Diskuse k článku

Fokkery vyhrály řadu leteckých bitev. Pilotoval je i Hermann Göring

Během 1. světové války nedosáhla žádná z bojujících stran definitivní převahy ve vzduchu. Spojenci i Němci vyvíjeli nové letouny a v dominanci v leteckých bojích se postupně střídali. Na přelomu let 1917 a 1918 měli navrch Britové, a tak se Německo pokusilo vyvinout novou stíhačku. Novinkou se stal letoun z dílny Anthonyho Fokkera a šéfkonstruktéra Reinolda Platze Fokker D.VII.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J44o64s60e24f 67'84J35o88e14' 83V59o14c48h92y78á98n 8693218452880

Stavba létající repliky Fokkeru D.VII

http://www.pterodactyl-flight.cz/fokker-d-vii

0/0
21.3.2018 14:00
Foto

H72a65n10a 93A74n76t92o36n24o94v24á 6237559384304

Jak někde vidím zmínku o fokkerech vzpomenu si na anglický vtip:

A WW2 Spitfire pilot was speaking in a church, reminiscing about his war experiences.

"In 1942," he says, "the situation was really tough. The Germans had a very strong air force. I remember one day I was protecting the bombers and suddenly out of the clouds, these fokkers appeared."

There are a few gasps from the parishioners and several of the children began to giggle.

"I looked up and realized that two of the fokkers were directly above me. I aimed at the first one and shot him down. By then though, the other fokker was right on my tail."

At this point, several of the elderly ladies of the church were blushing with embarrassment.

The pastor finally stands up and says, "I think I should point out that 'Fokker' was the name of a German aircraft company that made many of the planes used by the Germans during the war."

"Yes that's true," says the old pilot, "but these fokkers were flying Messerschmitts."

+10/0
21.3.2018 10:16

J32a89k63u91b 19B60o95h55o22n71ě51k 8605346129837

Je jeden z paradoxů historie, že lidi s víc pamatují slepou cestu v podobě Fokker Dr.I než opravdu zásadní letadla jako Eindecker nebo právě D.VII. (o zajímavě aerodynamicky řešených Albatrosech ani nemluvě)

+1/0
21.3.2018 10:06

R77a52d65i46m 98B78e63d66n48a89r91č98í74k 6183697463574

Naopak, je to naprosto logické.Co čekáte, že si "běžný" člověk zapamatuje lépe. Jeden z mnoha dvojplošníků, nebo jiných tehdejších letadel (pro neodborníka v podstatě jedno jako druhé), nebo trojplošníka, který byl prostě na první pohled jiný? :-)

0/0
21.3.2018 11:26

J19a72k55u18b 15B28o35h37o75n19ě86k 8325336269677

Přijde mi, že to je jenom u tohohle konfliktu. Z Druhé světové lidi znají úspěšná letadla, i když taky v podstatě skoro stejné dolnoplošníky. Spitfire, Bf-109, Fw-190, A6M Zero a zase stejné velké bomardéry jako B-17, B-24 nebo Lancaster. Nepovedené (nebo aspoň ne tak povedené) experimenty jako Boulton Paul Defiant nebo P-39 Airacobra lidé neznají, i když vypadají exotičtěji. Dokonce i velmi úspěšné Mosquito je spíš pro znalce, i když je to zase poměrně unikátní letadlo.

0/0
21.3.2018 12:23

M33i39l27a71n 56N19ě39m50e68c 1335250116276

No, já jsem zas třeba jako kluk bůhvíproč znal z nějakých obrázků dřív Airacobru nebo Defianta než Fw 190 :)

0/0
21.3.2018 14:01

I61v31a46n 52Z35y93k50á61n 9560753719336

Ono to povědomí o tom kterém typu taky významně pomáhalo posilovat nakladatelství Naše vojsko a ta která vydaná knížka, kde byl v hlavní roli tu třeba Tempest s Clostermannem, tu zrovna Aircobra s Pokryškinem anebo Zero se Sakaiem. :-) Nadšenci pak hltali Němečkovy knížky o letadlech československých pilotů, Vojenská letadla 1-5, atd., atd. Nebo vydávané Triady, kupované monografie letadel v Polském kulturním středisku v Jindřišské u Václaváku. Jo, to byly časy. :-)

0/0
21.3.2018 15:59

M39i19l32a68n 75N43ě25m73e33c 1755440906966

Je fakt, že za socíku tady taky byla druhá světová válka viděna hodně optikou východní fronty. A tam asi Fw 190 za příliš významný typ neplatil, na rozdíl od západní, kde nadělal mezi spitfiry pěknou paseku. Sověti ho považovali za podřadný a navíc tam spousta "fokkerů" lítala v bitevních verzích, zatímco německá esa používala hlavně messerchmitty.

Airacobra se naproti tomu u Sovětů chytla velice dobře - opět na rozdíl od západu a Pacifiku :)

0/0
21.3.2018 20:12

V88i48l78é31m 85P83ř89í26h18o75d54a 2714439953397

Mně tehdá významně posilovalo Fajtlovo "Sestřelen!", jen jsem o tom nesměl mluvit moc nahlas...;-)

0/0
21.3.2018 23:45

T74o15m75á63š 54H47r27u10b17ý 4809910884106

Dr.1 ale bylo velmi úspěšné letadlo, stejně jako Sopwith Triplane.

Ano, šlo o slepou uličku v tom smyslu, že to nemělo následníka, ale to se stane, nemění to ale nic moc na jeho úspěšnosti.

Mimochodem vámi zmíněný Eindecker byl také slepou uličkou a navíc šlo o podprůměrné letadlo už v době jeho slávy, úspěch byl dán čistě prvenstvím v zavedení plně synchronizovaného kulometu...

A co se týče označení Airacobry za nepodařený experiment, tak to dost nesouhlasím, to letadlo bylo velmi slušné, jen jaksi pro trochu jiné podmínky, než byly v době jeho nástupu na západní frontě. V SSSR se osvědčily výtečně, viz Pokryškin a řada dalších es.

0/0
22.3.2018 12:43

D36a92n84i85e55l 54J46a54n70k39o 9699909800162

Myslím že toto letadlo proslavil pilot více než jeho tvar, navíc ve vyloženě nestandardní barvě.

0/0
21.3.2018 13:19

P31e42t77r 96L42u47k84e98š 6283101

Jakube, dvouplošný Fokker D.VII určitě představoval docela zásadní krok vpřed, ale většina lidí si prostě asi pamatuje Richthofenovův trojplošný Fokker Dr.I, který se díky vyzývavé rudé (nebo z části rudé) kamufláži nedal přehlédnout. Takže je prostě trojplošník mezi lidmi obecně známější. Žádný paradox v tom nevidím.

Trojplošník byl slepou vývojovou uličkou (souhlas), na druhou stranu do poloviny roku 1918 způsoboval oponentům velké starosti.

0/0
21.3.2018 13:47

J79a45k59u70b 48B71o49h93o93n89ě89k 8245896679267

V podstatě správně, jenom dvě námitky.

Manfred von Richthofen si rudě nabarvil už Albatros D.III a D.V, na kterých měl mnohem větší úspěch než oněch 19 sestřelů na Dr.I, takže i když tohle spojení bude nejspíš ten důvod legendy Dr.I, tak je to opět falešná legenda. Jestli něco, tak by se možná měl připomínat jako hrobař minimálně dvou z největších německých es.

Fokker Dr.I díky velmi nízké rychlosti a chronickým problémům s pevností křídel zastaral už mnohem dřív než v polovině 1918, to že to byla slepá ulička muselo být jasné už velmi brzy a je to patrné i z toho, že na obou stranách fronty byl víc nasazen jenom jeden trojplošník. Fokker Dr.I a Sopwith Triplane, oba dohromady v necelých 400 kusech, zatímco jiných typů se vyráběly tisíce.

0/0
21.3.2018 15:09

P88e59t83r 14L74u15k72e73š 6403951

Jakube, o jeho dalších rudých aeroplánech ví omezený okruh lidí, ale ve spojení s Fokkerem Dr.I je ta rudá prostě obecně známá (byla nedostatková - dodavatele byli upláceni podepsanými fotografiemi Richthofena).

Klady a zápory typu popisují stovky článků a knih. Dost úspěšná slepá ulička a legenda. Na dětech mám vyzkoušeno, že trojplošník zaujme i bez Richthofena. Dcera před lety pronikla do vitríny a má sestřel Wernera Vosse.

O kvalitách novějšího a lepšího Fokkeru D.VII víme oba proto, že zjevně patříme do skupiny "potrefených".

0/0
21.3.2018 17:35

T66o39m83á59š 51H24r37u74b84ý 4159190944746

Dr.1, stejně jako pozdější D.VIII byly především navrženy tak jak byly kvůli využití nepříliš výkonných dostupných rotačních motorů. V tom Němci za spojenci jasně zaostali, ani slavný D-VII neměl úplně ideální motor. Třeba Spady měly výkon pohonu vyšší a rychlostí ho překonávaly, kvalitu návrhu D-VII dokazuje právě to, že i přes tento handicap je překonával.

0/0
22.3.2018 12:56



Najdete na iDNES.cz