Diskuse k článku

Poslední článek geniálního fyzika: Hawking zkusil vyřešit paradox multivesmíru

Vědecká studie, kterou odeslal Hawking deset dní před svou smrtí, nyní vyšla ve specializovaném vědeckém časopise. Ve spolupráci s belgickým fyzikem se Hawking pokusil vyřešit paradox, který vzniká při uvažování o nekonečném množství vesmírů. Tento paradox byl důsledkem starší Hawkingovy teorie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J71i84n71d60ř54i84c70h 23H35r41a98d76e68c32k33ý 6135659872402

opravdu zajímavá práce, jen jestli se nespletl ve znaménku...

0/0
9.5.2018 12:47

M39a53r75t68i44n 83B86i80t47t22n49e11r 4942236936705

Je známo, zda existuje ve vesmíru nějaká větší struktura než nadkupa galaxií, jako je Laniakea? Tedy zda i naše nadkupa galaxií spolu s Velkým atraktorem a třeba Shapleyho atraktorem kolem něčeho obíhají nebo jsou přitahováni k nějakému středu x nadkup - možná centru vesmíru?

0/0
7.5.2018 21:47
Foto

T95o13m90á78š 94Z40e94m11á56n47e34k 2747854362845

Podle teorie temného proudu to nějak podobně je.

0/0
10.5.2018 2:42

L63a52d36i95s20l94a26v 37P75o67s14p33í11c85h40a14l 1628747603370

Jsem vzděláním matematik, ale s ve vztahu k podobným teoriím musím parafrázovat Sokrata: "Vím, že nic nevím!"

0/0
6.5.2018 8:26

M98a73r18t44i98n 58D74a21n95i59š 8214935207378

Vzpomněl jsem si na starý vtip. „Co první udělá anglický džentlmen, když ztroskotá na opuštěném ostrově? Postaví si tři chýše. V jedné bude bydlet, ve druhé bude klub, do něhož bude chodit a třetí bude klub, kam by nikdy nevkročil. Tak mě napadla parafráze – pravda trochu šroubovaná – na ty multivesmíry. Máme jeden, kde žijeme, druhý, který by se nám líbilo občas navštívit a třetí, kam by slušný pozemšťan nikdy neměl vkročit.

+6/0
5.5.2018 8:21

P85a58v68e27l 82K75l78í75m24a 7212907172937

No a k čemu to všechno je?

0/−3
5.5.2018 2:02

P25e26t43r 70P10a35l98e85č88e43k 3900955614302

Abyste se měl čemu divit.

+4/0
5.5.2018 9:36

V14e41r26o55n19i22k73a 98E81x44n45e90r84o57v33á 2596961537909

Když Faraday objevil zákon indukce, ptali se ho, k čemu je to dobré? Odpověděl: "K čemu je dobré dítě, které se právě narodilo?" Pokud jde o multivesmíry, tak asi k ničemu, ale živit pár profesorů co vymýšlí hlouposti zase moc nestojí. A je tu naděje, že díky nim vyroste nějaký druhý Einstein, myšleno tak, že od nich se naučí metody

+5/0
6.5.2018 0:45

W63a58l94d62a 88W21i68n21t51e95r 6247779301309

R^

0/0
8.5.2018 3:41

P55e73t44r 97N65o81v93o30t25n44ý 9971359180495

Jsem rad za tuto teorii, resi to muj vecny problem, co je za koncem vesmiru.

+2/0
5.5.2018 0:27

J50a61k39u46b 46R14o96u70s 3193770364432

A co tam tedy je? Jiný vesmír?

0/0
24.5.2018 18:03

J49a10r31o13s66l66a24v 69V38a82c87e60k 1412712962436

Ve vší úctě k Hawkingovi, poslední práce jsou spíše populárně vědecké články než vědecké.

+1/0
4.5.2018 21:48
Foto

P43a59v64e62l 13K28a69s88í65k77, 40T26e33c83h64n65e70t31.41c92z

A nebo jsou ty populární články populárnější, takže o těch vědeckých prostě ví méně lidí (tzv. availability bias)?

+7/0
4.5.2018 23:08

J97a22r77o40s21l47a21v 67V72a78c14e74k 1172632372596

To máte asi pravdu. Jeho genialita byla i v umění dát o sobě vědět vhodným způsobem, resp. o svoji práci.

+1/0
5.5.2018 12:03

J23a72k40u31b 40K42o46s 3886362970464

Cokoli si dokážeme představit, může taky existovat.

+1/−2
4.5.2018 20:10

J54a28r32o88s20l40a13v 44V30a81c33e51k 1642172122256

Co je to existence?

+2/0
4.5.2018 21:49

V86e72r64o18n68i56k14a 52E96x90n20e62r64o74v87á 2146231107659

Co je to, "co je to?"?

0/−1
6.5.2018 0:47
Foto

T49o50m88á93š 44Z14e28m16á76n89e31k 2747234382275

Dá se to poměrně dobře definovat jako výskyt v proudu času.

0/0
10.5.2018 2:45

J58i25ř70í 88Z77e97v23l79-91A28š29i49m79i 5555923283

To co vidíme dnes nanejvzdálenější obloze i to co "vidí" jen přístroje je pradávná historie stará téměř 14 miliard let .Teď tam je něco ůplně jiného a my se můžeme stejně jen dohadovat .Jistá je jen sluneční soustava a jiné teorie jsou jen bláboly přijímané z úcty k panu "vědcovi" .

+1/−11
4.5.2018 19:49

M38i64l50a62n 73V97o78l30e14k 5499493376629

Berte to tak, že multivesmíry jsou v krabici se Schrödingerovou kočkou. Až tu krabici někdo otevře, začne to mít smysl.

+2/−2
4.5.2018 19:15

J75o25z95e34f 46P25a72u43c33h32l67y 3359708957744

Až tu krabici někdo otevře a neotevře, začne to mít smysl a nezačne to mít smysl. ;-D

+5/0
5.5.2018 0:25

M24a63r48t60i83n 70D91a20n71i75š 8534605467508

„S využitím pokročilé matematiky, u které nemůžeme ani předstírat, že jí rozumíme...“

Oceňuji redaktora za upřímnost. :-) a doufám, že Hawkingův odborný článek dobře přetlumočil. Miluji populárně-naučné texty, ale jak mě poučil můj „přechytralý“ synek, tak jsou často kvůli snaze o srozumitelnost plné nesmyslů. Článek o fyzice, kde nejsou žádné vzorečky, nemá vlastně ani cenu číst. Když jsem se ohradil (už to rozhodně neudělám), že to nemůže být tak hrozné, tak na mne vytasil příslušná skripta, v nichž prakticky není text jen všelijaké matematickokvantověfyzikální vrtulky, šipečky, nesouvislé řady latinských i řeckých písmenek a číselných konstant a začal to komentovat. Inu, jak psal pan redaktor, ani jsem nemohl předstírat, že tomu rozumím. :-) Mimochodem za podobně zdeformovanou vědu považuje syn i mou oblíbenou Hawkingovu Stručnou historii času, která údajně byla původně určena jako paperback pro zabavení se při čekání někde na letišti. :-)

+3/−1
4.5.2018 19:15

J84a37n 57P85a26v25e13l 8323252428396

Vřele nesouhlasím. Já osobně věřím tomu, že když někdo něčemu rozumí, dokáže to vysvětlit. Pokud nerozumí, skryje se za vzorečky či odborný žargon.

Samozřejmě, je nutná určitá míra zjednodušení. I když budu někomu vysvětlovat jak používat lopatu, použiji určitou míru zjednodušení. Když budu teoretickému fyzikovi vysvětlovat účetnictví, také použiji určitou míru zjednodušení. Aby pochopil o čem je, ale nebudu ho učit účtovat.

+3/−2
4.5.2018 20:46

J30a84r15o42s82l36a12v 11V13a15c49e10k 1882522902826

To máte pravdu. Přesto v pozadí musí být matematika.

+1/−1
4.5.2018 21:51

Z15d34e58n92ě64k 35D91u47b93e19c49k53ý 3807714900478

Nejprve jsem chtěl namítnout,že za lopatou nemusí býti matematika. Ale vlastně i k ní patří."Lopaťák" také musí vědět,kolik si vydělá,když s ní vykoná určitý objem práce.

0/0
5.5.2018 11:32

P16e30t62r 85P86a77l88e48č50e58k 3420455454362

ale ale ale...pěkně si to děláte jednoduché. ;-D Víte on to samozřejmě vysvětlit dokáže...třeba pomocí těch vzorečků. Je otázkou zda jste to vy schopen pochopit. On se třeba za ty vzorečky neskrývá, to jen vy na to prostě nestačíte. Nic si z toho nedělejte, já taky ne.:-)

+3/−1
4.5.2018 22:58

W68a42l35d42a 97W97i66n48t74e93r 6917669471729

R^

Máte pravdu, neskrývá, protože je možné říci, co se děje za vidlemi a operátorem (v kvantovce je všechno operátor), ale asi by to málokdo pochopil. Musí se jít na to skutečně zeširoka a co nejobecněji, ovšem s rizikem, že to bude vypadat jako něco, co vypadlo z Kaku, který se z kritiky kolegů za nesmysly zhojí penězi za televizní vystoupení, či to vzít skutečně od píky a pak to dá samozřejmě nějaký smysl a obrys, který je však daleko od toho populárního popisu, respektive je to úplně něco jiného než z populárního podobenství. Kromě toho, účetnictví je možné vysvětlit i nepopulární formou a bude tomu rozumět každý - jde o míru abstrakce.

+1/0
8.5.2018 4:32

M86a58r30t41i23n 11D93a67n88i14š 8954375457198

Souhlasím s vámi, že jistá míra zjednodušení je v popularizačním článku nezbytně nutná. Asi jsem se ve svém příspěvku do toho zamotal, když jste z něho nabyl dojmu, že to odmítám. Jen jsem chtěl upozornit na úskalí popularizace, která kvůli obtížnosti tématu rezignuje na odbornost. A zatímco my, pouzí „hloupí“ konzumenti, máme ve své nevědomosti příjemný pocit, jak jsme probrané téma díky obrátnému popularizátorovi dobře pochopili, odborníci nebo náročnější čtenáři se chytají za hlavu, co je to za hlouposti. Někteří nároční čtenáři pak postrádají i ty vzorečky, protože jim jednak mohou říci více, než doprovodný komentář, a jednak jsou schopni si případnou popularizační nadsázku uvézt do patřičných souvislostí. A aby nebyla mýlka, mně osobně žádné vzorečky nechybí :-)

+4/0
5.5.2018 11:12

J52a15r91o56s12l66a50v 16V28a47c73e92k 1802662542686

Souhlasím :-)

0/0
4.5.2018 21:50

V92á30c39l25a61v 90D38o11s31t43á42l 8103521306459

Zjevně nechápete pojem nekonečně mnoho

0/−1
4.5.2018 15:30
Foto

L69e62n57k94a 69M11a45t63o80u31š79k40o81v67á 9300307366239

Tzn. do kruhu :)

0/−1
4.5.2018 15:51

V30á21c75l97a29v 56D60o76s89t34á68l 8343491626969

Hawgingh má smůlu že už umřel, s vámi mohl odpovědět na vše.

A zjistit i otázku k odpovědi 42.

0/0
4.5.2018 17:03
Foto

L12e13n39k32a 70M83a66t57o65u57š93k81o60v55á 9430117236159

Ticho tam vzadu ;-DV

+1/−1
4.5.2018 17:08

A86l32e19š 69L71i43s10o44v92s21k20ý 9949568812262

Včíl už to fšecko ví :-))) a možná se směje své pozmeské pošetilosti a pošetilosti těch, co se snaží pokračovat.

0/−2
4.5.2018 14:41

V43í79t64ě89z96s64l38a63v 62K19o49š35ť74á98l 9308564328

Zbožné přání.

+2/0
4.5.2018 22:51

R54a28d62e40k 86Č41e40r95n31ý 8368903550464

Jsem si vzpomněl na genialitu režiséra Nolana ve filmu Interstellar, kde byla scéna jak 3 astronauti navštíví na 1 hodinu planetu blízko černé díry a když se vrátí na svou mateřskou loď, tak se tam ptají astronauta se sem tam šedivým vlasem jak dlouho na ně čekal a on odpověděl 21 let... Hudba, výrazy herců - mráz po zádech člověku běhal...

0/0
4.5.2018 14:35
Foto

P69a10v22e64l 27K74a78s21í25k49, 57T67e55c60h32n17e35t44.71c63z

Chtělo by to další tříhodinový film, který by se zaměřil jen na těch 21 let na palubě :-)

+3/0
4.5.2018 16:09

P87a49v37e28l 85V55é48b33r 5929742382471

A co na tom bylo geniálního?

+4/0
4.5.2018 16:30
Foto

L18e26n48k48a 23M19a81t54o76u20š39k78o15v71á 9400807176879

Práce s časem je ve filmech vždy náročná. A strašně záleží, jak to ten režisér divákům prodá. S časovou smyčkou pracuje i film Příchozí, který mám raději než Interstellar. To vnímání času je tam pro diváky více uchopitelný.

+1/0
4.5.2018 16:49

M95a91r28t90i57n 29D72a92n78i71š 8364545287508

Proto ta poznámka o kruhu výše? :-)

0/0
4.5.2018 19:18

J21a20n 59P39a21v82e93l 8263622278866

Mě osobně se Interstellar hodně nelíbil. I když se holedbali, že vše konzultovali s odborníky, hodně věcem jsem prostě nevěřil. Ale, fyzik nejsem.

0/0
4.5.2018 20:59

M76a20r58t23i23n 25D67a26n14i78š 8464285267678

Různí fyzici se k Interstellaru staví různě. Někteří, jako např. slavný popularizátor Lawrence M. Krauss v jedné diskuzi v Olomouci na filmovém festivalu AFO při zmínce o Interstellaru jen mávl rukou a se zjevnou nelibostí prohodil něco o pitomosti. Jiné vědce film inspiroval k odborné studii. Příkladně možnost života na planetách v blízkosti supermasivní černé díry, na něž se hrdinové filmu vydali, podnítila české fyziky (Opatrný, Richterek, Bakala) k seriozním výpočtům. Viz http://archiv.zurnal.upol.cz/prf/zprava/clanek/fyzici-ukazuji-ze-bizarni-svety-v-blizkosti-cernych-der-nemusi-byt-jen-sci-fi/

0/0
5.5.2018 7:41

W28a75l29d40a 19W27i31n91t87e67r 6937229111689

Interstellar jsem sice neviděl, ale z diskusí lze vydedukovat, že asi některým dilatace překáží v životě v gravitačním poli, ale ona vůbec nepřekáží, protože čas uvnitř toho pole půjde z hlediska toho, kdo je v něm, naprosto normálně a rychlost světla také shledá normální. To jen z pohledu zvnějšku se bude pohybovat jako zpomalený film a tím nabere časový deficit k tomu, co je mimo pole. Třeba naše Země, pokud by byla sledována z orbity, respektive by byli sledováni lidé citlivým přístrojem, budou jejich reakce či pohyby stejné, jako v mírně zpomaleném filmu a to i přesto, že na orbitě se nepatrně projeví důsledek STR. My na Zemi samozřejmě vnímáme vše normálně, protože je s námi zpomaleno vše a nemůžeme vidět rozdíl porovnáním. O to je překvapující, že by se vůbec vedly vědecké diskuse, zda je to či není pravda, když by se na dilataci, zvlášť v gravitačním poli (OTR) měli shodnout naprosto všichni vědci. Něco nebude v pořádku - ne všichni budou fyzici zabývající se relativitou.

+1/0
8.5.2018 5:08

M34a93r79t38a 11V14i80n19t23r79o65v56á 1681382242711

A co na to další teoretik Michio Kaku!?? To když vidíte na NG tak pro něj vlasně není nic problém!

+1/0
4.5.2018 14:00

J73o91s42e70f 91N17o74v84á52k 9984640835317

a já myslel, že to bude poklidný prodloužený víkend :-( to se zase s chlapama v hospodě zhádáme, neb to každý vidí nepatrně jinak. Většina z nich ale jdou ještě dál a ty teorie umí dokončit, objasnit a zdůvodnit. Bohužel zatím nikdy se jim to ale druhý den nepodařilo znovu interpretovat.:-P

+22/−1
4.5.2018 14:00
Foto

L90e28n10k23a 97M90a20t98o17u27š22k85o19v62á 9480737626589

Třeba toto je docela zajímavé video. Ikdyž se tam uvádí, že se vesmír skláda “pouze” ze 100.000 galaxií, což mě přijde málo. Nedávala bych tomu velkou váhu, ale je tam znázorněno, jak by vesmír mohl vypadat a jak se chová.

https://futurism.com/videos/detailed-map-date-place-universe/

+3/0
4.5.2018 13:40

K91a77t26e92ř12i79n39a 76D26r28a93h85o11k48o95u86p31i61l64o42v70á 9466131712663

To je jen viditelný vesmír. ;-)

0/0
4.5.2018 15:06

K74a29t83e81ř54i35n20a 88D49r71a16h14o97k25o30u83p30i74l90o14v31á 9256721892313

A je to 100 miliard galaxií. Nicméně Hubblův teleskop teď objevil, že to bude spíše nejméně 2 bilióny galaxii (ve viditelném vesmíru).

+4/0
4.5.2018 15:08
Foto

L40e86n19k30a 87M55a73t54o35u37š59k54o94v71á 9910827956609

Oukej, dík za info. Ale čísla to jsou strašná, co? :)

0/0
4.5.2018 15:39

M76i89r82e33k 45G44a57j49e71r 5211666459580

Ani ne. Predstavte si pouhych 10 tisic galaxii na primce za sebou. To je jak lidi v malem mestecku. No a ty galaxie jsou posazene v trirozmernem prostoru, takze do krychle o strane s delkou 10000 krat vzdalenost mezi dvema galaxiemi se vejde bilion galaxii.

+2/0
4.5.2018 17:19



Najdete na iDNES.cz