Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ohlédnutí za malou revolucí: jak se rakety naučily přistávat

Zdá se, že éra vícenásobně použitelných raket by mohla především díky společnosti SpaceX být na spadnutí. Připomeňme si proto, jak moderní historie „nesmyslu“, který dnes napodobují i ostatní společnosti, začala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P41a46v31e74l 81Z97a33t56l90o73u17k57a23l 6876799855227

Dana Tenzler - největší nepřítel Elona Muska, o kterém Musk netuší, že jej má. :-)

+2/0
13.5.2018 11:05

V33a95c91l75a80v 73M96e93d80e73k 5281462745875

Pro vynášení nákladu je to asi OK. Otázka je, jestli to půjde použít i u letů s lidskou posádkou.

Když se zaváděly do provozu raketoplány, jedním z argumentů bylo, že vynesení nákladu na oběžnou dráhu bude levnější, než bylo u Apolla. Jenže k tomu nikdy nedošlo - mimo jiné proto, že z bezpečnostních důvodů byla stejně po každém startu obrovská část dílů vyměněna.

+1/0
11.5.2018 19:21

L88u96k66a95s 64C11o10d20r 6248892540321

Nevim, co pan Riegel kouri nebo pije, ale chci toho minimalne dva kartony :-)

+6/0
11.5.2018 15:44

K61a11r65l 59R33i77e64g47e14l 4404932958606

https://en.wikipedia.org/wiki/Skylon_(spacecraft)

0/0
22.5.2018 15:40

P72a34v79e10l 33S15o20b25o84t28k59a 5550904

Ciolkovského rovnice mluví jasně.

Také zkušenosti ze závodů F1, z raketoplánu,...

Ale samozřejmě, vypadá to hezky.

Problém ale je, že buď posíláte raketu poloprázdnou (což se nevyplatí) a pak vám zbude palivo i na návrat nosiče, nebo ji posíláte plně vytíženou a pak palivo nemáte, takže o nosič přijdete (což je o to dražší že je znovupoužitelný).

0/−9
11.5.2018 14:47

J24o83s22e22f 80Š12o30l57t21e94s 8384318500493

Ve chvíli, kdy lze raketu poslat nahoru 100x, tak se vám to vyplatí i s poloprázdnou raketou.

+7/0
11.5.2018 15:40

P81a37v82e58l 13S69o44b91o76t29k20a 5890844

To ani náhodou.

Nejde o to poslat, ale jde o to, aby doletěla.

Kontrola po každém startu je velmi drahá, mnoho dílů musíte vyměnit, připravit startovací rampu, natankovat palivo,....

0/−4
11.5.2018 18:16

M44i17r75e81k 15G13a41j63e79r 5351906589900

SpaceX vas jako experta na ekonomicku vesmirnych letu velmi potrebuje. Mohli by zustat u zastaralych technologii a usetrit spostu penez tim, ze kazdy let prijde na nekolikanasobek.

+5/0
11.5.2018 19:03

V74a13c61l38a51v 77M82e64d38e86k 5111692565845

SpaceX není zrovna zisková. Musk je vizionář, ale s přízemní ekonomickou realitou má problém vpodstatě u všech svých projektů.

+2/−1
11.5.2018 19:23
Foto

P56e32t17r 91M12e90l27e85c50h44i23n 1329275182

Jak víte, jestli je SpaceX ziskové, nebo ne? Je to soukromá firma, takže její finanční informace nejsou veřejně dostupné. Nepletete si to s Teslou?

+3/0
11.5.2018 21:19

J85a11n 12V91á98c21l94a40v39í47k 3762426161299

S těma penězma od americké vlády by snad mohla být zisková.

0/0
11.5.2018 21:26

P16a29v73e22l 57S27o83b40o72t42k88a 5660734

ano, nemuseli by být v tak ohromných dluzích.

0/−1
11.5.2018 19:28
Foto

R88o61b26e25r29t 59R74a78j36s 7845199691454

Mrzí mě ty mínusy u vašeho příspěvku. Člověk chce napsat názor, který není úplný mainstream, a všichni hned mínusují. Proč? Když nesouhlasím, diskutuji. Já se přiznám, že o tom zrovna nic moc nevím, ale díky vám se hodlám zajímat. Takže díky.

+1/−2
11.5.2018 13:59
Foto

R89o25b91e68r24t 69R84a96j79s 7315699101744

To je reakce na Karla Riegera...

0/0
11.5.2018 13:59
Foto

R98o33b54e37r68t 12R42a47j15s 7785239321574

* Riegela...

0/0
11.5.2018 14:00

K81a40r50l 78R43i64e52g22e37l 4684472138286

To me moc nemrzi...blahoslaveni chudi duchem - neb jejich jest kralovstvi nebeske...letove testy turbino-raketoveho motoru se predpokladaji v roce 2021. To odsune vsechny klasicke rakety navzdy do muzeji...

0/0
18.5.2018 13:01

P29a81v75e19l 40S55o25b53o59t50k33a 5980264

Problém je s fyzikou - mnoho lidí, kteří ji studovalo, mají na motor v powepointu, který překonává všechny známé fyzikální zákony, poměrně skeptický náhled.

0/−1
11.5.2018 15:02

T17o37m96á83š 46M77a46t65ě86j 9535568103872

Protože tvrzení, že s raketovou technikou je konec - a odkazovat se na motor, který zatím existuje jenom na papíře ... a aby vůbec mohl fungovat, potřebuje věci, které nikdo nikdy nepostavil - natož vyzkoušel... si o minus koleduje samo o sobě.

Je to něco jako s uhlím je konec, protože jaderná fúze...

Krom toho, když to obsahuje další věci, které ukazují, že ten dotyčný nemá ponětí, která bije (ač je evidentně přesvědčen, že je jediný znalý) - tak debata vcelku postrádá smysl, a prosté mínus zcela postačí.

Však se můžeš podívat kolem - je schopen tvrdit, že z orbitální rychlosti (tj. rychlostí kolem 7 km/s - lze brzdit "vektorováním tahu" ...

+5/0
11.5.2018 15:24

J15o57s61e71f 64Š17o34l49t81e59s 8714958470673

No, ten motor byl ale už v menším měřítku myslím postaven. Respektive jeho hlavní část, ten kondenzátor vzdušného kyslíku.

0/0
11.5.2018 16:18

T16o13m31á89š 27M79a26t56ě25j 9245528313682

Postavili jen zmenšeninu jedné z částí (jako proof of concept) - tepelného výměníku / chladiče...

Je to sice jeden z těch větších problémů ... ale stále jen jeden z mnoha.

+2/0
11.5.2018 16:19

K66a61r42l 38R29i18e52g49e66l 4914872858256

Cely motor a nasledny SKYLONE je jen vpodstate pokracovanim britskeho projektu HOTOL...z 80tych let.

0/0
22.5.2018 15:17

K73a75r34l 76R35i87e98g20e39l 4614652638386

S raketovou technikou je konec - jen pred nekolika tydny byl podepsan kontrakt NA PRIPRAVU VYROBY (20-ti lety vyvoj je ukoncen) britskeho turbino-raketoveho motoru SABRE pro hyperrychlostni letouny...prvni project Skylone (orbitalni letadlo), povede k dramatickemu snizeni ceny za vyneseny 1 kg na orbitu - pod 1 000$/kg. Tento vysoce inovativni motor umozni dosahnout v raketovem rezimu rychlost Mach 25 (v turbinovem Mach 5) - prechod je automaticky...tedy rizeny vstup do vesmiru a nasledny sestup do atmosfery (oboji za 15 minut!!).

+1/−11
11.5.2018 10:40

M30a70r57t42i46n 29S43m47í67š87e49k 7312522860944

Až budou tyto letouny létat,tak potom se teprve uvidí...Ale,že by byl konec s raketami nesouhlasím!

+16/0
11.5.2018 11:20

K28a49r21l 43R13i11e15g50e31l 4474882638316

K jejich vyrobe se smluvne spojily dva nejvetsi letecke podniky sveta Boeing a Rolls-Royce, ti a jen oni maji dostatek zdroju (financnich, materialnich a lidskych) a zkusenosti - na jejich rychlou vyrobu. Ta bude jiste brzy pod tlakem a financnimi injekcemi Pentagonu - vzhledem k Putlerem avizovanym novym druhum hyperrychlostnich jadernych zbrani. Skylone se na poslednich presentacich uz oznacuje za stihaci letoun (puvodne jen orbitalni nosic)...Rusove samozrejme jako obvykle dokazi sestrojit motory o podobnem vykonu - jen spotrebni, tedy na jedno pouziti. Raketove nosice jsou jiz dnes minulosti, protoze se v klasickem letectvi definitivne podarilo prorazit po zvukove - tepelnou barieru. To prirozene povede k novemu rozvoji bezemisni hypersonicke letecke dopravy (motor Skylone spaluje vodik...spaliny tedy tvori vodni para...). Z Anglie kamkoliv na zemi (Australie)- za 4 hodiny letu.

0/−4
11.5.2018 11:50

J58o36s98e76f 74Š89o87l80t90e34s 8544678510773

Uvidíme. Já bych byl s takovými prohlášeními opatrný. Ano, jestli začne brzy létat a bude to fungovat, jak tvrdíte, tak to bude ohromný pokrok hlavně v tom, že kyslík si to z atmosféry vezme samo a vodík je lehký. Ale nejsem si jist, že na to máme materiálově, vyrobit takové letadlo bude extrémně náročné a drahé, viz selhání hypersonických letounů v USA i jinde.

+9/0
11.5.2018 13:02

K16a87r84l 54R82i10e14g90e89l 4504312598376

Hypersonicka Aurora s "otevrenym naporovym" motorem zcela jiste a jak se zda bezpecne leta...podobne jako dva robotizovane raketoplany NASA. Vsechno je jen otazka tlaku a potreb a kumulace zdroju...

+1/0
11.5.2018 13:11

J24a30k36u93b 56Š64a21f87a40n87d72a 7565617981231

Tak to, že je vodík lehký není samo o sobě výhoda. Je lehký, protože má velmi malou hustotu. Potřebujete proto velké nádrže. Při výpočtech energie se bere hmotnost paliva, ne jeho objem.

+3/0
11.5.2018 15:31

J36o24s65e74f 61Š33o97l61t46e92s 8164638270663

Po zkapalnění je to ovšem přijatelné. A kdyby se třeba podařil rozlousknout kovový vodík, to by byla teprve paráda.

0/0
11.5.2018 15:40

T45o58m54á25š 62M72a60t64ě40j 9965138403882

Sice to tak na první pohled může vypadat, ale vodík není zrovna ideál krásy.

Potřebuješ objemné nádrže (s tím spojená náročnější podpůrná struktura), potřebuješ nádrže schopné udržet vodík (velmi malý atom) - tj. z "husté" hmoty, potřebuješ nádrže schopné zvládnout teploty při kterých zůstane vodík zkapalněný - a vše znamená velmi těžké nádrže.

A abys udržel vodík kapalný - tak se to bez chlazení neobejde... a to je opět složité a těžké.

Takže poměr "cena (váha) výkon" ti vyjde nakonec velmi podobný jako třeba u kerosinu (RP1) a tekutého kyslíku (kde kerosin zjednodušeně natankuješ do plastového kanystru a tekutý kyslík máš ssebou i když používáš jako palivo H2).

+2/0
11.5.2018 16:18

J74o98s22e97f 30Š11o89l63t75e83s 8554968140253

Mícháte dvě věci dohromady. Kapalný vodík potřebuje kryogenickou nádrž, ale jenom na chvíli, ten let nebude trvat dlouho... A kapalný vodík nepotřebuje těžké pevné nádrže. A kyslík tady v tomto případě bude vzdušný. Za mě dobrý.

0/0
11.5.2018 16:23

T67o88m11á50š 10M92a30t94ě39j 9285418983352

Mno spíše ty nedokážeš rozlišit dvě věci.

1) Samotný poměr mezi potřebami pro H2 a pro jiná paliva (tam z toho nakonec vypadne vodík velmi podobně jako ostatní paliva ... a ve srovnání třeba s metanem vyjde v praxi kus hůře)...

2) A skutečnost, že tento motor, si díky tomu, že kus času pojede na vzdušný kyslík a to letadlo má navíc možnost využívat vztlak křídel, tak nepotřebuje nést "tolik" paliva... a tedy nádrže můžou mít přijatelnou velikost... (ale stále platí, že za stejných podmínek by na tom byl kerosin / metan podobně).

(jinak obecně - Teplota, kterou potřebuješ udržet je kolik - 20k? -250C? A nemůžeš si dovolit, aby ti unikal - protože tvoří se vzduchem velmi výbušnou směs... takže u raket volba H2 - RP1 není zas tak jednoznačná).

U tady toho - to bude podobné, jen v menším měřítku (volí se pak podle dalších vlastností - například korozivní vlasnosti, polymerizace na trysce atd..).

+1/0
11.5.2018 16:41

J61a71k83u67b 71Š30a43f32a62n34d94a 7855627371131

I po zkapalnění má asi desetinovou hustotou oproti vodě. Nic moc.

0/0
13.5.2018 8:31

K97a27r57l 56R91i74e38g56e12l 4464682798696

http://aviationweek.com/defense/turbojet-runs-precursor-hypersonic-engine-heat-exchanger-tests?NL=AW-05&Issue=AW-05_20180518_AW-05_970&sfvc4enews=42&cl=article_2&utm_rid=CPEN1000003422584&utm_campaign=14909&utm_medium=email&elq2=483b4e082eb345659a782d54fd025a78

0/0
18.5.2018 13:02

P92a65v30e74l 38S91o90b26o83t76k70a 5910154

Tady ale nic takového nepíšou:

https://www.reactionengines.co.uk/aboutus/

0/0
11.5.2018 15:01

J64a16k64u47b 65B27o34h64o29n24ě50k 8775686969547

Doletí tenhle stroj na Měsíc? Na Mars? Vyhne se problémům, kvůli kterým nakonec skončili raketoplány?

Ne, že bych jim nepřál úspěch, ale tohle je opravdu příklad bezbřehého optimismu :-)

+8/0
11.5.2018 11:50

K21a68r82l 73R52i91e40g38e64l 4874972218776

Technika tepelne ochrany raketoplanu keramickymi obklady bude jiste vyuzita, nicmene raketoplan pri navratu prakticky nerizene padal do atmosfery...Skylone umoznuje rizeny sestup pod tahem motoru po podstatne mene strme trajektorii a tedy I regulovanem ohrevu trupu. Ten byl limitnim treba I pro Concorde, kde nebyla stanovena maximalni rychlost...pripust k motorum se "ubirala" po dosazeni kritickych teplot pro tehdejsi material "obsivky" trupu. Podobne tomu bylo u rekordniho 3 Machoveho spionazniho letounu SR-71 Blackbird - ten mohl pri uniku raketam jit kratkodobe az na Mach 6 - proto taky nebyl nikdy sestrelen. Skylon tvori cca z 70% nadrz na vodik a helium - bude mit tedy dolet jen na oveznou drahu Zeme a zpet...

0/0
11.5.2018 11:59

T57o23m49á86š 63M86a20t32ě91j 9635808503542

Ahahahahaaa ... víš.. jak bych ti to. Problémem raketoplánu při návratu nebyl nedostatek motorů... problémem při návratu je přebytek rychlosti.

A tam kde je to největší problém, ti motory ani křídla nijak nepomůžou.

+6/0
11.5.2018 12:09

K14a73r51l 78R95i68e94g46e15l 4244922958496

Jisteze...jenze pokud mate k dispozici motor fungujici v rozsahu rychlosti 0-25 Mach a kontinualne v prostredi vakua I vzduchu - je jedno pod jakym uhlem klesate - muzete klesat velmi pomalu I vertikalne...do doby nez vstoupite do hustsich vrstev atmosfery...coz presne v soucasnosti rakety citovane v clanku predvadeji...

0/−1
11.5.2018 12:22

T22o33m76á98š 59M66a16t56ě17j 9155738633232

Koukám, že nadšený panáček zapomněl na jednu drobnost: oběžná dráha znamená počáteční tečnou rychlost 7km/s ...

První stupně falconu 9 - oběžné dráhy nedosahují ... jsou sice vysoko ... ale na cestu domů se pakují mnohem dříve.

+6/0
11.5.2018 12:29

K81a85r31l 28R15i12e32g96e87l 4664862848906

To je prece jen otazka neseneho a vyuzitelneho pomeru paliva-tahu- a tedy uzitecne a celkove hmotnosti (u Skylonu ci jineho letadla - poctu instalovanych motoru)...pred tremi tydny vyroloval v USA nejvetsi letoun sveta Stratolaunch. Paraelni vyvoj, ktery se mozna spoji. Lsp - je u Sabru 35 km/sec, Skylon jich ma nest sest...

0/0
11.5.2018 12:55

T39o25m41á52š 98M56a90t24ě73j 9855558913142

1) Aby ten motor mohl vůbec něco udělat - tak by muselo to letadlo letět pozpátku - a pracovat proti směru pohybu letadla.

2) Stratolaunch je něco zcela jiného... tak nevím proč to sem pleteš.

+3/0
11.5.2018 13:38

K24a44r97l 96R67i77e25g81e86l 4184242858196

No a...v ridkych vrstvach atmosfery kridla tak jako tak nevyvozuji vztlak, predstava ze let musi byt proti vektoru tahu- ci vector tahu nemuze byt ovladan pokorila temer vsesmerova vektorizace tahu u sovetskych letadel stihacich modelu Su ...princip je stejny - vyuzitelny prebytek vykonu/tahu oproti hmotnosti/"vaze"

0/−1
11.5.2018 13:52

T90o72m52á33š 66M89a24t67ě37j 9895248643162

Vektorovat tah raketového motoru (v řídké atmosféře) o více než 90 stupňů (tedy tak, aby brzdil?)

Aha... měj se hezky. Tohle nemá cenu.

+2/0
11.5.2018 14:49

T26o71m98á17š 10M75a35t10ě87j 9875978903972

Jinak k tomu SR-71 - Mach 6 ani omylem, a to hned z několika důvodů:

1) Odpor vzduchu - tak obrovský, že by to motory jednoduše neutáhly.

2) Ve výjimečných situacích - mohl jít na 3.3 - a limitováno bylo teplotou při nasávání.

3) Teoretizovalo se, že kdyby se splnily všechny kdyby - tak by mohl jít někam k 4.2-4.4. A limitem by nebyla teplota, ale velikost supersonického kuželu, který by znemožnil přístup vzduchu do motorů.

Nebyl nikdy sestřelen, protože z počátku lítal tak vysoko, a i těch M3.2 bylo dostatečných, aby uletěl z dostřelu prakticky jakékoliv tehdejší rakety.... a později nebyl nikdy sestřelen jednoduše proto, že tam přestal lítat.

+3/0
11.5.2018 12:18

K19a68r19l 52R17i26e65g88e65l 4274712508286

Zvyseny prisun vzduchu byl resen dost komplikovanym "obtokem kuzelu" . Prostudujte si jeho motory. Uzity material konstrukce - titan umoznoval jit v tepelne oblasti podstatne dale nez u Concordu..

0/0
11.5.2018 12:27

T64o77m46á85š 54M83a42t60ě60j 9525818783182

Nejde o motory... jde o tvar kuželu, který se tvoří už od špice letadla ... čím rychleji - tím užší ten kužel je, jeho hranici tvoří rázová vlna... mno a při určité rychlosti se jednoduše potká s motorem, a máš problém...

+3/0
11.5.2018 12:43

T47o59m19á13š 84M53a42t68ě80j 9545578843822

A druhý problém s tím je, že od určité rychlosti ti ta rázová vlna bude ležet na tom spiku v motoru, a žádným způsobem ji nedokážeš od toho odlepit...takže ji nedokážeš směrovat (což byl účel proč je ten spike v motoru posuvný...).

0/0
11.5.2018 12:51

K96a97r27l 60R54i37e66g80e21l 4574632118436

To je vseobecne znamo, regulacni kuzel je dimenzovan na zabraneni vstupu razovych vln k lopatkam kompresoru - jenze motory SR-71 pracovaly dlouhodobe I trvale v rezimu tzv. pridavneho spalovani - tedy vstrikovani paliva do vytokove trysky - ke kteremu se komplikovanymi obtoky dostaval v danem rezimu "prebytecny" vzduch z "predimenzovaneho" kompresoru a jinych obtokovych vstupu...

0/0
11.5.2018 13:03

T24o58m46á57š 25M36a72t97ě78j 9165798613422

Pořád nechápeš.

Podívej se ntřeba na wiki, na konfiguraci motoru (které vstupy jsou otevřené) - v rychlosti M2.5+ ... vepředu máš dokonce naznačeno, jak vypadá Machcone v té rychlosti...

Problém je, že ta rázová vlna by prostě neodlepitelně přikryla nasávací otvory motoru - a prostě žádný vzduch by se do něj nedostal..

+1/0
11.5.2018 13:40

K28a17r59l 83R33i87e11g70e85l 4434432988976

Jisteze - zapomel jste napsat jaka razova vlna - ve skutecnosti za kuzelem je cely system sikmych razovych vln od kazde "hrany" zpomalujici postupne proudeni az na konecnou kolmou razovou vlnu ve vstupnim ustroji za kterou je uz podzvukove proudeni, cely system tlakovych vln se ovlada nejen posunem kuzelu (to hlavne) ale I "upoustenim do obtoku" problemem od rychlosti cca 3 Mach je vzrustajici teplota takoveho vzduchu coz prave u motoru Sabre resi revolucni tepelny vymennik-chladic s chladicim mediem heliem proudicim v tisicich trubickach velikosti lidskeho vlasu - dale zapominate na fakt ze palivo hori v komore pridavneho spalovani a tedy vyvozuje tak I pri mnohem chudsi smesi ze vzduchem nez je optimalnich cca 12 m/sec sireni "vlnoplochy" kdy je jeho energie nejvice vyuzita... pri obrovske spotrebe paliva v rezimu pridavneho spalovani dochazi k zmene hmotnosti celeho letadla a tedy poklesu nutneho tahu pro danou rychlost. Soveti, kteri znali jen "technologii regulacniho kuzelu" si u MiGu-25 pak pri Mach 3 - doslava odpalii lopatky turbiny, takze jeden 3 Machovy let - dva znicene motory v cene cca 10 milionu dolaru jeden...nebo jejich ekvivalentu v rublech

0/0
11.5.2018 14:24



Najdete na iDNES.cz