Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Stroje RAF porazily Luftwaffe a zničily Říši. Létali na nich i Češi

Nejslavnějším a zároveň nejtěžším obdobím v historii britského Královského letectva byla druhá světová válka. Druhý díl fotoseriálu o letadlech RAF pokrývá právě tuto nelehkou dobu let 1939 až 1945.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J75a56r39o56m18i27r 83F29a68r16e48k 4302403487

Super galerie i popisky, těším se na další díl :)

0/0
13.4.2018 20:49
Foto

J82a63n 71K13u71l35í59s37e68k 8337143678411

Titulek je poněkud zavádějící, protože vytváří dojem, že stroje RAF byly lepší, než ty německé. Nebyly. Focke-wulf 190 byl lepší než Spitfire ve většině parametrů až do konce války. Legendární Messerschmit Bf-109 byl zvláště v době bitvy o Británii ve většině parametrech rovněž lepší než jakékoliv britské stroje.

Na začátku 90. let jsem v Německu potkal česky mluvícího veterána z války, který na Focke-wulfech létal. Tvrdil, že si s Brity mohl doslova dělat co chtěl, v individuelních soubojích neměli šanci. Sestřelili ho až když jich bylo na něj pět. Byl docela rád, protože nebyl přesvědčený nácek a dokonce ho ke konci války Britové nechali létat na záchraných misích. Byl to docela jedinečný případ, jelikož měl metály jako od Luftwaffe tak od RAF.

Leteckou válku pro Brity vyhrála kombinace faktorů, jako nepružnost německého velen, vůle k vítězství a ke konci války celková převaha v počtech strojů. Zvláště pak pomohli Američané se svými skvělými Mustangy P-51. A také pokud k soubojům docházelo nad britským územím hrálo psychologicky ve prospěch Britů.

+4/−1
13.4.2018 20:15

J62a95k49u86b 65B63o73h68o41n69ě73k 8985796479837

Ne, Fockewulf opravdu nebyl jednoznačně lepší než Spitfire. V první řadě byl o něco pomalejší, hlavně ve vysokých výškách a taky měl horší stoupavost. Převahu měl ve střemhlavém letu a zatáčkách, ale to jsou spíš obranné charakteristiky než útočné.

Jinak zde velmi komplexní srovnání Spitfiru Mk. IX a Bf 109 G

http://www.spitfireperformance.com/spit9v109g.html

0/0
13.4.2018 20:27
Foto

J12a86n 56K62u77l33í84s25e20k 8777493428191

Podívejte se, já cituji pilota, který ve Fockewulfech seděl. Vy citujete technickou analýzu. Dvě různé věci.

Každý kdo se o letectví zajímá, ví, že Spitfiry Mk. IX byly velmi dobré stroje a kvalitou se přiblížily když ne vyrovnaly a v některých parametrech i překonaly i ty nejlepší německé. Ale! Technické analýzy vám řeknou jednu věc a neberou v úvahu lidský faktor.

Pokud jsou parametry srovnatelné, záleží pak na individuelních pilotech, zdali nepřítele sestřelí či ne. A také ne jenom na pilotech, ale také na pozemním personálu, jak stroj připraví, jestli náležitě utáhnou šrouby, opraví šrámy z předchozího souboje, a tak dále. A další faktor jsou pohonné hmoty a maziva. Byl v motoru vyměný olej? Co chlazení? Byli mechanici unavení, neodflákli údržbu? Byla všechna ložiska správně promazána? A co palubní zbraně? Pokud nebyly kulomety a kanóny patřičně ošetřeny, tak téměř zaručeně selžou v té nejhorší chvíli. A tak dále...

Musíte rovněž mít na paměti, že údržba stroje rovněž definuje jeho parametry. Možná to byl vůbec nejkritičtější faktor v rozhodujících bitvách. Mechanici na obou stranách byli vystaveni obrovskému tlaku, nespali, práce je to fyzicky velmi namáhavá, takže jestli byl stroj lepší než ten protivníkův v době souboje, záleží opravdu nejvíce na lidských faktorech, pokud z fabriky je stroj technicky srovnatelný se strojem protivníka.

A o tom to je. Titulek je podle mne velmi zavádějící. Stroje válku nevyhrály. Byli to především lidé...

+3/0
13.4.2018 20:47

M17i32l34a87n 76N64ě86m79e81c 1495840556716

Ono tedy hlavně platí, že důležitější než přesné technické parametry strojů je výchozí taktická situace - většina sestřelů byla dosažena překvapivým útokem z převýšení a zadní polosféry, ne v dogfightech nebo dlouhých honičkách. Rozdíly ve výkonech a letových charakteristikách musely být hodně výrazné, aby hrály roli. Ovšem třeba zrovna ve srovnání FW 190 a Spitfiru takové jednu dobu byly...

0/0
13.4.2018 21:03
Foto

J16a22n 89K71u32l33í51s57e50k 8217693368441

Samozřejmě, taktická situace je také kolikrát definující a ještě když k tomu všemu připočtete počasí.

Technické parametry mohou hrát roli v případech, kdy nikdo nemá žádnou taktickou výhodu a kdy jsou stroje stejně dobře připravené a piloti jsou rovněž rovnocenní v ovládání stroje, zkušenostech a výcviku. K takovým situacím ale dochází málokdy.

Takže to bylo v drtivé většině případů hlavně o lidech. Zvláště ke konci války se nacistům nedostávalo všeho, jak kvalitních pilotů, personálu, tak materiálu.

A k tomu všemu přidejte nepružnost velení plus nacistickou ideologii a všechno tohle v konečném důsledku znamenalo válku, která byla vlastně prohraná už na svém počátku.

+1/0
13.4.2018 21:14

M56i46l85a71n 46N33ě53m66e45c 1175800966436

To Vám musím bohužel trochu oponovat. Z Fw 190 A Britům naprosto spadla brada, když se objevil. Tím spíš, že hlavním britským typem byl v té době Spitfire Mk. V, snad největší otloukánek ze všech Spitů.

Jediné, v čem byl Focke-Wulf opravdu výrazně horší, byla ustálená utažená zatáčka a asi i velikost v opravdu velkých výškách. Příchod Mk. IX průšvih trochu napravil, ale skutečným řešením proti Fw 190 byl až Tempest.

+4/0
13.4.2018 20:55

J91a67k12u61b 12B10o90h71o20n94ě53k 8865536979837

Ano, ve srovnání Se Spitfirem MkVb byl výrazně lepší, ale tak to chodí. Závody ve zbrojení obecně fungují v postupném trumfování a Spitfire Mk.IX situaci zase zvrátil. Jak se vzdušná válka na západní frontě přesouvala do vyšších poloh (vliv strategického bombardování), tak Fockewulf ztratil pozici úplně a dál už bojoval jenom na východní frontě.

+1/0
13.4.2018 21:09

M68i94l62a97n 53N29ě28m11e17c 1445250406886

No, nezvrátil, spíš se mu jakž takž přiblížil. Chtělo by to hodně piplání s rychlostními grafy apod, aby se to dalo říct přesně, ale většinou celkem platí, že minimálně do nějakých šesti - sedmi kilometrů se Spitfiry na časově odpovídající verzi Fw 190 rychlostně nechytaly ani v levelu, natož v divu. Plus měl Fw 190 výhodu v manévrech na křidélkách, tedy například ve schopnosti rychle měnit směr.

A s tím posunem bojů do větších výšek je to taky sporné. Strategické nálety Britové ve dne neprováděli, ostatně Spitfire by při svém doletu asi jako doprovodná stíhačka zrovna nevynikl, zato ovšem s blížícím se koncem války stále častěji používali stíhačky k útokům na pozemní cíle.

+5/0
13.4.2018 21:32
Foto

J35a97n 41K91u37l40í65s48e95k 8487203778631

...ještě dodám, že ke konci války se nacisté potýkali s celkovým nedostatkem pohonných hmot, olejů a maziv. Zmíněný pilot mi vykládal, že například oleje dávali mechanici do motorů minimálně a vždy pod míru. Pověděl mi příhodu, kdy pro zkušební let dali do motoru opravdu hodně málo oleje a motor ve vzduchu explodoval. Pilot prý ale zázrakem přežil a všichni i s mechaniky se pak opili nadávajíce na nacistické pohlaváry, že nedokázali zabezpečit patřičný přísun materiálu...

0/0
13.4.2018 21:04

D33e61n91i97s 28H48u49m84l 4702825185376

Nevím na co narážíte, ale jestli na "legendu legend", tak to je prostě fakt. Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat. Spitfire prošel úspěšně válkou od začátku do konce a vyhrál klíčovou bitvu o Británii. Ačkoli často tahal za kratší konec, vždy se mu podařilo se na nejlepší německé stíhačky aspoň částečně dotáhnout. FW190 přišel daleko později, nedlouho před tím, než se začala válka obracet. Samozřejmě musel být lepší než Spitfiry v té době, ale to z něj větší legendu nedělá. A jak známo, dějiny píšou vítězové.

0/−2
13.4.2018 21:30

M76i24l89a59n 67N45ě71m21e65c 1725780126256

Válku o Británii tedy vyhrál spíš Hurricane, byť to byla mnohem horší stíhačka než Bf 109 nebo Spitfire. Ale souhlasím, že na Spitfiru je obdivuhodné, jak se dokázal přizpůsobit vývoji. Messerschmitt byl sice vždycky o něco rychlejší a lépe stoupal, alespoň tak do dvou třetin dostupu, ale zase mnohem víc ztrácel na letových vlastnostech s nabíráním hmotnosti u novějších verzí. Focke-Wulf byl samozřejmě jiné zvíře, ale taky s nevýhodami.

+2/0
13.4.2018 21:40

D56e86n58i87s 29H84u83m43l 4292675365136

No asi tak, Hurricane by nevyhrál bez Spitfiru a Spitfire by nevyhrál bez Hurricanu. Vyhrály jí samozřejmě oba.

0/0
13.4.2018 21:42
Foto

J88a94n 75K54u27l51í88s13e25k 8227493168801

Válku nevyhrály stroje, ale lidé, titulek je blbost. Podívejte se jednotlivé souboje, jak probíhaly. V mnohých případech v době bitvy o Británii bylo klíčové, že probíhaly nad britským územím.

Že bitvu nakonec nacisti prohráli hrály svoji roli rovněž strategická rozhodnutí. To nejdůležitější bylo, že v rozhodující fázi bitvy se neútočilo na britské radarové stanice ale nacisti raději bombardovali Londýn v touze po pomstě kvůli svržení pár bomb na Berlín.

Později měly rozhodující roli logistika, způsob velení, ideologie, strategická a taktická situace a lidské zdroje. Technické parametry jednotlivých strojů rozhodující roli nehrály, ty byly dostatečně srovnatelné. A tím to také ukončuji...

+3/0
13.4.2018 22:11

K59a76r98e22l 90E54n59d75l50e40r 3883600650855

Nezapomínejte také, že drtivá většina lidí i materiálu šla na východní frontu.

0/0
14.4.2018 8:13

P98e74t18r 19L87u86k69e71š 6693261

Karle, většina lidí a materiálu na východní frontu? V letectvu to platilo chvilku. V krátké době se situace začala obracet a z východní fronty musela naopak Luftwaffe jednotky stahovat. Dramaticky se to projevovalo zejména u stíhacího letectva...

0/0
14.4.2018 12:05

M92i24l82a75n 85N13ě17m80e76c 1385520846716

Já tedy taky žiju v tom, že na západní frontě toho Němci ve srovnání s východem zas tak moc neměli. Ostatně třeba v den D se Luftwaffe moc neangažovala. Tedy až na Prillera a jeho číslo, kteří letěli náhodou kolem :)

Proti americkým bombardérům tam určitě něco stáhnout museli, ale i kdyby šla na východ "jenom" půlka sil, pořád je to rozhodující oslabení.

Spojenečtí stíhači museli z nudy střílet do vlaků a silničních transportů, letadla nebyla :)

0/0
14.4.2018 12:48

D52e73n17i59s 61H58u16m24l 4882415525246

V době Dnu D byla už Luftwaffe těžce poškozená, jak na západě tak na východě. Na západě jí zdecimovaly Mustangy dávno předem.

+2/0
14.4.2018 18:41

P94e15t33r 62L45u19k88e59š 6153961

Milane, v den D tam byl Priller a jeho číslo - známá legenda pomíjí 119 dalších akcí stíhačů. Navíc byla v dalších dnech reakce podstatně živější.

Proti americkým bombardérům něco stáhnout museli? Jistě, už v roce 1943 jen obranu Říše zajišťovalo víc denních stíhačů, než kolik měla Luftwaffe na celé východní frontě.Noční stíhači pro změnu Německo bránili proti britským náletům - na východní frontě bylo nočních stíhačů doslova pár.

Pokud jde o "znuděné" spojenecké stíhače a jejich střelbu na pozemní cíle náhradou za souboje s "neexistujícími" stíhači Luftwaffe: to byla otázka taktiky. Od roku 1941 se spojenci potýkali s problémem jak vylákat Luftwaffe ve vzduchu. Ta buď akce ignorovala, nebo zaútočila, když to pro ni bylo výhodné. Západní fronta navíc neznamenala jen Francii a obranu Říše. Letecké boje probíhaly ve Středomoří, Africe, Itálii, na Balkáně,..

+2/0
14.4.2018 23:57
Foto

J17a78r72o72s43l58a21v 32B22e10ň36o 2316437117380

Mal som to šťastie 2x na vlastné oči vidieť ich: Battle of Britain Memorial Flight. Bolo to nad útesmi Seven Sisters a majákom. Úžasný zážitok!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Britain_Memorial_Flight

Špeciálne jediný letuschopný bombardér Avro Lancaster je zážitok vidieť vo vzduchu.

0/0
13.4.2018 19:48
Foto

J34a21n 64H55o37r61n70a67k 1801792785532

Cituji : " Stroje RAF porazily Luftwaffe a zničily Říši. Létali na nich i Češi "............... ano to je pravda , vsak take si po valce vdecni anglanci nechali vsechno pekne zaplatit ,od knofliku na uniforme ,prez letadla ,flinty az po kazdy vystreleny naboj .

0/−5
13.4.2018 18:48

M45i66l49a92n 79N73ě45m94e44c 1855280986936

Přečtěte si níže příspěvky pánů Bohoňka a Lukeše...

0/0
13.4.2018 19:04

V91á75c40l25a92v 60L14a94d38a 6342533434313

Nejdříve si o tom něco zjistěte než něco plácnete ;)

0/0
29.4.2018 12:31

A53l36e48š 96L91i93s88o23v53s82k28ý 9309628852472

A ty Čechy pak poslali bolševici do lágrů a do basy.

+15/−2
13.4.2018 14:04

J66a51n 15J21í70c63h60a 8300540748291

A proc v clanku neni nejake proudove letadlo...treba Gloster Meteor??

0/−1
13.4.2018 13:00

R75o82m25a20n 23S15t71o35n47e95k 1969513919381

Protože chodíte rovnou do diskuse

+15/0
13.4.2018 13:05

J85a49n 18J57í20c62h16a 8220460538321

treba proto ze tam ten Gloster fakt nebyl...koukal jsem z mobilu..

0/0
29.4.2018 12:21

R23a82d79e69k 33F80o72l77p26r20e73c13h40t

Máte ho na poslední fotce. Je to nějaké podezřelé, někdo nevidí Meteor, jiný Sunderland, skutečně je tam nevidíte?

+3/0
13.4.2018 13:08

M76i56l93a24n 88N50ě25m58e76c 1345300546136

Mně se tam nezobrazuje Hudson :)

0/0
13.4.2018 15:50

V19o91j68t17ě38c38h 91M96a39l35ý 5122129661338

Možná vám unikl link "Zobrazit celou fotogalerii" :-/

0/0
13.4.2018 14:12

K29a34r80e63l 82N18e41d11o25p48i27l 7718316949554

Za to, ze Cesi slouzili anglanum a prispeli k jejich zachrane, musela CSR zaplatit.

Anglani jsou historicky vzato patrne nejvetsi zlodusi. Dokonce i vynalez koncetracnich taboru jde za nimi.

+1/−23
13.4.2018 12:42

J87a61n 34S65m23í88t14k70o 8874812804165

Úplně stejně byly financovány naše jednotky v SSSR. Ostatně, mně nepřipadá nic zvláštního na tom, platit si armádu.

+7/−1
13.4.2018 12:55

J11a51k54u91b 57B65o30h89o76n22ě51k 8225236129937

To si trochu pletete. To nebylo tak, že by československá vláda dala Britům naše muže do armády ani to nebylo tak, že by najednou po válce nečekaně přišel poštou účet.

Všechno se datuje do roku 1940, kdy československá exilová vláda usilovala o uznání a chtěla vytvořit vlastní ozbrojené složky. Tady ne britské jednotky s československým mužstvem, ale vlastní jednotky. Ty by samozřejmě bojovaly pod britským vrchním velením, stejně jako jednotky kanadské nebo australské.

Problém byl v tom, že nebylo jak si opatřit pro tyhle muže výzbroj. Byla proto sepsaná smlouva, podle které si československá vláda mohla na úvěr kupovat britské vybavení pro svoje jednotky.

A jestli máte pocit, že to byl pro Británii super obchod, tak si zopakujte co se v roce 1940 stalo. Po konci operace Dynamo a evakuaci britských expedičních sborů (BEF) byl v Británii kritický nedostatek právě výzbroje a ne mužů.

Plus pokud si dobře vzpomínám, tak po válce byla část dluhu nám i Polákům odpuštěna. Kdyby nebylo Moskvy, mohli jsme tyhle peníze navíc dostat nazpátek díky Marschallově plánu.

+18/−2
13.4.2018 13:27

P52e50t44r 16L43u46k18e76š 6103451

Podobné závěry - "platili jsme vše do posledního knoflíku" razí i někteří publicisté. Jestli jde o neznalost problematiky, nebo zlý úmysl, netuším. Pokud jde o techniku a výzbroj, tak se na nás od určité doby vztahoval "Zákon o půjčce a pronájmu" (Lend - lease). Později byl uplatněn dokonce zpětně (tuším k prosinci 1940). Na základě toho se zničená či později vrácená technika a výzbroj neplatila vůbec...

+5/0
13.4.2018 14:46

J87a76n 28M58a46l98ý 1825769174888

Kam zmizel zlatý poklad republiky - Stanislav Motl. Doporučuji přečíst, i když je mi jasné, že to tu mnozí opět začnou ospravedlňovat, protože jsme se zařazovali do východního bloku.

0/−5
13.4.2018 19:16

J55a32k89u61b 51B41o27h42o46n49ě21k 8625296459627

Zpochybňuje někde v té knize, že se jednalo o legitimní smlouvu mezi dvěma zeměmi, která byla uzavřena dobrovolně a s plným vědomím toho, co to znamená? Protože tohle je ten základ. Mně je celkem jedno "kam se poděl zlatý poklad republiky," klíčové tady je, jakým způsobem k tomu došlo.

+1/0
13.4.2018 20:07

J80a47n 43M96a33l50ý 1185149794468

To samozřejmě nezpochybňuje, reaguji jenom na to vaše že nám část dluhu byla odpuštěna. Aby ne, když si to vzali jinde i s "úrokama"

0/0
13.4.2018 21:12

P70e52t77r 39L74u15k33e55š 6703621

Motlovu knihu znám. Hodnotím ji jako docela toxické dílko. Ohýbání historie zrovna neholduji. Dalo by se to podat daleko drsněji. Smutné je, že jsem zaregistroval pouze oslavné recenze z pera laiků, kteří mu nadšeně tleskají...

+1/0
14.4.2018 1:29

J88i92ř74í 26N14e71u37m87e81i68s41t65e32r 2642615483781

No. Např. Rusáci nebo Němci ( asii zmiňovat nebudeme pro přehlednost) ve dvacátém století sice vyvraždili milióny vlastních obyvatel, ale technicky vzato, zloduši jsou Britové.

+2/0
13.4.2018 19:43

J82a47k47u27b 19B24o79h87o48n13ě70k 8445876179577

Nejsem si úplně jistý s tou poznámku u Defiantů. Pokud vím, tak ta možnost záměny s Hurricanem byla jenom jedna z hypotéz, kterou v RAF nahodil někdo od stolu a nebyla nijak založená na výpovědích pilotů a ani německá strana to nikde neuváděla.

Nakonec Defiant bylo známé letadlo a Němci o jeho existenci dobře věděli. Stejně tak když se podíváme na jejich operační nasazení, tak sestřelů dosahovaly proti bombardérům a v boji proti stíhačkám jasně prohrávaly už od svých prvních operačních letů.

+1/−1
13.4.2018 12:33

R81a72d42e16k 31F39o35l95p62r36e45c48h79t

Kdysi jsem to četl - pravděpodobně ve speciálu L+K v roce 1990. Když bude večer nebo zítra čas, zkusím k tomu něco dohledat. Ale to, že o něm věděli, nemusí nutně znamenat, že někteří piloti byli při prvním setkání s ním zaskočeni, když jim připomínal Hurricana.

+1/0
13.4.2018 13:14

J48a86k26u90b 95B31o84h18o52n52ě73k 8235856769117

Já tuhle informaci taky znám, jinak bych neznal tu námitku ohledně "teorie od stolu" :-)

Jestli budu mít čas, zkusím nahodit google-fu a dohledat nějaké víc historické prameny

+1/−1
13.4.2018 13:29

P10e92t10r 74L20u58k91e89š 6583401

Možnost záměny Defiant/Hurricane se v literatuře běžně uvádí. Létající personál byl sice v identifikaci protivníka školený, ale u Defiantu se možnost záměny, školení - neškolení, přímo nabízí. Navíc se k jednotkám dostával o dost později než obecně známý Hawker Hurricane. V německé fotografické publikaci z roku 1940 je kdeco, Defiant ještě chybí. K chybné identifikaci ale často docházelo i u typů, které se nepodobaly vůbec ničemu.

0/0
13.4.2018 15:28

M18i53l86a84n 20N81ě70m44e41c 1105320216746

Tak oni si ta letadla mohli klidně plést, i když o Defiantu věděli. Pletly se i typy tvarově a velikostí odlišnější a docela bych věřil, že se v tom kalupu dala v pohledu zezadu přehlédnout i ta věž. Německý pilot prostě viděl jednomotorovou jednoplošnou stíhačku s řadovým motorem, tak po ní šel a pak se divil.

+1/0
13.4.2018 15:30

A22l12f97r14e39d 97R29u29d53y38s 3348122615

Saburo Sakai byl sestřelen Avengerem ktery zaměnil za Wildcat. Slováci za války sundali Bf 110G kterou zaměnili za B-24. Piloti sestřelené "110" tvrdili že je sundal Mustang. Kožedub sestřelil Mustangy - přeživši Američan tvrdil že je napadl FW-190. O záměně Fokouše s Typhoonem se píše i v článku. A nejeden Japonec doplatil na záměnu Wildcata (nebyl schopen viset na vrtuli a byl tak po ztrátě rychlosti pro Zero snadná kořist) za Hellcat který s tím problém neměl. A za první války si občas britové spletli Dreidecker s Triplanem. A jeden z nejlepšich letců na Il-2 doplatil mrtvým střelcem na to když ten mu předtím oznámil že z mraků vypadly dvě Lavočky. Ovšem v reálu to byly FW-190.

+3/0
13.4.2018 21:51

A61l35f88r86e57d 38R85u81d51y44s 3988962705

A defiant zezadu a zdálky i z boku fakt vypadá jako Hurricane. Takže zaměnit šel.

+2/0
13.4.2018 21:52

J81i39ř81í 84Z53á88r35y80b97n75i15c29k93ý 7706386857789

R^

0/0
13.4.2018 12:30

L28u83k33á58š 56M80a56l82v71i46n38s32k76y 2128114433568

Nejvíc se mi líbí Catalina (foto 25). Naprosto nezaměnitelné letadlo. A výdrž 27 hodin na tehdejší dobu byla fantastická. Za války také zajišťovala spojení mezi Austrálií a Ceylonem. Nonstop let prý trval až 30 hodin a cestující během něj zažili dva východy slunce.

+6/0
13.4.2018 11:40

J67a47n 43S98m49í97t31k62o 8844292694925

K prvnímu popisku: z mého pohledu byly nejtěžší chvíle existence RAF ve 20. letech, kdy čelila silným tlakům na zrušení. Zatímco námořnictvo chtělo zpět jen "svoje" palubní letectvo, armáda chtěla RAF zrušit jako takovou a převést ji pod sebe. Pomohla prestiž z Air Policing v koloniích (RAF dokázala za zlomek nákladů a času oproti pozemním vojskům potlačit povstání, resp. udržet pořádek) a nový "nepřítel", byť to je značně nadnesené, kvůli Rúrské krizi. V této době hlasovali pro zachování celistvosti RAF a neoddělení FAA i někteří původem námořníci, právě protože se obávali, že by poté oslabená a rozdělená RAF neustála armádní tlak. Ve druhé půlce 30. let toto již nehrozilo a doba dozrála k opětovnému oddělení Fleet Air Arm.

Někdy není nejtěžší čelit silnějšímu protivníku, ale vybojovat zákulisní války s nepřítelem ve vlastních řadách.

Každému doporučuji podívat se do Duxfordu, Cosfordu (Sunderland naživo je zážitek, zrovna ten mi v galerii chybí) i Hendonu. Krása.

0/0
13.4.2018 11:29

R86a98d98e12k 32F60o75l47p24r11e82c97h23t

Na nic z toho nezapomínáme, hrozba zrušení RAF jako samostatné složky British Armed Forces, koloniální Air Policing a nakonec i FAA jsou zmiňovány v prvním díle fotogalerií:

https://technet.idnes.cz/kralovske-letectvo-vyroci-100-let-raf-d71-/vojenstvi.aspx?c=A180401_005536_vojenstvi_erp

a v úvodním článku ke stoletému výročí RAF:

https://technet.idnes.cz/kralovske-letectvo-royal-air-force-due-/vojenstvi.aspx?c=A180330_113147_vojenstvi_erp

(A ještě ten Sunderland - ten přece v galerii je: https://technet.idnes.cz/foto.aspx?r=vojenstvi&c=A180405_142439_vojenstvi_erp&foto=ERP7255f7_1938_Sunderland.jpg)

0/0
13.4.2018 12:23







Najdete na iDNES.cz