Diskuse k článku

Ohlédnutí za malou revolucí: jak se rakety naučily přistávat

Zdá se, že éra vícenásobně použitelných raket by mohla především díky společnosti SpaceX být na spadnutí. Připomeňme si proto, jak moderní historie „nesmyslu“, který dnes napodobují i ostatní společnosti, začala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P80a75v98e48l 56Z34a45t50l90o57u34k48a28l 6486499855327

Dana Tenzler - největší nepřítel Elona Muska, o kterém Musk netuší, že jej má. :-)

+2/0
13.5.2018 11:05

V53a95c56l56a84v 48M77e69d75e48k 5651962325195

Pro vynášení nákladu je to asi OK. Otázka je, jestli to půjde použít i u letů s lidskou posádkou.

Když se zaváděly do provozu raketoplány, jedním z argumentů bylo, že vynesení nákladu na oběžnou dráhu bude levnější, než bylo u Apolla. Jenže k tomu nikdy nedošlo - mimo jiné proto, že z bezpečnostních důvodů byla stejně po každém startu obrovská část dílů vyměněna.

+1/0
11.5.2018 19:21

L71u83k24a44s 97C47o30d54r 6708742830251

Nevim, co pan Riegel kouri nebo pije, ale chci toho minimalne dva kartony :-)

+6/0
11.5.2018 15:44

K29a52r88l 40R11i82e26g49e19l 4274702568416

https://en.wikipedia.org/wiki/Skylon_(spacecraft)

0/0
22.5.2018 15:40

P20a12v26e47l 61S61o36b55o59t85k28a 5720774

Ciolkovského rovnice mluví jasně.

Také zkušenosti ze závodů F1, z raketoplánu,...

Ale samozřejmě, vypadá to hezky.

Problém ale je, že buď posíláte raketu poloprázdnou (což se nevyplatí) a pak vám zbude palivo i na návrat nosiče, nebo ji posíláte plně vytíženou a pak palivo nemáte, takže o nosič přijdete (což je o to dražší že je znovupoužitelný).

0/−9
11.5.2018 14:47

J73o12s16e34f 53Š66o26l82t65e60s 8294658310933

Ve chvíli, kdy lze raketu poslat nahoru 100x, tak se vám to vyplatí i s poloprázdnou raketou.

+7/0
11.5.2018 15:40

P49a89v98e68l 66S76o81b45o21t73k94a 5830564

To ani náhodou.

Nejde o to poslat, ale jde o to, aby doletěla.

Kontrola po každém startu je velmi drahá, mnoho dílů musíte vyměnit, připravit startovací rampu, natankovat palivo,....

0/−4
11.5.2018 18:16

M20i46r54e50k 81G16a56j25e10r 5651536659510

SpaceX vas jako experta na ekonomicku vesmirnych letu velmi potrebuje. Mohli by zustat u zastaralych technologii a usetrit spostu penez tim, ze kazdy let prijde na nekolikanasobek.

+5/0
11.5.2018 19:03

V89a20c25l61a35v 48M92e93d58e72k 5231732535775

SpaceX není zrovna zisková. Musk je vizionář, ale s přízemní ekonomickou realitou má problém vpodstatě u všech svých projektů.

+2/−1
11.5.2018 19:23
Foto

P92e27t90r 69M78e13l83e20c36h49i60n 1629225642

Jak víte, jestli je SpaceX ziskové, nebo ne? Je to soukromá firma, takže její finanční informace nejsou veřejně dostupné. Nepletete si to s Teslou?

+3/0
11.5.2018 21:19

J52a59n 78V82á17c41l37a88v50í61k 3112806191139

S těma penězma od americké vlády by snad mohla být zisková.

0/0
11.5.2018 21:26

P42a53v36e58l 22S36o52b40o89t39k13a 5150874

ano, nemuseli by být v tak ohromných dluzích.

0/−1
11.5.2018 19:28
Foto

R77o55b71e12r55t 64R84a62j31s 7825719221524

Mrzí mě ty mínusy u vašeho příspěvku. Člověk chce napsat názor, který není úplný mainstream, a všichni hned mínusují. Proč? Když nesouhlasím, diskutuji. Já se přiznám, že o tom zrovna nic moc nevím, ale díky vám se hodlám zajímat. Takže díky.

+1/−2
11.5.2018 13:59
Foto

R95o83b23e57r26t 52R53a71j82s 7825189691334

To je reakce na Karla Riegera...

0/0
11.5.2018 13:59
Foto

R18o58b64e80r33t 21R15a84j72s 7145879401274

* Riegela...

0/0
11.5.2018 14:00

K19a96r60l 46R68i22e11g95e83l 4974682168556

To me moc nemrzi...blahoslaveni chudi duchem - neb jejich jest kralovstvi nebeske...letove testy turbino-raketoveho motoru se predpokladaji v roce 2021. To odsune vsechny klasicke rakety navzdy do muzeji...

0/0
18.5.2018 13:01

P94a44v63e68l 96S17o30b32o53t78k77a 5570784

Problém je s fyzikou - mnoho lidí, kteří ji studovalo, mají na motor v powepointu, který překonává všechny známé fyzikální zákony, poměrně skeptický náhled.

0/−1
11.5.2018 15:02

T83o80m34á86š 85M62a21t56ě39j 9525748983842

Protože tvrzení, že s raketovou technikou je konec - a odkazovat se na motor, který zatím existuje jenom na papíře ... a aby vůbec mohl fungovat, potřebuje věci, které nikdo nikdy nepostavil - natož vyzkoušel... si o minus koleduje samo o sobě.

Je to něco jako s uhlím je konec, protože jaderná fúze...

Krom toho, když to obsahuje další věci, které ukazují, že ten dotyčný nemá ponětí, která bije (ač je evidentně přesvědčen, že je jediný znalý) - tak debata vcelku postrádá smysl, a prosté mínus zcela postačí.

Však se můžeš podívat kolem - je schopen tvrdit, že z orbitální rychlosti (tj. rychlostí kolem 7 km/s - lze brzdit "vektorováním tahu" ...

+5/0
11.5.2018 15:24

J49o63s77e23f 23Š10o22l36t14e84s 8614298340193

No, ten motor byl ale už v menším měřítku myslím postaven. Respektive jeho hlavní část, ten kondenzátor vzdušného kyslíku.

0/0
11.5.2018 16:18

T81o48m35á25š 35M59a81t59ě89j 9495548553922

Postavili jen zmenšeninu jedné z částí (jako proof of concept) - tepelného výměníku / chladiče...

Je to sice jeden z těch větších problémů ... ale stále jen jeden z mnoha.

+2/0
11.5.2018 16:19

K16a70r55l 80R85i55e82g16e18l 4954482938256

Cely motor a nasledny SKYLONE je jen vpodstate pokracovanim britskeho projektu HOTOL...z 80tych let.

0/0
22.5.2018 15:17

K38a53r73l 98R85i61e70g37e61l 4734782628356

S raketovou technikou je konec - jen pred nekolika tydny byl podepsan kontrakt NA PRIPRAVU VYROBY (20-ti lety vyvoj je ukoncen) britskeho turbino-raketoveho motoru SABRE pro hyperrychlostni letouny...prvni project Skylone (orbitalni letadlo), povede k dramatickemu snizeni ceny za vyneseny 1 kg na orbitu - pod 1 000$/kg. Tento vysoce inovativni motor umozni dosahnout v raketovem rezimu rychlost Mach 25 (v turbinovem Mach 5) - prechod je automaticky...tedy rizeny vstup do vesmiru a nasledny sestup do atmosfery (oboji za 15 minut!!).

+1/−11
11.5.2018 10:40

M54a38r55t57i17n 67S42m23í65š52e96k 7762652790394

Až budou tyto letouny létat,tak potom se teprve uvidí...Ale,že by byl konec s raketami nesouhlasím!

+16/0
11.5.2018 11:20

K92a53r93l 60R26i48e96g21e31l 4384742748926

K jejich vyrobe se smluvne spojily dva nejvetsi letecke podniky sveta Boeing a Rolls-Royce, ti a jen oni maji dostatek zdroju (financnich, materialnich a lidskych) a zkusenosti - na jejich rychlou vyrobu. Ta bude jiste brzy pod tlakem a financnimi injekcemi Pentagonu - vzhledem k Putlerem avizovanym novym druhum hyperrychlostnich jadernych zbrani. Skylone se na poslednich presentacich uz oznacuje za stihaci letoun (puvodne jen orbitalni nosic)...Rusove samozrejme jako obvykle dokazi sestrojit motory o podobnem vykonu - jen spotrebni, tedy na jedno pouziti. Raketove nosice jsou jiz dnes minulosti, protoze se v klasickem letectvi definitivne podarilo prorazit po zvukove - tepelnou barieru. To prirozene povede k novemu rozvoji bezemisni hypersonicke letecke dopravy (motor Skylone spaluje vodik...spaliny tedy tvori vodni para...). Z Anglie kamkoliv na zemi (Australie)- za 4 hodiny letu.

0/−4
11.5.2018 11:50

J67o60s41e98f 32Š78o87l50t92e51s 8524518270593

Uvidíme. Já bych byl s takovými prohlášeními opatrný. Ano, jestli začne brzy létat a bude to fungovat, jak tvrdíte, tak to bude ohromný pokrok hlavně v tom, že kyslík si to z atmosféry vezme samo a vodík je lehký. Ale nejsem si jist, že na to máme materiálově, vyrobit takové letadlo bude extrémně náročné a drahé, viz selhání hypersonických letounů v USA i jinde.

+9/0
11.5.2018 13:02

K57a24r79l 54R91i10e54g87e63l 4614572348596

Hypersonicka Aurora s "otevrenym naporovym" motorem zcela jiste a jak se zda bezpecne leta...podobne jako dva robotizovane raketoplany NASA. Vsechno je jen otazka tlaku a potreb a kumulace zdroju...

+1/0
11.5.2018 13:11

J79a45k87u95b 74Š67a19f44a76n12d14a 7345237381211

Tak to, že je vodík lehký není samo o sobě výhoda. Je lehký, protože má velmi malou hustotu. Potřebujete proto velké nádrže. Při výpočtech energie se bere hmotnost paliva, ne jeho objem.

+3/0
11.5.2018 15:31

J43o94s78e80f 70Š56o96l66t43e73s 8224268680173

Po zkapalnění je to ovšem přijatelné. A kdyby se třeba podařil rozlousknout kovový vodík, to by byla teprve paráda.

0/0
11.5.2018 15:40

T80o95m21á36š 13M30a40t58ě74j 9495478923452

Sice to tak na první pohled může vypadat, ale vodík není zrovna ideál krásy.

Potřebuješ objemné nádrže (s tím spojená náročnější podpůrná struktura), potřebuješ nádrže schopné udržet vodík (velmi malý atom) - tj. z "husté" hmoty, potřebuješ nádrže schopné zvládnout teploty při kterých zůstane vodík zkapalněný - a vše znamená velmi těžké nádrže.

A abys udržel vodík kapalný - tak se to bez chlazení neobejde... a to je opět složité a těžké.

Takže poměr "cena (váha) výkon" ti vyjde nakonec velmi podobný jako třeba u kerosinu (RP1) a tekutého kyslíku (kde kerosin zjednodušeně natankuješ do plastového kanystru a tekutý kyslík máš ssebou i když používáš jako palivo H2).

+2/0
11.5.2018 16:18

J29o12s45e59f 22Š29o82l40t65e94s 8234598460623

Mícháte dvě věci dohromady. Kapalný vodík potřebuje kryogenickou nádrž, ale jenom na chvíli, ten let nebude trvat dlouho... A kapalný vodík nepotřebuje těžké pevné nádrže. A kyslík tady v tomto případě bude vzdušný. Za mě dobrý.

0/0
11.5.2018 16:23

T75o79m25á78š 55M82a40t56ě71j 9555598723892

Mno spíše ty nedokážeš rozlišit dvě věci.

1) Samotný poměr mezi potřebami pro H2 a pro jiná paliva (tam z toho nakonec vypadne vodík velmi podobně jako ostatní paliva ... a ve srovnání třeba s metanem vyjde v praxi kus hůře)...

2) A skutečnost, že tento motor, si díky tomu, že kus času pojede na vzdušný kyslík a to letadlo má navíc možnost využívat vztlak křídel, tak nepotřebuje nést "tolik" paliva... a tedy nádrže můžou mít přijatelnou velikost... (ale stále platí, že za stejných podmínek by na tom byl kerosin / metan podobně).

(jinak obecně - Teplota, kterou potřebuješ udržet je kolik - 20k? -250C? A nemůžeš si dovolit, aby ti unikal - protože tvoří se vzduchem velmi výbušnou směs... takže u raket volba H2 - RP1 není zas tak jednoznačná).

U tady toho - to bude podobné, jen v menším měřítku (volí se pak podle dalších vlastností - například korozivní vlasnosti, polymerizace na trysce atd..).

+1/0
11.5.2018 16:41

J28a96k74u76b 44Š21a44f76a82n12d17a 7275137191701

I po zkapalnění má asi desetinovou hustotou oproti vodě. Nic moc.

0/0
13.5.2018 8:31

K27a29r41l 20R34i73e57g27e27l 4774912438726

http://aviationweek.com/defense/turbojet-runs-precursor-hypersonic-engine-heat-exchanger-tests?NL=AW-05&Issue=AW-05_20180518_AW-05_970&sfvc4enews=42&cl=article_2&utm_rid=CPEN1000003422584&utm_campaign=14909&utm_medium=email&elq2=483b4e082eb345659a782d54fd025a78

0/0
18.5.2018 13:02

P39a82v47e83l 44S84o71b95o88t21k21a 5510294

Tady ale nic takového nepíšou:

https://www.reactionengines.co.uk/aboutus/

0/0
11.5.2018 15:01

J59a66k18u96b 59B24o71h16o81n24ě37k 8415946979847

Doletí tenhle stroj na Měsíc? Na Mars? Vyhne se problémům, kvůli kterým nakonec skončili raketoplány?

Ne, že bych jim nepřál úspěch, ale tohle je opravdu příklad bezbřehého optimismu :-)

+8/0
11.5.2018 11:50

K34a45r92l 95R36i98e91g21e15l 4284152908666

Technika tepelne ochrany raketoplanu keramickymi obklady bude jiste vyuzita, nicmene raketoplan pri navratu prakticky nerizene padal do atmosfery...Skylone umoznuje rizeny sestup pod tahem motoru po podstatne mene strme trajektorii a tedy I regulovanem ohrevu trupu. Ten byl limitnim treba I pro Concorde, kde nebyla stanovena maximalni rychlost...pripust k motorum se "ubirala" po dosazeni kritickych teplot pro tehdejsi material "obsivky" trupu. Podobne tomu bylo u rekordniho 3 Machoveho spionazniho letounu SR-71 Blackbird - ten mohl pri uniku raketam jit kratkodobe az na Mach 6 - proto taky nebyl nikdy sestrelen. Skylon tvori cca z 70% nadrz na vodik a helium - bude mit tedy dolet jen na oveznou drahu Zeme a zpet...

0/0
11.5.2018 11:59

T51o67m61á32š 23M73a59t84ě21j 9445638643112

Ahahahahaaa ... víš.. jak bych ti to. Problémem raketoplánu při návratu nebyl nedostatek motorů... problémem při návratu je přebytek rychlosti.

A tam kde je to největší problém, ti motory ani křídla nijak nepomůžou.

+6/0
11.5.2018 12:09

K76a40r97l 22R48i51e87g44e96l 4954102158326

Jisteze...jenze pokud mate k dispozici motor fungujici v rozsahu rychlosti 0-25 Mach a kontinualne v prostredi vakua I vzduchu - je jedno pod jakym uhlem klesate - muzete klesat velmi pomalu I vertikalne...do doby nez vstoupite do hustsich vrstev atmosfery...coz presne v soucasnosti rakety citovane v clanku predvadeji...

0/−1
11.5.2018 12:22

T23o67m10á66š 39M97a90t58ě41j 9325388253952

Koukám, že nadšený panáček zapomněl na jednu drobnost: oběžná dráha znamená počáteční tečnou rychlost 7km/s ...

První stupně falconu 9 - oběžné dráhy nedosahují ... jsou sice vysoko ... ale na cestu domů se pakují mnohem dříve.

+6/0
11.5.2018 12:29

K41a43r82l 57R14i93e82g87e57l 4134762188326

To je prece jen otazka neseneho a vyuzitelneho pomeru paliva-tahu- a tedy uzitecne a celkove hmotnosti (u Skylonu ci jineho letadla - poctu instalovanych motoru)...pred tremi tydny vyroloval v USA nejvetsi letoun sveta Stratolaunch. Paraelni vyvoj, ktery se mozna spoji. Lsp - je u Sabru 35 km/sec, Skylon jich ma nest sest...

0/0
11.5.2018 12:55

T15o84m43á37š 98M61a65t82ě75j 9685368793222

1) Aby ten motor mohl vůbec něco udělat - tak by muselo to letadlo letět pozpátku - a pracovat proti směru pohybu letadla.

2) Stratolaunch je něco zcela jiného... tak nevím proč to sem pleteš.

+3/0
11.5.2018 13:38

K34a48r15l 45R96i25e64g43e56l 4154552498916

No a...v ridkych vrstvach atmosfery kridla tak jako tak nevyvozuji vztlak, predstava ze let musi byt proti vektoru tahu- ci vector tahu nemuze byt ovladan pokorila temer vsesmerova vektorizace tahu u sovetskych letadel stihacich modelu Su ...princip je stejny - vyuzitelny prebytek vykonu/tahu oproti hmotnosti/"vaze"

0/−1
11.5.2018 13:52

T82o65m38á40š 45M34a74t64ě63j 9125458823162

Vektorovat tah raketového motoru (v řídké atmosféře) o více než 90 stupňů (tedy tak, aby brzdil?)

Aha... měj se hezky. Tohle nemá cenu.

+2/0
11.5.2018 14:49

T94o77m21á17š 78M27a54t11ě97j 9305688393812

Jinak k tomu SR-71 - Mach 6 ani omylem, a to hned z několika důvodů:

1) Odpor vzduchu - tak obrovský, že by to motory jednoduše neutáhly.

2) Ve výjimečných situacích - mohl jít na 3.3 - a limitováno bylo teplotou při nasávání.

3) Teoretizovalo se, že kdyby se splnily všechny kdyby - tak by mohl jít někam k 4.2-4.4. A limitem by nebyla teplota, ale velikost supersonického kuželu, který by znemožnil přístup vzduchu do motorů.

Nebyl nikdy sestřelen, protože z počátku lítal tak vysoko, a i těch M3.2 bylo dostatečných, aby uletěl z dostřelu prakticky jakékoliv tehdejší rakety.... a později nebyl nikdy sestřelen jednoduše proto, že tam přestal lítat.

+3/0
11.5.2018 12:18

K87a43r29l 25R95i36e52g39e43l 4604242588326

Zvyseny prisun vzduchu byl resen dost komplikovanym "obtokem kuzelu" . Prostudujte si jeho motory. Uzity material konstrukce - titan umoznoval jit v tepelne oblasti podstatne dale nez u Concordu..

0/0
11.5.2018 12:27

T12o31m38á12š 47M52a35t76ě86j 9115478923122

Nejde o motory... jde o tvar kuželu, který se tvoří už od špice letadla ... čím rychleji - tím užší ten kužel je, jeho hranici tvoří rázová vlna... mno a při určité rychlosti se jednoduše potká s motorem, a máš problém...

+3/0
11.5.2018 12:43

T38o70m35á94š 32M19a24t49ě96j 9315358293502

A druhý problém s tím je, že od určité rychlosti ti ta rázová vlna bude ležet na tom spiku v motoru, a žádným způsobem ji nedokážeš od toho odlepit...takže ji nedokážeš směrovat (což byl účel proč je ten spike v motoru posuvný...).

0/0
11.5.2018 12:51

K31a34r83l 91R55i82e15g41e73l 4284332218286

To je vseobecne znamo, regulacni kuzel je dimenzovan na zabraneni vstupu razovych vln k lopatkam kompresoru - jenze motory SR-71 pracovaly dlouhodobe I trvale v rezimu tzv. pridavneho spalovani - tedy vstrikovani paliva do vytokove trysky - ke kteremu se komplikovanymi obtoky dostaval v danem rezimu "prebytecny" vzduch z "predimenzovaneho" kompresoru a jinych obtokovych vstupu...

0/0
11.5.2018 13:03

T30o45m79á58š 72M92a30t73ě27j 9385898453392

Pořád nechápeš.

Podívej se ntřeba na wiki, na konfiguraci motoru (které vstupy jsou otevřené) - v rychlosti M2.5+ ... vepředu máš dokonce naznačeno, jak vypadá Machcone v té rychlosti...

Problém je, že ta rázová vlna by prostě neodlepitelně přikryla nasávací otvory motoru - a prostě žádný vzduch by se do něj nedostal..

+1/0
11.5.2018 13:40

K87a39r80l 80R96i54e19g90e69l 4304452228816

Jisteze - zapomel jste napsat jaka razova vlna - ve skutecnosti za kuzelem je cely system sikmych razovych vln od kazde "hrany" zpomalujici postupne proudeni az na konecnou kolmou razovou vlnu ve vstupnim ustroji za kterou je uz podzvukove proudeni, cely system tlakovych vln se ovlada nejen posunem kuzelu (to hlavne) ale I "upoustenim do obtoku" problemem od rychlosti cca 3 Mach je vzrustajici teplota takoveho vzduchu coz prave u motoru Sabre resi revolucni tepelny vymennik-chladic s chladicim mediem heliem proudicim v tisicich trubickach velikosti lidskeho vlasu - dale zapominate na fakt ze palivo hori v komore pridavneho spalovani a tedy vyvozuje tak I pri mnohem chudsi smesi ze vzduchem nez je optimalnich cca 12 m/sec sireni "vlnoplochy" kdy je jeho energie nejvice vyuzita... pri obrovske spotrebe paliva v rezimu pridavneho spalovani dochazi k zmene hmotnosti celeho letadla a tedy poklesu nutneho tahu pro danou rychlost. Soveti, kteri znali jen "technologii regulacniho kuzelu" si u MiGu-25 pak pri Mach 3 - doslava odpalii lopatky turbiny, takze jeden 3 Machovy let - dva znicene motory v cene cca 10 milionu dolaru jeden...nebo jejich ekvivalentu v rublech

0/0
11.5.2018 14:24

Najdete na iDNES.cz