Diskuse k článku

Smrt Gagarina dostihla v 10:31. Piloti se ani nepokusili katapultovat

Prý jim neřekli o přídavných nádržích a to je zabilo. Kolem smrti Gagarina a jeho instruktora se hned po havárii objevily nepříliš pravděpodobné i naprosto neuvěřitelné teorie. Když vynecháme spiknutí, je pravděpodobné, že piloti, ačkoliv neztratili při nenadálé situaci hlavu, neměli šanci. Chyběla jim výška.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D77a95v43i73d 77C70e58c33h 9451428

A kdy bude ten dalsi dil? uz sem chodim tyden a nic! ;-(

+1/0
12.4.2018 18:58

D37a81v45i97d 93C25e92c65h 9951938

;-O

0/0
17.4.2018 22:16

D32a51v72i93d 51C53e58c12h 9241738

;-€

0/0
19.5.2018 0:01

F65r86a50n21t48i94š70e62k 42S49c47h53l49i85c22h98t43s 9175612631245

Srážka s vojenským letounem který jim překřížil dráhu. Vše bylo vojskem ututláno. Přece Armáda nemohla připustit, že Sovětské armáda sama zlikvidovala prvního kosmonauta!

0/−1
7.4.2018 12:09

A97n89d69r94e36j 33M48a32s34a22r56y18k 9710753496400

tesim se na pokracovani... moc me bavi cist taketo clanky.

+4/0
5.4.2018 10:51

M34i59c98h54a39l 32F56r55a78n11z 7863813511192

technet opět nezklamal, díky!! R^

+5/0
4.4.2018 17:29

M50a49r59t59a 67V95i80n25t21r70o32v39á 1171362892441

Super článek. Jen mi nejde dohlavy, že nevěděli o těch př.nádržích. To jako bych jela osobákem se stř.boxem a př.vozíkem a netušila, že tam něco mám!?

+1/0
4.4.2018 15:03

P77e19t71r 68L19u57k61e19š 6833741

Ano, pilotní (ani řidičský) průkaz se s bílou holí příliš neslučuje, ale dokonce i s bílou holí lze podvěšené přídavné nádrže snadno odhalit.

Historka o "přehlédnutých" přídavných nádržích je uvedena jen jako příklad toho, co všechno snese papír a vzápětí uvedena na správnou míru. Někteří mistři pera vymýšleli poměrně šílené teorie.

+6/0
4.4.2018 15:45

M43i23c26h34a45l 65K80r25č71á16l 6578228186532

O nádržích vědět museli ale možná si neuvědomili že je mají při rozhodování jestli se katapultovat, nebo to vybrat. Zvlášť když na to rozhodnutí měli vteřinu.

0/−1
5.4.2018 11:38

T59o19m47á37š 31H98r25u29b65ý 4439330764196

Jedna věc jsou pozdější nesmysly vzniklé x opisy, druhá je to, jak původně vznikly... Někde jsem četl, že s nádržemi šlo o to, že piloti je samozřejmě viděli, to že ne je naprostý nesmysl, ale problém byl v tom, že piloti při briefingu dostávají poučení o vlastnostech daného stroje atd. a to právě dostali o konfiguraci bez nádrží. Při letu si pak plně neuvědomili, co vše se změnou konfigurace mění a mohlo to pak při problému přispět k tomu finálnímu chybnému rozhodnutí. Navíc si je dobře uvědomit, že Gagarin byl defakto bažant s nevelkým náletem - pilotní školu sice dokončil s vyznamenáním, ale pak toho před nástupem do kosmonautického výcviku zas tak moc nalétat nestihl a při něm ho k létání moc nepouštěli. Instruktor sice zkušený byl, ale mohla ho svazovat "odpovědnost za hrdinu" - všechno se to prostě nějak sešlo :-(

0/0
9.4.2018 8:12

P81e10t91r 87M50i74c91h61a67l 2980864351652

Opět přečteno na jeden zátah. Díky.

+4/0
4.4.2018 14:19

J58a91k64u82b 86Š65a10f28a19n98d20a 7335877841591

S odvoláním na závěry vyšetřovací komise totiž napsali, že stroj s číslem 18 patřil k nejlepším, které na Čkalovsko-Gromovském letišti byly tehdy k dispozici.

Zdroj: https://technet.idnes.cz/jurij-gagarin-smrt-0nw-/tec_vesmir.aspx?c=A180329_140336_tec_vesmir_kuz

A třebaže se tehdy ještě stále používaly ve výzbroji sovětského vojenského letectva i ve spojeneckých státech, a třebaže byly poměrně spolehlivé, nemohla být řeč o tom, že by byly tím nejlepším, co mohli sovětští kosmonauti tehdy využívat.

Zdroj: https://technet.idnes.cz/jurij-gagarin-smrt-0nw-/tec_vesmir.aspx?c=A180329_140336_tec_vesmir_kuz

Já tam tedy žádný rozpor nevidím. To, že existovala lepší letadla přeci neznamená, že byla aktuálně k dispozici na onom letišti...

0/0
4.4.2018 12:40

T24o57m81á10š 68H55r97u25b78ý 4289170464256

Tak především na tom, že je letadlu 12 let a motor má 4 plánované GO není nic dramatického, například v USA pořád slouží F15C z přelomu 80tých a 90tých let, tedy pomalu se blížící třicítce...

Podstatné je právě to, zda probíhá korektní údržba a to zřejmě u letadla, se kterým letěl Gagarin, bylo vcelku v pořádku.

+4/0
4.4.2018 13:36

M90i90r19e59k 12B64u50c32h64t81í56k 7679764904729

Super článek, díky.

+3/0
4.4.2018 12:03

P10e81t63r 61L89u42k47e20š 6263861

"...bylo také publikováno, že v okamžiku nárazu spočívaly nohy obou pilotů na pedálech... Jak na to autor přišel, nebylo vysvětleno."

Podle Kramarenka (člena vyšetřovací komise) měl nohy na pedálech instruktor. Komise zkoumala nalezené podrážky, do kterých se obtiskl vzorek z pedálů. Jsou na fotografii v knize S.M. Kramarenka, který havárii věnoval jednu kapitolu (Lovec, Svět křídel, 2008).

+2/0
4.4.2018 11:19

L65u20k59á76š 84P63a78v28l84á37s27e88k 8601319329431

No nic, škoda Jurije i toho druhého...

+8/0
4.4.2018 10:20

D36a58n74i35e41l 91M64a34g24n96u64s 4543565814537

V zatáčce se zvyšuje především aerodynamický odpor, proto je třeba zvyšovat tah motoru, aby neklesla rychlost.

+12/0
4.4.2018 10:13

J80a92n 72R45y54c89h55l79i27k 9766498901633

Odpor se zvyšuje v případě, že zatáčka je utažená, tzn. že při ní je vyšší úhel náběhu. Vyšší úhel náběhu pak znamená nejen vyšší odpor, ale také zhoršené obtékání profilu křídla a riziko ztráty vztlaku při vyšší rychlosti. To znamená, že letadlo může přejít do vývrtky i při rychlosti, při které by to normálně (s křídly na horizontu) neudělalo. I proto je třeba počítat s dostatečnou rychlostí v zatáčce.

0/0
4.4.2018 17:24

D55a20n31i42e38l 55M16a87g44n89u54s 4733545354617

Právě proto jsem to psal :-)

0/0
4.4.2018 18:42

J87a98n 33R70y12c82h46l95i87k 9846778531793

no, já jen že v zatáčce se nemusí nutně zvyšovat odpor, pokud se necháte zatáčet částí vztlaku :)

Ale je pravda, že taková zatáčka má většinou dost velký poloměr, což asi vojenští piloti na okruhu nebudou preferovat.

0/0
5.4.2018 9:13

D78a56n58i91e10l 11M78a14g75n32u26s 4113755644457

Taková zatáčka by byla opravdu strašně placatá :-)

0/0
5.4.2018 11:58

J13a27n 70R98y64c93h90l28i52k 9786888791183

Asi bychom se dostali do diskuse o náklonu, rychlosti, dělení vztlaku a řízení letadla bez některých aerodynamických prvků (třeba preferenci zatáčení pomocí vztlaku u samokřídel), ale to nemá moc smysl. každopádně pokud pic nevěděl kde má horizont, pokud měl vjemy v rozporu s přístroji a přístroje taky špatně, mohl zvýšit tah už jen proto, aby vyloučil neovladatelnost stroje ztrátou vztlaku. A pokud vypadl ze základny nízko, nemusel mít čas na korekci i kdyby se zorientoval včas.

0/0
5.4.2018 12:55

J24a42n 56J60e12ž36e19k 3871415617735

Pár drobností:

> trojnásobně snižovalo aerodynamické a letové vlastnosti stíhačky

Co to znamená?

> k nárazu došlo s největší pravděpodobností v 10 hodin a 31 minut. Ze záznamu rozhovorů posádky s řídicím létání přitom vyplývá, že poslední spojení bylo navázáno v 10 hodin, 30 minut a 10 sekund. Do havárie zbývalo v tom okamžiku pouze jedenadvacet sekund!

Když už počítat s přesností na sekundy, tak asi lépe.

+10/−1
4.4.2018 6:17

T53o55m57á21š 76H17r68u35b28ý 4119920694236

Ad trojnásobně - to je samozřejmě zavádějící dokola omílaná citace/překlad, ale v reálu je tím míněno nejspíš omezení v tzv. letové obálce. To je v článku zmíněný rozsah přípustných rychlostí a úhlu náběhu při nich, často se vyjadřuje graficky a docela bych věřil, že "zelená plocha" grafu byla s nádržemi jen třetinová než bez ní. Plocha je jaksi druhá mocnina, takže rozdíl není zas tak šílený...

+1/0
4.4.2018 10:05
Foto

P77e87t84r 86P38r15o23c20h30á70z88k42a 3742646982494

Jako vždy Technet nádherné články. Těším se na pokračování.R^

+18/0
4.4.2018 5:51

K55r57y70š64t96o55f 18L46a79n50í44k 1199630605175

katastrofou bych to zrovna nenazyval, spise nehodou.

0/0
4.4.2018 5:28

M31i72c43h82a23l 50S31e58m35r48á63d 3322846677789

V podstatě zbytečná smrt prvního kosmonauta je a bude vždy katastrofou...

I když uznávám, že největší katastrofou je, jak věci fungovali, fungují a budou fungovat v Rusku...

+11/−1
4.4.2018 7:53

J12u52r69a85j 72M53i31k14l26a31s 5781487178871

Ako katastrofa sa v letectve oficiálne označuje každá smrtelná havária.

+3/0
4.4.2018 12:01

P69e13t56r 69L62u67k68e40š 6813841

Juraji, v publicistice se často používá pojem katastrofa. V letectví se pracuje s pojmy nehoda a incident.

+1/−1
4.4.2018 13:34

P98a33v97e44l 25J42o33n33á78š 5101485919495

... a ještě mezi tím vážný letecký incident.

0/0
4.4.2018 16:41

J62a98n 68R27y60c43h11l24i70k 9656448171623

Katastrofa je spíš inženýrský termín, který v letectví většinou popisuje ztrátu integrity konstrukce letadla (a jeho zničení).

0/0
5.4.2018 12:58

M80a10r67t10i23n 30M50r96á19z37e78k 6807356702129

Skvělý článek, díky za něj. Jen to "počkejte si na další díl" mě přivádí k šílenství...8-o

+34/0
4.4.2018 4:58

M78i90c76h31a64l 89S48e18m22r79á43d 3622876417179

Ono vám v podstatě nic nebrání si koupit tu knihu od Pavlíka :-P

+2/−1
4.4.2018 7:54

Najdete na iDNES.cz