Diskuse k článku

Tajná pravidla „cenzury“ Facebooku jsou nyní veřejná. A lze se i odvolat

Facebook poprvé zveřejnil detailní pravidla, podle kterých se řídí odebírání závadných příspěvků. Nově také zavedl možnost rychlého odvolání proti odstranění příspěvku, který Facebook vyhodnotil jako závadný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L21u60k98á96š 86B74u49r83g30e62t 4164815370382

Samozřejmě, že veškerá ta zdůvodnění blokace toho či onoho jsou jenom kecy. Ve svobodné společnosti je svoboda projevu regulována jen a pouze platnými zákony. Jakákoli regulace navíc je cenzurní zásah.

Dnešní komunikace a vyjadřování názorů už neprobíhá prvotně formou transparentů na náměstích, nýbrž elektronicky. Jakékoli omezení elektronické komunikace tedy už dnes nelze brát jen jako svobodné rozhodnutí provozovatele dané sítě, ale také jako zásah do svobody projevu ve své podstatě.

Samozřejmě zásadní problém nastává tehdy, když samotné zákony dané země cenzuru vyžadují, viz pravidla pro sociální sítě třeba v Německu. V takovém případě žádný Facebook či Twitter za ta omezení nemůže.

+2/0
25.4.2018 10:59
Foto

P92a92v56e90l 28K21a92s53í26k88, 12T36e43c25h78n26e97t45.92c97z

Ono je to trochu složitější. Vy jste si vybral jeden pohled, existují ale i jiné. Třeba si vemte jednoduchý příklad: vy (majitel firmy) si do své výlohy pověsíte nástěnku. Čím se řídí, co na tuto nástěnku můžete dát a co ne? Zákony dané země určí, co tam dát nesmíte (např. návod na výrobu bomby, vlajku naruby, výzvu k násilí proti skupině obyvatel), vy jako majitel si zase nemusíte nechat od nikoho říkat, co na té nástěnce musí být. No a pokud byste tam dal třeba pornografii, tak by to mohlo vyvolat nějakou odezvu a třeba by to řešil majitel domu, od kterého pronajímáte prostory.

Jednoduchý příklad, a i ten ukazuje, kolik věcí je třeba vzít v úvahu. A teď si představte, že Facebook řeší to samé, ale milionkrát denně ve stovce různých právních prostředích.

Nezapomeňte také, že Facebook je pořád soukromá firma a tedy může se rozhodnout, co zveřejní a co ne. Stejně jako vám by nikdo nemohl říkat, co dát na nástěnku, tak také Facebooku (provozovateli největší nástěnky na světě) nemůže nikdo říkat, co "musí" dát na nástěnku.

+2/0
25.4.2018 16:28

J52a11n 61P25a45v20e49l71k37a 3267191164851

Až na to, že facebook je veřejná služba, regulovaná vzájemnou dohodou. A jestliže ve vzájemné dohodě není, že si může mazat cokoliv, pak to musí respektovat.

0/−2
25.4.2018 19:25
Foto

P29a33v69e29l 10K51a93s66í66k44, 20T94e60c41h34n14e14t64.70c88z

Čím je Facebook "veřejná služba"? Je to soukromá americká firma. Nic "veřejného" na ní nevidím.

A co se týče té dohody, tak Facebook to tam samozřejmě má, na několika místech, například v páté kapitole:

"Jakýkoli obsah nebo informace, které zveřejníte na Facebooku, můžeme odebrat, pokud podle našeho názoru porušují toto prohlášení nebo naše zásady včetně zásad komunity nebo pokud to vyžadují právní předpisy." (zdroj: https://www.facebook.com/terms.php)

+1/0
26.4.2018 2:43

J39a85n 90P41a41v55e17l71k30a 3257101784941

Netvrdím, že je státní, ale veřejná (od slova veřej - dveře - otevřená). Je to služba přístupná veřejnosti a určená veřejnosti a vázaná vzájemnou smlouvou.

0/0
26.4.2018 12:02

J50a23n 91P18a95v97e93l97k40a 3847661504301

Odborné slovníky nám kradou obecná slova.

0/0
26.4.2018 12:20
Foto

P83a78v24e66l 32K61a47s27í55k43, 41T38e86c53h43n32e45t51.43c40z

Dal jsem vám citát z té "vzájemné dohody", ne?

+1/0
26.4.2018 16:12

O98n19d27ř42e94j 17H65o76r89á97k 8109344891

Nesmysl. Existují přece i jiné společenské normy než ty tvrdé zákonné a je zcela běžné, že si jejich dodržování vynucujeme. Pokud chceš mít maximální volnost psát si, co chceš, vždycky si můžeš založit vlastní web nebo zveřejnit svoje výplody jinou formou, na svoje náklady a na svou odpovědnost. Svoboda projevu fakt neznamená, že ti každý musí poskytnout svůj prostor k jakémukoli projevu.

+1/0
28.4.2018 10:04

J21á70n 38B56o63k91o48r 9400770936794

Mňa len zaráža, že na jednej strane sa hovorí o bezpečnosti a ochrane proti kyberšikane, na druhej strane nás čaká GDPR. Nie som odborník, ale čo som počul, tak napr. i IP adresa sa po novom považuje za osobný údaj. Napríklad ak sa teraz nejaký magor na nejakom webe niekomu vyhráža smrťou, alebo uverejňuje nelegálny obsah, tak polícia môže požiadať prevádzkovateľa o dáta onoho magora, na základe čoho môže konať. Lenže po GDPR, ak onen magor zverejní niečo, čím niekoho ohrozí alebo napácha škodu a vzápätí požiada o výmaz osobných údajov, tak bude nedohľadateľný? Ak by totiž prevádzkovateľ uchovával čo i len jeho IP-čky, tak mu hrozí mastná pokuta. Alebo to chápem zle?

+1/−1
25.4.2018 9:13

V59l79a19d53i59s75l94a43v 32Ž19i30d73e61k 3818700240

Před vložením obsahu bude muset souhlasit s uložením osobních údajů, takže vámi popsaný scénař nehrozí. Buď nic neuveřejní nebo se policie k těm údajům dostane.

+1/−1
25.4.2018 9:37

J94á70n 37B57o42k16o47r 9750820156744

Áno, to je jasné. Ale problém je, že ten súhlas môže kedykoľvek zrušiť (aspoň, čo som počul). A keď ho zruší, tak prevádzkovateľ sa vystavuje riziku pokuty, ak bude naďalej tieto údaje uchovávať. Sú tam nejaké výnimky (ak ide o obchodný vzťah), ale neviem, či to platí na napr. blogy a podobne.

+1/−1
25.4.2018 9:48

M81a58r93t98i30n 25H46o81r25á97k 9223279234

A Vy skutečně FB věříte? ...

+5/0
25.4.2018 1:16

T13o66m11á80š 89P95e75l74i91k76á53n 3691500461469

Výsměch. Někdo by jim měl říct že lhát se nemá. Jeden takový spor s Facebookem jsem dotáhl poměrně vysoko. A až pak teprve byl zakázán link ke článku na Aeronetu se jmény a daty narození dvacítky dětí z jedné nejmenované první třídy.

Když se podívám na tenhle manuál, neměl tam co dělat. Stejně jsem dodnes přesvědčený že mi jej jen "přestali zobrazovat".

Facebook ztratil důvěru. Ať se jde Zuckenberg bodnout.

+2/0
24.4.2018 22:19
Foto

P52a42v42e70l 53K11a23s84í37k19, 98T58e24c98h55n26e81t53.23c53z

"Poměrně vysoko" znamená co? :-)

+1/0
24.4.2018 23:37

T75o15m65á84š 85P38e98l88i80k50á39n 3791780981399

CSO. Lokální podpora se tim odmítala zabývat. Přitom šlo o porušeni 101.

+1/0
25.4.2018 7:34
Foto

P81a64v50e72l 22K89a81s72í70k90, 47T61e75c46h60n70e25t36.91c70z

Lokální podpora (pokud tím chápeme to samé) skutečně nemá toto na starosti.

+1/0
25.4.2018 16:31

I47g75n57á84c 24D11i33v13i86š 1791299793244

Založte si vlastní sociální síť, třeba jménem Licokniga, kde si budete moci ruskou propagandu tlačit 24 hodin denně.

0/−1
25.4.2018 6:27
Foto

H69a72n60a 40A79n11t63o93n41o94v93á 6487769324524

Jak jste přišel na ruskou propagandu když pan Pelikán chtěl odkaz na Aeronet smazat, ne že mu ho smazali a on ho chtěl zpět.

+4/0
25.4.2018 12:49

I29g79n23á52c 85D38i90v16i17š 1651589203654

Moje chyba, jsem blbec a neumím číst.

+1/0
25.4.2018 15:38

O77n85d90ř70e66j 47S16e72k10e39r45a 1357376766169

Vezměte si z toho příklad, iDNES.Rv

+2/−2
24.4.2018 21:44

T80o63m45á47š 77N80o83v16á65k 2768926848772

Tento prispevek nepatri do slusne a kultivovane diskuze :-)

+6/0
24.4.2018 21:53

T65o53m74á31š 90N97o25v54á13k 2328806388262

Mne minule smazali nabozensky vtip. Podotykam, ze v nem nebylo nic nenavistneho, ani urazliveho. Tak se aspon priste dozvim za co to konkretne bylo.

+3/0
24.4.2018 21:08

J78a29n 50N77a26v58r60á84t35i52l 7297206416845

Tak a teď jsem zvědav na ten vtip, můžete ho sem prosím postnout? V tuto chvíli myslím, že je to relevantní k článku a třeba to projde přes zdejší cenzuru.

0/0
25.4.2018 10:40

V92í79t35ě93z72s61l38a17v 56P64e23č44i39n60k60a 1763400641188

Proč jsou v názvu článku ty uvozovky?

0/0
24.4.2018 20:06

J61a11k63u65b 86B59o44h34o91n40ě10k 8545206589227

Protože skutečná cenzura je něco trochu jiného.

+6/0
24.4.2018 20:26
Foto

P74a77v38e17l 76K87a71s72í85k63, 81T28e98c34h57n22e64t12.78c82z

Protože Facebook tomu cenzura neříká, a protože cenzura v původním významu tohoto slova označuje něco jiného, než to, co dělá Facebook.

+4/0
24.4.2018 20:43

J39i24n47d43ř38i37c45h 75M55l19a13d84ý 7272388847986

Tak to teda sorry, ale že tomu FB neříká cenzura jej usvědčuje jen z kličkování a maskování, když přece ve společnosti západního typu cenzura není, ale cenzura to je přesně podle definice https://cs.wikipedia.org/wiki/Cenzura

Pane Kasíku aspoň vy nekličkujte a odvážně to nazvěte správným pojmem.

+2/−5
24.4.2018 23:43
Foto

P12a56v41e73l 39K90a79s32í76k26, 34T67e82c87h88n18e78t38.91c60z

Četl jste vůbec tu definici, kterou jste odkázal? "Cenzura je kontrola a omezování sdělování informací hromadnými sdělovacími prostředky, obvykle tiskem či dalšími veřejnými médii, veřejnými proslovy, dopisy a podobně. Je zřizována státem, případně stát přenáší její působení na spřízněné subjekty, typicky na náboženskou organizaci. Slouží pro udržení státního zřízení a integrity státu, a proto střeží uchování státní ideologie, státního či vojenského tajemství."

"Je zřizována STÁTEM" :-)

+6/0
24.4.2018 23:53

J39i93n78d48ř52i94c26h 75M60l96a11d69ý 7482578197186

Četl a nemanipulujte!

"Cenzura je potlačení projevu, veřejného sdělení nebo jiných informací, které mohou být považovány za nevhodné, škodlivé, citlivé, politicky nesprávné nebo nepohodlné podle rozhodnutí vlád, médií, úřadů NEBO JINÝCH SKUPIN ČI INSTITUCÍ."

"... případně stát přenáší její působení na spřízněné subjekty"

To je vám málo? Vám se snad zdá, že to FB dělá z dobré vůle? Nechce mít oplétačky (i tak má) se státními zřízeními, tedy varianta autocenzury.

Všimněte si odstavce Cenzura na internetu:

"Cenzura též funguje v mnoha státech (v různém rozsahu) i v prostředí internetu. Její nejčastější podobou je blokování obsahu (buďto celých domén, serverů, či webových míst), filtrování obsahu (např. ve vyhledávačích) či filtrování konkrétních případů či událostí, jež mají být předmětem cenzury..."

JÁ TAM VIDÍM SLOVO CENZURA A JEDNÁ SE O INTERNET. To fakt chcete tvrdit, že jde o zřízení státem? Facebook?

Přivítám když si posypete trošku popelu na hlavu a uznáte, že je to cenzura ať si to nazývá kdo chce jak chce. Nevím čeho se bojíte, že to tak odmítáte a bazírujete na frázi "zřizována státem", která je hned na to rozšířena na další subjekty, nebo že by ve Vašem případě "autocenzura"? :-P

+5/−2
25.4.2018 0:14
Foto

P69a15v53e47l 43K25a65s21í12k76, 92T67e30c93h15n87e46t34.69c17z

Studoval jsem to hodně podrobně a přijde mi prostě neužitečné míchat ty pojmy. Cenzura prostě znamená něco jiného. A jistě, existují konkrétní případy, kdy Facebook dělá cenzuru (tedy kdy na základě zákonů dané země odstraní nějaký příspěvek). Podle mého je ale velmi důležité odlišovat státem nařízenou cenzuru od volby soukromého subjektu něco nezveřejňovat. Co se týče definice na Wikipedii, může tam kdokoli napsat cokoli. A editor to může smazat. To je taky cenzura? :-)

+1/0
25.4.2018 16:51

T76o91m31á43š 74N13e71u79m24a63i29e34r 9779800488737

"...případně stát přenáší její působení na spřízněné subjekty..."

A jak jinak si vyložit šibeniční termíny k mazání příspěvků pod hrozbou vysokých pokut např. německou vládou? Pokud vám dorazí kvantum příspěvků a vy je nestíháte zkontrolovat, neodstraníte raději kvůli hrozbě pokut všechno? Já bych řekl, že jo, a ve světle toho se dá mluvit o státem řízené cenzuře. Byť rozsah je samozřejmě značně odlišný od např. Číny či Ruska.

+2/−1
25.4.2018 9:57
Foto

P83a54v26e24l 37K66a46s74í12k57, 55T65e90c22h33n24e87t11.40c76z

Část toho, co dělá Facebook, je státem (na)řízená cenzura. Je to ale relativně malá část toho, co Facebook zakazuje.

+1/0
25.4.2018 16:53

T83o20m72a40s 52N85o96v48y 7578686898

Mne zmazali odkaz ktory som postol na stranku NGO neziskovky prevazajucej Africanov do Europy:

https://ibb.co/cqWi1x

+1/−1
24.4.2018 19:55

H55y41n13e90k 17Š55l79a19h55ů55n41e26k 4579153886119

To ale není FB cenzura.

+1/0
24.4.2018 21:06

J39a15n 46M76o50t70l89í73k 3814859700519

A až začnou pořádně filtrovat dezinformace, zbyde v ČR maximálně polovina politických stran, hnutí a činitelů.

+9/−1
24.4.2018 19:37

T69o96m27á43š 67N16e20u58m18a42i16e41r 9319300308377

Jo, ten seznam, co mazat a co ponechat, je celkem v pořádku. Tak teď aby si cenzoři toho sloupce "ponechat" všimli...

+12/0
24.4.2018 19:18

T77o55m81á47š 95H94o18r51á32k 8230975846519

Bohužel na Idnesu se odvolat nelze. Když si tak vezmu, jaké příspěvky mi tu už smazali, tak někdy to smazání bylo prostě bezdůvodné. Pod ty důvody pro smazání příspěvku, co tady jsou, lze při troše snahy zařadit minimálně polovinu diskuzního obsahu...

+21/0
24.4.2018 18:41

J39i19r31k84a 37N49o58v37á97k 6582505945409

Mám to stejně, můj osobní názor je že tu moderujou neskutečný suchaři, nadsázka, vtip, to jim neříká nic, ale popelnice, to je jejich kámoš nejlepší

+10/0
24.4.2018 18:57

Z91d96e98n14ě54k 29Ž49í61k95o35v14e32c54k73ý 7870758210546

Jak zjistím, že mi něco smazali? Přijde upozornění na e.mail?

+1/0
24.4.2018 19:12
Foto

L18e34n17k78a 32M83a56t92o80u71š10k79o96v40á 9520657126219

Klikněte vpravo nahoře na svůj account. Které konkrétní příspěvky Vám smazali si můžete prohlídnout dole v možnosti “smazané příspěvky - zobrazit.”

;-)

+8/0
24.4.2018 19:24

M13a42r69t33i22n 73R24ů56ž61i48č77k61a 9254381728799

tak mně se povedlo několik komentářů zde vrátit - musíte to napsat slušně a ne "vy píp, co mi to píp mažete?", ale poslední (asi) půlrok nereagují ... to je fakt

+4/0
24.4.2018 19:31

J35a56k61u51b 42B75o23h32o44n73ě96k 8565816399927

Tak vzhledem k tomu, že psaní sem má v podstatě stejný dopad jako plky u piva, tak smazání komentáře zabolí asi jako zmeškaní reprízy starého dílů nekonečného seriálu :-)

+1/0
24.4.2018 20:25

L30u68k28á21š 24N26o14v42ý 4740348810429

Spíš bych řekl, že občas za ty naše názory dostaneme přes hubu od někoho, kdo sedí u vedlejšího stolu, protože není plně stotožněn s těmi našimi, nebo je naladěn na jinou vlnu, nebo měl prostě jenom blbej den :((

+1/0
24.4.2018 20:53

J32a18k69u51b 11B88o26h61o43n33ě55k 8295946229507

Spíš nám hospodský řekne, "ať s tou politikou jdeme do háje, že ve svojí hospodě o takový řeči nestojí"

+1/0
24.4.2018 22:55

I32g59n10á18c 54D59i20v41i94š 1371809473204

Samozřejmě to lze. Napište adminovi a slušně mu to vysvětlete, dost často příspěvek vrátí.

+1/0
25.4.2018 6:28

J13a50n73a 54B86e48n19e66š 3638406416507

Takhle, také se mi stalo, že ---příspěvek se netýká tématu - ale co, klidně snesu, když mi admin smázne 1 příspěvek, celkem jich mám 3, než abych byla nucená číst stovky urážek, sprosťáren a napadání. Admin nemůže kontrolovat vše, takže podle mě reagují jen na nahlášení. Tipuji, že 99% smazaných příspěvků bylo smazáno oprávněně.

0/−1
15.5.2018 14:42

Z62d28e22n49ě81k 20T10r43u67t42n27o46v61s83k15ý 7223763746230

Jak rychle smazat účet na fcb?

0/−5
24.4.2018 17:56

J30o50s15e58f 92Z58d11r42á56h12a83l 2670290681668

Teď už to asi nejde, zrušite ho, ale digitální stopa navždy zůstane a od jisté doby je vše, co na FB dáte majetkem FB bez nároku na cokoli z vaší strany. Můj původní, smazaný v r.2011 naštěstí nikde není dohledatelný a nic tam po mě nezůstalo. Ten aktuální - pracovní je mi jedno, nic osobního tam nedávám...

0/0
24.4.2018 18:30
Foto

P90a41v97e90l 22K27a80s13í51k69, 32T36e91c12h42n96e89t88.26c20z

"Proces odstraňování účtu začne čtrnáct dní po zadání požadavku o jeho zrušení. Během této doby bude váš účet v deaktivovaném stavu, kdy se můžete rozhodnout, že jeho odstranění zrušíte." (citace z nápovědy FB)

+4/0
24.4.2018 19:16

M98a57r68t29i89n 80R77ů52ž40i83č74k97a 9774931928739

teď stačí neosouhlasit podmínky a po 25. květnu to smažou sami :)

+2/0
24.4.2018 19:29



Najdete na iDNES.cz