Diskuse k článku

OBRAZEM: Stroje RAF porazily Luftwaffe a zničily Říši. Létali na nich i Češi

Nejslavnějším a zároveň nejtěžším obdobím v historii britského Královského letectva byla druhá světová válka. Druhý díl fotoseriálu o letadlech RAF pokrývá právě tuto nelehkou dobu let 1939 až 1945.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J31a13r95o38m22i97r 10F53a35r29e79k 4772623337

Super galerie i popisky, těším se na další díl :)

0/0
13.4.2018 20:49
Foto

J17a42n 17K83u63l80í77s31e71k 8667133608411

Titulek je poněkud zavádějící, protože vytváří dojem, že stroje RAF byly lepší, než ty německé. Nebyly. Focke-wulf 190 byl lepší než Spitfire ve většině parametrů až do konce války. Legendární Messerschmit Bf-109 byl zvláště v době bitvy o Británii ve většině parametrech rovněž lepší než jakékoliv britské stroje.

Na začátku 90. let jsem v Německu potkal česky mluvícího veterána z války, který na Focke-wulfech létal. Tvrdil, že si s Brity mohl doslova dělat co chtěl, v individuelních soubojích neměli šanci. Sestřelili ho až když jich bylo na něj pět. Byl docela rád, protože nebyl přesvědčený nácek a dokonce ho ke konci války Britové nechali létat na záchraných misích. Byl to docela jedinečný případ, jelikož měl metály jako od Luftwaffe tak od RAF.

Leteckou válku pro Brity vyhrála kombinace faktorů, jako nepružnost německého velen, vůle k vítězství a ke konci války celková převaha v počtech strojů. Zvláště pak pomohli Američané se svými skvělými Mustangy P-51. A také pokud k soubojům docházelo nad britským územím hrálo psychologicky ve prospěch Britů.

+4/−1
13.4.2018 20:15

J89a32k69u81b 93B25o29h27o41n31ě79k 8555716849977

Ne, Fockewulf opravdu nebyl jednoznačně lepší než Spitfire. V první řadě byl o něco pomalejší, hlavně ve vysokých výškách a taky měl horší stoupavost. Převahu měl ve střemhlavém letu a zatáčkách, ale to jsou spíš obranné charakteristiky než útočné.

Jinak zde velmi komplexní srovnání Spitfiru Mk. IX a Bf 109 G

http://www.spitfireperformance.com/spit9v109g.html

0/0
13.4.2018 20:27
Foto

J13a60n 21K45u85l10í31s73e73k 8437493498501

Podívejte se, já cituji pilota, který ve Fockewulfech seděl. Vy citujete technickou analýzu. Dvě různé věci.

Každý kdo se o letectví zajímá, ví, že Spitfiry Mk. IX byly velmi dobré stroje a kvalitou se přiblížily když ne vyrovnaly a v některých parametrech i překonaly i ty nejlepší německé. Ale! Technické analýzy vám řeknou jednu věc a neberou v úvahu lidský faktor.

Pokud jsou parametry srovnatelné, záleží pak na individuelních pilotech, zdali nepřítele sestřelí či ne. A také ne jenom na pilotech, ale také na pozemním personálu, jak stroj připraví, jestli náležitě utáhnou šrouby, opraví šrámy z předchozího souboje, a tak dále. A další faktor jsou pohonné hmoty a maziva. Byl v motoru vyměný olej? Co chlazení? Byli mechanici unavení, neodflákli údržbu? Byla všechna ložiska správně promazána? A co palubní zbraně? Pokud nebyly kulomety a kanóny patřičně ošetřeny, tak téměř zaručeně selžou v té nejhorší chvíli. A tak dále...

Musíte rovněž mít na paměti, že údržba stroje rovněž definuje jeho parametry. Možná to byl vůbec nejkritičtější faktor v rozhodujících bitvách. Mechanici na obou stranách byli vystaveni obrovskému tlaku, nespali, práce je to fyzicky velmi namáhavá, takže jestli byl stroj lepší než ten protivníkův v době souboje, záleží opravdu nejvíce na lidských faktorech, pokud z fabriky je stroj technicky srovnatelný se strojem protivníka.

A o tom to je. Titulek je podle mne velmi zavádějící. Stroje válku nevyhrály. Byli to především lidé...

+3/0
13.4.2018 20:47

M35i73l65a55n 94N48ě21m45e96c 1195950676186

Ono tedy hlavně platí, že důležitější než přesné technické parametry strojů je výchozí taktická situace - většina sestřelů byla dosažena překvapivým útokem z převýšení a zadní polosféry, ne v dogfightech nebo dlouhých honičkách. Rozdíly ve výkonech a letových charakteristikách musely být hodně výrazné, aby hrály roli. Ovšem třeba zrovna ve srovnání FW 190 a Spitfiru takové jednu dobu byly...

0/0
13.4.2018 21:03
Foto

J65a88n 10K84u13l17í18s91e32k 8677163918251

Samozřejmě, taktická situace je také kolikrát definující a ještě když k tomu všemu připočtete počasí.

Technické parametry mohou hrát roli v případech, kdy nikdo nemá žádnou taktickou výhodu a kdy jsou stroje stejně dobře připravené a piloti jsou rovněž rovnocenní v ovládání stroje, zkušenostech a výcviku. K takovým situacím ale dochází málokdy.

Takže to bylo v drtivé většině případů hlavně o lidech. Zvláště ke konci války se nacistům nedostávalo všeho, jak kvalitních pilotů, personálu, tak materiálu.

A k tomu všemu přidejte nepružnost velení plus nacistickou ideologii a všechno tohle v konečném důsledku znamenalo válku, která byla vlastně prohraná už na svém počátku.

+1/0
13.4.2018 21:14

M55i89l10a94n 17N59ě74m78e75c 1165560246106

To Vám musím bohužel trochu oponovat. Z Fw 190 A Britům naprosto spadla brada, když se objevil. Tím spíš, že hlavním britským typem byl v té době Spitfire Mk. V, snad největší otloukánek ze všech Spitů.

Jediné, v čem byl Focke-Wulf opravdu výrazně horší, byla ustálená utažená zatáčka a asi i velikost v opravdu velkých výškách. Příchod Mk. IX průšvih trochu napravil, ale skutečným řešením proti Fw 190 byl až Tempest.

+4/0
13.4.2018 20:55

J76a45k86u67b 62B11o49h27o91n65ě83k 8725576469427

Ano, ve srovnání Se Spitfirem MkVb byl výrazně lepší, ale tak to chodí. Závody ve zbrojení obecně fungují v postupném trumfování a Spitfire Mk.IX situaci zase zvrátil. Jak se vzdušná válka na západní frontě přesouvala do vyšších poloh (vliv strategického bombardování), tak Fockewulf ztratil pozici úplně a dál už bojoval jenom na východní frontě.

+1/0
13.4.2018 21:09

M42i42l50a96n 49N13ě33m64e54c 1965230876186

No, nezvrátil, spíš se mu jakž takž přiblížil. Chtělo by to hodně piplání s rychlostními grafy apod, aby se to dalo říct přesně, ale většinou celkem platí, že minimálně do nějakých šesti - sedmi kilometrů se Spitfiry na časově odpovídající verzi Fw 190 rychlostně nechytaly ani v levelu, natož v divu. Plus měl Fw 190 výhodu v manévrech na křidélkách, tedy například ve schopnosti rychle měnit směr.

A s tím posunem bojů do větších výšek je to taky sporné. Strategické nálety Britové ve dne neprováděli, ostatně Spitfire by při svém doletu asi jako doprovodná stíhačka zrovna nevynikl, zato ovšem s blížícím se koncem války stále častěji používali stíhačky k útokům na pozemní cíle.

+5/0
13.4.2018 21:32
Foto

J42a85n 23K93u38l88í17s41e55k 8457103528891

...ještě dodám, že ke konci války se nacisté potýkali s celkovým nedostatkem pohonných hmot, olejů a maziv. Zmíněný pilot mi vykládal, že například oleje dávali mechanici do motorů minimálně a vždy pod míru. Pověděl mi příhodu, kdy pro zkušební let dali do motoru opravdu hodně málo oleje a motor ve vzduchu explodoval. Pilot prý ale zázrakem přežil a všichni i s mechaniky se pak opili nadávajíce na nacistické pohlaváry, že nedokázali zabezpečit patřičný přísun materiálu...

0/0
13.4.2018 21:04

D74e38n96i44s 21H43u12m38l 4462435725156

Nevím na co narážíte, ale jestli na "legendu legend", tak to je prostě fakt. Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat. Spitfire prošel úspěšně válkou od začátku do konce a vyhrál klíčovou bitvu o Británii. Ačkoli často tahal za kratší konec, vždy se mu podařilo se na nejlepší německé stíhačky aspoň částečně dotáhnout. FW190 přišel daleko později, nedlouho před tím, než se začala válka obracet. Samozřejmě musel být lepší než Spitfiry v té době, ale to z něj větší legendu nedělá. A jak známo, dějiny píšou vítězové.

0/−2
13.4.2018 21:30

M26i59l73a22n 32N22ě65m86e60c 1195580786706

Válku o Británii tedy vyhrál spíš Hurricane, byť to byla mnohem horší stíhačka než Bf 109 nebo Spitfire. Ale souhlasím, že na Spitfiru je obdivuhodné, jak se dokázal přizpůsobit vývoji. Messerschmitt byl sice vždycky o něco rychlejší a lépe stoupal, alespoň tak do dvou třetin dostupu, ale zase mnohem víc ztrácel na letových vlastnostech s nabíráním hmotnosti u novějších verzí. Focke-Wulf byl samozřejmě jiné zvíře, ale taky s nevýhodami.

+2/0
13.4.2018 21:40

D78e29n56i34s 11H85u15m96l 4952225575356

No asi tak, Hurricane by nevyhrál bez Spitfiru a Spitfire by nevyhrál bez Hurricanu. Vyhrály jí samozřejmě oba.

0/0
13.4.2018 21:42
Foto

J57a61n 12K53u15l14í49s79e31k 8327723568661

Válku nevyhrály stroje, ale lidé, titulek je blbost. Podívejte se jednotlivé souboje, jak probíhaly. V mnohých případech v době bitvy o Británii bylo klíčové, že probíhaly nad britským územím.

Že bitvu nakonec nacisti prohráli hrály svoji roli rovněž strategická rozhodnutí. To nejdůležitější bylo, že v rozhodující fázi bitvy se neútočilo na britské radarové stanice ale nacisti raději bombardovali Londýn v touze po pomstě kvůli svržení pár bomb na Berlín.

Později měly rozhodující roli logistika, způsob velení, ideologie, strategická a taktická situace a lidské zdroje. Technické parametry jednotlivých strojů rozhodující roli nehrály, ty byly dostatečně srovnatelné. A tím to také ukončuji...

+3/0
13.4.2018 22:11

K43a23r86e86l 13E23n29d48l65e49r 3643810810215

Nezapomínejte také, že drtivá většina lidí i materiálu šla na východní frontu.

0/0
14.4.2018 8:13

P41e85t10r 28L63u60k63e95š 6643131

Karle, většina lidí a materiálu na východní frontu? V letectvu to platilo chvilku. V krátké době se situace začala obracet a z východní fronty musela naopak Luftwaffe jednotky stahovat. Dramaticky se to projevovalo zejména u stíhacího letectva...

0/0
14.4.2018 12:05

M17i13l54a39n 89N57ě95m82e76c 1435520916206

Já tedy taky žiju v tom, že na západní frontě toho Němci ve srovnání s východem zas tak moc neměli. Ostatně třeba v den D se Luftwaffe moc neangažovala. Tedy až na Prillera a jeho číslo, kteří letěli náhodou kolem :)

Proti americkým bombardérům tam určitě něco stáhnout museli, ale i kdyby šla na východ "jenom" půlka sil, pořád je to rozhodující oslabení.

Spojenečtí stíhači museli z nudy střílet do vlaků a silničních transportů, letadla nebyla :)

0/0
14.4.2018 12:48

D19e19n43i16s 18H95u61m87l 4332325375476

V době Dnu D byla už Luftwaffe těžce poškozená, jak na západě tak na východě. Na západě jí zdecimovaly Mustangy dávno předem.

+2/0
14.4.2018 18:41

P44e32t53r 92L16u78k26e31š 6833281

Milane, v den D tam byl Priller a jeho číslo - známá legenda pomíjí 119 dalších akcí stíhačů. Navíc byla v dalších dnech reakce podstatně živější.

Proti americkým bombardérům něco stáhnout museli? Jistě, už v roce 1943 jen obranu Říše zajišťovalo víc denních stíhačů, než kolik měla Luftwaffe na celé východní frontě.Noční stíhači pro změnu Německo bránili proti britským náletům - na východní frontě bylo nočních stíhačů doslova pár.

Pokud jde o "znuděné" spojenecké stíhače a jejich střelbu na pozemní cíle náhradou za souboje s "neexistujícími" stíhači Luftwaffe: to byla otázka taktiky. Od roku 1941 se spojenci potýkali s problémem jak vylákat Luftwaffe ve vzduchu. Ta buď akce ignorovala, nebo zaútočila, když to pro ni bylo výhodné. Západní fronta navíc neznamenala jen Francii a obranu Říše. Letecké boje probíhaly ve Středomoří, Africe, Itálii, na Balkáně,..

+2/0
14.4.2018 23:57
Foto

J16a26r92o35s59l17a85v 97B43e97ň42o 2176187537510

Mal som to šťastie 2x na vlastné oči vidieť ich: Battle of Britain Memorial Flight. Bolo to nad útesmi Seven Sisters a majákom. Úžasný zážitok!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Britain_Memorial_Flight

Špeciálne jediný letuschopný bombardér Avro Lancaster je zážitok vidieť vo vzduchu.

0/0
13.4.2018 19:48
Foto

J30a88n 55H16o31r28n78a32k 1111512225722

Cituji : " Stroje RAF porazily Luftwaffe a zničily Říši. Létali na nich i Češi "............... ano to je pravda , vsak take si po valce vdecni anglanci nechali vsechno pekne zaplatit ,od knofliku na uniforme ,prez letadla ,flinty az po kazdy vystreleny naboj .

0/−5
13.4.2018 18:48

M38i83l37a73n 74N87ě35m89e37c 1895250696126

Přečtěte si níže příspěvky pánů Bohoňka a Lukeše...

0/0
13.4.2018 19:04

V80á46c33l92a49v 11L24a45d48a 6632583374753

Nejdříve si o tom něco zjistěte než něco plácnete ;)

0/0
29.4.2018 12:31

A76l96e86š 46L70i34s17o93v22s68k59ý 9709688422302

A ty Čechy pak poslali bolševici do lágrů a do basy.

+15/−2
13.4.2018 14:04

J28a61n 91J98í40c45h28a 8470410978171

A proc v clanku neni nejake proudove letadlo...treba Gloster Meteor??

0/−1
13.4.2018 13:00

R12o20m58a92n 44S72t25o47n21e57k 1929493529531

Protože chodíte rovnou do diskuse

+15/0
13.4.2018 13:05

J45a94n 85J34í64c43h78a 8420810258301

treba proto ze tam ten Gloster fakt nebyl...koukal jsem z mobilu..

0/0
29.4.2018 12:21

R11a65d37e44k 40F77o49l14p71r26e14c83h63t

Máte ho na poslední fotce. Je to nějaké podezřelé, někdo nevidí Meteor, jiný Sunderland, skutečně je tam nevidíte?

+3/0
13.4.2018 13:08

M74i24l96a52n 94N18ě69m67e52c 1555850106336

Mně se tam nezobrazuje Hudson :)

0/0
13.4.2018 15:50

V60o17j42t73ě33c77h 75M77a24l70ý 5592199761268

Možná vám unikl link "Zobrazit celou fotogalerii" :-/

0/0
13.4.2018 14:12

K25a98r48e81l 28N89e12d70o88p28i80l 7888866169594

Za to, ze Cesi slouzili anglanum a prispeli k jejich zachrane, musela CSR zaplatit.

Anglani jsou historicky vzato patrne nejvetsi zlodusi. Dokonce i vynalez koncetracnich taboru jde za nimi.

+1/−23
13.4.2018 12:42

J43a22n 81S58m40í53t88k96o 8394522794155

Úplně stejně byly financovány naše jednotky v SSSR. Ostatně, mně nepřipadá nic zvláštního na tom, platit si armádu.

+7/−1
13.4.2018 12:55

J86a96k10u35b 92B84o41h53o52n53ě16k 8145806429577

To si trochu pletete. To nebylo tak, že by československá vláda dala Britům naše muže do armády ani to nebylo tak, že by najednou po válce nečekaně přišel poštou účet.

Všechno se datuje do roku 1940, kdy československá exilová vláda usilovala o uznání a chtěla vytvořit vlastní ozbrojené složky. Tady ne britské jednotky s československým mužstvem, ale vlastní jednotky. Ty by samozřejmě bojovaly pod britským vrchním velením, stejně jako jednotky kanadské nebo australské.

Problém byl v tom, že nebylo jak si opatřit pro tyhle muže výzbroj. Byla proto sepsaná smlouva, podle které si československá vláda mohla na úvěr kupovat britské vybavení pro svoje jednotky.

A jestli máte pocit, že to byl pro Británii super obchod, tak si zopakujte co se v roce 1940 stalo. Po konci operace Dynamo a evakuaci britských expedičních sborů (BEF) byl v Británii kritický nedostatek právě výzbroje a ne mužů.

Plus pokud si dobře vzpomínám, tak po válce byla část dluhu nám i Polákům odpuštěna. Kdyby nebylo Moskvy, mohli jsme tyhle peníze navíc dostat nazpátek díky Marschallově plánu.

+18/−2
13.4.2018 13:27

P45e53t54r 51L87u88k70e64š 6373471

Podobné závěry - "platili jsme vše do posledního knoflíku" razí i někteří publicisté. Jestli jde o neznalost problematiky, nebo zlý úmysl, netuším. Pokud jde o techniku a výzbroj, tak se na nás od určité doby vztahoval "Zákon o půjčce a pronájmu" (Lend - lease). Později byl uplatněn dokonce zpětně (tuším k prosinci 1940). Na základě toho se zničená či později vrácená technika a výzbroj neplatila vůbec...

+5/0
13.4.2018 14:46

J37a27n 85M70a20l51ý 1525759194958

Kam zmizel zlatý poklad republiky - Stanislav Motl. Doporučuji přečíst, i když je mi jasné, že to tu mnozí opět začnou ospravedlňovat, protože jsme se zařazovali do východního bloku.

0/−5
13.4.2018 19:16

J83a91k28u55b 95B11o74h16o89n68ě74k 8535596219407

Zpochybňuje někde v té knize, že se jednalo o legitimní smlouvu mezi dvěma zeměmi, která byla uzavřena dobrovolně a s plným vědomím toho, co to znamená? Protože tohle je ten základ. Mně je celkem jedno "kam se poděl zlatý poklad republiky," klíčové tady je, jakým způsobem k tomu došlo.

+1/0
13.4.2018 20:07

J60a84n 96M38a27l97ý 1365449964558

To samozřejmě nezpochybňuje, reaguji jenom na to vaše že nám část dluhu byla odpuštěna. Aby ne, když si to vzali jinde i s "úrokama"

0/0
13.4.2018 21:12

P57e23t67r 81L42u64k61e14š 6323611

Motlovu knihu znám. Hodnotím ji jako docela toxické dílko. Ohýbání historie zrovna neholduji. Dalo by se to podat daleko drsněji. Smutné je, že jsem zaregistroval pouze oslavné recenze z pera laiků, kteří mu nadšeně tleskají...

+1/0
14.4.2018 1:29

J61i61ř36í 95N90e86u94m58e47i77s62t72e35r 2592785893661

No. Např. Rusáci nebo Němci ( asii zmiňovat nebudeme pro přehlednost) ve dvacátém století sice vyvraždili milióny vlastních obyvatel, ale technicky vzato, zloduši jsou Britové.

+2/0
13.4.2018 19:43

J78a80k78u84b 64B82o58h50o53n61ě48k 8185356199917

Nejsem si úplně jistý s tou poznámku u Defiantů. Pokud vím, tak ta možnost záměny s Hurricanem byla jenom jedna z hypotéz, kterou v RAF nahodil někdo od stolu a nebyla nijak založená na výpovědích pilotů a ani německá strana to nikde neuváděla.

Nakonec Defiant bylo známé letadlo a Němci o jeho existenci dobře věděli. Stejně tak když se podíváme na jejich operační nasazení, tak sestřelů dosahovaly proti bombardérům a v boji proti stíhačkám jasně prohrávaly už od svých prvních operačních letů.

+1/−1
13.4.2018 12:33

R54a87d78e98k 33F69o41l35p21r41e85c58h76t

Kdysi jsem to četl - pravděpodobně ve speciálu L+K v roce 1990. Když bude večer nebo zítra čas, zkusím k tomu něco dohledat. Ale to, že o něm věděli, nemusí nutně znamenat, že někteří piloti byli při prvním setkání s ním zaskočeni, když jim připomínal Hurricana.

+1/0
13.4.2018 13:14

J94a49k41u31b 63B73o94h35o50n81ě75k 8955536479507

Já tuhle informaci taky znám, jinak bych neznal tu námitku ohledně "teorie od stolu" :-)

Jestli budu mít čas, zkusím nahodit google-fu a dohledat nějaké víc historické prameny

+1/−1
13.4.2018 13:29

P42e42t19r 39L52u52k80e80š 6703101

Možnost záměny Defiant/Hurricane se v literatuře běžně uvádí. Létající personál byl sice v identifikaci protivníka školený, ale u Defiantu se možnost záměny, školení - neškolení, přímo nabízí. Navíc se k jednotkám dostával o dost později než obecně známý Hawker Hurricane. V německé fotografické publikaci z roku 1940 je kdeco, Defiant ještě chybí. K chybné identifikaci ale často docházelo i u typů, které se nepodobaly vůbec ničemu.

0/0
13.4.2018 15:28

M90i42l18a49n 52N73ě33m95e98c 1725580226166

Tak oni si ta letadla mohli klidně plést, i když o Defiantu věděli. Pletly se i typy tvarově a velikostí odlišnější a docela bych věřil, že se v tom kalupu dala v pohledu zezadu přehlédnout i ta věž. Německý pilot prostě viděl jednomotorovou jednoplošnou stíhačku s řadovým motorem, tak po ní šel a pak se divil.

+1/0
13.4.2018 15:30

A26l11f38r12e71d 56R47u76d82y30s 3138522795

Saburo Sakai byl sestřelen Avengerem ktery zaměnil za Wildcat. Slováci za války sundali Bf 110G kterou zaměnili za B-24. Piloti sestřelené "110" tvrdili že je sundal Mustang. Kožedub sestřelil Mustangy - přeživši Američan tvrdil že je napadl FW-190. O záměně Fokouše s Typhoonem se píše i v článku. A nejeden Japonec doplatil na záměnu Wildcata (nebyl schopen viset na vrtuli a byl tak po ztrátě rychlosti pro Zero snadná kořist) za Hellcat který s tím problém neměl. A za první války si občas britové spletli Dreidecker s Triplanem. A jeden z nejlepšich letců na Il-2 doplatil mrtvým střelcem na to když ten mu předtím oznámil že z mraků vypadly dvě Lavočky. Ovšem v reálu to byly FW-190.

+3/0
13.4.2018 21:51

A82l60f34r14e68d 14R91u54d68y94s 3358292795

A defiant zezadu a zdálky i z boku fakt vypadá jako Hurricane. Takže zaměnit šel.

+2/0
13.4.2018 21:52

J48i16ř53í 55Z35á18r62y45b13n44i66c30k64ý 7686556167949

R^

0/0
13.4.2018 12:30

L76u73k75á53š 44M84a98l35v57i23n56s33k56y 2698164463378

Nejvíc se mi líbí Catalina (foto 25). Naprosto nezaměnitelné letadlo. A výdrž 27 hodin na tehdejší dobu byla fantastická. Za války také zajišťovala spojení mezi Austrálií a Ceylonem. Nonstop let prý trval až 30 hodin a cestující během něj zažili dva východy slunce.

+6/0
13.4.2018 11:40

J67a38n 75S76m56í26t71k54o 8474572884475

K prvnímu popisku: z mého pohledu byly nejtěžší chvíle existence RAF ve 20. letech, kdy čelila silným tlakům na zrušení. Zatímco námořnictvo chtělo zpět jen "svoje" palubní letectvo, armáda chtěla RAF zrušit jako takovou a převést ji pod sebe. Pomohla prestiž z Air Policing v koloniích (RAF dokázala za zlomek nákladů a času oproti pozemním vojskům potlačit povstání, resp. udržet pořádek) a nový "nepřítel", byť to je značně nadnesené, kvůli Rúrské krizi. V této době hlasovali pro zachování celistvosti RAF a neoddělení FAA i někteří původem námořníci, právě protože se obávali, že by poté oslabená a rozdělená RAF neustála armádní tlak. Ve druhé půlce 30. let toto již nehrozilo a doba dozrála k opětovnému oddělení Fleet Air Arm.

Někdy není nejtěžší čelit silnějšímu protivníku, ale vybojovat zákulisní války s nepřítelem ve vlastních řadách.

Každému doporučuji podívat se do Duxfordu, Cosfordu (Sunderland naživo je zážitek, zrovna ten mi v galerii chybí) i Hendonu. Krása.

0/0
13.4.2018 11:29

R48a49d33e98k 61F10o57l55p13r93e71c67h56t

Na nic z toho nezapomínáme, hrozba zrušení RAF jako samostatné složky British Armed Forces, koloniální Air Policing a nakonec i FAA jsou zmiňovány v prvním díle fotogalerií:

https://technet.idnes.cz/kralovske-letectvo-vyroci-100-let-raf-d71-/vojenstvi.aspx?c=A180401_005536_vojenstvi_erp

a v úvodním článku ke stoletému výročí RAF:

https://technet.idnes.cz/kralovske-letectvo-royal-air-force-due-/vojenstvi.aspx?c=A180330_113147_vojenstvi_erp

(A ještě ten Sunderland - ten přece v galerii je: https://technet.idnes.cz/foto.aspx?r=vojenstvi&c=A180405_142439_vojenstvi_erp&foto=ERP7255f7_1938_Sunderland.jpg)

0/0
13.4.2018 12:23

Najdete na iDNES.cz