Diskuse k článku

Jak se SpaceX pokoušelo zachránit „nos“ své rakety

Firma Elona Muska se pokouší kromě prvního stupně zachránit také aerodynamický kryt nákladu, který je drahý a obtížně vyrobitelný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J28a79r37o29m92i81r 86F64a20r18e44k 4762953257

Zrovna jsem na prednasce pana z CNES (Centre national d'études spatiales) a vyzniva z ni, ze Musk se Space X hodne rozhybal poklidne vody klasickych firem letajicich do vesmiru. A ze na nej v soucasne dobe ztraceji, ale hodlaji jeho naskok dohnat.

0/0
22.3.2018 13:05

V69á29c88l73a26v 86S92v87o95b23o22d55a 3931449950780

já bych místo padáků použil vrtule, a bylo by to i lépe řiditelné :)

0/0
22.3.2018 9:33

P12a76v42e34l 93S48o69b88o14t56k67a 5620494

Kdyby neplatily Ciolkovského rovnice...

Optimální by bylo využít maximální nosnost a zachránit celou raketu.

Jenže.

Čím více máte nákladu, tím méně paliva zbude na přistání.

Čím je díl trvanlivější, tím je těžší a unesete tak méně nákladu.

U raketoplánu si USA už jednou vyzkoušely, jak je znovupoužitelnost ohromně drahá.

Takže u SpaceX uvidíme až za 5 - 10 let (pokud do té doby nezkrachuje), jaká je skutečná cena vynesení jednoho kilogramu a s jakou technikou.

(podobně jako u břidličného plynu - teprve až bude vrt dotěžen a sanován, budeme znát celkovou cenu a skutečný objem těžby, tj. skutečnou cenu m3)

+1/−10
21.3.2018 11:46

T77o61m82á54š 17M35a80t40ě69j 9645158843392

1) Nepleť si cenu a náklady.

2) Některá tvrzení jsou sice pravdivá, ale ty vývody z nich - jsou dost nelogické.

+3/−2
21.3.2018 12:54

P83a24v17e46l 87S51o68b40o16t67k43a 5700304

Ale jdi ;-D

Konkrétně?

+1/−1
21.3.2018 13:03

J30a59k10u68b 68B29o39h47o27n60ě39k 8115866199247

Za sebe vidím trochu problém v tom břidličném plynu. Ze zákona si firmy na sanaci po těžbě vytváří rezervu, takže v nákladech to mají už teď, ale to asi není klíčový prvek.

Jinak souhlasím, právě teď jsou sice nějaké náklady známé, ale projekt je pořád ve vývoji a pokud někdy dojde k nějaké nehodě, tak můžou dramaticky vyskočit a při neznámém počtu letů nejdou amortizovat fixní náklady a vývoj

+2/0
21.3.2018 13:22

T48o42m21á37š 48M63a64t55ě80j 9675678253932

1) Kdyby neplatily Ciolkovského rovnice - je jako bys řekl "kdyby neplatila gravitace"...

2) Čím více mám nákladu, tím méně paliva zbude na přistání - není tak úplně pravda. Paliva beru přesně tolik, abych stávající náklad dostal kam potřebuju a aby mi zbylo nezbytné minimum paliva, abych přistál (s nějakou bezpečnostní tolerancí) - naopak více zbývajícího paliva je pro mě problém. Protože dodatečná hmotnost, kterou musím brzdit, což mě stojí další palivo a jsme zase u Ciolkovského, akorát s jinými parametry a v opačném směru.

3) Čím je díl trvanlivější tím je těžší - nemusí být nutně pravda. Jiný materiál, jiná konstrukce ... může to být klidně přesně naopak.

4) Ano USA si na raketoplánu vyzkoušely, jak to může být drahé... což ovšem nevypovídá nic o Falconu 9. Je znovupoužitelnost a znovupoužitelnost - vždy záleží na konkrétním provedení. Nehledě na to, že shuttle byl něco jiného než Falcon 9 - Shuttle byl orbitální loď ... první stupeň Falconu 9 je v podstatě suborbitální booster. První stupeň Falcon 9 nedosahuje orbitálních rychlostí... zatímco raketoplán si to šupajdil klidně po vysoké oběžné dráze... První stupeň se odděluje v rychlosti kolem 6000 km/h (1,6 km/s)... shuttle si to šupajdil po oběžné dráze kolem 7 km/s... taková Columbia se rozpadla v atmosféře při rychlosti kolem 20 000 km/h (5,5 km/s) - což byl NORMÁLNÍ provoz...

A tak dále...

+6/0
21.3.2018 13:59
Foto

P19e71t92r 48M82e85l14e31c40h11i94n 1849545912

ad 2) Nevím, jak to je u ostatních raketových firem, ale SpaceX vždy tankuje raketu plnou, i když vynáší lehounký náklad, který by zvládl vynést Falcon 1.

0/0
21.3.2018 14:26

T65o62m77á45š 10M42a53t91ě72j 9555158323652

Cena paliva je marginální položka (u F9 - je to cca 200k USD) - nejde o cenu, ale o fyziku.

Ano tankují více než minimum... ale důvod je, že podle zbytkového paliva se volí způsob přistání (takže to "nezbytné minimum" je pro každou variantu přistání jiné). A protože cena paliva nehraje roli - tak ho dáš víc a zvolíš "levnější" přistání.

Pokud posílají lehký náklad, tak investují více paliva do přistání, aby se raketa mohla otočit a vrátit na místo startu. (Přistání na pevnině - nejméně rizikové, a nejméně strukturálně náročné).

Pokud posílají těžký náklad, tak přistávají na plošině - na 1 motor (dlouhý zážeh).

Pokud posílají ještě těžší náklad (nebo hodně vysoká dráha), tak přistávají na plošině - na 3 motory (krátký zážeh - paradoxně stojí méně paliva), ale je strukturálně náročnější a riskantnější (přistávají hodně rychle).

A u ještě těžších nákladů - to nechají spadnout, protože paliva prostě není (ale v tom případě platíš příplatek za expendable verzi - i když tuším o Block 3 - při druhém letu příplatek neúčtovali, protože to stejně házeli do oceánu).

+4/0
21.3.2018 14:36
Foto

P64e14t29r 11M11e13l45e38c54h66i89n 1289115142

Tohle mi opravdu vysvětlovat nemusíte. :) Já jen poukazoval na to, že Falcony vždy létají s maximálním možným množstvím paliva bez ohledu na hmotnost nákladu nebo druh přistání. Nikoli tedy "více než minimum" nebo "beru přesně tolik, kolik potřebuju".

+1/0
21.3.2018 15:24

T91o17m41á26š 52M92a71t98ě91j 9135318673822

Důvod? Tlakování nádrží?

0/0
21.3.2018 15:30
Foto

P50e26t98r 47M42e60l29e49c27h21i98n 1939815192

Přesné důvody bohužel neznám, ale mohlo by to souviset třeba i s tím, že když je raketa pokaždé plná, odpadá jedna proměnná, která by jinak mohla mít nějaký nečekaný dopad na průběh mise.

+1/0
21.3.2018 15:46

J62a20r94o86m27i98r 37F60a83r41e39k 4622383927

IMHO ano, zejmena pokud pocitaji s navratem a dalsim pouzitim.

0/0
22.3.2018 7:44

J65a21r26o78m42í29r 93K22r55á29l 4570679804649

Při výrazně menším množství paliva se změní dynamické poměry letu. Je daleko levnější doplnit ten lehký náklad balastem. Palivo je jen zlomek ceny za start.

0/0
21.3.2018 16:50

O74n95d41ř31e69j 82D19u87j95k25a 4146676550889

Znovupoužitelnost není drahá. Drahé jsou produkty a služby poskytované jistými firmami v donedávna monopolním postavení, které jsou úzce napojené na americký senát.

Dřív se jmenovaly Lockheed, Rockwell, Thiokol a Rocketdyne

Dneska jsou to ti samí jenom ti první tři si teď říkají ULA a Orbital ATK.

S marží v řádech stovek procent to levné nebude nikdy.

+1/−1
21.3.2018 14:05

T41o66m17á78š 31M35a82t16ě94j 9305608623252

Mno ... ne že bych nesouhlasil s dojením státní kasy... ale je třeba srovnávat srovnatelné. A pro Falcon 9 žádné srovnání neexistuje. Shuttle byl nejen jiná liga, ale úplně jiná hra.

+1/0
21.3.2018 14:08

O50n63d75ř39e58j 27D72u85j87k10a 4176926540839

Dobře tak srovnávejte ceny Atlasu V, Delty IV (600 mil+ za start po roce 2020). Ani nemluvě o SLS které už teď má jenom ve FIXNÍCH nákladech 1,2 miliardy na start.

0/0
21.3.2018 14:21

T76o24m10á73š 74M72a15t79ě88j 9215778453552

To, že státní zakázky jsou předražené - o tom nepolemizuju...

0/0
21.3.2018 14:37

P80a67v11e20l 70S17o67b67o34t30k84a 5540504

Ale v jednom souhlasím - Space X má cenu daleko pod skutečnými náklady ;-D

Proto i Musk dává projektu šanci na úspěch okolo 10%.

0/−3
21.3.2018 13:04

T82o13m53á66š 98M85a76t50ě16j 9905938563852

Opravím ti tu poslední větu ano? Správně zní:

Musk před 10 lety dával tomu projektu šanci na úspěch okolo 10%.

+10/0
21.3.2018 13:37

M88a20r69t74i63n 61B23a71r90t27e85k 5887461851853

Rozhodně bych netrvdila, že má cenu daleko pod skutečnými náklady. To by nedokázal vypustit už 50 raket a ještě masivně investovat do vývoje.

Rozdílje v tom, že SpaceX si dělá spoustu věcin in-house a vysoce efektivně. Tedy její náklady jsou podstatně nižší než u konkurence.

A to že dokáže vypouštět rakety za tuto nízkou cenu, které jsou použity jenom jednou, jistě si dokážete představit jaká bue její marže, jakmile je začne vypouštět 10x nebo s průběžnou údržbou klidně 100x. A určitě se nesnažte tvrdit, že náklady na údržbu převýší cenu výstavby nové rakety. Protože to není ani omylem pravda.

+1/0
21.3.2018 14:38

P28a34v89e11l 36R31i21e91d67l 4144747751179

Jen doplním, že 75% ceny rakety je cena 1. stupně. A jak už tu někdo psal přede mnou, cena paliva je nepodstatná.

0/0
21.3.2018 20:20

J63a84r27o57m97i58r 66F33a41r77e90k 4842673777

Ja se Dany zastanu, byt nesouhlasim s jejim tonem a celkovym vyznenim prispevku :)

V pripade "hloupeho"krytu nenin potreba nic. Zadne trysky, padaky, GPS, proste nic. Daji se optimalizovat naklady na vyrobu a bude se pocitat se znicenim krytu. Da se rici, ze tohle by byl normalni pristup.

V pripade "chytreho" krytu pomerne znacne narusta pocet systemu, ktere se muzou pokazit. Trysky, stabilizace, padaky, GPS navigace. Selhani kazdeho systemu znamena ztratu krytu, ktery je ovsem drazsi, nez "hloupa"varianta.

Sam Musk priznava, ze maji nemale problemy s tim, aby kryt doplachtil tam, kam ma. Nema manevrovaci schopnosti 1. stupne, je pomerne lehky (vzhledem k rozmerum). Zachytavani az na hladine pomoci klasicke, byt upravene lodi je spis jen nouzove reseni.

Z meho pohledu budou pokracovat dal, mozna se i vrati k variante zachyceni ve vzduchu, ale pomoci dronu. To same v pripade zachyceni az na hladine, neni potreba cela lod, bohate staci plovouci dron, ktery bude mit vyrazne lepsi manevrovaci schopnosti a moznost presneji najit cil. Vlastni materska lod bude slouzit uz jen k preprave zpet.

Dalsi moznosti je zlepsit manevrovaci schopnosti toho krytu, ale s tim souvisi narust slozitosti a ceny.

Za sebe jsem rad, ze to Musk zkousi. Protoze i kdyz to na prvni pohled vypada jako hrani se s blbostmi a vyhazovani penez, do budoucna se to muze hodit.

+6/−1
21.3.2018 9:04

J62a98n 89U34l63r97i77c37h 8618973186431

Z dlouhodobého hlediska je záchrana krytu ekonomictejsi, pri ceně pět milionu dolaru za kus se snaha o záchranu vyplatí. Doinstalace nezbytných systému pro záchranu krytu, jeho cenu nejspíš zásadně nezvýší, ale pri vícenásobným použití se vám cena krytu rozloží do vice letu.

+4/0
21.3.2018 9:55

J53a51r68o54m67i26r 50F77a34r61e67k 4372273927

To je prave ta otazka, kam by byli schopni cenu stlacit pri vetsim mnozstvi vyroby jednorazovych krytu a kam naroste celkova cena funkcniho "chytreho" krytu a vsech podpurnych systemu kolem.

Ale verim, ze SpaceX to vi....

P.S. Predstavte si tu machrovinku, kdy kryt po odhozeni zpomali, stabilizuje se, roztahne kridla a v klidu si doplachti na letiste u tovarny :)

+1/0
21.3.2018 10:09

R36o91m85a55n 97S26t68o53n58e91k 1769783209771

pokud bude růst počet startu současným tempem (v planu je 24 h. obrat) tak spacex dojdou brzy kryty a nebude je stíhat vyrábět proto je potřebuje zachraňovat

0/0
21.3.2018 10:15

P38e36t33r 29M49u64n15z24a63r 1865191749436

Tak už teď potřebuje cca 15 krytů do roka, letos ještě víc, vyrábí si je sama, tak moc nevěřím tomu, že by jejich cenu mohla ještě srazit.

0/0
21.3.2018 10:15

J88a52k11u41b 62B16o69h70o85n50ě15k 8985906739107

Sériová výroba obvykle znamená tak minimálně 2000 kusů ročně :-)

+1/0
21.3.2018 10:30

M92a75r76t88i15n 72B48a97r38t48e87k 5627871211373

SpaceX kryty nemůže vyrábět masově, protože jsou k otmu zapotřebí velké drahé "pece". SpaceX jich prostě nemůže nakoupit 10, protože jejich provoz je drahý, zabírají spoustu prostoru a jsou náročné na údržbu. Proto jsou kryty tak drahé. To se nedá vyrábět pásově.

0/0
21.3.2018 14:54

J98a45r33o81m78i10r 56F60a24r71e50k 4162523847

Muze zadat vyrobu jinam....

0/0
21.3.2018 14:55

T27o29m57á89š 14M31a86t19ě30j 9695708493542

Kam si představuješ, že ta cena může klesnout?

0/0
21.3.2018 15:16
Foto

P72e91t73r 52M80e59l57e50c68h75i19n 1939985452

Tím se jim zase výrazně zvýší cena za každý kryt, takže sice ušetří čas, ale ne peníze. Když budou kryty zachraňovat a používat opakovaně, ušetří čas i peníze. A evidentně v celém projektu vidí potenciál, jinak by se na to už dávno vykašlali.

+1/0
21.3.2018 15:34

J25a61k26u64b 65B95o22h20o28n39ě72k 8825896509897

Není nezbytně nutné mít 100% úspěšnost, aby se to vyplatilo. Všechno záleží na tom, kolik navíc stojí ten záchranný mechanismus. Pokud se to vejde to 1 milionu (což by myslím klidně mohlo), tak při ceně 5 milionů za obyčejný kryt stačí úspěšnost přesahující 20%, při ceně 2 miliony za záchranu pak 25% atd. atd.

0/0
21.3.2018 10:13

J25a62r20o39m54i83r 67F50a28r68e56k 4932443587

Z ciste ekonomickeho pohledu je tech 20% mozna prijatelnych, ale zadny inzenyr by s necim takovym nemohl v noci klidne spat :)

+1/0
21.3.2018 14:13

J52a47k94u15b 84B71o57h14o14n15ě53k 8425616729437

Klidné spaní zaručí nová ložnice vyvedená v dubu. Strýček Elon je totiž stejně jako strýček Marcellus milionář a pro takového inženýra, co by mu ušetřil tolik peněz, by to jistě udělal :-)

+3/0
21.3.2018 14:53

O79n96d68ř17e60j 53D22u98j64k54a 4606566210969

Kdo chvíli stál, již stojí opodál.

+2/0
21.3.2018 8:55

D94a18n12a 77T61e75n91z76l77e14r 5770422205583

Pořád to samé.... tentokrát varianta s nějakým krytem.

Jupíííí budeme to chytat vrtulníkem hurááááá ... ach neee vono to nejde, je to pitomost, tak to budeme chytat do sítí hurááááá... a nee vono to nefunguje, to nevadí, vymyslíme jinou pitominu oni nás stejně budou za všechno chválit, prodáme jim to jako technickou vymoženost...

Normálně uvažující firma by si zajistila, že budou kryty vyrábět seriově levněji. Tihle chaoti budou radši lítat po moři a šaškovat se sítěmi, nakonec to stejně bude fungovat jen v polovině případů, zachraňování bude dražší než samotná výroba, ale co už... koukejte tleskat, holoto. :-) A holota? No že se ptám...

+2/−56
21.3.2018 7:06

P15a85v21e32l 94Z16a48t71l86o85u82k14a39l 6486409595347

Ano, zhruba tytéž kecy jsme tu slyšeli před třemi lety ohledně přistávání použitých stupňů, nejdřív na pevnině, potom na bezpilotní lodi.

A jestli si myslíte, že záchranná mise vyjde na 5 mega dolarů. Ehm.

+8/−2
21.3.2018 7:20

D25a45n16a 19T95e50n64z10l96e51r 5120282645393

Ano, ony jsou totiž ty záchranné mise zadarmo, stejně jako vylovení, transport, sušení, oprava...

... úsměvné. Ale spousta lidí mu to věří, tak co... :-)

+2/−10
21.3.2018 7:55

P28a42v63e93l 78Z42a38t61l14o58u33k31a26l 6936569455527

Možná existuje nějaký vesmír, kde "méně než 5 milionů dolarů" = "zadarmo", a třeba do něj jednou naleznete cestu zpátky, protože v tom našem jste zjevně dost nešťastná.

+12/−1
21.3.2018 8:36

R46o28m79a61n 95S14t48o18n44e56k 1319963649451

Nejde jenom o peníze které takto ušetří, spaceX chce dosáhnout vysoké kadence startu a k tomu potřebuje hromadu krytů které nebude stíhat vyrábět

+8/−1
21.3.2018 8:52

P52a32v55e64l 71Z74a54t60l26o94u63k41a56l 6846749345707

Zapomněl jsem dodat "...od rozumbradů a plánovačů nákladů, jako jste vy".

+1/−1
21.3.2018 7:21

D52a60n97a 64T10e84n76z32l38e25r 5840432855163

To nevím co jste četl, ale zjevně nejsem sama, kdo má jisté pochybnosti o jeho... no řekněme... koordinaci. :-)

+1/−5
21.3.2018 7:53

P63a48v22e80l 97Z69a39t84l69o97u84k11a83l 6976639565627

Koordinaci ruka-oko nebo jakou myslíte?

0/0
21.3.2018 8:36

A42l19e84š 78A45d65a79m 7520460778419

Vaše příspěvky jsou jenom kritika na Muska, takže hater...

Space X dlouhodobě dokazuje, že je to unikátní společnost, která víceméně plní své plány.

+2/0
21.3.2018 7:57

W42a59l68d26a 39W87i10n92t43e14r 6757639411669

Plní plán NASA, která si jej v soutěži vybrala a zcela záměrně, tedy ne jen tak zadarmo mu poskytla prostor, nikoliv že je to naopak. Pokud je smluvně dán finanční limit na vynášení určitého objemu (hmotnosti) nákladu, je logické, že bude hledat úsporu vedoucí k zisku, tzn, že se to nemůže příznivě projevit v ceně zákazníkům - to by byl opravdu hloupý businessman, obvzlášť, když prozatím není plně vytvořeno konkurenční prostředí. Nás totiž ani tak nezajímají náklady podnikatele, ale konečná cena pro zákazníka, která se bude držet na jisté své výši bez ohledu záchrany či nezáchrany aerodynamického krytu, který lze jistě vyrobit i z jiných materiálů, jaký se používá např. do aerodynamických špic supersonických letadel propouštějících mikrovlnné záření radarů atd. Vypadá to spíš na to, jak se připomenout fanklubu, který odpustí vše, i to, že na Mars nevysadí slibovaných 120 kolonizátorů atd., ale taky to, že má jisté závazky k investorům, které si potřebuje udržet právě takovými kroky (i oni z toho chtějí něco mít a ne málo) a možná Vás to překvapí, NASA v tom má také svůj podíl, jako další jiní. Ono totiž ohledně raket nelze nic moc vymyslet, kromě toho, že by bylo nejlepší, kdyby se vracely celé nebo alespoň jejich motory, které jsou skutečně drahé a plánuje to jiná firma formou kluzáků či nafukovacích štítů a padáků. Nepřejí si nadutou PR kampaň, takže o tom ani nevíte, jako i jiných dalších, které řeší přežití ve vesmíru atd. Fandy se podařilo zaměstnat údajným drahým krytem a odvrátit tak pozornost od toho, co skutečně stálo za fandovstvím, tedy od neexistujícího výzkumu vedoucího k Marsu a jeho kolonizaci. To co dělá, to mu určuje kontrakt v rámci přepravy na orbitu a je dobře, že toto truckerství mu NASA přiklepla a hlídá si jej. Skutečný program, zejména ten vědecký, je v režii jiných.

0/−2
21.3.2018 15:53

P89e10t79r 97M10u78n67z80a61r 1515341109376

Takže dle vás používá schválně drahý materiál na kryty, i když by mohl použít nějaký levnější? Můžete uvést zdroj pro toto tvrzení?

0/0
21.3.2018 16:54

W27a82l41d37a 61W90i96n51t20e38r 6677709951969

Jaký zdroj tvrzení? Jsem svéprávný a kromě toho, proč by nemohl být aerodynamický kryt z jiného materiálu a jistě lze - takto je koncipováno, nikoliv že bych cosi papouškoval a musel dokládat. Kromě toho, vyznám se v technologických postupech a materiálech a soukromě lítám na všem, co má pístový motor do počtu 2 (mimo helikoptery). Zkuste si ten kryt zvětšit z obrázku, kde plave na hladině a prostudujte vnitřní strukturu. Co na tom mohlo stát miliony USD. Výstuž musí mít kovovou platformu, to je jasné, ale plášť může být z jiného materiálu, třeba takového, z jakého jsou śpice supersonických letadel. Počítám i s tím, že kusová výroba na míru může být drahá, ale pokud se vyrábí na míru, je lovení z moře či jiný záchyt asi na sklad. Mám takový dojem, že Vás Musk tahá za nos, protože asi zkouší něco jiného a vy amatérsky řešíte něco, co on vůbec nehodlá řešit.

0/0
22.3.2018 22:16

P70e22t57r 66M54u53n21z54a64r 1105531459976

No takže nic, jen hromada keců. Je vidět, že jste takový kryt nikdy neviděl. Když tak se třeba koukněte na kryt Ariane 5, když nevěříte spacex, a možná pochopíte že těch $5 mil to klidně může stát.

0/0
23.3.2018 13:23

W72a61l96d27a 91W39i59n81t19e11r 6757249721439

Hromadu keců máte Vy, který jste nejen neviděl ani ten kryt, ba ani neprostudoval jeho design a strukturu a už vůbec nemáte śajnu o metalurgii a mnoho dalšího, ale hlavně že máte jasno z internetových článků, které neumíte kriticky posoudit a jen je konzumujete. S Ariane nemusím posuzovat, protože ta nekrmí laickou veřejnost něčím, na čem by si budovala PR. Opakuji, protože jste asi jen špatně vyhodnotil můj příspěvek, je-li to kusovka, může to být drahé, proč ne, ale asi nejde o universální typ, takže to půjde na sklad a Musk zkouší patrně naprosto něco jiného, co by v budoucnu mohl využít. Výroková logika mi říká, že momentálně o kryt nejde a že Vy neumíte argumentovat. Už Vám to paní Dana naznaćila - k bezkonkurenčním cenám je cesta skrze sériovost, tj pokud bude Musk tisknout spolehlivé rakety jako Baťa cvičky, bude tím pádem nejlevnější, ale protože je businessman, půjde s cenou nepatrně pod cenu konkurentů, protože by jinak přišel na buben, kdyby proklamovanou "levnost" promítl do obchodu. Recyklace nevytváří marži, protože se spotřebuje kontrolami, takže zákazník např. za použitý kryt zaplatí stejnou cenu, jako za nový. Zřejmě se v businessu nepohybujete, ale jde to vysvětlit na pivu - v CZ má prý být sníženo DPH. Myslíte si, že si koupíte levnější pivo? Ani náhodou. Hostinský si tou úsporou zvýší marži, takže pivo v podstatě o to podraží a budete kupovat za stejnou cenu, na jakou jste byli zvyklí a hostinský si přilepší. Nemám za zlé Vaše klaka k guru, který presentuje svou levnost ze strategie směrem ke konkurentům, ale Vaši naivitu, která Vás činí slepou i k tomu nejhlavnějšímu, a tím je kolonizace Marsu 120. osobami za necelé 4. roky.

0/0
23.3.2018 23:23

Najdete na iDNES.cz