). Další problém byl, že k Londýnu to měla střela jen něco přes 20 minut a nějakou dobu trvalo navedení stíhače, který měl potom na zásah jen pár minut...

+1/0
7.4.2018 13:04
Foto

M64i70c13h84a31l 91G16r79e37š57l75i48k 9631666192406

Dajme tomu, že keď ju dokázali dohnať, dokázali by ju na chvíľu asi aj predohnať. Ale to by bolo asi tak všetko. :-)

0/0
7.4.2018 12:45

W75a72l32d22a 68W48i94n96t22e62r 6217149911919

R^Ne že by to nešlo, ale princip motoru se dost lišil od lopatkových (byl spíš náporový), tedy že lopatky neměl a namísto toho měl lamely (něco jako žaluzie), které se výbuchem paliva zevnitř zavíraly, čímž se zastavil přívod vzduchu a to dávalo motoru charakteristický zvuk. Funkční repliku(?) jsem vlastnil, ale zabíralo to celou garáž na délku a na "doporučení" jsem to daroval jednomu muzeu. :-) Nějaké staniolové pásky či něco podobného by to asi strávilo bez následků (nezkoušel). :-)

0/0
6.4.2018 12:16

F71r13a39n52t16i50š36e12k 32O16s21t45r15ý 4945741377493

No právě, mělo by stačit tam hodit něco, co by zašprajcovalo ty žaluzie. Bez jejich funkce motor nepoběží.

0/0
6.4.2018 13:01

W82a93l28d62a 53W56i60n13t94e32r 6187869191389

Musel by jste dobře mířit, což je neproveditelné (tehdy) a nebo použít něco s velkým rozptylem z bezpečné vzdálenosti. Pokud by to bylo účinné, aplikovalo by se to.

0/0
8.4.2018 23:23

P94e74t45r 65B14r45e34j23c12h88a 6492699980

Tuším, že o onom manévru se zmiňuje i Pierre Clostermann v knize Velký cirkus, která u nás před lety vyšla. On na Tempestu také létal.

+1/0
6.4.2018 9:18
Foto

M16i57c12h88a12l 47G35r71e31š96l73i19k 9581826902126

Ja si myslím, že spomínané senzory, alebo rozbušky na koncoch krídel neboli. Spojeneckí piloti by boli pred nim varovaní a tento spôsob likvidácie V-1 zakázaný, ale žiadna zmienka o tom nikde nie je. Na fotografiách nič také nevidno. Nebola záruka, že pilot pri vychýlení trafí krídlom práve spínač a Nemci by týmto vlastne riešili len malú časť strát, ak sa o tom vôbec dozvedli. Ak by tam niečo také bolo, museli by tam byť aj poistky, aby sa neodpálili pri manipulácii so strelou...

0/−1
6.4.2018 2:22

R54a14d93i44m 95P81o49l40á59š19e33k 9136583799259

Taky si to myslím.

Dokonce jsem toho názoru, že němci se o způsobu likvidace V1 "šťoucháním" do křídla za války ani nedozvěděli.

Nebo možná ke konci i dozvěděli, ale už nemohli nebo nechtěli zasahovat do rozjetého projektu, logisticky na tehdejší dobu - výroba komponent všude možně v tajných továrnách v podzemí, obrovsky náročného.

0/0
6.4.2018 4:52

F72r14a85n60t96i47š29e29k 84O70s13t33r53ý 4475901947853

Asi dověděli. Ale jiná věc je, jestli na to vůbec mohli nějak zareagovat.

Navíc bezpečnější pro pilota bylo jen podsunout své křídlo pod křídlo V1, nebylo potřeba dotyku. Osobně si myslím, že tenhle manévr byl mnohem částější než vychýlení dotekem.

0/0
6.4.2018 10:24

W50a31l98d43a 45W75i64n20t74e61r 6587529381129

R^Nálož se odjišťovala až před cílem - jednoduchý mechanismus, který zároveň ovládal i výškovku po uběhnutí určité doby nebo vzdálenosti, která se měřila vrtulkou. Bylo to i proto, jak uvádíte, aby nedošlo k výbuchu na rampě při manipulaci. Žádné spínače na konci křídel opravdu nebyly.

0/0
6.4.2018 12:00
Foto

M67i72c27h57a45l 54G95r40e15š17l83i74k 9581356772266

Čítal som, že samotmá nálož sa odisťovala skôr - po preletení 60 km. Ten mechanizmus uviedol strelu do zostupného letu.

0/0
6.4.2018 17:27

W85a21l27d38a 27W17i57n25t38e67r 6207959861719

Určitě ano. Jak nastala poslední fáze, odjistilo se a došlo k nastavení výškovky. Některé zdroje tvrdí, že nad cílem došlo k takovému sklopení výškovky, že létající bomby padaly po vertikále.

0/0
8.4.2018 23:28
Foto

M66i70c42h42a11l 65G80r30e43š58l40i54k 9901936362606

Jak padali V-1 nie je ťažké zistiť. Niektoré sú nafilmované. Na druhej strane to možno neplatilo pre všetky verzie. :-)

0/0
9.4.2018 9:13

J11i15ř83í 95V45a71c40a 7212733497641

R^

0/0
6.4.2018 0:43
Foto

M16i85c85h43a28l 44G27r14e26š91l76i60k 9151906822786

Čítal som, že V-1 mala rýchlosť podľa prevedenia od 460 km/h do 820 km/h.

Smik vo svojom hlásení odhadol ich rýchlosť na 540 km/h u prvej, 450 km/h u druhej a 480 km/h u tretej. Posledné dve by zrejme dohnal aj v Spitfiri F.Mk. IXC.

0/0
6.4.2018 0:10

V86i62l66é31m 11P17ř19í90h12o74d31a 2974129303377

820? Z jakého zdroje to máte? Já žiju v domnění, že maximálka byla kolem 650km/h.

0/0
6.4.2018 11:59
Foto

M25i25c61h11a51l 53G67r57e74š91l43i95k 9881906292836

Myslím, že je to v knihe o Ottovi Smikovi "Spitfire nad Europou" od Jiřího Rajlicha. Inde som však videl, že takúto rýchlosť mali mať v záverečnej fáze. Mrknem sa do knižnice, jak je to tam presne. :-)

0/0
6.4.2018 17:25
Foto

M65i49c37h93a62l 12G11r19e15š78l76i52k 9261696952156

Tak našiel som to v tej knihe na str. 212 v poznámke pod čiarou. Ale všimol som si, že tam má nepresnosti. Napr. že strela prešla do zostupnej fázy kvôli prerušeniu dodávky paliva. Bolo to naopak. :-)

0/0
6.4.2018 17:31
Foto

P23a70v49e45l 88K38a80s36í42k93, 19T56e19c73h22n11e20t55.46c42z

Těch 820 je při střemhlavém letu v poslední fázi? :-)

0/0
6.4.2018 13:06
Foto

M62i92c42h62a22l 59G90r46e74š89l14i57k 9321466902746

Pravdepodobne - s bežiacim motorom. Overoval som to inde.

0/0
6.4.2018 17:38
Foto

M29i78c48h75a20l 55G67r29e17š91l62i94k 9151646502166

Inde je max. cestovná rýchlosť 765 km/h u verzií z augusta 1944 (kniha

Wunderwaffen - The secret weapons of World War II, autori Mantelli, Brown, Kittel, Graf), čo záviselo od použitého motora a ďalších úprav (palivový systém).

0/0
6.4.2018 18:27
Foto

M23i58r72o60s77l17a81v 75S78t88e89i66n14e14r 4970862360306

Gyroskop byl tlakem na křídlo vybočen z původní dráhy, pokračoval poté novou trasou, která už neohrozila cíl- t,j. Londýn.

Celá logika V1 byla vybudována na pneumatickém principu. Elektricky poháněných gyroskopů pro V2 jsme našli v Jihlavě na šrotu budoucího Motorpalu, dnes Bosch, dost, byly tam i různé servomotorky pro přestavování klapek a pod. V1 byla pneumatická, V2 už elektronická. V podzemních fabrikách se ty rakety jenom sestavovaly, ze součástek, vyrobených především v protektorátu Čechy a Morava.

+9/0
5.4.2018 21:23

K36a89r75e97l 65S52e46v74e42r15a 7660382516699

Ve videu zminovány horkovzdušné balony...v článku vodíkové balony..Jak to tedy je ?

0/0
5.4.2018 18:53

R35a63d51i18m 86P28o24l51á71š65e98k 9406663769629

Horkovzdušné je určitě chyba. Ty balóny byly bezobslužné a ve vzduchu byly trvale, proto musely být vodíkové.

+2/0
5.4.2018 19:08
Foto

P13a87v63e17l 77K44a23s25í47k60, 17T18e41c41h49n70e22t60.47c96z

Nebyly horkovzdušné, ve videu je chyba. Myslel jsem, že jsem ji opravil, asi se mi popletly verze.

0/0
5.4.2018 20:48
Foto

P78a49v56e78l 48K12a22s48í14k41, 65T21e79c96h79n11e78t74.43c90z

Už to vidím, nahrál jsem tam omylem starou verzi videa, před rozšířením a korekturou. Napravím.

+4/0
5.4.2018 20:54

K90a49r36e70l 36S21e15v20e39r26a 7380282156389

I mistr se někdy utne.. Jinak parádní článek. Díky pane Kasíku

+2/0
5.4.2018 22:01

K64a34r47e17l 38S39e41v11e76r42a 7290512956609

To jsem si právě myslel, že ty horkovzdušný to zřejmě nebudou..

+1/0
5.4.2018 22:00

M67i24r75e40k 66B15u61c58h48t58í37k 7169694194589

Pane Kasíku, díky.R^

+7/0
5.4.2018 17:42



Najdete na iDNES.cz