Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Smrt Gagarina dostihla v 10:31. Piloti se ani nepokusili katapultovat

Prý jim neřekli o přídavných nádržích a to je zabilo. Kolem smrti Gagarina a jeho instruktora se hned po havárii objevily nepříliš pravděpodobné i naprosto neuvěřitelné teorie. Když vynecháme spiknutí, je pravděpodobné, že piloti, ačkoliv neztratili při nenadálé situaci hlavu, neměli šanci. Chyběla jim výška.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D39a35v11i23d 33C60e25c57h 9241868

A kdy bude ten dalsi dil? uz sem chodim tyden a nic! ;-(

+1/0
12.4.2018 18:58

D33a43v64i26d 94C59e53c33h 9351708

;-O

0/0
17.4.2018 22:16

D72a69v48i84d 35C37e37c13h 9291698

;-€

0/0
19.5.2018 0:01

F80r85a13n39t73i91š92e24k 93S63c12h26l94i25c33h18t27s 9515202641205

Srážka s vojenským letounem který jim překřížil dráhu. Vše bylo vojskem ututláno. Přece Armáda nemohla připustit, že Sovětské armáda sama zlikvidovala prvního kosmonauta!

0/−1
7.4.2018 12:09

A55n51d11r54e78j 80M76a87s61a87r54y18k 9390603946160

tesim se na pokracovani... moc me bavi cist taketo clanky.

+4/0
5.4.2018 10:51

M61i96c34h78a67l 30F94r96a79n76z 7343893701352

technet opět nezklamal, díky!! R^

+5/0
4.4.2018 17:29

M20a18r13t46a 72V67i60n29t18r81o46v72á 1921192322441

Super článek. Jen mi nejde dohlavy, že nevěděli o těch př.nádržích. To jako bych jela osobákem se stř.boxem a př.vozíkem a netušila, že tam něco mám!?

+1/0
4.4.2018 15:03

P27e37t70r 30L72u42k80e13š 6243491

Ano, pilotní (ani řidičský) průkaz se s bílou holí příliš neslučuje, ale dokonce i s bílou holí lze podvěšené přídavné nádrže snadno odhalit.

Historka o "přehlédnutých" přídavných nádržích je uvedena jen jako příklad toho, co všechno snese papír a vzápětí uvedena na správnou míru. Někteří mistři pera vymýšleli poměrně šílené teorie.

+6/0
4.4.2018 15:45

M88i13c29h10a23l 56K91r64č17á77l 6838488886692

O nádržích vědět museli ale možná si neuvědomili že je mají při rozhodování jestli se katapultovat, nebo to vybrat. Zvlášť když na to rozhodnutí měli vteřinu.

0/−1
5.4.2018 11:38

T94o53m93á86š 16H98r68u75b88ý 4979390614956

Jedna věc jsou pozdější nesmysly vzniklé x opisy, druhá je to, jak původně vznikly... Někde jsem četl, že s nádržemi šlo o to, že piloti je samozřejmě viděli, to že ne je naprostý nesmysl, ale problém byl v tom, že piloti při briefingu dostávají poučení o vlastnostech daného stroje atd. a to právě dostali o konfiguraci bez nádrží. Při letu si pak plně neuvědomili, co vše se změnou konfigurace mění a mohlo to pak při problému přispět k tomu finálnímu chybnému rozhodnutí. Navíc si je dobře uvědomit, že Gagarin byl defakto bažant s nevelkým náletem - pilotní školu sice dokončil s vyznamenáním, ale pak toho před nástupem do kosmonautického výcviku zas tak moc nalétat nestihl a při něm ho k létání moc nepouštěli. Instruktor sice zkušený byl, ale mohla ho svazovat "odpovědnost za hrdinu" - všechno se to prostě nějak sešlo :-(

0/0
9.4.2018 8:12

P61e13t74r 89M75i75c51h94a27l 2470144661962

Opět přečteno na jeden zátah. Díky.

+4/0
4.4.2018 14:19

J82a88k88u31b 31Š70a44f16a22n93d58a 7415247541531

S odvoláním na závěry vyšetřovací komise totiž napsali, že stroj s číslem 18 patřil k nejlepším, které na Čkalovsko-Gromovském letišti byly tehdy k dispozici.

Zdroj: https://technet.idnes.cz/jurij-gagarin-smrt-0nw-/tec_vesmir.aspx?c=A180329_140336_tec_vesmir_kuz

A třebaže se tehdy ještě stále používaly ve výzbroji sovětského vojenského letectva i ve spojeneckých státech, a třebaže byly poměrně spolehlivé, nemohla být řeč o tom, že by byly tím nejlepším, co mohli sovětští kosmonauti tehdy využívat.

Zdroj: https://technet.idnes.cz/jurij-gagarin-smrt-0nw-/tec_vesmir.aspx?c=A180329_140336_tec_vesmir_kuz

Já tam tedy žádný rozpor nevidím. To, že existovala lepší letadla přeci neznamená, že byla aktuálně k dispozici na onom letišti...

0/0
4.4.2018 12:40

T45o19m41á93š 24H86r26u74b19ý 4479320524376

Tak především na tom, že je letadlu 12 let a motor má 4 plánované GO není nic dramatického, například v USA pořád slouží F15C z přelomu 80tých a 90tých let, tedy pomalu se blížící třicítce...

Podstatné je právě to, zda probíhá korektní údržba a to zřejmě u letadla, se kterým letěl Gagarin, bylo vcelku v pořádku.

+4/0
4.4.2018 13:36

M66i29r62e27k 21B63u13c50h37t83í40k 7429774174719

Super článek, díky.

+3/0
4.4.2018 12:03

P80e53t28r 40L68u39k11e68š 6163891

"...bylo také publikováno, že v okamžiku nárazu spočívaly nohy obou pilotů na pedálech... Jak na to autor přišel, nebylo vysvětleno."

Podle Kramarenka (člena vyšetřovací komise) měl nohy na pedálech instruktor. Komise zkoumala nalezené podrážky, do kterých se obtiskl vzorek z pedálů. Jsou na fotografii v knize S.M. Kramarenka, který havárii věnoval jednu kapitolu (Lovec, Svět křídel, 2008).

+2/0
4.4.2018 11:19

L22u52k46á78š 56P37a17v83l28á40s12e56k 8361889859861

No nic, škoda Jurije i toho druhého...

+8/0
4.4.2018 10:20

D33a81n90i30e40l 20M45a87g89n77u15s 4533445644847

V zatáčce se zvyšuje především aerodynamický odpor, proto je třeba zvyšovat tah motoru, aby neklesla rychlost.

+12/0
4.4.2018 10:13

J75a44n 86R51y33c12h81l30i93k 9286898411373

Odpor se zvyšuje v případě, že zatáčka je utažená, tzn. že při ní je vyšší úhel náběhu. Vyšší úhel náběhu pak znamená nejen vyšší odpor, ale také zhoršené obtékání profilu křídla a riziko ztráty vztlaku při vyšší rychlosti. To znamená, že letadlo může přejít do vývrtky i při rychlosti, při které by to normálně (s křídly na horizontu) neudělalo. I proto je třeba počítat s dostatečnou rychlostí v zatáčce.

0/0
4.4.2018 17:24

D25a53n46i44e22l 38M36a53g42n27u13s 4343285644877

Právě proto jsem to psal :-)

0/0
4.4.2018 18:42

J36a95n 95R47y39c49h33l51i81k 9536308111573

no, já jen že v zatáčce se nemusí nutně zvyšovat odpor, pokud se necháte zatáčet částí vztlaku :)

Ale je pravda, že taková zatáčka má většinou dost velký poloměr, což asi vojenští piloti na okruhu nebudou preferovat.

0/0
5.4.2018 9:13

D47a14n77i16e18l 63M67a95g59n24u22s 4173495414397

Taková zatáčka by byla opravdu strašně placatá :-)

0/0
5.4.2018 11:58

J10a74n 23R96y57c49h13l89i92k 9706758491873

Asi bychom se dostali do diskuse o náklonu, rychlosti, dělení vztlaku a řízení letadla bez některých aerodynamických prvků (třeba preferenci zatáčení pomocí vztlaku u samokřídel), ale to nemá moc smysl. každopádně pokud pic nevěděl kde má horizont, pokud měl vjemy v rozporu s přístroji a přístroje taky špatně, mohl zvýšit tah už jen proto, aby vyloučil neovladatelnost stroje ztrátou vztlaku. A pokud vypadl ze základny nízko, nemusel mít čas na korekci i kdyby se zorientoval včas.

0/0
5.4.2018 12:55

J56a50n 95J82e87ž13e12k 3591735817325

Pár drobností:

> trojnásobně snižovalo aerodynamické a letové vlastnosti stíhačky

Co to znamená?

> k nárazu došlo s největší pravděpodobností v 10 hodin a 31 minut. Ze záznamu rozhovorů posádky s řídicím létání přitom vyplývá, že poslední spojení bylo navázáno v 10 hodin, 30 minut a 10 sekund. Do havárie zbývalo v tom okamžiku pouze jedenadvacet sekund!

Když už počítat s přesností na sekundy, tak asi lépe.

+10/−1
4.4.2018 6:17

T69o26m82á57š 89H86r83u70b53ý 4739360694456

Ad trojnásobně - to je samozřejmě zavádějící dokola omílaná citace/překlad, ale v reálu je tím míněno nejspíš omezení v tzv. letové obálce. To je v článku zmíněný rozsah přípustných rychlostí a úhlu náběhu při nich, často se vyjadřuje graficky a docela bych věřil, že "zelená plocha" grafu byla s nádržemi jen třetinová než bez ní. Plocha je jaksi druhá mocnina, takže rozdíl není zas tak šílený...

+1/0
4.4.2018 10:05
Foto

P80e69t27r 46P39r64o19c60h23á63z15k65a 3522456672614

Jako vždy Technet nádherné články. Těším se na pokračování.R^

+18/0
4.4.2018 5:51

K83r88y14š90t34o93f 55L89a39n17í70k 1109580655395

katastrofou bych to zrovna nenazyval, spise nehodou.

0/0
4.4.2018 5:28

M65i62c21h21a44l 38S74e88m37r11á62d 3522796537929

V podstatě zbytečná smrt prvního kosmonauta je a bude vždy katastrofou...

I když uznávám, že největší katastrofou je, jak věci fungovali, fungují a budou fungovat v Rusku...

+11/−1
4.4.2018 7:53

J80u36r70a16j 48M17i82k33l76a29s 5841387428471

Ako katastrofa sa v letectve oficiálne označuje každá smrtelná havária.

+3/0
4.4.2018 12:01

P39e25t15r 33L34u96k94e51š 6853121

Juraji, v publicistice se často používá pojem katastrofa. V letectví se pracuje s pojmy nehoda a incident.

+1/−1
4.4.2018 13:34

P31a27v36e91l 79J89o64n79á10š 5111165179575

... a ještě mezi tím vážný letecký incident.

0/0
4.4.2018 16:41

J78a22n 46R84y35c50h14l94i30k 9916658591813

Katastrofa je spíš inženýrský termín, který v letectví většinou popisuje ztrátu integrity konstrukce letadla (a jeho zničení).

0/0
5.4.2018 12:58

M77a23r46t15i62n 65M31r46á81z50e22k 6407476742969

Skvělý článek, díky za něj. Jen to "počkejte si na další díl" mě přivádí k šílenství...8-o

+34/0
4.4.2018 4:58

M66i12c50h67a49l 59S34e33m32r90á86d 3922166897839

Ono vám v podstatě nic nebrání si koupit tu knihu od Pavlíka :-P

+2/−1
4.4.2018 7:54



Najdete na iDNES.cz