Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konkurence Muska nelení. Bezosova raketa New Shepard se úspěšně vrátila

Nová verze rakety amerického miliardáře Jeffa Bezose má za sebou další úspěšný let. Po prosincovém prvním testovacím letu v neděli opět bez problémů dosáhla výšky 106 kilometrů a rozdělena na dvě části se bezpečně snesla na místo přistání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K90a75r75l 23R50i65e75g39e65l 4294962478156

Raketam je konec...Rolls Royce zahajil pripravu vyroby hyperrychlostniho raketo-turbinoveho motoru Sabre pro rychlosti Mach 25, umoznujici lety na obeznou drahu...a spolu s Boeingem pracuje na Skylonu...

0/−1
5.5.2018 14:18

T98o70m47á35š 35M18a52t39ě77j 9445588273632

Test flight jen motoru se da cekat kolem roku 2022-23...

operational ocekavali kolem roku 2030.

A rozhodně se nechlubí, že by výrazně předbíhali plán.

0/0
6.5.2018 11:39

K50a50r56l 84R68i42e44g71e70l 4774632278946

Jen pockejte na vojenske aplikace (motor pro stihacky 8. generace) - ty ten harmonogram vyznamne ovlivni...

0/0
9.5.2018 7:50

K84a72r67l 62R19i66e52g83e36l 4864612798776

https://en.wikipedia.org/wiki/Skylon_(spacecraft)

0/0
22.5.2018 16:02

P41e63t51r 23H40a27r95i85p25r35a82s79a60d 64H13a42j38i92č 5821176393320

Ta Bazošova raketa je proti Falconu prcek.

0/0
4.5.2018 21:28

P78e71t24r 35P90e74c79h24e62k 2938159903104

Také jim fandím, ale k falconu 9 to má pořád ještě hodně daleko...

0/0
3.5.2018 12:11

R80o30b57i46n 46Ž31i18ž69k47a 2838824586116

Mannequin Skywalker ;-D

+2/0
2.5.2018 10:39

J48o50s97e93f 77Š71o48l19t83e79s 8974158350303

To srovnání nesnese ověření. Falcon je normální raketa vynášející náklad na oběžné dráhy. New Sheppard je skákací poník.

+4/0
2.5.2018 8:56

T16o11m71á87š 73M69a64t32ě22j 9795558463842

Každý trochu znalý fyziky to pozná... a truhlíkům nevysvětlíš.

Hlavní problém s pochopením je, že dostat se na oběžnou dráhu znamená nejen vyletět vysoko... ale "tam vysoko" se i pekelně rychle pohybovat "stranou".

+3/0
2.5.2018 16:06

W30a61l41d86a 41W75i88n35t38e25r 6677269421519

Co má společného fyzika s prototypem, který takto přistával dříve než Falcon? B.O. prodává motory a než si vydělá (aniž by museli např. nadhodnocovat akcie) na plnohodnotnou orbitu (žabími skoky se přece netají), nějakou chvíli to bude trvat, ale snad se fandí všem, ne? Proč mám pocit, že se vynořilo fanatické náboženství toho, koho PR slibuje už buhvíkolikátý termín něčeho, na co nemá a bez ostatních to nezrealizuje? ;-D

+2/0
3.5.2018 2:31

P89e95t50r 59H40a20r10i11p68r74a95s18a88d 46H26a38j27i48č 5411866273570

To je v pořádku, každý pokus se počítá, pan Bazoš má jiné cíle a jiné plány, které jsou orientované spíše na efekt. Tj. být v něčem samoúčelově první. Jen je potřeba si uvědomit, že dosáhnout výše 100 km nad zemským povrchem a mít nulovou dopřednou rychlost není totéž jako dosáhnout 100 km a pohybovat se rychlostí M10 https://www.youtube.com/watch?v=sB_nEtZxPog. A to nemluvím o užitečném zatížení, které je také asi o řád jinde.

0/0
4.5.2018 21:49

P52e91t65r 39H46a94r77i84p13r71a41s27a73d 35H70a30j24i36č 5831286923650

Hezké přirovnání. Je to tak.

0/0
4.5.2018 21:29

K89a33m85i52l 18K10r97b29á83l55e34k 6424532575923

Srovnávat New Shepard s Falconem je stejné jako srovnávat Trabanta s Mercedesem. Jen jestli to není urážka Trabanta, protože NS je spíš šlapací autíčko pro děti.

+2/−2
1.5.2018 9:54

L11u73k15á33š 82A70d34a76m71e72c 3907663960337

Jestli je to jednodušší a levnější, tak to může být ve finále i úspěšnější.

+2/0
2.5.2018 10:39

T15o12m97á63š 86M12a42t52ě92j 9855778863822

ehm... a těch 7km/s tečné rychlosti ve výšce 300km vezme kde prosím?

+1/−1
2.5.2018 15:37

R86o84m91a41n 81Z23v36ě23ř61i78n94a 9191935657555

"Vrchní modul stroje se k zemi snesl brzděn padáky, které ho zpomalily až na 1 km/h."

opravdu??? 8-o

+4/0
1.5.2018 8:27

R23o78m27a42n 10Z95v78ě53ř36i77n65a 9551605577795

... podle videa zde https://www.blueorigin.com/#youtubeZUV53Nn3PhA je videt ze ten modul padal na padacich rychlosti 16mil za hodiu,kde kdo prosim vas vydedukval 1km/h coz je nesmysl uz na prvni pohled a na technetu bych cekal trochu objektivni informace...

0/0
1.5.2018 8:35

T29o55m95á87š 46M90a79t41ě18j 9535708193522

kapsle ma motor, odpaluje tesne nad zemi

0/0
1.5.2018 13:42

O32n12d54ř91e45j 85K39v24i67n44t85a 9860173413646

Ano, stačí jít na stránky Blue Origin a tam je to hned první video.

0/0
30.4.2018 23:56

P62e25t66r 74P65a81v59e49l23k16a 3290643438473

Sice fandim ale proti falconu 9 je tohle prskavka. Spise me zajima jestli opravdu do 2020 stihnou vypustit tu jejich druhou raketu (New Glenn), ktera ma byt vetsi jak Falcon 9. Mame uz 2018 a zatim nic az na par kreslenych obrazku neukazali.

Vzhledem k tomu jak dlouho trva vychytat vsechny mouchy si myslim, ze jestli to mysli vazne, tak nejaky funkcni prototyp bude nejdrive za 5-7 let (samozrejme bych se rad mylil).

+5/0
30.4.2018 20:27

W18a88l39d85a 36W30i33n33t72e20r 6737289651609

Jen aby Musk něco stihl, jak proklamuje jeho PR a countdown běží a všichni víme, o co jde, ale držíme palce všem, že. ;-DKromě toho, v článku je chyba - prý že měl přistát jako Muskův Falcon. Správně má být, že Muskův Falkon přistává jako stupeň firmy B.O., jelikož s konceptem návratu stupně přišla firma B.O. a jako první jej vyzkoušela bez mediálního zájmu. Druhý start a přistání už byl na internetu online (sledoval jsme to před mnoha lety) a celkem byl stupeň použit 5x. Až po té předvedl Musk svůj koncept. Píši schválně koncept, protože stupeň B.O. se umí vznášet (jde to lehce postřehnout i na záznamu), což je dobré při přistávání nad neznámou oblastí či terénem (dobré pro Mars) a Muskův koncept je o přesném rozpočtu přistávání vyšší rychlostí z konstrukce motorů a to se pochopitelně musí odehrát na předem známém místě s načasováním vypnutí motorů těsně nad zemí, aby neodletěl zpátky do vesmíru. To je jen adekvátní reakce na prskavku, což je a B.O. své žabí skoky netají a obrázky, které z Marsu rád Musk ukazuje na konferencích a před dotazy zbaběle utíká. ;-D

+2/−7
1.5.2018 0:18

J20a19n 10V39a59l25e77č92k85a 7946537696726

Myslíte jako, aby něco konečně stihla ta firma, co loni obsloužila přes 40 % komerčních startů? Jo, už aby pomalu začali dělat... To není jako několik let sem tam udělat skok na hranici vesmíru a stále být nesmírně daleko letu na orbitu, ačkoliv začali o dva roky dřív.

Aby to nevypadalo, že jsem proti Blue Origin zaujatý, velice jim fandím. Hrozně se těším, až New Glenn konečně poletí (nebo aspoň bude vidět letový hardware). Ovšem srovnání Falconu 9 s New Shepard je prostě nemístné. A to přistání sice vypadá na videu stejně, ale v podání SpaceX jde o nesrovnatelně náročnější kousek. Jednak je to trochu jiná velikost (asi 16 m vs. 70 m), jednak se přistává z trochu jiných rychlostí (vyletět vzhůru, zastavit a zase klesnout vs. začátek útoku na první kosmickou). Taky je to jiná výška (100 km vs. asi tak 170 km), ale to je celkem vedlejší. Kdo to náhodou neví - většina energie rakety není pro let nahoru, ale do strany, což je složka rychlosti, kterou New Shepard nemá.

+10/0
1.5.2018 1:02

W62a40l85d26a 31W94i75n58t55e56r 6107799201409

Opakuji, jde o adekvátní reakci s tím, že B.O. je opravdu prskavka (mám uvedeno v závěru). Falcon program znám a nejen jej - zajímám se o soukromé subjekty od umožnění NASA jim podnikat s příspěvky a pravidly, stejně jako PR Muska. Opravdu mi šlo jen o to, že je z nedostatku informací přehlížena práce jiných na tomto poli a také mnohých dalších, kteří řeší problémy přežití nad "ochranným polem" Země a mnoho dalšího, což umožní dohromady skloubit prostřednictvím NASA, která má nad subjekty kontrolu - někdo holt bude truckerem, jiný bude stavět meziplanetární moduly a další stanice. Proto jsem nedal příspěvku mínus.

+1/0
1.5.2018 2:35

P38e51t56r 11P47a26v97e38l13k15a 3880143288693

Ja myslim ze i Falcon 9 by mohl v zemske gravitaci "viset" ve vzduchu, ale neni to prakticky mozne, protoze pri pristani maji tak akorat paliva aby to ubrzdili - je to o penezich, nejake poletovani nad zemi je z ekonomickeho hlediska ztrata paliva a penez a ve spouste pripadu se tam toho paliva ani uz vic nevejde - proto probiha vetsina pristani na plosine v mori, protoze nazpet na pevninu by to proste nevyslo.

U toho Marsu si nejsem jisty jestli se B.O. raketa bude schopna vznaset. Problem neni samozrejme v nedostatku vykonu ale spise v jeho prebytku. Gravitace na povrchu Marsu je jen zhruba tretinova ve srovnani se Zemi a raketovy motor ma jiste meze - nemuzete ho priskrtit na 5%, to by proste zhasnul. Jestli se nemylim tak i motory na Falconech jdou stahnout na nejakych 30% vykonu.

A jinak souhlasim Musk je svym vystupovanim celkem povestny, ale zase ho chapu, potrebuje penize. Bezos vlastni Amazon a patri mezi nejbohatsi lidi na svete, takze neni tolik financne zavisly na investorech a zakazkach jako Musk.

0/0
1.5.2018 1:10

T25o12m43á42š 65M57a70t91ě86j 9925528323882

Viset nemůže. U prázdné rakety i jen jeden motor při minimálním výkonu je příliš silný

0/0
1.5.2018 1:16

W12a64l62d98a 58W49i83n48t50e39r 6937159531749

Nechci Vám brát iluze, jak je to s financováním, dotacemi, závazky k investorům, závazky k NASA, povinnosti, pravidla např. o orbitálním odpadu, což vlastně dalo vzniknout návratovým prvním stupňům, s čímž začala firma B.O. (nejednalo se tedy o machrovinku ani v případě Muska, ale o nutnost) a už se uvažuje o návratech aerodynamických krytů, což měl vyzkoušet Musk - odpovědnost za smetí je smluvně podmíněno a pokuty by asi nabouraly plán zisku (škoda, že se takto přísně nepostupuje i v případě Číny). Dotace pobírají oba, Musk je více ve výhodě a B.O. si přilepšuje prodejem motorů. Naposledy to měla být velká zakázka, která by umožnila právě uskutečněný test a asi se jim podařila. Boeing je také spolupracuje na modulech a kromě toho, patří mu ISS. Ono to "podnikání" soukromníků je tak trochu podmíněné (řekl bych dost) a třeba jen GPS pro přistávání a satelitní a pozemní komunikace, která zprostředkovává telemetrii, není ve vlastnictví zmíněných soukromníků a dokonce není umožněn delší pohled na Zemi mimo servisních záběrů, které neporušují nic o dálkovém průzkumu Země - to je třeba také zaplatit atd. Pan Matěj už Vám cosi uvedl ohledně visení nad terénem - Falcon má skutečně motory konstruované na výkon a jejich regulování je možné jen v rámci vyšších výkonů, tedy ony musí přistávat větší rychlostí, přičemž ten vyšší výkon uplatní v poslední fázi brzdění před dosednutím. Tomu se říká rozpočet a musí být přesně dávkován a načasován. O palivo z ekonomických důvodů kupodivu vůbec nejde (Falcon ho nejvíc spotřebuje v poslední fázi) - je to trochu na jiné téma a motory, které umožní nadnášení, ponesou náklad. B.O. má ještě daleko na Mars a Musk, aby uplatnil svou technologii na Marsu, musí jej vybavit globálním polohovacím systémem, či zajistit data ze své stanice na oběžné dráze. Obávám se, že Mars není v jeho zájmu narozdíl od jeho PR, protože na to nemá know how a nezajistí přeźití posádky po dobu letu a bude se držet toho, co mu jde dobře a to je tahání tun na orbitu.

+2/−6
1.5.2018 3:18

P34e36t79r 36P26a76v16e42l52k22a 3660233628693

K orbitalnimu odpadu - jakekoli vetsi kusy jsou samozrejme sledovany, nejvetsim problemem jsou male kousky, ktere mohou poskodit satelity nebo lode. To ale s navratovymi stupni nijak nesouvisi. Navratove stupne byli vyvinuty kvuli financni strance, Falcony jsou uz dnes nekolikanasobne levnejsi nez jine rakety v minulosti.

O navratu aerodynamicky krytu se uvazuje take kvuli penezum, stoji totiz nekolik milionu dolaru jeden, pokud se je nepodari zachytit, tak proste skonci v mori, kde je poskodi kontakt s morskou vodou. Rozhodne nezustanou jako smeti na orbite. Obecne vzato skoro vsechno co rakety vynesou skonci bud v mori nebo shori v atmosfere. S nejakym orbitalnim odpadem to nema nic spolecne.

Dotace dnes mozna pobiraji oba, ale nebylo tomu tak vzdy, protoze ne vzdy byl soukromy sektor povazovan za plnohodnou nahradu statniho vesmirneho programu v US.

Boeing nevlastni ISS, byl a je primarnim dodavatel soucastek pro ISS - http://www.boeing.com/space/international-space-station/. Za vlastnika ISS se daji oznacit vsechny staty, ktere se podilely na financovani stavby a provozu ISS.

GPS licence neni nic draheho (par stovek dolaru za pouzivani frekvence?) a pristani jsou plne autonomni, cekat na nejakou zpetnou vazbu pres satelit je technicky nesmysl.

Falcon nejvice paliva spotrebuje pri vynaseni nakladu (zaklady fyziky a selsky rozum?), pri navratu zpet se vyuziva aerodynamicky odpor i k brzdeni, takze zas tolik paliva nepotrebujete.

K orientaci na Marsu se pouziva napr. poloha slunce, pripadne obloha, pokud slunce nevidite. Pokud potrebujete presnejsi informace, kdyz jste blizko povrchu tak muzete pouzit napr. radar. Toto nejsou nove problemy, resily se uz nekolikrat pri pristani ruznych sond na Marsu.

Ja myslim, ze Mars byl vzdy Muskovym primarnim cilem, ale nemuzete ocekavat, ze Vam nekdo na zelene louce postavi raketu co doleti s lidskou posadkou na Mars. Je nutne delat postupne kroky, coz je myslim presne to co dela.

+4/0
1.5.2018 9:03

W46a64l62d57a 24W36i95n72t50e15r 6407649431309

Ekonomická stránka jistě hraje roli, ale snad nebude tak zle, když s mnohým nebudu souhlasit, protože nemáte vazbu na závazky a ty závazky cosi předurčují a z nich se odvíjí jistá řešení. Kromě toho, není podnikání jako podnikání - jsou v tom investoŕi (i NASA je investor a k tomu zákazník a navíc vše kontroluje). ISS je pochopitelně ve vlastnictví zůčastněných - rusáci si svůj modul odtáhnou a Boeing je něco jako majitel. Orbitální odpad - samozřejmě, že se o něj jedná a je to v podmínkách a vzpomínám si opět na jednu PR kohosi, jak je dobré zachraňovat aerodynamický kryt kvůli ceně (to by nesměli nafotit (polovina krytu) a ukázat světu, jak ty miliony USD jsou zužitkovány). Pochopitelně, že každý kus, který se vrátí v pořádku, je úspora a je to jednou z motivací. Co se týće radaru - to není jako přistávání sond či Curiosity, ale pokud chce Falcon přistát na Marsu (nepravděpodobné ani přes PR ve slibovaném termínu) s rozpočtem odvíjejícím se od výkonu motorů, musí mít polohovací systém a ten není o tom, že se cosi na něj posílá, ale o tom, že ta data zpracovává (pasivní režim) a jak si asi myslíte, že přistává na rampách. Konstrukce Falconů neumožňuje vznášení, třeba jako závěs Curiosity nebo stupně B.O. To by bylo asi na jiné téma a i když nejsem fanatickým a narychlo "vyrobeným" příznivcem Muska ovlivněn jeho PR, tak fandím a jeho možnosti sleduji - bude dobrým tahačem na orbitu.

0/−1
3.5.2018 1:58

T74o72m49á37š 22M81a45t64ě17j 9665368553822

prvni stupen orbitu nedosahne (tzn. spadne drive nez dokonci pevni obeh)! tak jakepak smeti.

navrat stupnu i krytu resi kvuli cene. jinak spadnou samy.

ssto (single stage to orbit) je zatim ve hvezdach.

+3/0
1.5.2018 13:46

W68a21l49d42a 44W86i24n12t85e75r 6457899271789

Nejsem nadšeným pozorovatelem vesmírných projektů jen pár posledních let, kdy se projevil Musk, jako většina z vás a to vesmírné smetí, které je produktem jakéhosi efektu (odborný termín mi bohužel vypadl z hlavy), je právě z pozůstatků nosných stupňů a i když je jejich "životnost" na nízké orbitě omezena, skrze srážky s ostatním materiálem je i právě teď tvoří. Prevencí je tedy toto eliminovat a třeba nepovedené odpojení vojenského satelitu od Falconu bylo řešeno zničením obou shořením v atmosfeře (PR tvrdila, že to nebyl neúspěch :-))) ) . Je snaha tedy něco omezit ( kesselův syndrom ) a pochopitelně, že jde o úsporu kvůli kšeftu a je to dobře, nic méně, je to i podmínka a je naprosto fuk, zda se to řeší motorem nebo padáky.

0/−1
3.5.2018 2:22

T60o85m73á94š 60M42a84t67ě79j 9725398113792

Pokud nekecáš, tak bohužel ani dlouhodobé pozorování vesmírných projektů, ti moc znalostí v hlavě nezanechalo.

Tak znovu a polopaticky:

1) První stupeň (to je ten co přistává) - nikdy orbitální rychlosti nedosáhne. A pokud nedosáhne orbitální rychlosti - tak prostě spadne prakticky ihned. (Trvá mu pár minut než dopadne na Zem). Nemá šanci cokoliv na orbitě zanechat, protože se tam zkrátka a jednoduše NIKDY NEDOSTANE - ani kousíček z něho. Žádná jednostupňová raketa se nikdy na oběžnou dráhu nedostala. A přistávání s tím nemá vůbec nic společného.

2) Fairing (kryt) - se odhazuje krátce po odpojení prvního stupně, těsně po opuštění atmosféry už není zapotřebí - a kvůli úspoře hmotnosti (a tedy zlepšení poměru tah / hmotnost se zahodí. Stále hodně dlouho před dosažením orbitálních rychlostí. Takže také nemůže zůstat na oběžné dráze ... protože i kdyby byl v tu chvíli výškově nad některou s extrémně nízkých LEO, stejně zdaleka nemá dostatečnou rychlost na to, aby tam zůstal.

3) Orbitálních rychlostí dosahuje až druhý stupeň (případně někdy až třetí) s nákladem... a tam to všichni řeší stejně - vyloží náklad a zabrzdí, aby druhý / vyšší stupně spadly. Ty už nějaké smetí nahoře zanechat můžou - ale právě proto, aby se toto minimalizovalo, tak jsou dopředu naprogramovány, aby po vyložení nákladu zabrzdily. (To se stalo osudným i Zumě - která se od druhého stupně neodpojila, a jak druhý stupeň pokračoval v naprogramovaném postupu - tak se prostě otočil a zabrzdil ... a plánovaně spadnul do moře.

4) Pokud jde o "PR tvrdila" - pro Falcon 9 / Space X to neúspěch nebyl - u nich fungovalo všechno v pořádku. Propojovací zařízení si stavěl Northrop Grumman (výrobce satelitu). Úkolem Space X bylo dopravit druhý stupeň s nákladem do místa X a udělit mu rychlost Y (vektor Z) ... a tam se měl náklad odpojit... Space X dopravilo druhý stupeň s nákladem tam, kam měli ... bohužel náklad neuměl "vystoupit".

+2/0
3.5.2018 9:14

K33a80m57i95l 31K68r52b36á61l11e72k 6954772295273

Sheppard je spíš srovnatelný s demonstrátorem Grasshopper a ten přistával už v roce 2014, dávno před Sheppardem

+2/0
1.5.2018 9:59

O88n96d13ř46e94j 13D84u78j42k70a 4746236970119

Ne první byl Delta Clipper v 90tých letech. New Shepard se umí vznášet právě proto že je to suborbitální prskavka. Není to žádný "koncept" ale elementární fyzika, New Glenn pokud bude, tak se vznášet nebude.

0/0
2.5.2018 11:38
Foto

R41o75b12e42r16t 90R31a38j78s 7245319731514

Bezosova raketka. S Falconem srovnání opravdu nesnese, ale to jen uvádím na pravou míru. Jinak tomu samozřejmě fandím také.

+6/0
30.4.2018 19:10
Foto

A98n83t10o98n81í22n 66L78o82m 8692924169755

https://i0.wp.com/biteby.com/wp-content/uploads/2017/12/kplhqid.jpg

0/0
2.5.2018 11:09

J47á11n 24B35a56d55i54o35v29s35k70ý 2629714386956

Hmmm. Zpomalení pred dosednutim kapsle někdo zachytil? Ale jinak fandím!

0/0
30.4.2018 16:26



Najdete na iDNES.cz