Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Učte děti programovat, radí expertka. Umělá inteligence je překvapivě stará

Strojové učení pomáhá s překladem textu, rozpoznáváním řeči nebo vyhledáváním obrázků. Máme se bát umělé inteligence, která za pár let překoná inteligenci lidskou? Podle výzkumnice Anny Ukhanové ze společnosti Google mají lidé o umělé inteligenci zkreslené představy. Zeptali jsme se, jak se na svět plný „AI“ připravit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J74o26s95e76f 60P44a86v38l39í37k 2973630937261

Děti ani mladé lidi k programování nikdo nevede. Žiji na malém městě, jsou tu 2 střední školy ale ani jedna nemá na výuku informatiky odborníka. Tuto činnost dělají zkušenější uživatelé - základy, Excel, Word. Takže maturanti netuší, jak takový program funguje a jak vůbec začít. Toto nezmění ani opakované zvyšování platů ve školství. Šance by byla, pokud výuku bude moci dělat odborník bez potřeby aprobace, jako tomu bylo do roku 2015.

0/0
18.5.2018 8:01

V57e74n91d38u83l98a 21S82z57l66a25u28e20r59o52v35á 7562556477128

"Já osobně vděčím svému otci a svému bratrovi za to, že mě odmalička trpělivě vysvětlovali všechno, co dělají. Můj otec byl elektroinženýr a vždycky mi jasně řekl, co dělá a proč. Díky tomu jsem nikdy neměla pocit, že technologie jsou nějak neproniknutelné, že by to bylo něco, kde nemám šanci. Když jsem se pak rozhodovala, zda jít na technickou univerzitu, nemusela jsem pochybovat o tom, zda bych to zvládla."

To je krásné:-)

+1/0
17.5.2018 19:32

G84e50o89r29g 52K26o74m74b66e13r10e77c 9344511396141

Umela inteligence zaplatpambu neni, az bude tak tu nebudem my.

0/0
17.5.2018 9:54

P29a32v17e41l 66S91o68b38o60t41k34a 5370854

Učte děti programovat, ne kódovat.

Učte je tomu jak má program fungovat, jak má být systém navržen, jaká matematika je za návrhem systému,.... jaké jsou programové a výpočetní architektury a možnosti, jaké mají výhody,...

Samotné kódování dětem k ničemu nebude, to z nich uděláte akorát nepoužitelné cvičené opičky.

+7/0
15.5.2018 18:55

H13o79n52z26a 90R40a16š83í72k 7840677344465

Co myslite tim "kodovat"?

0/0
15.5.2018 22:38
Foto

P26a53v66e47l 93K68a29s47í16k33, 47T15e45c92h81n61e67t21.91c47z

"Kódování" je hovorový výraz pro "psát zdrojový kód". Pan Sobotka tím (podle mého) chce odlišit někoho, kdo "umí napsat funkční zdrojový kód" od někoho, kdo "ví, jak to funguje a proč to dělat tímto a nikoli jiným způsobem". Což je přibližně rozdíl jako mezi zedníkem a architektem.

+7/0
15.5.2018 22:41

H88o62n33z56a 61R43a20š33í30k 7550477494175

Nikdy jsem to v tomto smyslu neslysel i presto, ze jsem z oboru. Koder jako profesi sazece HTML podle predlohy zpracovane grafikem ano. Moc si nedokazu predstavit, ze bych sestavil zdrojovy kod, ktery funguje, aniz bych vedel proc to delam zrovna timto zpusobem...

+1/−1
15.5.2018 22:44

J30a75n 24P70a23v47e64l17k47a 3957551144201

Úplně snadno. Způsobů, jak napsat program je vždy mnoho

Ten dobrý se pozná se to podle toho jak funguje, kolik času potřebujete na odladění, jak snadno se rozšiřuje nebo předělává a dalších věcech.

+2/0
16.5.2018 8:44

O54n47d33r31e15j 72F75l86i56d62r 3305190858607

Snadno - neco najdete na stackoverflow a prilepite to. Nebo uz jenom dneska tolik popularni frameworky a npm baliky - programator vi, jak by to napsal sam a je schopnej v knihovne najit a opravit chybu. Kodovac (neplest s koderem!) vi "tady tam import superknihovna; pak zavolam superknihovna.dejSeVuleBozi() a ono to neco udela. Netusim jak."

0/0
16.5.2018 13:29

H57o95n27z60a 85R97a97š25í26k 7660897534735

To musi byt zazitek debugovat :D

0/0
16.5.2018 13:31

R36o39b50i66n 76Ž52i50ž87k71a 2988974506736

No.. ono dnes už dost často superknihovna.dejSeVuleBozi() (mimochodem naprosto geniální termín! :-D) kupodivu stačí. Jen je potřeba aby takovej člověk nad sebou měl seniora/šéfa, kterej (mimo jiné) ví, kterou knihovnu vybrat a kam hrábnout, pokud to stačit přestane.

Dokonce si myslím, že je to dnes slušnej způsob, jak s programováním začít - při dnešním převisu poptávky po vývojářské práci nad nabídkou se i kódovači hodí. A časem se vytříbí, z koho se stane programátor a kdo zůstane pomocná programátorská síla :-)

0/0
16.5.2018 14:08

A30n72t23o93n61í37n 85H17o20l29í45k 8687163214390

AI je spis mnozina uloh. OCR a rozpoznavani hlasu se rika AI i kdyz se nepouziva strojove uceni. Pojen AI je v zasade uz tak vagni, ze by bylo nejlepsi ho prestat pouzivat :-)

0/0
15.5.2018 15:54

F31i65l41i60p 98T48ř56e15b94a 6523660448716

Umělá inteligence neexistuje.. Existuje strojové učení. Až se to novináři (a tiskoví mluvčí a vlastně i většina techniků) naučí rozlišovat, prodeje alobalových čapek prudce klesnou.

0/−1
15.5.2018 13:37
Foto

P85a95v29e20l 21K34a77s52í12k72, 37T26e86c29h28n31e30t17.46c39z

Umělá inteligence je (když to řeknu velmi zjednodušeně) označení pro řadu technologií, které většinou vychází ze strojového učení (a není jen jeden typ strojového učení). Vám na tom spojení předpokládám vadí to slovo "inteligence", asi proto, že si pod "inteligencí" představujete něco jiného, než já. Já pod slovem "inteligence" vidím "schopnost řešit nové problémy". A pak neuronová síť schopna klasifikovat nová data na základě předchozích dat je "inteligentní" v tomto smyslu. Pokud pod slovem "inteligence" vidíte "moudrost, samostatný úsudek, porozumění symbolům" nebo něco takového, zamyslete se, proč tomu tak je.

+2/0
15.5.2018 15:16

O58n50d42ř65e88j 74S34e72k66e27r50a 1947926246309

Stačilo by používat terminologii, dávno známou fanouškům sci-fi.

Virtuální inteligence - pro systémy, které dokážou napodobovat lidský model chování ve svém oboru

Umělá inteligence - pro systémy, schopné lidským či jiným komplexním způsobem skutečně myslet.

0/0
15.5.2018 16:27
Foto

P24a98v34e57l 81K43a85s28í92k13, 44T21e29c37h83n73e44t29.15c23z

Nevím, zda je sci-fi tím nejlepším zdrojem nomenklatury. Díky mainstreamovému sci-fi má většina lidí pomotanou představu o tom, co je to černá díra, červí díra, nadsvětelný pohon, tvrdé světlo a tak vůbec :-)

+4/0
15.5.2018 22:28

O45n63d63ř31e46j 98S14e84k84e31r42a 1337726976149

To máte pravdu a je jediné štěstí, že je termín "umělá inteligence" tak jednoznačný a nikdo s ním nemá problém.;-)

0/0
16.5.2018 20:33

W31a94l59d64a 94W71i31n49t61e53r 6637149451829

V tom je i komerční hledisko. Málokdo by si koupil něco, co nese nálepku simulátor inteligence, namísto umělé inteligence. Stejně dobře se komerčně vyjímá "kvantový počítač", namísto analogový, i když je využíváno kvantových vlastností promítnutých do stavů bitů, tedy qubitů. Naše běžné stolní počítače s křemíkovými čipy také pracují na principech, které lze popsat jen skrze kvantovou mechaniku a nenese přívlastek "kvantový". Strojové zpracování dat nikdy nebylo a není o inteligenci, která je vždy vztahována k rozumové schopnosti. Proto se to zároveň s pojmenováním z nadšení v minulém století doplnilo o přívlastek, aby se to oddělilo od zažité definice, ale stále to není poplatno svému novému umělému názvu. Zcela jistě jednou dosáhne simulátor inteligence takové složitosti a provázanosti mnoha činností, že se v něm zcela jistě "rozsvítí" vlastní umělé ego, které systému dodá dynamiku dalšího rozměru a pak skutečně bude možné hovořit o umělé inteligenci jako takové. Pan Filip má svým způsobem pravdu a možná by se měl zamyslet někdo jiný. Kupodivu se mi celkem líbil obsah článku, protože se konečně někdo odvážil strhnout tajemnou masku AI, která se zbytečně démonizuje nebo vyvyšuje nad něco, co je pořád o bedně ozubených koleček, které podle otočení klikou rumpálu nastaví stav a my jej přečteme (s umělými neuronovými sítěmi (nastavování vah) jsem pracoval).

+1/0
16.5.2018 22:01

M52i15l74a86n 11V84o59l45e13k 5209813386119

Strojové učení je prakticky jen 'statistika'. Smutné na tom je, že v dnešní době je to asi jediný způsob, jak prosadit 'poučení z minulosti'. Když budete na poradě prosazovat zanalyzování stávajících dat, tak s vámi vyběhnou, ale když to nazvete zavedením umělé inteligence, tak máte šanci (že to dostane perspektivní kolega).

+1/−1
15.5.2018 19:13
Foto

P43a71v70e21l 48K31a33s61í77k84, 64T19e50c23h24n11e76t81.93c68z

Na druhou stranu, co není "jen statistika"? I například to, že jste napsal příspěvek výše, je z jistého pohledu jen výsledek statistiky :-) Umělá inteligence je "šikovné využitá statistika", a nevím, proč by to mělo nějak snižovat význam. Druhá věc (a na to asi narážíte) je, že se teď všichni mohou přetrhnout, aby nacpali "umělou inteligenci" i tam, kde by stačil dobře položený SQL dotaz.

0/0
15.5.2018 22:30

T12o41m25á67š 45V70a23l53d85e91r 7483810669

To máte podobné jako když amatéři a laici pojmenují naprogramovaný manipulátor robotem. A pak se lze dohadovat nad poučkou robot :-). Spousty "laiků" objeví "ameriku" po sté. Ale je dobré že se ti "laici" sami učí a přemýšlejí o možnostech vývoje. Pouze hlupák pak roznáší zaručenou informaci, že právě nyní je ona "amerika" objevena. :-)

0/0
17.5.2018 10:52

R70a87s77t90i42s25l82a21v 30P73a30l19u77š 4597718457434

Akurát, že podľa definície je ten "naprogramovaný manipulátor" naozoaj robot. :)

0/0
19.5.2018 16:06

J36a37n 86P68a97v11e55l12k75a 3767171784741

Inteligence je schopnost učení a řešení problémů ať lidská nebo strojová. To, že má stroj zatím nízkou inteligenci neznamená, že ji nemá vůbec.

0/0
16.5.2018 8:49

V85l45a81d51i79m34í46r 20V44y66s20o56k81ý 8662932571675

Není můj typ, ale umím se přemoci 

0/−3
15.5.2018 13:09
Foto

J21i50ř17í 52K64a21r94e96š 7718861319879

Jsem beznadějný případ a pomůže mi jen osobní doučko s paní expertkou ;-D

+7/−1
15.5.2018 9:51

E65r47i74k 42L55e86v84i36n35s79k46ý 8981324903695

Google je dukazem toho, ze stale plati poucka, kterou jsme pouzivali v tech 80. letech minuleho stoleti na skole : Lepsi prirozena blbost, nez umela inteligence.

+1/−15
15.5.2018 9:00

T75o21m26á44š 60N53o18v64á66k 2708316308342

Vy se radite do ktere z tech skupin?

0/0
15.5.2018 9:42

V53á17c47l24a31v 77S28l45a24v35í78č19e30k 7414405143184

Doporučil bych Google AI expertce, aby si nechala přeložit do čehokoliv anglický text z MSN UK o politice. Zvlášť humorné jsou překlady o premiérce Therese May jako o květnu :-) Společnost květen řekla :-) Nějak mi tam pořád uniká, jak se ten překladač učí, když dělá stále tytéž pitomosti u tak triviální věci jako jméno UK premiérky. Ale jako doplňkový slovník se to použít dá. Když má člověk vedle anglického textu ten překlad, tak nemusí lézt do slovníku. Ale překladač s AI by měl umět idiomy, užívaná sousloví aspoň ta novinová. Snad to jednou bude ke čtení. Naopak strojové čtení libovolného textu pod Win 10 v češtině i v angličtině, to klobouk dolů. Dá se poznat, že je to mašina, ale chyby to nedělá.

0/0
15.5.2018 8:32
Foto

P85a55v52e69l 43K57a82s18í71k33, 65T60e49c80h72n98e84t11.23c50z

Právě, že u těch idiomů má naopak strojové učení (hluboké neuronové sítě) nevýhodu oproti předchozímu překládání po frázích. Podrobně jsme to loni rozebírali tady: https://technet.idnes.cz/google-prekladac-neuronove-site-google-translate-srovnani-test-p80-/sw_internet.aspx?c=A170509_130949_sw_internet_pka

+1/0
15.5.2018 9:35

M40i96l89a64n 51V33o75l34e62k 5629113576839

A pán Kasík, čo vy si predstavujete pod takým pojmom hluboká neuronová síť?

Hlavně mi neříkejte, že víc vrstev neuronů. To jsem si mohl (v malém) naprogramovat i před dvaceti lety, v tom asi žádný objev nebude. V čem je tedy ten podstatný přínos?

0/0
15.5.2018 19:07
Foto

P68a67v60e94l 53K86a29s45í36k52, 12T22e57c80h59n67e14t32.28c59z

Já tomu rozumím. Z vašeho pohledu se vše dá rozebrat na jednoduché věci a tak to podle vás vlastně nestojí za řeč. Já se na to koukám naopak - právě to, že i ty RRN sítě jsou vlastně výsledkem "jen" masivně opakovaé aplikace jednoduchých "mechanických" principů, mi přijde jako důležité. A ano, přijde mi užitečné, že se o tom mluví. Několik těch přínosů je popsáno třeba zrovna v tomto článku. Popravdě, z toho, jakým stylem v poslední době vedete diskuze, nevím, jestli skutečně stojíte o mou odpověď, a tak vás tím nebudu zdržovat.

0/0
15.5.2018 22:35

M98i86l87a65n 86V27o20l81e57k 5559183316189

Já jsem to právě myslel jako pobídku k napsání odborného článku. Možná mi něco uteklo, ale nelíbí se mi používání nových termínů (hluboká neuronová síť), bez vysvětlení jejich podstaty (podle mě způsobu jejich učení).

0/0
16.5.2018 5:48

W76a80l23d21a 13W40i23n92t15e13r 6547879511939

To je právě to, co nám v minulém století nešlo na simulaci dvou párů neuronů v Atari, protože tím "hlubokým" jde lapidárně o celkový kontext v simulaci inteligence, než o dílčí analýzu zobrazenou na osciloskopu po celé noci učení (týkalo se to těch "mechanických" několikavrstvých neuronových sítí).

0/0
16.5.2018 22:36

P51e25t65r 57V39o82b96o83ř80i78l 5949177368755

No, a to čeština/angličtina funguje celkem obstojně a číst se to jakž takž dá. To čeština/španělština je přes google translátor opravdový peklo, nesprávný osoby u sloves, sem tam vyloženě nesmysl...jak před nějakýma deseti lety to čj/aj.

+1/0
15.5.2018 13:16

A47l86e79š 43W79o13l80k10e46r 6569119914149

Překlad němčina / čeština je taky dost nepoužitelný :-(

0/0
16.5.2018 7:02

J66i93ř83í 43M77a45c33e68k 3655915974781

Už před mnoha lety jsem četl pěkný citát: „Děti, které dnes programují, budou jednou šéfovat těm, které dnes na počítači hrají hry.“

+3/0
15.5.2018 8:08

J48a21n 91M98r43k26v94i14č46k55a 9273326205178

A tak se i stalo.

+1/0
15.5.2018 8:51

E47r22i51k 77L19e55v46i77n40s89k96ý 8451274713125

Ne. Ty prvni stale programuji a vubec delaji spoustu uzitecne prace, ty druhe jim sefuji a tvari se, ze vsemu rozumi, vzdyt to prece videly v tech hrach.

+6/−1
15.5.2018 8:58

J17a80n 94M81r64k41v90i88č10k13a 9393156875668

Ty "druhé" je dost obecně definovaná skupina. Znám lidi co hráli / hrajou hry a už 30 let dělají v továrně u pásu. Znám i pár lidi co hráli / hrajou a mají "schopnosti" řídit firmu. Programátoři jsou introverti, zpravidla nechtějí řídit lidi, protože je to nebaví. Tak trochu stojí mimo sytém, ale vidí / vědí hodně důležitých věcí.

+8/0
15.5.2018 9:14

J20i75ř60í 33M69a96c21e26k 3865825514411

Z dítěte, které programuje, ještě nemusí být programátor, tak jako z dítěte, které čutá do míče, nemusí být profesionální fotbalista. Ale děti, které zkoušejí programovat, se naučí trochu lépe přemýšlet a logicky uvažovat.

+11/0
15.5.2018 10:28
Foto

J69i80ř11í 12K97a97r33e11š 7388731319509

Má zkušenost je taková, že děti programují, právě proto, že hrají :)

+5/0
15.5.2018 9:53
Foto

J55i74ř55í 33K50r74á78t50k58ý 3200292244

Dříve možná, já se kvůli tomu jako kluk naučil programovat ve strojáku, abych mohl "hacknou" hry na ATARI 800XE a udělat si třeba nesmrtelnost, nebo aspoň 256 životů. Dnes to ale tak jednoduché není, můj syn hraje kde co, ale nikdy ho nenapadlo vrtat se v kódu, což je vzhledem ke složitosti dnešního software pochopitelné, sám bych nevěděl jak na to. Metodu, kdy jsem v disassembleru postupně měnil metodou pokus omyl v kódu všechna čísla 3 (životy), abych našel to správné a tím se zároveň učil ten kód číst i psát, dnes není možné použít. Programují jen ty děti, co porgramovat chtějí bez ohledu na hraní her.

+3/0
15.5.2018 11:24
Foto

J46i21ř56í 74K90a90r92e22š 7408321719209

Souhlasím.. Pojmem "děti" jsem vlastně myslel sebe a svou generaci v minulosti, +- pár let .. Kvůli golden axe u mě začalo veškeré vrtání se v pc, ať už v kódu nebo v hardwaru. Tehdy jsem poprvé rozebral disketu. Hra byla na více než pěti a jedna z nich nešla. Chtěl jsem ji opravit, tak jsem umyl pásek okenou ;-D Asi byla vadná z výroby, protože ani po takovém zásahu nešla ;-D .. A jelikož měl starší brácha vždy vikinga a na mě zbyla ženská (chlap byl nejhorší :D), chtěl jsem aby se síly vyrovnaly. No a tak jsem (sakra, už nevím jak jsem to zjistil:-/) začal programovat - editace souboru AXE.DAT a přepsání 4 písmen a čísel ;-D

Jinak mě programování nebaví, nemohl bych se tím živit. Ale skriptíky do ultimy a podobně mě baví ;-D

[Executable]

public void Heal_self_banda()

{//by karibrk

UOItem bandage = World.Player.Backpack.AllItems.FindType(0x0E21);

if (bandage.Serial != Serial.Invalid)

{

UO.WaitTargetSelf();

bandage.Use();

0/0
15.5.2018 11:56

P86e97t15r 41D80y85n38t46a54r 8194769941505

Taky jsem se to naucil na Ultime online :)

0/0
15.5.2018 12:26

J86a75k22u13b 10B82o58h61o86n65ě85k 8515576209477

Já se zase jako první vrtal v AI souborech pro Age of Empires 2, aby počítač stavěl míň katapultu, víc speciálních jednotek a posílal je v pořádných armádách a ne po 20.

To není pořádáná středověká akce, dokud nemám před hradbama sloní hřbitov :-)

0/0
15.5.2018 13:01

M79a19r20t32i13n 45B45e52r69a47n 6689715816811

Pěkný, ale nepřesný.

0/0
15.5.2018 10:16

K68a36r43e61l 34U13r24b80a18n 2394494221579

Nesmysl. většina lidí se k programování dostane právě díky PC hrám. Samozřejmě, že to neplatí pro všechny.

+2/0
15.5.2018 10:27

O10n41d28ř88e33j 75S89e65k44e98r54a 1907146506329

Zajímavé povídání, ačkoliv jsou některé jeho kousky dost zjednodušené. Což chápu, na podrobnější analýzu by Technet potřeboval trochu víc prostoru a hlavně špagát na přivázání čtenáře k židli, dokud si těch 200 kapitol nepřečte.:-)

Jen mi docela vadí ten těžce zdiskreditovaný výraz "expertka" (nebo jinde "expert"), protože tímhle magickým slovem se dnes zaklíná každý novinář, který sežene někoho, kdo není úplně blbý a je ochoten něco říct do médií. Je to něco podobného, jako "britští vědci", nebo "odborníci".

0/0
15.5.2018 8:00
Foto

P51a64v40e20l 76K78a27s38í51k88, 33T16e32c98h10n79e81t90.86c45z

Rozumím, a snažím se označovat kvalifikované odborníky konkrétně. "Výzkumnice v oboru strojového učení" je ale na titulek příliš dlouhé.

0/0
15.5.2018 9:37

O20n50d57ř45e94j 91S26e34k37e88r69a 1297616906389

To je mi jasné, stejně jako že je to možná dost subjektivní. Já ten výraz nesnáším od doby, kdy jsem v nadpisu viděl "expertka na mezinárodní vztahy" a v článku (rozhovoru) pak bylo upřesnění, že studuje tento obor na VŠ (muni, jestli se nepletu) a je jí 23 let.:-)

0/0
15.5.2018 10:04



Najdete na iDNES.cz