Diskuse k článku

Bál se druhý pilot promluvit? Proč Sověti sestřelili let KAL 902

(2. díl) Před 40 lety sovětští stíhači sestřelili let korejských aerolinek KAL 902, který zabloudil nad sovětské území. Shodou okolností zemřeli „pouze“ dva lidé. Ale kde se vlastně stala chyba či spíše chyby?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J43o24s48e11f 46J96o39ž50k37a 36S25ý86k59o23r60a 3903408590710

Jen takové drobné upozornění k jinak pěknému článku - teplota se udává ve stupních °C, nikoli minutách ́C ;-)

0/0
22.4.2018 11:36

L89e79o42š 82M43a50r27š29a96l 5662984662888

Tak jsem si znovu přečetl článek o sestřelu civilního letadla s 290 cestujícími americkým křižníkem Vincennes. A ten zásadní rozdíl je vidět. Tady se ryje do Rusů, že i přes to, že letadlo letělo hluboko v Sovětském prostoru a nereagovalo na stíhačku, tak jej sestřelili. Ale Američani na výletě daleko od domova, chudáci zahnaní ozbrojenými čluny 4km do iránských vod, nerozlišili radarový odraz velkého dopravního letounu od F14, ani rozdíl rychlostí jim nevadil, vymysleli si i klesání letounu, ignorovali civilní kód odpovídače a za bílého dne letoun sestřelili. 290 mrtvých a pozdější vyznamenání pro kapitána. To je prostě ten rozdíl mezi Rusy a Američany.;-€

+8/−9
22.4.2018 3:16

P97e27t60r 18M16a64j16e86r 7672446221581

Aby vám nepraskla žilka továrišč.

+4/−2
22.4.2018 12:03

L96e12o20š 88M16a96r51š51a34l 5582804622818

O mě se nebojte, jen aby vy jste v tom americkém zadku nezabloudil.:-(

+3/−4
22.4.2018 19:11

D64a67v95i78d 19H52i70l37l57e 9972604954108

Když to tak čtu, připadá mi to podobné jako MH17, jen s tím rozdílem že Američané nelžou a nesnaží se svůj problém hodit na někoho jiného. Tak vyndejte hlavu z ruského zadku a bude líp.

+4/−2
22.4.2018 21:32

L81e34o93š 64M13a21r97š69a84l 5532244192178

Američané nelžou - jeden příklad s těmi zbraněmi hromadného ničení v Iráku (co se tam nikdy nenašly) to bylo jak?:-(

+2/−1
23.4.2018 7:27

D59a11v25i47d 73H67i78l54l33e 9982484904878

Vám stačí málo, co? Bavíme se o sestřelení letadla, které bylo prokazatelně sestřeleno Ruskem a to to zatloukalo a falšovalo důkazy. Irák je o něčem jiném. A i tam USA nakonec přiznali barvu, museli bylo hodně důkazů. Rusko i přes důkaz stále zatlouká.

+1/−2
23.4.2018 7:37

L34e68o86š 68M53a21r37š20a96l 5682264392938

Aha, tak USA přiznalo v Iráku barvu, protože bylo moc důkazů? A já myslel, že to mají v povaze. To je ale rozdíl od vašeho původního tvrzení, že Američané nelžou. A že mi stačí málo? Ono vyvolat jen tak válku v cizí zemi je málo?:-(

+3/−2
23.4.2018 7:53

L76u51d82ě94k 81N51ě64m98e45c 8213350421606

Vy jste hlavně nepochopil, že je to článek o příčinách neštěstí. A hnedka do toho začnete cpát chudáky bité černochy.

+2/0
23.4.2018 11:28

M85a37r30t36i10n 94B25o22b32r 8726100966834

...."Například mohl být hlubší příčinou vzniku situace a následného jednání posádky tradiční způsob jednání zakořeněný v kultuře korejské společnosti? Mohla submisivita a úcta členů posádky projevovaná zkušenému kapitánovi, veteránu korejské války, zapříčinit, že na navigační chybu dlouho nikdo neupozornil?....Jak se ukázalo, v historii korejského letectví došlo k fatálním nehodám, v jejichž průběhu služebně mladší členové posádky v kritické situaci neprojevili nesouhlas s chybným řešením navrženým či přímo vykonávaným samotným velitelem posádky...

Tento problem ovsem nebyl (a neni) typicky pouze pro korejske letectvi.

+1/0
22.4.2018 2:17

P70e97t78r 49S14o55u30k44u73p 6119139495149

Těšil jsem se na druhý díl s tím, že se dozvím, co se popleteným pilotům honilo v hlavě. Bohužel ale jen mlžili.

Ignorovat Ruskou stíhačku a ani se o tom nezmínit kontrolní věži, to museli být zvláštní pochody ...

Z toho mohlo být snad nejpodstatnější ponaučení. Jak si zavčas připustit vlastní chybu.

+11/0
21.4.2018 23:40

D65a48n33i35e33l 74A42d21a59m 2507820751423

Článek měl vyjít až v době, kdy bude možné si aplikaci stáhnout.

0/0
21.4.2018 15:57

Z25b44y77n64ě28k 20P93o84i67s92l 9108656718314

Nechci být hnidopich, ale INS není inerční ale inerciální navigační systém! Autore, autore!

+1/0
21.4.2018 15:39

J86i40r51i 62K29o33s59t90k59a 2738972476762

"Bohužel sovětská strana se z události do té míry nepoučila, že k jejímu opakování došlo v roce 1983..."

Ještěže se poučili Korejci...

+9/−1
21.4.2018 15:26

R31a50d58o48v37a66n 37S23ý14k10o95r46a 6834395194800

Ledadlo může kvůli navigační chybě nebo poruše opustit trasu. To ale není důvod, aby bylo sestřeleno. A obvzláště ne v případě, kdy je zřejmé, že jde o civilní stroj.

+5/−2
21.4.2018 20:02

K80a39r34e66l 13L21a34n29g98r 2292567180648

Přečtěte si rozkaz Bushe z roku 2001. A snad pochopíte... Ale o tom pochybuju.

+2/−4
21.4.2018 21:20

J53i28ř90í 30E72r26b62e26n 1443614386147

Ono to tak zřejmé není, obzvlášť když to letadlo opakovaně ignoruje mezinárodně platnou signalizaci...

+3/0
21.4.2018 23:44

I92v72a35n51k66a 81P48o30s80p77í91š67i22l20o28v39á 8344298382467

V článku jsou určité nepřesnosti.

Su-15 neměl zabudovaný kanón, ten se podvěšoval pod trup ve dvojici kontejnerů UPK-23-250. Není však známo jestli je Bosovův Su-15TM měl při zásahu. Primární zbraní letounu byla dvojice těžkých řízených střel R-98MR a MT.

Jefim Gordon, uznávaný letecký publicista uvádí, že Bosov se přiblížil k letadlu dvakrát a zleva a až západní média později tvrdila opak. Dále Gordon uvádí, že Bosov Boeing nejprve ohlásil jako typ 747.

Neodpálil dvojici R-60 ale střelu R-98MR a ohlásil že zaznamenal zásah a klesání cíle. Podle některých zdrojů druhou střelu neodpálil, protože neudržel zamčený cíl, jiné zdroje tvrdí že střelu odpálil ta ale cíl minula.

K Boeingu poté startovaly další letouny Su-15, MiG-25 aJak-28 z různých základen,

+3/0
21.4.2018 13:58

J80i14ř49í 56J76á54n63s66k91ý 4288636941728

Nepoučili se ani Sověti.

Vzpomeňte na toho Němce, co doletěl s Cessnou až na Rudé náměstí.

+3/0
21.4.2018 12:06

L38u97b27o60m92i57r 62M73a68c44h71o 2492970615597

Mathias Rust?

0/0
23.4.2018 17:36

F16r44a86n19t42i10š67e22k 68F85i93a88l37a 2844620

Chápu, že angažovaná novinařina je dnes nutností, ale neměli byste to tak přehánět.

1."V podstatě jen drobností je, že posádka boeingu stíhače zaznamenala na pravé straně místo na levé, což odporuje mezinárodním předpisům pro zásah."

To není pravda, levá strana je pouze stranou prioritní, protože se předpokládá že na ní sedí kapitán, ale je zcela věcí pilota záchytného stíhače jak a kde je ukáže , rozhodující je ze se dostává do zorného pole pilota zachytávaného stroje , což se očividně stalo a korejský pilot jednoznačně potvrdil, že ho viděl a došlo mu o co jde. Nikde se nepíše přijel si zprava mohu tě ignorovat.

2. "Závažnější je poznámka o odlišnosti civilních a vojenských frekvencí učiněná kapitánem korejského letadla. Ta naznačuje, že posádka měla snahu se po frekvenci domluvit, ale vojenské letouny nebyly vybaveny VHF stanicemi, které běžně používal civilní letecký provoz. " Opět jasné překroucení pravdy. 121.5MHz je jednoznačně identifikována jako IAD tedy civilní nouzová frekvence a piloti korejského letadla to museli vědět, stejně tak museli vědět, že MAD tedy Military Air Destress, vojenská nouzová frekvence je 243.0 MHz.

Čili to byli korejští piloti kdo věděli, že vede nich letí vojenské letadlo, věděli, že jde o záchytný stíhač, to pozná i malé dítě a byli proškoleny, že zde končí legrace tzn. oni jsou povinni nediskutovat a bez debat následovat záchytné letadlo, protože jinak jdou k zemi. Předpisy jim nedovolovali se vykecávat s pilotem záchytného letadla, ale když to chtěli zkoušet měli to zkoušet na MAD 243MHz.

Hledat nějaké chyby na straně sovětů je dost komické.

+22/−2
21.4.2018 11:48

F88r59a38n72t49i81š29e21k 72F35i79a83l17a 2444140

Zopakujme si fakta, letadlo letící do Paříže se objeví nad Murmanskem to je o radově tisíce km jinde a to 500km uvnitř vzdušného prostoru SSSR, aby toho nebylo málo tak nad strategicky důležitou vojenskou oblasti. Když ho záchytný stíhači zachytí a piloti zachyceného letadla později potvrdí, že věděli o záchytných stíhačích, vytrvale je ignorují a letí dál do nitra sovětského vzdušného prostoru . Sověti si najdou čas na to, aby sestřel schválil někdo jiný než někdo kdo zrovna velí dané letce na zemi. Podle tehdejších sovětských pravidle to zřejmě byl až někdo kdo v hodnosti generála nebo plukovníka kdo velel PVO v dané oblasti. newvím co by mělo následovat riskovat, že někdo naložil jadernou zbraň do civilního letadla nebo použil civilní letadlo jako špionážní? Asi ne čili sestřelit. To se stlo, a že piloty nevyznamenali, proboha proč by to dělali, za to ž eplnili rozkazy asi ne , za to že sestřlili civilní letadlo asi ne . Prostě jsou věci v kterých sice vše uděláte správně ,ale fakt to není na metal. Zároveň ale nikde nevidím chybu na straně SSSR. Spíš to jsou korejští piloti, kteří létají tam kde nemají, to se stane , problém je , že pak ignorují jasné předpisy a musí to skončit jak musí. Ze stejného důvodu pak šek k zemi opět korejsky KAL007

Zduraznuji oboji se stlu hluboko ve vzdušném prosotru SSSR, nad sttegickými oblastmi s jadrnými zbaněmi, a ano i když postupovlai správně sejmuli civilní letadlo a ano nikoho nevyznamenali. Podle mého správně.

Srovnejme s Iran Air 655, to USA sejmulo v mezinárodním vzdušném prostoru uvnitř letového koridoru na pravidelné lince, o sestřelu rozhodl místní poštmistr a USA následně poštmistra vyznamenali.

+20/0
21.4.2018 11:48

M83i37l55a11n 16N84ě83m76e84c 1395370406156

Nebýt řečí o poštmistrovi, celkem bych s vámi souhlasil, i když mám jinak na SSSRusko pifku skoro ve všem.

+1/−3
21.4.2018 12:44

W90a17l62d72a 45W83i81n82t88e69r 6887209341259

Také nejsem rusofil a vždy mi dělalo a dělá problém říci sovět, nebo jak si ti mužici říkali, protože pro mě to byli a jsou vždy jen rusáci, ale tolik fatálních chyb na straně jihokorejského civilního letu skutečně evokuje k tomu, jakoby chtěli "rozcvrlikat ptáčky", aby např. jiné letadlo, někde na hranici stratosfery, mohlo pozemní radiovou aktivitu nad strategickým územím zmapovat a mnohé lokalizovat a to přímo konkrétní akcí, protože normálně, při amerických průzkumných výškových přeletech si rusák většinou nevšiml a když všiml, vyslal letadla nebo rakety a měl snahu držet radiový klid ve všech dalŠích oblastech. Zcela hypoteticky, mohlo se jednat o špionážní let aniž by se v letadle nacházela jakákoliv špionážní technologie a lidský štít poskytoval dobré alibi. Byla studená válka a taktizovalo se na obou stranách. Třeba těsně po kubánské krizi se šokovaní američané dozvěděli, že jsou stahovány nějaké americké rakety z Turecka, o kterých nevěděli a vzniklo dost pochyb o tom, zda ruské rakety na Kubě nebyly jen adekvátní reakcí Chruščova. Američanům bylo sděleno, že stahování raket u ruských hranic bylo gesto dobré vůle, tedy důsledek. Že to byla vysoce pravděpodobná příčina, nesmělo se mluvit. Studená válka jako válka každá jiná...

+3/0
22.4.2018 0:32

L74e45o16š 29M82a14r34š80a20l 5602804822558

Kvalitní shrnutí.

0/0
22.4.2018 3:26

L13e75o60š 86M19a53r87š16a80l 5272274212708

Správný článek.

0/0
22.4.2018 3:25

J60o32s11e47f 85V22o95s60i68c11k48y 4323187566103

Vsechno vite tak jiste. I to ze Rusaci pouzivali NATO vojenske frekvence MAD 243 Mhz a ze pilot KAL se tak vysoko na UHF mohl naladit . . .

Pouhe domnenky + kecy !

+2/−2
22.4.2018 12:05

L66a35d52i21s64l10a35v 78S23a18u12e10r 8807361673634

Jestli posádka plně obsazeného civilního letadla vidí u sebe ozbrojený stíhací stroj snažící se jim něco naznačit a oni žádným způsobem nereagují je to velmi nezodpovědné k cestujícím. Dle toho co zde bylo napsáno by měli být kapitán a zástupce kapitána toho civilního letadal postaveni před soud za smrt dvou osob které byli na palubě, protože svým nezodpovědným jednáním a neschopností smrt těch dvou zapříčinili.

+22/−1
21.4.2018 11:34

J88i11ř71í 42K72o58d18ý23d93e70k 7580520176583

Proč Sověti sestřelili let KAL 902?

Asi proto, že po dekádách, kdy se nad jejich území cíleně proháněli všechny ty B-50, Privateery, Canberry, B-47E, U-2 atd, byli na takové jednání dost senzitivní...

+13/−6
21.4.2018 11:10

M47i85l44a41n 15N23ě91m74e98c 1165590956326

Tady ovšem věděli, že jde o civilní stroj. A proto taky celkem váhali.

+3/0
21.4.2018 12:45

J34i76ř19í 94K78o41d42ý83d43e17k 7830670926753

To je otázka... Na bázi 707-ky bylo postaveno mnoho vojenských letadel - ostatně létají do dnešního dne.

+2/−1
21.4.2018 12:57

M43i97l69a38n 75N36ě15m59e63c 1235460946626

To ano, ale nebyly to bombardéry.

+2/0
21.4.2018 13:10

J49i95ř35í 72K36o23d62ý85d87e27k 7600630726743

Ale průzkumné stroje ano.

0/−1
21.4.2018 13:40

P25e62t52r 37M56i47c29h25a40l 2110454311292

Jenže ty vojenské průzkumné stroje nebyly v civilních barvách a s civilní imatrikulací.

+5/0
21.4.2018 15:56

K94a28r27e55l 81L42a46n79g44r 2462807210408

Bílý vršek a šedý spodek je běžně používanou kombinací u 707. Navíc na směrovkách RC135 bylo dost symbolů a různých značení. Problém je jak byl nasvícen a co viděl pilot detailně.

0/0
21.4.2018 21:17

I79v23a57n20k52a 76P22o62s40p43í11š70i18l47o24v29á 8804948712907

Vysvětlete někomu v době každodenního stihomamu a paranoii, kdy se treba takový špionážní U-2 oficiálně vydává za meteorologický letoun, že si nepřítel nepřemaloval svůj průzkumný stroj za civilní, aby vyzkoušel jejich reakci...

+1/0
21.4.2018 21:33

K91a42r89o68l10i15n80a 39M38a45r28i15e 55H45l17a49v11s81o89v92á 6534179415873

ve včerejším článku letělo letadlo z Paříže. Tak se v redakci domluvte, jak to bylo

0/0
21.4.2018 10:03

M83i53l20a33n 97J65i24r65o84u48š49e87k 2804674509516

Oprava a omluva v závěru článku.

+1/0
22.4.2018 7:32

K71a40m33i12l 97C82h65r61a12m17o79s78t22a 7800968477359

Ještě pár takových článků a budu řídit dopravní letadlo . Díky

0/0
21.4.2018 9:41

M57a80r26t61i70n 16N39o78v14o48t70n95ý 7663605300245

Tak na doplnění znalostí ještě doporučuji youtube kanál Captain Joe.

+1/0
22.4.2018 18:10

P49e50t81r 75M18a84r84e70č54e70k 1953571439868

Rusáci se s tím holt nepářou. A na nějakých lidských životech jim vůbec nezáleží. Viz. ten Boeing malajsijských aerolinek. Který sestřelili nad Ukrajinou ještě než stačil vstoupit do jejich vzdušného prostoru. :-P

+9/−7
21.4.2018 9:29

T71o67m51á49š 54V19a69l35d19e69r 7263710289

Kapitán s bojovými zkušenostmi zavzpomínal na válku a neuvědomil si , že není v letounu sám. Pokud jsou u dopraváku stíhačky, tak není něco v pořádku. Zvláště v době studené války. Doba se opakuje . Kdy nastane opět podobná situace?

0/0
21.4.2018 8:35

T78o26m90á15š 49B29í58l97ý 2415560657

Já se pilotům KAL-902 ani nedivím. Včera letěli z Paříže přes Anchorage do Soulu a dneska v článku ve druhém odstavci do Paříže.

Asi jim to v polovině cesty změnili a tím se to vysvětluje ;-D;-D

Opravte si to;-)

+4/0
21.4.2018 8:13

D59a49n94i40e90l 25A44d43a30m 2697610971383

Dnes by letadlo nekomunikující se zemí ani se záchytným stíhačem nedoletělo tak daleko jako tenkrát.

Úplně mimo chápání je cituji: "..Bohužel sovětská strana se z události do té míry nepoučila, že k jejímu opakování došlo v roce 1983, kdy nad Sachalinem sestřelil Su-15 let KAL 007.". Poučit se přece měli v KAL.

+24/−5
21.4.2018 7:57

P25e20t74r 14M79a24r71e15č90e23k 1663911389788

No to máte pravdu. :-) Však ten malajsijský Boeing sestřelili rusáci na Ukrajinou, ještě než stačil vstoupit do jejich vzdušného prostoru.

+11/−3
21.4.2018 9:27

D89a18n24i38e73l 36A94d83a94m 2697730941283

Kdo ho sestřelil není dokázáno. Takových případů se stalo hodně. Např. USArmy sestřelila omylem civilní letadlo nad Long Islandem.

+4/−1
21.4.2018 10:01

P54e81t38r 96M18i64c92h76a34l 2180824931602

Jak se měli v KAL poučit? Zakázat chyby?

+2/−2
21.4.2018 10:21

K41a93t53e57ř81i73n98a 86V64ý52b22o55r33n34á 6110299369

Kdyby se podobné špionážní přelety sovětského území nestály americkým standardem, tak první myšlenka sovětské PVO bude letadlu pomoci a ne ho sestřelit.

+18/−33
21.4.2018 7:29
Foto

J78i44ř15í 29D53v60o19ř83á68k 5825729850238

Slabý, Kateřino.

+25/−4
21.4.2018 8:01

J83i16ř54í 79K74o63d89ý51d22e91k 7310290666263

Proč, v tomhle má Kateřina naprostou pravdu.

+5/−4
21.4.2018 11:04

Najdete na iDNES.cz