Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bál se druhý pilot promluvit? Proč Sověti sestřelili let KAL 902

(2. díl) Před 40 lety sovětští stíhači sestřelili let korejských aerolinek KAL 902, který zabloudil nad sovětské území. Shodou okolností zemřeli „pouze“ dva lidé. Ale kde se vlastně stala chyba či spíše chyby?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J18o56s80e30f 77J13o69ž51k20a 60S42ý85k69o31r78a 3323808840940

Jen takové drobné upozornění k jinak pěknému článku - teplota se udává ve stupních °C, nikoli minutách ́C ;-)

0/0
22.4.2018 11:36

L78e32o21š 41M76a80r63š90a85l 5862704482258

Tak jsem si znovu přečetl článek o sestřelu civilního letadla s 290 cestujícími americkým křižníkem Vincennes. A ten zásadní rozdíl je vidět. Tady se ryje do Rusů, že i přes to, že letadlo letělo hluboko v Sovětském prostoru a nereagovalo na stíhačku, tak jej sestřelili. Ale Američani na výletě daleko od domova, chudáci zahnaní ozbrojenými čluny 4km do iránských vod, nerozlišili radarový odraz velkého dopravního letounu od F14, ani rozdíl rychlostí jim nevadil, vymysleli si i klesání letounu, ignorovali civilní kód odpovídače a za bílého dne letoun sestřelili. 290 mrtvých a pozdější vyznamenání pro kapitána. To je prostě ten rozdíl mezi Rusy a Američany.;-€

+8/−9
22.4.2018 3:16

P30e79t11r 44M35a93j75e92r 7572706231891

Aby vám nepraskla žilka továrišč.

+4/−2
22.4.2018 12:03

L18e72o36š 47M63a94r56š73a47l 5252314962248

O mě se nebojte, jen aby vy jste v tom americkém zadku nezabloudil.:-(

+3/−4
22.4.2018 19:11

D13a48v23i22d 83H64i49l21l27e 9642884304448

Když to tak čtu, připadá mi to podobné jako MH17, jen s tím rozdílem že Američané nelžou a nesnaží se svůj problém hodit na někoho jiného. Tak vyndejte hlavu z ruského zadku a bude líp.

+4/−2
22.4.2018 21:32

L95e86o19š 12M31a61r96š51a67l 5182374522318

Američané nelžou - jeden příklad s těmi zbraněmi hromadného ničení v Iráku (co se tam nikdy nenašly) to bylo jak?:-(

+2/−1
23.4.2018 7:27

D91a24v74i76d 15H57i14l30l32e 9542614804728

Vám stačí málo, co? Bavíme se o sestřelení letadla, které bylo prokazatelně sestřeleno Ruskem a to to zatloukalo a falšovalo důkazy. Irák je o něčem jiném. A i tam USA nakonec přiznali barvu, museli bylo hodně důkazů. Rusko i přes důkaz stále zatlouká.

+1/−2
23.4.2018 7:37

L16e72o77š 90M17a46r26š29a98l 5692634452928

Aha, tak USA přiznalo v Iráku barvu, protože bylo moc důkazů? A já myslel, že to mají v povaze. To je ale rozdíl od vašeho původního tvrzení, že Američané nelžou. A že mi stačí málo? Ono vyvolat jen tak válku v cizí zemi je málo?:-(

+3/−2
23.4.2018 7:53

L69u98d71ě45k 40N85ě68m62e72c 8353460491596

Vy jste hlavně nepochopil, že je to článek o příčinách neštěstí. A hnedka do toho začnete cpát chudáky bité černochy.

+2/0
23.4.2018 11:28

M40a26r23t72i41n 57B31o58b55r 8336730766104

...."Například mohl být hlubší příčinou vzniku situace a následného jednání posádky tradiční způsob jednání zakořeněný v kultuře korejské společnosti? Mohla submisivita a úcta členů posádky projevovaná zkušenému kapitánovi, veteránu korejské války, zapříčinit, že na navigační chybu dlouho nikdo neupozornil?....Jak se ukázalo, v historii korejského letectví došlo k fatálním nehodám, v jejichž průběhu služebně mladší členové posádky v kritické situaci neprojevili nesouhlas s chybným řešením navrženým či přímo vykonávaným samotným velitelem posádky...

Tento problem ovsem nebyl (a neni) typicky pouze pro korejske letectvi.

+1/0
22.4.2018 2:17

P89e35t12r 91S54o20u41k22u87p 6149589865239

Těšil jsem se na druhý díl s tím, že se dozvím, co se popleteným pilotům honilo v hlavě. Bohužel ale jen mlžili.

Ignorovat Ruskou stíhačku a ani se o tom nezmínit kontrolní věži, to museli být zvláštní pochody ...

Z toho mohlo být snad nejpodstatnější ponaučení. Jak si zavčas připustit vlastní chybu.

+11/0
21.4.2018 23:40

D74a21n20i42e47l 41A50d57a15m 2107150351373

Článek měl vyjít až v době, kdy bude možné si aplikaci stáhnout.

0/0
21.4.2018 15:57

Z16b24y43n23ě74k 96P67o40i94s42l 9598796808354

Nechci být hnidopich, ale INS není inerční ale inerciální navigační systém! Autore, autore!

+1/0
21.4.2018 15:39

J18i47r52i 21K63o85s28t81k19a 2488222856412

"Bohužel sovětská strana se z události do té míry nepoučila, že k jejímu opakování došlo v roce 1983..."

Ještěže se poučili Korejci...

+9/−1
21.4.2018 15:26

R35a51d84o35v95a65n 26S14ý26k77o74r39a 6604285814780

Ledadlo může kvůli navigační chybě nebo poruše opustit trasu. To ale není důvod, aby bylo sestřeleno. A obvzláště ne v případě, kdy je zřejmé, že jde o civilní stroj.

+5/−2
21.4.2018 20:02

K78a59r61e66l 15L41a20n62g88r 2502487180338

Přečtěte si rozkaz Bushe z roku 2001. A snad pochopíte... Ale o tom pochybuju.

+2/−4
21.4.2018 21:20

J15i94ř11í 88E65r41b87e20n 1173634246637

Ono to tak zřejmé není, obzvlášť když to letadlo opakovaně ignoruje mezinárodně platnou signalizaci...

+3/0
21.4.2018 23:44

I31v90a68n77k81a 13P67o45s12p40í88š59i29l35o93v41á 8314458542277

V článku jsou určité nepřesnosti.

Su-15 neměl zabudovaný kanón, ten se podvěšoval pod trup ve dvojici kontejnerů UPK-23-250. Není však známo jestli je Bosovův Su-15TM měl při zásahu. Primární zbraní letounu byla dvojice těžkých řízených střel R-98MR a MT.

Jefim Gordon, uznávaný letecký publicista uvádí, že Bosov se přiblížil k letadlu dvakrát a zleva a až západní média později tvrdila opak. Dále Gordon uvádí, že Bosov Boeing nejprve ohlásil jako typ 747.

Neodpálil dvojici R-60 ale střelu R-98MR a ohlásil že zaznamenal zásah a klesání cíle. Podle některých zdrojů druhou střelu neodpálil, protože neudržel zamčený cíl, jiné zdroje tvrdí že střelu odpálil ta ale cíl minula.

K Boeingu poté startovaly další letouny Su-15, MiG-25 aJak-28 z různých základen,

+3/0
21.4.2018 13:58

J18i79ř21í 82J72á50n94s85k92ý 4678706951478

Nepoučili se ani Sověti.

Vzpomeňte na toho Němce, co doletěl s Cessnou až na Rudé náměstí.

+3/0
21.4.2018 12:06

L12u83b49o50m84i17r 47M80a72c30h73o 2152500695397

Mathias Rust?

0/0
23.4.2018 17:36

F47r56a88n71t18i96š55e50k 79F85i14a40l17a 2814510

Chápu, že angažovaná novinařina je dnes nutností, ale neměli byste to tak přehánět.

1."V podstatě jen drobností je, že posádka boeingu stíhače zaznamenala na pravé straně místo na levé, což odporuje mezinárodním předpisům pro zásah."

To není pravda, levá strana je pouze stranou prioritní, protože se předpokládá že na ní sedí kapitán, ale je zcela věcí pilota záchytného stíhače jak a kde je ukáže , rozhodující je ze se dostává do zorného pole pilota zachytávaného stroje , což se očividně stalo a korejský pilot jednoznačně potvrdil, že ho viděl a došlo mu o co jde. Nikde se nepíše přijel si zprava mohu tě ignorovat.

2. "Závažnější je poznámka o odlišnosti civilních a vojenských frekvencí učiněná kapitánem korejského letadla. Ta naznačuje, že posádka měla snahu se po frekvenci domluvit, ale vojenské letouny nebyly vybaveny VHF stanicemi, které běžně používal civilní letecký provoz. " Opět jasné překroucení pravdy. 121.5MHz je jednoznačně identifikována jako IAD tedy civilní nouzová frekvence a piloti korejského letadla to museli vědět, stejně tak museli vědět, že MAD tedy Military Air Destress, vojenská nouzová frekvence je 243.0 MHz.

Čili to byli korejští piloti kdo věděli, že vede nich letí vojenské letadlo, věděli, že jde o záchytný stíhač, to pozná i malé dítě a byli proškoleny, že zde končí legrace tzn. oni jsou povinni nediskutovat a bez debat následovat záchytné letadlo, protože jinak jdou k zemi. Předpisy jim nedovolovali se vykecávat s pilotem záchytného letadla, ale když to chtěli zkoušet měli to zkoušet na MAD 243MHz.

Hledat nějaké chyby na straně sovětů je dost komické.

+22/−2
21.4.2018 11:48

F43r68a92n21t26i51š53e90k 45F38i17a45l44a 2584460

Zopakujme si fakta, letadlo letící do Paříže se objeví nad Murmanskem to je o radově tisíce km jinde a to 500km uvnitř vzdušného prostoru SSSR, aby toho nebylo málo tak nad strategicky důležitou vojenskou oblasti. Když ho záchytný stíhači zachytí a piloti zachyceného letadla později potvrdí, že věděli o záchytných stíhačích, vytrvale je ignorují a letí dál do nitra sovětského vzdušného prostoru . Sověti si najdou čas na to, aby sestřel schválil někdo jiný než někdo kdo zrovna velí dané letce na zemi. Podle tehdejších sovětských pravidle to zřejmě byl až někdo kdo v hodnosti generála nebo plukovníka kdo velel PVO v dané oblasti. newvím co by mělo následovat riskovat, že někdo naložil jadernou zbraň do civilního letadla nebo použil civilní letadlo jako špionážní? Asi ne čili sestřelit. To se stlo, a že piloty nevyznamenali, proboha proč by to dělali, za to ž eplnili rozkazy asi ne , za to že sestřlili civilní letadlo asi ne . Prostě jsou věci v kterých sice vše uděláte správně ,ale fakt to není na metal. Zároveň ale nikde nevidím chybu na straně SSSR. Spíš to jsou korejští piloti, kteří létají tam kde nemají, to se stane , problém je , že pak ignorují jasné předpisy a musí to skončit jak musí. Ze stejného důvodu pak šek k zemi opět korejsky KAL007

Zduraznuji oboji se stlu hluboko ve vzdušném prosotru SSSR, nad sttegickými oblastmi s jadrnými zbaněmi, a ano i když postupovlai správně sejmuli civilní letadlo a ano nikoho nevyznamenali. Podle mého správně.

Srovnejme s Iran Air 655, to USA sejmulo v mezinárodním vzdušném prostoru uvnitř letového koridoru na pravidelné lince, o sestřelu rozhodl místní poštmistr a USA následně poštmistra vyznamenali.

+20/0
21.4.2018 11:48

M76i32l80a65n 47N46ě78m98e86c 1505560426696

Nebýt řečí o poštmistrovi, celkem bych s vámi souhlasil, i když mám jinak na SSSRusko pifku skoro ve všem.

+1/−3
21.4.2018 12:44

W63a80l75d39a 98W30i86n15t22e38r 6527869931659

Také nejsem rusofil a vždy mi dělalo a dělá problém říci sovět, nebo jak si ti mužici říkali, protože pro mě to byli a jsou vždy jen rusáci, ale tolik fatálních chyb na straně jihokorejského civilního letu skutečně evokuje k tomu, jakoby chtěli "rozcvrlikat ptáčky", aby např. jiné letadlo, někde na hranici stratosfery, mohlo pozemní radiovou aktivitu nad strategickým územím zmapovat a mnohé lokalizovat a to přímo konkrétní akcí, protože normálně, při amerických průzkumných výškových přeletech si rusák většinou nevšiml a když všiml, vyslal letadla nebo rakety a měl snahu držet radiový klid ve všech dalŠích oblastech. Zcela hypoteticky, mohlo se jednat o špionážní let aniž by se v letadle nacházela jakákoliv špionážní technologie a lidský štít poskytoval dobré alibi. Byla studená válka a taktizovalo se na obou stranách. Třeba těsně po kubánské krizi se šokovaní američané dozvěděli, že jsou stahovány nějaké americké rakety z Turecka, o kterých nevěděli a vzniklo dost pochyb o tom, zda ruské rakety na Kubě nebyly jen adekvátní reakcí Chruščova. Američanům bylo sděleno, že stahování raket u ruských hranic bylo gesto dobré vůle, tedy důsledek. Že to byla vysoce pravděpodobná příčina, nesmělo se mluvit. Studená válka jako válka každá jiná...

+3/0
22.4.2018 0:32

L52e43o11š 60M20a91r42š19a80l 5592514432158

Kvalitní shrnutí.

0/0
22.4.2018 3:26

L64e69o15š 70M68a18r82š36a64l 5612764462238

Správný článek.

0/0
22.4.2018 3:25

J71o41s63e92f 37V77o52s79i35c65k85y 4893457506373

Vsechno vite tak jiste. I to ze Rusaci pouzivali NATO vojenske frekvence MAD 243 Mhz a ze pilot KAL se tak vysoko na UHF mohl naladit . . .

Pouhe domnenky + kecy !

+2/−2
22.4.2018 12:05

L54a98d25i86s64l25a31v 45S17a67u83e77r 8217381863804

Jestli posádka plně obsazeného civilního letadla vidí u sebe ozbrojený stíhací stroj snažící se jim něco naznačit a oni žádným způsobem nereagují je to velmi nezodpovědné k cestujícím. Dle toho co zde bylo napsáno by měli být kapitán a zástupce kapitána toho civilního letadal postaveni před soud za smrt dvou osob které byli na palubě, protože svým nezodpovědným jednáním a neschopností smrt těch dvou zapříčinili.

+22/−1
21.4.2018 11:34

J33i23ř96í 29K10o55d86ý32d73e90k 7340380136283

Proč Sověti sestřelili let KAL 902?

Asi proto, že po dekádách, kdy se nad jejich území cíleně proháněli všechny ty B-50, Privateery, Canberry, B-47E, U-2 atd, byli na takové jednání dost senzitivní...

+13/−6
21.4.2018 11:10

M79i32l67a55n 81N65ě45m88e81c 1975490956556

Tady ovšem věděli, že jde o civilní stroj. A proto taky celkem váhali.

+3/0
21.4.2018 12:45

J35i52ř98í 41K51o48d83ý61d75e48k 7300360976213

To je otázka... Na bázi 707-ky bylo postaveno mnoho vojenských letadel - ostatně létají do dnešního dne.

+2/−1
21.4.2018 12:57

M92i23l73a90n 92N41ě87m86e60c 1205640566316

To ano, ale nebyly to bombardéry.

+2/0
21.4.2018 13:10

J44i44ř41í 98K79o14d98ý61d78e73k 7580820896293

Ale průzkumné stroje ano.

0/−1
21.4.2018 13:40

P66e14t83r 46M29i82c53h52a74l 2180164561642

Jenže ty vojenské průzkumné stroje nebyly v civilních barvách a s civilní imatrikulací.

+5/0
21.4.2018 15:56

K66a48r91e87l 76L93a26n48g27r 2442497500318

Bílý vršek a šedý spodek je běžně používanou kombinací u 707. Navíc na směrovkách RC135 bylo dost symbolů a různých značení. Problém je jak byl nasvícen a co viděl pilot detailně.

0/0
21.4.2018 21:17

I98v59a23n49k24a 18P13o21s31p82í76š73i45l72o77v91á 8684338912327

Vysvětlete někomu v době každodenního stihomamu a paranoii, kdy se treba takový špionážní U-2 oficiálně vydává za meteorologický letoun, že si nepřítel nepřemaloval svůj průzkumný stroj za civilní, aby vyzkoušel jejich reakci...

+1/0
21.4.2018 21:33

K49a41r22o86l84i81n87a 72M79a48r68i43e 94H96l83a92v39s35o92v97á 6534529455643

ve včerejším článku letělo letadlo z Paříže. Tak se v redakci domluvte, jak to bylo

0/0
21.4.2018 10:03

M24i24l40a30n 47J56i58r21o57u27š81e66k 2464364639426

Oprava a omluva v závěru článku.

+1/0
22.4.2018 7:32

K29a39m41i82l 23C43h78r48a88m84o62s43t39a 7930788957959

Ještě pár takových článků a budu řídit dopravní letadlo . Díky

0/0
21.4.2018 9:41

M57a71r70t50i66n 35N33o88v57o85t76n24ý 7273555120705

Tak na doplnění znalostí ještě doporučuji youtube kanál Captain Joe.

+1/0
22.4.2018 18:10

P59e77t23r 21M61a50r80e44č91e41k 1623931259808

Rusáci se s tím holt nepářou. A na nějakých lidských životech jim vůbec nezáleží. Viz. ten Boeing malajsijských aerolinek. Který sestřelili nad Ukrajinou ještě než stačil vstoupit do jejich vzdušného prostoru. :-P

+9/−7
21.4.2018 9:29

T63o48m84á69š 88V63a92l91d62e14r 7183920659

Kapitán s bojovými zkušenostmi zavzpomínal na válku a neuvědomil si , že není v letounu sám. Pokud jsou u dopraváku stíhačky, tak není něco v pořádku. Zvláště v době studené války. Doba se opakuje . Kdy nastane opět podobná situace?

0/0
21.4.2018 8:35

T57o11m33á71š 38B59í71l78ý 2255640847

Já se pilotům KAL-902 ani nedivím. Včera letěli z Paříže přes Anchorage do Soulu a dneska v článku ve druhém odstavci do Paříže.

Asi jim to v polovině cesty změnili a tím se to vysvětluje ;-D;-D

Opravte si to;-)

+4/0
21.4.2018 8:13

D44a16n90i35e58l 35A71d38a73m 2757310381383

Dnes by letadlo nekomunikující se zemí ani se záchytným stíhačem nedoletělo tak daleko jako tenkrát.

Úplně mimo chápání je cituji: "..Bohužel sovětská strana se z události do té míry nepoučila, že k jejímu opakování došlo v roce 1983, kdy nad Sachalinem sestřelil Su-15 let KAL 007.". Poučit se přece měli v KAL.

+24/−5
21.4.2018 7:57

P56e65t48r 76M67a25r19e12č68e83k 1333431689698

No to máte pravdu. :-) Však ten malajsijský Boeing sestřelili rusáci na Ukrajinou, ještě než stačil vstoupit do jejich vzdušného prostoru.

+11/−3
21.4.2018 9:27

D33a43n52i11e47l 82A10d35a81m 2727660421373

Kdo ho sestřelil není dokázáno. Takových případů se stalo hodně. Např. USArmy sestřelila omylem civilní letadlo nad Long Islandem.

+4/−1
21.4.2018 10:01

P41e78t28r 88M35i72c93h24a72l 2200934211102

Jak se měli v KAL poučit? Zakázat chyby?

+2/−2
21.4.2018 10:21

K54a81t74e31ř66i91n88a 65V48ý94b30o73r83n54á 6380319839

Kdyby se podobné špionážní přelety sovětského území nestály americkým standardem, tak první myšlenka sovětské PVO bude letadlu pomoci a ne ho sestřelit.

+18/−33
21.4.2018 7:29
Foto

J75i19ř34í 86D77v33o49ř93á97k 5705739540608

Slabý, Kateřino.

+25/−4
21.4.2018 8:01

J32i57ř89í 47K37o27d59ý59d15e74k 7530710926833

Proč, v tomhle má Kateřina naprostou pravdu.

+5/−4
21.4.2018 11:04







Najdete na iDNES.cz