Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Neuvěřitelný manévr: piloti šťouchali nacistické střely do moře křídlem

Nacisté během ostřelování Londýna vypálili tisíce „robotických letadel“, dnes bychom řekli řízených střel. Ne všechny však zasáhly cíl. Některé skončily v moři díky odvaze a dovednosti britských letců, kteří se střelám vydali naproti ve vrtulových stíhačkách. Podívejte se na málo známý manévr druhé světové války.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P74e44t53r 58B72ü82r34g93e32r 4437826737760

Výborný článek - jen bych upozornil na malou nepřesnost: pulsačnímu motoru nechybí dostatečný výkon pro start: on prostě při nulové rychlosti nefunguje. (Takže to tvrzení je vlastně trochu pravdivé). V sedmdesátých letech bylo možno i u nás pořídit stavebnici tohoto motoru pro upoutané modely. Problémem je malá životnost lamel - žaluzií. Ohledně V1 jsem ještě někde pobral informace (nejsem schopen dodat zdroj), že že Luftwafe potřebovala korigovat informaci o skutečné délce letu - a tu dostávala falešně jako krátkou. Nastavovala tedy časovač, vázaný na onen anemometr tak, že prý mnoho střel dopadlo až za Londýn.

0/0
12.4.2018 18:27

H82o34n60z31a 71T31a84r 3129712714462

V-1 Flying Bomb

https://www.youtube.com/results?search_query=WW2+-+V1

0/0
8.4.2018 12:32

Z34d83e35n31e32k 15S32e52i15d32l 6534955390597

Bóže, to pan redaktor objevil Ameriku. Tento způsob likvidace V1 je známý a dokumentovaný již během 2. světové války. Kdo chce, tak o něm najde zmínku v každé slušné historické knize o 2. sv. válce. Jen "robotický letoun" se pro V1 nepoužíval, to zde čtu poprve.

0/−7
7.4.2018 11:46
Foto

M63i55c77h86a75l 73G59r13e94š36l31i75k 9351246302166

Mali na koncoch krídel rozbušky, spínače, alebo nejaké senzory pre prípad, že by ich chcel stíhač "zhodiť z oblohy"? :-)

0/0
7.4.2018 12:56
Foto

P52a23v73e37l 57K59a42s13í26k57, 21T13e42c79h28n20e92t80.29c64z

No vidíte, že jste se i Vy něco přiučil. "Robotický letoun" ("robot planes") bylo prvotní označení V-1 londýnským tiskem. Viz naše video.

A znovu opakuji, nikde netvrdím, že je to nová, dosud neznámá informace. Ale pro hodně lidí to je nové. Nerozumím té motivaci psát do diskuze "já jsem to znal". Je to trochu jako jít do první třídy a říkat dětem "ale já už velkou násobilku umím" :-) Každý někdy slyší všechno poprvé. Proč se posmíváte čtenářům, kteří třeba zrovna tuto kapitolu druhé světové války načtenou nemají? Co je na tom těžkého k pochopení, že to, co není novinka pro vás, může být novinka pro někoho jiného?

+13/0
7.4.2018 15:22

P22a17v38e11l 18J30e88ř98á98b56e78k 7171312984797

Pokud takto "shazovali" střely "V1", a vedla se i statistika "shozených" střel, tak je logické, že tento způsob likvidace byl za 2.Světové války zadokumentovaný.

0/0
7.4.2018 22:38

M31i11l12o14š 23M73i70l27o61š 2559709257175

V mém prohlížeči má Technet vždy místo na liště záložek. R^

+2/0
6.4.2018 19:38
Foto

P81a54v93e65l 93K45a83s72í29k36, 70T42e14c69h78n13e81t43.98c87z

U mě je taky v TOP6 :-) Děkujeme!

0/0
6.4.2018 20:31

F91r77a25n51t47i46š20e48k 61O59s72t90r87ý 4745331227643

Stejně - jaký to asi byl pocit letět vedle V1?

+2/0
6.4.2018 10:25
Foto

M15i44c55h57a81l 74G42r79e69š11l48i57k 9731376252296

Alebo rovno v jej kabíne. :-)

0/0
6.4.2018 17:32

P32a88v75e78l 24H55e97k 8727346663751

Pierre Clostermann to popisuje ve své knize Velký cirkus, prý to bylo jednoduché, vyhledat, srovnat rychlost, lehký pohyb kniplem a bylo. Ale pro mistry bývá většina věcí lehká.

+2/0
8.4.2018 19:14

K97a50r25e94l 54L90a26n37g64r 2412407190138

To bylo pro pilota několikanásobně těžšího Tempestu co jí dokázal snadno dohnat. Menší a pomalejší letouny musely z výšky.

0/0
9.4.2018 19:12

F81r70a77n45t71i89š87e32k 56O71s65t84r56ý 4435501597453

Docela by mě zajímalo, co ještě proti V1 zkoušeli. Zkoušeli třeba vhazovat předměty do motoru V1?

0/0
6.4.2018 10:20

M81i33l24a98n 44N38ě53m16e93c 1665570986596

To by si dali :) Zkuste na dálnici ve sto třiceti vystrčit ruku z okýnka a házet někam nějaké předměty a pak si představte, že se o to pokoušíte ve čtyř- nebo pětinásobné rychlosti. A že kvůli tomu v té rychlosti navíc musíte otevřít nebo možná spíš odhodit překryt kabiny :)

+2/−1
6.4.2018 11:54

F86r90a78n72t95i52š76e62k 11O43s78t52r50ý 4785591197963

Proč z ruky?

+1/0
6.4.2018 13:00

M56i74l77a29n 58N16ě94m14e46c 1425330396766

Vy jste měl na mysli třeba nějaký kontejner? Přiznám se, že to mě nějak nenapadlo. Ale kromě toho, že by to možná nemělo na motor V-1 žádoucí účinek, tak by taky s jakýmkoli podvěsem dost klesala šance ji vůbec dostihnout.

+1/0
6.4.2018 15:20
Foto

M32i39c33h95a83l 73G15r82e47š97l81i82k 9791896452556

Nehovoriac o tom, že by sa musel dostať pred ňu a mieriť s pomocou spätného zrkadla. ;-D

0/0
6.4.2018 17:34

P93e59t93r 95L95u20k81e31š 6403371

Už jen předehnat V-1 by byl docela problém. Většina aeroplánů vymáčkla z motoru maximální výkon ve větších výškách. V letové hladině V-1 to bylo tak na remízu (viz popisované stíhání V-1 výkonným Mustangem). Zásah "něčím" přes rameno (jak?) do otvoru o vnitřním průměru 30 cm by byl z kategorie zázraků.

+1/0
6.4.2018 22:40

M84i83l68a58n 20N53ě33m33e20c 1485290536936

Ona je samozřejmě otázka, jak rychlé ty V-1 vlastně byly, protože udávaný rozptyl je ukrutně velký. Ale je fakt, že kromě Tempestů a možná Spitfirů Mk. XII na ně ve vodorovném letu v kilometrové výšce sotva jaké spojenecké letadlo mělo. Včetně toho Mustangu, protože ten měl od verze B taky výškový motor, jako většina západních stíhaček. Ostatně se kvůli V-1 taky dost čarovalo s palivy a plnícími tlaky, minimálně u Britů.

0/0
7.4.2018 10:08

P84e14t23r 19L75u95k46e77š 6263581

Milane, to je složité. Během zkušebních letů byly postupně naměřeny hodnoty maximální operační rychlosti 590 - 788 km/h. Nejvyšší naměřená rychlost byla 820 km/h. Jednotlivé verze střely se od sebe výkony dost lišily.

To jsou ale údaje o maximální rychlosti. Jiná rychlost byla nad pobřežím, jiná nad Londýnem. Během letu k cíli se rychlost postupně zvyšovala.

Stíhač mohl spoléhat na navedení ze země (radar), mohl proměnít výšku v rychlost (střemhlavý let) a využít krátkodobé nouzové zvýšení výkonu motoru (hrozilo ale jeho poškození). Další problém byl, že k Londýnu to měla střela jen něco přes 20 minut a nějakou dobu trvalo navedení stíhače, který měl potom na zásah jen pár minut...

+1/0
7.4.2018 13:04
Foto

M58i52c81h39a42l 80G22r57e12š64l55i87k 9301246872876

Dajme tomu, že keď ju dokázali dohnať, dokázali by ju na chvíľu asi aj predohnať. Ale to by bolo asi tak všetko. :-)

0/0
7.4.2018 12:45

W38a58l56d78a 95W35i49n64t18e90r 6817109151349

R^Ne že by to nešlo, ale princip motoru se dost lišil od lopatkových (byl spíš náporový), tedy že lopatky neměl a namísto toho měl lamely (něco jako žaluzie), které se výbuchem paliva zevnitř zavíraly, čímž se zastavil přívod vzduchu a to dávalo motoru charakteristický zvuk. Funkční repliku(?) jsem vlastnil, ale zabíralo to celou garáž na délku a na "doporučení" jsem to daroval jednomu muzeu. :-) Nějaké staniolové pásky či něco podobného by to asi strávilo bez následků (nezkoušel). :-)

0/0
6.4.2018 12:16

F93r59a68n35t20i16š37e23k 89O52s96t90r27ý 4875471957833

No právě, mělo by stačit tam hodit něco, co by zašprajcovalo ty žaluzie. Bez jejich funkce motor nepoběží.

0/0
6.4.2018 13:01

W98a30l87d67a 86W31i46n61t32e12r 6267309511989

Musel by jste dobře mířit, což je neproveditelné (tehdy) a nebo použít něco s velkým rozptylem z bezpečné vzdálenosti. Pokud by to bylo účinné, aplikovalo by se to.

0/0
8.4.2018 23:23

P21e51t76r 70B95r29e94j14c81h59a 6242679140

Tuším, že o onom manévru se zmiňuje i Pierre Clostermann v knize Velký cirkus, která u nás před lety vyšla. On na Tempestu také létal.

+1/0
6.4.2018 9:18
Foto

M80i15c17h61a27l 21G17r82e79š27l66i16k 9371316722866

Ja si myslím, že spomínané senzory, alebo rozbušky na koncoch krídel neboli. Spojeneckí piloti by boli pred nim varovaní a tento spôsob likvidácie V-1 zakázaný, ale žiadna zmienka o tom nikde nie je. Na fotografiách nič také nevidno. Nebola záruka, že pilot pri vychýlení trafí krídlom práve spínač a Nemci by týmto vlastne riešili len malú časť strát, ak sa o tom vôbec dozvedli. Ak by tam niečo také bolo, museli by tam byť aj poistky, aby sa neodpálili pri manipulácii so strelou...

0/−1
6.4.2018 2:22

R13a20d91i48m 52P85o49l50á27š50e76k 9876943489379

Taky si to myslím.

Dokonce jsem toho názoru, že němci se o způsobu likvidace V1 "šťoucháním" do křídla za války ani nedozvěděli.

Nebo možná ke konci i dozvěděli, ale už nemohli nebo nechtěli zasahovat do rozjetého projektu, logisticky na tehdejší dobu - výroba komponent všude možně v tajných továrnách v podzemí, obrovsky náročného.

0/0
6.4.2018 4:52

F52r28a27n65t56i25š50e98k 19O44s26t41r34ý 4195631687963

Asi dověděli. Ale jiná věc je, jestli na to vůbec mohli nějak zareagovat.

Navíc bezpečnější pro pilota bylo jen podsunout své křídlo pod křídlo V1, nebylo potřeba dotyku. Osobně si myslím, že tenhle manévr byl mnohem částější než vychýlení dotekem.

0/0
6.4.2018 10:24

W32a26l77d49a 31W29i60n94t65e66r 6437759441289

R^Nálož se odjišťovala až před cílem - jednoduchý mechanismus, který zároveň ovládal i výškovku po uběhnutí určité doby nebo vzdálenosti, která se měřila vrtulkou. Bylo to i proto, jak uvádíte, aby nedošlo k výbuchu na rampě při manipulaci. Žádné spínače na konci křídel opravdu nebyly.

0/0
6.4.2018 12:00
Foto

M86i41c88h24a86l 20G65r25e71š62l21i82k 9131366532246

Čítal som, že samotmá nálož sa odisťovala skôr - po preletení 60 km. Ten mechanizmus uviedol strelu do zostupného letu.

0/0
6.4.2018 17:27

W40a62l81d78a 65W77i69n87t30e97r 6667699891579

Určitě ano. Jak nastala poslední fáze, odjistilo se a došlo k nastavení výškovky. Některé zdroje tvrdí, že nad cílem došlo k takovému sklopení výškovky, že létající bomby padaly po vertikále.

0/0
8.4.2018 23:28
Foto

M16i32c74h25a38l 10G45r94e75š58l41i16k 9541246372486

Jak padali V-1 nie je ťažké zistiť. Niektoré sú nafilmované. Na druhej strane to možno neplatilo pre všetky verzie. :-)

0/0
9.4.2018 9:13

J26i33ř51í 50V35a80c93a 7642613197701

R^

0/0
6.4.2018 0:43
Foto

M10i92c88h52a95l 35G23r55e87š18l86i97k 9521786452856

Čítal som, že V-1 mala rýchlosť podľa prevedenia od 460 km/h do 820 km/h.

Smik vo svojom hlásení odhadol ich rýchlosť na 540 km/h u prvej, 450 km/h u druhej a 480 km/h u tretej. Posledné dve by zrejme dohnal aj v Spitfiri F.Mk. IXC.

0/0
6.4.2018 0:10

V33i47l59é32m 54P59ř81í81h42o28d49a 2314359383197

820? Z jakého zdroje to máte? Já žiju v domnění, že maximálka byla kolem 650km/h.

0/0
6.4.2018 11:59
Foto

M62i28c39h44a11l 86G15r44e80š41l67i49k 9401386352976

Myslím, že je to v knihe o Ottovi Smikovi "Spitfire nad Europou" od Jiřího Rajlicha. Inde som však videl, že takúto rýchlosť mali mať v záverečnej fáze. Mrknem sa do knižnice, jak je to tam presne. :-)

0/0
6.4.2018 17:25
Foto

M71i89c93h69a26l 12G85r25e49š21l16i20k 9761846902306

Tak našiel som to v tej knihe na str. 212 v poznámke pod čiarou. Ale všimol som si, že tam má nepresnosti. Napr. že strela prešla do zostupnej fázy kvôli prerušeniu dodávky paliva. Bolo to naopak. :-)

0/0
6.4.2018 17:31
Foto

P59a97v33e78l 23K43a43s98í28k12, 77T90e86c20h50n53e17t29.76c41z

Těch 820 je při střemhlavém letu v poslední fázi? :-)

0/0
6.4.2018 13:06
Foto

M41i67c91h59a42l 24G94r89e80š93l67i94k 9491476892416

Pravdepodobne - s bežiacim motorom. Overoval som to inde.

0/0
6.4.2018 17:38
Foto

M14i55c84h37a55l 94G51r24e34š93l38i38k 9691616132566

Inde je max. cestovná rýchlosť 765 km/h u verzií z augusta 1944 (kniha

Wunderwaffen - The secret weapons of World War II, autori Mantelli, Brown, Kittel, Graf), čo záviselo od použitého motora a ďalších úprav (palivový systém).

0/0
6.4.2018 18:27
Foto

M18i59r88o90s16l72a46v 97S47t53e27i33n44e82r 4510482300196

Gyroskop byl tlakem na křídlo vybočen z původní dráhy, pokračoval poté novou trasou, která už neohrozila cíl- t,j. Londýn.

Celá logika V1 byla vybudována na pneumatickém principu. Elektricky poháněných gyroskopů pro V2 jsme našli v Jihlavě na šrotu budoucího Motorpalu, dnes Bosch, dost, byly tam i různé servomotorky pro přestavování klapek a pod. V1 byla pneumatická, V2 už elektronická. V podzemních fabrikách se ty rakety jenom sestavovaly, ze součástek, vyrobených především v protektorátu Čechy a Morava.

+9/0
5.4.2018 21:23

K49a60r44e48l 84S45e26v77e35r47a 7850652296289

Ve videu zminovány horkovzdušné balony...v článku vodíkové balony..Jak to tedy je ?

0/0
5.4.2018 18:53

R90a20d86i89m 58P98o35l40á19š85e88k 9126763279789

Horkovzdušné je určitě chyba. Ty balóny byly bezobslužné a ve vzduchu byly trvale, proto musely být vodíkové.

+2/0
5.4.2018 19:08
Foto

P51a52v88e18l 60K22a51s22í68k73, 52T73e37c47h98n22e81t33.97c42z

Nebyly horkovzdušné, ve videu je chyba. Myslel jsem, že jsem ji opravil, asi se mi popletly verze.

0/0
5.4.2018 20:48
Foto

P33a94v60e89l 30K83a18s51í57k59, 82T68e97c97h83n93e95t56.68c16z

Už to vidím, nahrál jsem tam omylem starou verzi videa, před rozšířením a korekturou. Napravím.

+4/0
5.4.2018 20:54

K48a97r28e26l 16S34e96v92e20r73a 7170772776849

I mistr se někdy utne.. Jinak parádní článek. Díky pane Kasíku

+2/0
5.4.2018 22:01

K55a55r90e98l 86S76e13v10e63r19a 7890832746399

To jsem si právě myslel, že ty horkovzdušný to zřejmě nebudou..

+1/0
5.4.2018 22:00

M52i37r12e96k 68B91u12c48h43t19í35k 7319584674389

Pane Kasíku, díky.R^

+7/0
5.4.2018 17:42







Najdete na iDNES.cz